[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Chip

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 15:32

_Chip schreef:
Sorry dat ik zo binnen kom vallen.
Ik heb een van de eerdere delen wel eens gevolgd maar verder eigenlijk nooit iets mee gedaan.

Net even de OP en de laatste paar paginas doorgelezen. Ik vroeg mij af of jullie ook lange lijnen/teugelen foto's beoordelen?

Ik ben bezig met mijn mini van 4, om hem voor de wagen te krijgen. Nu ben ik met het lange lijnen wat serieuzer begonnen sinds een stalgenootje mij geholpen heeft. Heb hem zelf nu voor het eerst alleen een keer opgepakt. En nu t "stuur en rem is belangrijk" motto er voor mij een beetje af is, ben ik serieus nieuwsgierig hoe ik hem nou lekker aan het lopen krijg.

Ik ben iemand die zelf snel contact verliest, en constante druk behouden gaat daardoor ook vaak mis.
Waar ik nu tegen aan loop is dat hij gelijk achter de teugel kruipt..

Ben wel nieuwsgierig of jullie zoiets zien zitten? :) Dan wil ik wel wat foto's posten..

Eindelijk tijd om iets te posten. Er werd toen om een filmpje gevraagd. Ik heb 1 filmpje van de eerste keer voor de wagen, maar dit filmpje is van slechte kwaliteit. En de eerste keer dat hij echt iets getrokken heeft, wat dus in onrust resulteert. Denk niet dat hier veel over te zeggen valt(?)

http://vid1225.photobucket.com/albums/e ... lml4if.mp4

Foto's:
Afbeelding

Afbeelding

http://i1225.photobucket.com/albums/ee3 ... nvxbv1.jpg

Aan mijn zweepje is te zien dat hij net van hand is veranderd, hierdoor was ik nog bezig met zweepwisselen, en dat resulteert in verkeerd contact. (Alleen druk op de buitenhand)
http://i1225.photobucket.com/albums/ee3 ... d2vvpe.jpg

http://i1225.photobucket.com/albums/ee3 ... 6lrmw4.jpg

http://i1225.photobucket.com/albums/ee3 ... hltglr.jpg

Moment van contact verlies
http://i1225.photobucket.com/albums/ee3 ... trm5ov.jpg

Belmera

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 16:50

Over Flavlip:
Ook ik wilde me er eigenlijk niet in mengen, Flavlip is mijn zus.
Maar kan er niet tegen dat de mensen van Bokt meer denken te weten over Flavio dan mijn zus en de verschillende mensen die zij erbij heeft gehad.
Ze had er misschien bij kunnen zetten dat Flavio zijn heup (of bekken) scheef staat ten opzichte van zijn ruggewervel. Dit had hij al bij aankoop (toen hij anderhalf was). De DA/fysio die er verleden jaar bij is geweest, zag dit ook en zei dat dit zeer waarschijnlijk aangeboren was (of misschien iets verkeerd gegaan bij de bevalling). Verder zat hij prima in zn spieren. Ze gaf wel aan dat de scheefheid hem wel enigzins beperkt in zijn kunnen, maar aangezien mn zus toch geen wedstrijd ambities heeft, maakt dit niet uit. Hem blijven rijden en trainen binnen zijn kunnen was het advies, zodat hij niet stijf en slap zou worden. Dan zou hij meer last van de scheefheid krijgen. Flavio is nu ondertussen 14 jaar en al een stuk verbeterd kwa beweging. Als er echt iets stuk zou zijn, zou dat door gewoon doorrijden alleen maar meer stuk gaan ipv verbeteren lijkt mij.
Ook weet mn zus hoe Flavio is als hij pijn heeft (hij is een aantal jaren geleden hoefbevangen geweest) en dat is nu duidelijk niet het geval.

Nog even over het ruggebruik. Ze rijdt ook wel eens zonder zadel en kan dan perfect voelen dat hij zn rug ontspant en dan die deinende golvende beweging krijgt.

Flavio is nu eenmaal geen standaard paard met standaard bewegingen, dit zal altijd zo blijven. Zolang hij nog plezier in het rijden heeft en mn zus merkt dat hij daardoor soepeler en sterker wordt, gaat ze daar gewoon mee door. Hopelijk snappen jullie door dit bericht iets beter waarom er niet gekozen wordt om hem op de foto te zetten. Zo niet, jammer dan, haar pony haar keuze.
(Als de DA/fysio had geadviseerd om foto's te laten maken, had ze dit wel gedaan..)

