[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 18:25

Beste @Naskapower,

Waarschijnlijk doel je op Simpelman, die schrijft nog al eens lappen.
Jij schrijft nu een heel negatief commentaar.
Zou je zo vriendelijk willen zijn aan te geven op welke foto ik een "heel negatieve" reactie zou hebben geplaatst, i.p.v. vriendelijke adviezen gebaseerd op 45 jaar ervaring?

Naskapower

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 19:20

Wat ik bijvoorbeeld bedoel is dat als mensen iets schrijven waar jij het niet mee eens bent deze personen van jou te horen krijgen dat het niet waar is want iets is per definitie zoals jij dat omschreven hebt. Het hele idee van dit topic was dat iedereen mee kon denken. Dat men samen kon beschrijven wat ze zagen, gingen nadenken wat er gebeurt.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 19:39

Simpelman, ik lees graag jou tips ( ook die van anderen hoor). Misschien moet je je eigen vragen topic openen? Zou jammer zijn als je hier zou vertrekken. ...
je moet voor jezelf de tips eruit halen waar je wat aan hebt. En de rest gewoon voor lief aannemen ;-)

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 19:43

Kamy schreef:
Simpelman, ik lees graag jou tips ( ook die van anderen hoor). Misschien moet je je eigen vragen topic openen? Zou jammer zijn als je hier zou vertrekken. ...

Jaaaa dat zou ik ook wel leuk vinden om te volgen :D

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 19:46

OK, Dus dat van dat "heel negatieve" was een vergissing?

Ik denk ook dat je heel moeilijk post zult kunnen vinden waar ik personen die daar niet tegen opgewassen zijn benader met de opmerking dat wat ze zeggen niet waar is.
Wanneer ik al iemand op die manier benader dan heeft diegeen zich zodanig en met overtuiging opgesteld of bijvoorbeeld een autoritaire positie ingenomen en ik nodig hem dan uit om zijn mening te funderen tegnover de mijne. Je zult dat nergens zien gebeuren naar bescheiden mensen met minder ervaring.

Het lijkt er op dat een aantal van jullie zich laat imponeren door mijn posts.
Dat moet je niet doen, dat is nergens voor nodig.

Simpelman is een oudere man die zijn hele leven met paarden heeft gewerkt, héél veel mensen met kleinere of grotere problemen hebben met succes gebruik gemaakt van die ervaring.
Ik weet, uit ervaring met heel veel mensen en paarden waar het bijna altijd weer "fout" gaat en hoe dat op een vriendelijke en gemakkelijke manier weer hersteld kan worden.
Anders dan LoveUggs verondersteld zijn er niet zoveel verschillende mogelijkheden, tenminste als je de kaders van de Klassieke Dressuur respecteert.
Vergeet niet dat alles in de NL rijscholen en NL dressuurwedstrijden op die principes is gebaseerd.
Maak daar gebruik van, of lees er over heen.
Anderen worden er misschien beter van. :)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 19:48

Kamy schreef:
je moet voor jezelf de tips eruit halen waar je wat aan hebt. En de rest gewoon voor lief aannemen ;-)

Ik denk dat er dan een heleboel leuke mogelijkheden om te discussieren verloren kunnen gaan.
Nogmaals, de mensen die mijn taalgebruik en ideen niet te pruimen vinden slaan ze toch gewoon over.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 20:10

Ja daarom zei ik ook: de tips die je niet aanstaan moet je links laten liggen.

Ik persoonlijk vind je heel duidelijk over komen. Soms komt er een wat "directere" reactie maar die zet wel aan tot nadenken. Vind niet dat je denegrerend overkomt. Kan me enigszins indenken dat als je van jezelf het idee hebt ver van de kd staat, dat het soms wat belerend overkomt ;-) maar ach, zo hebben we allemaal iets toch?

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 21:26

Sjolvir schreef:
Gaan er nog mensen naar de clinic met Rien van der Schaft? Zeker de moeite waard.

Ja ik ga ook.
Voor wie hem niet kent, leuk filmpje waar hij praat over onder andere aanleuning:
http://paardenlifestyle.com/pl-tv-9-rie ... en-rijden/

@[***], Anne-Sproet, Marocje, Peetstap en damian
Mijn excuses dat het stuk over overshadowing op zich laat wachten. Mijn moeder is onlangs overleden. Maar ik heb al een opzetje gemaakt, ik ben het niet vergeten.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 21:43

Hermelientje schreef:
Mijn excuses dat het stuk over overshadowing op zich laat wachten. Mijn moeder is onlangs overleden. Maar ik heb al een opzetje gemaakt, ik ben het niet vergeten.

Oei, gecondoleerd en neem alle tijd voor jezelf hierin.
Sterkte komende tijd.

De rest kan echt wel wachten.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 22:03

Hermelientje schreef:
Sjolvir schreef:
Gaan er nog mensen naar de clinic met Rien van der Schaft? Zeker de moeite waard.

Ja ik ga ook.
Voor wie hem niet kent, leuk filmpje waar hij praat over onder andere aanleuning:

Gecondoleerd... Sommige dingen zijn belangrijker dan posten op bokt....

