Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 22:46

Misschien niet het perfecte plaatje, maar onderstaande mate van oprichting is toch wel wat ik hoop te zien in de L2 (foto is van een Nederlandse L1 combinatie)
In de middenstap moet je de hals ook nog kunnen uitleggen en halsstrekken is omschreven als kniehoogte.

Afbeelding

Behalve als je de proeven van je concurenten echt zorgvuldig bekenen hebt zoals een jury dat doet moet je proberen weg te blijven van het oordelen op basis van een algemeen beeld.
Wellicht was het paard gespannen maar was de proef enorm secuur gereden. Dan compenseert het ene voor het andere.
Net als een ontspannen combinatie die slordig rijdt zichzelf omlaag haalt in de punten.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-15 22:49

Dit lijkt me de juiste logika:
het Scala der Ausbildung
In de B, de basis, losgelatenheid, tact, gehoorzaamheid aan de hulpen.
In de L, aanleuning en nageeflijkheid, soeplesse, buigen, overgangen, grotere activiteit.
M de Schwung
Z de vervolmaking van het recht richten
ZZ de verzameling/oprichting.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 23:36

HW, fijn dat been dunner is.
En wat betreft hoger dan WF aangeeft, als je paard zoveel fijner loopt naar jouw gevoel moet je toch gewoon op de goede weg zijn lijkt me.

B vind ik een prima klasse, voor velen mooie binnenkomer en ja voor sommigen te hoog gegrepen en voor anderen wat laag (maar die laatsten zijn toch zo die klasse uit).

Moet zeggen de laatste tijd hier geen slechte jury leden gehad.
Ook geen platte punt gereden, maar daarvoor was ik de reden, niet de jury. (van het weekeind 177 en 172)
(veel foutjes in proef en keuze tot behouden van takt en regelmaat door de hoeken ietwat af te snijden, raak hem nog kwijt als ik hem wel de hoek in rijdt en denk iets te lauw gereden)
Maar commentaar wat er bij stond was kloppend, punten ook wel.
Voor mij het belangrijkste dat hij fijner gaat lopen, als ik hem kwijt raak in een proef, hem terug kan vinden in zijn takt en tja, dan vergooi ik allicht her en der wat punten in een oefening omdat ik daar niet op doorga. Wil nu gewoon vloeiende constante stukken met hem kunnen rijden.
Als ik dat constante kan houden kan ik ook de oefeningen wel rijden op de letter.
(paard kan het, dat weet ik, heb ik gezien, dus geen enkel excuus mogelijk, nu nog met mij erop :roll: )

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 08:17

Misschien dat het vroeger zo was Simpelman, maar tegenwoordig is het zo dat wat jij onder B en L schaart, gewoon in de B al getoond dient te worden. Ik hoor vaak mensen zeggen die teleurgesteld zijn, in de B hoef je nog niet aan de teugel. Alleen het zinnetje aan de teugel al... maar goed, aanleuning, nageeflijkheid, stelling en buiging en activiteit horen gewoon thuis in de B, alleen hoeft het alleen nog maar bij hele simpele oefeningen getoond te worden. Ruime wendingen, niet progressieve overgangen. Maar ontspanning en behoud van deze voorwaarden in alle figuren is gewoon wat gevraagd wordt. In de L1 worden de wendingen wat scherper, en de overgangen progressiever, en wordt gevraagd dat je de voorwaarden ook in die situatie behoudt. Zonder aanleuning, nageeflijkheid, buiging en activiteit, ben je gewoon nog niet klaar om te starten...thuis verder oefenen.

Sorry, ik verbaas me altijd wel over het gezanik over jury's. Tuurlijk zitten er wel wat missers bij, maar over het algemeen krijg je voor goed rijden gewoon dikke punten, voor slecht rijden gewoon slechte punten en voor randje kantje rijden krijg je randje kantje punten, sprokkel je naar de volgende klasse dan ga je daar meestal teleurgesteld worden. Krijg je gemiddeld niet de punten en het commentaar waar je op hoopt...zeg ik oefenen oefenen oefenen. Zoek het bij je zelf, niet bij de jury.

