Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 23:23

Horseware schreef:
Wie kan iets over het volgende zeggen (Simpelman?):

Als ik Timo in een wat hoger frame rij dan wat volgens Will Faerber wenselijk is en hem daarin flink aan het werk zet (meer dan hij volgens Will Faerber zou moeten doen op dit moment) dan merk ik dat hij daarna in de stretch met een fijnere verbinding loopt, met extra veer, grotere, rustigere passen en meer impuls en dat hij schuimlipjes krijgt. Hoe kan het dat hij dan aanzienlijk fijner loopt? Is het dan toch goed wat ik daarvoor gedaan heb?

Dan heb je profijt van de impuls die je erin gereden hebt denk ik :) alles wat jij noemt heeft daarmee te maken. Van achter naar voren rijden.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 23:26

Horseware schreef:
Simpelman schreef:
@Simpelman, waarom een kneveltrens? En waarom wel/geen water/bustrens?

Een kneveltrens heeft een heel stabiele ligging en de inwerking op de tegenoverliggende zijde van de wang is duidelijk maar zacht.
In panieksituaties loop je geen enkel risico dat het bit aan één kant de mond ingetrokken wordt, dat geeft nog meer paniek.

Maar met een kneveltrens mag je niet starten?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-15 23:27

Horseware schreef:

Als ik Timo in een wat hoger frame rij dan wat volgens Will Faerber wenselijk is en hem daarin flink aan het werk zet (meer dan hij volgens Will Faerber zou moeten doen op dit moment) dan merk ik dat hij daarna in de stretch met een fijnere verbinding loopt, met extra veer, grotere, rustigere passen en meer impuls en dat hij schuimlipjes krijgt. Hoe kan het dat hij dan aanzienlijk fijner loopt? Is het dan toch goed wat ik daarvoor gedaan heb?

Natuurlijk!
Dat is wat je wilt.
Grote, rustige, verende passen en een lichte stabiele verbinding.
Een droom!
Wanneer de achterhand meer kracht ontwikkelt (kan ontwikkelen doordat hij sterker is geworden) dan komt een paard in evenwicht en kan zich los laten, ook de kaak, en dan gaan ze zachtjes schuimen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-15 23:28

biscaya schreef:
Maar met een kneveltrens mag je niet starten?

Dat weet ik niet, maar dat is mogelijk alleen het geval als je de bovenste pen knevelt aan het bakstuk en dat is nergens voor nodig.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 23:29

Je mag gewoon starten met kneveltrens hoor, hij mag alleen niet vastzitten aan het bakstuk

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 23:31

Simpelman schreef:
Horseware schreef:

Natuurlijk!
Dat is wat je wilt.
Grote, rustige, verende passen en een lichte stabiele verbinding.
Een droom!
Wanneer de achterhand meer kracht ontwikkelt (kan ontwikkelen doordat hij sterker is geworden) dan komt een paard in evenwicht en kan zich los laten, ook de kaak, en dan gaan ze zachtjes schuimen.

Oke ik snap dat het goed is wat hij daarna doet in de stretch, dat kan niet missen, dat zou iedereen voelen. Maar op dat punt kom ik (op dit moment iig) alleen als ik hem hoger oppak dan wenselijk is volgens WF en hem zwaardere oefeningen laat doen dan WF wenselijk vindt voor zijn graad van africhting. En hij vindt het ook moeilijk, dat is te merken. Maar daarna is hij wel extra fijn. Toch mee doorgaan dus? Zou WF er dan naast zitten in dit geval?

Othilly

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 23:34

Wat bedoelen jullie met de kneveltrens mag niet vastzitten aan t bakstuk? Snap em even niet..

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 23:36

Is dat niet zo'n Baucher bit? Die kun je vastgespen aan het bakstuk, zit een extra ringetje op.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 23:39

Er bestaan ook losse leren lusjes waarmee je de 'schaar' aan het bakstuk kan maken.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 23:39

Afbeelding

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-15 23:44

Ik zou me kunnen voorstellen dat Will Faerber héél erg veel probleemgevallen voorgelegd krijgt waarvan een groot deel relatief gemakkelijk en efficient opgelost kan worden door een zekere tijd te stretchen.
Dat is het stuk dat veel mensen eigenlijk niet zo leuk vinden, het ziet er namelijk niet heel "hoog" uit.

Uit eigen ervaring weet ik dat als je mensen vraagt langere tijd basic werk te doen dat ze zich gaan vervelen en de minste mogelijkheid aangrijpen om "verder" te gaan terwijl ze daar nog niet aan toe zijn.
Je moet ze dus vertellen dat ze iets 6 maanden moeten doen als 6 weken genoeg is.

