Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 12:03

Horseware schreef:
Het hals strekken is overduidelijk bevestigd bij Timo en het leuke is dat hij juist nog sneller en mooier zakt (met zijn neus verder voor de loodlijn) als ik hem stukken tussendoor nog wat meer oppak dan op de horizontale lijn. Het schakelen gaat dan wat makkelijker en wat meer van achter uit en daarna kan ik hem juist mooier wegleggen en heeft hij daarbij nog meer balans en veer. Hij gaat dan ook licht schuimen en lekker proesten (doet hij altijd als hij los laat in zijn lijf).

Hier dezelfde ervaring! Als ik een stukje werkhouding heb gereden en hij mag dan even stretchen dan stretcht hij ook echt all the way, met zijn neus praktisch in het zand en id ver voor de LL en daar blijft hij ook gewoon. Terwijl hij voorheen daar niet echt stabiel in was.

Mijn man stond van het weekend even een tijdje te kijken en die viel het zelfs op dat hij krachtiger was van achteren. Hij vond dat hij zich vroeger voortsleepte en nu zie je echt aan de achterkant dat hij zich zelf voortstuwt. Hij krijgt ook mooie ronde billen.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 12:04

Simpelman schreef:
Hot Chilli Pepper, Arabo Fries.

Die naam... dat is vragen om problemen ;)

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 12:09

[***] schreef:
Oke, dan begrijp ik wat je bedoeld. Ik probeer mijn merrie nl ook zoveel mogelijk zelf te laten beslissen. En dat gaat eigenlijk altijd goed, dus geen dwang, geen stemverheffing, gewoon wachten. Vaak is het zo dat als ze de situatie heeft ingeschat en even heeft kunnen kijken/ruiken, ze dan wel overal langsgaat.

Dit werkt voor mij ook het beste en ze worden er inderdaad heel cool van. Ik ben hier dus ongehoorzaam :D Mijn juf (en WF) vindt niet koekeloeren en er gewoon langs rijden. Alleen dat vind ik dus heel vervelend. Hij gaat er wel langs, maar kruipt dan automatisch ver achter de LL en gaat zich groot maken en hard lopen. Voorbeeldje, mijn bak ligt naast het water en mijn buurman ging wat rommelen in zijn bootje. Dus dat was onwijs spannend natuurlijk. Dan kan ik wel doorrijden en dan wordt hij uiteindelijk ook wel weer rustig, maar als ik hem even stil zet, hem aai en tegen hem praat wat een lelijke muts die buurman wel niet op had, dan kunnen we daarna gewoon verder rijden. Ik geloof ook wel dat je paarden die zich zelf hebben aangeleerd dat als er gekoekeloerd wordt, je niet hoeft te werken een andere aanpak nodig hebben.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 12:23

Bij ons was de truuk een nog onzekerder paard mee op bosrit en prompt ging meneer super stoer voorop >;)
Thuis krijg ik hem de dijk niet eens op, moet ie achter iemand of een ander paard aan...

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 12:25

Dit vond ik ook wel een leuk filmpje. Ingrid zegt daar ook dat je super snel moet reageren met aannemen van je teugels. Eigenlijk voordat het paard eruit piept. Ik vond dat in het begin echt wel moeilijk. En inderdaad, tussendoor even lekker laten stretchen.

http://www.pferdiathek.tv/de/videos/sho ... limke.html

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 12:29

damian23 schreef:
Horseware schreef:
Het hals strekken is overduidelijk bevestigd bij Timo en het leuke is dat hij juist nog sneller en mooier zakt (met zijn neus verder voor de loodlijn) als ik hem stukken tussendoor nog wat meer oppak dan op de horizontale lijn. Het schakelen gaat dan wat makkelijker en wat meer van achter uit en daarna kan ik hem juist mooier wegleggen en heeft hij daarbij nog meer balans en veer. Hij gaat dan ook licht schuimen en lekker proesten (doet hij altijd als hij los laat in zijn lijf).

Hier dezelfde ervaring! Als ik een stukje werkhouding heb gereden en hij mag dan even stretchen dan stretcht hij ook echt all the way, met zijn neus praktisch in het zand en id ver voor de LL en daar blijft hij ook gewoon. Terwijl hij voorheen daar niet echt stabiel in was.

