DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Aimee

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 22:10

QQQQ schreef:
"Zonder dat het ooit is opgemerkt" is waarschijnlijker.

Onzin.

Een beenprobleem is veel veelomvattender dan letsel.... tenzij jij röntgen- en scanogen hebt, is het ten eerste helemaal niet vreemd dat je niet alles opmerkt. Ten tweede kan het een beenprobleem zijn waar geen letselbehandeling voor nodig/mogelijk is, maar de ruiter moet wel de training aanpassen, ten minste... als ie z'n paard 'heel' (dat wil zeggen; niet kreupel) wil houden.
Een mogelijkheid is natuurlijk ook dat het paard rugproblemen heeft, hoeft ie ook niet daadwerkelijk 'kapot' door te zijn... maar hij zal wel zo getraind moeten worden dat ie niet 'kapot' gaat.

Dit is nou typisch iets waar Solange Schrijer mee werkt.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 22:20

QQQQ schreef:
[- en daar is niet veel voor nodig Knipoog

*LOL* Nagelbijten / Gniffelen

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 23:23

Ik zal in dit revalidatiegeval een tipje van de sluier oplichten. Stel een paard loopt de gang te ver door. Je wilt hem niet de stal van een andere overigens super lieven merrie in laten lopen. Dus je sluit die deur en probeert het paard "blond" als je bent op een stalgang van maximaal een meter breed te draaien terwijl het paard volledig in paniek is en hij valt daardoor terwijl die probeert te draaien. Een trauma is geboren, opzetting van weefsel en dergelijke. Dit is het aller waarschijnlijkst bij dit paard. Nu ravalideren we dus want het trauma is niet meer aantoonbaar, de vermeende atactische versachijnselen kan je heel wel op dit soort traumas projecteren dit paard revalideren minn vriendin en ik samen in nauwe samenwerking met een accupuncturist. Het gaat goed en dit gaat perfect. Afgelopen vrijdag zelfs een galopje geprobeerd in het bos en het ging, Hij kan nu een achterbeen al weer optillen als we hem goed gereden hebben nu wachten we nog op het moment dat hij zijn andere been ook weer geeft. Dat zou echt een jubeldag worden.

Afijn dit is dus richting LDR rijden teneinde het revalidatieproces. Bij Kafue is het richting ldr rijden teneinde de bovenlijn te stretchen.
Beiden paarden zijn qua beweging compleet anders en reageren goed op deze methode. Waarin de jonge bruine weer niet richting ldr mag omdat hij gemakkelijk te diep wil gaan en op de kop gebouwd is. En het springpaard wat ik deze morgen heb bekeken absoluut niet zo gereden mag worden omdat de ruiter de basis niet op orde had en het paard dus de natuurlijke gang totaal verloor op het moment dat de ruiter dit ging doen typisch van de mode narijden maar niet weten waarom.

Verder heeft ieder paard zijn unieke gangwerk met ruggebruik waarin de een erg fijn zit en de ander minder fijn en de derde niet uit te zitten is. Dit heeft niets perse iets te maken met het wel of niet over de rug zijn maar wel veel met de manier van het gebruik van die rug de een heeft een behoorlijke beweging en geeft heel hoog op je veert als het ware meters uit het zadel en de ander heeft een vlak bewegingspatroon van de rug.

Nu kun je nog zoveel paarden gereden hebben het kan best zijn dat die bewegingskunstenaar er niet tussen zat. Haflingers bijvoorbeeld zitten bijna altijd fijn, terwijl een hackney bijna altijd klote zit. Het ligt er maar net aan. Kafues mama zat bijvoorbeeld heerlijk gaf ook hoog op maar zat super, kafues zusje die zat zo strak als mamas strijkplank en kafues volle broer zat hetzelfde als kafue en zijn tante zat heerlijk maar die had ook bijna geen beweging.
Kafue zit prima als je hem voor vasthoud en hem een beetje achter de teugel laat kruipen beetje sukkelgang vraagt, maar met die sukkelgang rijd je ze naar de knoppen. Paarden verschillen gewoon en daar kan je niets aan veranderen. De enigste paarden die allemaal hetzelfde zitten zijn de paarden uit de draaimolen, je weet wel die houten.