Wat betreft de proeven van HW. Ik zie daar best een heel fijn los in het lijf lopend paard, maar ik zie een trainingsrondje, geen wedstrijd rondje. Vind de punten dus ook heel verklaarbaar en het jury commentaar correct. Je bent wel eerste geplaatst, vanwege het fijn en ontspannen lopende paard. Maar niet in de gevraagde wedstrijdhouding en handen onrustig en all over the place, dan kun je gewoon niet uitgaan van topscores. Dat ligt niet aan de jury, dan is er werk aan de winkel. Ik vraag me ook af in hoeverre het vwnw echt bevestigd is als je het nog nodig hebt om zo met je handen te werken en breed zetten om in die houding contact te houden. Als het echt bevestigd is, zou een paard moeten dalen en de hand volgen, contact houden, gewoon met de handen naast elkaar boven de schoft. Maar dat is mijn mening. Dat WF dat niet doet, maar kijk maar eens naar Ingrid Klimke...dat is echt een totaal andere kwaliteit van vwnw in mijn ogen.

En tuurlijk zie ik ook in de Z best wel veel combinaties lopen, strak, kort ipv verzameld etc. Die zijn daar dan door sprokkelen gekomen, en als je maar vaak genoeg gaat en lang genoeg sprokkelt kom je uiteindelijk echt wel in die Z terecht. Dat dat zo is betekent niet dat meteen de hele wedstrijdsport maar afgedaan hoeft te worden als jury's die het niet snappen.

SheeNegro

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 09:36

Dankje oji :j

Ik ben namelijk zelf jury, maar ik vraag me soms af.. Hebben jullie al wel eens op onze plaats gezeten?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 09:58

Ik vind dat je gelijk hebt hoor, oji... het is te makkelijk om het maar op de jury af te schuiven.
De punten van HW in de proeven die we gezien hebben waren gewoon terecht, alleen waar ik me aan stoor is dat soms de theorie onderbouwing niet klopt... een kortere nek leidt niet tot een beter tredend onderbeen...
Wat ik vooral jammer vind is dat taktverlies weinig aandacht krijgt.. dat zou naar mijn mening een belangrijk punt moeten zijn vooral in de B.. want prima dat het frame wat meer bij elkaar moet maar daarbij moet takt nog wel bewaard blijven. Teveel aan de voorkant rommelen leidt eigenlijk altijd tot taktverlies... maar in de proefjes die ik voorlees zie ik dat eigenlijk te weinig terug op het protocol.

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 10:02

Afbeelding dit was echt mijn toppaardje. zelf beleerd en doorgereden. helaas verkocht.

Afbeelding mijn huidige topper :)

ben benieuwd wat jullie vinden..
Laatst bijgewerkt door lovemario op 25-11-15 10:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 10:04

Hoi lovemario, ben je aan het meelezen in dit topic?
Je foto's zijn wel erg onduidelijk voor die van je schimmel.
Het is het mooist als je een filmpje van jezelf kan laten zien.
Hoeft niet te lang, paar minuten en dan wel even linksom en rechtsom.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-15 10:06

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 10:07

lees al een poosje mee :)
heb de foto's al wel even vergroot. misschien dat het nu wat makkelijker is?

Anne_Sproet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 10:19

oji schreef:
Sorry, ik verbaas me altijd wel over het gezanik over jury's. Tuurlijk zitten er wel wat missers bij, maar over het algemeen krijg je voor goed rijden gewoon dikke punten, voor slecht rijden gewoon slechte punten en voor randje kantje rijden krijg je randje kantje punten, sprokkel je naar de volgende klasse dan ga je daar meestal teleurgesteld worden. Krijg je gemiddeld niet de punten en het commentaar waar je op hoopt...zeg ik oefenen oefenen oefenen. Zoek het bij je zelf, niet bij de jury.

