Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 20:05

Het wordt ze niet aangeleerd om strak en vast gerden paarden zwaar naar beneden te punten. De KNHS wil graag betalende leden houden.

Anoniem

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 20:07

De KNHS is gewoon een commerciele instelling.
Zowat iedereen kan jury worden en dat is jammer.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 20:13

Starbreeze schreef:
Nouja als je soms ziet hoe er getraind wordt met in de krul getrokken halzen en weggedrukte ruggen en er vervolgens punten gereden worden op wedstrijd? Vraag ik me af of de jury niet naar Hans Anders moet.
;)

Dat is niet altijd zo, maar tegenwoordig wordt dat in ieder geval ook vrij vaak beloond. Juryleden herkennen een goed gereden paard dan niet.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 20:14

Wat ik van mijn instructrice hoor die ook jury B-L is dat de KNHS echt wel haar best doet en best goede info probeert te geven en het niveau omhoog te krijgen...
Ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren met de nieuwe proeven.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 20:15

Anoniem schreef:
De KNHS is gewoon een commerciele instelling.
Zowat iedereen kan jury worden en dat is jammer.

Vrees dat daar nou net t probleem zit..
En laten we eerlijk zijn..geld verdienen doet de knhs graag! Neem nou de startgelden }:)

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 20:22

Ach ja ik vraag mezelf steeds vaker af waarom moet je eigenlijk geklasseerd zijn..is toch iets wat je je uiteindelijk zelf oplegd.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 20:24

De startgelden bepalen de verenigingen. Je bedoelt misschien de startpas?
Zeker Biscaya. Maar het heeft wel iets om je te meten met anderen en dan tot de conclusie komt dat je het best goed doet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 20:27

Misschien moeten ze de B gewoon weer opheffen.
Ik baal soms enorm dat we hier geen B proeven hebben maar in feite gewoon direct de L2/M1 in moeten in de laagste klasse. Tegelijkertijd starten er dan eigenlijk vooral mensen die hun paarden toch wel fijn aan het lopen hebben.
Dan heb je als jury ook minder bagger om doorheen te kijken.

Ging vroeger wel eens met een vriendin mee schrijven. Hoe vaak je dan in de B en L1 half zit te vloeken omdat er een zeer braaf paard dat keurig de oefeningen uitvoert met een totaal inactieve ruiter en een dier dat een blik in zijn ogen heeft dat waarschijnlijk aangeeft dat hij iets van hko klasse 4 heeft maar net niet kreupel loopt.
Dan zit je inderdaad met een: sjeesus wat moet je hier nou mee gevoel.
Alles correct dus in feite in WP maar wetende dat de B een doodlopende straat is voor die combinatie.

Als je die vaak genoeg ziet dan wordt je als jury ook sceptisch als er weer een combinatie in de ring komt waar voor het ook weinig aan gereden wordt.

Dat praat niet alles goed, maar het is een 2-richtings weg uiteindelijk.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 24-11-15 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 20:32

In plaats daarvan maken ze de proeven hier nog makkelijker.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 20:34

@sizzle:waar zit je dan?
Volgend jaar komen er A proeven in nl..kijk dat vind ik dan wel echt een verbetering!

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 20:35

A proeven?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 20:38

Zwitserland.
Er zijn 2 proeven die ongeveer L2 niveau zijn, alles erna heeft eenvoudige wissels, keertwendingen en uitgestrekte gangen.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 20:38

Ja de klasse B lijkt toch m.n voor manege ruiters en jongere kinderen een stap teveel te zijn..
Ook krijg je vanaf de klasse M de keuze om te blijven doorzitten of te gaan lichtrijden in de middendraf..Deze regel is genomen omdat mensen schijnbaar zo slecht zitten dat er heel veel paarden ruggen kapot gaan!

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 20:39

Sizzle schreef:
Zwitserland.
Er zijn 2 proeven die ongeveer L2 niveau zijn, alles erna heeft eenvoudige wissels, keertwendingen en uitgestrekte gangen.

