Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 17:39

En die missen we hier echt :j

SheeNegro

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 17:41

Ja Bertie <3
Ooit hoop ik toch eens met haar mee te mogen jureren, wat zou dat super zijn!

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 18:18

Yup, zou Bertie haar puntjes wel es willen zien op de B proef van Hw en vooral commentaar onderaan.. :P

Zal vast en zeker tussen hebben gestaan: fijne combinatie om naar te kijken, lekker in de ontspanning je proef gereden.

PS: vanmiddag zelf van paardje afgegleden.... _/-\o_ ging nogal pittig onder me weg in galoppie en verloor mijn evenwicht bij hem op afremmende volte houden.

Bizar trouwens dat ik vast bleef houden aan teugel in reflex, heb ik zijn zachte mondje geen plezier mee gedaan... ;(
Wel weer direct opgestapt en uitgestapt en uit gedraaft samen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 18:22

Ben je nog heel? Zwaarte kracht, soms nadelig...

Gisteren heerlijk voor het eerst sinds tijden weer op mijn jonkie gezeten, wat een dinkie is het toch.
Nou ja, hoofd te hoog, hoofd te diep en soms net goed, maar daar kan aan gewerkt worden.
Kijken of de waterstofzuigstand er onder het zadel weer op te krijgen is.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 19:32

Sjolvir schreef:
Ben je nog heel? Zwaarte kracht, soms nadelig...

Gisteren heerlijk voor het eerst sinds tijden weer op mijn jonkie gezeten, wat een dinkie is het toch.
Nou ja, hoofd te hoog, hoofd te diep en soms net goed, maar daar kan aan gewerkt worden.
Kijken of de waterstofzuigstand er onder het zadel weer op te krijgen is.

bitje spierpijn in bovenarm, meer nie..

"waterstofzuigstand" :D ja die is heel toepasselijk in buitenbak met dit weertype.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 21:25

Ik hou mijn startkaart komend jaar nog. Timo zal vast nog verder verbeteren komend jaar dus ik ga kijken hoe alles zich ontwikkelt. Blijft het commentaar hetzelfde komend jaar dan is dit het laatste jaar dat ik start. Ja ik start voor mijn plezier en niet zozeer voor de punten, maar als het zo blijft vraag ik me af of ik er nog wel zoveel plezier aan beleef. We gaan het zien. Terug naar de oude manier van rijden ga ik sowieso niet meer, hoeveel punten ik dan ook zou rijden. No way!

Het rijden met Timo gaat lekker. Hij wordt steeds voorwaartser en krachtiger met de tempowisselingen en overgangen die ik nu rij. Vooral van draf naar hals en van halt naar draf doet het motortje draaien bij hem. Ik moet dan zelfs oppassen dat hij niet TE fanatiek wordt. Met wegdraven wordt hij zo mooi nu, ik voel hem echt van achteruit vertrekken en de eerste paar passen lijkt hij wel te zweven :D Langer dan een paar passen houdt hij dat nog niet vol natuurlijk maar daar ben ik al reuze blij mee.
Ik heb net een Sprenger Duo kunststof bitje besteld voor hem om te kijken of hij daarop wat makkelijker naar het bit wil reiken. Normaal zoek ik de oplossing niet in een ander bit maar hij is zo ontzettend zacht in zijn mond geworden dat ik hoop dat hij met een nog zachter bitje wat meer druk neemt. En dan te bedenken dat hij vroeger met stang en trens zelfs sterk was }:0

Manolito's been was vandaag voor het eerst ineens een stuk dunner *\o/* De afgelopen dagen bleef het maar dik en zat de zwelling uiteindelijk in zijn hele been. Het zag er niet uit! De kliniek wilde niet drainen omdat ze het been dan op diverse plekken open zouden moeten maken en dat alleen maar kans op infecties gaf. Nu was alles mooi steriel, want hij had geen koorts en liep goed, dus geen infectie. Ik had er een hard hoofd in maar vandaag was het omslagpunt. Hopelijk kan ik snel iig weer op hem stappen; niet rijden is niet goed voor hem ivm zijn artrose. Zeker met dit weer.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 21:26

Wie is Bertie...? :o?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 21:37

Horseware schreef:
Wie is Bertie...? :o?

