DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ART_UMA

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 14:09

Mireille1970 schreef:
jasmijn78 schreef:
En dat is heel heel triest... Maar dat is onkunde en zegt niets over de traningsmethode zelf.

... Maar ehm volksstammen die LDR toepassen, neeeeeeeeee je moet LDR niet vergelijken met kneuzen die hun paard te diep hebben!

Als je de traingsmethoden LDR vs "klassiek" vergelijkt, denk ik dat LDR intrinsiek slechter is wanneer gekeken wordt naar de mogelijkheden van verkeerd toepassen. Ook de voorstanders van LDR geven aan dat je het eigenlijk pas (ver) na de basis kunt toepassen. Tegenstanders geven aan dat zelfs dat niet kan Duivel .
Een en ander laat niet af dat er een mode is ontstaan om vanaf de laagste basis LDR (hoe fout ook) toe te passen. En dat past mij slecht. Dan kunnen (bokt) LDR voorstanders wel zeggen dat het geen LDR is, maar vraag je de "kneuzen die hun paard te diep hebben" wat ze doen, dan noemen ze vroeger of later wel LDR of Anky. That's a fact.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 14:28

ART_UMA schreef:
Als je de traingsmethoden LDR vs "klassiek" vergelijkt, denk ik dat LDR intrinsiek slechter is wanneer gekeken wordt naar de mogelijkheden van verkeerd toepassen. Ook de voorstanders van LDR geven aan dat je het eigenlijk pas (ver) na de basis kunt toepassen. Een en ander laat niet af dat er een mode is ontstaan om vanaf de laagste basis LDR (hoe fout ook) toe te passen. En dat past mij slecht. Dan kunnen (bokt) LDR voorstanders wel zeggen dat het geen LDR is, maar vraag je de "kneuzen die hun paard te diep hebben" wat ze doen, dan noemen ze vroeger of later wel LDR of Anky. That's a fact.

Ik ga mijzelf even herhalen:

ART_UMA schreef:
En dat is heel heel triest... Maar dat is onkunde en zegt niets over de traningsmethode zelf.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 14:34

jasmijn78 schreef:
ART_UMA schreef:
Als je de traingsmethoden LDR vs "klassiek" vergelijkt, denk ik dat LDR intrinsiek slechter is wanneer gekeken wordt naar de mogelijkheden van verkeerd toepassen. Ook de voorstanders van LDR geven aan dat je het eigenlijk pas (ver) na de basis kunt toepassen. Een en ander laat niet af dat er een mode is ontstaan om vanaf de laagste basis LDR (hoe fout ook) toe te passen. En dat past mij slecht. Dan kunnen (bokt) LDR voorstanders wel zeggen dat het geen LDR is, maar vraag je de "kneuzen die hun paard te diep hebben" wat ze doen, dan noemen ze vroeger of later wel LDR of Anky. That's a fact.

ART_UMA schreef:

Maar zegt dat iets over LDR/Anky of over die kneuzen?

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 14:37

Goofy44 schreef:
Omdat iemand roept dat het goed is, moet je die dan op het woord geloven ? En dan via bokt ?
Als je naar de cv van bokkers kijkt, dan is er niemand die voldoende krediet heeft om aan te kunnen nemen dat het wel goed zit.... Het zelfbeeld is vaak anders dan het beeld dat je omgeving van je heeft. Als je redelijk kan rijden, kom je op een redelijk paard door de Z2. Als je LDR nodig zou hebben om daar te komen ben je verkeerd bezig. LDR is geen trainingssysteem of trainingsmethode. Het is slechts een van de vele hulpmiddelen die een trainer tot zijn beschikking heeft. Het is bedoeld voor de top, de boodschap is "do not try this at home". Niemand van de top, draait in dit topic mee. Waar leuteren we dan over ? Mag dat niet ? Mag je geen mening hebben ? Mag je eigen kennis en ervaring uitwisselen ? Hoe kan ik iemand op z'n woord geloven ? Dat is toch ..... Huilen Huilen Huilen

Ik zou niet blindvaren op de ervaring en de mening van een Z-ruiter...... Er zijn mensen die zelfs geen dressuur rijden, maar wel weten wat je met een paard wel en niet kan doen.

DENKEN te weten wat ze ermee kunnen.

