Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
QQQQ schreef:horseyfries schreef:Misschien vindt ie de weg belangrijker dan het winnen.Anky had LDR ook niet nodig om op de Olympische Spelen te komen. Wel heeft het haar uiteindelijk goud gebracht.
Hubertus Schmidt legt het in eigen land al af tegen LDR amazone Isabell Werth en op wereldniveau tegen verschillende andere LDR toepassers.
Ik heb ontzettend veel respect voor de man en zijn grandioze stijl van rijden, maar ben heel benieuwd of hij zichzelf niet het laatste succes ontzegd door stug tegen iets te zijn waarvan hij niet weet of het net dat laatste beetje extra zou kunnen geven wat hij nu mist. Ik denk dat hij met zijn superfijne manier van rijden er nooit verkeerd mee om zal gaan en het daardoor juist ook voor hem een meerwaarde zal kunnen betekenen.
Karl66 schreef:Maar Hubertus Schmidt geeft in één van die interviews ook toe dat de nederlandse ruiters hun paarden in de ring verschrikkelijk goed voor elkaar hebben. Hij maakt de keuze om geen LDR te gebruiken en ik denk dat de meeste mensen daar respect voor hebben, het zou alleen ook prettig zijn als het andersom ook het geval was.
Karl66 schreef:Ik denk dat je je ook moet realiseren dat LDR gebruiken (tenminste op de manier zoals Anky dat doet) inhoudt, dat je je volledige manier van paardrijden om moet gooien en echt vanaf nul opnieuw moet beginnen. Ik kan me voorstellen dat niet alle topruiters daar op zitten te wachten en alleen daarom al LDR niet toepassen.
Karl66 schreef:"Verschrikkelijk goed voor elkaar hebben" is een beetje kort door de bocht vertaling van:Maar Hubertus Schmidt geeft in één van die interviews ook toe dat de nederlandse ruiters hun paarden in de ring verschrikkelijk goed voor elkaar hebben. Hij maakt de keuze om geen LDR te gebruiken en ik denk dat de meeste mensen daar respect voor hebben, het zou alleen ook prettig zijn als het andersom ook het geval was.
Karl66 schreef:Dat is eigenlijk wel een opmerking waar ik in meer detail een antwoord op zou willen hebben. Wat is (afgezien van de houding van het paard) nou het rijtechnische verschil? Is het meer als geen hand bij been en andersom???Ik denk dat je je ook moet realiseren dat LDR gebruiken (tenminste op de manier zoals Anky dat doet) inhoudt, dat je je volledige manier van paardrijden om moet gooien en echt vanaf nul opnieuw moet beginnen.
horseyfries schreef:Karl66 schreef:Maar Hubertus Schmidt geeft in één van die interviews ook toe dat de nederlandse ruiters hun paarden in de ring verschrikkelijk goed voor elkaar hebben. Hij maakt de keuze om geen LDR te gebruiken en ik denk dat de meeste mensen daar respect voor hebben, het zou alleen ook prettig zijn als het andersom ook het geval was.
Dat past niet goed in de idealistische denkbeelden van sommige mensen.....
QQQQ schreef:horseyfries schreef:Misschien vindt ie de weg belangrijker dan het winnen.Anky had LDR ook niet nodig om op de Olympische Spelen te komen. Wel heeft het haar uiteindelijk goud gebracht.
Hubertus Schmidt legt het in eigen land al af tegen LDR amazone Isabell Werth en op wereldniveau tegen verschillende andere LDR toepassers.
Ik heb ontzettend veel respect voor de man en zijn grandioze stijl van rijden, maar ben heel benieuwd of hij zichzelf niet het laatste succes ontzegd door stug tegen iets te zijn waarvan hij niet weet of het net dat laatste beetje extra zou kunnen geven wat hij nu mist. Ik denk dat hij met zijn superfijne manier van rijden er nooit verkeerd mee om zal gaan en het daardoor juist ook voor hem een meerwaarde zal kunnen betekenen.
Goofy44 schreef:Het is heel wat anders om een paard te trainen om 10 minuten in de ring te kunnen pieken, dan een paard volledig dressuurmatig voor elkaar te hebben. De piek prestatie zal dan in de meeste gevallen ook lager zijn, omdat het paard gedurende een langere periode het werk aankan. Daardoor komt het verschil tussen: 1). "dressuur voor het paard" en 2). "het paard voor de dressuur (sport)" ook aan het licht.
Het systeem van hulpgeving en de response van het paard wordt anders geconditioneerd. Het zijn verschillende signalerings of hulpgeving systemen, waarbij de response van het paard bij de verschillende systemen ook verschillend is. Je kan dus lachen, als je van paard wisselt en de paarden verschillend geschoold en getraind hebt.....![]()
![]()
ART_UMA schreef:Karl66 schreef:Dat is eigenlijk wel een opmerking waar ik in meer detail een antwoord op zou willen hebben. Wat is (afgezien van de houding van het paard) nou het rijtechnische verschil? Is het meer als geen hand bij been en andersom???Ik denk dat je je ook moet realiseren dat LDR gebruiken (tenminste op de manier zoals Anky dat doet) inhoudt, dat je je volledige manier van paardrijden om moet gooien en echt vanaf nul opnieuw moet beginnen.