In mijn ervaring leer je je paard én jezelf eerst het hals strekken, zoals gezegd in stap en draf, op gebogen lijnen en in overgangen, is dit correct bevestigd, dan ga je verder in de arbeidshouding.
En dit is een verglijdend proces, dus niet iets in etappes of statisch, hoger ingesteld en lager ingesteld.
Ik geloof dat het @Damian23 was die een mooie plaquette van M Mendez plaatste waarin hij uitlegt om vooral niet in één houding te werken, maar voortduren te wisselen.
Essentieel is het telkens te controleren of je paard op ieder moment wil strekken en hem dat ook heel regelmatig te laten doen.

De basis van alles is het voorwaarts, langzamer, groter, verend. ;)

Ik rijdt op dit moment zelf weer een jong paard aan, van hals strekken naar de grond in draf tot halthouden en hoog ingesteld wegrijden in draf verend vanuit de achterhand, 5 passen en dan weer in een arbeidshouding met de hals op de horizontale lijn of net er onder, enz..
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 23-11-15 23:53, in het totaal 2 keer bewerkt

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 23:50

Horseware schreef:

Ah zo..Deze kende ik nog niet..
Maar jullie zeggen dat je hiermee gewoon mag starten?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 23:53

Niet met het lusje, wel met het bit.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 23:55

Sizzle schreef:
Niet met het lusje, wel met het bit.

+:)+

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 23:55

Bedankt voor de uitleg Simpelman, en Starbreeze ook. Dan was ik dus toch goed bezig :)
Het hals strekken is overduidelijk bevestigd bij Timo en het leuke is dat hij juist nog sneller en mooier zakt (met zijn neus verder voor de loodlijn) als ik hem stukken tussendoor nog wat meer oppak dan op de horizontale lijn. Het schakelen gaat dan wat makkelijker en wat meer van achter uit en daarna kan ik hem juist mooier wegleggen en heeft hij daarbij nog meer balans en veer. Vooral bij de galop merk ik dat als ik dit alleen in de stretch doe, hij sprong verliest en toch wat op de voorhand valt. Pak ik hem hoger op en rij ik enkele keren flink toe en terug, dan kan ik hem stretchen en blijft hij doorspringen en in balans. Doe ik alleen maar stretchen in de galop, dan krijg ik hem er van achteren niet goed genoeg bij. Dit is dan wel het tegenovergestelde van wat WF wil maar ik merk dat mijn paard dit beter oppakt zo. Hij gaat dan ook licht schuimen en lekker proesten (doet hij altijd als hij los laat in zijn lijf).

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 23:59

Vandaag met mijn hyper sensibele merrie het bos in geweest..Ze was erg alert en zodra je gaat draven en galopperen wordt ze nog een tandje extra wakker..Dan is er maar weinig sprake van hals uitschuiven helaas..
Had gehoopt dat ze nog wat meer Zen zou worden nu ze ruim 7 mnd drachtig is..Ze is nog steeds erg wakker!

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-15 00:03

Ik maak na een rustige warming up overal een spel van.
Rustig ontspannen inwerken en dan even heel intensief, goed uitgevoerd is winnen! en dan stap ik lange teugel, of af.
Energie en conditie bouw ik op buitenritten, tenminste 15 km per week, door de bergen, ruig terrein en de rivieren.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-15 00:08

biscaya schreef:
Vandaag met mijn hyper sensibele merrie het bos in geweest..Ze was erg alert en zodra je gaat draven en galopperen wordt ze nog een tandje extra wakker..Dan is er maar weinig sprake van hals uitschuiven helaas..
Had gehoopt dat ze nog wat meer Zen zou worden nu ze ruim 7 mnd drachtig is..Ze is nog steeds erg wakker!

Eerst 200km aan de hand met een longe samen gaan wandelen,beginnen met precies dezelfde route, hetzelfde stukje beetje draven en stappen.
Zo gaat je paard participeren, hij weet precies wat er komt, leert de "buitengebeurens" kennen en er mee omgaan, dat ziet hij namelijk van jou en wordt steeds rustiger, dan doe je het pas in het zadel, 1000km... :)

Mij hete jonkie (is nu 6) gaat aan een lang teugeltje over de kermis of door de rivier.
Daar zijn we 2 jaar me bezig geweest, maakt zich nergens druk meer om.
Als we iets "engs" tegenkomen vraagt ze wat ik ervan denkt en dan zeg ik "c'est bon" en dan zit het goed.
We spreken Frans met elkaar.

Dit vind ik altijd het leukste deel van de africhting.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 00:15

Maar ergens moet je toch een keer erop.
Friet loopt als een mak schaap mee aan de hand (of als handpaard) dan kan er een atoombom ontploffen en er gebeurd niets. Zit ik erop (zonder ander paard/fiets/wandelaar in de buurt) dan zijn zelfs krekels eng.
Heb jij dat nooit gehad met een paard?

