Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

damian23

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 14:17

Ks komt meer voor dan je denkt. Alleen weet je het vaak niet omdat de paarden fysiek niets laten merken. In mijn zoektocht naar een nieuw paard (mijn vorige is ingeslapen vanwege een entrapment, was daarvoor al een keer aan koliek geopereerd en had al een keer een entrapment gehad) had ik er twee achter elkaar met KS (id deel onder het zadel). Totaal twee verschillende types (een grote kwpn-er met een lange rug en en wat gedrongenere trakhener). En fysiek was er niks aan te merken (klinisch kwamen ze prima door de keuring)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 17:50

Y)(^) iedereen gefeliciteerd, voor het starten, bijdragen en lezen van dit topic :)F

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 17:53

De paarden met KS die ik ken, en waarvan het bekend is dat ze het hebben, geven allemaal een soort van protest. De een staakt en de ander heeft een half uur opwarmtijd nodig. Kun je nagaan hoeveel paarden er zijn die het hebben (of een ander lichamelijk mankement) maar waar het gedrag op 'gezeur' afgeschoven wordt. Ik geloof gewoon niet dat een paard voor de lol dwars ligt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 18:01

Iedereen heeft zo zijn manko's uiteraard. ik kom ook niet door de buigproeven waarschijnlijk :+
De kunst is om er zo goed mogenlijk mee om te gaan dan kun je er nog een hoop mee bereiken.
Soms hoef je ook niet alles te weten.
Maar bij staakgedrag is het altijd wel verstandig om te kijken of er een oorzaak is.
Daarom heb ik mijn schimmel laten röntgen. Vond haar klem en ontplof gedrag wel vrij extreem, maar dat bleek uiteindelijk toch een mentale blokkade te zijn.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 18:06

Ik denk dat je bijna altijd 'iets' vindt als je een paard binnenstebuiten gaat keren.

Bij mijn paard lag het aan het zadel, maar wilde idd uitsluiten of hij niet zoiets stoms had al ks of iets dergelijks. Maar ik hoor en zie in mijn omgeving van veel paarden die wat hebben op een foto hoor. En dat zijn dan ook nog niet de goedkoopste paarden vaak. Ik vind het ook altijd vreemd dat sommigen een paard laten röntgen bij aankoop en dan geen rug en halsfoto's laten maken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 18:18

Dat vind ik ook niet logisch, ze veel duurder zijn die paar extra dan ook niet meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 18:39

Simpelman schreef:
[ Video ]

Wat wil je met dit filmje zeggen Simpelman?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 18:45

Anoniem schreef:
Simpelman schreef:
[ Video ]

Wat wil je met dit filmje zeggen Simpelman?

Heb ik me ook afgevraagd.

Combinatie heeft nog veel werk te gaan in iedergeval.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-15 19:08

We hadden het over suppling the poll.
Misschien weet niet iederéén wat dat inhoud, vandaar.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 19:10

Aha :)*
Die link had ik nog niet gelegd.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 21:26

Ik had vandaag weer wedstrijd (1 B proefje). Ik had hem wat hoger ingesteld dan de vorige keer, maar wel met behoud van halslengte. Commentaar: de hals moest een stuk korter want nu kon het achterbeen niet ondertreden. Het L1 zou ik niet door komen. Misschien ga ik toch maar m'n startkaart opzeggen. Zo is het ook niet leuk.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-15 21:32

Als je het leuk vindt om wedstrjden te rijden, gewoon doorgaan op jouw manier.
In de tijd zul je steeds meer oprichting met een mooeie halsboog krijgen.
Je oprichting komt voort uit het voorwaarts, zoals een longeerzweep die je met één hand bij het handvat vasthoudt en daarmee als een hengel omhoog heft.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 21:43

biscaya schreef:
Sjolvir schreef:
Mijn gesneuvelde simpele sportpaard die nu dus al 6 jaar met pensioen is, moet ik met pijn in mijn hart zeggen.
De foto die mijn avatar is met zonsondergang was deze zomer nog op het strand.
https://www.youtube.com/watch?v=tGhlPno ... tube_gdata

En ja, ze wordt dus gereden.
Op ruiter geen commentaar, had op deze film haar 1e les op mijn pony.
Niet laten lopen is ook geen optie, rust roest... soms is kiezen moeilijk.

Waarom vind je dit zelf schijnbaar zo slecht? Meisje zit pony echt niet in de weg! En dat voor een eerste les!

Meisje doet het super hoor! Dat is het probleem niet, anders zou ze er niet op mogen rijden :D ;) ;) ze stoffelt al 1 1/2 jaar met Sjol door de polder over drukke wegen, maar buiten mogen ze alleen stappen. Maar het is niet meer de Sjol die het vroeger was, gelukkig is ze niet echt heel slecht en heeft nog zin zat om lekker te sjouwen, maar heeft nu echt wel opwarm rondjes nodig waarbij ze niet kreupel is, maar ook niet echt lekker loopt. En weet je.. dat doet toch pijn.. als het je vriendinnetje is waar je alles mee deed en zou doen tot je 65e of zo...

