[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 20:12

Zit al een tijdje bewust op mijn handen, met de edele hoop dat dit topic weer es de leerzame en openminded kant uitgaat:

Citaat:
Weet je wat zo grappig is? Dit topic gaat over 'aan de teugel'.
Het heeft ALLES te maken met BLIJ rijden!

BLIJ rijden .. FIJN rijden .. hoe kun je 'aan de teugel' eigenlijk beter omschrijven?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 20:16

@JoJoPonylove, [niet helemaal goede timing in het topic ]

1. waarom post je een foto van bijna een jaar oud? Ik neem aan dat je sindsdien wel gereden hebt... is het voor jou leerzaam als ik nu deze foto ga beschrijven... of zeg je dan.. "oh maar dat gaat nu al anders" of iets dergelijks.
2. wat voelde je tijdens het rijden, (daarvoor is zo'n oude foto ook niet praktisch) had je het idee dat pony actief was, hoe voelde ze in de hand?

@Peetstap... ja dat missen we wel een beetje... mis Bertie ook -O-

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 20:32

@0000,
Had ik het ergens over perfect paardrijden?
Perfectie bestaat niet in de rijkunst.
Mensen prikkelen te zoeken naar.

Waar het om gaat is begrijpen wat je aan het doen bent en waarom.
Begrijpen waarom datgene wat je aan het proberen bent niet werkt en hoe en waar je de oplossing van je probleem moet zoeken.
Daar kunnen mensen verder mee komen.
Dat dramt Simpelman en dat wordt opgenomen door wie daar zijn voordeel mee denkt te kunnen doen.

Voor zoiets hoeft een instructeur absoluut geen GP ruiter te zijn, hij hoeft alleen maar te wéten waar hij mee bezig is.
Vraag maar eens door aan de gemiddelde instructeur, ga aan de kant staan, kijk en luister.

Aan min B ruiters adviseren om travers en schouder binnenwaarts te gaan rijden is, vriendelijk gezegd, geen blijk van goed inzicht in het geheel, de betaande problemen kun je er alleen maar mee vergroten.

("Simpelman" bestaat niet..... ;) )

JoJoPonylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 20:53

Evelijn schreef:
@JoJoPonylove, [niet helemaal goede timing in het topic ]

1. waarom post je een foto van bijna een jaar oud? Ik neem aan dat je sindsdien wel gereden hebt... is het voor jou leerzaam als ik nu deze foto ga beschrijven... of zeg je dan.. "oh maar dat gaat nu al anders" of iets dergelijks.
2. wat voelde je tijdens het rijden, (daarvoor is zo'n oude foto ook niet praktisch) had je het idee dat pony actief was, hoe voelde ze in de hand?

Sorry voor verkeerde timing, pony loopt nu kreupel en worden niet zo vaak foto's gemaakt, zal het weer is vragen als ik les heb.

Ik had erg het idee dat ze actief was, omdat we hard bezig zijn met zorgen dat ik het controle over het tempo heb. Ze was op moment van de foto zoekende naar hand. Dit soort stukjes zijn ook vaak maar kleine stukjes, maar die voelen wel goed.

flavlip

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 09:26

@peetstap, babootje, 0000 en veulen84 (en vele anderen) blijf dan alsjeblieft in dit topic om het weer de goede kant op te buigen.

Negeer simpelman, doe ik ook. Laat hem lekker in z'n eigen kortzichtige bubbel blijven, maar blijf proberen aan anderen te laten horen (en zien ;-) ) dat er ook andere manieren zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 09:34

Als stille (graag lerende) meelezer, wil ik even melden dat ik alle tips graag lees. Ook (vooral) die van Simpelman.

Dus als jullie nu gewoon allemaal lekker blijven meedoen, dan kan ik lekker blijven lezen en de zaken die mij het meest aanspreken ter harte nemen. Dat geldt (als ik zo vrij mag zijn) voor iedereen denk ik?

