Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 14:26

murphy102 schreef:
piepenfiets schreef:
Ik denk echt dat Totilas' natuurlijke beweging hieraan ten grondslag ligt.Als ze het zouden kunnen "triccen"liepen er wel meer zo.Hier zal dan ook naartoe gefokt worden en als dat niet lukt,ach,dan kloon je.Feit blijft dat de manier van rijden het extreem maakt ,gewrichten bewegen verder dan waar ze voor gemaakt zijn,ik snap niet waarom je dat zou willen.Dit veroordeeld hem tot voortijdige arthrose,jammer want ik vind hem toch geweldig(i.t.t zijn vader).Iemand bekend met het boek superprix van Michelle Guillot?

Zeker is Totilas, genetisch gezien, een produkt dat gefokt is met zo'n voorbeen, dat zal foktechnisch ook de toekomst zijn. Maar Gal rijdt agv hun trainingsmethode dit hoge voorbeen er ook in, kijk naar de vorige/overige paarden die hij rijdt. Zo extreem als bij Totilas is er echter niet één en dat komt inderdaad doordat T. met met dit voorbeen geboren is, maar dat neemt niet weg dat wat Gal laat zien ONNATUURLIJK is, zo extreem...
Hoe is het dus te verklaren dat een voorbeen dar zoveel later als het achterbeen de bodem raakt, ogenschijnlijk geen onregelmatigheid vertoont. Want je ziet er wel degelijk wat aan, maar leg de vinger maar eens op de zere plek...

En als je het nu eens omdraait?
Wat als het voorbeen nu eens als eerste landt? Of zo je wilt, als laatste vertrekt?
Er moet hier of daar nog een foto zijn, van Totilas op één voorbeen.

Afbeelding

Het tuiger-voorbeentje heeft inderdaad ook te maken met de trainings-methode SJ. Door het extreem diepe rijden van de hals richting borst, worden de onderhals-spieren (en dus ook de spieren naar het voorbeen) overmatig getraind.
Door daarna oprichting te "vragen" komt het voorbeen hoger.
Laatst bijgewerkt door cherie78 op 03-04-11 15:05, in het totaal 3 keer bewerkt

FaberSmid

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 14:28

Cherie u heeft vast mijn vraag aan u beide dames gelezen? Om weer on topoc te komen?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 14:52

Ik ben eens op zoek gegaan naar de term "in de hand stellen"

Een mooie uitleg vind ik deze:
Een paard is "in de hand gesteld" als men bereikt heeft dat het;
Zich geheel ontspannen heeft. Er mag geen enkele spanning of stijfheid aanwezig zijn, nergens.

Met andere woorden, de ruiter moet zich eerst van de aandacht, ontspanning en gewilligheid van zijn paard verzekeren (in de hand stellen)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 15:22

Opvallend dat u beide die vraag ook niet kunnen beantwoorden, waarom dan instructie het geen u ook niet kan kwalijk nemen?

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 15:27

FaberSmid, ik zie nergens een vraag van u staan, alleen een stuk tekst :?

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 16:05

in de hand stellen bereik je door het paard op het bit te laten kauwen, losmakende oefeningen te rijden en het paard op die manier ontspannen en zonder stijfheid te rijden - op die wijze bereik je dat het zich loslaat in nek, kaak en los wordt in het lichaam (achterhand en voorhand). door het paard direct in de houding te rijden, breng je het in rijkunstig evenwicht en wordt het rechtgesteld en kan het zich steeds beter ontspannen en loslaten in het lichaam.

dit bereik je niet door met een losse/lange teugel rondjes te gaan stappen en draven, dan zal het paard zich namelijk stijf maken om zich in evenwicht te houden onder de ruiter.

er behoort nadrukkelijk GEEN 'plaatje' of 'beeld' bij dit in de hand gestelde paard!

In de hand gesteld wil zeggen dat het paard op elk moment uitvoert wat de ruiter verlangt en dat het de ruiter het gevoel geeft een eenheid te zijn met het paard. Dit heeft dus niets met hoofdhouding enz. te maken.
Laatst bijgewerkt door quadripes op 03-04-11 16:44, in het totaal 1 keer bewerkt

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 16:10

"In de hand stellen" is geen feitelijke benaming voor "in de houding" rijden.

