Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 07:55

Of instrukteurs die de halve les met iemand staan te kletsen, ff weg moeten om 'iets te doen' en bepaald geen haast hebben met terugkomen of, ook erg, ouders die aanwijzingen vanuit de zijkant staan te roepen.

andafries

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 08:19

Tijdens mijn stage periode heb ik weleens een instructeur gehad die in slaap viel tijdens de les :-( !!!
Voor ons toen niet zo'n probleem want we kregen dagelijks les van de beste man. Maar voor zijn lesklanten was dat natuurlijk niet zo handig.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 08:52

orienta schreef:
Dat is altijd jammer ja als de ouders aan het gemak denken ipv het plezier van het kind.
Hoe vanzelfsprekend wij dat vinden om deze oefeningen te doen hoe raar ze het op andere maneges vinden dat heb ik inmiddels wel ondervonden!
Ik ben op de manege waar ik werk ook gelukkig gezegend met een stel goede paarden en pony's waar goed voor gezorgd word en altijd hun beste beentje voorzetten :)
Dat is ook wat plezieriger lesgeven dan een stel botten die zo ongelukkig kijken, als ik de paarden vergelijk bij ons met andere manege's en heb er heel wat gezien dan valt dat toch wel op en we krijgen het ook vaak van klanten te horen dat de paarden er zo goed uitzien vergeleken bij elders :)

Orienta schrijft over een stel goede paarden en pony's. Met ons oudste paard zijn wij 12 jaar geleden begonnen op een manege omdat ik graag begeleid wilde worden op alle fronten ook al was ik een aantal jaren reeds bijrijder van paarden. Dit omdat ik mijn eerste paard had gekocht. Ben geweldig begeleid. De manege paarden daar waren zelden of nooit kreupel en konden ook op goed niveau presteren (B.v Manege Pony M brabants springkampioen en in de dressuur reden manege paarden tot en met de M in de wedstrijdsport toen ik daar was). Het geheim van de smid was dat je voor een bedrag als ruiter een paard kon leasen. Jij mocht dan een aantal dagen rijden alleen woensdag in de avond (of niet) en zaterdag niet want dan reed de pony ook in de lessen. In je eigen les reed je uiteraard op je eigen pony en dat mocht natuurlijk wel op woensdag of zaterdag. Dus die ruitertjes leerden goed rijden en namen na overleg ook pony's mee naar het bos, officiële wedstrijden enz. Daarnaast mocht je als ruiter op een vast paard of pony voor een tijd. Als er een klik was mocht je dat paard blijven berijden. Ik vond het niveau ook van de ruiters vrij hoog worden hierdoor want je ontwikkelde ruiter gevoel doordat je de kans kreeg om je eigen paardje te leren kennen. Die instructeur keek altijd goed en als hij vond dat je te weinig leerde dan werd dat besproken en dan werd er gewisseld. Vaak traantjes afvegen en beloven als het niet gaat mag je terug aan het kind. Ik heb dat nergens meer gezien. Er werden ook goede paarden gekocht die bijvoorbeeld Z of hoger hadden gelopen en die gingen dan ook naar de betere leerlingen. Tevens waren er mensen die dit systeem kenden die hun paard een tijdje op de manege achterlieten (en zelf er nog op les namen) als ze financieel te moeilijk zaten. De klanten groep waren mensen met low budget maar die wel graag goed wilde leren rijden. Deze instructeur was ook niet flauw met de paarden maar als hij zag dat ruiters niet goed omgingen met hun (lease) paard dan kreeg je ook echt de wind van voren of moest je stoppen en dan zocht hij iemand anders.
Volgens mij gaf deze man ook goed les als ik hier in dit topic kijk naar aanwijzingen van Guadripes, Murphy en professor waar ik veel aan heb.
Ook al is dit niet direct een reactie passend in ons topic het is toch wel heel belangrijk om je manege paarden goed te houden.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 08:53

Professor schreef:
Het ergste, zijn die instructeurs die aan mij vragen of ik het koud heb tijdens de les????
Dan ga ik kijken bij hun, zitten ze in een deken in een hoek "les" te geven????
Daar betalen de mensen ook nog voor, omdat hij of zij S dressuur rijdt, sorry maar dan mag zo´n les maar 25% kosten omdat hij of zij maar 1 lange zijde kan zien.

