Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 08:21

murphy102, ik begrijp u wel, en trouwens wij hadden vroeger bij ons thuis alleen Trakehners ben er mee opgevoed.
De enige die vaak "heet" in het hoofd is is de ruiter. Een school voorbeeld van een ruiter die zich aangepast heeft aan het temparament van de paarden en het typ en met alle typen gepresteerd heeft is nog altijd Dr. Reiner Klimke.
Heb het geluk gehad dat ik zijn 1e paard heb gereden zijn eerste S paard Athlon, en Dux het waren kolossen van paarden die ook met een aktief achterbeen gingen en reageerden, alleen het waren in vergelijk met het "moderne" paarden Tanks, en desondanks waren zij licht te rijden, vergden meer zit kracht als het moderne paard.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 08:24

Professor schreef:
Aan de foto´s kunnen wij duidelijk zien dat het Poedeldressuur is. Dat is dresseren zonder het paard op de achterhand te zetten.
Het zijn dus paarden die niet gegymnastiseerd zijn maar gedresseerd, en Dressuur betekent dat men dat beide zou moeten.
Dat is tegenwoordig sowieso het punt, men maakt de de hals los en de achterhand blijft vast.
Het is toch een verschrikkelijke foto die Peter weet ik veel, voor oei achter foei, een mooi voorbeeld hoe het helemaal niet moet.
En de persoon die erop zit ziet eruit of hij familie is van een stokvis.

Maar u ziet het Professor,.... hij schijnt wel bij de Nederlandse top te horen....!
En zo rijdt hij álle paarden, maar Gal enz ook. Totilas is niet anders gereden als zijn vader Gribaldi. Totilas heeft echter nóg meer in huis, waardoor hij zichzelf onder Gal nog al eens bijna een bloedneus sloeg met dat hoge voorbeen...

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 08:25

Poedeldressuur uit een boek van een groot ruiter en auteur Waldemar Seunig:

Afbeelding

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 08:27

Citaat:
Maar u ziet het Professor,.... hij schijnt wel bij de Nederlandse top te horen....!
En zo rijdt hij álle paarden, maar Gal enz ook. Totilas is niet anders gereden als zijn vader Gribaldi. Totilas heeft echter nóg meer in huis, waardoor hij zichzelf onder Gal nog al eens bijna een bloedneus sloeg met dat hoge voorbeen...

Heb het verduidelijkt, men kan ook schrijven SJ methode.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 08:28

Professor schreef:
murphy102, ik begrijp u wel, en trouwens wij hadden vroeger bij ons thuis alleen Trakehners ben er mee opgevoed.
De enige die vaak "heet" in het hoofd is is de ruiter. Een school voorbeeld van een ruiter die zich aangepast heeft aan het temparament van de paarden en het typ en met alle typen gepresteerd heeft is nog altijd Dr. Reiner Klimke.
Heb het geluk gehad dat ik zijn 1e paard heb gereden zijn eerste S paard Athlon, en Dux het waren kolossen van paarden die ook met een aktief achterbeen gingen en reageerden, alleen het waren in vergelijk met het "moderne" paarden Tanks, en desondanks waren zij licht te rijden, vergden meer zit kracht als het moderne paard.

Dat ís het ook, Professor, maar doordat de ruiter tegenwoordig nauwelijks nog basis heeft, kan men er niet mee omgaan.
Klimke is een grootmeester!

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 08:39

Tja denk dat de huidige topdressuur toch gezien moet gaan worden als een andere discipline,dit z.g.poedeldressuurverhaal is al decennialang aan het ontwikkelen.Rollkür heb ik 20 jaar geleden al gezien van een springruiter Thomas Frühmann.Alhoewel iedereen aparte optoming had en vreemde trucs was toen al duidelijk dat dit toch echt mishandeling was.Anky heeft het echt niet uitgevonden.Ik denk dat deze stroming spektakelrijden niet te stoppen is;we zijn toch olympisch kampioen?Voor veel mensen is kritiek erop hetzelfde als je zegt:Lance armstrong kan niet fietsen.Rugby en american football,zelfde verhaal.
Ar en Kr hebben dan meer overeenkomsten dan Kr en huidige "dressuursport"

FaberSmid

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 08:46

De moderne ruiters worden voor de gek behouden, niemand die dat door doet hebben omdat de moderne opvolging zo afgericht zijn. De instructie en jury mede, dus hoe kan men beter weten?
Die nog enigzins wat van de oude garde hebben verkregen, al is het via via of direct weten wat er gaande is.
Het is weer een goed voorbeeld van de werkwijze en gevolgen van piramide sekte, zoals ik destijds beschreven heb. Maar de paarden zullen zich nooit voor ezels behouden worden en die handvol ruiters, ruiters en jury die weten zullen hun gelofte zoals in de handleiding beschreven als ere codex blijven nakomen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 08:57