Nu nog even wat anders. Ik heb nog steeds het idee dat achter de ll echt een doodzonde is onder het rijden. Mijn paard doet dat als ik haar longeer (zonder hulpstukken) is dit dan net zo erg? Deze vraag heb ik volgens mij al eerder gesteld, maar geen reactie op gekregen. (Ik heb een filmpje maar geen tijd om deze vandaag te plaatsen, bij intresse zou ik deze morgen kunnen plaatsen.)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 16:58

Belmera schreef:
Ik heb nog steeds het idee dat achter de ll echt een doodzonde is onder het rijden.
Mijn paard doet dat als ik haar longeer (zonder hulpstukken) is dit dan net zo erg?
Deze vraag heb ik volgens mij al eerder gesteld, maar geen reactie op gekregen. (Ik heb een filmpje maar geen tijd om deze vandaag te plaatsen, bij intresse zou ik deze morgen kunnen plaatsen.)

Paarden komen vanuit zichzelf om twee redenen achter de loodlijn.
Om uit te dagen, te dreigen, te imponeren, dit is lichaamstaal, een gebaar, tijdelijk.
Om het werk voor zichzelf te vergemakkelijken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 08:40

Belmera schreef:
Maar kan er niet tegen dat de mensen van Bokt meer denken te weten over Flavio dan mijn zus en de verschillende mensen die zij erbij heeft gehad.
Ze had er misschien bij kunnen zetten dat Flavio zijn heup (of bekken) scheef staat ten opzichte van zijn ruggewervel. Dit had hij al bij aankoop (toen hij anderhalf was). De DA/fysio die er verleden jaar bij is geweest, zag dit ook en zei dat dit zeer waarschijnlijk aangeboren was (of misschien iets verkeerd gegaan bij de bevalling). Verder zat hij prima in zn spieren. Ze gaf wel aan dat de scheefheid hem wel enigzins beperkt in zijn kunnen, maar aangezien mn zus toch geen wedstrijd ambities heeft, maakt dit niet uit. Hem blijven rijden en trainen binnen zijn kunnen was het advies, zodat hij niet stijf en slap zou worden. Dan zou hij meer last van de scheefheid krijgen. Flavio is nu ondertussen 14 jaar en al een stuk verbeterd kwa beweging. Als er echt iets stuk zou zijn, zou dat door gewoon doorrijden alleen maar meer stuk gaan ipv verbeteren lijkt mij.
Ook weet mn zus hoe Flavio is als hij pijn heeft (hij is een aantal jaren geleden hoefbevangen geweest) en dat is nu duidelijk niet het geval.

Flavio is nu eenmaal geen standaard paard met standaard bewegingen, dit zal altijd zo blijven. Zolang hij nog plezier in het rijden heeft en mn zus merkt dat hij daardoor soepeler en sterker wordt, gaat ze daar gewoon mee door. Hopelijk snappen jullie door dit bericht iets beter waarom er niet gekozen wordt om hem op de foto te zetten. Zo niet, jammer dan, haar pony haar keuze.
(Als de DA/fysio had geadviseerd om foto's te laten maken, had ze dit wel gedaan..)

Ik vind het echt jammer dat jullie daar zo over denken. Een paard dat zo loopt hoort naar mijn mening niet bereden te worden. Zelfs los lopend is hij kreupel. Een bekkenscheefstand zorgt over de jaren voor artrosevorming in de rug. Een voortschrijdend proces dat steeds erger wordt en voor hoe lang is het dan nog acceptabel om erop te gaan zitten?

Het gevaar van de manier van denken (zoals jullie dat doen: geen standaard paard met standaard bewegingen) is, dat je zo ook een "gewone" kreupelheid over het hoofd kan zien. Dat een DA je paard een jaar geleden "acceptabel" vond bewegen, wil niet zeggen dat dat nu ook het geval is. Ieder paard - ook dat van jullie - kan zich verstappen, een peesblessure krijgen, noem maar op.

Door kreupel te lopen vertelt je paard jou dat het ongemak of pijn ervaart. Door uit te zoeken waar de pijn vandaan komt, kun je misschien de pijn verlichten, of door een DA laten beoordelen of dat wat je doet nog acceptabel is. Juist omdat je hem al zo lang hebben en gewend zijn aan zijn manier van lopen, wordt je zelf vaak ook doof/blind voor wat het paard aangeeft.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 10:16

