DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kafue

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 16:25

We gaan er even vanuit dat het paard tijdens ons trainingsuur niet op de vlucht gaat.

Tenminste ik zou me dood schamen als mijn paard tijdens mijn training door mijn fout op hol sloeg.
Heb dat nog nooit meegemaakt overigens Haha! al halen ze op stal wel eens stomiteiten uit zoals een matras van de trap gooien net als je er voorbij rijd.

Als je beperkingen voorbij wilt komen door LDr goed toe te passen is daar niets mis mee. Als je paard er bijvoorbeeld meer ruimte door krijgt of een krachtiger gebruik in zijn achterbeen kan dat een uitbreiding zijn in het kunnen van het paard waardoor hij ineens wel tot meer in staat is.
Je moet niet vergeten dat sommige paarden juist heel veel afwisseling nodig hebben, of bijpaalde spiergroepen meer getraind moeten hebben omdat die al dan niet door bouw achter zijn gebleven in ontwikkkeling.
Als je het goed gebruikt kan het ook geen gevaar.

Er zijn hier echter nog steeds mensen die denken dat goed trekwerk een paard opleverd dat LDR gaat lopen. En zo is het per defenitie niet goed LDR werk vraagt goede rijkunst. En niet voor neits noemt Anky het dan ook rijkunst voor gevorderden. Want je moet erg overtuigd zijn en standvastig in het van achteruit voorwaarts rijden van je paard. Eerst de motor de rest komt later. Dat betekend dat je een goede gedegen basis in je paard en jezelf verankerd moet hebben alvorens je die weg ook eens in kunt slaan.

Dat van het gebruiken van de reflexen is zo. Bijvoorbeeld een paard rond maken vanaf de grond en dergelijke.

Mits men een techniek goed toepast is de techniek een goed middel. Net zoals bijvoorbeeld de slof, ach op zich een aardige uitvinding en in de handen van de meester best bruikbaar, alleen de meester heeft de slof niet nodig.
En dat is nu precies wat ik zeggen wil, gevorderde dingen moet je pas gaan gebruiken als je eraan toe bent. En dat kan voor de een na vijf jaar zijn terwijl de ander er na honderd jaar nog niet aan toe is.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 20:02

QQQQ schreef:
Ook bij het vluchten voor het bit (achter het bit kruipen) komt het paard "vanzelf" achter de loodlijn.
Mireille1970 schreef:
Jij verzint ze ook ter plekke he, Hahahahahaha heb me rot gelachen om deze opmerking. Slaat toch kant noch wal. Bij op hol slaan galoppeert je paard ook aan..... dus aangalopperen is slecht!
Mijn zin sloeg op:
Kafue schreef:
Dat vraag ik me ook wel eens af of het expleciet achter de LL brengen van het hoofd mee of minder ontspanning geeft. Wel is het zo dat paardeh het soms zelf doen.
Jouw redenatie is typisch voor deze discussie - een gevalletje true-true unrelated: Bij op hol slaan galoppeert een paard - true. Op hol slaan is slecht - true. Jouw conclusie: galop is slecht: Unrelated.
Achter het bit komen gaat meestal gepaard met achter de ll komen. Achter het bit komen is slecht. Achter de ll komen is volgens vele mensen een fout - slecht is een groot woord, dat pas op gaat als het extreem wordt.
Echter, "vanzelf" achter de LL gaan is, net als achter het bit komen, altijd slecht.
Mijn punt met de opmerking waar deze post mee begint was, dat het feit dat Kafue een paard wel eens vanzelf achter de LL ziet komen, nog niet betekenen hoeft dat dit goed is.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 20:32