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 08:49

Gecondoleerd Hermelientje

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 10:06

Hermelientje, heel veel sterkte!

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 10:40

gecondoleerd

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 10:45

Gecondoleerd, veel sterkte de komende tijd.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 10:49

Gecondoleert!! :(:) |(

Lietje_1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 10:52

Hermelientje schreef:
Sjolvir schreef:

Ja ik ga ook.

Dankje voor posten van dit filmpje!! Had hem nog niet eerder gezien, maar heeft me wel wat leuke stof gegeven om over na te denken en ookal om het 1 en ander toe te passen :)

Ik hoop binnenkort wat filmpjes/foto's te hebben voor dit topic.

Ook ik kijk uit naar het topic over overshadowing, maar prive gaat voor! Gecondoleerd en veel sterkte de kommende tijd

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 13:29

Gecondoleerd hermelientje.

Even een vraagje: hoe kan ik mijn pony helpen beter in takt te lopen/taktmatiger te lopen?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 13:34

In de eerste plaats is dat een kwestie van rust, kalmte, vertrouwen en ontspanning.
In de tweede plaats rangorde, gehoorzaamheid vanuit respect.

Die twee zaken moet je in het begin boven alles stellen.
Dit is de eerste fase van het Scala, de losgelatenheid en de tact.

Het beste kun je dat beginnen op te bouwen aan de longe (zonder bijzet).
Zoveel rust vertrouwen en kalmte dat je paard halt houdt op je stem, maar ook met voldoende respect om voorwaarts te gaan op jouw aanwijzingen.

Belmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 13:45

Gecondoleerd Hermelientje.
Filmpje van Rien vd Schaft vond ik erg interessant. Duidelijke uitleg en leuke vergelijkingen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 14:28

Vind ook wel dat het topic een vervelende mekaar vliegen-afvangende wending heeft genomen, en er daarom voor posters en meelezers geen echt goede aanwijzingen meer uit te destilleren zijn: daarom heb ook ik er al enige tijd niets meer in gepost.

Rien vd Schaft kan idd. buitengewoon goed uitleggen, is een erg gedreven vent.

Hoop dat het topic weer een beetje terugkomt naar de basis: aan de teugel (of niet).

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 14:52

@simpelman bedankt voor de korte maar duidelijke uitleg. Volgens mij voldoen m'n pony en ik wel aan de 2 "voorwaarden".

Ook aan de longe reageert hij goed, alleen hij is echt taktmatig niet zo sterk. Dus mijn vraag is meer hoe nu verder? Hoe kan ik dit verbeteren?

Belmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 14:55

SheeNegro schreef:
Ik wil zoveel zeggen dat er geen woord uitkomt.. :+
Maar euhm deze discussie geeft stof tot nadenken -:) en dat vind ik leuk! *\o/*

Ben ik het helemaal mee eens. Ik vind het juist een interessante discussie. Zoveel ruiters zoveel meningen over paardrijden. En dat je een bepaalde manier de beste manier vind,wil niet zeggen dat dat de enige goede manier is. Juist leuk al die manieren met uitleg erbij. En anderen die die uitleg weer weerleggen ;)
Dus ik vind deze wending alleen maar leerzaam. Er is zoveel meer dan alleen maar aan de teugel of niet.
Ben stiekem n beetje jaloers op hoe mooi en duidelijk sommigen hun visie kunnen verwoorden. In sommigen kan ik me helemaal vinden, in anderen helemaal niet en door dat soort posts kom ik er achter waarom wel of niet.
Al vind ik het aan de hand van foto's een stuk interessanter. (Al ben ik zelf niet zon fotoplaatser..)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 15:00

@flavlip,
Gebogen lijnen rijden mét stelling en buiging.
Overgangen naar stap, 2 passen, > draf, vanuit de hoeken de draf uitstrekken.
Met andere woorden de kracht van de achterhand verder ontwikkelen waardoor hij beter in staat is zijn balans te onderhouden met behulp van stuwing van de achterhand.
Hier hoort dan geduld bij, de eerste fase van het Scala duurt tussen de 4 en de 12maanden afhankelijk van de atletische kwaliteiten van je paard.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 15:03

Sja, overál hoort geduld bij. Waar het paarden betreft.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 15:04

Inhakend op eerdere discussie, niet op de post van flavlip; Voor mij persoonlijk is het helder, het doel waar je naartoe werkt is met ieder paard hetzelfde, namelijk (heel kort samengevat) een losgelaten paard dat door de training steeds soepeler, sterker en losser wordt en daarbij blij blijft in het werk.
De weg erheen, de manier waarop je iets aanbiedt, die verschilt dan juist weer enorm per paard. Ik geloof er niet in dat ieder paard hetzelfde is en hetzelfde leert en ik ben ervan overtuigd dat het stug willen toepassen van één systeem op ieder paard een groot deel van die paarden tekort doet. Net zoals het aanbieden van de leerstof op school waar mogelijk moet worden aangepast aan de individuele mogelijkheden van een kind, vind ik dat je bij paarden per individu je aanpak hoort te bepalen.
Juist de veelvoud aan mogelijkheden die hier voorbij komt (of kwam...) vind ik erg verrijkend.