Aimee schreef:Overigens waren alle paarden die ik met kissing spines ken heel correct klassiek gereden door zéér kundige ruiters

Ik ken zelfs niet gereden paarden met kissing spines 
Kafue schreef: 
euhhmmm als het aan de dierenarts had gelegen dan was het paard dat nu in revalidatie staat inmiddels al paardenworst hoor.
En iedere revalidatieruiter zal een paard niet eerder voor de sport inzetten dan het moment dat hij minimaal een maand constant is in de prestatie. Maar revalideren betekend het weer geschikt maken voor dagelijks gebruik, spieren trainen en soms zelfs spieren het werk van pezen banden gewrichten over laten nemen.
Een paard is dus pas hersteld als hij minimaal een maand constant is gegaan in zijn prestaties, daarin past geen dag van terugval want dan begint de telling opnieuw.
Revalideren is dus niet altijd in opdracht van de DA, soms schrijft de DA af en doe je het in opdracht van eigenaar, accupuncturist, osteopaat, fysiotherapeut of iets dergelijks. Waarin wel altijd het gevoel van de ruiter de zwaarste maatstaf is in het wel of niet doorgaan met revalideren het eindwoord is dus aan de ruiter.
Ach, dat is een kwestie van DA-selectie
. Ik neem aan dat je één maand constant slecht gaan niet als voldoende beschouwt
?
Eindwoord ligt altijd bij de eigenaar...
Kafue schreef:Een veRReden paard opnieuw inrijden betekend dat je de basisvoorwaarden moet herstellen.
Niet perse revalideren want onder die catogerie schaar je meestal de medische problemen als kissing spines, scheef in het bekken, S nek, traumas en dergelijke. Dan heb je nog de de slijtages processen als artrose in koude vorm daarvoor train je spieren op.
Ook psychische trauma's schaar ik daaronder.
Kafue schreef:Helaas zijn er heel veel verreden paarden en die herstellen is vaak moeilijk omdat er niet alleen een slechte gewoonte weggeslepen moet worden maar ook vaak vertrouwen hersteld moet worden. Paarden zijn gewoontedieren en leren door herhaling, helaas zul je dus heel vaak de juiste weg moeten herhalen omde slechte weg glad te maken. En dan in stress kan het paard heel wel weer terug vallen in de oude weg.
Al met al is dat een hele bijzondere manier van paardrijden heel moeilijk en ook dit komt weer terug op voelen, denken en doen.
Precies, zo'n psychisch trauma bijvoorbeeld.
Maar what's your point? Is LDR nu altijd revalidatie?