_chip:

tof wat je aan het doen bent met je kleintje. +:)+

Weet niet of dit het goede topic is voor je, wellicht zit hier toch meer kennis: [TVG] Dressuur aan de lange teugel

feitelijk ben je meer aan het mentrainen dan puur het lange teugelwerk, maar in basis komt het allemaal op hetzelfde neer.
Onze mentraining met shetlief doen we los erachter en ernaast lopend, dus zonder dat teugels verder door de ringen lopen.
Veel lange rechte lijnen proberen te maken, zonder grashappen /3

Ook het lange teugelwerk (bak) met de friese dame alhier doen we meestal los met teugels over rug of achter poepert, schuin ernaast lopend of er achterlopend.
Wat ik al je foto;s zie is eigenlijk meer een longeerpositie als lange teugel werk, je staat voor lange teugel werk te ver van je pony af.
Ik loop bij teugelwerk vrij dicht bij paardje ter hoogte van singel-achterhand, kan zo mijn hand op haar rug leggen, de shet loopt vijwel tegen mijn benen aan.

Bij gebruiken van de longeersingel bij us friese dame in het longeren met twee lijnen. zien we hier ook vrij snel hetzelfde beeld als bij jou: paardje zakt vaak te diep, zit graag achter de teugel, inwerking binnenlijn is meer als je zou willen.
Dit komt o.a. omdat de de lijnen weerstand hebben in de ringen en daardoor niet goed "lossen", ga je naar positie recht achter je paardje dan gaat het wel veel beter en komt neusje eruit en durven ze lengte te nemen (is dit ook herkenbaar voor je ?)

Wij hebben echter bij al het longeren dan wel meer afstand als dat jij hier doet, dat geeft ons meer ruimte om met lijnen te spelen en te draaien.
Ook kan ik dan, erachter lopend, met de lijnen beter poepert aantikken ipv voor in te werken om een mooie rechte lijn te lopen.
Op foto 1 bv ben je vrijwel aan het longeren en dan vindt ik die 2/3 meter cirkel erg weinig.

Het gewicht van de lijnen is bij jou al voldoende om koppie te laten zakken, dat zie je goed aan jou foto "los contact".
Mijn ideeen:
* zou het kunnen dat bitje wellicht wat te scherp is voor pon? , dat zou je kunnen testen door clips niet aan bit vast te maken maar aan hoofdstel.
Want je bent beslist zachtjes in handen !
* neem in getoonde men werk minder afstand en ga dichter / naast je pony lopen (ook goed voor je eigen conditie *\o/* )
* oefen is met teugels niet door de ringen maar meteen aan bitje, en observeer es hoe ie daar op reargeert.
* edit: je kunt met lange lijnen heel fijn vanuit de ruime cirkel longeerhouding naar de menhouding (dichtbij) gaan, daarin draaien en weer terug naar longeerhouding , vergt wat handigheid om je lijnen zien kwijt te raken... :D

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 15:28

Mn pony heeft in een periode van een half jaar tijd 2x een flinke hoefzweer gehad (linksvoor). Hierdoor heeft rechtsvoor het zwaar te verduren gehad.

Ik ga er vanuit dat hoe hij nu loopt hierdoor komt, maar dat kan ik pas beoordelen als de zweer volledig uit zijn hoef is gegroeid.

Als hij dan nog steeds zo loopt is het de schouderblessure die terug is gekomen (welke op het rijfilmpje te zien is). Dan zal ik het verder laten onderzoeken.

@babootje ongeveer 3 jaar geleden heb ik een thermografische scan laten maken. Atrose zou hierop te zien zijn geweest. Zijn bewegingen achter verbeteren door het rijden nog steeds, mocht ik achteruitgang merken is dit het moment om te stoppen met rijden.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 15:48

Een paard dat achter de LL loopt onttrekt zich aan de inwerking (bit, teugels) van de ruiter. Dit kan een paard ook gemakkelijk doen zónder dat er druk op bit of teugels wordt uitgeoefend, maar simpelweg als het paard de opdrachten en het werk te moeilijk vindt.

Zo'n paard zou gewoon lang en laag, oftewel VWNW over de rug gereden dienen te worden, in alle gangen, net zo lang tot het sterk genoeg is of/en vertrouwen genoeg heeft om het bit te durven aannemen/tegenkomen en uit/door de rug te komen.

Sommigen paarden knallen er met hertenhals tegenin, anderen schieten er achter, maar de oplossing is toch in alle gevallen hetzelfde: leer het paard voorwaarts-neerwaarts te gaan, zodat het de rug los kan laten. Zo lang dat niet het geval is, kom je verder nergens écht met een paard.