Doe met de tips wat je wil.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 10:01

[***] schreef:
Als stille (graag lerende) meelezer, wil ik even melden dat ik alle tips graag lees. Ook (vooral) die van Simpelman.

Dus als jullie nu gewoon allemaal lekker blijven meedoen, dan kan ik lekker blijven lezen en de zaken die mij het meest aanspreken ter harte nemen. Dat geldt (als ik zo vrij mag zijn) voor iedereen denk ik?

_/-\o_

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 10:05

Ik hoop ook dat iedereen gewoon blijft meedoen!! Ik vond de reactie van veulen84 op een van mijn berichten ook niet prettig. Ik deelde alleen mijn ervaring en kon mij juist niet vinden in de tip die veulen gaf (eigen ervaring en ik had van de week ook gelezen dat je goed opgeleide paarden je handen hoog kan dragen, maar bij onervaren paarden juist niet omdat je ze dan makkelijker achter de loodlijn rijdt). Haar reactie hierop kwam op mij niet zo prettig over, alsof ik er rijdkunstig niks van bakte omdat ik mijn handen niet op de plek houdt waar ze "horen". Maar zo gaat dat in discussies. Je pikt er de dingen uit die jou wat lijken. En ik herken gewoon heel veel dingen die Simpelman schrijft omdat ik zelf in die klassieke hoek bezig ben en ik dus minder herken van wat bijvoorbeeld Veulen84 schrijft.
Maar ook daar heb je verschillende wegen die naar Rome leiden! Dus negeer reacties die je niet prettig vindt en blijf gewoon lekker meedoen. Er zijn genoeg stille lezers die er wat van op steken.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 10:12

Ik als stille mee lezer,zou toch ook graag mijn mening vermelden.

Persoonlijk vind ik het oprecht jammer dat de sfeer en de informatieve maar toch persoonlijk uitdagende sfeer van dit topic de laatste pagina is verdwenen.

Zou het erg jammer vinden als dit topic op deze manier door gaat.
Niet omdat ik de (imo theoretisch stukken, doch intressante) van Simpelman niet waardeer maar meer omdat de insteek waar dit topic helemaal veranderd, echt jammer :j

Ik hou me liever vast aan de blij rijden insteek O:)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 10:31

JoJoPonylove schreef:
Sorry voor verkeerde timing, pony loopt nu kreupel en worden niet zo vaak foto's gemaakt, zal het weer is vragen als ik les heb.

Ik had erg het idee dat ze actief was, omdat we hard bezig zijn met zorgen dat ik het controle over het tempo heb. Ze was op moment van de foto zoekende naar hand. Dit soort stukjes zijn ook vaak maar kleine stukjes, maar die voelen wel goed.

Vervelend dat je pony kreupel is. Zou een recente foto leuker vinden, ik besteed er toch tijd aan en dan zou ik het vervelend vinden als je daarna roept dat de pony nu heel anders is. Ik ga het toch maar even proberen, al was het maar om het weer over het onderwerp van het topic te hebben ipv hoe we hier met elkaar omgaan.

Wat bedoel je trouwens over tempocontrole? Welk probleem heb je daar nu mee? Gaat ze te hard? Reageert ze slecht?
Oja.. je hebt ook helemaal nog niks gezegd over leeftijd en graad van africhting en hoelang jezelf rijdt en hoelang jullie samen bezig zijn is ook interessant (heb nu wel je foto bekeken... en geschreven wat ik zie en wat ik zou doen... maar heb natuurlijk beperkte kennis van jou, je pony etc... dus zou best kunnen dat het weer heel anders is... als je bijv. vertelt dat dit een 15 jarige is die al Z heeft gelopen)

Heb ook weer naar oud gebruik even lijntjes in je foto getekend, het is maar een hulpmiddel maar het helpt soms om kritischer naar je zelf te kijken en ook voor de uitleg is het makkelijker.

