ART_UMA schreef:Dank je@QQQQ: ORUN = Stichting Opleiding Ruiterfederatie Nederland, de KNHS opleiding voor instructeurs, de tegenhanger van Deurne

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
ART_UMA schreef:Dank je@QQQQ: ORUN = Stichting Opleiding Ruiterfederatie Nederland, de KNHS opleiding voor instructeurs, de tegenhanger van Deurne
Kafue schreef:Idd art uma is het een klassieke inslag. Ik denk dat je het hulpenpakket niet moet gaan veranderen of er nieuwe hulpen of timing bij moet gaan bedenken. Vooral als er even verwarring ontstaan op de hulp die je geeft.
Ik noem dat altijd de fijnafstemming en die kan wel eens niet zi fijn zijn door storing van buitenaf.
In training kun je varieren in het geven van je hulpen niet, wel worden ze steeds kleiner en vorm je een steeds grotere twee eenheid met je paard maar ze blijven daar op dat punt.
Als je je eigen hulpen gaat verzinnnen krijg je een door een ander niet na te rijden paard. leuk als je het paard zijn hele leven wilt houden, ondenkbaar als je handelt.
Maar ook ondenkbaar in de dressuursport omdat je toch vooral in het begin mede beoordeelt wordt op het geven van de hulpen.
Kafue schreef:Dat is een beetje kort door de bocht denk ik. Op zich zijn er een heleboel voorbeelden van GP paarden (met verschillende ruiters) die slecht lang stil staan. Of dat nu aan de training ligt? Ik kan me voorstellen dat de focus bij de dressuurpaarden ligt op voorwaarts en niet op stilstaan.Maar ik denk dat de anky hype rond het LDr rijden een beetje doorslaat. Want ook al zegt zij dat ze bijvoorbeeld alleen maar trekt aan de teugels bij het halthouden. het resultaat mag er dan ook zijn, weinig van haar paarden kunnen dan ook keurig stilstaan voor langere tijd.
Kafue schreef:Natuurlijk is er een zekere mate van afstemming mogelijk, laat niet af dat een methode die dichter ligt bij het leerproces van het paard makkelijker is en eerder een goed resultaat geeft.We geven allemaal eigenlijk geen been bij het halthouden, als ik hoor been erbij bij het halthouden denk ik o ja maar het tot uitvoering brengen is verdomde moeilijk.
De hulpen ligger vrij dicht aan elkaar, maar noem het fijnaafstemming een ruwe diamant waar je iedere dag iets aan slijpt omdat je min of meer ontevreden bent over het resultaat.
Kafue schreef:Terug (in bv tempo van je paard) en blokkeren zijn wel twee verschillende zaken. Blokkeren is veel meer in de trand van tegenhouden, we hebben het dacht ik over lichte en goed begrepen hulpen. In dat geval is een beetje sluiten van je hand (en nog laaang geen blokkeren) voldoende om terug te komen in tempo.En been is ook naar voren maar hand vind ik niet per defenitie terug. Want een terugwerkende hand blokkeert. En alleen maar voorwarts drijven met het been zou resulteren in een rennend paard. Dus ook zij zal meer doen dan alleen been en hand gebruiken. En wat ze precies doet noem je even het geheim van de smid. Want zo is het. Eingenlijk zou het dan leuk zijn al je in bijvoorbeeld aken net als bij het springen een ruiterwissel zou krijgen dan kun je zien hoe eigen de systemen zijn.
Ik denk dat die gewoon multifunctioneel zijn van alle paarden. Het is alleen de manier waarop die paarden getraind worden die anders is, maar het resultaat is het zelfde de weg ernaar toe is anders. net zoals bijvoorbeeld in een auto met het stuur aan de verkeerde kant de pedalen nog altijd het zelfde zijn en de versnellingen ook en de indeling en de plaatsing ook.
Goofy44 schreef:Hmm vooral met de laatste zin ben ik het dus absoluut niet mee eens. Voorwaartsdrijven is naar voren gaan. punt! De manier van rijden (de soort hulpen) zou niet uit moeten maken of een oefening met meer of minder impuls wordt gereden. Daar is proportionaliteit een oplossing voor, maar meer nog afwisseling / overgangen. Meer impuls (ik ben ff de definitie kwijt), is dacht ik de actie opgewekt door en onder controlle van de ruiter. Op moment dat je graag flitsend wil vertrekken (dus ook in het achterwaarts drang naar voren als je dat toelaat) is (de nog niet gebruikte beenhulp) een prima activator en die kan dan dus ook stik klein zijn.knip ... Alleen op het signaal van kuiten meer naar achteren of de manier met de teugelhulp. Het paard gaat wel achterwaarts, maar niet achterwaarts om te laten zien wat met impuls naar voren, achterwaarts betekent. .. knip ... je zou met het paard met voorwaarts drijvende hulpen het paard achterwaarts moeten kunnen laten gaan, zonder aan teugels te trekken.