Ik dacht dat begin dit jaar de boodschap was: "Don't try this at home". De mensen die hier enthousiast zijn kom ik niet tegen in de top. Op maneges en stallen wordt LDR als systeem gebracht, met de mededeling je wordt er kampioen mee. Wat je ziet, is een zeer vreemde manier van paardrijden, die niets maar dan ook niets met gymnastisering en losmaken, soepelmaken te maken heeft. De mensen die op die manier les krijgen zijn enthousiast, maar dat is als je naar het rijden kijkt, niet gebaseert op correct dressuur rijden zoals je een paard hoort te rijden. Het is vrij eenvoudig om vanaf de zijlijn te zien of een combinatie uitstekend, goed, matig of slecht gaat.
Ik vraag me in alle oprechtheid af waar iedereen mee bezig is. Ik zie het overal toegepast worden waar ik kom. Het lijkt wel een virus dat toeslaat. Iedereen lijkt blij en tevreden. Als je echter naar het rijniveau kijkt, dan kun je stellen dat het merendeel onder de maat rijdt. Je kan je dus afvragen wat de theoretische en praktische kennis en ervaring van die mensen is en hoe ze tot een conclusie komen. Het lijkt op een simpele methode. A doet het, dus wij doen het ook.

Om te winnen en lang aan de top te blijven moet je wat in je mars hebben. Iedereen kan en mag idealen hebben. Het merendeel van de meute zal nooit het ultieme niveau bereiken. Dus waarom proberen we niet gewoon ons best te doen en zo goed mogelijk voor de dag te komen en het goed met ons paard voor te hebben. Als de voorwaarde is "don't try this at home", dan zou het merendeel van paardrijdend NL zich hier niet mee bezig kunnen houden. Slechts enkelen onder ons zouden gezegend zijn om deze techniek bij het rijden te mogen en kunnen toepassen. Dat leer je niet van iemand die bijklust. Een keer in de week een lesje halen bij een bekende ruiter en veel geld uitgeven is ook geen garantie voor succes.

Wat voor manier je ook gebruikt, het zou geen probleem mogen zijn om met een redelijk gezond paard, met een redelijke bouw en een redelijke ruiter de Z2 door te rijden. Je hebt de lagere school dan net doorlopen en als dat gelukt is, zou je eens aan alternatieven kunnen denken. Doe je dat eerder, dan ben je in groep 4 al bezig met zaken die je op de universiteit pas zou leren. Dat kan nooit goed gaan, tenzij je echt getalenteerd bent.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 20:43

Goofy, ik ben het voor een deel met je eens en een deel niet. Slecht rijden is van alle tijden en alle methoden. Vroeger werd het paard in de krul getrokken en nu noemen ze het LDR. Dat heeft niks met LDR an sich te maken.

Dat je voor het toepassen van LDR heel goed moet kunnen voelen hoe je paard reageert, dat je daar je reactie op aan moet kunnen passen en dat veel mensen zich wat dat betreft kwaliteiten toekennen die ze niet hebben ben ik met je eens. Al is er niet altijd een directe relatie tussen je niveau en je gevoel.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 22:25

Goofy, wat noem jij "de top"? En denk je dat je alleen als je het toppaard onder je hebt waar je in Nederland (en dus ook in de wereld) mee vooraan kunt rijden je LDR kunt toepassen?

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 23:21

Niet voor niets moet je LDR RIJDEN. Met trekken red je het niet. Allereerst en het belangrijkste van al, wie trekt die blokkeert de beweging.

Achter de ll komen vanzelf is in dat opzichte alleen slecht als je de verbinding met de mond verlies en dat niet meer kunt herstellen door been te geven en lengte te creeeren.
Mijn ruin doet het ook wel eens maar gek is op momenten dat ik bijvoorbeeld te veel achterbeen gebruik vraag en niet eens als ik LDR vraag. En echt overdreven met de neus op de boeg vraag ik nooit.'
Stretchen gebeurd gewoon. Momenteel heb ik een paard in de revalidatie. Die moet zijn rug leren gebruiken als doet hem dat nu zeer, is een lang verhaal heeft een behoorlijk trauma ( bijna dwarsleasie) gehad in zijn rug. We zijn hem aan het trainen en het enige moment waarop hij juist en goed zijn rug gebruikt en krachtig afzet met zijn achterbeen is bij het richting LDR rijden.
Je merkt dat hem dat goed doet. Het niet laag instellen brengt hem gewoon geen herstel.
Dit paard moet dus zo gereden worden om zijn rug te trainen. Als deze methiode slecht zou zijn zou ik geen verschil moeten merken en vooral zien in zijn bewegingspatroon.