Afbeelding

Ten eerste wat ik zie is dat je je buitenhand omhoog doet voor stelling ipv opzij. Ik weet dat er stromingen zijn die dat beter vinden maar de kans dat je paard dan gaat kantelen met het hoofd is wel aanwezig dus ik zou daar wel voor oppassen. Je ziet de groene lijn... elleboog tot mond en daar komt dus nu je linkerhand bovenuit. Je wil een rechte lijn om de juiste verbinding en communicatie te houden met de paardenmond.

De gele lijn is je loodlijn langs oor, schouder, heup, enkel. Je lichaam hoort mooi op elkaar gestapeld zijn om goed mee te kunnen bewegen. Ik heb een beetje twijfels over je zit in dit zadel... je trekt je been wat op.. misschien omdat je het idee hebt dat je als je been laat hangen niet meer kan drijven.
Ben ook bang dat als je je been wel netjes laat afhangen dat je enkel dan voor de gele lijn uitkomt.
Daarnaast heb ik beetje het idee dat je wat voorin het zadel hangt en zadel ook wat op schouder/schoft hangt wat de beweging niet ten goede komt. Weet eigenlijk niet zo goed waarom ik twijfel maar het valt me wel op.

De driehoekjes onder de voor- en achterbenen zijn ongeveer even groot, en zie ook op deze foto geen grote verschillen tussen de hoefafwikkeling in de diagonalen. De tact was dus waarschijnlijk op dit moment redelijk in orde.

Nu is dit "AAN DE TEUGEL" ... nee nog lang niet... je hebt zo op de foto wel redelijk contact met de mond, al verstoor je die door je hand op te tillen.
Wat zou ik doen als ik deze pony zou rijden.. veel overgangen op zo min mogelijk hulpen. Zorgen dat ze van achteren gaat vertrekken. Voorwaarts-neerwaarts op ontspanning en losgelaten oefenen en daarbij wel heel veel opletten dat ik mijn handen en armen netjes en ontspannen houd.
Zou korte krachtige trainingen doen, iets van max. half uurtje afgewisseld met langere buitenritten.
En vooral heel veel plezier hebben met je haflinger (de meeste hebben superveel humor :D )

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 11:09

Ik snap het commentaar van beide kanten wel. Je leert niets als het niet een beetje gezellig gebracht wordt :D

Ik sta qua theorie wel duidelijk aan de kant van simpelman en begrijp, denk ik, daardoor ook heel goed waar hij het over heeft. Zonder ontspanning, halsstrekken en een redelijke zit ben je nergens (om het nog maar niet over het gebrek aan werkbare hulpen te hebben). Ik lees hier heel vaak het advies om veel overgangen en schijnovergangen te doen en paard veel actiever te rijden, vaak bij paarden die niet ontspannen en niet soepel zijn en een ruiter die zit te wringen, daar snap ik helemaal niets van.

Mijn didactische visie is ook een stukje anders dan de gemiddelde dressuurles, ik ga mensen geen rondjes laten rijden en op honderd dingen commentaar leveren (zoals vaak gedaan wordt). Ik breek alles op in stukjes en begin bij stap 1. Dat zal vaak heel saai zijn :D Het lijkt of je een stap terug doen, maar uiteindelijk ga je veel sneller, je kán namelijk helemaal niet goed leren als je op alles tegelijk moet letten.

Een paard is naar mijn idee blij als het ontspannen is, zonder die basisvoorwaarde heb je, naar mijn idee, niets.
Voor mij: blij rijden = ontspannen rijden! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 11:10

sanne83 schreef:
Ik snap het commentaar van beide kanten wel. Je leert niets als het niet een beetje gezellig gebracht wordt :D

Ik sta qua theorie wel duidelijk aan de kant van simpelman en begrijp, denk ik, daardoor ook heel goed waar hij het over heeft. Zonder ontspanning, halsstrekken en een redelijke zit ben je nergens (om het nog maar niet over het gebrek aan werkbare hulpen te hebben). Ik lees hier heel vaak het advies om veel overgangen en schijnovergangen te doen en paard veel actiever te rijden, vaak bij paarden die niet ontspannen en niet soepel zijn en een ruiter die zit te wringen, daar snap ik helemaal niets van.