De springruiters rijden het totaal anders, dat is al langer zo.
De dressuurruiters zijn er werkelijk mee begonnen door Sjefke Jansen, zijn geschiedenis is dat hij toen zijn dochter wilde paardrijden in die tijd hij ook begon te rijden omdat zijn wielercarrière aan het eind was, die roemloos is afgebroken.
In Belgie heeft hij gereden in een Manege die de Baucher methode toepaste, hij heeft later geprobeerd deze Manege verder te leiden is toen failliet daarmee gegaan, toen is hij naar Nederland gekomen.
Also Sjefke Jansen (zijn doop naam net als zijn vader een groots wielrenner) heeft het Bauchersysteem van de 1e methode bij Anky geïntroduceerd, tot leed van haar vader, die niet gecharmeerd was van dat systeem.
Men kan het zien aan de ontwikkeling van Anky zij zat mooi zij reed mooi, en nu????????

De springruiters hebben Alwin Schockemöhle nageaapt, alleen deze reed de paarden veel langer in de hals als dat zij nu doen, hij dwong niet hij reed het vanuit zijn zit, en hij kon rijden zowel dressuur als eventing als springen.

De dwingende aard van dat Hyperfelxie en het nooit laten strekken van de hals dus Zügel aus der Hand kauen lassen, dat is een verkrachting van de paarden.
En dat schrijf ik al jaren en ik vecht er tegen op alle wedstrijden, allen de Bobo´s zijn verblind door het geld, en de fokkers vinden het prachtig omdat ze door dit systeem veel paarden kunnen produceren en duur verkopen en de omloopsnelheid door dit systeem stijgt. (de paarden worden niet oud dat wist Baucher ook)

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 09:21

Ja paarden zijn geen fietsen en lijden hieronder.Er is echter zoveel prestige en geld mee gemoeit dat ik echt denk dat het niet te stoppen is.Ook internationaal zijn er veel navolgers van het "sportieve"succes van nederland.Ik kan me goed voorstellen dat u die werkzaam zijn in de paarden hier behoorlijk gefrustreerd van raakt.Af en toe lijkt het wel een "roepende in de woestijn" fenomeen te worden.Denkt u het tij nog te kunnen keren?Of is het verder gaan als andere discipline de oplossing?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 09:36

Het doet mij dan bijzonder goed te weten hoe usa tegenover sj en zijn rijden doen staan en zijn sprookjes betreft usa.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 09:46

piepenfiets schreef:
Ja paarden zijn geen fietsen en lijden hieronder.Er is echter zoveel prestige en geld mee gemoeit dat ik echt denk dat het niet te stoppen is.Ook internationaal zijn er veel navolgers van het "sportieve"succes van nederland.Ik kan me goed voorstellen dat u die werkzaam zijn in de paarden hier behoorlijk gefrustreerd van raakt.Af en toe lijkt het wel een "roepende in de woestijn" fenomeen te worden.Denkt u het tij nog te kunnen keren?Of is het verder gaan als andere discipline de oplossing?

Ieder weet dat wanneer men bepaalde oefeningen weer in de GP inbouwt dat de Hyperflexie door de mand valt. Men ziet het al bij het binnenkomen, laat ze 6 seconden onbeweegelijk stilstaan??? Maar wel vierkant in verzameling.
En laat ze een werkelijke verzamelde draf tonen, meer stap in de GP, minder Passage meer technische oefeningen en niet een soort bestgaand rijpaard show meer van maken.
Hier word het materiaal punten gegeven niet het best gereden en afgerichte paard en eenheid paard ruiter dus de combinatie, het zijn zo langzamerhand maschines geworden sportapparaten ter meerdere glorie van de aap die erop zit. Het heeft niets met Klassieke Dressuur te doen.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 09:59

Genau!

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 10:16

Professor schreef:
Ieder weet dat wanneer men bepaalde oefeningen weer in de GP inbouwt dat de Hyperflexie door de mand valt. Men ziet het al bij het binnenkomen, laat ze 6 seconden onbeweegelijk stilstaan??? Maar wel vierkant in verzameling.
En laat ze een werkelijke verzamelde draf tonen, meer stap in de GP, minder Passage meer technische oefeningen en niet een soort bestgaand rijpaard show meer van maken.
Hier word het materiaal punten gegeven niet het best gereden en afgerichte paard en eenheid paard ruiter dus de combinatie, het zijn zo langzamerhand maschines geworden sportapparaten ter meerdere glorie van de aap die erop zit. Het heeft niets met Klassieke Dressuur te doen.