Leg me maar uit waarom in de normale houding zijn benen nauwelijks opgetild worden en als het ware rechts vooruit gaan en in de LDR houding de benen ineens wel opgetild worden en zo als het hoort vooruit gezet worden. Leg me maar uit waarom in normale houding de rug vlak is bijna hol en in LDR houding de rug deint. En vooral waarom de ruiter in LDr houding ineens wel de bewging van de rug voelt en dat nauwelijks nog kan uitzitten.

Zo verkeerd kan het dus niet zijn als het een goed resultaat geeft.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 09:11

QQQQ schreef:
QQQQ schreef:
Ook bij het vluchten voor het bit (achter het bit kruipen) komt het paard "vanzelf" achter de loodlijn.
Mireille1970 schreef:
Jij verzint ze ook ter plekke he, Hahahahahaha heb me rot gelachen om deze opmerking. Slaat toch kant noch wal. Bij op hol slaan galoppeert je paard ook aan..... dus aangalopperen is slecht!
Mijn zin sloeg op:
Kafue schreef:
Dat vraag ik me ook wel eens af of het expleciet achter de LL brengen van het hoofd mee of minder ontspanning geeft. Wel is het zo dat paardeh het soms zelf doen.
Jouw redenatie is typisch voor deze discussie - een gevalletje true-true unrelated: Bij op hol slaan galoppeert een paard - true. Op hol slaan is slecht - true. Jouw conclusie: galop is slecht: Unrelated.
Achter het bit komen gaat meestal gepaard met achter de ll komen. Achter het bit komen is slecht. Achter de ll komen is volgens vele mensen een fout - slecht is een groot woord, dat pas op gaat als het extreem wordt.
Echter, "vanzelf" achter de LL gaan is, net als achter het bit komen, altijd slecht.
Mijn punt met de opmerking waar deze post mee begint was, dat het feit dat Kafue een paard wel eens vanzelf achter de LL ziet komen, nog niet betekenen hoeft dat dit goed is.

Ik ben dat zeker met je eens, daarentegen wordt het andersom wel vaak gebruikt. Piaffe doen ze ook onder spanning vanzelf bij het hek van de wei als ze eruit willen, dus is het natuurlijk en goed. Nee dus! Want keihard rennen doen ze ook in de wei, en dat is onder het zadel op hol weer niet goed.

Paardrijden is NOOIT natuurlijk, dat moeten we het ook niet willen maken. Er het dichtst bji komen en toch dressuur rijden of springen ofzo is een goed streven. Goed paardrijden is HET streven, en leert men nooit in één paardenleven.

Maar echt aan te geven wat slecht is en goed... er zijn zoveel gradaties binnen elke tak en elk niveau Knipoog

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 09:56

Paardrijden is nooit natuurlijk, het dier is er eigenlijk niet voor gebouwd.
Als je het hebt over dressuur en "natuurlijk rijden" dan wordt daarmee bedoeld dat de gangen en bewegingingen die een paard onder de ruiter zou moeten laten zien, in overeenstemming zijn met de natuurlijke gangen en bewegingen. M.a.w. de belasting van het paard door de ruiter en de inwerking hebben geen negatief effect op de gangen en de bewegingen. Dat is heel wat anders....

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 11:32

horseyfries schreef:
Goofy, wat noem jij "de top"? En denk je dat je alleen als je het toppaard onder je hebt waar je in Nederland (en dus ook in de wereld) mee vooraan kunt rijden je LDR kunt toepassen?