Mijn didactische visie is ook een stukje anders dan de gemiddelde dressuurles, ik ga mensen geen rondjes laten rijden en op honderd dingen commentaar leveren (zoals vaak gedaan wordt). Ik breek alles op in stukjes en begin bij stap 1. Dat zal vaak heel saai zijn :D Het lijkt of je een stap terug doen, maar uiteindelijk ga je veel sneller, je kán namelijk helemaal niet goed leren als je op alles tegelijk moet letten.

Een paard is naar mijn idee blij als het ontspannen is, zonder die basisvoorwaarde heb je, naar mijn idee, niets.
Voor mij: blij rijden = ontspannen rijden! :D

Hier ben ik het 100% mee eens +:)+

Lietje_1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 11:43

Een aantal weken terug heb ik hier voor het eerst wat gepost, zonder foto helaas. Voor mijzelf is het niet dat ik sindsdien niet meer in dit topic ben, maar heb alleen nog niet de mogelijkheid gehad om foto's/filmpjes te laten maken. En denk ook niet dat ik die meteen 1,2,3 op Bokt durf te zetten. Dus zou ik eerder geneigd zijn iemand een prive berichtje te sturen van wie ik denk dat hij/zij mij verder kan helpen. Ondertussen probeer ik wel te leren wat hier gezegd word.

De berichten die Simpelman vaak post, zijn voor mij te theoretisch, ik ben ook dyslectisch en snap de halve teksten van Simpelman dan ook niet.

En de theorie erachter is leuk, mits je hem begrijpt, maar dan mis ik de tips hoe je dit ook daad werkelijk kan verbeteren. Of misschien heb ik daar overheen gelezen omdat ik dan ergens eerder het verhaal het spoor al bijster was...

Ik vind de input van de andere dus ook erg interessant omdat het voor mij iets beter te begrijpen is. Ondanks de +15 jaar die ik op paardrijden zit, heb ik het gevoel dat ik er nog geen bal van begrijp. Dit heeft voor een heel groot deel te maken met de manege waar ik vroeger reed. Sinds 2 jaar rijd ik op de manege waar ik nu rijd en begin het nu pas allemaal wat te leren. Ook dankzij wat ik tegenwoordig via het internet leer en dus ook bokt.

Mijn compliment aan iedereen die in dit topic zit en bereid is de andere te helpen! Er zit veel tijd in en ik denk dat dit soms wat onder gewaardeerd word.

Ps, dit is hoe het voor mij voelt. Ik bedoel het ook niet als een aanval op Simpelman, ik weet alleen dat het niet bij mij aansluit met hoe ver (ahum) ik ben.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 17:44

Veulen bedankt voor al je input in het topic!

*kruipt weer terug onder dr steen*

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 18:18

En zo zien we dat er verschillende behoeften zijn en verschillende smaken.
Gelukkig is er dan een gevarieerd aanbod.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-15 13:31

[***] schreef:

Ik zou me hier zo graag buiten houden maar ik kan het niet! |o

Het zou inderdaad super zijn als iedereen kan blijven reageren.
Maar als bijvoorbeeld Veulen wat zegt, gaat Simpelman daarop in om juist weer wat anders te zeggen.
Voorheen was het zo, dat als Veulen en Babootje allebei wat anders zeiden, deze gewoon het bericht quoten van diegene die de foto plaatsten en daar hun mening over gaven. Tuurlijk kwam er wel eens een discussie op gang, maar minder heftig dan deze nu zijn. Nu zijn er gewoon wat 'nieuwere' bokkers in het topic, en daardoor blijven veel bokkers die er al heel lang waren hier weg. S_en_Z zie ik nooit meer, Babootje zie ik amper, Joolien zie ik zelden meer, Veulen, 0000.. Dit waren de standaard bokkers in dit topic, die altijd hun woordje klaar hadden voor o.a. mij. Nu ben ik blij als een van hun eens reageerd, en niet alleen Simpelman.