Bijzetters helpen (ook bij het longeren) daarbij niets, integendeel, hooguit een losse en soepele longeerhulp.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 20:19

flavlip schreef:
@babootje ongeveer 3 jaar geleden heb ik een thermografische scan laten maken. Atrose zou hierop te zien zijn geweest. Zijn bewegingen achter verbeteren door het rijden nog steeds, mocht ik achteruitgang merken is dit het moment om te stoppen met rijden.

Artrose is niet te zien op een thermografische scan. Op een thermografische scan kun je zien of er in 1 gebied meer warmteontwikkeling is dat op pijn zou kunnen duiden. Een thermografische scan moet altijd ondersteund worden door verdere diagnose, zoals bijvoorbeeld een foto of echo.

Als zelfs een foto of echo ook maar een momentopname is, is een thermografische scan dat helemaal. Je hebt eigenlijk helemaal niet zoveel aan zo'n onderzoek.

Boloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 01:01

Hoi!
Ik zou graag een foto van mij willen posten, ben heel benieuwd naar jullie feedback!

De pony heeft 2x (met verschillende eigenaren) Z gelopen en sinds een anderhalve week rijd ik haar bij. Zelf heb ik niveau 0 > weleens L1 gestart maar thats it.

Wat ik zelf zie: vooral mijn handen haha. Ik vind dat mijn teugels te lang zijn, handen nog wat meer rechtop, iets meer mn hakken uitdrukken.. Zover ik het als leek zie, vind ik haar achterbeen gebruik wel mooi, maar wat vinden jullie er van?

Afbeelding

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 08:18

terpentijn schreef:
Bijzetters helpen (ook bij het longeren) daarbij niets, integendeel, hooguit een losse en soepele longeerhulp.

Ben ik niet helemaal met je eens. Ik longeer veel met bijzetters en mijn paard loopt hierbij prima voorwaards neerwaards met zijn neus voor de LL. Zoekt mooi het bit op. MAAR........ dan moet je ze wel lang maken. De meeste bijzetters zijn gewoon te kort. Ik heb ze met twee oude sperriempjes verlengd.

https://www.youtube.com/watch?v=E2Q3Q0v2dUg

https://www.youtube.com/watch?v=RCtewr0-dO0

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 08:29

Belmera schreef:
Over Flavlip:
Ze had er misschien bij kunnen zetten dat Flavio zijn heup (of bekken) scheef staat ten opzichte van zijn ruggewervel. Dit had hij al bij aankoop (toen hij anderhalf was). De DA/fysio die er verleden jaar bij is geweest, zag dit ook en zei dat dit zeer waarschijnlijk aangeboren was (of misschien iets verkeerd gegaan bij de bevalling). Verder zat hij prima in zn spieren. Ze gaf wel aan dat de scheefheid hem wel enigzins beperkt in zijn kunnen, maar aangezien mn zus toch geen wedstrijd ambities heeft, maakt dit niet uit. Hem blijven rijden en trainen binnen zijn kunnen was het advies, zodat hij niet stijf en slap zou worden. Dan zou hij meer last van de scheefheid krijgen.

Ik vind Flavio op het filmpje niet rad lopen. Ik weet niet wanneer jullie er voor het laatst iemand bij hebben gehad. Ik herken jullie verhaal wel. Mijn schoonfamilie hebben ook een super scheve 6 jarige. Als 1,5 jarige gekocht. Met inrijden ging alles goed alleen hij ontwikkelde nauwelijk spieren. Met 5 zag hij er nog uit als een drie jarige. Als 1,5 jarige is hij volledig goedgekeurd. ook op foto, maar ook toen moet hij al veel pijn hebben gehad (is waarschijnlijk over de kop geslagen of heeft een ander soort ongeluk gehad) Uiteindelijk onze eigen dierenarts (tevens verterinair chiropractor) erbij en die constateerde een scheef bekken, scheve schouders en zijn heiligbeen stond scheef. Dat paardje heeft echt ongelovelijk veel pijn moeten hebben, maar is geen dag kreupel geweest. Het enige wat je kon merken is dat hij graag scheef liep en slecht spieren wilde ontwikkelen. Hij wordt nu regelmatig behandeld door de chiropractor. Als er met rijden iets wordt opgemerkt komt de chiropractor weer op hem te behanden.