Afbeelding

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 12:45

Ik vindt het erg jammer dat er hier doorgaans in hokjes wordt gedacht. Als je Z rijdt ben je goed genoeg om LDR te te passen en bij het L en M nog niet.
Erg jammer....
Ik wil niet zeggen dat ik veel of genoeg ervaring heb, maar het geval is dus dat ik het opleiden en rijden van jonge paarden tot nu toe leuker vindt. Dat betekent dat ze als 3 jarige bij mij komen en dat ik ze ga ''opleiden''. Ik geloof in rustig aan doen en het paard laten groeien in zijn werk en gooi ze dus ook niet domweg in de wedstrijden. De een als ze 4 zijn en de ander een keer als ze 5 of soms zelfs 6 zijn.
Ik lever graag goed opgliede paarden af en kijk dus echt naar het paard. Meestal train ik ze t/m het m nivo en daarna gaan ze weg of terug naar de eigenaar. Ik vindt het een kick als ze dan een jaar later in het Z2 lopen.
Dus volgens jullie zal ik nooit voldoende ervaring krijgen omdat ik de ambitie voor het Z niet heb en het dus ook niet zal worden.
Buitenom dat ik alleen met jonge paarden werk en dus LDR nooit zal toepassen ben ik het hier dus niet mee eens.
Ik denk dat ik een paard iig net zo goed zo niet beter kan aanvoelen als ik aan het rijden .
Ik weet dat ik nog ontzettend veel te leren hebben, maar dat staat buitenkijf

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 13:04

Nou Marije.... volgens een aantal mensen in dit topic is Anky nog niet goed genoeg voor LDR.... dus die Z-grens wordt hier niet gehanteerd Haha!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 13:30

Lees anders genoeg kreten met L M en Z nivo ruiters.

Maar wanneer benje dan wel goed genoeg ? Haha!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 13:39

Marije1984 schreef:
Lees anders genoeg kreten met L M en Z nivo ruiters.

Maar wanneer benje dan wel goed genoeg ? Haha!

Nou.... volgens de tegenstanders nooit Clown
Tenzij je een revaliderend paard hebt, daar is nog geen ruiter-niveau-eis aan verbonden.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 15:04

dat komt gewoon omdat niet iedereen er voor kiest om paarden te revalideren Haha! .
En men dus ook niet weet wat je daarvoor nodig hebt of omdat men zich er niet aan wil wagen.
eerstens heb je zowel voor revalidatie als voor jonge paarden heel veel gevoel nodig. Aanvoelen en erop inspelen zeg ik altijd maar. Voelen, denken, doen.

LDR, klassiek, modern, VWNW, in de houding het zijn allemaal dingen die gebaat zijn bij voelen denken doen.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 21:04

Aimee schreef:
helemaal niet vreemd dat je niet alles opmerkt.
Ik beweerde ook helemaal niet dat dat vreemd was.

Laten we het hier op houden: Revalideren doe je in opdracht van de dierenarts. Een paard is pas hersteld, als de revalidatie achter de rug is. Zolang het paard nog aan het revalideren is, hoort het niet aan (top)sport mee te doen.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 21:59

QQQQ schreef:

Laten we het hier op houden: Revalideren doe je in opdracht van de dierenarts. Een paard is pas hersteld, als de revalidatie achter de rug is. Zolang het paard nog aan het revalideren is, hoort het niet aan (top)sport mee te doen.

Wat vreselijk kortzichtig! Sorry, maar je onervarenheid spreekt echt uit deze berichten.

Er zijn paarden die hun leven lang moeten revalideren... bijvoorbeeld: ze hebben kissing spines, dat zijn paarden die dagelijks getraind moeten worden en wel op zo'n manier dat die ruggenwervels gemobiliseerd worden... elke dag opnieuw, week in, week uit, jaar in, jaar uit... zolang je dat volhoudt, kun je vergaand voorkomen dat het erger wordt en de boel zelfs zo verbeteren dat dergelijke paarden aan topsport mee kunnen doen (pijnvrij) en daar zeer goed in kunnen presteren.

