Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 13:52

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 14:11

spokie79 schreef:
Professor, niet altijd. Maar voor 10 euro kan je toch bijna geen kwaliteit verwachten.

Daar kom ik echt niet voor.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 14:24

nombrado schreef:
xmarliez schreef:
Lesgeven moet je doen vanuit liefde. Je moet hier nooit goud geld in willen zien, je moet mensen iets willen leren en je kennis door willen geven.

.

lesgeven uit liefde prima.
maar een instructeur zal toch ook altijd moeten eten en zichzelf verder moeten blijven scholen

Ik weet niet wat iedereen hier gemiddeld voor een prive les uitgeeft?

Lesgeven als beroep of als bijverdienste is ook verschillend. Stel een instructeur vraagt 25 euro per uur, per dag 4 keer les geven is 100 euro per dag x 5 dagen is 500 p/w x 4 weken (laten we daar even vanuit gaan) = 2000 euro bruto. Is eigenlijk te vergelijken met een normale fulltime baan.

Als je het nog naast je beroep doet kun je eventueel zwart werken en ook 20/25 vragen (normale prijs in mijn ogen) en dan heb je dat als extra op je normale loon, is toch mooi meegenomen voor iets wat je graag doet.

Ik heb ooit contact gehad met een instructeur die vroeg 50 euro per uur + reiskosten was 72 euro :+ ja daaag! Ik vind 50/55 incl reiskosten de max en dan kan ik 3 keer lessen in de maand (leg 150 voor rijlessen weg in de maand).
Als iemand écht écht goed is en de reiskosten lopen wat hoger op dan ga ik gewoon 2 keer in de maand lessen of misschien wel 1 keer in de maand.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 14:38

xmarliez schreef:
Lesgeven als beroep of als bijverdienste is ook verschillend. Stel een instructeur vraagt 25 euro per uur, per dag 4 keer les geven is 100 euro per dag x 5 dagen is 500 p/w x 4 weken (laten we daar even vanuit gaan) = 2000 euro bruto. Is eigenlijk te vergelijken met een normale fulltime baan.

Als je het nog naast je beroep doet kun je eventueel zwart werken en ook 20/25 vragen (normale prijs in mijn ogen) en dan heb je dat als extra op je normale loon, is toch mooi meegenomen voor iets wat je graag doet.

Ik heb ooit contact gehad met een instructeur die vroeg 50 euro per uur + reiskosten was 72 euro :+ ja daaag! Ik vind 50/55 incl reiskosten de max en dan kan ik 3 keer lessen in de maand (leg 150 voor rijlessen weg in de maand).
Als iemand écht écht goed is en de reiskosten lopen wat hoger op dan ga ik gewoon 2 keer in de maand lessen of misschien wel 1 keer in de maand.

vergeet niet dat de reiskosten ook tijd kost voor de instructeur.
in die tijd kan een instructeur soms 2 uur extra lesgeven . (dus die tijd is hij/zij kwijt met reizen)

een instructeur die 20 uur in de week lesgeeft, kan er echt geen fulltime baan naast hebben.
(of hij/zij moet niet slapen)
voor een zzp er, is een bedrag per uur (bij bv een timmerman) veelal 38 euro ex btw.
garage uurlonen is al 58 euro per uur. Door al die belasting toeslagen moeten ze wel dit soort tarieven rekenen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 14:47

xmarliez schreef:
lesgeven uit liefde prima.
maar een instructeur zal toch ook altijd moeten eten en zichzelf verder moeten blijven scholen

Ik weet niet wat iedereen hier gemiddeld voor een prive les uitgeeft?