Ik zou jullie toch adviseren om een dierenarts die tevens chiropractor is er nog een keer naar te laten kijken en je te laten begeleiden. Je wil dan wel geen wedstrijden rijden, maar met dit soort paarden is het wel belangrijk om te goed te houden. En inderdaad, stil zetten kan funnest zijn.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 08:30

Chip, ik heb niet zo veel ervaring in lange teugelwerk maar ik wil toch even zeggen dat ik je mini echt super schattig vind.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 09:43

Ik ben er een beetje klaar mee om mezelf zo te moeten verdedigen/uitleggen. 1,5jaar geleden is er een DA bij geweest die tevens osteo/chiro enz was en mijn pony zit juist wel goed in zijn spieren. Die spieren hebben zijn scheefheid goed "opgevangen" is wat iedere professional
mij verteld.
De osteo is vorige week geweest, het laatste filmpje was weer voor t eerst beweging geven na de behandeling. Achter loopt hij dan ook weer zoals ik hem ken (dus beter dan voor de osteo, die laat ik niet voor niets komen). Dat hij rechtsvoor nog steeds niet helemaal rad loopt wijt ik (voor nu) aan de hele diepe hoefzweer die is weggesneden, maar er dus nog niet is uitgegroeid.
Wel fijn dat jij in elk geval lijkt te snappen hoe belangrijk beweging is voor mijn pony.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 10:30

flavlip schreef:
Ik ben er een beetje klaar mee om mezelf zo te moeten verdedigen/uitleggen. 1,5jaar geleden is er een DA bij geweest die tevens osteo/chiro enz was en mijn pony zit juist wel goed in zijn spieren. Die spieren hebben zijn scheefheid goed "opgevangen" is wat iedere professional
mij verteld.
De osteo is vorige week geweest, het laatste filmpje was weer voor t eerst beweging geven na de behandeling. Achter loopt hij dan ook weer zoals ik hem ken (dus beter dan voor de osteo, die laat ik niet voor niets komen). Dat hij rechtsvoor nog steeds niet helemaal rad loopt wijt ik (voor nu) aan de hele diepe hoefzweer die is weggesneden, maar er dus nog niet is uitgegroeid.
Wel fijn dat jij in elk geval lijkt te snappen hoe belangrijk beweging is voor mijn pony.

Simpel zat, een paard hoort gewoon lekker door het lijf te bewegen, en dat doet ie van jou gewoon niet, is zelfs onregelmatig. Dat is gewoon niet goed, klaar. Hoe verbeterd hij ook is, hij is nog niet goed genoeg. En ik vind m achter niet rad.
Is misschien banketstaaf dat we er zo op doorhameren, maar als jij rijtechnisch wil verbeteren, zal eerst je paard goed in orde moeten zijn...

Belmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 18:33

Joolien, knap dat jij van n scherm meer kan zien dan de osteo die er verleden week was en het heeft gezien en gevoeld.. deze osteo is er al vaker bij geweest.

Verder wens ik jullie nog veel plezier in dit topic. Ik zal niet meer lezen en posten. Ik vond het altijd een leerzaam topic waarin er verschillende manieren en ideeën over paardrijden werden besproken, helaas is het nu meer een "KD is het antwoord op alles en als je het er niet mee eens bent heb je het fout" topic geworden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 19:02

Belmera schreef:
Joolien, knap dat jij van n scherm meer kan zien dan de osteo die er verleden week was en het heeft gezien en gevoeld.. deze osteo is er al vaker bij geweest.

Verder wens ik jullie nog veel plezier in dit topic. Ik zal niet meer lezen en posten. Ik vond het altijd een leerzaam topic waarin er verschillende manieren en ideeën over paardrijden werden besproken, helaas is het nu meer een "KD is het antwoord op alles en als je het er niet mee eens bent heb je het fout" topic geworden.

T is niet alleen mijn mening, zijn er meerdere die t zeggen.
En ik zie hiet niet alleen maar een kd stroming, ik zelf heb een broertje dood aan kd of md.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 19:38

Allemaal vanachter de computer... knap hoor.

Ik vind dat iedereen zijn eigen mening mag hebben, ja zelfs over mijn pony, maar je hoeft het niet door m'n strot te duwen. Het is jouw mening (zelfs al is de heilige simpelman het met jou eens en nog meerdere, die simpelweg simpelman napraten) maar het is mijn pony.

Maarja, dat is hoe het in dit topic eraan toe gaat. Jullie weten wel iedereen weg te jagen die een andere mening heeft, die andere tips geeft dan "VWNW", die niet in jullie straatje past...enz enz.. Ik hou het hier ook voor gezien, net als vele anderen. Ga zo door.

ps Nog 1 verzoekje voor simpelman: plaats eens een videotje van je gemiddelde rijden.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 20:55

flavlip, je hebt er geen zak aan maar ik weet een beetje hoe je je voelt... Ik had ook een paard met scheef bekken. En ging daarmee op wedstrijd. Het goedbedoelde maar ONGEVRAAGDE commentaar was niet van de lucht. Om maar te zwijgen van de keren dat ik de ring uit gezet ben vanwege onkant paard (met spanning komt de scheefheid natuurlijk helemaal naar voren...). Het is kei hard, je continu te moeten verdedigen....

