Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-15 10:09

Ik wacht en geef het voorbeeld.
Maar ook gebruik ik mijn hersens.... ik pas de situatie zodanig aan dat hij beheersbaar is, voor het paard begrijpbaar en "te overwinnen".
Met andere woorden ik gooi een kleutertje van 3 niet in zijn eentje in het diepe om te leren zwemmen maar doe dat progressief.

Ik kocht dit paard 2 jaar geleden als niet zadelmak te krijgen (door een pro), voor de halve prijs .
Hot Chilli Pepper, Arabo Fries.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 24-11-15 10:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 10:12

Simpelman schreef:
Ik wacht en geef het voorbeeld.
Maar ook gebruik ik mijn hersens.... ik pas de situatie zodanig aan dat hij beheersbaar is, voor het paard begrijpbaar en "te overwinnen".
Met andere woorden ik gooi een kleutertje van 3 niet in zijn eentje in het diepe om te leren zwemmen maar doe dat progressief.

Oke, dan begrijp ik wat je bedoeld. Ik probeer mijn merrie nl ook zoveel mogelijk zelf te laten beslissen. En dat gaat eigenlijk altijd goed, dus geen dwang, geen stemverheffing, gewoon wachten. Vaak is het zo dat als ze de situatie heeft ingeschat en even heeft kunnen kijken/ruiken, ze dan wel overal langsgaat.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 10:12

Ik doe het precies zo met mijn paard. Hij is er veel relaxter ook van geworden :) en ik stond in t begin soms 20 minuten stil voordat hij bedacht dat het veilig was

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-15 10:13

En DAAR krijgen ze zélfvertrouwen van.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 10:14

Horseware schreef:
Ik rij nu met dit bit:

[ Afbeelding ]

Ik ben voorstander van watertrensen omdat het paard deze meer kan bewegen in zijn mond. Om schuurplekjes/irritaties in de mondhoeken te voorkomen heb ik dit type met "vleugeltjes". En het hele bit is van Sensogan (= veel koper) om het kauwen te stimuleren. Al met al een super vriendelijk bitje.

Ik zoek ook niet naar echte druk Simpelman maar hij is te licht op dit bit en ik kan geen zachtere bedenken dan de Sprenger Duo. Misschoen maakt het geen verschil en moet ik het gewoon tijd geven maar ik wil het toch graag proberen.

Ik wel :j

Afbeelding
De Neue schule starter, een aanrader om de beschrijving eens te lezen! http://nsbits.com/product/starter/
Wij zijn op dit bit uitgekomen via een bitpassessie en na het lezen van de beschrijving heb ik mijn paard lichtelijk uitgelachen en mezelf een stamp verkocht. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 10:16

Wat trouwens wel vreemd was; ik had mij laatst opgegeven voor een soort mini-schriktraining en de betreffende trainer was van mening dat ik het helemaal FOUT deed, door mijn paard te laten kijken naar de "enge" dingen....... Daardoor zou ik haar bevestigen in haar angst. Ik moest haar hoofd wegdraaien van het "schrikding" en haar dan verder begeleiden.

Toen ik aan het einde van de schriktraining overal met mijn merrie langs ging kwam was hij lichtelijk verbaasd en dacht hij dat ik hem voor de gek had gehouden.

Simpelman

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-15 10:19

Het enige dat van belang is dat we geen nadruk op "enge" dingen leggen, ze zijn helemaal niet eng, de moeite niet waard om ons mee bezig te houden, kijk maar....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 10:19

SheeNegro schreef:
Horseware schreef:
Ik rij nu met dit bit:

[ Afbeelding ]

Ik ben voorstander van watertrensen omdat het paard deze meer kan bewegen in zijn mond. Om schuurplekjes/irritaties in de mondhoeken te voorkomen heb ik dit type met "vleugeltjes". En het hele bit is van Sensogan (= veel koper) om het kauwen te stimuleren. Al met al een super vriendelijk bitje.

Ik zoek ook niet naar echte druk Simpelman maar hij is te licht op dit bit en ik kan geen zachtere bedenken dan de Sprenger Duo. Misschoen maakt het geen verschil en moet ik het gewoon tijd geven maar ik wil het toch graag proberen.