Mijn man stond van het weekend even een tijdje te kijken en die viel het zelfs op dat hij krachtiger was van achteren. Hij vond dat hij zich vroeger voortsleepte en nu zie je echt aan de achterkant dat hij zich zelf voortstuwt. Hij krijgt ook mooie ronde billen.

Ik herken dit ook en ik ben ook weer in de val getrapt om dan maar teveel en te vaak in de oprichting te rijden. Hij doet dit eigenlijk nog maar pas en met kleine stukjes zoals het moet (dus heel gedragen vanuit de schoft omhoog). Ben nu weer bewust terug naar "de stofzuig" en werkhouding. Rrruuusstiggg aan :Y)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-15 13:10

damian23 schreef:
Simpelman schreef:
Hot Chilli Pepper, Arabo Fries.

Die naam... dat is vragen om problemen ;)

Het karakter......Hot Chilli Pepper

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 13:20

xxdomiixx schreef:
Je moet idd gewoon voelen. Het belemmert om eerst te denken of hij nu rbe is of niet en dan een oplossing. Dat moet je gewoon voelen. Ik vind het wel fijn om te begrijpen waarom het soms wel werkt en soms niet. Sommige mensen hebben dat nodig om te begrijpen waarom een paard iets nodig heefy.

Mijn paard is ook een echte RBE maar kan nu uitstekend stil staan.
Wel is hij gebaat bij een patroon in de vorm van iedere dag hetzelfde, of in ieder geval duidelijkheid in wat we gaan doen. Ik heb echt een weekplanning waar ik alleen bij hoge uitzondering vanaf wijk.
Hij wordt onrustig als dingen anders gaan dan normaal.

Het voorwaarts rijden in een Parelli patroon heeft bij mij het kwartje doen vallen dat mijn paard eigenlijk niet aan het been was. Uiteindelijk werd hij in dat patroon wel rustig, maar het was geen lange termijn oplossing, de bron van zijn onrust werd niet aangepakt. Door mijn paard met zijn hals onder de horizontale lijn te rijden werd dat probleem van niet kunnen stilstaan, willen rennen etc. wel bij de bron opgelost: paard liet los in zijn lijf en werd ontspannen.

Hij zal altijd snel afgeleid zijn, en als het moet heb ik hem in 2 tellen knetterheet. Maar dat probeer ik natuurlijk te voorkomen :) Beter voor allebei!

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 15:48

Ach Horseware, het zou toch eeuwig zonde zijn als je het wedstrijdrijden vaarwel zou zeggen om wat juryleden in de lagere klassen ervan zeggen. Als jij zo ver bent dat je je paard wel enigzins gesloten voor kunt stellen, komt de waardering echt wel. Ook een slechte jury kan zien wanneer een paard echt goed voorgesteld wordt en ja daar hoort al snel een beetje geslotenheid voor de wedstrijdsport bij. Misschien kun je in jouw omgeving een soort ambassadeur zijn van je huidige manier van trainen. Ik gun het zoveel meer wedstrijdpaarden. Misschien nog even thuisblijven en pas weer starten als je het beeld dat de wedstrijdsport voorstaat kunt benaderen. Het zou toch fantastisch zijn als de ogen van meer mensen zouden open gaan.

Othilly

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 16:02

Het probleem is dat de meeste juryleden toch echt een ander plaatje voor ogen hebben..loop er heel vaak tegen aan..neusje er mooi iets uit op de ll en dan staat er bij aanleuning een 5??? Ze zien t niet of willen t niet zien..Zo jammer..werkt demotiverend..

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 16:32

Zo denken ze er echt niet allemaal over en misschien was het paard voor de jury wel "over" de teugel. Je zult toch op de of andere manier aan het plaatje moeten voldoen wat gevraagd wordt. Maar hoe het paard daarin beweegt, losgelaten of strak, dat zien de meesten echt wel. Trouwens, mijn ervaring is dat hoe hoger je komt, hoe meer goed paardrijden wordt beloond.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 16:34

Tja... er zal vast af en toe een jury tussen zitten die het even wat anders ziet dan het boekje... maar er zijn er genoeg die ook gewoon hun best doen... en wel hun theorie voor elkaar hebben...