Ken overigens paar paarden met KS, 1 loopt weer gewoon goed, ruiter heeft zich aangepast en is anders gaan rijden. 1 is verkocht (jup, handel is handel in de paarden), 1 is er vermoedelijk ondertussen geconsumeerd en 2 weet ik het vervolg niet van. (hadden allen klachten en met rofo bevestigde KS, allemaal warmbloeden overigens)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 21:44

Horseware, Wat Hans mij steeds weer zei: rij de oefening volgens het boekje, niet hoe de jury het wil zien.
Goed rijden brengt je uiteindelijk hoger terwijl de meeste jurys in de zelfde klasse blijven zitten.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-15 22:02

:) Da's een mooie.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 09:25

Sizzle schreef:
Horseware, Wat Hans mij steeds weer zei: rij de oefening volgens het boekje, niet hoe de jury het wil zien.
Goed rijden brengt je uiteindelijk hoger terwijl de meeste jurys in de zelfde klasse blijven zitten.

Nou! En daar sluit ik mij bij aan!!

Juryleden zijn nog niet zo ver, en interpreteren iets vanuit een eigen inzien of mening.
Daar kun jij niets aan doen.
Maar, hoe verder jij traint, des ter meer hij correct gaan dragen, met die ontspannen rug, met swung, HEERLIJK!!
Ene oor in, andere oor uit, en neem mee wat je mee kan nemen.

Zodra jullie het niveau bereikt hebben, dat hij steeds verder zijn evenwicht verplaatst, en hij zichzelf nog verder draagt vanuit de bips, naar de rug, naar de hals, komen er wel andere gezichten.

Daarnaast, als ik kijk welke juryleden hier in de B en L zitten :') (Nee die smiley hoort niet, i know hahah)

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 09:44

Sizzle schreef:

Dat is een goeie. :j
Niet moedeloos worden Horseware. Je moet sowieso niet voor het resultaat gaan, maar voor je eigen gevoel en je doelen scherp voor ogen houden. Die resultaten komen wel.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 09:59

Hele goede uitspraak Sizzle... :) moet ik van het voorjaar maar in mijn proevenboekje plakken.
@Horseware.... tja niet alle jury's kunnen goed onderscheid maken... en niet alle jury's hebben door dat hun kritiek soms kant nog wal slaat... een paard die schildpad speelt (dus hals intrekt maar niet verzamelt) kan helemaal niet zijn achterbeen ondertreden.. dus zoals Maralyn zegt ene oor in, andere uit.. want theorie van de jury klopt niet.. die heeft veels te veel ingetrokken nekjes gezien en denkt dat dat is wat een goed gereden paard maakt. Heel jammer.. vooral voor haar en al die paarden... laat zien dat het ook anders kan :D

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-15 10:06

En, in het algemeen, B1 is BASIS, een paard dat helemaal aan het begin staat van de africhting.
In het begin van de africhting worden basis oefeningen gevraagd, progressieve overgangen op of omstreeks de letters, grote voltes, gebroken lijn, poging tot middendraf, enige lengtebuiging, that's it!
Daar is géén verzameling bij nodig en gezien het niveau ook niet mogelijk.
Hals op of net iets boven de horizontale lijn, neus voor de loodlijn, actief en gehoorzaam.

De jury heeft dus geen idee waar ze mee bezig is en is waarschijnlijk zelf een krulrijder.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 12:08

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 12:36

Gevonden, zie PB ;) Mocht iemand anders het graag willen lezen, stuur me maar een pbtje :)

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 13:03

+:)+ weer volop lees/studievoer.. eerste indruk: de leeftijd van deze patienten... ;( |(

wouke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 14:28

Citaat:
Daar is géén verzameling bij nodig en gezien het niveau ook niet mogelijk.
Hals op of net iets boven de horizontale lijn, neus voor de loodlijn, actief en gehoorzaam.

Jury's in het algemeen (zeker in de lagere klassen) maar eens uitleggen {:)-:(
Bij een wedstrijd jeugd. Commentaar te lang en te laag en ontzettend lage punten en dat bij de jeugd in de B. Om verdrietig van te worden. ^)

Ik ben het met je eens Sizzle maar het is nog een lange weg voor jury's hiervan bewust te worden en hier netjes mee omgaan. Want ze willen een pony zien wat opgericht aan de teugel loopt (in de krul).
De meeste pony's zijn gelongeerd in het begin compleet in elkaar getrokken (krul) omdat de sport een ronde pony wil zien.

Ben van de oude stempel heb mijn pony eerst lang en laag gereden, zo ontspanning gevraagd en daarna weer op opgebouwd door van achter naar voor te rijden. (voortwaarts-actief)

Maar ben geen wedstrijdruiter maar mijn pony is zo ver dat ze compleet verzameld, maar echt in de krul heb ik haar nooit echt gereden. Ook omdat ze een enorme brede kaken-nek verbinding heeft voor haar niet makkelijk is.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 17:17

Maar!! Gelukkig zijn er nog wel fijne juryleden!

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 17:28

Yep, Bertie is er een van :j *\o/*