Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
piepenfiets schreef:Poeh art_uma,dat is moeilijk,denk niet dat de rapheid en tact zo in relatie staan tot elkaar.
Het Kwpn ziet momenteel graag een snel achterbeen met zeer sterk gehoekte sprong en veel afdruk.
Het nadeel hiervan is dat deze paarden makkelijk wegkomen zonder ruggebruik,hoeven de heup niet te laten zakken om
onder te treden(wat dan dus geen ondertreden is).
Kan me voorstellen dat voor dit soort paarden onder het tempo sb en travers/renvers rijden het"onderzwaaien"van het achterbeen
vanuit de heup stimuleert.
Wbt.voorkeur:is maar net wat je graag ziet.Ik hou van grootramige paarden en dat zijn meestal niet de snelsten.
Vaak zien combinaties er het best uit als het paard zo dicht mogelijk bij zijn natuurlijke tact gereden word vind ik.
piepenfiets schreef:Poeh art_uma,dat is moeilijk,denk niet dat de rapheid en tact zo in relatie staan tot elkaar.
Het Kwpn ziet momenteel graag een snel achterbeen met zeer sterk gehoekte sprong en veel afdruk.
Het nadeel hiervan is dat deze paarden makkelijk wegkomen zonder ruggebruik,hoeven de heup niet te laten zakken om
onder te treden(wat dan dus geen ondertreden is).
Kan me voorstellen dat voor dit soort paarden onder het tempo sb en travers/renvers rijden het"onderzwaaien"van het achterbeen
vanuit de heup stimuleert.
Wbt.voorkeur:is maar net wat je graag ziet.Ik hou van grootramige paarden en dat zijn meestal niet de snelsten.
Vaak zien combinaties er het best uit als het paard zo dicht mogelijk bij zijn natuurlijke tact gereden word vind ik.
murphy102 schreef:Nou, ik denk niet, Piepenfiets, dat het zo werkt. De KWPN'ers zijn doorgaans erg heet, doordat ze hoog in het bloed staan. Met alle respect naar de Nederlanders, maar zij kunnen toch niet zo goed omgaan met die heetheid, gezien de huidige Nederlandse manier van rijden, hetgeen absolute controle geeft. Het gevolg hiervan is echter dat paarden "in elkaar" worden gereden en als gevolg daarvan weinig ruggebruik!
Als je nu naar de Duitsers kijkt: die rijden hun paarden "grootramig", ze zijn misschien ook wat langer gelijnd, maar het zit hem vooral in hoé de paarden gereden worden, nl.:
Van achteren naar voren, of -wat wij doen- van voren naar achteren! Mooi voorbeeld is Totilas: hoe wérd T. gereden en hoe wórdt hij nú gereden!
piepenfiets schreef:@Murphy;Ik probeer te zeggen dat de heetheid en het snelle gehoekte achterbeen zo gefokt worden om die z.g. hollandse school te rijden.De Kwpn-er was een veelzijdig paard met een gelijkmatig karakter.Om de optische illusie van verzameling/gedragenheid te creëren dmv ldr heb je een heet paard met sterk gehoekte sprong nodig,dit soort paarden is dan weer moeilijker klassiek te rijden omdat ze zoveel stuwing hebben.Grootramig bedoel ik gewoon als fokterm:groot,stevig en ruim in beweging.Ik ben het met je eens over het verschil in rijden maar zeg ook dat er naartoe gefokt word.
piepenfiets schreef:deze manier van fokkerij is m.n. in zwang sinds een jaar of 10 en sinds dressuur en springen aparte fokrichtingen zijn geworden.Murphy heeft het over een manier van rijden en ik zeg dat daar een bepaald type paard bij gezocht en inmiddels ook gefokt word.Lezen alvorens tong uitsteken SVP.@Sjolvir:heb geen paard en sport,waar kan ik het plaatje vinden?
FaberSmid"[/quote]
Dat is een goede vraag, die ik beide graag wil stellen. U beide kunnen ons vast wel het antwoord vergeven?