Voordat met losmakende oefeningen (überhaupt alle oefeningen, dus hetgeen men van het paard wil) moet het paard al "in de hand gesteld zijn"

Het "in de hand" stellen is dus het uitgangspunt voor alle verdere dressuur.
Laatst bijgewerkt door cherie78 op 03-04-11 16:15, in het totaal 1 keer bewerkt

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 16:12

sorry, maar dan heb je 'in de hand stellen' niet goed begrepen.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 16:18

quadripes schreef:
sorry, maar dan heb je 'in de hand stellen' niet goed begrepen.

Het "in de hand" stellen van het paard is voor een goed begrijpen van het gehele systeem der dressuur zó belangrijk en wordt zó dikwijls verkeerd begrepen.

Een paard wordt "in de hand" gesteld door het aantrekken van het kruis en de druk van de benen.

In welke gang is het paard het moeilijkst "in de hand" te stellen?
En waarom zou dat zijn?
Laatst bijgewerkt door cherie78 op 03-04-11 16:33, in het totaal 1 keer bewerkt

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 16:25

Onderstaand stukje vind ik ook zo'n mooie omschrijving :)

Het paard gehoorzaamt aan kruis en benen als men het op ieder ogenblik door middel van kruis en benen ertoe kan brengen;
vastberadener voorwaarts te gaan,
ruimere, langere passen te maken
in langzamer tempo over te gaan, of halt te houden.
zijwaarts te gaan.

Het fijnst is de halve ophouding als de ruiter ALLEEN het kruis actief aantrekt.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 16:34

je hoeft mij geen vraag terug te stellen, aangezien je zelf het begrip niet hebt begrepen.

een in de hand gesteld paard is een paard dat op alle momenten gehoorzaam, ontspannen en welwillend de eisen van zijn ruiter tegemoet komt.

het wordt het gemakkelijkste bereikt in de draf, in de stap en het halthouden het moeilijkste.

Het in de hand stellen van het paard wordt het 'tweede stadium van de dressuur' genoemd.

nadat het paard in de hand is gesteld kun je beginnen aan 'verzameling en oprichting'.
natuurlijk kun je geen verzameling en oprichting gaan trainen als het paard nog niet volledig in de hand gesteld gaat. Je kunt dat controleren om te kijken of het paard op de juiste manier reageert op de hulpen en of het paard reageert wanneer deze wegvallen.

Daarom is het 'in de hand stellen' bij een goed gereden paard geen kwestie meer van een half uur losmakende oefeningen rijden. Je kunt dit echter bij een verreden paard of ongereden paard niet met een eenvoudige hulp voor elkaar krijgen.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 16:35

Is inmiddels de zoveelste quote? Anderen had u ook gelezen, dus niet Dit bericht over het hoofd gezien? Hoe dan ook kan gebeuren, ben gewoon nieuwsgierig naar het antwoord van u beide, omdat u beide wat dat aan gaat een eigen kijk op rijden hebben.
Neem aan dat u modie bent en uw naam heeft doen veranderen? Tenminste herken in uw wijze van schrijven modie en cobs?

FaberSmid" Doet er op lijken dag uw beide dames, ons ook niet het antwoord kan geven?

[quote="FaberSmid"
Dat is een goede vraag, die ik beide graag wil stellen. U beide kunnen ons vast wel het antwoord vergeven?

[quote="cherie78 schreef:
nombrado schreef:
wat ik erg vind bij de instructie tegenwoordig
is dat de instructeurs géén antwoord kunnen geven op simpele vragen hoe een paard zelf stuurt (of zich dat nooit hebben afgevraagd)
en instructeurs die nauwelijks of geen aandacht hebben voor de zit van de ruiter. (en gevolgen daarvan van het paard niet herkennen)

Dat is ook een manco bij veel instructeurs.

Maar dat er instructeurs in het "vak" actief zijn, zonder te kunnen herkennen of een paard zuiver loopt of niet, is in feite nog erger.
Eigenlijk vind ik ook, dat een ruiter dit is als eerste zou moeten "herkennen" dus voelen.
Soms zijn er al aanwijzingen inside, die een oplettende ruiter kan herkennen/voelen zonder dat het al aan de outside te zien is.

Met bovenstaand stukje wil ik geen enkele ruiter aanvallen, want ook instructie hoort hier een goed oog voor te hebben.
[/quote][/quote][/quote]

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 16:35

@cherie: je kunt wel de hele tijd stukjes Mueseler gaan zitten citeren, die ook nog eens uit hun verband zijn getrokken waardoor het lijkt alsof je je paard 'eventjes in de hand stelt'. maar dit raakt kant noch wal wat je schrijft. je hebt het zelf niet goed begrepen, sorry.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 16:40

quadripes schreef:
@cherie: je kunt wel de hele tijd stukjes Mueseler gaan zitten citeren, die ook nog eens uit hun verband zijn getrokken waardoor het lijkt alsof je je paard 'eventjes in de hand stelt'. maar dit raakt kant noch wal wat je schrijft. je hebt het zelf niet goed begrepen, sorry.