En ik merk aan je reactie, dat het je hoog zit en aangrijpt. Wat niet meer dan logisch is. Het is niet fijn om gebombardeerd te worden met allemaal "negatieve" posts. Maar je reactie over het topic en bepaalde deelnemers vind ik niet echt kloppend. Ik ga der vanuit dat die uit een emotie geuit zijn ;)

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 21:18

Flavlip: over wat er afgelopen pagina's gezegd is geweest ga ik niet over uitweiden.. Ik hoop wel dat je mijn balkjes tip niet vergeten bent ;)

Zo, eindelijk kan ik ook eens wat beeldmateriaal laten zien! :D

Ik begin met een filmpje dat ik een aantal maanden geleden al heb getoond denk ik, zodat jullie even kunnen vergelijken ;)
https://www.dropbox.com/s/jh4vrq15yln0p ... 3.mp4?dl=0

En dan ga ik eventjes sukkelen om er een trainingfilmpje mee op te gooien, eentje naar aanleiding van het voorwaarts-neerwaarts gaan discussiepuntje :p

Het filmpje van onze laatste wedstrijd, 2 weken terug:
https://www.dropbox.com/s/oitktqdrgt4cn ... 5.mp4?dl=0
Paardje was lekker knorrig, hij had er ook zijn redenen voor. := Na deze wedstrijd is de zadelmaker langs geweest en het was duidelijk dat het dringend bijgevuld moest worden, paardje was ineens minder knorrig. Ik ben heel blij met mijn eerste Travers, ik vind hem mooi regelmatig en naar wat ik kan zien mooi in lengtebuiging, dat mag misschien iets meer, maar deze gaat 6 van de 10 keer met taktfouten. Omdat hij daar sterker moet worden en het moeilijk heeft in het lijf, maar daarom rijden we dressuur, om hem te leren beter zijn lijf te gebruiken! Impulsverlies vind ik dan in het begin niet erg, dat heeft gewoon zijn juist gereden km's nodig ;)
De eerste diagonaal middendraf laat ik hem met mijn zit in de steek en wordt hij strak in de rug, dan komt er dus ook niet echt een verruiming. Hier heb ik er voor gekozen niet bij te duwen en me gewoon te herpakken na de diagonaal. De tweede travers heeft hij er het handje van in om zich lekker recht te maken vanaf de schoft en lekker scheef te gaan, njah dat willen we ook niet natuurlijk :+ Thuis werken we erop om hem zo klein mogelijk maar met correcte buiging te rijden :j (dat gaat zoveel gemakkelijker met spiegels,hihi).
Ook de eerste keertwending laat ik hem volledig in de steek, je moet het maar kunnen, het buitenachterbeen laten staan |o volledig mijn fout, arm paard.. En ja de eerste keer aanspringen in galop, die voelde ik al wel aankomen, maar ik was te laat het juist op te lossen, dan krijg je een "mooie" Levade, jammer dat ze daar niet op punten B-) ook het omspringen in contra is mijn fout, daar trek ik hem gewoon om _-:( maar dat aanspringen gaat dan wel weer goed. Bij de overgangen galop-stap is er impuls verlies in de volte 10m, vindt hij ook enorm moeilijk.. De overgangen zijn dan ook niet mooi neer gezet en eerder wat uitgelopen, ach oefening baart kunst!

Wat mij algemeen op valt is zijn leuke achterhand gebruik, dat is mij nog niet eerder opgevallen. Hij begint duidelijk meer door zijn lijf te bewegen sinds het nieuwe zadel. Super gangen zal hij nooit hebben, maar dat wil ik ook niet. Een gouden hart heeft hij al <3

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 05:26

Netjes hoor, zo willen we er meer zien.

Je grootste uitdaging is om hem meer logelaten te krijgen.
Het is erg strak.
Dat is ook de reden van je voortdurende tactfouten.
De proef lijkt nog ruim boven het niveau van je paard.
Vw Nw? :)

Je frutselvoeten stammen nog uit de ponytijd? :)
Je zit moet zich meer sluiten, driehoekszit, dit is nu een belangrijk element voor je om je te verbeteren, je krijgt dan een veel beter biomechanisch contact met je paard.
Je hulpen komen nog erg "van buiten".
Je knieen moeten meer aangesloten liggen, je rommelt over de onderkant van je dijen heen.
De bovenkant van je bovenbeen van achteren naar voren naar het zadel toe leggen, je onderbenen af laten hangen.
Dan je beugels op maat maken.
Drijven doe je met je zit, naar je knie, naar je kuit, vanuit de vork van je zit.
Je spoor gebruik je om de buikspier aan te laten spannen, niet om voorwaarts te drijven.