Ik wel :j

[ [url=m/v3eu0L.jpg]Afbeelding[/url] ]
De Neue schule starter, een aanrader om de beschrijving eens te lezen! http://nsbits.com/product/starter/
Wij zijn op dit bit uitgekomen via een bitpassessie en na het lezen van de beschrijving heb ik mijn paard lichtelijk uitgelachen en mezelf een stamp verkocht. :')

Ziet eruit als een fijn bit. Ik ga ook eens even kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 10:20

Simpelman schreef:
Het enige dat van belang is dat we geen nadruk op "enge" dingen leggen, ze zijn helemaal niet eng, de moeite niet waard om ons mee bezig te houden, kijk maar....

Helemaal mee eens. Ik kijk vaak expres zelf de totaal andere kant op. Net of ik niet zie waar ze bang voor is of waar ze naar kijkt. Mijn ervaring is dat ze dan soms ook gewoon de andere kant op kijkt en gewoon lekker doorstapt.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 10:21

Wegdraaien mag ik echt niet doen, hij moet er naar kijken om te beslissen of t veilig is. Anders als ik omdraai is er eem grote kans dat hij er vandoor gaat. Zigzaggen kan wel.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 10:35

Dat met de longe doe ik ook.
Ga ook wel aan de dubbele longe naar buiten, dan loop ik erachter.
Maar erop, dan is ze me "kwijt".
Is gewoon kwestie van tijd en oefening uiteraard.
Maar ik vind het zeker niet vanzelf sprekend dat veel wandelen gelijk staat aan rijden.
Met het paard uit mij bokt naam viel niet te wandelen. Die liep dan alleen maar passage te doen. Als je erop zat kon je er de grootste beginner mee de wildernis insturen.
Vanessa (tuigmerrie) heb ik nooit mee gewandeld, ben na 5x erop zitten meteen naar buiten gegaan en die heeft nooit een foute pas gezet.
Dallas heb ik eindeloos mee gewandeld. Maar dat was meer opvoedkundig aangezien die iets te graag bepaalde waar we heen gingen en niet schuwde voor een heus gevecht waar ze al haar benen gericht bij inzette.
Er is denk ik niet 1 vaste werkwijze.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-15 10:39

Ik doe ze allemaal op boven omschreven wijze.
Maar, dat is niet een manier, het enige dat er "manier" is is dat ik het paard de problemen zodanig presenteer dat hij ze zelf op kan lossen en dat is voor ieder paard verschillend.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 11:01

xxdomiixx schreef:
Wegdraaien mag ik echt niet doen, hij moet er naar kijken om te beslissen of t veilig is. Anders als ik omdraai is er eem grote kans dat hij er vandoor gaat. Zigzaggen kan wel.

Ik zal mn paard nooit met dwang dwingen ergens langs of op oid te gaan..zigzaggen is voor mij de oplossing..Ik blijf staan voor hetgeen wat eng is en zorg ervoor dat ie niet kan omdraaien..Ik blijf heel rustig en stuur net zolang zigzaggend totdat ze zich veilig genoeg voelt er langs/ of door/ of op te gaan..
Neemt niet weg dat ze tijdens de rit spanning kan opbouwen..
Zou het helpen om een wat kleinere volte te draaien bij veel spanning en de volte net zo lang draaien totdat ze weer wat wil zakken en de spanning af vloeit?

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 11:04

Tsja, buiten is bij ons niet echt het probleem XD

Strand, bos, heide, vrachtwagens, trekkers, midden door de stad. Allemaal geen probleem. Maar aan het werk in die rijbak... =__="
Ik heb een buitenpaard! Buiten stofzuigt hij de hele boel bij elkaar, doet hij alle dressuuroefeningen keurig, hoef ik hem nooit "aan het werk" te zetten. Maar zodra hij de bak in zicht krijgt... dan heeft hij gewoon geen zin meer. Terwijl we ook heel veel leuks in de bak doen. Buiten blijft meer ons ding.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-15 11:09

biscaya schreef:
xxdomiixx schreef:

Ik zal mn paard nooit met dwang dwingen ergens langs of op oid te gaan..zigzaggen is voor mij de oplossing..Ik blijf staan voor hetgeen wat eng is en zorg ervoor dat ie niet kan omdraaien..Ik blijf heel rustig en stuur net zolang zigzaggend totdat ze zich veilig genoeg voelt er langs/ of door/ of op te gaan..
Neemt niet weg dat ze tijdens de rit spanning kan opbouwen..
Zou het helpen om een wat kleinere volte te draaien bij veel spanning en de volte net zo lang draaien totdat ze weer wat wil zakken en de spanning af vloeit?