Geen enkel paard is 100 % gezond.... het gros van de topsportpaarden heeft wel iets, dan hebben we het niet over pijnlijk letsel, maar over "gebreken" waar tijdens de training rekening mee moet worden gehouden en/of waar de grooms extra op moeten letten/extra aandacht aan moeten besteden. Die dieren kunnen prima aan topsport meedoen.... als dat niet mocht, dan was topsport maar zéér zéér dun gezaaid.

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 21:59

Laten we eens teruggaan naar de uitgangspunten van de dressuur. Dan zou je juist moeten aanvoelen waar al dan niet tijdelijke beperkingen of blokkades zitten. Die kunnen het gevolg zijn van blessures of andere veterinaire moeilijkheden, maar ook omdat een paard fysiek of psyschisch nog niet aan een bepaalde oefening toe is. Dressuur is met dat probleem omgaan en het verbeteren. Het paard moet beter worden door dressuurmatige opleiding/training en niet beter gemaakt worden door een fysiotherapeut osteoplaat of dierenarts en dergelijke om te kunnen "dressuren".

Naar mijn mening IS ravalideren dus essentieel onderdeel van het dresuurrijden. Ik ben het eens met Kafue: voor dressuurrijden is heel veel gevoel nodig. Aanvoelen en erop inspelen. Voelen, denken, doen. Daarbij is ook anatomische kennis over het paard, inzicht in het leerproces en de psysche van het paard en inzicht in hoe paarden communiceren belangrijk.

Kissing spines is zo'n typisch voorbeeld. Het ontstaat meestal doordat paarden niet voldoende "over de rug" gereden worden en de rug wegdrukken, of door het rijden met veel teveel hand of zelfs een slof waarbij de hals van voor naar achter in de rug geduwd wordt. Remedie voorwaarts-neerwaarts rijden waarbij de rug bol blijft, de neus eruit de rug moet gaan swingen veel in galop om los te leren laten. Daarna van achter laten zakken en het paard hoger in de schoft met deinende hals zien te rijden. Hierdoor gaat de rug zich openen.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 22:35

Don_Marcello schreef:
Kissing spines is zo'n typisch voorbeeld. Het ontstaat meestal doordat paarden niet voldoende "over de rug" gereden worden en de rug wegdrukken, of door het rijden met veel teveel hand of zelfs een slof waarbij de hals van voor naar achter in de rug geduwd wordt. Remedie voorwaarts-neerwaarts rijden waarbij de rug bol blijft, de neus eruit de rug moet gaan swingen veel in galop om los te leren laten. Daarna van achter laten zakken en het paard hoger in de schoft met deinende hals zien te rijden. Hierdoor gaat de rug zich openen.
Dus het revalideren van blessures veroorzaakt door volledig verkeerd toegepaste rijtechniek zie jij als een essentieel onderdeel van dressuurrijden Verward Ik niet. Die blessures zou zo'n paard niet moeten hebben, niet fysiek en niet psychisch. Helaas is de realiteit als je een wat ouder paard koopt inderdaad vaak heel anders. Als je dan kunstgrepen moet toepassen om zo'n paard weer in orde te krijgen, dan is dat niet opeens onderdeel van de goede opleiding, maar je zou het dan revalidatie kunnen noemen. De goede opleiding is dan nog altijd hetzelfde. Een paard goed opleiden is moeilijk zat, een paard heropleiden vele malen moeilijker, soms zelfs onmogelijk.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 22:53

*zucht*

Niet elk paard heeft kissing spines Q... ook voor paarden zonder kissing spines is revalideren een essentieel onderdeel van het rijden. Je trekt het bericht van Don Marcello uit z'n verband.

Overigens waren alle paarden die ik met kissing spines ken heel correct klassiek gereden door zéér kundige ruiters Clown

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 23:36

QQQQ schreef:
Aimee schreef:
helemaal niet vreemd dat je niet alles opmerkt.