Stilstaan kan blijkbaar ook voor Meesters een probleem zijn (Hubertus Schmidt/Wansuela Suerte): http://www.youtube.com/watch?v=RfzTw7RAEaw
Ten minste, wat ik hoor en lees is Hubertus Schmidt een van de Klassieke Boegbeelden.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 10:37

Is het echt zo dat vroeger alles beter was? Daar lijkt het wel op als ik een aantal reacties lees. Dan ligt er nog een hoop werk voor de ouwetjes, om het tij te keren . Of het lukken zal,........... de tijd zal het leren.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 11:02

nombrado schreef:
Professor schreef:
Dit is Rubinstar, getraind door mij met wat u noemt een traag achterbeen:
Afbeelding
En dit is ook een afstammeling van Rubinstein, twee van dezelfde vaderlijn en beide een ander achterbeen gebruik.

dit heeft echt niets met een traag achterbeen te maken
de ruiter zit oa met het bovenlijf (en holle rug)niet boven de beweging van het paard, waardoor de ah van het paard geblokkeerd wordt.[/quote]

Is dit nu echt zo verkeerd? Volgens Nombrado wel. Ik zie dat niet zo en heb zo iets van: "dan komt de lat wel heel erg hoog te liggen". Die andere twee foto's daar zie ik het wel goed op maar ik vind Rubinstar toch niet zo verkeerd gaan of kijk ik niet goed?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 12:01

Wat betreft het verschil tussen de duiding "heet" en "sensibel", denk ik dat mijn paardje in het begin toen ik haar had "heet" was althans zo ervoer ik het, want ik vond haar zo moeilijk om te rijden en alles zag ze en had ze de neiging om er van tussen te gaan. Ze kreeg het ook voor elkaar om binnen een fractie van een seconde 180 graden of zelfs 360 graden te draaien en zelfs is ze een keer bijna flauw gevallen in het begin toen ik haar had, toen iemand aan de rand van de bak een jas onverwacht uittrok. En nu vind ik dat zelfde paardje "sensibel" en super om te rijden. Soms is een handje op de nek, of zweepje even langs nek leggen met een beetje druk of het woordje braaaaf of uhuh al voldoende om de rust te bewaren. Ik rijd nu ook met haar buiten alleen. Maar houd vriendelijke aanleuning ongeacht wat er gebeurd want als je zelf strakker wordt dan krijg je heel veel spektakel.
Mijn bijrijdster echter die heeft niets met haar omdat ze volgens haar zo heet is en dat begrijp ik. Dus het woordje heet heeft ook onmacht in zich van de ruiter want niet iedereen kan met sensibel paardje omgaan.
Het verschil tussen uiterst flegmatiek paard van me en dit sensibele paardje is in beeld gevat: het eerste paard "draagt" zich zelf en hij heeft geleerd dat "de baas" bepaalt (als het om werken gaat met dressuren) , het tweede paardje draag ik en heeft geleerd "de baas" bepaalt. Dus het eerste paard zorgt voor de ruiter en daar kan iedereen die een beetje kan rijden en consequent is op rijden in het bos, het tweede paardje daar zorg je als ruiter voor door heel dicht bij haar te blijven en te anticiperen op haar en dan gaat het uitstekend en is het een super paardje om mee te werken want ze zal altijd ijverig zijn. Een beginnende ruiter strand al bij het hek met het sensibele paardje. De opmerking dat dan de leeftijd ook meespeelt vind ik terecht ook al blijft sensibel altijd sensibel.
Ik ben er van overtuigd dat Murphy en de professor en Quadripes heel goed op mijn sensibele paardje kunnen weg rijden zonder enig probleem. Dus de opmerking dat de ruiter bepaalt en iedere goede ruiter op alle paarden kan dat klopt denk ik.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 12:02

CharleyT schreef:
Is het echt zo dat vroeger alles beter was? Daar lijkt het wel op als ik een aantal reacties lees. Dan ligt er nog een hoop werk voor de ouwetjes, om het tij te keren . Of het lukken zal,........... de tijd zal het leren.

Nee, we hoeven het niet te idealiseren; vroeger ging er ook van alles fout, werd er ook met slofteugels gereden.
Maar nu hangen de slofteugels onderhand naast de kassa om als warme broodjes verkocht te worden ipv advies te geven. Vroeger werd deze manier toch veel meer afgestraft door laag te punten, omdat men veel meer aan de hand van het Skala werkte. Nú wordt het beloond...! ...En dat is een verschil met vroeger...!