Geen idee.

Fijn dat het met je paard beter gaat Horseware.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-15 21:48

Horseware schreef:
Ik heb net een Sprenger Duo kunststof bitje besteld voor hem om te kijken of hij daarop wat makkelijker naar het bit wil reiken. Normaal zoek ik de oplossing niet in een ander bit maar hij is zo ontzettend zacht in zijn mond geworden dat ik hoop dat hij met een nog zachter bitje wat meer druk neemt. En dan te bedenken dat hij vroeger met stang en trens zelfs sterk was }:0

Vooral niet naar meer druk zoeken.
Die lichtheid die je voelt is goed.
Mits hij aanleuning onderhoudt en wat met het bit rommelt.

Een fijn bit is een dubbelgebroken kneveltrens van Stübben het middenstukje van koper, daar gaan ze wat op sabbelen.
Ligt mooi rustig en is soepel in de mond.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 21:50

Waarom een kenveltrens i.p.v. een bustrens of watertrens Simpelman?

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 22:13

Wat fijn dat het beter gaat met Manolito Horseware!!

Peetstap, sterkte met de spierpijn!!

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 22:14

Ik zit er aan te denken om mijn neusriem er ook af te halen en een kneveltrens te gebruiken. Volgens mij ligt een knelveltrens heel stabiel in de mond en kan je het bit ook niet door de mond trekken.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 22:19

Ik rij nu met dit bit:

Afbeelding

Ik ben voorstander van watertrensen omdat het paard deze meer kan bewegen in zijn mond. Om schuurplekjes/irritaties in de mondhoeken te voorkomen heb ik dit type met "vleugeltjes". En het hele bit is van Sensogan (= veel koper) om het kauwen te stimuleren. Al met al een super vriendelijk bitje.

Ik zoek ook niet naar echte druk Simpelman maar hij is te licht op dit bit en ik kan geen zachtere bedenken dan de Sprenger Duo. Misschoen maakt het geen verschil en moet ik het gewoon tijd geven maar ik wil het toch graag proberen.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 22:20

Klopt Damian ik rij Manolito ook met kneveltrens en zonder neusriem.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 22:22

In vorige jaren had ik de stang en trens er ook al weer in hangen rond deze tijd. Nu nog steeds op dubbel gebroken Sprenger kk ultra. Ook van sensogan.

Van de week was hij helemaal zen, vandaag in de cirkel heeft hij zich weer uitgeleeft :D

De wendingen om de vh werken erg goed, merk direct verschil in het rijden.

@hw, goed nieuws!
@peetstap, niet te vaak een bodeminspectie uitvoeren hoor :=

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 22:27

Super Starbreeze +:)+

Ik neem de keertwendingen om de voorhand ook mee sinds een dag of 3. Ik vind het vooral moeilijk om op te passen dat ik hem in de hals niet overbuig. Hij heeft zo'n lange en soepele, makkelijk buigbare nek dat het snel neerkomt op heel veel buiging en weinig wending :+ Tsja ook eigen schuld dikke bult want vroeger moest ik hem zover doorbuigen en dan op een rechte lijn dus hij is dit gewend en niet om zoveel van achteren te doen. Maar het verbetert en ik merk dat hij daardoor nog een stukje soepeler wordt en daardoor in de stretch zijn neus nog mooier naar voren steekt en net wat meer contact neemt.

