In galop maakt ze zich nog wel strak in de rug (en dan maakt het niet uit waar ik de hals heen rijd). Maar dan voel ik vooral spanning in de linkerschouder.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Joolien schreef:Ik heb vandaag moeite met filmpjes kijken dus kan enkel t 2e filmpje zien, vind haar daar veel te ver achter de ll.
Vlaflip, als ik zo je foto's zie en je filmpjes zou ik m toch nagekeken willen hebben. Paard heeft een reden om zo te lopen en dat ie altijd al zo loopt is geen goede reden.
S_en_Z schreef:Joolien schreef:Ik heb vandaag moeite met filmpjes kijken dus kan enkel t 2e filmpje zien, vind haar daar veel te ver achter de ll.
Vlaflip, als ik zo je foto's zie en je filmpjes zou ik m toch nagekeken willen hebben. Paard heeft een reden om zo te lopen en dat ie altijd al zo loopt is geen goede reden.
Veel te ver vind ik n beetje krom verwoord.. alsof ze in rollkur houding loopt :/
Joolien schreef:Vlaflip, als ik zo je foto's zie en je filmpjes zou ik m toch nagekeken willen hebben. Paard heeft een reden om zo te lopen en dat ie altijd al zo loopt is geen goede reden.
S_en_Z schreef:Ze wou eigenlijk nooit rond worden en bleef daardoor altijd strak in de kaak ook al was het hoofd mooi op de ll dus dit is wel bewust ingesteld en geen compensatie.
flavlip schreef:Hoe kan ik hem leren die bovenlijn nog meer te ontspannen/verlengen?
S_en_Z schreef:Onder het mom van je kwetsbaar opstellen.
Hier een stukje film.
Simpelman, kun je me vertellen wat je er van vind?
[ Video ]
Eigen inbreng: Jammer dat op t laatste stukjes mn teugels klapperen. Het stomme is dat ze écht naar mn hand voelt/contact heeft.Benen zijn helaas wiebelig. Het is niet zo dat ik veel drijf, ben zelf niet helemaal in balans. Paardje heeft 1,5 maand niets gedaan. En zoals je ziet, erg braaf
Nee, ik rijd niet voortdurend lang laag, simpelweg omdat mijn paard zich dan te gemakkelijk te lang maakt en gaat vechten om een lange teugelverbinding.
Stukje van paar dagen later
[ Video ]
Nog wel wat te lang qua teugelvoering voor het M, halsspier wel mooi zichtbaar. Nek hoogste punt? Nee..Actief? Niet genoeg, wel voorwaarts en gelijk over 4 benen.. maar mag actiever zonder harder te gaan. Eigen idee: Moet meer schakelen
Sodeletuut schreef:Even een vraagje van een stille meelezer..
Simpelman, zou je misschien uit willen leggen wat de reden is dat je gebruik van de longeerhulp aanraadt? En dan vooral ten opzichte van longeren zonder hulpmiddelen?
S_en_Z schreef:Ik zal uitschuiven, als jij me kunt vertellen wat ik er mee bereik door mijn paard toe te staan zichzelf alleen maar lang te maken met het risico dat ze op de voorhand gaat bewegen en op spaarstand blijft lopen.
Ik zie voorwaarts/tact/verbinding.. ik zie dat ze nog meer actiever moet worden (wat ze met een lang teugeltje ook niet wordt, ze draaft dan alleen stuwender en sneller). en daar heb ik schakelen voor nodig. Vanuit dat schakelen moet ze zelf de ll opzoeken.
Ik wil graag aannemen.. mits onderbouwd!
Simpelman schreef:Sodeletuut schreef:Even een vraagje van een stille meelezer..
Simpelman, zou je misschien uit willen leggen wat de reden is dat je gebruik van de longeerhulp aanraadt? En dan vooral ten opzichte van longeren zonder hulpmiddelen?
Bij het longeren met de longeerhulp is het doel losgelatenheid en het hier (opnieuw) vinden van evenwicht [b]op een volte[/b, het van daar uit in een kadans vallen, tact.
Paarden zijn vluchtdieren, van nature wijken ze voor bijna alles.
Wanneer we ze longeren dan drijven we ze weg én we laten ze op een cirkel lopen wat hoogt onnatuurlijk voor ze is, dat wekt een beperkte vluchtreactie/spanning op.
De longeerhulp aan een halster, juist ingesteld, geeft een paard de gelegenheid om in een natuurlijke ontspannen houding te bewegen.
Zo gauw hij zich aanspant in de rug en dus met hoofd en hals naar voren naar boven komt ontmoet hij de dode weerstand van de longeerhulp waar hij zinloos tegen aan duwt..
Op het moment dat hij zich los laat is die weerstand weg en de hals laat vallen is de weerstand weg en wordt alles gemakkelijk.
Dat hebben ze binnen een paar minuten door.
Ze gaan zich los laten en komen in een natuurlijke houding en zo na verloop van tijd vanzelf in een kadens.
Trainen op een volte belast het paard aan de binnen en buitenzijde ongelijk en zo manipuleer je zonder forceren meer krachtsinbreng van bepaalde spiergroepen dan op een rechte lijn en dus ontwikkeld het paard zich, zonder dwang, rustig evenwichtig, harmonieus.
Andere longeerhulpen hebben de neiging het paard in een ontwijkhouding te manipuleren waardoor je verkeerde spiergroepen gaat trainen.
Simpelman schreef:Sodeletuut schreef:Even een vraagje van een stille meelezer..
Bij het longeren met de longeerhulp is het doel losgelatenheid en het hier (opnieuw) vinden van evenwicht [b]op een volte[/b, het van daar uit in een kadans vallen, tact.
Paarden zijn vluchtdieren, van nature wijken ze voor bijna alles.
Wanneer we ze longeren dan drijven we ze weg én we laten ze op een cirkel lopen wat hoogt onnatuurlijk voor ze is, dat wekt een beperkte vluchtreactie/spanning op.
De longeerhulp aan een halster, juist ingesteld, geeft een paard de gelegenheid om in een natuurlijke ontspannen houding te bewegen.
Zo gauw hij zich aanspant in de rug en dus met hoofd en hals naar voren naar boven komt ontmoet hij de dode weerstand van de longeerhulp waar hij zinloos tegen aan duwt..
Op het moment dat hij zich los laat is die weerstand weg en de hals laat vallen is de weerstand weg en wordt alles gemakkelijk.
Dat hebben ze binnen een paar minuten door.
Ze gaan zich los laten en komen in een natuurlijke houding en zo na verloop van tijd vanzelf in een kadens.
Trainen op een volte belast het paard aan de binnen en buitenzijde ongelijk en zo manipuleer je zonder forceren meer krachtsinbreng van bepaalde spiergroepen dan op een rechte lijn en dus ontwikkeld het paard zich, zonder dwang, rustig evenwichtig, harmonieus.
Andere longeerhulpen hebben de neiging het paard in een ontwijkhouding te manipuleren waardoor je verkeerde spiergroepen gaat trainen.