Afbeelding

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 09:47

flavlip schreef:
Allemaal vanachter de computer... knap hoor.

Ik vind dat iedereen zijn eigen mening mag hebben, ja zelfs over mijn pony, maar je hoeft het niet door m'n strot te duwen. Het is jouw mening (zelfs al is de heilige simpelman het met jou eens en nog meerdere, die simpelweg simpelman napraten) maar het is mijn pony.

Maarja, dat is hoe het in dit topic eraan toe gaat. Jullie weten wel iedereen weg te jagen die een andere mening heeft, die andere tips geeft dan "VWNW", die niet in jullie straatje past...enz enz.. Ik hou het hier ook voor gezien, net als vele anderen. Ga zo door.

ps Nog 1 verzoekje voor simpelman: plaats eens een videotje van je gemiddelde rijden.

Flavlip dat is helemaal niet onze bedoeling. (In ieder geval niet die van mij). Maar ik word er altijd kriebelig van als mensen met een duidelijk kreupel paard reageren met "dat is zijn manier van lopen".
Langdurige scheefheid geeft overbelasting ergens anders en kan van "ongemak" gaan naar "pijn". Dat je DA je paard 3 jaar geleden nog acceptabel vond, wil niet zeggen dat dat nu ook nog zo is. Van osteopaten en masseurs heb ik eerlijk gezegd niet zo'n hoge pet op.
Sommige paarden zijn hard voor zichzelf. Zeker als ze gewend zijn aan ongemak en pijntjes die ze hun hele leven al gewend zijn. Je hoort mij ook niet zeggen dat je paard enorm lijdt als het wat stijf is, maar kreupelheid is voor mij altijd een "niet rijden". Of het nu door een hoefzweer komt of iets anders.
Overigens zou een hoefzweer als het is uitgesneden, geen pijn meer moeten veroorzaken. Of er moet een nieuwe zitten, maar dan zou je hem weer moeten laten uitsnijden. Dat geeft dan direct verlichting en dan zou je paard weer goed moeten lopen. Sta er open voor dat de kreupelheid ook een andere oorzaak kan hebben.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 11:14

Simpelman schreef:
Netjes hoor, zo willen we er meer zien.
Je grootste uitdaging is om hem meer logelaten te krijgen.
Het is erg strak.
Dat is ook de reden van je voortdurende tactfouten.
De proef lijkt nog ruim boven het niveau van je paard.
Vw Nw? :)

Mee eens. Vind dat je een vriendelijke manier van rijden hebt.
Ik vind ook dat je paard nog niet "met rug" loopt. Dus meer "over de rug" trainen, vwnw en wat mij betreft wat ronder maken in de training om hem wat losser te maken :D :D Ik denk dat ook te weinig impuls mede de oorzaak is van de tactfouten in de middendraf.
Probeer idd je benen stil te houden (niet wapperen met je voeten) zodat je paard niet dood aan je been wordt.

En idd, ook al heeft je paard niet de meest waanzinnige gangen; het lijkt me een fijn meewerkend paard waar je veel plezier van kan hebben en een heel eind mee kan komen. Je zal zien dat als je losser krijgt en met meer impuls rijdt de gangen ook beter worden en dan kun je zomaar eens voor verrassingen komen te staan v.w.b. de beweging.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 13:19

@SheeNegro,
Nog een "kleine" aanvulling.
Na een analyse vallen een paar punten te verbeteren.
In jouw geval zoals je zelf ook al schreef, meer bewegen door zijn lichaam en de tact.
Volgens Babootje de impuls.

"Bewegen door zijn lichaam" valt in het Scala der Ausbildung in de eerste fase, de losgelatenheid en de tact.
Ze horen bij elkaar...
Daar is het dus waar je kunt/moet verbeteren, de eerste fase van het Scala.
Daarbij horen de oefeningen van de B en de L.
Losgelatenheid is een geestelijke staaat die zich uit in een lichamelijke.
Tact volgt uit losgelatenheid en gehoorzaamheid aan aandrijvende hulpen.
De snelste manier om te verbeteren vind je dus hier, in deze fase, en niet er voorbij.

