Citaat:Weet je wat zo grappig is? Dit topic gaat over 'aan de teugel'.
Het heeft ALLES te maken met BLIJ rijden!
BLIJ rijden .. FIJN rijden .. hoe kun je 'aan de teugel' eigenlijk beter omschrijven?
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Citaat:Weet je wat zo grappig is? Dit topic gaat over 'aan de teugel'.
Het heeft ALLES te maken met BLIJ rijden!
BLIJ rijden .. FIJN rijden .. hoe kun je 'aan de teugel' eigenlijk beter omschrijven?
Evelijn schreef:@JoJoPonylove, [niet helemaal goede timing in het topic ]
1. waarom post je een foto van bijna een jaar oud? Ik neem aan dat je sindsdien wel gereden hebt... is het voor jou leerzaam als ik nu deze foto ga beschrijven... of zeg je dan.. "oh maar dat gaat nu al anders" of iets dergelijks.
2. wat voelde je tijdens het rijden, (daarvoor is zo'n oude foto ook niet praktisch) had je het idee dat pony actief was, hoe voelde ze in de hand?
[***] schreef:Als stille (graag lerende) meelezer, wil ik even melden dat ik alle tips graag lees. Ook (vooral) die van Simpelman.
Dus als jullie nu gewoon allemaal lekker blijven meedoen, dan kan ik lekker blijven lezen en de zaken die mij het meest aanspreken ter harte nemen. Dat geldt (als ik zo vrij mag zijn) voor iedereen denk ik?
Doe met de tips wat je wil.
JoJoPonylove schreef:Sorry voor verkeerde timing, pony loopt nu kreupel en worden niet zo vaak foto's gemaakt, zal het weer is vragen als ik les heb.
Ik had erg het idee dat ze actief was, omdat we hard bezig zijn met zorgen dat ik het controle over het tempo heb. Ze was op moment van de foto zoekende naar hand. Dit soort stukjes zijn ook vaak maar kleine stukjes, maar die voelen wel goed.
sanne83 schreef:Ik snap het commentaar van beide kanten wel. Je leert niets als het niet een beetje gezellig gebracht wordt![]()
Ik sta qua theorie wel duidelijk aan de kant van simpelman en begrijp, denk ik, daardoor ook heel goed waar hij het over heeft. Zonder ontspanning, halsstrekken en een redelijke zit ben je nergens (om het nog maar niet over het gebrek aan werkbare hulpen te hebben). Ik lees hier heel vaak het advies om veel overgangen en schijnovergangen te doen en paard veel actiever te rijden, vaak bij paarden die niet ontspannen en niet soepel zijn en een ruiter die zit te wringen, daar snap ik helemaal niets van.
Mijn didactische visie is ook een stukje anders dan de gemiddelde dressuurles, ik ga mensen geen rondjes laten rijden en op honderd dingen commentaar leveren (zoals vaak gedaan wordt). Ik breek alles op in stukjes en begin bij stap 1. Dat zal vaak heel saai zijnHet lijkt of je een stap terug doen, maar uiteindelijk ga je veel sneller, je kán namelijk helemaal niet goed leren als je op alles tegelijk moet letten.
Een paard is naar mijn idee blij als het ontspannen is, zonder die basisvoorwaarde heb je, naar mijn idee, niets.
Voor mij: blij rijden = ontspannen rijden!
[***] schreef:Als stille (graag lerende) meelezer, wil ik even melden dat ik alle tips graag lees. Ook (vooral) die van Simpelman.
Dus als jullie nu gewoon allemaal lekker blijven meedoen, dan kan ik lekker blijven lezen en de zaken die mij het meest aanspreken ter harte nemen. Dat geldt (als ik zo vrij mag zijn) voor iedereen denk ik?
Doe met de tips wat je wil.
Evelijn schreef:JoJoPonylove schreef:Sorry voor verkeerde timing, pony loopt nu kreupel en worden niet zo vaak foto's gemaakt, zal het weer is vragen als ik les heb.