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 22:41

Fijn dat het de goede kant op lijkt te gaan Horseware. +:)+

Zo. Na een paar drukke dagen eindelijk weer tijd voor een update'je van onze kant. Ik heb vorige week heel weinig gereden, dus weinig kunnen trainen. Twee (?) keer serieus aan de slag geweest. De eerste keer (maandag) was ze ontiegelijk druk, dus donderdag (2e keer rijden) veel op de volte gereden en naar beneden gevraagd. Dat ging een stuk beter, daar hield ze beter haar koppie erbij. Dinsdag & vrijdag gelongeerd. Ging erg fijn. Zaterdag stukje VD meegepakt en wat gespeeld. Zondag een klein rondje tussen de buien door op buitenrit geweest.

Vandaag weer 'serieus' aan de gang in de bak geweest. Ging heel erg fijn. Ze blijft nu steeds constanter in de 'waterzuigstand' in draf. Stap is hij inmiddels helemaal goed bevestigd; met het wijken en wenden blijft ze mooi laag dus dat zit wel goed denk ik.

Wat betreft die neusriem. Ik heb hem er ook afgehaald. Wij hadden een hoge (engelse?) neusriem sowieso al zonder sperriem. Heb een hekel aan sperriemen. Maar ik merk dat ze helemaal zonder neusriem erg fijn reageert en dat stukje over wat Horseware zei over licht in de mond; merk ik ook. :))

Toevoeging: Ik rijd nu ook met een dubbelgebroken watertrensje, omdat die ringen mee kunnen draaien en dus wat meer vrijheid.

@Simpelman, waarom een kneveltrens? En waarom wel/geen water/bustrens?

Over starten. Lijkt me erg leuk om een keer voor de gein iets mee te rijden, gewoon onderling. Maar ik heb nu eerder de neiging om meer de westernkant op te gaan de laatste tijd. Als ik de (wedstrijd) dressuursport vergelijk met western (wat in de hogere sport mij ook niet altijd aanspreekt) spreekt me dat een stuk meer aan. Dat gedoe met hoge framepjes heb je niet in de western. In de western lopen ze laag. Dan zit er tussen de rugwervels meer ruimte en is dus beter voor de rug. In de (wedstrijd)dressuursport lopen ze hoger, mits het niet zakt van achter krijg je weer die vernauwing tussen de rugwervels. Lijkt mij? Maar wel weer in de westernsport: geen verbinding. Op de voorhand? Of reeds eenmaal goed bevestigd in laag lopen, d.m.v. trainen op de achterhand geen verbinding meer nodig?
Voor nu blijven we gewoon eerst lekker bevestigen en dan zien we weer verder.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 22:47

@hw, ik neem ze ook aan de hand mee tegenwoordig. Paard gewoon halstertje aan, voorhand cirkeltje om je heen laten stappen en zelf met je hand ter hoogte van de middenhand hem in laten stappen met het binnenachterbeen. Onder het zadel gaat ook goed, moet er wel voor waken dat ik rechtsom de schouder goed begrens. Wanneer ik daarna een zijgang rij, lukt het ineens veel beter!

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 22:54

Ik ga het ook eens aan de hand doen Starbreeze dat kan hij heel goed. Misschien dat hij het daarna ook beter doet onder het zadel. Ik merk onder het zadel vooral dat als hij net dat laatste stukje niet loslaat in de buiging, hij dat na deze oefening wel goed doet (en daardoor uiteraard nog mooier stretcht).

SarahIlse: mijn probleem met western is (heel generaliserend natuurlijk, maar toch) dat ik de impuls mis en de verbinding inderdaad. Ja, ze lopen laag en ja dat zie ik liever dan een hoog frame met een weggedrukte rug. Maar door het gemis aan verbinding en impuls treedt het achterbeen niet genoeg onder en lopen ze nog niet echt over de rug. Uitzonderingen daar gelaten uiteraard.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-15 22:58

SarahIlse schreef:

Een kneveltrens heeft een heel stabiele ligging en de inwerking op de tegenoverliggende zijde van de wang is duidelijk maar zacht.
In panieksituaties loop je geen enkel risico dat het bit aan één kant de mond ingetrokken wordt, dat geeft nog meer paniek.