Het lijkt er op dat je paard wat stug is in de mond?
Het lijkt er op dat je paard aan het bit blijft, maar zonder het echt aangenomen te hebben. ("pakje boter")
Dat lijkt zichtbaar in het halthouden en het achterwaarts gaan, dat doet je paard braaf, maar het komt niet voor omhoog, integendeel, van achteren, het lijkt of het naar achteren weg schiet "als een kurk uit een fles".
Ook dat volgt dan uit het niet voldoende bevestigd zijn van de losgelatenheid, gevolgd door aanleuning en nageeflijkheid.

De tweede fase van het Scala is gebouwd op de eerste.
Aanleuning ("pakje boter") en nageeflijkheid.

Bij het onvoldoende bevestigd zijn van de eerste twee fases is het vrijwel onmogelijk de de derde fase van het Scala, de Schwung van Babootje, verder te ontwikkelen omdat je de gereedschappen daarvoor mist.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 13:27

Ik ga het straks nog eens allemaal lezen en reageren, soms moet ik dingen een paar keer lezen voor het duidelijk is :+

Ik had jullie nog een filmpje beloofd van het voorwaarts-neerwaarts:
http://youtu.be/TVI0JP82erk
Het is jammer genoeg een gsm op de bakrand en filmen aan filmpje.. In het begin is er weinig impuls, dat gevoel had ik niet tijdens het rijden. Wat ik eigenlijk aan het doen ben is rustig in en uitschuiven. Tegen het einde van het filmpje zit het impuls beter, maar daar had ik toen meer het gevoel dat hij over zijn tempo liep en de intensie had om van zijn achterbeen af te willen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 05:09

Reagerend op het laatste filmpje, wat algemene informatie.
Dat wat in het filmpje getoond wordt is aan een lange teugel werken.
Een paard de hals laten strekken naar losgelatenheid, dat is prima!
Dit is het deel neerwaarts, de ingang tot goed rijden.
Essentieel is het zakken van de hals tot onder de horizontale lijn en tegelijkertijd het voor de verticaal houden van de neus.
Dus niet richting LDR.

Het voorwaarts-neerwaarts bestaat uit nog een onderdeel, het voorwaarts.
Zonder voorwaarts is het neerwaarts een ontspanningsoefening.
Het is het voorwaarts waar het om gaat.
Voorwaarts gaan wil zeggen dat we een paard een grotere sprong/pas laat maken dan dat het doet zonder aandrijven.

Omdat een paard niet vlucht in deze houding hebben we bijna vanzelf tempocontrole.
Het doel is werken in hetzelfde tempo, cadens, de tact, en grotere passen.
Dat is keihard werken voor een paard maar in totale ontspanning, dus zonder stress.
We zoeken, rust en kalmte én levendigheid.
Het kost minstens een half jaar, meestal een jaar om dit bij een paard te bevestigen.
Een paard ontwikkeld zo op harmonieuse wijze alle spieren die het nodig heeft om later tot verzameling en oprichting te kunnen komen.
We bouwen aan die mooie bespierde boog van de bovenlijn.
We bouwen aan écht vermeerderd dragen van de achterhand, dat moet hij namelijk al in deze houding, het kost veel meer kracht om zo een zweefmoment te ontwikkelen in draf, overgaand in oprichting en lichtheid in de hand.

Veel paarden zullen proberen om zich het werk in deze houding te verlichten, dat is dan een kwestie van ruitergevoel, rustig aan werken zonder te forceren maar toch actief, binnen de kaders van de mogelijkheden.
Een paard wordt vanzelf sterker ook door rustig te werken.
In het begin kort werken, het is echt zwaar werk.
In het begin belonen na een half rondje "goed" met stoppen zodat een paard leert aniticiperen en daarmee deenemen aan het spel.
Hij "doet het goed", dan heeft hij gewonnen, jij stapt af....

Denk aan het volgende:
Wanneer je push ups doet met je armen en je gaat tot het uiterste dan kom je bijvoorbeeldd tot 15X.
Doe je nu vervolgens 6 weken lang dagelijks 10 push ups dan kost je dat niet teveel moeite.
Na 6 weken ga je weer tot het uiterste en dan blijkt dat je er 20 kunt doen!
Je kunt nu, na 6 weken, verder trainen met 15X per dag, zonder moeite.

Zo ontwikkel je op harmonieuse wijze de bespiering van je paard, zonder het vertrouwen in jou te beschadigen.

Het doel van de dressuur (FEI art401)
"Het op harmonieuse wijze ontwikkelen van het organisme en de natuurlijke eigenschappen van het paard."