Wanneer het over reis kosten gaat. per kilometer is het 0,30€. Dat is hier in Duitsland wettelijk vastgesteld, men mag de uren dat men in de auto zit niet berekenen. Gister een dag gehad waarin ik 450km gereden heb en 7 uur les gegeven heb op 3 lokaties.
Nu is de tijd dat men in Duitsland in de auto zit wel wat korter tijd matig als in Nederland, heb nl zo´n 3,5 uur auto gereden.(rij zo´n 40000 km per jaar)
Weet ook niet wat men duur vind, goedkoop is slecht koop.
Bovendien vind ik 1 persoon in de les voor de lesnemer zwaar, heeft geen moment een geestelijke adem pause. Het voordeel van 2 tot 3 in de les is dat men even kijken kan wat de ander doet en hoe men het rijden moet om maar een detail aan te geven.
Geef alleen GP ruiters prive les, omdat daar zulke kleine dingen gecorigeerd moeten worden of verbeterd dat men als instructeur met meer zich niet kan consentreren op meer.
Maar het is niet nodig een prive les te nemen wanneer men 3 ruiters tegelijktijdig bepaalde opgave geeft en corrigeert, het kost dan meer energie voor diegene die de correcties aangeeft maar de ruiters merken het verschil niet. Daarbij moet ik zeggen na een dag als Gister ben ik ´s avonds leeg, niet lichamelijk maar in mijn kop. Ga dan nog even alles opschrijven wat en hoe en wat nog meer verbeterd kan worden, zoek het op of ik het wel goed opgelost heb of dat er nog haken en ogen aan zitten. En bereid voor de volgende dag, afwisseling zat, en qua niveau zijn het totaal verschillende ruiters, maar met één doel goed te kunnen rijden en er van genieten wanneer het "lukt" of als het bij een ander "lukt", en dat lukken omzetten in kunnen.

Needje

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 14:51

Maar delen de ruiters die samen in een les zitten jouw uurprijs + reiskosten?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 14:58

Needje schreef:
Maar delen de ruiters die samen in een les zitten jouw uurprijs + reiskosten?

Natuurlijk, dan word het betaalbaar, en geloof mij de intensiviteit is er niets minder om kost mij meer kracht maar dat is niet erg.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 15:32

Springles rijden we wel met 2 of 3, en dat is dan een half uur. Maar dressuurles heb ik wel een uur alleen.
We hebben wel meerdere rustmomenten. En als we eerder klaar zijn zijn we eerder klaar. langer door gebeurd eigenlijk niet.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 15:39

Needje schreef:
Springles rijden we wel met 2 of 3, en dat is dan een half uur. Maar dressuurles heb ik wel een uur alleen.
We hebben wel meerdere rustmomenten. En als we eerder klaar zijn zijn we eerder klaar. langer door gebeurd eigenlijk niet.

Heb al eens eerder beschreven dat een priveles niet dat geeft wat een les geeft met 2 a 3 combinaties, de rustpause voor het paard zijn er dan wanneer de ander gecorrigeerd word, bovendien vangt de andere ruiter die een rustpause heeft weer veel op van wat de ander doet, dat is juist zo goed omdat men dan leert zien.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 15:44

Ja maar dan moet je wel meerdere mensen op je stal hebben staan die met jou samen les willen van dezelfde instructeur...
Bij mij op stal wil het gros de snelle manier. En ik heb les op een tijd dat bijna niemand kan.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 15:52

Ik betaal tegenwoordig liever meer voor goede instructie en heb dan minder vaak les, dan dat ik iemand laat komen die goedkoper is maar wat niet helemaal goed voelt. Zo ben ik uiteindelijk misschien nog iets duurder uit, maar het is dan iig wel leuk en ik leer dat wat ik wil leren.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 15:58

ik betaal 26,50 voor een half uur

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 15:59

orienta schreef:
Wat kan men doen in een half uur??

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 16:01

Professor schreef:
orienta schreef:
Wat kan men doen in een half uur??

Het losrijden doe ik zelf eerst, daar helpt mijn instructeur niet mee.
Meestal loopt het wel uit tot 3 kwartier de les.