Ach gut euhhmmm als het aan de dierenarts had gelegen dan was het paard dat nu in revalidatie staat inmiddels al paardenworst hoor.
En iedere revalidatieruiter zal een paard niet eerder voor de sport inzetten dan het moment dat hij minimaal een maand constant is in de prestatie. Maar revalideren betekend het weer geschikt maken voor dagelijks gebruik, spieren trainen en soms zelfs spieren het werk van pezen banden gewrichten over laten nemen.
Een paard is dus pas hersteld als hij minimaal een maand constant is gegaan in zijn prestaties, daarin past geen dag van terugval want dan begint de telling opnieuw.
Revalideren is dus niet altijd in opdracht van de DA, soms schrijft de DA af en doe je het in opdracht van eigenaar, accupuncturist, osteopaat, fysiotherapeut of iets dergelijks. Waarin wel altijd het gevoel van de ruiter de zwaarste maatstaf is in het wel of niet doorgaan met revalideren het eindwoord is dus aan de ruiter.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 23:43

Een veRReden paard opnieuw inrijden betekend dat je de basisvoorwaarden moet herstellen.
Niet perse revalideren want onder die catogerie schaar je meestal de medische problemen als kissing spines, scheef in het bekken, S nek, traumas en dergelijke. Dan heb je nog de de slijtages processen als artrose in koude vorm daarvoor train je spieren op.

Maar bovenal in alle gevallen zorg je ervoor dat de paarden weer los worden, spieren juist gaan gebruiken, beweginspatroon herstellen tot normaal en dergelijke.

Helaas zijn er heel veel verreden paarden en die herstellen is vaak moeilijk omdat er niet alleen een slechte gewoonte weggeslepen moet worden maar ook vaak vertrouwen hersteld moet worden. Paarden zijn gewoontedieren en leren door herhaling, helaas zul je dus heel vaak de juiste weg moeten herhalen omde slechte weg glad te maken. En dan in stress kan het paard heel wel weer terug vallen in de oude weg.
Al met al is dat een hele bijzondere manier van paardrijden heel moeilijk en ook dit komt weer terug op voelen, denken en doen.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 19:49

Aimee schreef:
Overigens waren alle paarden die ik met kissing spines ken heel correct klassiek gereden door zéér kundige ruiters Clown
Ik ken zelfs niet gereden paarden met kissing spines Bloos!
Kafue schreef:
Ach gut euhhmmm als het aan de dierenarts had gelegen dan was het paard dat nu in revalidatie staat inmiddels al paardenworst hoor.
En iedere revalidatieruiter zal een paard niet eerder voor de sport inzetten dan het moment dat hij minimaal een maand constant is in de prestatie. Maar revalideren betekend het weer geschikt maken voor dagelijks gebruik, spieren trainen en soms zelfs spieren het werk van pezen banden gewrichten over laten nemen.
Een paard is dus pas hersteld als hij minimaal een maand constant is gegaan in zijn prestaties, daarin past geen dag van terugval want dan begint de telling opnieuw.
Revalideren is dus niet altijd in opdracht van de DA, soms schrijft de DA af en doe je het in opdracht van eigenaar, accupuncturist, osteopaat, fysiotherapeut of iets dergelijks. Waarin wel altijd het gevoel van de ruiter de zwaarste maatstaf is in het wel of niet doorgaan met revalideren het eindwoord is dus aan de ruiter.
Ach, dat is een kwestie van DA-selectie Knipoog . Ik neem aan dat je één maand constant slecht gaan niet als voldoende beschouwt Clown ?
Eindwoord ligt altijd bij de eigenaar...
Kafue schreef:
Een veRReden paard opnieuw inrijden betekend dat je de basisvoorwaarden moet herstellen.
Niet perse revalideren want onder die catogerie schaar je meestal de medische problemen als kissing spines, scheef in het bekken, S nek, traumas en dergelijke. Dan heb je nog de de slijtages processen als artrose in koude vorm daarvoor train je spieren op.
Ook psychische trauma's schaar ik daaronder.
Kafue schreef:
Helaas zijn er heel veel verreden paarden en die herstellen is vaak moeilijk omdat er niet alleen een slechte gewoonte weggeslepen moet worden maar ook vaak vertrouwen hersteld moet worden. Paarden zijn gewoontedieren en leren door herhaling, helaas zul je dus heel vaak de juiste weg moeten herhalen omde slechte weg glad te maken. En dan in stress kan het paard heel wel weer terug vallen in de oude weg.
Al met al is dat een hele bijzondere manier van paardrijden heel moeilijk en ook dit komt weer terug op voelen, denken en doen.
Precies, zo'n psychisch trauma bijvoorbeeld.