Sterker nog: "er zijn er ook nog die wel dressuur rijden maar het nog niet weten"...

Maar gaven we niet al eerder aan dat een niveau er niet toe doet? Ervaring wel.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 14:38

Het is net als met mok, ga 100 mensen/artsen vragen wat ze ermee aan moeten, en je krijgt 100 verschillende meningen, de ervaring leert je vanzelf wat de beste methode is.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 14:43

jasmijn78 schreef:

Als een methode zoveel valkuilen heeft, kun je je afvragen of de methode goed is. Bij genoeg kunde (Hubertus Schmidt) is LDR ook niet nodig. Moet ik daaruit dan concluderen dat LDR ruiters niet de kunde hebben om het volgens de "klassieke" methode te doen?

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 14:48

Mireille1970 schreef:
Over allebij, zonder Anky was deze discussie er niet, en reden de kneuzen op een andere manier (er zou dan vast wel een andere topper zijn geweest die navolging behoeft). Want dat is het wel, min of meer blinde navolging van iets dat "succes" heeft opgeleverd (en dat op elk nivo).

Mr_PLH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 14:53

Goofy44 schreef:
Omdat iemand roept dat het goed is, moet je die dan op het woord geloven ? En dan via bokt ?
Als je naar de cv van bokkers kijkt, dan is er niemand die voldoende krediet heeft om aan te kunnen nemen dat het wel goed zit.... Het zelfbeeld is vaak anders dan het beeld dat je omgeving van je heeft. Als je redelijk kan rijden, kom je op een redelijk paard door de Z2. Als je LDR nodig zou hebben om daar te komen ben je verkeerd bezig. LDR is geen trainingssysteem of trainingsmethode. Het is slechts een van de vele hulpmiddelen die een trainer tot zijn beschikking heeft. Het is bedoeld voor de top, de boodschap is "do not try this at home". Niemand van de top, draait in dit topic mee. Waar leuteren we dan over ? Mag dat niet ? Mag je geen mening hebben ? Mag je eigen kennis en ervaring uitwisselen ? Hoe kan ik iemand op z'n woord geloven ? Dat is toch ..... Huilen Huilen Huilen

Ik zou niet blindvaren op de ervaring en de mening van een Z-ruiter...... Er zijn mensen die zelfs geen dressuur rijden, maar wel weten wat je met een paard wel en niet kan doen.

Ben ik niet helemaal met je eens. Wat is de TOP? Voor het ene paard is Z2 het maximale kunnen en dmv van LDR valt er wellicht nog dat beetje extra uit te halen.

En dan nog, topruiters trainen ook 4 jarigen LDR, tenminste dat zie ik regelmatig op HK, PAVO enz. En dat is geen topsport.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 14:53

ART_UMA schreef:
jasmijn78 schreef:

Als een methode zoveel valkuilen heeft, kun je je afvragen of de methode goed is. Bij genoeg kunde (Hubertus Schmidt) is LDR ook niet nodig. Moet ik daaruit dan concluderen dat LDR ruiters niet de kunde hebben om het volgens de "klassieke" methode te doen?

Wie bepaald dat Hubertus niet beter zou zijn dan met LDR?

Wat is voldoende? Stoppen met grenzen verleggen? Dan hadden we nu nog alleen vulpennen gehad en vuur met steentjes gemaakt.

Anky gaat voor zeer goed ipv voldoende, en vind persoonlijk LDR daar bij passen voor haar en haar paarden. Dat hoeft niet iedereen te vinden, hier ook niet, maar om het tegen te spreken is denk ik wat vreemd.

Want het enige middel waarmee je kan meten wie "beter" is, is in de ring.... Do I need to say more?

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 14:54

marcolemar schreef:
Goofy44 schreef:

Ben ik niet helemaal met je eens. Wat is de TOP? Voor het ene paard is Z2 het maximale kunnen en dmv van LDR valt er wellicht nog dat beetje extra uit te halen.

En dan nog, topruiters trainen ook 4 jarigen LDR, tenminste dat zie ik regelmatig op HK, PAVO enz. En dat is geen topsport.

Vind ik wel.