Daar heb je ook gelijk in, en het heeft helemaal geen zin om te zeuren over jury's. Ik weet dat ik nog niet klaar ben voor een klasse hoger ook al heb ik de winstpunten wel al. Daarom train ik thuis lekker door en doe af en toe een proefje om te kijken of we vooruit zijn gegaan. Ik ben benieuwd wat jullie van mijn proeven vinden, ik zal ze vanmiddag erop zetten.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-15 10:21

SheeNegro schreef:
Dankje oji :j

Ik ben namelijk zelf jury, maar ik vraag me soms af.. Hebben jullie al wel eens op onze plaats gezeten?

Ik denk dat jullie een heel moeilijke taak hebben.
De kritiek die ik in het algemeen heb is:
Dat je als jurylid niet toegewezen wordt maar uitgenodigd.
Wil je uitgenodigd blijven worden dan zul je je beoordelingen zodanig moeten doen dat de rijvereniging er voldoende tevreden mee is en kunnen ze dus subjectief worden.

Het onjuist rijden van een paard mag NOOIT een wintpunt op kunnen leveren, hoe nauwkeurig het geheel ook getoond werd.
Dat is natuurlijk heel moeilijk omdat je pas aan het eind weet hoeveel punten er bij elkaar gesprokkeld werden.
Met onjuist rijden bedoel ik zonder losgelatenheid en zonder correct ruggebruik, dit is namelijk de basis voor het vervolg, zonder dit loopt de combinatie geheid ergens vast.
Dat mag niet kunnen gebeuren, hier moeten jullie een oplosing voor zien te vinden.

Er komen echt veel en veel te veel mensen in de Z terecht die hun paard gedurende jaren er naar toe volledig verkeerd gereden hebben.
Corrigeren of opnieuw beginnen met hetzelfde paard is vaak niet meer mogelijk omdat het paard aanzienlijke schade aan psyche en lichaam heeft opgelopen.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 10:40

Simpelman schreef:
Dat je als jurylid niet toegewezen wordt maar uitgenodigd.
Wil je uitgenodigd blijven worden dan zul je je beoordelingen zodanig moeten doen dat de rijvereniging er voldoende tevreden mee is en kunnen ze dus subjectief worden.
.

Helemaal juist!! En zo is het LDR gebeuren ook een gemeentegoed geworden. De trainster van mijn schoonzus (Olympisch kader) heeft dit destijds zien gebeuren. Een jury die LDR rijders laag jureerde werden gewoon niet uitgenodigd. En nu weet men niet beter.

En de huidige paarden zijn van dermate geweldige kwaliteit dat ze er mee weg komen. Ik zag vandaag een filmpje van de hengst Zonic, maar die heeft een geweldig sterk achterbeen dat hij geen gebroken diagonalen laat zien, maar als je goed kijkt zie je een holle rug en een dip achter het zadel.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 10:43

Btw, mijn man rijdt van die Fproefjes en als een jurylid streng jureert (en in mijn ogen terecht) en een redelijk aantal ruiters slaagt niet voor hun proef, dan wordt dat jurylid niet meer uitgenodigd. Dus in alle kaders speelt dit.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-15 12:12

Ik ben ervan overtuigd dat het rijden sterk verbeterd kan worden door de simpele 2 punten die ik aanvoerde.
Kille logika.

Wat betreft de winstpunten volstaat het om dit punt aan te passen:
"Het rechtgerichte, ontspannen en in aanleuning gaande paard"
Wanneer dit onderdeel een 10 voudige waarde krijgt toegekend los je het hele krulrijden in een keer op.

wouke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 12:25

Citaat:
een kortere nek leidt niet tot een beter tredend onderbeen...

Afbeelding

Volgens mij wel een goed ondertredend achterbeen en redelijk lang en laag.

(Mijn houding niet op letten, ben aan werk maar op blijft lastig.)
Laatst bijgewerkt door wouke op 25-11-15 12:40, in het totaal 2 keer bewerkt

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-15 12:30

Een hogere halsinstelling leidt niet tot een beter ondertredend achterbeen.

Een beter ondertredend achterbeen leidt tot een hogere halshouding.
Dit jurylid moet dus nog even verder studeren en oefenen.