Ik had erg het idee dat ze actief was, omdat we hard bezig zijn met zorgen dat ik het controle over het tempo heb. Ze was op moment van de foto zoekende naar hand. Dit soort stukjes zijn ook vaak maar kleine stukjes, maar die voelen wel goed.
Vervelend dat je pony kreupel is. Zou een recente foto leuker vinden, ik besteed er toch tijd aan en dan zou ik het vervelend vinden als je daarna roept dat de pony nu heel anders is. Ik ga het toch maar even proberen, al was het maar om het weer over het onderwerp van het topic te hebben ipv hoe we hier met elkaar omgaan.
Wat bedoel je trouwens over tempocontrole? Welk probleem heb je daar nu mee? Gaat ze te hard? Reageert ze slecht?
Oja.. je hebt ook helemaal nog niks gezegd over leeftijd en graad van africhting en hoelang jezelf rijdt en hoelang jullie samen bezig zijn is ook interessant (heb nu wel je foto bekeken... en geschreven wat ik zie en wat ik zou doen... maar heb natuurlijk beperkte kennis van jou, je pony etc... dus zou best kunnen dat het weer heel anders is... als je bijv. vertelt dat dit een 15 jarige is die al Z heeft gelopen)
Heb ook weer naar oud gebruik even lijntjes in je foto getekend, het is maar een hulpmiddel maar het helpt soms om kritischer naar je zelf te kijken en ook voor de uitleg is het makkelijker.
[ [url=m/RvPqyk.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ten eerste wat ik zie is dat je je buitenhand omhoog doet voor stelling ipv opzij. Ik weet dat er stromingen zijn die dat beter vinden maar de kans dat je paard dan gaat kantelen met het hoofd is wel aanwezig dus ik zou daar wel voor oppassen. Je ziet de groene lijn... elleboog tot mond en daar komt dus nu je linkerhand bovenuit. Je wil een rechte lijn om de juiste verbinding en communicatie te houden met de paardenmond.
De gele lijn is je loodlijn langs oor, schouder, heup, enkel. Je lichaam hoort mooi op elkaar gestapeld zijn om goed mee te kunnen bewegen. Ik heb een beetje twijfels over je zit in dit zadel... je trekt je been wat op.. misschien omdat je het idee hebt dat je als je been laat hangen niet meer kan drijven.
Ben ook bang dat als je je been wel netjes laat afhangen dat je enkel dan voor de gele lijn uitkomt.
Daarnaast heb ik beetje het idee dat je wat voorin het zadel hangt en zadel ook wat op schouder/schoft hangt wat de beweging niet ten goede komt. Weet eigenlijk niet zo goed waarom ik twijfel maar het valt me wel op.
De driehoekjes onder de voor- en achterbenen zijn ongeveer even groot, en zie ook op deze foto geen grote verschillen tussen de hoefafwikkeling in de diagonalen. De tact was dus waarschijnlijk op dit moment redelijk in orde.
Nu is dit "AAN DE TEUGEL" ... nee nog lang niet... je hebt zo op de foto wel redelijk contact met de mond, al verstoor je die door je hand op te tillen.
Wat zou ik doen als ik deze pony zou rijden.. veel overgangen op zo min mogelijk hulpen. Zorgen dat ze van achteren gaat vertrekken. Voorwaarts-neerwaarts op ontspanning en losgelaten oefenen en daarbij wel heel veel opletten dat ik mijn handen en armen netjes en ontspannen houd.
Zou korte krachtige trainingen doen, iets van max. half uurtje afgewisseld met langere buitenritten.
En vooral heel veel plezier hebben met je haflinger (de meeste hebben superveel humor)
diaghilev5 schreef:Ik vroeg me al af hoe je met "signaal hulpen"zoals gebruikt wordt in de MD methode een paard kan begeleiden naar verzameling en terug als je met afstekende(niet aangelegde) benen rijdt.