Ja, en dan laten zij zich ook nog eens bedienen van koffie en tosti's; ziiten te sms'en; heb het zelfs gezien dat ze de Hoefslag zaten te lezen en durven dan ook nog te stoppen precies een uur later, ongeacht er iets van "winst"" bereikt is of iets netjes afgerond is. Hier maken zich ook mensen "met naam" schuldig aan...!

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 09:09

Tevens heb ik het 2x mee gemaakt dat iemand het paard van zijn leerling dermate "een lesje leerde", dat ik (ik stond aan de andere kant van de bak) hem sommeerde onmiddelijk hiermee te stoppen. Een discussie was met die driftkikker niet mogelijk, bleek uit eerdere keren, en dus dreigde (ik had mijn telefoon al in de hand) ik de A.I.D. -Algemene Inspectie Dienst- te bellen. En ik hád het gedaan; om die reden staat het no. in mijn telefoon, waarna hij intoomde. Deze extreem agressieve persoon handelt in verschillende delen van Nederland en wordt overal weg gestuurd maar heeft ook het lef steeds weer terug te komen. Zijn clientele bestaat vooral uit mensen, zgn. Z-ruiters, die op de snelle manier vooruit willen komen. Zij staan dit gedrag dus willens en wetens toe. Wel is het zo dat men hem vrij snel zelf de deur wijst aangezien resultaat zo natuurlijk nooit geboekt kan worden.
Dit soort "instructeurs" is niet voor reden vatbaar. Deze zouden op een zwarte lijst moeten komen, maar aangezien er niet eens een witte lijst is voor kundige instructeurs zullen deze uitwassen steeds weer opduiken, helaas.

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 09:22

Dat in een hoek zittend met een deken lesgeven. Komt inderdaad ook vaak voor. Wat ik dan niet begrijp hoe leer je de mensen dan goed de hoeken in te rijden ? En als instructeur zit je ook in een kwetsbare situatie lijkt mij.
Ik zelf sta het liefst bij A of C of rechts of links daarvan.
Murphy 102 jammer genoeg zullen er altijd zulke mensen blijven rondlopen. Heel goed dat je ingegrepen hebt !!! Maar het kwaad is dan jammer genoeg al geschied.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 12:40

murphy102 schreef:
Tevens heb ik het 2x mee gemaakt dat iemand het paard van zijn leerling dermate "een lesje leerde", dat ik (ik stond aan de andere kant van de bak) hem sommeerde onmiddelijk hiermee te stoppen. Een discussie was met die driftkikker niet mogelijk, bleek uit eerdere keren, en dus dreigde (ik had mijn telefoon al in de hand) ik de A.I.D. -Algemene Inspectie Dienst- te bellen. En ik hád het gedaan; om die reden staat het no. in mijn telefoon, waarna hij intoomde. Deze extreem agressieve persoon handelt in verschillende delen van Nederland en wordt overal weg gestuurd maar heeft ook het lef steeds weer terug te komen. Zijn clientele bestaat vooral uit mensen, zgn. Z-ruiters, die op de snelle manier vooruit willen komen. Zij staan dit gedrag dus willens en wetens toe. Wel is het zo dat men hem vrij snel zelf de deur wijst aangezien resultaat zo natuurlijk nooit geboekt kan worden.
Dit soort "instructeurs" is niet voor reden vatbaar. Deze zouden op een zwarte lijst moeten komen, maar aangezien er niet eens een witte lijst is voor kundige instructeurs zullen deze uitwassen steeds weer opduiken, helaas.

