Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

murphy102

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 22:27

Door de samenwerkende hulpen. Teken daarbij aan dat op het nageven van de hand alleen al, een paard terugkomt in tempo, die daarbij "opgevangen" wordt door de zit en het been dat er "aan" is.
En als jij énig Rijkunstig gevoel hebt, begrijp jij direct wat ik hiermee bedoel, Cherie....

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 22:33

Takt en aanleuning hangen aan elkaar, zonder aanleuning kan ik de takt nooit controleren.
Die Skala der Ausbildung word hier in Nederland wel verschrikkelijk verkeerd gebruikt.
Het heet eigenlijk een goed afgericht paard voldoet aan de volgende eisen.
En dan komt het rijtje, de Fransen hebben het niet zo opgeschreven en de Nederlandse Rijschool ook niet maar volgen deze lijn ook.
Alleen de Punkt genaue Duitsers hebben het opgeschreven punt voor punt, niet bedoelende dat men deze ook zo traint. Aangezien men de takt de Aanleuning en de Ontspanning steeds weer op moet zoeken.
De aanleuning daar is men nooit mee klaar, de takt ja, wanneer de ruiterhand inorde is.
Een heet paard bestaat voor mij niet, heb vele volbloeds getraint zelf gereden en tot in de hoogste klasse uitgebracht. Deze zijn sensibel maar niet heet, en elk paard kan men door "goed" te rijden het tempo bepalen, dat hoeft niet in trekken te ontaarden daar heeft men gevoel voor nodig in zijn kont en in zijn handen.
De fijngevoeligheid van de ruiter die moet ontwikkeld worden, en een goed ruiter kan elk paard rijden binnen enige minuten.
Het gevoel voor het rijden en het aanvoelen van een paard dat kan alleen een ruiter die een werkelijk onafhankelijke zit heeft.
Een groot voorbeeld van gevoel voor de paarden en voor het rijden is voor mij Willi Schultheis die vele Volbloeds naar de top reed.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 22:34

murphy102 schreef:
Door de samenwerkende hulpen. Teken daarbij aan dat op het nageven van de hand alleen al, een paard terugkomt in tempo, die daarbij "opgevangen" wordt door de zit en het been dat er "aan" is.
En als jij énig Rijkunstig gevoel hebt, begrijp jij direct wat ik hiermee bedoel, Cherie....

Als jij énig Rijkunstig gevoel zou hebben, weet je dat wat je nu beschrijft, totaal niet klopt :D
Een hand behoort altijd "na te geven" oftewel een nageeflijke hand te zijn.

Zoals jij het beschrijft, lijkt het alsof je denkt dat bij een heethoofd er alleen maar "vastgehouden" wordt.
En dat moet men nu juist echt niet doen bij een heethoofd.
En een heethoofd is voor mij nog steeds geen volbloed.
Er zijn genoeg flegmatieke volbloeds :D

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 22:51

murphy102 schreef:
Kijk Art_Uma, dat is nou wat het moeilijke is aan die hete paarden: heetheid, temperament, dus de energie van het paard
OMZETTEN in een duurzame impuls. En dat valt voor de meeste ruiters niet mee en gaan ze doorgaans trekken om het paard rustiger te laten lopen, want dat is het. Dat lukt niet natuurlijk, dus komt er een slof, sterk bit, onjuist gebruik van stang en trens aan te pas om het paard onder controle te krijgen.
De top gebruikt LDR en de 1-hulp-theorie! Dit is dwang!
Maar juíst door toepassing van het Skala met de daarbij behorende SAMENWERKENDE hulpen, krijg je die controle wel.
Ga het rijtje maar af, te beginnen bij Takt, deze is gerelateerd aan tempo. Is er teveel snelheid? Paard laten wachten, leg het tempo even wat lager totdat je er een been aan kan leggen, want dan pas kun je verder naar punt 2, naar punt 3 enz. enz. Het één ontstaat uit het ander.
Ogenschijnlijk líjkt het of het langer duurt, maar als je deze stappen overslaat, krijg je de bal terug gekaaatst. En Uiteindelijk is het de langste en plezierigste weg met de minste kans op blessures!
Eens, tempo controle is nr 1, dat heethoofd komt wel terug in tempo en dan: "Ik had nog zo gezegd, GEEN BOMMETJE!!!!" -:(-

Dit is enigszins overdreven, maar spanning gaat niet weg met wachten, sterker nog anticipatie maakt het misschien wel erger. Halthouden heeft alleen maar "loeren" tot gevolg, de spanning ontstaat vaak door iets "vreemds" zien.
De oplossing bestond voor mij uit een laag tempo, zonder dat ik haar hoef tegen te houden. Wat ik doe is (erg) kleine voltes of kleine 8'jes stappen, waarbij met haast verbuigen van de hals, het tempo laag blijft, en heel snel de neiging tot halsstrekken volgt en dan volgt ook ontspanning.