Ik les overigens maar 1 keer in de maand, na de les kan ik weer een tijd vooruit.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 16:08

Juist het losrijden de losmakende oefeningen vind ik het belangrijkst.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 16:26

Elke week heb ik les gehad ongeveer 45 minuten. Daar betaal ik € 22,50 voor. Mijn gevoel zegt me dat deze les ophoudt vanwege familie omstandigheden van mijn instructrice. Een paar weken al ligt het namelijk stil en daar heeft ze ook zeer goede redenen voor. Daarnaast heb ik les van een jonge vrouw (20 jaar) ander half uur per week zij vraagt hiervoor € 10,-- maar dat vind ik niet goed want ze komt ook nog eens van ver dus ik betaal € 20,--.
Half uur aan de longe op mijn oudste (braverik) paard voor zitles, zonder beugels en zonder teugels. Het andere uur zijn we na loswerkende oefeningen en warming up gewoon aan het leren hoe je de figuren moet rijden op wedstrijd. Zij is ooit NL kampioen geweest in het Z dus ze weet wel hoe je die figuren moet rijden. Ik had nog nooit proefjes gereden en voor velen misschien raar maar ik vond het gewoon moeilijk om achter elkaar zo'n proefje te rijden. Liep ik in het begin achter de feiten aan nu merk ik dat ik voor alles ruimschoots de tijd heb en neem en al veel gemakkelijker vindt om b.v mooie halve volte rechts gevolgd door halve volte links enz. te rijden. Wat me wel opvalt aan de jongste is dat zij erg veel nadruk legt op mooi zitten en daar ben ik blij mee, want daar valt nog wel wat aan te sleutelen bij mij. Tevens dat ze me ook geleerd heeft om mijn tijd te pakken voor mooie overgangen en mooie figuren te rijden. Wij oefenen dus zeker geen proefjes tot in den treuren (integendeel) maar ik leer gewoon van haar de figuren te rijden. Alleen de week dat ik weer eens wedstrijdje ga rijden dan doen we een hele proef achter elkaar oefenen. Verder zijn we gewoon bezig om paardje goed en mooi te laten gaan.
Dus je kunt wel van jonge mensen les krijgen maar het is belangrijk wat je dan wil leren denk ik. Wedstrijdjes rijden doe ik een keer per maand en is voor mij een middel. Mijn paardje is erg volwassen geworden om alleen (zonder steun van de oude ruin) "de boze wereld" in te gaan samen met haar baasje.
Binnenkort begin ik met een nieuwe instructrice en daar kijk ik erg naar uit. Zij is weer ouder en heeft weer meer ervaring. Het leuke voor mij is dat ik nu les ga krijgen van iemand die bekend is met barokke paarden want dat werkt toch net iets anders weer.
Ik zou bijna nog vergeten te vertellen dat ik ook veel leer van aanwijzingen in dit topic of via PB. Kosten € 0,--

claudiaM33

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 16:31

Ik wilde graag les van een bepaald iemand maar reiskosten waren te veel om alleen te lessen, aangezien zij 160 km van mijn stal woont, zodoende had ik een oproepje geplaatst of er nog meerdere mensen uit mijn buurt mee willen lessen. En er was heel veel animo (12 pers)
Nu organiseer 1x per maand les van een haptonoom, die puur op zit les geeft. Ik rij dan samen 1 uur met mijn dochtertje en we delen dus reiskosten (0.30 euro p km) door 10 personen dan wordt het betaalbaar!
Ik heb het geluk dat ik eigen stal heb en mensen met paarden kan ontvangen, ik vraag natuurlijk geen bakhuur.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 18:38

Ik zou graag mijn priveles met iemand delen, echter ben de enigste die bij hem lest bij mij op de vereniging.
Ik les een uur, dus incl. losrijden. (en kom met paard aanwandelen)
Met mijn andere paard reed ik een half uur en reed ik zelf los en had ik maar 2 lessen in de maand,
de rest van de maand amuseerde ik me prima met een berg huiswerk.

Jong paard brengt vele leuke dingen met zich mee, ook minder leuke (financieel dan), namelijk dat je meer lessen nodig hebt.
Aangezien ik goede basis in een jong paard heel belangrijk vind, je kan het maar 1 x doen...

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 22:38

Professor schreef:
Juist het losrijden de losmakende oefeningen vind ik het belangrijkst.