Denk aan progressieve opbouw.
Kort werken, wat meestal véél korter is dan dat jij geplanned hebt, afstappen bij spanning en later weer opstappen, of niet.
Niet gaan draven als dat spanning oplevert, vooral niet galopperen. (=vlucht=adrenaline).
Binnen de grenzen blijven van dat wat je paard aankan + een heel klein beetje.
Niets gaan lopen "doen", laat je paard zichzelf vinden, zich met zijn eigen zorgen bezig kunnen houden, die zijn heel groot voor hem.
Geen vast programma af moeten werken, maar je aanpassen en improviseren.
Voel je paard, hij vertelt je alles als je maar luistert, reageer daar op, vriendelijk, helpend, zorgend, net zoals dat je een kleutertje leert zwemmen.

Vrij zijn in je denken en je reacties, "zijn".

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 11:17

Voltes zou ik alleen doen als t paard zijn voeten MOET bewegen en niet stil KAN staan. Dan kunnen ze wel die drang kwijt om te vluchten maar nergens heen en dan uiteindelijk worden ze rustig omdat het een patroon is en een patroon is veilig.
Edit: type fouten
Laatst bijgewerkt door xxdomiixx op 24-11-15 11:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-15 11:18

Milkberry schreef:
Tsja, buiten is bij ons niet echt het probleem XD

Strand, bos, heide, vrachtwagens, trekkers, midden door de stad. Allemaal geen probleem. Maar aan het werk in die rijbak... =__="
Ik heb een buitenpaard! Buiten stofzuigt hij de hele boel bij elkaar, doet hij alle dressuuroefeningen keurig, hoef ik hem nooit "aan het werk" te zetten. Maar zodra hij de bak in zicht krijgt... dan heeft hij gewoon geen zin meer. Terwijl we ook heel veel leuks in de bak doen. Buiten blijft meer ons ding.

Doe de: beloon heel uitbundig, klontjes win, afstap wedstrijd.
Werk kort!!!! 2 minuten, of 5.
In heel korte tijd bereik je véél meer dan door te herhalen.
Herhalen komt later, als alles bevestigd is.

Tom is op zijn 14e begonnen om zijn brood te verdienen met het zadelmak maken en africhten van paarden samen met zijn vader.
Tom heeft zijn hele leven niets anders gedaan, hij is er beroemd mee geworden, bij Tom geen geweld, kalm, alles gaat als vanzelf.

Op zijn 84e, Tom is oud en moe geworden en geeft alleen nog maar af en toe workshops, krijgt hij bezoek van een journalist van een paardenblad.
Ze kletsen wat over van alles over paarden, aan het eind van het interview stelt de journalist een Tom belangrijke vraag:
Tom als je alle ruiters van de wereld een een kort advies zou moeten geven bij de africhting van hun paard, het allerbelangrijkste waar ze zich aan zouden moeten houden, wat zou jouw advies dan zijn?
Tom kon het heel kort samenvatten:
Always quit at the right moment.
Het advies dat het minst opgevolgd wordt.

Tom bestaat echt, Tom Dorrance.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 24-11-15 11:22, in het totaal 2 keer bewerkt

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 11:21

Dat afstappen bij spanning vind ik zelf een beetje eng.. Heb dat wel eens gedaan dat vond ze heel eng..kwam er daarna er ook niet meer echt veilig op.. Ik heb een zeer zeer gevoelige merrie..Dat is vaak fijn maar soms ook erg moeilijk..Wat voor andere heel vanzelfsprekend is is dat voor haar niet. .
Aan de hand met longeren wandelen kan ik absoluut wel doen..
Ik zal zeker gaan uittesten om als ik veel spanning voel bij de draf/ galop terug te gaan naar de stap en haar hals proberen uit te schuiven..En zo de spanning wat af te vloeien. .
Wat vind je van t idee vd volte?