Volwassen worden van het paard hielp waarschijnlijk ook :j
Professor schreef:
Takt en aanleuning hangen aan elkaar, zonder aanleuning kan ik de takt nooit controleren.
Die Skala der Ausbildung word hier in Nederland wel verschrikkelijk verkeerd gebruikt.
En dan komt het rijtje, de Fransen hebben het niet zo opgeschreven en de Nederlandse Rijschool ook niet maar volgen deze lijn ook.
Alleen de Punkt genaue Duitsers hebben het opgeschreven punt voor punt, niet bedoelende dat men deze ook zo traint. Aangezien men de takt de Aanleuning en de Ontspanning steeds weer op moet zoeken.
De aanleuning daar is men nooit mee klaar, de takt ja, wanneer de ruiterhand inorde is.
Een heet paard bestaat voor mij niet, heb vele volbloeds getraint zelf gereden en tot in de hoogste klasse uitgebracht. Deze zijn sensibel maar niet heet, en elk paard kan men door "goed" te rijden het tempo bepalen, dat hoeft niet in trekken te ontaarden daar heeft men gevoel voor nodig in zijn kont en in zijn handen.
De fijngevoeligheid van de ruiter die moet ontwikkeld worden, en een goed ruiter kan elk paard rijden binnen enige minuten.
Het gevoel voor het rijden en het aanvoelen van een paard dat kan alleen een ruiter die een werkelijk onafhankelijke zit heeft.
Een groot voorbeeld van gevoel voor de paarden en voor het rijden is voor mij Willi Schultheis die vele Volbloeds naar de top reed.

Het was voor mij vanaf de gelderse naar de merrie wel een fikse wisseling. Daar ben ik denk ik beter uitgekomen, maar dat ging wel met letterlijk vallen en (langzaam) opstaan. Ja tempo is onder controle, maar de spanningsopbouw door kijkerigheid blijft een aandachtspunt. De "totale concentratie" is er soms en wordt steeds beter. Dan kun je krijgen dat alles goed gaat, lange teugel uitstappen en SCHRIK. Nu staat ze daarbij stil, vroegah ... :D

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 22:52

Sjolvir schreef:
Vond net de Paard en sport op mijn deurmat,
wat is jullie mening over de getoonde combinaties op blz 94?

(Kom net thuis en heb de onhebbelijke gewoonte altijd achterin te beginnen.)

Ken dat blad niet, wat vond u daar??

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 23:00

Wanneer ik paard was zou ik dit graag willen doen _-:( bij sommige zg ruiters.
Die kunnen beter zo gaan rijden. :):)

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 23:01

Professor schreef:
Sjolvir schreef:
Vond net de Paard en sport op mijn deurmat,
wat is jullie mening over de getoonde combinaties op blz 94?

(Kom net thuis en heb de onhebbelijke gewoonte altijd achterin te beginnen.)

Ken dat blad niet, wat vond u daar??

Paard en sport is het KNHS vereningingstijdschrift. Op dit blad staan 2 foto's:
Hans Peter op Nadine (vergelijkbare foto)
Afbeelding
Anne van Olst op Clearwater (iets andere foto)
Afbeelding

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 23:02

Professor schreef:

Leg eens uit?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 23:04

Denk dat u wel weet wat ik hiermee bedoel. :9

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 23:04

Professor schreef:

Nou nee

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 23:06

ART_UMA schreef:
Professor schreef:

Nou nee

Kijk even goed naar de emoticons die er bij staan, dan snap je het ;)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 23:09

In de P en S stonden dus deze.. op blz 94
Kwaliteit van de foto's nu overigens jammerlijk, maar ik had ze snel even overgenomen uit de p en s
(waar ze overigens keurig scherp en full-colour in staan, dus met de fotograaf daar is niets mis.)

Afbeelding

Afbeelding

U zult de hand niet bijten die u voedt???
Ik snap'm ook niet, die smiley... (Hoewel ik er mijn altijd graag etende beige pony in meen te herkennen.)

Professor schreef:

En dat heb al wel gedaan, in pas des deux zelfs, vermoeiend... (als je zelf moet lopen)
Vooral takt is lastig, maar ook aanleuning, valt niet mee.
Op het achterbeen houden was echter eenvoudig...
Maar de achterhand wou niet echt zakken...
Laatst bijgewerkt door Sjolvir op 01-04-11 23:12, in het totaal 2 keer bewerkt

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 23:10

Professor schreef:

Men moet even nadenken, als paard zou ik de ruiter wel een dreun op zijn of haar hoofd willen geven, die ruiters die kunnen beter een stokpaard gaan rijden.
Dus de gevoellose ruiter.

De foto´s die zijn om te huilen die paarden zouden ook dit moeten doen _-:( _-:(

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 23:14

Paarden zijn te vergevingsgezind soms... Te niet kwalijknemend....

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 23:17

Ik zou bij veel ruiters _-:( _-:( _-:( willen doen.

Ik bedoel, met een langzamer tempo, niet het wachten, Art_Uma.
Maar bewust een heel langzaam tempo laten aannemen. Niet terugnemen op hand, maar op stem.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 23:20

Sjolvir schreef:

Is maar goed, dat paarden vergevingsgezind zijn :j en niet op de aanvallende tour gaan.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 23:29

cherie78 schreef:
Sjolvir schreef:

Is maar goed, dat paarden vergevingsgezind zijn :j en niet op de aanvallende tour gaan.