Ik denk, dat het grote verschil tussen ons is, dat jij "klassiek" denkt en ik "verlicht" :)

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 16:42

dan mag je die even uitleggen? daar ben ik wel benieuwd naar?

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 17:17

Een term is een term ongeacht hoe je denkt.Jij mag dan "verlicht"denken Cherie,in dit geval tast je echt in het duister,waarmee je je stelling dat in de hand stellen vaak verkeerd wordt uitgelegd dan weer goed onderbouwd.Wat dat betreft ben ik het roerend met je eens.Denk dat Quadripes het heel duidelijk uitlegt.
Ik dacht overigens wel dat het begrip wel een bepaalde mate van oprichting behelsde.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 17:55

piepenfiets schreef:
Een term is een term ongeacht hoe je denkt.Jij mag dan "verlicht"denken Cherie,in dit geval tast je echt in het duister,waarmee je je stelling dat in de hand stellen vaak verkeerd wordt uitgelegd dan weer goed onderbouwd.Wat dat betreft ben ik het roerend met je eens.Denk dat Quadripes het heel duidelijk uitlegt.
Ik dacht overigens wel dat het begrip wel een bepaalde mate van oprichting behelsde.

Hiermee verklaar je zelf dan ook, dat termen heel vaak verkeerd worden begrepen in je laatste zin.
Hier blijkt ook weer uit, dat lezen en vooral begrijpend lezen heel moeilijk is.
Iedereen blijkt het op een andere manier te interpreteren.
Maar nogmaals, dit is geheel mijn mening :)

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 18:20

Nou nee Cherie,ben het n.l helemaal met Quadripes eens,met als nuance verschil dat de hals gedragen word.Jij zegt dat je direct met in de hand stellen begint,dat is totaal iets anders, :)

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 21:46

Maar als je met bepaalde oefeningen een paard in de hand gesteld krijgt, hoe kan je dan zeggen dat als je begint met rijden het paard in de hand gesteld moet zijn?
(ik zal misschien een domme vraag stellen, maar ik begrijp het niet helemaal :o )

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 22:01

Needje schreef:
Maar als je met bepaalde oefeningen een paard in de hand gesteld krijgt, hoe kan je dan zeggen dat als je begint met rijden het paard in de hand gesteld moet zijn?
(ik zal misschien een domme vraag stellen, maar ik begrijp het niet helemaal :o )

Omdat de betekenis van "in de hand" stellen, niet zozeer ligt in het feit dat het paard een bepaalde houding laat zien of dat het paard samengestelde hulpen begrijpt.

"In de hand" stellen wil eigenlijk zeggen, dat een paard ontspannen is en zich nergens vasthoudt in zijn/haar lijf.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 22:03

Maar als jij net op je paard stapt, geloof jij dan dat deze altijd direct in de hand gesteld is?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 22:05

Pasterza schreef:
FaberSmid, ik zie nergens een vraag van u staan, alleen een stuk tekst :?

ik ook niet :D :+

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 22:07

FaberSmid schreef:
Is inmiddels de zoveelste quote? Anderen had u ook gelezen, dus niet Dit bericht over het hoofd gezien? Hoe dan ook kan gebeuren, ben gewoon nieuwsgierig naar het antwoord van u beide, omdat u beide wat dat aan gaat een eigen kijk op rijden hebben.
Neem aan dat u modie bent en uw naam heeft doen veranderen? Tenminste herken in uw wijze van schrijven modie en cobs?

en nu graag de vraag, die je graag beantwoord wilt zien?
want al die quotes maakt het er niet duidelijker op!

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 22:07

Needje schreef:
Maar als jij net op je paard stapt, geloof jij dan dat deze altijd direct in de hand gesteld is?

Bedoel je, bij het begin van een training of bij het begin van de opleiding?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 22:08

nombrado schreef:
FaberSmid schreef:

en nu graag de vraag, die je graag beantwoord wilt zien?
want al die quotes maakt het er niet duidelijker op!

Nombrado, fabersmid wil enkel weten, of jij of ik weten hoe een paard stuurt :D