Dat zijn geen instructeurs, een instructeur moet het voorbeeld geven.
Kan daar alleen razend over worden dat men zulke mensen op de paarden en ruiters loslaat.
Ook die geprogrammeerde niets onziende punten jagers zou men mee in de verantwoording trekken.
Het is toch verschrikkelijk dat mensen niet meer kunnen genieten van paardrijden wanneer zij geen wedstrijden kunnen rijden, en geen lintje kunnen winnen. Dat zijn voor mij geen ruiters en geen instructeurs.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 12:43

Professor schreef:
murphy102 schreef:

Dat zijn geen instructeurs, een instructeur moet het voorbeeld geven.
Kan daar alleen razend over worden dat men zulke mensen op de paarden en ruiters loslaat.
Ook die geprogrammeerde niets onziende punten jagers zou men mee in de verantwoording trekken.
Het is toch verschrikkelijk dat mensen niet meer kunnen genieten van paardrijden wanneer zij geen wedstrijden kunnen rijden, en geen lintje kunnen winnen. Dat zijn voor mij geen ruiters en geen instructeurs.

preciesssssssssssssssss

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 12:45

andafries schreef:
En te dwangmatig en teveel proefje gericht. Dat wat er in proefjes gereden wordt dat wordt geleerd en verder .......

Dat is geen training dat is geen lesgeven dat is poedeldressuur, en daar ben ik wars van.
Misschien ben ik een stommerd in de ogen van velen omdat ik niet mijn geld eruit sla, wil eerlijk zijn en mijn weten en kunnen verder geven, aan beginnelingen, gevorderde en enkele toppers die werkelijk Rijden willen, en de Dressuur rijden een Kunst vinden en die leergierig zijn, die vragen die nadenken.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 12:50

Het is altijd zo makkelijk met het vingertje te wijzen naar anderen instructeurs

maar wordt de balk in eigen oog wel eens bekeken?

Zolang een leerling weinig tot geen geld over heeft voor goede instructie? Moet men ook niet klagen vind ik.

Ik heb in mijn paarden geschiedenis heel wat in mijn buidel moeten tasten om goed les te krijgen, omdat ik het graag wilde leren.
Heeft men die intentie niet, en wil men niet meer dan bv een tientje a 15 euro uitgeven voor een prive les, dan vraag je er ook om.

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 12:53

Nombrado, mee eens. En er zijn heel wat mensen die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. En hebben ze daarbij ook niet heel veel verstand van paarden en alles eromheen. Die snappen niet dat je een 'dure' instructeur hebt. Om dat soort mensen kan ik altijd erg boos worden. Paard is namelijk de dupe.
Niet dat ik zo'n goed ruiter ben, maar investeer wel in lessen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 12:57

Dus duur is goed?????

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 13:01

Hmmm... in mijn lesverleden (wel al erg lang geleden) was er geen prijsverschil tussen de goede instructeurs en de houthakkers.
En een situatie zoals murphie omschrijft heb ik helaas ook meegemaakt. En dat was bepaald niet de goedkoopste.
Volgens mij was mijn beste instructeur dat wel. Maar die had geen mooie binnenbak en kantine.
Hij gaf echter wel goed les.

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 13:04

Professor, niet altijd. Maar voor 10 euro kan je toch bijna geen kwaliteit verwachten.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 13:09

Ik betaal volgens mensen om mij heen ook een enorm bedrag. Voor mij is het ondertussen maar heel normaal geworden. Ik kan het gelukkig uitgeven maar als ik in de situatie zou zitten als ik een jaar geleden zat.. dan zou ik nu geen les meer hebben.

Lesgeven moet je doen vanuit liefde. Je moet hier nooit goud geld in willen zien, je moet mensen iets willen leren en je kennis door willen geven.

spokie79, waarom niet? Als diegene een goede baan heeft en dit in zijn overige uurtjes doet vanuit liefde. En diegene draait al jaren mee in de paardenwereld en weet ontzettend veel maar verdient al genoeg aan zijn huidige baan. Dat zou prima mogelijk zijn.
Niet iedereen wil rijk worden, sommige mensen zijn al tevreden als ze een fijn leven hebben, alles goed op een rit hebben en daarnaast nog mensen kunnen helpen.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 13:18

Gezien de schaarste aan klassieke instructeurs en de begrotelijke lessen die deze zelf volgen is een goede instructeur idd duurder dan de gemiddelde.Dat neemt niet weg dat er plenty hele dure,hele slechte instructeurs zijn(een van onze zwarte lijst was erg duur,beoefende rollkür in het kwadraat en liet paarden bloedend achter,overigens rijdt zij inmiddels grand-prix) 10 euro is minimumloon Spokie,lijkt me wat extreem,daar komt toch niemand voor?TS,laat t me weten als je er zoeen gevonden hebt.