Dit wil niet zeggen dat ik niks doe met het advies van Simpelman. Ik volg gewoon het advies op dat mij aanspreekt. Dat naar mijn idee helpt bij het paard dat ik rijd. Is dit niet de oplossing, kijk ik wat me nogmeer aanspreekt. Of dit nu van Simpelman is of van 0000, dat maakt niets uit.

Wat mij vooral opvalt is dat het nu overkomt alsof er maar 1 manier de juiste is. Maar dit is niet zo. Er zijn wel 10000 verschillende manieren, en daarvan zijn er misschien wel 100 goed. Dus de manier van Joolien is goed, en de manier van Babootje is goed. De manier van Simpelman en van weet ik veel wie allemaal nog meer. Naar mijn idee ligt het aan het paard dat je rijd. Ten alle tijden moet er (wederzijds) respect zijn, en een dominant paard dat over je heen loopt mag best aangepakt worden. Een onzeker paard, mag best eens over zijn grens heen geholpen worden, en zo geld dit ook weer voor ruiters. En zo zijn er zo veel andere dingen!

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 13:42

Mee eens LU. Ik mis de oude garde: Bertie, SenZ hebben we al langere tijd niet gezien. Maar ook Piendumatre had zeer waardevolle bijdragen, net als Marinke die net als ik heel erg alles overdacht en dit dan ook kon uitwerken.. Sjolvir?

Maar heb de hoop dat het weer terug komt, dit topic heeft wel vaker dieptepunten gehad. Dat is met rijden net zo, ook daar moeten we doorheen, kijken wat je er zelf aan kan veranderen en verbeteren. Soms is dat gewoon een stapje terug doen..

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-15 13:45

Klopt, ik was er ook nog eens een hele hoop vergeten :=

Het belangrijkste is gewoon, laat ieder zijn mening geven, laat elkaar in hun waarde en respecteer elkaar!
Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, en laat ieder zijn eigen weg kiezen. Niet de manier van een ander helemaal de grond in boren, omdat die van jou de beste is. Dit verschilt per ruiter, per paard.

JoJoPonylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 00:29

Evelijn schreef:
JoJoPonylove schreef:

Vervelend dat je pony kreupel is. Zou een recente foto leuker vinden, ik besteed er toch tijd aan en dan zou ik het vervelend vinden als je daarna roept dat de pony nu heel anders is. Ik ga het toch maar even proberen, al was het maar om het weer over het onderwerp van het topic te hebben ipv hoe we hier met elkaar omgaan.

Wat bedoel je trouwens over tempocontrole? Welk probleem heb je daar nu mee? Gaat ze te hard? Reageert ze slecht?
Oja.. je hebt ook helemaal nog niks gezegd over leeftijd en graad van africhting en hoelang jezelf rijdt en hoelang jullie samen bezig zijn is ook interessant (heb nu wel je foto bekeken... en geschreven wat ik zie en wat ik zou doen... maar heb natuurlijk beperkte kennis van jou, je pony etc... dus zou best kunnen dat het weer heel anders is... als je bijv. vertelt dat dit een 15 jarige is die al Z heeft gelopen)

Heb ook weer naar oud gebruik even lijntjes in je foto getekend, het is maar een hulpmiddel maar het helpt soms om kritischer naar je zelf te kijken en ook voor de uitleg is het makkelijker.

[ [url=m/RvPqyk.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ten eerste wat ik zie is dat je je buitenhand omhoog doet voor stelling ipv opzij. Ik weet dat er stromingen zijn die dat beter vinden maar de kans dat je paard dan gaat kantelen met het hoofd is wel aanwezig dus ik zou daar wel voor oppassen. Je ziet de groene lijn... elleboog tot mond en daar komt dus nu je linkerhand bovenuit. Je wil een rechte lijn om de juiste verbinding en communicatie te houden met de paardenmond.

