[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 17:12

Mwoh.. (tuurlijk kan het altijd beter) ik zie dr rug wel lekker deinen eigenlijk. Merrie heeft van zichzelf al een gezonken rug en redelijk rechte achterbenen dus echt enorme deining tot de rug helemaal recht is moet je niet willen verwachten van dr. Zou er heel onnatuurlijk en getrixt uitzien vergeleken met haar "eigen" lichaamsgebruik.

In galop maakt ze zich nog wel strak in de rug (en dan maakt het niet uit waar ik de hals heen rijd). Maar dan voel ik vooral spanning in de linkerschouder. :=
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 19-04-15 17:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Marjo

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 17:13

Oke, Ik dacht het in het tweede filmpje een beetje te zien :P

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 17:14

Kan hoor, mevrouwtje wil het liefst halsstrekken en omdat ik altijd met een (te) toestaande hand heb gereden vind ze het nu niet zo heel leuk dat ze er af en toe tegenaan loopt. Ben uit op 1 contact, wil wel meeveren maar daar zit een grens aan := Maar echt verstrakt.. heel eerlijk gezegd zie ik het niet zo en voelde ik het zelf niet. Maar dat ik het niet zie betekend niet dat je geen gelijk kan hebben hoor ;) Zoals k zei... het kan altijd meer.

Ik weet ook niet alles! :Y)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 17:29

Ziet er wel netjes uit verder hoor! Ik probeer zelf gewoon te kijken en hopen dat wat ik zie dat dat ook zo is. Ik weet namelijk zeker niet alles _O-

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 17:29

Ik vind het 2 hele fijne filmpjes om naar te kijken. Het valt mij op dat ze nog wat zoekende lijkt in haar houding. Bij het eerste filmpje zoekt ze het volgens mij soms te ver omlaag en gaat ze iets achter de loodlijn. Op het moment dat ze een klein stukje omhoog komt doet ze haar neusje ook weer meer naar voren, dit vind ik een betere positie. Aan het eind geef je al aan dat de teugels wat klapperen, dit lijkt te komen doordat je ineens je handen anders houdt (minder rechtop, je polsen knikt) en hierdoor de fijne verbinding verstoord.

Bij het 2e filmpje had ik graag gehad dat er nog iets langer door was gefilmd ;-) ik vind haar net iets te diep lopen, maar ze blijft daar wel fijn ontspannen. Alleen aan het eind zie ik dat ze haar neusje net weer wat meer naar voren doet en ik ben benieuwd hoe ze daar dan blijft lopen.

Ook valt het mij op dat jouw armen meer ontspannen zijn bij het eerste filmpje en dan vooral je ellebogen. Probeer ook hier met de teugels op maar iets meer te ontspannen. Dit komt waarschijnlijk doordat zij graag wil halsstrekken en jij dat op dit moment niet wilt, dan is veel schakelen misschien een oplossing.

Nogmaals ik vind het hele fijne filmpjes om naar te kijken, het zijn wat kleine dingetjes die mij zo opvallen.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 17:55

Vind juist dat ik op 1 eerste filmpje mn armen teveel geheven heb en op de tweede is de elleboog/bit lijn een stuk beter :=

Nog een stukje dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 18:15

Ik heb vandaag moeite met filmpjes kijken dus kan enkel t 2e filmpje zien, vind haar daar veel te ver achter de ll.

Vlaflip, als ik zo je foto's zie en je filmpjes zou ik m toch nagekeken willen hebben. Paard heeft een reden om zo te lopen en dat ie altijd al zo loopt is geen goede reden.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 18:18

Even een vraagje van een stille meelezer.. :)

Simpelman, zou je misschien uit willen leggen wat de reden is dat je gebruik van de longeerhulp aanraadt? En dan vooral ten opzichte van longeren zonder hulpmiddelen?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 18:30

Joolien schreef:
Ik heb vandaag moeite met filmpjes kijken dus kan enkel t 2e filmpje zien, vind haar daar veel te ver achter de ll.

Vlaflip, als ik zo je foto's zie en je filmpjes zou ik m toch nagekeken willen hebben. Paard heeft een reden om zo te lopen en dat ie altijd al zo loopt is geen goede reden.

Veel te ver vind ik n beetje krom verwoord.. alsof ze in rollkur houding loopt :/ ik moet haar ronder en minder rond doorstellen hoger en laag tot waar ik wil aangezien mw. een voorkeurshoudinkje heeft.

Als ze wel op de ll was in dit topic hoorde ik alleen maar dat ze meer door de kaak moest of ronder moest worden thv de schoft.. wat wil je nou? :+
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 19-04-15 18:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 18:31

S_en_Z schreef:
Joolien schreef:

Veel te ver vind ik n beetje krom verwoord.. alsof ze in rollkur houding loopt :/

Zo bedoel ik t niet uiteraard, maar wat wel lijkt, en ik zeg lijkt, is dat ze wat hangerig is? Dat ze een beetje stuwt in je hand?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 18:34

had mn post ff aangepast.