Proest, ja, anders lag deze GP ruiter.. (grote prutser), vermoedelijk 3 x per week
op d'r kop in de bak, of op het asfalt... of in een hindernis...

Hoewel.. ken uit mijn verleden Hein...
Als die je eraf mikte, moest de rest altijd snel om de "gevallene" heen gaan staan, aangezien hij er dan
appelmoes.. ehhh, gehakt van wou maken....

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 23:35

Hein was toch per ongeluk geen shetlander, toch ;)
Zag afgelopen week een filmpje op TV, een shetlander gooide iemand af en viel aan :(:) en hapte behoorlijk lelijk.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 23:43

Hein was opgeschoten tuiger, echte alles kunner.
heerlijk menpaard... wereld dier op gebruiksaanwijzing na.
Ook fijn rijpaard.. behalve als je wel ging zandhappen, dan was het damage control...
En hij heeft vele slachtoffers gemaakt in de wei...
Hondsbraaf Meelopen tot aan het hek in de wei en dan ineens, totaal onverwacht, keihard er vandoor gaan..

Maar Hein is niet meer.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 23:55

Sjolvir schreef:
Hein was opgeschoten tuiger, echte alles kunner.
heerlijk menpaard... wereld dier op gebruiksaanwijzing na.
Ook fijn rijpaard.. behalve als je wel ging zandhappen, dan was het damage control...
En hij heeft vele slachtoffers gemaakt in de wei...
Hondsbraaf Meelopen tot aan het hek in de wei en dan ineens, totaal onverwacht, keihard er vandoor gaan..

Maar Hein is niet meer.

Daar was dan inderdaad een gebruiksaanwijzing bij nodig.

Zag laatst ook nog een filmpje op een ander forum over een iberisch paard, die de stier aanviel, tijdens een "show"

Onze kleine Cob is ook van het "aanvallerige" type. Bij hem moet men ook altijd oppassen of hij heeft je vast.
Wat in zijn buurt komt (van andere dieren) valt hij ook aan.
Het is altijd een Cob met een kop geweest en een eigen gebruiksaanwijzing.

Maar ik denk, dat dit onderwerp een beetje off topic is.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 23:58

Terug naar de foto's dan maar weer..

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 00:13

Sjolvir schreef:
Terug naar de foto's dan maar weer..

Daar is ook weinig "klassieks" aan ;(

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 08:10

Professor schreef:

Professor, dat zal ook niemand betwisten dat Takt en Aanleuning bij elkaar horen: storing in de takt: taktfout!
En ik begrijp ook wat u bedoelt met sensibel. Het modewoord heetheid echter slaat niet alléén op sensibel maar tevens op het feit dat die paarden ook zo "heet" in de kop zijn.
Om aanleuning te krijgen en de zuivere takt, zullen we eerst moeten kunnen drijven en dát is net het grote probleem bij dit soort paarden. Zij lopen vaak overijld, maken met de voorbenen 2x snellere passen als de achterbenen. Dus om díe paarden eerst in een goede takt te laten stappen is voor vele kunst en vliegwerk; dit is wat Art_Uma bedoelde. Deze paarden hebben vaak -wat ze noemen, ook een modewoord- een "electrisch" (rotwoord) achterbeen (bijv. bij Crack C) Dit is waar Piepenfiets op wees op de vorige bladzijde!
Er is al zóveel stuwkracht van nature aanwezig bij zo'n paard dat dat gepaard gaat met veel snelheid. En die snelheid omzetten in impuls, is waar de meeste ruiters zoveel problemen mee hebben, gezien het vele "vechten" aan de voorhand.
En omdat te kunnen "controleren", gebruiken de topruiters m.i. LDR!!
Vroeger heb ik met veel Trahkeners gewerkt en -dat zult u ook vast wel herkennen, Professor- daarvan zei men óók vaak dat die "gek" in de kop waren. Dat wáren ze natuurlijk niet, deze sensibele paarden vergden alleen een andere manier van benaderen. En als je deze paarden eenmaal voor je gewonnen had, dan gíngen ze ook...!
Dar "rijtje" is slechts bedoeld om "even simpel" aan te duiden dat het één niet zonde het ander kan. Het gehele Skala, maar zeker de eerste 3 punten- dient als een rode draad door alle fases van training te gaan.
Daarover zal iedereen het met u eens zijn, Professor.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 08:12

correctie eerste zin: storing in de aanleuning, dan taktfout!

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 08:14

Aan de foto´s kunnen wij duidelijk zien dat het Poedeldressuur is. Dat is dresseren zonder het paard op de achterhand te zetten.
Het zijn dus paarden die niet gegymnastiseerd zijn maar gedresseerd, en Dressuur betekent dat men dat beide zou moeten.
Dat is tegenwoordig sowieso het punt, men maakt de de hals los en de achterhand blijft vast.
Het is toch een verschrikkelijke foto die Peter weet ik veel, voor oei achter foei, een mooi voorbeeld hoe het helemaal niet moet.
En de persoon die erop zit ziet eruit of hij familie is van een stokvis.