De gele lijn is je loodlijn langs oor, schouder, heup, enkel. Je lichaam hoort mooi op elkaar gestapeld zijn om goed mee te kunnen bewegen. Ik heb een beetje twijfels over je zit in dit zadel... je trekt je been wat op.. misschien omdat je het idee hebt dat je als je been laat hangen niet meer kan drijven.
Ben ook bang dat als je je been wel netjes laat afhangen dat je enkel dan voor de gele lijn uitkomt.
Daarnaast heb ik beetje het idee dat je wat voorin het zadel hangt en zadel ook wat op schouder/schoft hangt wat de beweging niet ten goede komt. Weet eigenlijk niet zo goed waarom ik twijfel maar het valt me wel op.

De driehoekjes onder de voor- en achterbenen zijn ongeveer even groot, en zie ook op deze foto geen grote verschillen tussen de hoefafwikkeling in de diagonalen. De tact was dus waarschijnlijk op dit moment redelijk in orde.

Nu is dit "AAN DE TEUGEL" ... nee nog lang niet... je hebt zo op de foto wel redelijk contact met de mond, al verstoor je die door je hand op te tillen.
Wat zou ik doen als ik deze pony zou rijden.. veel overgangen op zo min mogelijk hulpen. Zorgen dat ze van achteren gaat vertrekken. Voorwaarts-neerwaarts op ontspanning en losgelaten oefenen en daarbij wel heel veel opletten dat ik mijn handen en armen netjes en ontspannen houd.
Zou korte krachtige trainingen doen, iets van max. half uurtje afgewisseld met langere buitenritten.
En vooral heel veel plezier hebben met je haflinger (de meeste hebben superveel humor :D )

Thanks voor je duidelijke uitleg :D

Mina en ik zijn nu bijna 2 jaar een combinatie, Mina is 11 en is hiervoor nooit echt heel serieus gereden, vooral buitenritten. Ik rij nu ong 5 jaar.

Met tempocontrole bedoel ik dat ze vaak een bak energie heeft, en ze dan moeite heeft met focussen op de ruiter. Sowieso moet je haar heel erg bezighouden want anders gaat ze echt een eigen leven lijden :+ .

Dat van mijn voeten is ook heel raar want, ik had hier nooit last van (zelfde zadel en paard) maar nu wel.

Ze had zich gewoon verstapt in de wei, en ze loopt nu weer goed. Dus misschien dat ik over een paar weken ofzo, weer iemand mee krijg om fotos te maken. Iig bedankt voor je uitleg en ga met je tips aan het werk.

diaghilev5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 12:23

Ben een meelezer van dit topic. Zit met een vraagje: Hoe bereik je verzameling in de Moderne dressuur?
Kan iemand mij dat uitleggen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 12:29

diaghilev5 schreef:
Ben een meelezer van dit topic. Zit met een vraagje: Hoe bereik je verzameling in de Moderne dressuur?
Kan iemand mij dat uitleggen?

Niet.....?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 12:59

Verzameling is het wanneer een paard zich op richt vanuit de achterhand, het wordt voor licht en los.
Hiervoor is een aanspanning nodig van de bovenlijn van hak tot nek en een bolle rug.
De bewegingen van een paard worden hierbij rustig en kalm omdat in deze houding van het paard de aanmaak van adrenaline stopt.

In de Moderne Dressuur wordt de rug niet opgebold en er zal dus geen sprake van verzameling zijn.
Men maakt er gebruik van de adrenaline stress.

Prof Dr Rob van Wessum heeft eind jaren 90 wetenschappelijk aangetoond dat er in de passage en de piaffe getoond in de GP wedstrijden geen noemenswaardige verplaatsing van het zwaartepunt plaats heeft. De onderzoeks resultaten werden onder meer uitgebreid beschreven in de Hoefslag.
M.a.w. het gewicht is er hetzelfde verdeeld over 4 benen in alle gangen.
Dat wat er in de MD verzameling genoemd wordt is in werkelijkheid een hyperactieve achterhand door de adrenaline en een forse hand die de hals omhoog en naar achteren brengt met een poging tot behoudt van de nageeflijkheid.