Goofy44 schreef:Dit is ongeveer de "klassieke" argumentatie voor de manier van hulpen geven, "we gebruiken de natuurlijke reflexen". En dan is mijn stelling, er zit geen knopje achterwaarts aan de buitenkant van het paard oid. Er zijn wel hulpen die logischer zijn als andere, en dan is een ophouding aan de voorkant om te stoppen er een, maar met een zweep achter z'n gat werkt nog een stuk beter (maak gebruik van het vlucht instinct).knip ... Omdat het fysiek van het paardenlijf aangeeft wat het paard moet doen. De fysiologische en psychologische reactie van het paard vallen samen met de hulpgeving. Het paard hoeft niets te leren, omdat dit zijn aard en natuur is om op die manier te reageren. In mijn ogen is dat de enig correcte manier van achterwaarts gaan.
Goofy44 schreef:Kijk hier ben ik het aardig mee eens, de oefeningen met als doel het paard harmonsicher onder de ruiter te laten lopen en niet alleen maar "scheeflopen" omdat dat toevallig in een proefje gevraagd wordt. Als dit dan gebeurd op een manier die het paard het best snapt, geeft dat het beste en snelste resultaat.Tal van op het oog simpele oefeningen die iedereen als onderdeel van een proefje ziet, ...
Goofy44 schreef:precies, je hebt dus minder input (lees hand of been) nodig ter sturing of aanpassing.Ik ben geen voorstander van de andere hulpgeving. Die is eenvoudiger voor de ruiter, het paard wordt meer zelfstandigheid toegedicht. .. knip... De terugkoppeling waarop je met GoHo reageert is sterker ...
Goofy44 schreef:Bedoel je met de "scratch" manier dan het GoHo principe? Wordt de langere leer curve niet bepaald door eerst afleren? Is de scratch manier eigenlijk een betere manier? En volgens mij zou elke ruiter een africhter moeten zijn.De goden die hoger rijden, beginnen scratch met een andere manier van hulpgeving. Het trainen en rijden van het paard gaat in een aantal opzichten anders dan op de traditionele manier. Mijn ervaring is dat de meeste ruiters de praktijk ervaring niet hebben om op de fijne afstemming van feedback die het paard geeft, correct te reageren. Om dat te leren is een veel langere leercurve nodig voor de ruiter. Als je het goed doet, reageert het paard wetmatig met het lijf psychologisch en fysiek naadloos op de hulpgeving. Het sluit op een natuurlijke response aan.
De verschillen van beleren, trainen en rijden zijn dus wezenlijk verschillend en gaan ver over de grenzen van LDR of traditioneel rijden heen......
Kafue schreef:Nee hoor, je wordt gewoon beoordeeld op wat het paard laat zien - op die enkele jury na die "hulpgeving onzichtbaar" als negatief commentaar opschrijft...Maar ook ondenkbaar in de dressuursport omdat je toch vooral in het begin mede beoordeelt wordt op het geven van de hulpen.
Kafue schreef:Op het inrijdterrein in Aachen kon Sally het prima, trouwensMaar ik denk dat de anky hype rond het LDr rijden een beetje doorslaat. Want ook al zegt zij dat ze bijvoorbeeld alleen maar trekt aan de teugels bij het halthouden. het resultaat mag er dan ook zijn, weinig van haar paarden kunnen dan ook keurig stilstaan voor langere tijd.
Kafue schreef:Het is inderdaad maar wat je 'm leert, maar begin je ook zo? Want dat vindt ik het interessantst, hoe (bewust) gebeurd het africhten van je paard en wat zijn de verschillen tussen de verschillende systemen.Goed achterwaarts gaan gebeurd op een terugwerkende hulp van de zit. Ja je kunt als je paard goed aan de hulpen staat, vierkant halthoud door een simpele kanteling van je bekken dus aantrekken kruis en je beenhulp in combinatie met een dichte hand achterwaarts gaan.
dit is een streven en makkelijk haalbaar.
Net zoals je met alleen je zit en je been kunt verzamelen.
Kafue schreef:Uitgevonden door Baucher, en het gaat niet om nieuwe hulpen maar veel meer om de timing van hulpen.GoHO systeem nieuwerwetse onzin volgens mij... knip ... maar niewe hulpen verzinnen nee dank je.
ART_UMA schreef:Voorwaartsdrijven is naar voren gaan. punt!
Citaat:Bedoel je met de "scratch" manier dan het GoHo principe? Wordt de langere leer curve niet bepaald door eerst afleren? Is de scratch manier eigenlijk een betere manier? En volgens mij zou elke ruiter een africhter moeten zijn.