Wil je nog even antwoorden?

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 13:37

horseyfries schreef:

"De top" is de groep ruiters die Internationaal uitkomt in de sport.
Ik denk niet dat je op dat niveau hoeft te rijden om LDR toe te passen.

Voordat je over een goed gevoel kan praten en juiste inschattingen over een paard moet praten zou je op z'n minst een aantal paarden naar de Z2 gereden moeten hebben. Je beheerst de basis van dressuur dan redelijk (aanname). Meisjes die L1 starten moeten zich niet aan LDR wagen. Het gaat meer om de kwaliteit van de ruiter. Met L1 heb je nog heel weinig ervaring met correct rijden. Vanaf M1/2 wordt duidelijk of je als ruiter werkelijk potentieel hebt. Als daar je grens ligt, kan je LDR laten voor wat het is. De voorwaarde voor LDR is n.l. een goede ruiter. (zie eerdere discussies).
Het paard hoeft de beperkende factor niet te zijn.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 13:56

QQQQ schreef:
Eleonoor schreef:
Wat mij toch nog steeds stoort is je onderschrift waarbij je zegt dat je een paard in zijn natuurlijke houding moet trainen. Daar hoort in mijn ogen zeker de klassieke dressuur niet bij als die single en alleen wordt gebruikt.
In natuurlijke houding, niet in "één" natuurlijke houding. Klassiek is niet stug in één houding rijden.

Joh, echt Clown Mijn zicht op de meeste ruiters die zogenaamd klassiek rijden is dat ze stuk in een houding rijden. Daarbij niet rek en strek oefeningen doen onder de man. Niet een goede losrij ronde inlassen, maar gelijk hup paard in de krul rijden....

Ik snap werkelijk nog steeds niet dat je klassiek rijden de meest natuurlijke houding vind nabootsen

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 14:23

Goofy44 schreef:
horseyfries schreef:

"De top" is de groep ruiters die Internationaal uitkomt in de sport.
Ik denk niet dat je op dat niveau hoeft te rijden om LDR toe te passen.

Voordat je over een goed gevoel kan praten en juiste inschattingen over een paard moet praten zou je op z'n minst een aantal paarden naar de Z2 gereden moeten hebben. Je beheerst de basis van dressuur dan redelijk (aanname). Meisjes die L1 starten moeten zich niet aan LDR wagen. Het gaat meer om de kwaliteit van de ruiter. Met L1 heb je nog heel weinig ervaring met correct rijden. Vanaf M1/2 wordt duidelijk of je als ruiter werkelijk potentieel hebt. Als daar je grens ligt, kan je LDR laten voor wat het is. De voorwaarde voor LDR is n.l. een goede ruiter. (zie eerdere discussies).
Het paard hoeft de beperkende factor niet te zijn.

Ok, dan zijn we het eens.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 19:38

Eleonoor schreef:

Joh, echt Clown Mijn zicht op de meeste ruiters die zogenaamd klassiek rijden is dat ze stuk in een houding rijden. Daarbij niet rek en strek oefeningen doen onder de man. Niet een goede losrij ronde inlassen, maar gelijk hup paard in de krul rijden....

Ik snap werkelijk nog steeds niet dat je klassiek rijden de meest natuurlijke houding vind nabootsen

Inderdaad daar ben ik het compleet mee eens. Ik was ook yon klassieke ruiter die met sucses omgeschoold is.