En als je bij een hele rij proeven een 5 hebt op je aanleuning dan moet je toch echt even naar je eigen rijderij gaan kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 17:15

vur schreef:
Zo denken ze er echt niet allemaal over en misschien was het paard voor de jury wel "over" de teugel. Je zult toch op de of andere manier aan het plaatje moeten voldoen wat gevraagd wordt. Maar hoe het paard daarin beweegt, losgelaten of strak, dat zien de meesten echt wel. Trouwens, mijn ervaring is dat hoe hoger je komt, hoe meer goed paardrijden wordt beloond.

Is ook mijn ervaring.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 18:04

[***] schreef:
vur schreef:

Is ook mijn ervaring.

Dat is mijn ervaring nou helemaal niet..
Hier rijden de jury's die vanaf het M jureren zelf met een slof {:)-:(
Of geven diezelfde jury' s les aan mensen die binnen 5 jr aan hun 3e paard toe zijn omdat ze " toevallig"
alle 3 ks hadden..
Dat gaat er bij mij allemaal niet zo goed in..Ben geen top ruiter maar weet wel hoe ik een paard in de voor mij juiste aanleuning krijg met t neusje er iets uit, op de ll.
En het is niet zo dat dit om 1 jury gaat maar meerdere gevallen hier zo in t midden van het land.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 18:26

Ik bedoelde eigenlijk hoger dan vanaf M-jury's. :o

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 18:37

Laten we dat dan maar echt hopen :D

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 18:39

Maar wacht ff, volgens mij had HW toch de meeste punten gereden op die wedstrijd?
En kwam zelf op mijn laatste wedstrijd ook thuis met 3 wp en het hoogste dagtotaal. Het wordt heus wel gewaardeerd in de punten toch? Dat de jury vragen stelt over waar je nu mee bezig bent vind ik eigenlijk wel goed.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 18:46

Vragen stellen waardeer ik ook absoluut :j Maar zeggen dat ik zo geen winstpunten in het L1 ga rijden en zeggen dat het achterbeen niet genoeg kan ondertreden voor het L1 als ik de hals niet een stuk korter maak 8)7

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 19:04

Gas erop HW ~~}> ;)

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 19:27

vur schreef:
Trouwens, mijn ervaring is dat hoe hoger je komt, hoe meer goed paardrijden wordt beloond.

Dat is mijn ervaring ook. En inderdaad vanaf Z en hoger. Ik heb zelfs een keer met mijn schoonzus meegemaakt (was rustig met haar jonge paard in de M2 gestart) dat er op haar protocol stond "paard hoort niet thuis in de M2, maar hoger) en dan gewoon ook niet de punten krijgen 8)7

HW, misschien wachten totdat Timo zo ver is dat hij kan sluiten op jouw manier en dan knallen in een hogere klasse. Ik gun het ook zo veel meer paarden. Ik heb van het weekend weer kantinedienst en ik zie echt maar heel weinig paarden in een nette aanleuning lopen. En als je ze ziet, dan zijn het vaak de brave standaard paardjes en die worden dan niet gewaardeerd. Van die proefjes word ik juist weer wel blij.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 19:34

Jureren is ook gewoon lastig want laten we eerlijk zijn, veel van de paarden die een 'braaf' B proefje lopen komen inderdaad ook niet verder omdat de ruiter er niet aan gaat rijden. Zodra ze dan op de letter moeten gaan rijden gaat het dan mis.
De ruiter potentie staat immers niet op het voorhoofd geschreven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 19:58

Wel erg makkelijk om alles aan de juryleden toe te rekenen. Al zijn er zeker een hoop onbekwaam.
Maar, heel veel ruiters overschatten zichzelf ook en het ligt natuurlijk nooit aan henzelf :+.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 19:59

Ook een lekkere ongenuanceerde uitspraak Gast5428.
Edit: wel genuanceerd, sorry, maar niet helemaal eerlijk.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 20:02

Nouja als je soms ziet hoe er getraind wordt met in de krul getrokken halzen en weggedrukte ruggen en er vervolgens punten gereden worden op wedstrijd? Vraag ik me af of de jury niet naar Hans Anders moet.

Dat is niet altijd zo, maar tegenwoordig wordt dat in ieder geval ook vrij vaak beloond. Juryleden herkennen een goed gereden paard dan niet.