Topsport kan niet alleen op een 12 jarige. Een 4 jarige top rijden is net zo goed topsport.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 14:55

ART_UMA schreef:
Mireille1970 schreef:
Over allebij, zonder Anky was deze discussie er niet, en reden de kneuzen op een andere manier (er zou dan vast wel een andere topper zijn geweest die navolging behoeft). Want dat is het wel, min of meer blinde navolging van iets dat "succes" heeft opgeleverd (en dat op elk nivo).

Nee hoor. Toen ik nog landelijke ruiter was bij de 's Gravenhof en de dubbele teugel in de mode was, liepen ze allemaal te diep en had Anky nog een shetlander en was Annemarie nog NK.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 15:02

ART_UMA schreef:
Als een methode zoveel valkuilen heeft, kun je je afvragen of de methode goed is.

Dan kun je beter stellen: als dressuur of paardrijden zoveel valkuilen heeft, waarom doen we het dan nog?

Iedere ruiter die niet alle kneepjes van het rijden onder de knie heeft is in principe een marteling voor zijn paard. En toch doen vele het hun paard elke dag weer aan.

Fouten maken of methodes of middelen verkeerd toepassen doen we allemaal in meer of mindere mate. Dat hoort nu eenmaal bij het leerproces. En het feit dat wij moeten leren betekent dat onze paarden daar soms onder zullen lijden. Maar enige relativering is hier dan wel op zijn plaats, want doen we het met opzet? Is een paard meteen verwaarloosd, mishandeld of ongelukkig omdat zijn ruiter fouten maakt of nog moet leren?

En moeten ruiters die wel goed hebben leren rijden en methodes en middelen wel goed kunnen toepassen maar stoppen met rijden omdat anderen anders net zo goed willen worden als hun en daarbij fouten zullen maken waaronder hun paard wel eens zou kunnen lijden?

Het is goed dat ruiters willen leren.
Het is niet erg dat ze daarbij fouten maken zolang ze verder maar hun verstand (of dan van een ander) gebruiken het beste met hun paard voorhebben.

Slecht is het pas als ruiters willens en wetens het paard laten lijden, niet open staan voor kritiek, zich afreageren op het paard, zichzelf geen spiegel voorhouden en alles na-apen zonder er over na te denken. En dan maakt het niet uit of je klassiek rijdt, of je klassieke rijden aanvult met LDR.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 15:36

Mireille1970 schreef:
Wie bepaald dat Hubertus niet beter zou zijn dan met LDR?
Hubertus zelf. citaat:
Citaat:
What I don’t like about this new method is that they can train the horse at Grand Prix level for four or five years and win gold medals, and yet the work is like fighting every time they work – then I think something is wrong with the training. If I train a horse very well, then at the end you have them with very light aids, and you can’t see what I am doing. At the end of the training of a good Grand Prix horse, it must look like he does it by himself. And we should not just focus on the five minutes in the ring, also the warmup and the training. Everything fits together. You have to say with the Dutch riders that often in the test it looks good, but that is only five or six minutes, and we have to look at the whole thing together, the warmup, the training, and the test.”

Mireille1970 schreef:
Wat is voldoende? Stoppen met grenzen verleggen? Dan hadden we nu nog alleen vulpennen gehad en vuur met steentjes gemaakt.
Innovatie is het tover woord, maar niet elke verandering is een verbetering. Er zijn zat voorbeelden te noemen waarbij een beter systeem toch het onderspit heeft gedolven.

Mireille1970 schreef:
Anky gaat voor zeer goed ipv voldoende, en vind persoonlijk LDR daar bij passen voor haar en haar paarden. Dat hoeft niet iedereen te vinden, hier ook niet, maar om het tegen te spreken is denk ik wat vreemd.
Dat een topsporter voor zeer goed gaat, eens. Of LDR daarbij hoort, voor Anky en Sjef blijkbaar wel. Het gevaar zit 'm altijd in het opzoeken van de grenzen. Het extreme LDR vindt ik een grens te ver. Aan de andere kant ook veel goeds, voor mij was een clinic van Anky met cocktail een eye opener in de zin van hand geen been en andersom en de directe reacties van het paard op de hulpen.