Maar what's your point? Is LDR nu altijd revalidatie?

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 20:57

even een vraagje :
Is dit nu het centrale LDR-discussie topic? Want zou niet graag mijn mening in het verkeerde topic gooien.
Als dit het niet is, zou dan iemand zo vriendelijk willen zijn om het mij te tonen? Bloos

dankjewel

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 20:58

Paljassofie schreef:
even een vraagje :
Is dit nu het centrale LDR-discussie topic? Want zou niet graag mijn mening in het verkeerde topic gooien.
Als dit het niet is, zou dan iemand zo vriendelijk willen zijn om het mij te tonen? Bloos

dankjewel
Gooi d'r maar op los Haha! !

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 21:14

Ik heb natuurlijk het hele topic niet doorgelezen,maar ben gewoon even gaan rondneuzen na het zien van dit topic en wat meer informatie gezocht rond LDR.
Bij de naam "laag diep en rond" kon ik mij niet zo heel veel voorstellen.
Ik heb enkel foto's gezien van GP-ruiters die aan het losrijden zijn en ik moet zeggen dat het er bij mij gewoon niet inging.
Ongeacht of er nu wetenschappelijke onderzoeken gedaan zijn of niet, die beelden ( die toch wel erg extreem zijn...) kan ik gewoon niet prettig vinden. Gewoon mijn hart voor paarden stribbelt hier tegen. Het deed pijn om het te zien.
Ik denk dat iedereen hier wel weet over wat voor een foto's ik het heb. Terwijl wij onze paarden voortdurend van voor naar achter rijden en de achterhand heel hard trainen, vallen deze paarden gewoonweg uiteen. Op sommige foto's vergeten paarden bijna letterlijk hun achterbenen. Dat kan gewoon niet de bedoeling zijn.
Nu vermoed ik wel dat niet iedereen die LDR gebruikt zijn paard zo vreselijk diep instelt als op die foto's te zien was.
Een paard dat tijdens een deel van de training wat lager en dieper ingesteld wordt, hierbij de achterhand heel goed onderbrengt en de rug correct gebruikt, vind ik net een fijn zicht geven.
Dus vraag ik mij vooral af hoe grote uitzonderingen die GP ruiters zijn. Want zij hebben toch een grote voorbeeldfunctie en dat dit goed is voor een paard krijg je er bij mij niet in.

Dus vanaf waar trek je nu de lijn LDR? van zodra je je paard bewust een beetje met de neus achter de loodlijn instelt en wat lager, of gaat het al direct extremer?

ik zou niet graag verkeerde mensen beoordelen, dus daarom eerst deze vraag Bloos

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 22:05

hallo allemaal, ook ik meld me weer... misschien beter van niet want deze discussie lijkt onderhand zo eindeloos te worden. Maar goed, waag toch een poging. Heb zo af en toe wat meegelezen (niet alle 216 pagina´s) en zie hier en daar het woord revalidatie verschijnen. Vanzelfsprekend wordt het verhaal dan voor mij interessanter.

Ben het niet eens met de mensen die dressuur gelijk stellen met revalidatie of fysiotherapie. Als het zo simpel was dan had ik 8 jaar studie voor niks gedaan!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 22:20

Een écht goede ruiter is tijdens het rijden fysiotherapeut voor zijn eigen paard.
Maar die zijn maar dun gezaaid dus er zullen klanten genoeg voor je overblijven denk ik..... Knipoog

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 22:28

horseyfries schreef:
Een écht goede ruiter is tijdens het rijden fysiotherapeut voor zijn eigen paard.

