terpentijn schreef:Sja, overál hoort geduld bij. Waar het paarden betreft.
Wat denk je van met ruiters?
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
0000 schreef:Inhakend op eerdere discussie, niet op de post van flavlip; Voor mij persoonlijk is het helder, het doel waar je naartoe werkt is met ieder paard hetzelfde, namelijk (heel kort samengevat) een losgelaten paard dat door de training steeds soepeler, sterker en losser wordt en daarbij blij blijft in het werk.
De weg erheen, de manier waarop je iets aanbiedt, die verschilt dan juist weer enorm per paard. Ik geloof er niet in dat ieder paard hetzelfde is en hetzelfde leert en ik ben ervan overtuigd dat het stug willen toepassen van één systeem op ieder paard een groot deel van die paarden tekort doet. Net zoals het aanbieden van de leerstof op school waar mogelijk moet worden aangepast aan de individuele mogelijkheden van een kind, vind ik dat je bij paarden per individu je aanpak hoort te bepalen.
Juist de veelvoud aan mogelijkheden die hier voorbij komt (of kwam...) vind ik erg verrijkend.
terpentijn schreef:Ik geloof ook zéker dat je het paard individueel moet zien in te schatten, maar ook dat het principe van een goed bewegend, ontspannen paard, voor elk paard en ruiter haalbaar is.
Daarbij kom je toch niet om steeds dezelfde basisprincipes heen, omdat ieder paard (of pony) biomechanisch hetzelfde grondprincipe qua beweging heeft (ik heb het hier even niet over het individuele karakter).
Ontspanning, goed rugggebruik, VWNW kunnen gaan, geldt voor alle paarden. Zonder dat kom je verder toch nergens er mee? Of men rijdt ze stuk.
terpentijn schreef:Ik geloof ook zéker dat je het paard individueel moet zien in te schatten, maar ook dat het principe van een goed bewegend, ontspannen paard, voor elk paard en ruiter haalbaar is.
Daarbij kom je toch niet om steeds dezelfde basisprincipes heen, omdat ieder paard (of pony) biomechanisch hetzelfde grondprincipe qua beweging heeft (ik heb het hier even niet over het individuele karakter).
Ontspanning, goed rugggebruik, VWNW kunnen gaan, geldt voor alle paarden. Zonder dat kom je verder toch nergens er mee? Of men rijdt ze stuk.
flavlip schreef:@simpelman bedankt voor de korte maar duidelijke uitleg. Volgens mij voldoen m'n pony en ik wel aan de 2 "voorwaarden".
Ook aan de longe reageert hij goed, alleen hij is echt taktmatig niet zo sterk. Dus mijn vraag is meer hoe nu verder? Hoe kan ik dit verbeteren?
flavlip schreef:Binnen een maand na dit filmpje is een osteopaat langsgekomen, daarna ging het weer beter.
Echter deze manier van lopen heeft hij al zijn hele leven.
Zijn voorbenen "trokken" hem voort, z'n achterhand sleepte erachteraan... (echt vaak slepen, optillen deed hij amper)
Vroeger in stap was zijn achterhoefafdruk ruim 2 hoeven achter zijn voorafdruk.
Nu stapt hij er meestal op of zelfs overheen.
Dat hij nu dus zijn achterbenen wel gebruikt is al een grote vooruitgang (en dus ook zijn ruggebruik is al verbetert, anders kan hij die achterhand niet gebruiken, lijkt mij).
Hoe kan ik hem nu nog actiever krijgen, terwijl dit voor hem echt al heel actief is?
De mensen die ik heb gesproken (waaronder ook een dierenarts die daarna andere opleidingen/cursussen heeft gedaan, oa osteopatie, chiropractie, sportmassage, acupunctuur, lasertherapie) zeggen dat het niet rijtechnisch is, hij is gewoon zo en heeft zijn beperkingen.