Mireille1970 schreef:
Want het enige middel waarmee je kan meten wie "beter" is, is in de ring.... Do I need to say more?
You make my point Clown Cool . Het is het succes wat de primaire drijfveer is, aan de andere kant is het maar de vraag of de beoordeling in de ring het optimale middel ter vaststelling van "beter" is. Als ik ziek ben en na een behandeling van de dokter weer beter, hoef ik nog niet gezond te zijn.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 15:48

jasmijn78 schreef:
ART_UMA schreef:
Als een methode zoveel valkuilen heeft, kun je je afvragen of de methode goed is.

Dan kun je beter stellen: als dressuur of paardrijden zoveel valkuilen heeft, waarom doen we het dan nog?

Iedere ruiter die niet alle kneepjes van het rijden onder de knie heeft is in principe een marteling voor zijn paard. En toch doen vele het hun paard elke dag weer aan.

Fouten maken of methodes of middelen verkeerd toepassen doen we allemaal in meer of mindere mate. Dat hoort nu eenmaal bij het leerproces. En het feit dat wij moeten leren betekent dat onze paarden daar soms onder zullen lijden. Maar enige relativering is hier dan wel op zijn plaats, want doen we het met opzet? Is een paard meteen verwaarloosd, mishandeld of ongelukkig omdat zijn ruiter fouten maakt of nog moet leren?

En moeten ruiters die wel goed hebben leren rijden en methodes en middelen wel goed kunnen toepassen maar stoppen met rijden omdat anderen anders net zo goed willen worden als hun en daarbij fouten zullen maken waaronder hun paard wel eens zou kunnen lijden?

Het is goed dat ruiters willen leren.
Het is niet erg dat ze daarbij fouten maken zolang ze verder maar hun verstand (of dan van een ander) gebruiken het beste met hun paard voorhebben.

Slecht is het pas als ruiters willens en wetens het paard laten lijden, niet open staan voor kritiek, zich afreageren op het paard, zichzelf geen spiegel voorhouden en alles na-apen zonder er over na te denken. En dan maakt het niet uit of je klassiek rijdt, of je klassieke rijden aanvult met LDR.

De verantwoording ligt bij ons (de eigenaren / ruiters van paarden). (punt!) Goede bedoelingen zijn niet genoeg. Er zijn steeds meer niet paardenmensen met paarden en impuls aankopen horen daar ook bij. ONBEGRIJPELIJK (zit ik op een stokpaardje of niet duhhh)

Bij die verantwoording hoort ook een goede behandeling, en ja dat is met vallen en opstaan, maar willens en wetens zijn we waarschijnlijk geen dierenbeulen. Maar er zijn genoeg drijfveren bv de drang naar succes waardoor wij stervelingen toch een beetje water bij de wijn doen. Even wat meer druk, even inbuigen, even LDR even... allemaal ter verbetering van wat??? NIET HET GELUK VAN HET PAARD.
We moeten het wat mij betreft zo goed mogelijk doen en dat betekent kritisch kijken naar jezelf en wat je doet, maar ook kijken welke methode je misschien verder helpt. En ik zet een streep bij extreem LDR.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 16:07

Misschien ligt het grote verschil wel hier:

NIEMAND heeft een paard voor het geluk van het paard. Diegene die zegt van wel liegt gewoon.

We hebben een paard omdat we paarden zo leuk vinden. Dus willen we het beste voor ons en ons paard. En juist daar ligt het verschil... de ene vind zonder schoenen in de bagger en zonder deken lekker natural buiten, de ander vind met kop in de lucht aan een lang touwtje langs de zee, de ander vind springen of mennen of western of draverij of racen of whatever en de ander wil er alleen naar kijken en er een veulen bij fokken.

Allemaal omdat WIJ het leuk vinden en WIJ denken dat een paard dat leuk vind.
Dus hou eens op over "de verbetering van het geluk van het paard zit niet in LDR"...
IK vind dat mijn paarden er keihard van opknapten en daardoor werd IK er gelukkiger van. IK zeg echter niet dat het de enige manier is, het enige geluk is, of de enige of beste weg. Het is echter ook NIET slecht zoals sommigen zeggen...

Daarbij komt ook weer het individu paard. Ik heb dieren gezien die ongelukkig werden als je ze niet liet springen, of die wegkwijnden in de manegeles, terwijl anderen dat allemaal anders ondergaan. Kijk naar je paard, zoek er één die hetzelfde wil als jij en maak elkaar gelukkig.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 17:18

marcolemar schreef:
Ben ik niet helemaal met je eens. Wat is de TOP? Voor het ene paard is
Z2 het maximale kunnen en dmv van LDR valt er wellicht nog dat beetje
extra uit te halen.