Een bustrens is erg grof waar het bit tussen de wang/lippen naar buiten komt, dat kan wat irriteren.
Een watertrens knelt soms wat vel van de wang tussen de ring en het bit en schuift gemakkelijk heen en weer.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 23-11-15 23:04, in het totaal 2 keer bewerkt

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 23:02

Simpelman schreef:
SarahIlse schreef:

Een kneveltrens heeft een heel stabiele ligging en de inwerking op de tegenoverliggende zijde van de wang is duidelijk maar zacht.
In panieksituaties loop je geen enkel risico dat het bit aan één kant de mond ingetrokken wordt, dat geeft nog meer paniek.

Een bustrens is erg grof waar het bit tussen de wang/lippen naar buiten komt, dat kan wat irriteren.
Een watertrens knelt soms wat vel van de wang tussen de ring en het bit en schuift gemakkelijk heen en weer.

Klopt helemaal daarom heb ik het bit van de foto. Daar vang je dat probleem mee op.
Ook eens met het deel over de bustrens. Een D trens is dan beter.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 23:09

Wie kan iets over het volgende zeggen (Simpelman?):

Als ik Timo in een wat hoger frame rij dan wat volgens Will Faerber wenselijk is en hem daarin flink aan het werk zet (meer dan hij volgens Will Faerber zou moeten doen op dit moment) dan merk ik dat hij daarna in de stretch met een fijnere verbinding loopt, met extra veer, grotere, rustigere passen en meer impuls en dat hij schuimlipjes krijgt. Hoe kan het dat hij dan aanzienlijk fijner loopt? Is het dan toch goed wat ik daarvoor gedaan heb?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 23:13

Ik zweer bij de nieuwe anatomische Sprenger bitjes.
Ik was sceptisch maar beide paarden doen het er ontzettend fijn mee. Ben blij dat ik ze geprobeerd heb.
Dallas heeft de enkel gebroken, frietje de dubbelgebroken.

Mijn beide paarden kunnen niet tegen een kneveltrens of bustrens.
Alhoewel dat mijn voorkeursbitten zijn met inrijden accepteren ze beide niet graag druk tegen het hoofd. Friet draait sowieso lichtelijk door bij elke vorm van mentale of fysieke druk en Dallas is een geboren vechter :+

Het bit van Horseware heb ik ook in de kast. Gebruikte ik bij de moeder van Friet. Is in feite een subtiele cross-over tussen knevel en een bustrens.
Ik vond het een 'scherp' bit. Gaf vrij veel stabiliteit maar daarmee ook meer controle.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 23:16

Simpelman, heb je die kneveltrens dan los of aan de bovenkant extra aan het bakstuk vast? Ik rijd overigens met een KK-ultra dubbelgebroken Sensogan bitje, bij Elvee met 14 mm., bij Lou reed ik met 18, hoewel ik vroeger ook met 21 mm. bij Lou heb gereden. Sensogan was er nog niet, die waren van Auregan. Bij Lou in elk geval nog met een recht tussenstukje, dat beviel bij haar beter dan het nieuwere gedraaide. Bij Elvee weet ik het niet uit mijn hoofd. De laatste weken rijd ik Elvee met een S-Hackemoortje, ze was zo heftig iedere keer met het hoofdstel in doen en regelmatig met rijden ook, dat ik het bit even tijdelijk heb afgezworen. Nu blijft ze met los contact met de overgang van stap naar draf in elk geval laag, dan kan ze haar rug tenminste blijven gebruiken, dat was met bit wel eens anders. Niet altijd hoor, maar regelmatig wel. Als ze door heeft dat de overgang gewoon lekkerder voelt als ze laag blijft en dat wat meer bevestigd is, stap ik weer een keer over op bit.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-15 23:22

@Jet,
Los, 14mm past bijna altijd beter.