Beter bewegen komt van achteren naar voren en komt niet van voren naar achteren.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 12:50

Dan is het ook maar net hoe je het uitlegd.
Als ik zeg dat er meer oprichting verwacht wordt dan bedoel ik niet dat je hem maar gewoon omhoog miet trekken.
Dan bedoel ik dat er nog werk aan de winkel is.

Een jury heeft ook geen tijd voor het schrijven van een heel trainingsboek.
Dus als een jury zegt: meer oprichting, dan is het daarna de eigen interpretatie van de ruiter hoe hij daarheen werkt.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-15 12:59

Nee, er wordt gezegd dat het paard ronder ingesteld moet worden om een beter ondertredend achterbeen te krijgen.
En dat is dus niet correct!
Het paard moet actiever voorwaarts gereden worden vanuit losgelatenheid om een beter ondertredend achterbeen te krijgen, het hoger dragen van de hals volgt daar vanzelf uit.
Ronder instellen op zich leidt slechts tot het aanspannen van de rug.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 13:04

Als dat letterlijk zo geschreven of gezegd is dan is dat niet zo netjes inderdaad.

Maar ik spreek meer uit algemeenheid.
Ik hoor ook ruiters klagen dat er op het protocol staat: 'te weinig verzameling' en dat ze dan boos roepen: moet ik dan soms zijn kop omhoog trekken!
In dat geval heeft de ruiter niet begrepen dat hij gewoon nog niet zo ver is.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 13:07

maar meer oprichting... is wel iets anders dan een kortere halshouding...

al klopt het dat het gewoon mis kan gaan bij de interpretatie...

zo stond er laatst op protocol van B proefje bij impuls "meer activiteit".... het paard was echter binnen best druk geweest en had de proef het liefst in galop afgelegd... de ruiter vond dit dus rare opmerking... maar na tijdje nadenken en praten... was de conclusie.. ze had met de handrem erop gereden want ze was bang dat paard zo aangalopperen ... en daardoor was er weinig impuls over...maar als we niet het protocol uitgebreid doorspreken zoals we nu vaak doen was deze opmerking (en daarmee de jury) naar fabeltjesland verwezen en was begrip van impuls nog steeds onduidelijk,

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 14:42

Ik heb dan ook een hekel aan protocollen met 5jes en 6jes zonder enkel commentaar. Hoe weet ik nu wat ik kan verbeteren? :j
Soms heb ik medelijden met mijn secretaris.. 25 combinaties lang een boek vol commentaar neer pennen. Ik heb dan ook altijd een arsenaal aan bikken mee, er moest er maar eentje de geest geven :=

Anne_Sproet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 14:48

Hier zijn mijn proefjes:

Commentaar van mezelf staat geloof ik een of twee pagina's terug, jullie zijn zo snel gegaan met posten!

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 15:16

Ik vermoed gewoon dat de jury bedoelde dat het paard lang en uit elkaar was met het achterbeen er achteraan ipv eronder. Dat ie voor de L1 meer aan elkaar moet komen en ja in sommige gevallen kan het daarbij helpen de teugels meer op maat te nemen. Halslengte is geen jury vies van, maar dan moet het wel een op lengte afgebogen paard zijn en niet een naar voren gestoken hals zonder welving.

Je moet het als ruiter ook wel willen horen wat de jury te zeggen heeft en het heeft geen zin je door een jury te laten beoordelen als je allang je eigen conclusies hebt getrokken en toch niet van plan bent iets met ander commentaar als oh en ah te doen. Dat de opmerkingen vaak wat kort door de bocht lijken klopt maar je mag ook van wedstrijdruiters verwachten dat ze met een paar steekwoorden snappen wat er bedoeld wordt. Het is geen priveles immers. Bij tdh wordt je ook geacht te snappen dat dat niet betekent strakker vasthouden in de krul heisen maar dat daar een heel aantal zaken aan vooraf gaan waarvan tdh het resultaat is.