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 12:05

FaberSmid schreef:
Het doet mij dan bijzonder goed te weten hoe usa tegenover sj en zijn rijden doen staan en zijn sprookjes betreft usa.

Precies! America heeft geld en met dat geld kopen ze goede paarden in Nederland en Duitsland en de KENNIS kopen ze vooral in Duitsland, getuige de vele Duitse trainers daar aanwezig!
Dit geldt overigens ook voor Ierland. Die moeten ook niets van SJ hebben. Vele Duitse trainers zijn ook daar aktief, mensen als Conrad Schumacher, Gisela Holstein en Ferdie Eilberg, maar ook Henk Nooren is daar gesignaleerd..!

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 07:53

CharleyT schreef:

Nee de tijd leert het niet, men moet niet vergeten dat de strijd nu herhaald word.
Het is een herhaling van de strijd tussen Baucher en de rest van de Reitmeisters. En dit wordt nu herhaald, zoals de mens steeds de geschiedenis herhaald.
Dit zg systeem van Sjefke Jansen (officieel zijn doop naam) is niet nieuw leest u de geschiedenis van het rijden. Toen is het systeem Baucher ook jammerlijk gestrand.
Helaas het wiel word steeds weer nieuw uitgevonden en dat is oh zo jammer in dit geval voor de paarden.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 08:52

En dan kun je je de vraag stellen: "Brengt het wat zij willen? Geeft het de Absolute Controle?". Dan denk ik van niet. Even, en bij een aantal paarden, maar uiteindelijk zit er genoeg vechtlust in HET paard, om zich daar niet zonder slag of stoot bij neer te leggen en de paarden die zíj gebruiken zijn alleen díe paarden die die methode wel accepteren; de rest verlaat de achterdeur alszijnde "niet geschikt"!! Het brengt wel "succes",...hoe lang nog?!

Brengt e.e.a. toch tot een volgende vraag en ben heel erg benieuwd hoe Professor en anderen hierover denken.
Het hoge voorbeen van Totilas.
Hoé kan het dat het ogenschijnlijk líjkt of de takt zuiver is in de uitgestrekte draf. Dat kán de draf niet zijn, zuiver, maar wordt toch aardig verbloemd.
Het achterbeen dat niet mee doet in de uitgestrekte draf zal eerder de bodem bereiken als het voorbeen, wat dus betekent dat de takt niet meer klopt. Hoé wordt dat "getrict"?? Zelf denk ik dat het ergens gecompenseerd moet worden in het zweefmoment, maar hoé en wát, dat kan ik niet geanalyseerd krijgen.
Heeft iemand enig idee wat er precies gebeurt en hoe het líjkt of het correct is, wat het dus nooit kán zijn??

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 09:20

Ik denk echt dat Totilas' natuurlijke beweging hieraan ten grondslag ligt.Als ze het zouden kunnen "triccen"liepen er wel meer zo.Hier zal dan ook naartoe gefokt worden en als dat niet lukt,ach,dan kloon je.Feit blijft dat de manier van rijden het extreem maakt ,gewrichten bewegen verder dan waar ze voor gemaakt zijn,ik snap niet waarom je dat zou willen.Dit veroordeeld hem tot voortijdige arthrose,jammer want ik vind hem toch geweldig(i.t.t zijn vader).Iemand bekend met het boek superprix van Michelle Guillot?

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 10:09

piepenfiets schreef:
Ik denk echt dat Totilas' natuurlijke beweging hieraan ten grondslag ligt.Als ze het zouden kunnen "triccen"liepen er wel meer zo.Hier zal dan ook naartoe gefokt worden en als dat niet lukt,ach,dan kloon je.Feit blijft dat de manier van rijden het extreem maakt ,gewrichten bewegen verder dan waar ze voor gemaakt zijn,ik snap niet waarom je dat zou willen.Dit veroordeeld hem tot voortijdige arthrose,jammer want ik vind hem toch geweldig(i.t.t zijn vader).Iemand bekend met het boek superprix van Michelle Guillot?

Zeker is Totilas, genetisch gezien, een produkt dat gefokt is met zo'n voorbeen, dat zal foktechnisch ook de toekomst zijn. Maar Gal rijdt agv hun trainingsmethode dit hoge voorbeen er ook in, kijk naar de vorige/overige paarden die hij rijdt. Zo extreem als bij Totilas is er echter niet één en dat komt inderdaad doordat T. met met dit voorbeen geboren is, maar dat neemt niet weg dat wat Gal laat zien ONNATUURLIJK is, zo extreem...
Hoe is het dus te verklaren dat een voorbeen dar zoveel later als het achterbeen de bodem raakt, ogenschijnlijk geen onregelmatigheid vertoont. Want je ziet er wel degelijk wat aan, maar leg de vinger maar eens op de zere plek...