Dat wist ik niet.. Wat zou daar de reden van zijn?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 20:43

Omdat ze vrij ouderwets zijn: voor wedstrijd sport moet je kunnen rijden, al het andere gaat maar Gymkana en Puzzelritten rijden. Kost ook een godsvermogen (40 euro per proef).
Voor hele jonge kinderen heb je wel de 'bixie' trouwens.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 20:56

biscaya schreef:
Ja de klasse B lijkt toch m.n voor manege ruiters en jongere kinderen een stap teveel te zijn..
Ook krijg je vanaf de klasse M de keuze om te blijven doorzitten of te gaan lichtrijden in de middendraf..Deze regel is genomen omdat mensen schijnbaar zo slecht zitten dat er heel veel paarden ruggen kapot gaan!

Zie, daar gaat het al fout. Ze kunnen het paard niet over de rug laten lopen, en dat zit idd voor geen meter. Lekker stuiteren. Paard stuk!

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 21:00

Ik vind niet dat de B afgeschaft zou moeten worden. Het is een fijne klasse om te weten waar je staat en kilometers te maken.
Ook vond ik persoonlijk de stap naar de B al vrij groot. Ik had sinds m'n 9de op een manege gereden en kwam rond mijn 13e met verzorgpaarden in aanraking. Met mijn eerste verzorgpaardje gewoon aangeklooid. Eerst op de manege methode, aka hand vast zetten en wachten totdat ze los laat, of te wel het trek hem in de krul principe. Wist ik veel, tot ik mij wat meer ben gaan verdiepen in het hoe en waarom van de dressuur en toen tot de conclusie kwam dat ik dit eigenlijk niet wilde. Daarna het paardje heel liefjes altijd zelf laten zoeken naar een fijne houding, wat op den duur wel kwam. Dat heeft voor mij de ogen geopend om niet te willen rijden op de oude manier.
Toen op het volgende adres hele fijne paarden onder mijn kont gehad. Wel jong, maar juist die jonkies konden zelf zo mooi zoeken en die hebben mij ook veel geleerd, maar helaas elke keer na een jaar werden ze verkocht. Toen kwam Verna, die veel lastiger was dan al die jonkies, aangezien zij wel in de ring heeft gelopen (L1 niveau, dus ook niet heel hoog) Maar die had wel degelijk de "geen gelul, trek hem in de krul" houding. Ben met haar 3 jaar bezig geweest om van haar kant ontspanning te krijgen. Op dat moment vond ik het wel erg fijn dat ik eindelijk eens een B proefje kon starten. Vroeger altijd wedstrijdjes gereden en dat vond ik prachtig, dus dat miste ik behoorlijk. En ik moet zeggen, op dat moment vond ik de B echt pittig :o Verna de hele proef ontspannen houden is echt een uitdaging. Hoe goed dat thuis ook ging. Vond het erg fijn om op deze manier wel ervaring op te doen op vreemd terrein.
En ik moet zeggen dat Verna nog steeds snel spanning heeft en dit ook uit en dat is een van de redenen dat ik nog steeds heel erg veel basis werk doe en haar daar nog veel meer in wil bevestigen. Al zou een niet goed passend zadel hier ook een grote rol in spelen denk ik :\

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 21:11

Tja... ja dat zou jury moeten afstraffen(ik reageer op de post van Starbreeze).... maar eigenlijk zo het instructeursdiploma wat meer in mogen houden..... en ja we hebben natuurlijk ook weinig goede voorbeelden als ik eerlijk ben ...bij wie van de huidige NL A-kader ruiters kan je echt zien dat ze netjes de basis voor elkaar hebben ipv net even achter de loodlijn onder het mom van even wat dieper instellen...
We zijn in NL natuurlijk wel de uitvinder van de rollkur... en daar kan je met een super goed paard nog mee weg komen... Maar als je een huis-tuin-keuken paard hebt en zelf ook niet een atletisch lichaam dan is het nadoen van deze topruiters ongeveer het slechste wat je kan doen... en als je dan ook nog een instructeur hebt die alleen roept dat je hem iets ronder moet instellen... Hoe kom je daar dan uit?
Het moet een hele cultuur omslag worden... en ik heb ergens het idee dat dat er wel zit aan te komen... maar dat is niet opeens gelukt volgend jaar.