Goofy ik denk niet dat de wedstrijdklasse een maatstaf kan zijn voor het wel of niet wagen aan ldr. Dat moet namelijk het gevoel van de ruiter zijn. Of bedoel je de ervaring van de ruiter zelf of het niveau bij de KNHS. Want als je het niveau van het knhs bedoeld dan ben ik het niet helemaal eens met je.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 20:03

Kafue schreef:
Stretchen gebeurd gewoon. Momenteel heb ik een paard in de revalidatie. Die moet zijn rug leren gebruiken als doet hem dat nu zeer, is een lang verhaal heeft een behoorlijk trauma ( bijna dwarsleasie) gehad in zijn rug. We zijn hem aan het trainen en het enige moment waarop hij juist en goed zijn rug gebruikt en krachtig afzet met zijn achterbeen is bij het richting LDR rijden.
Je merkt dat hem dat goed doet. Het niet laag instellen brengt hem gewoon geen herstel.
Als REVALIDATIE van bepaalde problemen kan ik me er nog iets bij voorstellen: Ook mensen die revalideren moeten "vreemde" oefeningen doen.
Kafue schreef:
Leg me maar uit waarom in de normale houding zijn benen nauwelijks opgetild worden en als het ware rechts vooruit gaan en in de LDR houding de benen ineens wel opgetild worden en zo als het hoort vooruit gezet worden. Leg me maar uit waarom in normale houding de rug vlak is bijna hol en in LDR houding de rug deint. En vooral waarom de ruiter in LDr houding ineens wel de bewging van de rug voelt en dat nauwelijks nog kan uitzitten.

Zo verkeerd kan het dus niet zijn als het een goed resultaat geeft.
Als een paardenrug op de JUISTE manier beweegt, is het juist EENVOUDIG om te zitten - niet omdat het dan vlakker beweegt, maar omdat die beweging gewoon goed te volgen - vloeiend - is. Als de rug "zoveel beweegt dat je nauwelijks kan blijven zitten" is het niet goed - anders zou elke tuiger super ruggebruik hebben, ook als ie deze stijf houdt als een plank (zit dan wel voor de ruiter veel beweging in namelijk, en is zeer slecht uit te zitten).
Eleonoor schreef:
Dat beeld krijg je snel als je iedereen die "niet LDR" rijdt onder "klassiek" gaat schuiven Ja .
Kafue schreef:
Ik was ook yon klassieke ruiter die met sucses omgeschoold is.
Sorry, maar als ik hoor hoe jij reed, dan was jij geen klassieke ruiter en als ik hoor hoe jij nu rijdt, ben je geen LDR ruiter... Knipoog Haha!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 20:47

dat is niet helemaal waar dat het eenvoudiger wordt het paard uit te zitten als hij de rug juist beweegt. De een geeft namelijk nauwelijk op terwijl de ander heel hoog opgeeft.
Ieder gezond iemand ( of Paard) moet met gemak de oefeningen uit kunnen voeren die een iemand ( of paard) die gerevalideerd wordt moet gaan uitvoeren ten einde weer in het normale bewegingspatroon terug te kunnen komen.
Denk daar maar eens over na.....

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 22:04

Kafue schreef:
dat is niet helemaal waar dat het eenvoudiger wordt het paard uit te zitten als hij de rug juist beweegt. De een geeft namelijk nauwelijk op terwijl de ander heel hoog opgeeft.
Ieder gezond iemand ( of Paard) moet met gemak de oefeningen uit kunnen voeren die een iemand ( of paard) die gerevalideerd wordt moet gaan uitvoeren ten einde weer in het normale bewegingspatroon terug te kunnen komen.

Klopt, sommige paarden krijgen als ze op de juiste manier over de rug gereden worden juist zoveel beweging dat ze nauwelijks nog uit te zitten zijn.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 22:16

horseyfries schreef:
Kafue schreef:

Klopt, sommige paarden krijgen als ze op de juiste manier over de rug gereden worden juist zoveel beweging dat ze nauwelijks nog uit te zitten zijn.