Als een paard een normale bouw heeft en redelijk gezond is, dan ligt de
beperking om Z2 wel of niet te kunnen halen in de meeste gevallen niet
bij het paard, maar bij degene die erop rijdt. Het ene paard is de klos,
het andere paard heeft wat meer geluk.
Citaat:
En dan nog, topruiters trainen ook 4 jarigen LDR, tenminste dat zie ik
regelmatig op HK, PAVO enz. En dat is geen topsport.

Voor de top ruiter waarschijnlijk niet, voor het paard wel.
Het verschil met wat je op een gewone stal of manege ziet is dat LDR
daar kennelijk als systeem of methode wordt gezien. De manier van
hulpgeving is niet of nauwelijks aangepast, we noemen het alleen anders.

Op sportpaarden waar LDR op wordt toegepast, is ook de hulpgeving
waarop gereageerd moet worden anders dan bij traditioneel rijden. Dat
is eerder onderdeel van een ander systeem of methode te noemen. LDR zou ik
geen andere methode of systeem durven te noemen.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 17:34

QQQQ schreef:
Ha! Blije ontspannen ruiters? Die mensen die zo snel mogelijk meer uit hun paard willen halen (liefst meer dan erin zit), die willen presteren? Blij en ontspannen? Die is leuk *LOL* .

Waar haal je dit nou weer vandaan?
Dit heeft echt nulkommanul met LDR te maken.... sterker nog; ik word helemaal gestoord van die dressuurmiepjes die gestressd, boos en geïrriteerd op hun paard zitten met de instelling "zo moet paardrijden eruit zien en daar moet mijn paard maar inpassen". Die ben ik nog nooit tegengekomen op een stal waar oa met LDR gewerkt werd, wel op stallen waar men klassieke rijkunst predict.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 18:25

QQQQ schreef:
horseyfries schreef:
Waarom doe je in vredesnaam nog aan dressuur als je er zo over denkt?
Omdat dressuur er niet is om wedstrijden te rijden, maar om héél andere redenen. Wat een domme vraag weer trouwens - alsof je dressuur alleen maar leuk kunt vinden als je het in wedstrijdverband kunt beoefenen Rolleyes .

Er zijn geen domme vragen, alleen maar domme antwoorden, en die geef jij hier. Want waar lees jij dat ik het over wedstrijden heb??? Gestoord Gaaaap Frusty

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 18:27

Aimee schreef:
QQQQ schreef:
Ha! Blije ontspannen ruiters? Die mensen die zo snel mogelijk meer uit hun paard willen halen (liefst meer dan erin zit), die willen presteren? Blij en ontspannen? Die is leuk *LOL* .

Waar haal je dit nou weer vandaan?
Dit heeft echt nulkommanul met LDR te maken.... sterker nog; ik word helemaal gestoord van die dressuurmiepjes die gestressd, boos en geïrriteerd op hun paard zitten met de instelling "zo moet paardrijden eruit zien en daar moet mijn paard maar inpassen". Die ben ik nog nooit tegengekomen op een stal waar oa met LDR gewerkt werd, wel op stallen waar men klassieke rijkunst predict.

Yep, helemaal mee eens. Ik heb nog nooit op een LDR stal iemand drie uur lang een paard af zien beulen, daar is het motto: wat vandaag niet komt komt morgen wel, terwijl ik klassieke stallen ken waar paarden drie uur lang met het schuim eraf druipend worden doorgetraind omdat het MOET EN ZAL lukken.....