Niet eens. Er komt nog wel meer bij revalidatie kijken dan alleen goed rijden Knipoog

Bovendien is het in veel gevallen (dit is afhankelijk van de aard en ernst van de blessure) raadzaam om behandeling toe te passen om in een later stadium het paard onder het zadel te revalideren.

En ja, klanten genoeg... Mede dankzij LDR die niet goed wordt toegepast (om maar even ontopic te gaan)
Helaas denken deze mensen vaak dat zij onder de echt goede ruiters vallen die jij eerder omschreef Huilen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 22:36

en daarnaast........... hoeveel goede ruiters zijn er eigenlijk

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 22:45

Dewi schreef:
horseyfries schreef:

Niet eens. Er komt nog wel meer bij revalidatie kijken dan alleen goed rijden Knipoog

Bovendien is het in veel gevallen (dit is afhankelijk van de aard en ernst van de blessure) raadzaam om behandeling toe te passen om in een later stadium het paard onder het zadel te revalideren.

En ja, klanten genoeg... Mede dankzij LDR die niet goed wordt toegepast (om maar even ontopic te gaan)
Helaas denken deze mensen vaak dat zij onder de echt goede ruiters vallen die jij eerder omschreef Huilen

Als de revalidatie of fysiotherapie nodig is door bijv. een ongeluk ben ik het met je eens.
Maar in het geval van rijtechnisch vastzitten of door rijden ontstane problemen bij het paard is er maar één verantwoordelijk: de ruiter!
Dat bedoel ik met "een goede ruiter is fysiotherapeut voor zijn eigen paard", die voelt zo goed aan tot hoever hij kan gaan en wat een paard nodig heeft, dat het paard nooit zulke problemen krijgt dat er een fysiotherapeut voor nodig is. Daar schaar ik dan ook bijv. de ontelbare gevallen van slecht passende zadels onder, een goede ruiter zorgt ook dat zijn uitrusting in orde is.
Nog steeds niet eens?

Misschien een nieuwsflash voor die mensen die denken dat ze onder de echt goede ruiters vallen die ik omschreef: als jij moet komen vallen ze er blijkbaar toch niet onder en wordt het tijd om in de spiegel te kijken.... Haha!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 22:51

LDR is geen revalidatie en om te revalideren kun je niet simpel weg LDR gaan toepassen QQQQ.

Revalidatie is een proces ergens op de weg naar het doel is er iets mis gegaan. Dat kan een ongeval zijn, een slijtage dus lichamelijk. Psychisch kan het niet zijn want revalideren is puur lichamelijk waarin psychisch het woord zegt het al in het koppie zit.

Revalideren Dewi doet een ruiter niet alleen maar meestal in samenwerking met een geleerd medicus. Maar evengoed is de ruiter in het revalidatieproces onmisbaar. Natuurlijk kan je eerst aan de longeerlijn, of lange lijnen of als het paard het toelaat los werken, natuurlijk kun je masseren, natuurlijk kun je recht zetten. Maar met masseren en recht zetten weet je dat er spieren zijn die getraind moeten worden en daar komt bijvoorbeeld de ruiter de hoek om of de longeerder maar meestal vertrouw je een revalidatiepatient toe aan een persoon, voor vertrouwen zeg maar.

En als ruiter met gevoel kun je bepalen waarneer je zegt yes nu is het goed, altjd controleert dan een ander ruiter of het echt goed is ofdat je zo gewend ent geraakt aan "het"probleem dat je de waarheid niet meer ziet., En in revalidatie training en dergelijke ga ik niet extreem. Het grootste gros onder ons waarschijnlijk ook niet alleen de top mischien.
Bekijk het maar zo die chinese slangenmeisjes slaan zich compleet dubbel is ook neit gezond en maar aan een heel select aantal meisjes en jongens toevertrouwt waarom omdat die extreem lenig zijn en zo is het bij paarden ook de een is extreem lenig en een ander een stijve hark.