Haha Jolien zo voelt t ook afentoe _O- Kun je je nog de filmpjes herinneren dat ze helemaal mn hand niet aan wou nemen? Tis omgekeerde wereld nu afentoe :P

Hangerig niet zo zeer maar ze duwt wel om teugel te krijgen :j heb je goed gezien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 18:37

Ze laat zo wel zien dat ze het heel moeilijk vind ;)
Het feit dat ze wat erin duwt wil wel zeggen dat ze meer lengte nodig heeft, dus ik zou zeggen uitschuiven.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 18:40

Ik zal uitschuiven, als jij me kunt vertellen wat ik er mee bereik door mijn paard toe te staan zichzelf alleen maar lang te maken met het risico dat ze op de voorhand gaat bewegen en op spaarstand blijft lopen.

Ik zie voorwaarts/tact/verbinding.. ik zie dat ze nog meer actiever moet worden (wat ze met een lang teugeltje ook niet wordt, ze draaft dan alleen stuwender en sneller). en daar heb ik schakelen voor nodig. Vanuit dat schakelen moet ze zelf de ll opzoeken.

Ik wil graag aannemen.. mits onderbouwd!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 19:12

Ik ben het met jullie beiden voor een deel eens en denk dat je juist de middenweg moet zoeken. Het paard moet leren loslaten. Wat je nu doet is hem ronder maken als ze sterk wordt, daardoor voelt ze weliswaar weer 'los' maar is ze alleen los in de kaak en niet in het lijf. Ik gebruik persoonlijk oefeningen als voltes sluiten en openen en slangevoltes hiervoor. Iedere keer maar weer paard om je binnenbeen laten buigen terwijl je met je hand wel de grens aan blijft geven (dus niet de neus weg laten steken of haar in je hand laten zakken naar beneden) maar niet terugwerkt, dus niet als ze het moeilijk vindt en sterk wordt dan maar korter/ronder maken in de hals. Ze ontwijkt het moeilijke punt, ze gaat of te diep, of laag...En jij werkt daaraan mee door het toe te staan. Ja, het voelt even minder fijn en het vergt heel veel fijngevoeligheid, maar zoek die middenweg, zoek juist dat moeilijke punt en werk daar aan de buiging en daarmee losgelatenheid. Je aanleuning zal wat onstabieler worden omdat je paard manieren zal zoeken om er onderuit te komen maar dat is niet erg, blijf vriendelijk, blijf rijden, ga niet in op de trucendoos en binnen heel korte tijd zal je merken dat je je aanleuning dan wel en op lengte, en stabiel en licht kunt houden.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 19:20

Joolien schreef:

Hij heeft altijd zo gelopen én het is verbeterd, het is gewoon zo. Verschillende professionals (waaronder een DA) zien geen reden tot bezorgdheid, ik daarom ook niet. Zij hebben hem in het echt gezien.

Dressuur is er voor het paard. Mijn pony is blij en met zijn beperkingen is dat heel knap. Er zijn genoeg paarden die het wel lichamelijk/fysiek aankunnen, maar die minder blij zijn of kapot worden gereden: dat is wat er door professionals tegen mij gezegd word. Na 10 jaar onder het zadel gaat hij nog steeds vooruit, zijn bewegingen worden beter. Geweldig zal het nooit worden, maar het is nog steeds een stijgende lijn en daar ga ik voor, daar doe ik het voor.

Ik vraag om (rijtechnische) tips waardoor ik hem nog beter kan helpen.

Omdat ik het beloofd heb hier het filmpje van vandaag:
View My Video

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 19:38

Ze wou eigenlijk nooit rond worden en bleef daardoor altijd strak in de kaak ook al was het hoofd mooi op de ll dus dit is wel bewust ingesteld en geen compensatie. Ze wil eigenlijk nog lager en langer en als langer niet lukt dan dieper. Daar probeer ik haar uit te rijden op een hoogte die ik "acceptabel" vind voor nu.

Maar ik snap je wbt de middenweg. :)

Wbt de voltes, dat doen we idd ook veel (zowel stelling naar binnen als stelling naar buiten) niet alleen voor het buigen maar ook voor het zakken op twee teugels en schouder begrenzen.. en.. voor de balans :)

Moet in de les veeeeeel oefeningen achter elkaar rijden waarbij ze geen kans krijgt om een "truukje" te doen (dus geen 3 voltes achter elkaar waarbij ik haar de bocht door help) maar echt volte/doorwenden, halve volte halve baan. Recht, pasje wijken, volte 10m (of door een S)

kort draaien doen we nu nog niet veel achter elkaar omdat ze geblesseerd is geweest maar gaan we straks wel mee verder.
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 19-04-15 19:42, in het totaal 1 keer bewerkt

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 19:41

S_en_Z schreef:
Ze wou eigenlijk nooit rond worden en bleef daardoor altijd strak in de kaak ook al was het hoofd mooi op de ll dus dit is wel bewust ingesteld en geen compensatie.