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 13:24

Ik geef pony rijles onder de 10 euro. Dan krijg ik vaak commentaar van je bent veels te goedkoop, vindt ik zelf ook. Maar komt er één euro bij dan dan krijg ik klachten van ouders dat het te duur wordt. En dat het de laatste leskaart (werk met tienrittenkaart) voor het kind is. Dat doet mij dan ontzettend zeer voor het kind dus ik verhoog maar niet maar eigenlijk kan het niet uit. Ik vindt het altijd moeilijk om geld te vragen voor lessen.Ben zelf gediplomeerd mijn paard zelf opgeleid naar vrij hoog niveau. Zelf geef ik overigens wel veel uit aan les maar dat is niet wekelijks.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 13:26

Minimum loon:
23 jaar en ouder € 9,13 (9,08) € 8,65 (8,60) € 8,22 (8,17) (bij resp. 36, 38 en 40 uur)
Per dag zou iemand minimaal € 65,74 (65,35) (64,97) moeten krijgen.
Dat een instructeur daar boven zit is (imo) logisch.
En als deze aan huis komt komt daar nog extra bij voor de reistijd en onkosten.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 13:35

Reiskosten reken ik niet mee. Dat hoort er nou eenmaal bij.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 13:43

Maar voor 2 lessen thuis, kan je er maar 1 geven als je een half uurtje moet rijden om ergens te komen om les te geven... Dus dat daar wat compensatie in zit vind ik dat nog wel redelijk.

Poeme

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 13:43

@ needje een bruto minimum loon van iemand in loondenst is natuurlijk niet te vergelijken met het bruto loon van een ZZP-er

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 13:45

xmarliez schreef:
Lesgeven moet je doen vanuit liefde. Je moet hier nooit goud geld in willen zien, je moet mensen iets willen leren en je kennis door willen geven.

.

lesgeven uit liefde prima.
maar een instructeur zal toch ook altijd moeten eten en zichzelf verder moeten blijven scholen

Ik weet niet wat iedereen hier gemiddeld voor een prive les uitgeeft?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 13:47

Needje schreef:
Minimum loon:
23 jaar en ouder € 9,13 (9,08) € 8,65 (8,60) € 8,22 (8,17) (bij resp. 36, 38 en 40 uur)
Per dag zou iemand minimaal € 65,74 (65,35) (64,97) moeten krijgen.
Dat een instructeur daar boven zit is (imo) logisch.
En als deze aan huis komt komt daar nog extra bij voor de reistijd en onkosten.

hoo.. dat is niet mogelijk.
als zelfstandige gelden wel andere bedragen.
Bovenstaand is in loondienst.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 13:48

liljebo schreef:
Hmmm... in mijn lesverleden (wel al erg lang geleden) was er geen prijsverschil tussen de goede instructeurs en de houthakkers.
En een situatie zoals murphie omschrijft heb ik helaas ook meegemaakt. En dat was bepaald niet de goedkoopste.
Volgens mij was mijn beste instructeur dat wel. Maar die had geen mooie binnenbak en kantine.
Hij gaf echter wel goed les.

Inderdaad, want met een mooie kantine ga je niet beter lesgeven.
Bij Piet Oothout was het simpel, eenvoudig, er was een soort van "bushokje" , je zat droog en er stond een thermoskan met koffie en thee.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 13:48

andafries schreef:
Ik geef pony rijles onder de 10 euro. Dan krijg ik vaak commentaar van je bent veels te goedkoop, vindt ik zelf ook. Maar komt er één euro bij dan dan krijg ik klachten van ouders dat het te duur wordt. En dat het de laatste leskaart (werk met tienrittenkaart) voor het kind is. Dat doet mij dan ontzettend zeer voor het kind dus ik verhoog maar niet maar eigenlijk kan het niet uit. Ik vindt het altijd moeilijk om geld te vragen voor lessen.Ben zelf gediplomeerd mijn paard zelf opgeleid naar vrij hoog niveau. Zelf geef ik overigens wel veel uit aan les maar dat is niet wekelijks.

Je pony's en jij kunnen er niet van leven. (eten en kost en inwoning, dierenartskosten e.d)