Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Professor schreef:Aan de foto´s kunnen wij duidelijk zien dat het Poedeldressuur is. Dat is dresseren zonder het paard op de achterhand te zetten.
Het zijn dus paarden die niet gegymnastiseerd zijn maar gedresseerd, en Dressuur betekent dat men dat beide zou moeten.
Dat is tegenwoordig sowieso het punt, men maakt de de hals los en de achterhand blijft vast.
Het is toch een verschrikkelijke foto die Peter weet ik veel, voor oei achter foei, een mooi voorbeeld hoe het helemaal niet moet.
En de persoon die erop zit ziet eruit of hij familie is van een stokvis.
Citaat:Maar u ziet het Professor,.... hij schijnt wel bij de Nederlandse top te horen....!
En zo rijdt hij álle paarden, maar Gal enz ook. Totilas is niet anders gereden als zijn vader Gribaldi. Totilas heeft echter nóg meer in huis, waardoor hij zichzelf onder Gal nog al eens bijna een bloedneus sloeg met dat hoge voorbeen...
Professor schreef:murphy102, ik begrijp u wel, en trouwens wij hadden vroeger bij ons thuis alleen Trakehners ben er mee opgevoed.
De enige die vaak "heet" in het hoofd is is de ruiter. Een school voorbeeld van een ruiter die zich aangepast heeft aan het temparament van de paarden en het typ en met alle typen gepresteerd heeft is nog altijd Dr. Reiner Klimke.
Heb het geluk gehad dat ik zijn 1e paard heb gereden zijn eerste S paard Athlon, en Dux het waren kolossen van paarden die ook met een aktief achterbeen gingen en reageerden, alleen het waren in vergelijk met het "moderne" paarden Tanks, en desondanks waren zij licht te rijden, vergden meer zit kracht als het moderne paard.
piepenfiets schreef:Ja paarden zijn geen fietsen en lijden hieronder.Er is echter zoveel prestige en geld mee gemoeit dat ik echt denk dat het niet te stoppen is.Ook internationaal zijn er veel navolgers van het "sportieve"succes van nederland.Ik kan me goed voorstellen dat u die werkzaam zijn in de paarden hier behoorlijk gefrustreerd van raakt.Af en toe lijkt het wel een "roepende in de woestijn" fenomeen te worden.Denkt u het tij nog te kunnen keren?Of is het verder gaan als andere discipline de oplossing?
Professor schreef:Ieder weet dat wanneer men bepaalde oefeningen weer in de GP inbouwt dat de Hyperflexie door de mand valt. Men ziet het al bij het binnenkomen, laat ze 6 seconden onbeweegelijk stilstaan??? Maar wel vierkant in verzameling.
En laat ze een werkelijke verzamelde draf tonen, meer stap in de GP, minder Passage meer technische oefeningen en niet een soort bestgaand rijpaard show meer van maken.
Hier word het materiaal punten gegeven niet het best gereden en afgerichte paard en eenheid paard ruiter dus de combinatie, het zijn zo langzamerhand maschines geworden sportapparaten ter meerdere glorie van de aap die erop zit. Het heeft niets met Klassieke Dressuur te doen.
nombrado schreef:
CharleyT schreef:Is het echt zo dat vroeger alles beter was? Daar lijkt het wel op als ik een aantal reacties lees. Dan ligt er nog een hoop werk voor de ouwetjes, om het tij te keren . Of het lukken zal,........... de tijd zal het leren.
FaberSmid schreef:Het doet mij dan bijzonder goed te weten hoe usa tegenover sj en zijn rijden doen staan en zijn sprookjes betreft usa.
CharleyT schreef:Is het echt zo dat vroeger alles beter was? Daar lijkt het wel op als ik een aantal reacties lees. Dan ligt er nog een hoop werk voor de ouwetjes, om het tij te keren . Of het lukken zal,........... de tijd zal het leren.
piepenfiets schreef:Ik denk echt dat Totilas' natuurlijke beweging hieraan ten grondslag ligt.Als ze het zouden kunnen "triccen"liepen er wel meer zo.Hier zal dan ook naartoe gefokt worden en als dat niet lukt,ach,dan kloon je.Feit blijft dat de manier van rijden het extreem maakt ,gewrichten bewegen verder dan waar ze voor gemaakt zijn,ik snap niet waarom je dat zou willen.Dit veroordeeld hem tot voortijdige arthrose,jammer want ik vind hem toch geweldig(i.t.t zijn vader).Iemand bekend met het boek superprix van Michelle Guillot?
murphy102 schreef:En dan kun je je de vraag stellen: "Brengt het wat zij willen? Geeft het de Absolute Controle?". Dan denk ik van niet. Even, en bij een aantal paarden, maar uiteindelijk zit er genoeg vechtlust in HET paard, om zich daar niet zonder slag of stoot bij neer te leggen en de paarden die zíj gebruiken zijn alleen díe paarden die die methode wel accepteren; de rest verlaat de achterdeur alszijnde "niet geschikt"!! Het brengt wel "succes",...hoe lang nog?!
Brengt e.e.a. toch tot een volgende vraag en ben heel erg benieuwd hoe Professor en anderen hierover denken.
Het hoge voorbeen van Totilas.
Hoé kan het dat het ogenschijnlijk líjkt of de takt zuiver is in de uitgestrekte draf. Dat kán de draf niet zijn, zuiver, maar wordt toch aardig verbloemd.
Het achterbeen dat niet mee doet in de uitgestrekte draf zal eerder de bodem bereiken als het voorbeen, wat dus betekent dat de takt niet meer klopt. Hoé wordt dat "getrict"?? Zelf denk ik dat het ergens gecompenseerd moet worden in het zweefmoment, maar hoé en wát, dat kan ik niet geanalyseerd krijgen.
Heeft iemand enig idee wat er precies gebeurt en hoe het líjkt of het correct is, wat het dus nooit kán zijn??
FaberSmid"[/quote][/quote]
Dat is een goede vraag, die ik beide graag wil stellen. U beide kunnen ons vast wel het antwoord vergeven?
[quote="cherie78 schreef:nombrado schreef:wat ik erg vind bij de instructie tegenwoordig
is dat de instructeurs géén antwoord kunnen geven op simpele vragen hoe een paard zelf stuurt (of zich dat nooit hebben afgevraagd)
en instructeurs die nauwelijks of geen aandacht hebben voor de zit van de ruiter. (en gevolgen daarvan van het paard niet herkennen)
Dat is ook een manco bij veel instructeurs.
Maar dat er instructeurs in het "vak" actief zijn, zonder te kunnen herkennen of een paard zuiver loopt of niet, is in feite nog erger.
Eigenlijk vind ik ook, dat een ruiter dit is als eerste zou moeten "herkennen" dus voelen.
Soms zijn er al aanwijzingen inside, die een oplettende ruiter kan herkennen/voelen zonder dat het al aan de outside te zien is.
Met bovenstaand stukje wil ik geen enkele ruiter aanvallen, want ook instructie hoort hier een goed oog voor te hebben.