Klassieke verzameling, let op de kootvering en de teugelvoering.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

diaghilev5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 13:57

Simpelman. Dank voor Uw uitleg en de mooie foto's van verzameling door Nuno Oliveira, Philippe Karl en Aloys Podhashky. Wat een prachtige voorbeelden om naar te streven.

Ik vroeg me al af hoe je met "signaal hulpen"zoals gebruikt wordt in de MD methode een paard kan begeleiden naar verzameling en terug als je met afstekende(niet aangelegde) benen rijdt.

Wat de andrenaline stress betreft, begrijp ik het goed, dat daarom sommige paarden in de GP zo spastisch bewegen in de piaffes? Is er dan totaal geen ontspannen aanspanning?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 14:13

Simpelman, dat is echt onzin. Zowel in de klassieke als in de moderne dressuur zijn er goede en slechte voorbeelden te vinden.
Ik vind echt de middelste foto - Philippe Karl begrijp ik - nu echt geen voorbeeld van hoe het zo moeten. Hoofd omhoog gesjord (open mond), uit de rug, oren naar achteren en een zwaaiende staart. Geen reclame voor de door jou zo bejubelde klassieke dressuur.

diaghilev5 schreef:
Ik vroeg me al af hoe je met "signaal hulpen"zoals gebruikt wordt in de MD methode een paard kan begeleiden naar verzameling en terug als je met afstekende(niet aangelegde) benen rijdt.

Misschien is in dit opzicht het artikeltje in Paard&Lifestyle "laten we stoppen met moeilijk doen" leuk om te lezen. Waar overigens niets nieuws in staat, maar iets dat Anky al jaren predikt. (Geen 2 hulpen tegelijk geven).
http://paardenlifestyle.com/ophouding/
http://www.horses.nl/sport/anky-meer-aa ... ge-hulpen/
Volgens Menke Steenbergen, auteur van het boek Paardsignalen en eigenaresse van de Teugeldrukmeter, zijn het meestal de teugelhulpen waar je paard op zal reageren als er meerdere hulpen tegelijk gegeven worden. Wanneer je dus een ophouding maakt, en je geeft ook nog een been- en een zithulp, zal je paard waarschijnlijk reageren op de ophouding en de andere hulpen negeren. Het is dus totaal niet efficiënt om die zit- en beenhulpen op dat moment te geven. Je wilt je paard leren om te reageren op die hulpen en niet om ze te negeren, tenzij je misschien een überheet paard hebt die op de kleinste aanrakingen wegschiet.

Volgens Menke moet je juist de verschillende hulpen na elkaar geven en hoe verder je paard in de africhting is, des te sneller je deze hulpen na elkaar kunt geven. In deze video, waarbij ze een presentatie tijdens het Paard&Lifestyle Trainingsweekend gaf, gaat ze daar verder op in.

Het is de kunst van het paardrijden om je hulpen zo eenduidig en simpel mogelijk te geven, zodat je paard begrijpt wat je bedoelt. Eigenlijk denk ik dat hoe ingewikkelder je het maakt, voor jezelf en je paard, des te minder je zelf begrijpt waar je mee bezig bent. Of eigenlijk zoals Einstein zegt: ‘Als je het niet simpel kunt uitleggen, dan begrijp je het niet goed genoeg.’

Laten we dus stoppen met ingewikkeld en zweverig taalgebruik en moeilijke combinaties van hulpen. Houd het simpel! Daar wordt het paardrijden voor jezelf en je paard een stuk begrijpelijker en dus leuker van.

Als je dit begrijpt, weet je ook hoe in de "moderne" dressuur wordt verzameld. Heel simpel.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 14:29

Eens met babootje, ik zie op de tweede foto eerder een paard wat zich verzet dan een paard wat ontspannen is. Daarbij, bij de moderne dressuur streef je er toch ook naar een ontspannen bovenlijn en een aanspannende buik? Je wilt dat het paard zijn bovenlijn ontspant zodat hij die bekkenkanteling kan maken en onder kan treden, of zeg ik nou wat raars?