Snap ik. Dus, imo, nu ze verbeterd is in het loslaten, weer een stapje verder durven zetten en haar niet iedere keer dat ze sterker wordt weer ronder maken? Kijken of het lukt om ze nu wel iets meer naar de hand toe en toch los te houden...Heerlijk dat knutselwerk, vind ik zelf wel altijd leuk tenminste. Blijven voelen, blijven zoeken en uiteindelijk voelen hoe paard zich onder je steeds losser durft te laten en steeds meer op jou vertrouwt :)

Edit: Vind ze er trouwens wel echt heel goed uitzien, heb al lang geen beeldmateriaal meer langs zien komen maar vind jullie echt heel fijn vooruit gegaan!

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 19:56

flavlip schreef:
Hoe kan ik hem leren die bovenlijn nog meer te ontspannen/verlengen?

Hals strekken en op het moment dat hij écht zakt, (let op!) vanuit de schoft en ruim onder de horizontale lijn komt, je kruis aantrekken en met twee benen voorwaarts drijven.
Het met twee benen voorwaarts drijven maakt dat hij zijn buikspieren aanspant, dat is je doel.
Met aangespannen buikspieren in de beweging komt de rug omhoog ten opzichte van de achterhand, in de beweging.

Wanneer je je het hebt over dat je hem voldoende vindt bewegen in de rug heb je een verkeerd beeld voor ogen.
Je paard moet in de beweging afwisselend de rug laten zakken en omhoog brengen, gaan golven, dat is een ontspannen werkende rug.
Dat wat je nu ziet is een op en neer gaan van de rug doordat de achterhand op en neer gaat.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 20:04

S_en_Z schreef:
Onder het mom van je kwetsbaar opstellen.

Hier een stukje film.

Simpelman, kun je me vertellen wat je er van vind?

[ Video ]

Eigen inbreng: Jammer dat op t laatste stukjes mn teugels klapperen. Het stomme is dat ze écht naar mn hand voelt/contact heeft. -O- Benen zijn helaas wiebelig. Het is niet zo dat ik veel drijf, ben zelf niet helemaal in balans. Paardje heeft 1,5 maand niets gedaan. En zoals je ziet, erg braaf :+

Nee, ik rijd niet voortdurend lang laag, simpelweg omdat mijn paard zich dan te gemakkelijk te lang maakt en gaat vechten om een lange teugelverbinding.

Stukje van paar dagen later
[ Video ]

Nog wel wat te lang qua teugelvoering voor het M, halsspier wel mooi zichtbaar. Nek hoogste punt? Nee.. :o Actief? Niet genoeg, wel voorwaarts en gelijk over 4 benen.. maar mag actiever zonder harder te gaan. Eigen idee: Moet meer schakelen :)

Je eerste filmpje is de juiste ingang.
Van hier uit moet je paard sterker worden.
Dat KAN alleen maar van hier uit.
In deze houding overgangen rijden, terug naar twee passen stap,>draf, vanuit de hoeken twee passen uitstrekken, mits je stelling en buiging hebt.
Gebogen lijnen rijden mét stelling en buiging, veel omstellen.
Oprichting komt van achteren naar voren, dat kun je niet met de teugels oplossen.

Zo gauw je de halshoogte instelt met je teugels, zet je de boel op slot.
De halshoogte stel je in met de achterhand, door voorwaarts te drijven en te begrenzen.
begrenzen gebeurt altijd VOOR de loodlijn.
Zo zal het paard zelf aangeven tot hoever het zich op KAN richten.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 20:24

Sodeletuut schreef:
Simpelman, zou je misschien uit willen leggen wat de reden is dat je gebruik van de longeerhulp aanraadt? En dan vooral ten opzichte van longeren zonder hulpmiddelen?