Edit: haar mama was ook zo volgzaam.
Als ze iets erg eng vond wachtte ik gewoon tot er een auto langs kwam die ze dan vol vertrouwen volgde :')
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 24-11-15 00:29, in het totaal 1 keer bewerkt

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 00:29

Ik denk dat veel paarden dat wel hebben. Die van mij loopt aan de hand overal achter me aan zonder problemen. Onder het zadel is er meer spanning en meer onzekerheid in spannende situaties. Als ik dan afstap valt meneer practisch in slaap.

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 01:39

De crux daarin zit hem wat mij betreft in de positie, het paard moet ook voor ons uit kunnen lopen en niet alleen maar achter ons.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 09:32

Mijn paard is in eerste instantie altijd super ontspannen..Als ik een staprit doe kan ik een uur of langer met een lang teugeltje Door t bos.. zodra we wat willen gaan werken gaat de loopmodus aan.. daarbij kan ze veel spanning opbouwen..
Paard loopt al jaren in t bos..Eerste jaar onder begeleiding van mijn bomproof oudere paard daar heeft ze veel van geleerd en naderhand zelfstandig het bos in..
Ik doe erg veel training om haar dapperder te maken.. paraplu's, vlaggen, haar tussen " enge" objecten Door laten lopen ect ect..uitgangspunt daarbij is voor mij dat ze mij 10.000% kan vertrouwen! Ik werk extreem veel aan de hand en hoop daarmee naast haar lijf te gymnastiseren dat onze band steeds sterker wordt..
Voor mijn gevoel hebben we al heel veel bereikt maar er blijft altijd een stukje wat ik niet lijk te " winnen".. soms frustrerend..

xxdomiixxJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 09:57

Wat bedoel je met proesten hw?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-15 10:02

Er zitten een paar aspecten aan het er op gaan zitten.
1/ In het begin weet een paard niet wat het aan moet met ons gewicht en spant zich daarom onwillekeurig wat aan onder het zadel en dat maakt dat hij adrenaline aan gaat maken.
Dit vormt een spiraal: onzekerheid, aanspanning, adrenaline, angstniveau verhoogd, enz..
Zo begint het.

2/ Wanneer wij op een paard gaan zitten dan "zijn wij de baas" en moet hij "het doen", zoniet dan gaan we druk uitoefenen, we moeten scoren, het paard gehoorzaamd, zo hebben we dat geleerd.
Daar zit de tweede trigger.
Het paard weet heel goed, datals hij angstig wordt of onzeker dan gaat hij/zij daarboven druk uitoefenen.
Adrenaline, aanspanning, enz..

3/ Het buitengebeuren met al zijn onvoorspelbaarheid en schijnbare gevaren.
Lopen we ernaast dan zijn wij voor het paard de leider, dan zijn wij het die bepalen of er al dan niet echt gevaar is, het paard volgt.
Dat volgen zal over het algemeen voor het paard goed aflopen en het bouwt zo vertrouwen in ons op, als we ernaast lopen.
Het leert zo niet eigen beslissingen te nemen.

Daarom ga ik wandelen aan de longe, zonder is helaas te gevaarlijk, en laat hem zélf beslissen of we er langs gaan of niet, ik wacht, geef het voorbeeld, desnoods 5 keer opnieuw, mijn paard beslist.
In het begin denk je (maar vooral men) waar ben jij nu mee bezig, maar na al vrij korte tijd wordt de wachttijd progressief korter.
Mijn paard loopt naast mij of voor me, plukt wat gras en een takje, we wandelen samen (de longe is 8 meter lang), bij gevaar geef ik steeds het voorbeeld maar laat haar zelf beslissen.
Ik ga overal in, op, onderdoor en langs, is ze ergens bang voor dan zeg ik c'est bon en dan is het OK.
Ze loopt ook voor de kar, dus echt voorop, zonder oogkleppen aan een trensje en een los teugeltje, ziet ze ergens gevaar, dan wijst ze dat aan en kijkt dan met één oog naar achteren wat ik ervan denk; "cest bon", OK.

Als ik er op zit werkt alles hetzelfde, zij wijst aan, kijkt naar me met één oog, c'est bon, OK, ik wacht als dat nodig is, zij beslist.
Ik oefen dus géén druk uit, hoef niet te scoren, hoef niet te winnen en heb uiteindelijk alles "gewonnen" mijn paard doet alles, zélf.
Ik hoef nooit meer te wachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 10:06

Klinkt goed simpelman, maar wat doe jij als je paard besluit ergens NIET langs te gaan? Ga je dan terug en probeer je het de volgende dag of blijf je net zo lang staan totdat het paard WEL besluit ergens langs te gaan, puur omdat jij aangeeft dat iets oké is?