Zoals mijn eigen Kafue. Daar moet ik nu echt verschrikkelijk aan wennen. Terwijl ik altijd prima op hem door kon zitten moet ik nu behoorlijk wennen aan die enorme bewegingen en die krachtige afdruk. Bloos Soms lijkt het dan net alsof ze in de achterhand niet goed meedoen terwijl ze dan juist al bijna teveel doen.
Haha! Mijn instructrice moest me daar echt op wijzen dat ik niet meer makkelijk kon zitten omdat de beweging groter en krachtiger werd. Maar er is hoop want oefening baart kunst, makkelijke weg is natuurlijk de beweging eruit pakken maar ja das de verkeerde weg.

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 23:01

Kafue schreef:

Kafue schreef:
Zoals mijn eigen Kafue. Daar moet ik nu echt verschrikkelijk aan wennen. Terwijl ik altijd prima op hem door kon zitten moet ik nu behoorlijk wennen aan die Bloos Soms lijkt het dan net alsof ze in de achterhand niet goed meedoen terwijl ze dan juist al bijna teveel doen.
Haha! Mijn instructrice moest me daar echt op wijzen dat ik niet meer makkelijk kon zitten omdat de beweging groter en krachtiger werd. Maar er is hoop want oefening baart kunst, makkelijke weg is natuurlijk de beweging eruit pakken maar ja das de verkeerde weg.

Wat is het nut van die enorme bewegingen en die krachtige afdruk als je dan niet meer lekker kunt rijden ? Volgens mij moet een paard juist makkelijker worden als hij correct, met een juist ruggegebruik, verzamelt.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 23:12

Kafue schreef:
Klopt, maar goedgaand zit altijd beter.
Kafue schreef:
Met nadruk op kunnen. Nùt heeft het dan echter vaak niet, en bij langdurige uitvoering zijn sommige oefeningen voor "gezonde" mensen zelfs schadelijk (maar dat wisselt erg per oefening).
horseyfries schreef:
Friezen zeker Knipoog
Don_Marcello schreef:
Wat is het nut van die enorme bewegingen en die krachtige afdruk als je dan niet meer lekker kunt rijden ? Volgens mij moet een paard juist makkelijker worden als hij correct, met een juist ruggegebruik, verzamelt.
Maar dan moet je wel ontspannen kùnnen zitten, natuurlijk... Knipoog

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 09:50

Ik geloof niet dat Kafue op een Fries rijdt....

Het komt wat dom over als je gewoon te weinig ervaring hebt om daarover mee te kunnen praten Q, dat je dan dit soort antwoorden gaat plaatsen.....

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 09:53

Don_Marcello schreef:
Kafue schreef:

Kafue schreef:
Zoals mijn eigen Kafue. Daar moet ik nu echt verschrikkelijk aan wennen. Terwijl ik altijd prima op hem door kon zitten moet ik nu behoorlijk wennen aan die Bloos Soms lijkt het dan net alsof ze in de achterhand niet goed meedoen terwijl ze dan juist al bijna teveel doen.

Begin jij je opleiding met verzamelen dan??
We hebben het hier over "over de rug rijden", als je dat goed doet kan het soms gebeuren dat een paard door de grotere bewegingen minder goed zit. Uiteindelijk, als je het paard verder doortraint en meer verzameld, wordt dat wel weer beter.
Maar als je al begint te verzamelen als je paard nog niet in de gewone arbeid goed over de rug gaat dan mis je een heel stuk beweging en ruggebruik en krijg je dus valse verzameling en bijzonder langzaam gaande paarden (wat voor veel mensen toch de definitie lijkt van verzameling, vooral bij de "klassieke liefhebbers" als ik zo rond me kijk....) en dat is toch echt niet zoals het bedoeld is, ook al zit je dan nog zo lekker!