Anne_Sproet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 21:23

Ik heb dit weekend ook weer wedstrijd gereden, weer dezelfde proeven als de vorige keer. Dit keer heb ik ze wel beide op film. Hij was dit keer wat meer gespannen door de harde wind, ik rijd er altijd onder de man heen en dan is hij toch wel super braaf met die wind. Eerst dus gefocust op de ontspanning, maar vervolgens er wel op gelet dat hij wel voorwaarts bleef. Ook heb ik de afgelopen tijd erop getraind zelf stiller te zitten en minder been geven, en op het been wat ik geef dan wel een goede reactie te krijgen. Ik vind zelf dat mijn benen al stiller liggen dan de vorige keer, het kwartje is nu ook pas gevallen hoe ik ze beter stil kan houden. Alleen het doorzitten ziet er nog wel hetzelfde uit jammer genoeg.

Na de eerste proef kwam de jury uit haar hokje met de vraag: ‘Waarom rijd je hem zo lang?’ Dus ik vertelde dat ik even helemaal terug naar de basis ben gegaan en hem nu aan het trainen ben om steeds korter te pakken. Ze reageerde heel vriendelijk, maar wel dat ze hem wel liever wat korter zag en of ik de volgende proef wilde proberen om hem wat korter te pakken. Dus dat heb ik het tweede proefje gedaan. Ik merkte zelf dat hij daar nog niet echt aan toe was omdat ik hem thuis nog niet zo lang zo kort pak, dus hij werd bij sommige stukken wat strak en wat meer spanning, wat ook wel te zien is in het filmpje. Naderhand de jury nog gesproken en die was super blij over zijn houding de tweede proef en ze vond het er een stuk beter uit zien. Ik heb toen nog wel gezegd dat ik hem minder fijn vond voelen dan de eerste proef, dus dat ik het eerst maar thuis korte stukken ga trainen. Ze zei dat dat wel een goed idee was maar nogmaals dat hij voor de wedstrijden echt korter moet want anders kom ik in de L2 in de problemen. En ze zei eigenlijk nog precies hetzelfde als de jury bij Horseware, dat door zo lang instellen de achterbenen niet onder kunnen treden en dat hij op de voorhand kukelt.

Ik denk dat ik dus een beetje hetzelfde probleem heb als Horseware, want ik probeer ook mijn paard met wat halslengte in te stellen omdat hij korter nog niet zo goed aankan, maar de jury vindt dit dus te lang/op de voorhand en daarom punten ze laag. Ik vind het starten nog wel leuk, ik heb mijn winstpunten toch al voor de L1 dus in principe doe ik het ook voor de lol en de ervaring, en deze jury was ook echt wel heel vriendelijk.

1e proef: 181 punten. Commentaar bij ongeveer elke oefening: valt op de voorhand, valt voorover. Aan het eind: probeer je aanleuning meer op te zoeken.
2e proef: 186 punten. Commentaar bij oefeningen: wordt te lang/valt op de voorhand. Aan het eind: Suggestie super opgepakt! Probeer nog wat meer je aanleuning op te zoeken.

Filmpjes zijn nog aan het uploaden.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 21:44

Sizzle schreef:
Omdat ze vrij ouderwets zijn: voor wedstrijd sport moet je kunnen rijden, al het andere gaat maar Gymkana en Puzzelritten rijden. Kost ook een godsvermogen (40 euro per proef).
Voor hele jonge kinderen heb je wel de 'bixie' trouwens.