[quote="cherie78 schreef:nombrado schreef:wat ik erg vind bij de instructie tegenwoordig
is dat de instructeurs géén antwoord kunnen geven op simpele vragen hoe een paard zelf stuurt (of zich dat nooit hebben afgevraagd)
en instructeurs die nauwelijks of geen aandacht hebben voor de zit van de ruiter. (en gevolgen daarvan van het paard niet herkennen)
Dat is ook een manco bij veel instructeurs.
Maar dat er instructeurs in het "vak" actief zijn, zonder te kunnen herkennen of een paard zuiver loopt of niet, is in feite nog erger.
Eigenlijk vind ik ook, dat een ruiter dit is als eerste zou moeten "herkennen" dus voelen.
Soms zijn er al aanwijzingen inside, die een oplettende ruiter kan herkennen/voelen zonder dat het al aan de outside te zien is.
Met bovenstaand stukje wil ik geen enkele ruiter aanvallen, want ook instructie hoort hier een goed oog voor te hebben.
ART_UMA schreef:Zit een traag achterbeen de prestaties in de weg? Ik denk het niet, in de hogere proeven wordt verzameling gevraagd en kortere passen, meer verheven geeft vanzelf een lager tempo. Passage al helemaal. Traag is niet gelijk slap of minder krachtig.
Zit een vlug achterbeen de prestaties in de weg? Misschien wel, vlug heeft bij mij al snel de associatie van snel van het been af, snel in het stuwen, snel in het vluchten. Ik leg dan eigenlijk de link naar vlug en heet. Dat hoeft misschien niet?
Traag kun je met overgangen actiever krijgen, consequente reacties op hulpen etc, maar een vlug heethoofd moet eerst meer ontspannen en dat kun je moeilijk (niet) opleggen, dus de vraag: Hoe doe je dat dan, als je niet de LDR weg wil (meer controle)?
murphy102 schreef:ART_UMA schreef:Zit een traag achterbeen de prestaties in de weg? Ik denk het niet, in de hogere proeven wordt verzameling gevraagd en kortere passen, meer verheven geeft vanzelf een lager tempo. Passage al helemaal. Traag is niet gelijk slap of minder krachtig.
Zit een vlug achterbeen de prestaties in de weg? Misschien wel, vlug heeft bij mij al snel de associatie van snel van het been af, snel in het stuwen, snel in het vluchten. Ik leg dan eigenlijk de link naar vlug en heet. Dat hoeft misschien niet?
Traag kun je met overgangen actiever krijgen, consequente reacties op hulpen etc, maar een vlug heethoofd moet eerst meer ontspannen en dat kun je moeilijk (niet) opleggen, dus de vraag: Hoe doe je dat dan, als je niet de LDR weg wil (meer controle)?
Kijk Art_Uma, dat is nou wat het moeilijke is aan die hete paarden: heetheid, temperament, dus de energie van het paard
OMZETTEN in een duurzame impuls. En dat valt voor de meeste ruiters niet mee en gaan ze doorgaans trekken om het paard rustiger te laten lopen, want dat is het. Dat lukt niet natuurlijk, dus komt er een slof, sterk bit, onjuist gebruik van stang en trens aan te pas om het paard onder controle te krijgen.
De top gebruikt LDR en de 1-hulp-theorie! Dit is dwang!
Maar juíst door toepassing van het Skala met de daarbij behorende SAMENWERKENDE hulpen, krijg je die controle wel.
Ga het rijtje maar af, te beginnen bij Takt, deze is gerelateerd aan tempo. Is er teveel snelheid? Paard laten wachten, leg het tempo even wat lager totdat je er een been aan kan leggen, want dan pas kun je verder naar punt 2, naar punt 3 enz. enz. Het één ontstaat uit het ander.
Ogenschijnlijk líjkt het of het langer duurt, maar als je deze stappen overslaat, krijg je de bal terug gekaaatst. En Uiteindelijk is het de langste en plezierigste weg met de minste kans op blessures!