Bij het longeren met de longeerhulp is het doel losgelatenheid en het hier (opnieuw) vinden van evenwicht [b]op een volte[/b, het van daar uit in een kadans vallen, tact.
Paarden zijn vluchtdieren, van nature wijken ze voor bijna alles.
Wanneer we ze longeren dan drijven we ze weg én we laten ze op een cirkel lopen wat hoogt onnatuurlijk voor ze is, dat wekt een beperkte vluchtreactie/spanning op.
De longeerhulp aan een halster, juist ingesteld, geeft een paard de gelegenheid om in een natuurlijke ontspannen houding te bewegen.
Zo gauw hij zich aanspant in de rug en dus met hoofd en hals naar voren naar boven komt ontmoet hij de dode weerstand van de longeerhulp waar hij zinloos tegen aan duwt..
Op het moment dat hij zich los laat is die weerstand weg en de hals laat vallen is de weerstand weg en wordt alles gemakkelijk.
Dat hebben ze binnen een paar minuten door.
Ze gaan zich los laten en komen in een natuurlijke houding en zo na verloop van tijd vanzelf in een kadens.
Trainen op een volte belast het paard aan de binnen en buitenzijde ongelijk en zo manipuleer je zonder forceren meer krachtsinbreng van bepaalde spiergroepen dan op een rechte lijn en dus ontwikkeld het paard zich, zonder dwang, rustig evenwichtig, harmonieus.

Andere longeerhulpen hebben de neiging het paard in een ontwijkhouding te manipuleren waardoor je verkeerde spiergroepen gaat trainen.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 20:25

@ simpelman wat vind je van het filmpje van vandaag?

Ik zeg nergens dat ik hem voldoende vind bewegen in zijn rug, ik zei dat zijn ruggebruik is verbetert.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 20:26

S_en_Z schreef:
Ik zal uitschuiven, als jij me kunt vertellen wat ik er mee bereik door mijn paard toe te staan zichzelf alleen maar lang te maken met het risico dat ze op de voorhand gaat bewegen en op spaarstand blijft lopen.

Ik zie voorwaarts/tact/verbinding.. ik zie dat ze nog meer actiever moet worden (wat ze met een lang teugeltje ook niet wordt, ze draaft dan alleen stuwender en sneller). en daar heb ik schakelen voor nodig. Vanuit dat schakelen moet ze zelf de ll opzoeken.

Ik wil graag aannemen.. mits onderbouwd!

"Uitschuiven én schakelen", neus voor de loodlijn anders werkt het niet.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 20:30

flavlip schreef:
@ simpelman wat vind je van het filmpje van vandaag?

Ik zeg nergens dat ik hem voldoende vind bewegen in zijn rug, ik zei dat zijn ruggebruik is verbetert.

Je video is te kort.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 20:43

Simpelman schreef:
Sodeletuut schreef:

Bij het longeren met de longeerhulp is het doel losgelatenheid en het hier (opnieuw) vinden van evenwicht [b]op een volte[/b, het van daar uit in een kadans vallen, tact.
Wanneer we ze longeren dan drijven we ze weg én we laten ze op een cirkel lopen wat hoogt onnatuurlijk voor ze is, dat wekt een beperkte vluchtreactie/spanning op.
De longeerhulp aan een halster, juist ingesteld, geeft een paard de gelegenheid om in een natuurlijke ontspannen houding te bewegen.
Zo gauw hij zich aanspant in de rug en dus met hoofd en hals naar voren naar boven komt ontmoet hij de dode weerstand van de longeerhulp waar hij zinloos tegen aan duwt..
Op het moment dat hij zich los laat is die weerstand weg en de hals laat vallen is de weerstand weg en wordt alles gemakkelijk.
Ze gaan zich los laten en komen in een natuurlijke houding en zo na verloop van tijd vanzelf in een kadens.
Trainen op een volte belast het paard aan de binnen en buitenzijde ongelijk en zo manipuleer je zonder forceren meer krachtsinbreng van bepaalde spiergroepen dan op een rechte lijn en dus ontwikkeld het paard zich, zonder dwang, rustig evenwichtig, harmonieus.

Andere longeerhulpen hebben de neiging het paard in een ontwijkhouding te manipuleren waardoor je verkeerde spiergroepen gaat trainen.

Dank je voor je reactie! :) Ik vind het interessant om hier over te lezen, omdat ik zelf een beeld heb bij hulpteugels dat ze in alle gevallen dwingend zijn, en dat het daarom altijd een ontwijkhouding oproept.. Ik longeer daarom zelf het liefst met een kaptoom, heb nog erg veel te leren maar ik merk dat het werken op de volte aan de longe mijn paard erg veel goed heeft gedaan..
Afbeelding

Hebben jullie hier misschien ook een idee over, of tips?? :)

Slow motion filmpje van het longeren. Vond ik interessant om zo het gebruik van lijf, ruggebruik, takt, beenzetting etc te kunnen bekijken. :)

Anne_Sproet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 20:48

Simpelman schreef:
Sodeletuut schreef:

@ Simpelman, mijn paard loopt uit zichzelf lang en laag bij het longeren. Dan is een longeerhulp dus af te raden/niet nodig? Ik gebruik eigenlijk nooit een longeerhulp, heel af en toe dubbele lijnen.