Goofy44 schreef:Met scratch (schone lei, maagdelijk, onbedorven) wordt bedoeld dat je de methoden die je al beheerst volledig moet vergeten en dat je opnieuw begint als ruiter. Daar valt GoHo ook onder. Voor het paard is het belangrijk om met een bepaalde vaste methode te beginnen en daar niet in te gaan veranderen. Iemand met minder opleiding in een ander systeem zou wel eens beter kunnen gaan rijden in een nieuw systeem. Alles wat je leert en aanleert en wat automatisch als reflex werkt, is neurologisch tussen de oren van de ruiter geprogrammeerd. Er zijn zeer veel herhalingen nodig bij een mens om een aangeleerde reactie te veranderen in een automatische reflex of standaard reactie. De andere manier is niet afleren, maar dermate vaak een andere reactie uitvoeren, dat dit een automatisme van de ruiter wordt. Helaas zit ons brein wat gecompliceerder in elkaar...... Er zijn vele vele herhalingen nodig om iets als standaard reactie tussen de oren te krijgen. (orde 10.000 herhalingen of meer van dezelfde imprint/indruk).
QQQQ schreef:horseyfries schreef:Omdat dressuur er niet is om wedstrijden te rijden, maar om héél andere redenen. Wat een domme vraag weer trouwens - alsof je dressuur alleen maar leuk kunt vinden als je het in wedstrijdverband kunt beoefenenWaarom doe je in vredesnaam nog aan dressuur als je er zo over denkt?.
Zep schreef:Mireille1970 schreef:
Zolang er zonder ervaring tegenaan geschopt wordt door leuke recreatieruiters met een boek blijf ik een ieder verdedigen.
dat is misschien nog wel de kern van de hele discussie
Paardentango schreef:EensIs het een fysiologische en biologisch logische ractie van een paard om op basis van beendruk voorwaarts te gaan, neen. Deze 'hulpen' worden aangeleerd en zouden in de categorie trucje kunnen vallen.
Paardentango schreef:Dat is ook mijn punt, hoeveel ruiters zijn zich bewust van wat ze doen of doen ze wat ze vroegah geleerd hebben? Er is mischien geen 'juiste' manier, maar met nadenken kom je misschien wel tot de beste.Daarvoor hebben mensen drie dimensionale mogelijkheden, gewicht, benen, teugels vele manieren dus. Welke is de juiste?
Paardentango schreef:Volgens zeggen heeft de houding direct effect op de gemoedsrust. Een hoge hoofd houding, holle rug en snel bewegende benen horen bij gevaar / vlucht. Een lage hoofdhouding, bolle rug en rustige bewegingen horen bij ontspanning. De houding en de gemoedstoestand blijken bij elkaar te horen. Het ontspannen paard laat de hoofd zakken ja, maar dus ook het omlaagbrengen van het hoofd zorgt voor ontspanning. Wat ik niet weet is of sterk achter de loodlijn hier nog iets uitmaakt.Het enige wat redelijk logisch voor een paard is, is het volgen van de richting waarin zijn hoofd wijst.
Eleonoor schreef:In natuurlijke houding, niet in "één" natuurlijke houding. Klassiek is niet stug in één houding rijden.Wat mij toch nog steeds stoort is je onderschrift waarbij je zegt dat je een paard in zijn natuurlijke houding moet trainen. Daar hoort in mijn ogen zeker de klassieke dressuur niet bij als die single en alleen wordt gebruikt.
ART_UMA schreef:Dan kan je gaan kijken naar de gemoedstoestand waarin een paard dat van nature doet: Grote opwinding, jeuk op de borst, wat nog meer?Wat ik niet weet is of sterk achter de loodlijn hier nog iets uitmaakt.
Kafue schreef:Dat is noodzakelijk om een ononderbroken lijn van eleboog naar paardenmond te houden en daarmee een soepele aanleuning in stand te houden.Niet voor niets plaats je bij het meer rond vwnw rijden je handen ook lager dan normaal en voor meer verzameling je handen iets hoger.
QQQQ schreef:Eleonoor schreef:In natuurlijke houding, niet in "één" natuurlijke houding. Klassiek is niet stug in één houding rijden.Wat mij toch nog steeds stoort is je onderschrift waarbij je zegt dat je een paard in zijn natuurlijke houding moet trainen. Daar hoort in mijn ogen zeker de klassieke dressuur niet bij als die single en alleen wordt gebruikt.ART_UMA schreef:Dan kan je gaan kijken naar de gemoedstoestand waarin een paard dat van nature doet: Grote opwinding, jeuk op de borst, wat nog meer?Wat ik niet weet is of sterk achter de loodlijn hier nog iets uitmaakt.Kafue schreef:Dat is noodzakelijk om een ononderbroken lijn van eleboog naar paardenmond te houden en daarmee een soepele aanleuning in stand te houden.Niet voor niets plaats je bij het meer rond vwnw rijden je handen ook lager dan normaal en voor meer verzameling je handen iets hoger.
Ook bij het vluchten voor het bit (achter het bit kruipen) komt het paard "vanzelf" achter de loodlijn.
Paardentango schreef:Is het een fysiologische en biologisch logische ractie van een paard om op basis van beendruk voorwaarts te gaan, neen.