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 10:35

murphy102 schreef:
En dan kun je je de vraag stellen: "Brengt het wat zij willen? Geeft het de Absolute Controle?". Dan denk ik van niet. Even, en bij een aantal paarden, maar uiteindelijk zit er genoeg vechtlust in HET paard, om zich daar niet zonder slag of stoot bij neer te leggen en de paarden die zíj gebruiken zijn alleen díe paarden die die methode wel accepteren; de rest verlaat de achterdeur alszijnde "niet geschikt"!! Het brengt wel "succes",...hoe lang nog?!

Brengt e.e.a. toch tot een volgende vraag en ben heel erg benieuwd hoe Professor en anderen hierover denken.
Het hoge voorbeen van Totilas.
Hoé kan het dat het ogenschijnlijk líjkt of de takt zuiver is in de uitgestrekte draf. Dat kán de draf niet zijn, zuiver, maar wordt toch aardig verbloemd.
Het achterbeen dat niet mee doet in de uitgestrekte draf zal eerder de bodem bereiken als het voorbeen, wat dus betekent dat de takt niet meer klopt. Hoé wordt dat "getrict"?? Zelf denk ik dat het ergens gecompenseerd moet worden in het zweefmoment, maar hoé en wát, dat kan ik niet geanalyseerd krijgen.
Heeft iemand enig idee wat er precies gebeurt en hoe het líjkt of het correct is, wat het dus nooit kán zijn??

Als het voorbeen meer "air time" heeft door extreem hoog te gaan, moet het of sneller bewegen of het achterbeen moet hoger of trager worden. Het paard vindt wel een oplossing om toch te kunnen draven. Dit gezwaai (voor en achter) is allemaal in de lucht, als de timing maar enigszins klopt op de grond gaat het goed. Als dat achterbeen dan eventueel eerder op de grond komt, noemen ze het DAP+ (zie http://www.ridingart.com/dap.htm) en wordt soms beschouwd als een positief ding. Voor veel paarden zou dit het moment kunnen zijn om aan te galopperen. Het hoge voorbeen heeft blijkbaar een hoge correlatie met het LDR rijden. Lingh was wat dat betreft vergelijkbaar, een bijna horizontaal voorbeen, wat soms veel weg had van een Spaanse pas in draf (achterbeen stond al aan de grond).

Voor het zien of het al dan niet correct is, lijkt me training van het oog. In de hoefslag of paard en sport heeft eens een artikel gestaan over jureren van galop, en daar bleek dat een galop met extra sprong hoog werd beloond, terwijl dit eigenlijk een 4-takt galop was:
Afbeelding
Hier nog mooi, maar is de volgende fase correct? Of misschien eerst ra ipv de diagonaal?

Je oog wordt misschien opgelicht, net als met de verhalen van oplichters: Als het te "mooi" is om waar te zijn, ...

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 12:11

Ik ben bekend met het DAP. Hier betreft het echter een fractie van een seconde, dat kunnen we bij Totilas niet langer volhouden dat het om een fractie v.e. seconde gaat.
Ik heb het ook over de uitgestrekte draf!

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 14:21

Doet er op lijken dag uw beide dames, ons ook niet het antwoord kan geven?

FaberSmid"
Dat is een goede vraag, die ik beide graag wil stellen. U beide kunnen ons vast wel het antwoord vergeven?

[quote="cherie78 schreef:
nombrado schreef:
wat ik erg vind bij de instructie tegenwoordig
is dat de instructeurs géén antwoord kunnen geven op simpele vragen hoe een paard zelf stuurt (of zich dat nooit hebben afgevraagd)
en instructeurs die nauwelijks of geen aandacht hebben voor de zit van de ruiter. (en gevolgen daarvan van het paard niet herkennen)

Dat is ook een manco bij veel instructeurs.

Maar dat er instructeurs in het "vak" actief zijn, zonder te kunnen herkennen of een paard zuiver loopt of niet, is in feite nog erger.
Eigenlijk vind ik ook, dat een ruiter dit is als eerste zou moeten "herkennen" dus voelen.
Soms zijn er al aanwijzingen inside, die een oplettende ruiter kan herkennen/voelen zonder dat het al aan de outside te zien is.

Met bovenstaand stukje wil ik geen enkele ruiter aanvallen, want ook instructie hoort hier een goed oog voor te hebben.
[/quote][/quote]