Nou ik doe constant losmakende oefeningen als ik aan het rijden ben niet alleen met losrijden ;)
Mijn paard kan alle "kunstjes" die in de proeven worden gevraagd prima, thuis rijd ik nooit zoals op wedstrijd, daar ben ik alleen maar bezig om mijn paard soepel en los te houden.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 07:29

Hoe bouwt men de les op, van losmakende oefeningen tot en met het trainen en dan weer naar onstpanning?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 10:56

Professor schreef:
Hoe bouwt men de les op, van losmakende oefeningen tot en met het trainen en dan weer naar ontspanning?

Fijne vraag professor. Ik merk namelijk sinds ik (door dit topic gestimuleerd) veel meer tijd neem voor de stap en Murphy e.a tips losmaken en warming up probeer toe te passen, mijn paard veel fijner is om te rijden. Volgens mij rijd ik na het losmaken nog te slap en vraag te weinig en doe ik ook te weinig weer met ontspanning en uitwerken. Sinds kort heb ik voor mijn gevoel de basis aardig op orde en ben dus toe aan nieuwe stappen. Dit komt ook doordat ik buiten paardje aan de teugel rijd (zonder oprichting) zoals u adviseerde waardoor er "geen discussie meer is" dat ze gewoon aan de teugel moet. Ik heb ook paar keer een 7 gehad voor recht gerichtheid van het paard en dat klopt ook met hoe ik haar nu voel. Erg fijn is dat. Nu ik dat dus aardig voor elkaar heb komt voor mij de vraag hoe nu verder, want veel verder als de basis en de wat moeilijkere oefeningen kwam en kom ik eigenlijk niet. Krijg binnenkort weer les. Maar ik ben dus benieuwd naar de antwoorden. :j

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 12:37

Ik heb nog wel een vraag over de gangen van het paard in relatie tot trainen / oefeningen.

Generaliserend: De grote duitse dressuurverervers (Rubinstein, Donnerhall en Weltmeyer) staan niet vooraan in snelheid van het achterbeen. Iets traag, maar misschien juist daarom wel veel takt. Het KWPN heeft het juist over een snel achterbeen, vaak gekoppeld aan een wat heet karakter en daarom misschien wat minder takt. Ze noemen dat dan schakelen.

Mijn eerste paard was een gelderse (kun je enigszins vergelijken met Donnerhall afstammelingen; Van Norrel noemde Donnerhall de Duitse Cabochon en dan een hele tirade op het KWPN ). Takt ontzettend goed, maar in sluiten en evenwicht wat minder. Mijn huidige merrie (v Metall) qua takt minder als een "klok", maar kan makkelijk sluiten, is een stuk leniger en vlugger.

Vraag is, hoe belangrijk is nu de takt welke het paard van nature heeft en spelen jullie daarmee of juist niet, en wat heeft jullie voorkeur?

[hmm ik ben niet zo kapot van de smilies]

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 12:48

Dit is Rubinstar, getraind door mij met wat u noemt een traag achterbeen:
Afbeelding
En dit is Rembrandt, twee van dezelfde vader en beide een ander achterbeen gebruik.

Afbeelding

Men vergeet te vaak de moeder.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 13:38

traag achterbeen?
die 2 foto's is gewoon teveel op de voorhand gereden
dit heeft niets met traag achterbeen te maken
maar duidelijk met de training/ruiter.
laatste foto is helemaal triest
maar 1 voorbeen aan de grond.
draf is toch 2 takt? laat het dan ook zo gereden worden!

ik geloof dus niet in traag achterbeen
wel in verkeerd gereden

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 13:42

Ik denk, dat de tweede foto juist een snel achterbeen laat zien.
Het achterbeen is in ieder geval heel snel van de grond :D

En inderdaad, twee foto's van paarden die op de voorhand worden gereden.

Bij de eerste foto ook nog eens een paard wat veel te veel de rug wegdrukt, achterbeen kan ook veel te weinig onder de massa geplaatst worden.