Mireille1970 schreef:Wel eens geprobeerd? Niets zo fijn na te rijden als een LDR geschoold paard.
Mireille1970 schreef:Rise and shine...Het is een rijtechnisch verschil aangaande de hulpen en deze nog onzichtbaarder maken vanwege de precisie die wordt bewerkstelligd in de communicatie tussen paard en ruiter.
Het is een verschil in de lossigheid.
Oh ik ga naar bed... tot morgen
ART_UMA schreef:Mireille1970 schreef:Rise and shine...Het is een rijtechnisch verschil aangaande de hulpen en deze nog onzichtbaarder maken vanwege de precisie die wordt bewerkstelligd in de communicatie tussen paard en ruiter.
Het is een verschil in de lossigheid.
Oh ik ga naar bed... tot morgen![]()
Van Tineke Bartels begreep ik, dat Anky en Sjef erg goed zijn in het discrimineren van hulpen (dus elke oefening z'n eigen hulpen) zodat er geen verwarring is bij het paard. Of lossigheid nou de crux is, hmmm. Ik denk dat het strak in de houding rijden een versimpeld beeld geeft van de klassieke dressuur. Ook bij Hubertus is lossigheid (althans ontspanning, over de rug lopen en willen volgen van de hand) erg belangrijk.
Van een afstand bekeken (zonder persoonlijke ervaring) wordt bij Anky de overgang van piaffe naar passage anders gereden qua plaatsing van hulpen als een overgang piaffe naar bv draf. Ik bedoel te zeggen dat de hulpen niet zwaarder of sterker worden ingezet voor meer resultaat. Wat dat betreft zie je in de tijd wel een verschil in het rijden, niet alleen bij Anky maar ook bij klassieke ruiters. Het idee van "van voren tegenhouden en d'r tegenan drijven" is volgens mij bij iedereen wel achterhaald.
Afgezien nog van het feit dat Anky het "klik geluid" juist gebruikt voor de overgang piaffe Passage, maar goed ik weet zo snel geen ander voorbeeld.
Mireille1970 schreef:ART_UMA schreef:Het idee van "van voren tegenhouden en d'r tegenan drijven" is volgens mij bij iedereen wel achterhaald.
Dat laatste hoop ik ook, want wie heeft er ooit verzonnen dat je moest gasgeven en remmen tegelijk en het paard dat logisch moest vinden. En als meisje van 65 kilo gemiddeld, een paard van 450 kilo dat wordt aangedreven tot energie en drang naar voren, tegenhouden... is op lichtheid niet te doen en een heus fabeltje gebleken in de praktijk.
Mireille1970 schreef:Ik ken best broodruiters die liever met een gevoel van "er was harmonie" de ring uit komt met een 5e plek, dan met een slecht gevoel de ring uit te gaan en vervolgens op no. 1 staan hoor.Nee hoor, hij wordt dagelijks betaald om te winnen. Als paarden trainen en verkopen je broodwinning is wil je winnen. Waarom het niet wil lukken?
Mireille1970 schreef:Dan zou Anky dus de minst zichtbare hulpgeving moeten hebben. NotHet is een rijtechnisch verschil aangaande de hulpen en deze nog onzichtbaarder maken vanwege de precisie die wordt bewerkstelligd in de communicatie tussen paard en ruiter.
Goofy44 schreef:En wat vond jij er ZELF van?Ik heb meer gedaan dan alleen maar proberen.
Ook het enthousiasme van het lesgeefmens en de andere ruiters ervaren.
Mireille1970 schreef:Volgens mij berust dat "geloof" gewoon op een misinterpretatie. Drijvende en terughoudende hulpen komen steeds dichter bij elkaar, in tijd, waardoor ze voor de onopmerkzame toeschouwer wellicht tegelijkertijd komen.Dat laatste hoop ik ook, want wie heeft er ooit verzonnen dat je moest gasgeven en remmen tegelijk en het paard dat logisch moest vinden. En als meisje van 65 kilo gemiddeld, een paard van 450 kilo dat wordt aangedreven tot energie en drang naar voren, tegenhouden... is op lichtheid niet te doen en een heus fabeltje gebleken in de praktijk.
ART_UMA schreef:OrunTja ik dacht dat ook, maar wie schetst mijn verbazing: Vorige week nog een instructeur horen uitleggen hoe verzameling werkt, met als voorbeeld een zweep die je van voren tegenhoudt, van achteren duwt et voila, de zweep is verzameld. En dus de ruiters van voren hangen en driftig drijven.... en jammer genoeg geldt dat voor een hele boel 'instructeurs'. (Orun t/m de 3e fase, waarin 'op druk' rijden nog steeds de standaard lijkt te zijn.)
Mireille1970 schreef:Je bedoelt: in een vroeg stadium zijn ze wel nog zichtbaar? Daar ben ik het mee eens.2. Ik vind die wel het dichtst in de buurt komen. Om echter zover te komen dat er een moment van absoluut onzichtbare hulp tijdens de training is, moet er wel een zichtbare hulp aan vooraf gaan, verwar jij die niet?
Mireille1970 schreef:Ik heb het over mensen die het denken te snappen en vervolgens dus fout doen (misinterpretatie). Dus die bijv. zien "dat men tegelijk drijft en hand gebruikt" en dit dan ook maar gaan doen.één na laatste: Ik heb het over gevoel, niet kijken!