Dat ouderwetse komt me bekend voor..Heb er familie wonen! :j
En dat alles er een godsvermogen kost is me ook bekend!

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 21:46

Lauke schreef:
Ik vind niet dat de B afgeschaft zou moeten worden. Het is een fijne klasse om te weten waar je staat en kilometers te maken.
Ook vond ik persoonlijk de stap naar de B al vrij groot. Ik had sinds m'n 9de op een manege gereden en kwam rond mijn 13e met verzorgpaarden in aanraking. Met mijn eerste verzorgpaardje gewoon aangeklooid. Eerst op de manege methode, aka hand vast zetten en wachten totdat ze los laat, of te wel het trek hem in de krul principe. Wist ik veel, tot ik mij wat meer ben gaan verdiepen in het hoe en waarom van de dressuur en toen tot de conclusie kwam dat ik dit eigenlijk niet wilde. Daarna het paardje heel liefjes altijd zelf laten zoeken naar een fijne houding, wat op den duur wel kwam. Dat heeft voor mij de ogen geopend om niet te willen rijden op de oude manier.
Toen op het volgende adres hele fijne paarden onder mijn kont gehad. Wel jong, maar juist die jonkies konden zelf zo mooi zoeken en die hebben mij ook veel geleerd, maar helaas elke keer na een jaar werden ze verkocht. Toen kwam Verna, die veel lastiger was dan al die jonkies, aangezien zij wel in de ring heeft gelopen (L1 niveau, dus ook niet heel hoog) Maar die had wel degelijk de "geen gelul, trek hem in de krul" houding. Ben met haar 3 jaar bezig geweest om van haar kant ontspanning te krijgen. Op dat moment vond ik het wel erg fijn dat ik eindelijk eens een B proefje kon starten. Vroeger altijd wedstrijdjes gereden en dat vond ik prachtig, dus dat miste ik behoorlijk. En ik moet zeggen, op dat moment vond ik de B echt pittig :o Verna de hele proef ontspannen houden is echt een uitdaging. Hoe goed dat thuis ook ging. Vond het erg fijn om op deze manier wel ervaring op te doen op vreemd terrein.
En ik moet zeggen dat Verna nog steeds snel spanning heeft en dit ook uit en dat is een van de redenen dat ik nog steeds heel erg veel basis werk doe en haar daar nog veel meer in wil bevestigen. Al zou een niet goed passend zadel hier ook een grote rol in spelen denk ik :\

De B wordt niet afgeschaft maar er komt wel een A klasse bij om de overstap naar de B te vergemakkelijken..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 22:19

Ik denk wel dat ik het er mee eens ben dat je in de L2 niet weg hoort te komen met een zeer laag ingesteld paard.
Dan is het paard inderdaad gewoon nog niet klaar ervoor om zichzelf te dragen.
In de M1 zit je immers al aan verzameling te denken.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 24-11-15 22:44, in het totaal 2 keer bewerkt

Anne_Sproet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 22:42

Daar heb je ook gelijk in hoor, daarom ga ik nog niet over, we zijn daar ook nog niet aan toe.

Maar het lijkt zo tegenstrijdig dat paarden die wel heel kort gereden worden en verder ziet het er allemaal heel gespannen uit dat die wel hoge punten halen, alsof alleen maar naar het hoofd wordt gekeken van: het hoofd is kort ingesteld dus loopt het paard op de achterhand. Het hoofd is lager ingesteld dus loopt het paard op de voorhand.
Ze had ook gelijk hij loopt ook op de voorhand, maar die andere paarden vaak ook en daar wordt niks van gezegd omdat ze wel kort ingesteld lopen?

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 22:44

Dat klopt Anne, de jury kijkt vaak alleen maar waar het hoofd en voorbenen ergens uithangen. Hoe je dat voor elkaar krijgt doet tegenwoordig kennelijk vaak niet meer ter zake. Dat is 'moderne dressuur'.

Correctie: sommige juryleden doen dat.