Het rechtgerichtte, ontspannen en in aanleuning gaande paard 10 keer mee laten tellen zou ik wel fijn vinden, scoor ik meestal 7 of 8 op dus dat zou een hoop slordigheidjes kunnen compenseren. Maar dan ga je voorbij aan het feit dat het op wedstrijd niet alleen belangrijk is dat je je paard fijn kan laten lopen, maar ook dat je het gevraagde op het juiste moment kan laten zien. Ik zou er meer voor zijn dat je ongeacht totaal, geen wp kunt rijden als je voor dat onderdeel (maar bv ook voor houding en zit en rijvaardigheid) minder dan een 6 scoort. Meer zoals bij B springen, en een maximaal aantal strafpunten en een bepaalde score op wijze van rijden.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 16:42

oji schreef:
Misschien dat het vroeger zo was Simpelman, maar tegenwoordig is het zo dat wat jij onder B en L schaart, gewoon in de B al getoond dient te worden. Ik hoor vaak mensen zeggen die teleurgesteld zijn, in de B hoef je nog niet aan de teugel. Alleen het zinnetje aan de teugel al... maar goed, aanleuning, nageeflijkheid, stelling en buiging en activiteit horen gewoon thuis in de B, alleen hoeft het alleen nog maar bij hele simpele oefeningen getoond te worden. Ruime wendingen, niet progressieve overgangen. Maar ontspanning en behoud van deze voorwaarden in alle figuren is gewoon wat gevraagd wordt. In de L1 worden de wendingen wat scherper, en de overgangen progressiever, en wordt gevraagd dat je de voorwaarden ook in die situatie behoudt. Zonder aanleuning, nageeflijkheid, buiging en activiteit, ben je gewoon nog niet klaar om te starten...thuis verder oefenen.

Wat betreft de proeven van HW. Ik zie daar best een heel fijn los in het lijf lopend paard, maar ik zie een trainingsrondje, geen wedstrijd rondje. Vind de punten dus ook heel verklaarbaar en het jury commentaar correct. Je bent wel eerste geplaatst, vanwege het fijn en ontspannen lopende paard. Maar niet in de gevraagde wedstrijdhouding en handen onrustig en all over the place, dan kun je gewoon niet uitgaan van topscores. Dat ligt niet aan de jury, dan is er werk aan de winkel. Ik vraag me ook af in hoeverre het vwnw echt bevestigd is als je het nog nodig hebt om zo met je handen te werken en breed zetten om in die houding contact te houden. Als het echt bevestigd is, zou een paard moeten dalen en de hand volgen, contact houden, gewoon met de handen naast elkaar boven de schoft. Maar dat is mijn mening. Dat WF dat niet doet, maar kijk maar eens naar Ingrid Klimke...dat is echt een totaal andere kwaliteit van vwnw in mijn ogen.

En tuurlijk zie ik ook in de Z best wel veel combinaties lopen, strak, kort ipv verzameld etc. Die zijn daar dan door sprokkelen gekomen, en als je maar vaak genoeg gaat en lang genoeg sprokkelt kom je uiteindelijk echt wel in die Z terecht. Dat dat zo is betekent niet dat meteen de hele wedstrijdsport maar afgedaan hoeft te worden als jury's die het niet snappen.

Wat is voor jou het verschil tussen een trainingsrondje en een wedstrijdrondje? Ik wil in beide gevallen een correct lopend paard hebben. In de training wissel ik meer in hoofdhalshouding, dat doe ik uiteraard niet in de proef. Maar een gebroken lijn 5 meter, een grote volte enz. is voor mij thuis precies hetzelfde als op wedstrijd.

Wat is volgens jou dan een correcte houding in de B?

Handen all over the place? Zwaar overdreven.

Zo met mijn handen te werken? Vwnw niet bevestigd? Nodig om handen zo breed te zetten? Wat een conclusies. Jij weet helemaal niet of ik dat nodig heb om mijn paard vwnw te rijden. Heb je mijn laatste trainingsvideo met commentaar van Will Faerber gezien? Heb je daar nou echt het idee dat ik mijn paard met mijn handen naar beneden loop te frutselen?

Commentaar geven mag uiteraard maar dit komt over als afzeiken.
Laatst bijgewerkt door Horseware op 25-11-15 16:45, in het totaal 1 keer bewerkt