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 15:44

horseyfries schreef:
Begin jij je opleiding met verzamelen dan??
We hebben het hier over "over de rug rijden", als je dat goed doet kan het soms gebeuren dat een paard door de grotere bewegingen minder goed zit. Uiteindelijk, als je het paard verder doortraint en meer verzameld, wordt dat wel weer beter.
Maar als je al begint te verzamelen als je paard nog niet in de gewone arbeid goed over de rug gaat dan mis je een heel stuk beweging en ruggebruik en krijg je dus valse verzameling en bijzonder langzaam gaande paarden (wat voor veel mensen toch de definitie lijkt van verzameling, vooral bij de "klassieke liefhebbers" als ik zo rond me kijk....) en dat is toch echt niet zoals het bedoeld is, ook al zit je dan nog zo lekker!

Ik begin met ontspanning. Ontspanning en harmonie is steeds de basis die bevestigd moet zijn en waarnaar je terug kunt vallen. Volgende voorwaarde is dat het paard over de rug moet blijven gaan. Een holle, weggedrukte rug is altijd uit de boze. Het paard moet in alle oefeningen voorwaarts neerwaarts de hand willen volgen.Is dat bevestigd ga ik eraan werken het paard te leren het achterbeen voorwaarts onder het gemeenschappelijk zwaartepunt van paard en ruiter te plaatsen, bij voorkeur zonder dat het paard met de voorbenen onder gaat staan. Het paard moet daarvoor de buikspieren aantrekken waardoor de bovenlijn langer wordt. Dé oefening daarvoor is schouderbinnenwaarts om dat met het binnen achterbeen te bewerkstelligen, en travers om dat met het buitenbeen te bereiken. Als schouderbinnenwaarts en travers makkelijk gaat (op beide handen uiteraard) gaan we recht richten, dat zit tussen schouderbinnenwaarts en travers in. Deze oefeningen doen we in stap, draf en galop, op de hoefslag en op de voltes en uiteraard op beide handen. Belangrijk is dat de ruiter leert voelen welk achterbeen naar voren komt en met welk achterbeen het paard zich naar voren duwt. Bij een paard dat correct swingt in de rug zal aan de kant waar het been naar voren beweegt de heup en de rug zakken, als ruiter moet je dat ook goed leren voelen in je zit. Als een paard zich vasthoud of niet correct buigt (dus een aantal s-bochten in de rug heeft) is dat niet altijd het geval. Het naar voren (onder het zwaartepunt plaatsen) van het achterbeen gaan we eerst stimuleren door voorwaarts te rijden. Lukt dat en wordt het achterbeen goed onder geplaatst, gaan we verder werken naar de verzameling door de beweging van het been dat op de grond staat , en waarmee het paard zich naar voren duwt, te verminderen, terwijl het been dat naar voren gezet wordt nog wel naar voren beweegt. Als de beweging naar voren verminderd is het geen verzameling maar ga je alleen maar langzaam. Als dat gebeurt is het zaak weer naar voren te rijden (dan maar even stuwing erbij).

Enkele passen energiek naar voren rijden (middendraf of stukje galop) dienen ervoor het naar voren brengen van het achterbeen weer te herstellen als je de voorwaartse beweging van het achterbeen bent kwijtgeraakt (of teveel is verminderd)

Lukt dit werk je vanuit de arbeidsdaf, via de "halbe tritte" steeds meer naar de piaffe, maar hetzelfde doe je ook in stap en galop.

Als het paard de piaffe correct beheerst kunnen we stuwing toevoegen, maar dan eerst naar de grond gericht waarbij het paard zich niet naar voren duwt maar omhoog duwt. Zo ontstaat de passage. Lukt die goed kan je de richten van de afzet weer meer naar achteren richten en ontstaat de uitgestrekte draf.

Vanuit de piaffe kan ook doorverzameld worden tot de levade (het paard zit dan volledig op de achterhand) door vanuit de levade met twee achterbenen krachtig af te zetten onstaan de schoolsprongen.

