Tenminste ik zou me dood schamen als mijn paard tijdens mijn training door mijn fout op hol sloeg.
Heb dat nog nooit meegemaakt overigens

Als je beperkingen voorbij wilt komen door LDr goed toe te passen is daar niets mis mee. Als je paard er bijvoorbeeld meer ruimte door krijgt of een krachtiger gebruik in zijn achterbeen kan dat een uitbreiding zijn in het kunnen van het paard waardoor hij ineens wel tot meer in staat is.
Je moet niet vergeten dat sommige paarden juist heel veel afwisseling nodig hebben, of bijpaalde spiergroepen meer getraind moeten hebben omdat die al dan niet door bouw achter zijn gebleven in ontwikkkeling.
Als je het goed gebruikt kan het ook geen gevaar.
Er zijn hier echter nog steeds mensen die denken dat goed trekwerk een paard opleverd dat LDR gaat lopen. En zo is het per defenitie niet goed LDR werk vraagt goede rijkunst. En niet voor neits noemt Anky het dan ook rijkunst voor gevorderden. Want je moet erg overtuigd zijn en standvastig in het van achteruit voorwaarts rijden van je paard. Eerst de motor de rest komt later. Dat betekend dat je een goede gedegen basis in je paard en jezelf verankerd moet hebben alvorens je die weg ook eens in kunt slaan.
Dat van het gebruiken van de reflexen is zo. Bijvoorbeeld een paard rond maken vanaf de grond en dergelijke.
Mits men een techniek goed toepast is de techniek een goed middel. Net zoals bijvoorbeeld de slof, ach op zich een aardige uitvinding en in de handen van de meester best bruikbaar, alleen de meester heeft de slof niet nodig.
En dat is nu precies wat ik zeggen wil, gevorderde dingen moet je pas gaan gebruiken als je eraan toe bent. En dat kan voor de een na vijf jaar zijn terwijl de ander er na honderd jaar nog niet aan toe is.