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 11:22

xxdomiixx schreef:
Voltes zou ik alleen doen als t paard zijn voeten MOET bewegen en niet stil KAN staan. Dan kunnen ze wel die dranf kwijt om te vlechten maar nergens heen en dan uiteindelijk worden ze rustig omdat het een patroon is en een patroon is veilig.

Mijn paard moet haar voeten bewegen..is een right brain extravert..

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-15 11:24

Je bent steeds maar aan het "doen".
Doe niets, wacht op je paard.

Als je af stapt en niet op kunt stappen, dan stap je niet op.
Denk vrij, pas je aan, vergeet het scoren, laat anderen vinden wat zij willen.
Gebruik je hele intelligentie in het hier en nu.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 11:25

Daarom zeg ik dat inderdaad juist vanwege de rbe'tjes

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-15 11:28

Het helpt je alleen maar verder van huis dat rbe'tjes denken.
Je houdt je dan bezig met voor aannames.
Stop, voel, wacht, >>ga niet verder dan dat wat goed voelt<<.
Help je paard, niet jezelf.

Een buitenrit kan 3 uur duren en 30km of 2 minuten en 50m, je weet maar nooit, het gaat om het paard.
Wij zijn de dienaren van het paard, net als zaaien en oogsten, oogsten komt aan het eind.
Als we het zaaien goed verzorgen dan zal de oogst rijk zijn.

Ik zal eens kijken of ik een video kan maken van mijn paard vanaf de bok.
Een ooit heel heftig, verschrikkelijk bang, verschrikkelijk gevoelig paard.
Het loopt nu vrij voor de kar, zonder oogkleppen, aan een los teugeltje en doet haar werk, zélf, met inzet, zorg, verantwoordelijkheid.
Het is aandoenlijk om te zien wat een paard zélf kan.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 24-11-15 11:40, in het totaal 1 keer bewerkt

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 11:37

Je moet idd gewoon voelen. Het belemmert om eerst te denken of hij nu rbe is of niet en dan een oplossing. Dat moet je gewoon voelen. Ik vind het wel fijn om te begrijpen waarom het soms wel werkt en soms niet. Sommige mensen hebben dat nodig om te begrijpen waarom een paard iets nodig heefy.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 11:38

Always quit at the right moment, ben ik het helemaal mee eens. Alleen vind ik dat wel eens lastig. Ik laat eerder de druk volledig wegvallen. Als ik een galopje heb gedaan, en dat ging heel goed, kan ik niet meteen afstappen en terug naar stal. Hij moet echt de tijd krijgen om rustig uit te stappen, anders krijgt hij last van zijn benen.
En 2 min rijden is geloof ik niet echt een optie voor mijn dravertje met een bult aan energie. Hij moet aan het werk gehouden worden, zijn energie kwijt kunnen. Ik heb hem een paar weken terug wat meer vrij gegeven. Daar was hij het eigenlijk al niet mee eens haha.
Ook ik vind buiten rijden leuker, maar we hebben ook af en toe les. In de bak. Rijbak hoort er bij. En dat mag hij minder leuk vinden. We gaan vaak genoeg naar buiten. Het is niet alsof hij mega gaat staken ofzo hoor, maar hij laat merken dat hij de rijbak minder leuk vindt.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-15 11:41

Quit wil hier stoppen einde oefenig, afstappen.
Aan jouw intelligentie, een oplossing te bedenken waardoor je paard de rijbak wél leuk gaat vinden.
Er is niets belangrijkers in jullie wereld dan dat. :) :) :)

Pas wanneer je paard zélf gaat meewerken, meedenken, zijn taak op zich neemt zonder weerstand kun je gaan opbouwen.
Zoniet dan wordt het druk uitoefenen en uiteindelijk murw rijden.

Een hint: stop met voor aannames, voel, denk en reageer.
Als lessen tot een verkeerd resultaat leidt dan stop je daar mee, tot later order.
Het gaat om de harmonische ontwikkeling van het organisme van je paard, het paard is hier de mentor.