Dan kunnen we in het galopwerk nog, als het paard makkelijk links en recht galoppeert en goed kan verzamelen en de ruiter goede controle heeft over die buiging het paard "recht" te laten galopperen (dat is niet links en niet rechts) Dit is de terre-a-terre, een tweetakt galop-achtige beweging. Daarbij springt het paar met beide achterbenen tegelijk naar voren en zet hij zich ook met beide achterbenen tegelijk naar achteren af. Doe je dan met véél stuwing dan heet dat de carrière.

Over klassiek of modern, voor mij is dit klassiek. Deze manier van dressuur rijden is al heel oud en veel is gedocumenteerd in de renaissance. In de renaissance en daarna de barok, ontwikkelde zich de rijkunst die tot dan toe voornamelijk nuttig was om het paard van de krijgsheren gezond, sterk en vaardig te krijgen zodat deze op het slagveld de beste mogelijkheden had te overleven, tot een ware kunst om de kunst, maar nog steeds met het praktische nut als basis.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 15:56

Even een kleine quote uit Andrew McClean's Exclusivity Principle:

Citaat:
In the classical academic riding of the 18th century, a vital maxim was known as ‘the independence of the aids.’ Francois Baucher was the first to elaborate on this with his principle of “Jambes sans mains, mains sans jambes” (leg without rein and rein without leg). In other words no simultaneous use of opposing aids. In 1977, Professor Frank Ödberg and Dr Marie-France Bouissou pointed out the high wastage rate of performance horses in a presentation to the Waltham symposium. These researchers revealed that one study showed that 66.4% of horses sent to slaughter were sent there for behavioural reasons and were between the ages of 2 and 7 years. In another study they showed that of 2970 horses sent to a Munich slaughterhouse, between 25% and 50% were there for non-medical reasons, and most were less than 3 years of age. On the basis of their findings, Ödberg and Bouissou called for a return to the classical principles of academic riding of the 18th century. They were specifically referring to the importance of principles such as ‘leg without rein and rein without leg’. The aids can come close, but it is bad horsemanship if they clash, especially for extended periods.

Voor zover het punt over gezond en sterk houden.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 18:12

Karl66 schreef:
Even een kleine quote uit Andrew McClean's Exclusivity Principle:

Citaat:
In the classical academic riding of the 18th century, a vital maxim was known as ‘the independence of the aids.’ Francois Baucher was the first to elaborate on this with his principle of “Jambes sans mains, mains sans jambes” (leg without rein and rein without leg). In other words no simultaneous use of opposing aids. In 1977, Professor Frank Ödberg and Dr Marie-France Bouissou pointed out the high wastage rate of performance horses in a presentation to the Waltham symposium. These researchers revealed that one study showed that 66.4% of horses sent to slaughter were sent there for behavioural reasons and were between the ages of 2 and 7 years. In another study they showed that of 2970 horses sent to a Munich slaughterhouse, between 25% and 50% were there for non-medical reasons, and most were less than 3 years of age. On the basis of their findings, Ödberg and Bouissou called for a return to the classical principles of academic riding of the 18th century. They were specifically referring to the importance of principles such as ‘leg without rein and rein without leg’. The aids can come close, but it is bad horsemanship if they clash, especially for extended periods.

Voor zover het punt over gezond en sterk houden.
Maar was er toen al sprake van LDR rijden?? Clown Wel van strak boven in rijden, maar daar waren we het allemaal wel over eens, dat moet niet Cool

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 18:14

Kafue schreef:
Eleonoor schreef:

Inderdaad daar ben ik het compleet mee eens. Ik was ook yon klassieke ruiter die met sucses omgeschoold is.

Goofy ik denk niet dat de wedstrijdklasse een maatstaf kan zijn voor het wel of niet wagen aan ldr. Dat moet namelijk het gevoel van de ruiter zijn. Of bedoel je de ervaring van de ruiter zelf of het niveau bij de KNHS. Want als je het niveau van het knhs bedoeld dan ben ik het niet helemaal eens met je.

En wat rijd jij nu precies op concours dan?