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 19:09

Dressuur is niet perse voor wedstrijden al zijn die wel een leuke en welkome afwisseling voor zij onder ons die niet groen zien van spanning omdat ze starten moesten. Bovendien kun je eens kijken wat een ander (de jury) van jouw paard vind en jouw manier van africhten.
Dresuur of dresseren is het africhten van en een verplichting voor allen die paardrijden.
En blije ontspannen ruiters vind je altijd als een paard zich ontspant geeft en meewerkt, en dat zal bij de een in klassiek zijn bij de ander mischien in LDR. So What, moet iedereen toch voor zichzelf weten. Ik weet wel dat ik voor de afwisseling ga een maal dit een maal dat, eens laten wachten op de lange zijde voordat je vertrekt naar middendraf eens doorparreren met je zit naar bijna stap en dan toch weer vertrekken naar draf, eens echt een overgang naar stap en direct weer weg, wat kleiner galloperen maar de hals rond en dan ontspannen doorgalloperen aan de lange teugel en die aan het einde van de lange zijde weer oppakken . Noem maar op. Paardrijden is zoveel meer dan de standaard klassieke insteek, met alleen maar de kop er op en maar rondtrekken en schoppen met het paard die zijn oren in zijn nek heeft en zijn rug weggedrukt met veel adrenaline in het bloed door de spanning van de zware oefening of waren het de zweep en de sporen maar oh jee wat is het paard er blij mee.

Je moet dat doen wat je paard kan bekoren niet dat wat in het theorieboek staat van twee honderd jaar oud. Je moet dat doen wat jou en je paard past niet dat wat een in een richting geprogrameerde instructeur staat op de wauwelen.
Aan het einde van de rit moet jij kunnen zeggen YES ik heb fijn gereden ik ben tevreden en als het paard ook nog tevreden is dan is het prima.

<En die medische fact, ach ik zie 7 jarige paarden op de weide met artrose keurig klassiek gereden, een drie en halfjarige groene zo uit het weiland met een 3 voor zijn kogelgewricht en artrose. Het zegt allemaal niks. Je zult per toeval een aantal paarden testen die gewoon als van de meet af slechte waarden hadden. Je weet het niet. Het gaat er gewoon om dat je de spieren traint en als je dat met je gezonde verstand doet is er niets aan de hand. Al geef ik toe dat sommigen gewoon geen gezond verstand hebben.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 20:05

Mireille1970 schreef:
knip ...Dus hou eens op over "de verbetering van het geluk van het paard zit niet in LDR"...
IK vind dat mijn paarden er keihard van opknapten en daardoor werd IK er gelukkiger van. IK zeg echter niet dat het de enige manier is, het enige geluk is, of de enige of beste weg. Het is echter ook NIET slecht zoals sommigen zeggen...knip

Weet je, tijdens een discussie over LDR in een trainingsweek bij Bartels, werd me gezegd een te romantische kijk op dressuur te hebben, en dat zal dan wel. Ik verwacht van een GP dressuurpaard dat ze op bijna niets gereden kunnen worden, zodat het bijna is alsof het paard het vanzelf doet.
Juist bij het LDR trainen zoals gezien bij verschillende echte toppers is dat absoluut niet het geval. Op momenten is het grof, en dan pas ik. Wat dat betreft zijn het de daden die tellen, niet het verhaal. Op die basis is mijn mening dat LDR in iedergeval niet MIJN geluk verhoogd en of het slecht is tja ik hoop van niet.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 20:07

jasmijn78 schreef:
Geloofwaardiger is de ruiter van een hoger niveau omdat:
Er zijn genoeg ruiters van hoog niveau (zéker boven Z Ja ) die LDR zeer kwalijk vinden.
jasmijn78 schreef:
Ik wil iemands mening ook best accepteren, MITS goed onderbouwd
Precies mijn standpunt Ja .

Mireille1970 schreef:
Het is net als met mok, ga 100 mensen/artsen vragen wat ze ermee aan moeten, en je krijgt 100 verschillende meningen, de ervaring leert je vanzelf wat de beste methode is.
Klopt, mok is ook niet fijn voor een paard, maar niet elk paard laat het even duidelijk merken. Knipoog
ART_UMA schreef:
Bij genoeg kunde (Hubertus Schmidt) is LDR ook niet nodig. Moet ik daaruit dan concluderen dat LDR ruiters niet de kunde hebben om het volgens de "klassieke" methode te doen?
Lips are sealed
Mireille1970 schreef:
Een computer die objectief het getoonde beoordeeld! Ja
jasmijn78 schreef:
Fouten maken of methodes of middelen verkeerd toepassen doen we allemaal in meer of mindere mate.
Fouten maken is iets anders dan iets bewust toepassen. Zeker als het niet duidelijk is of dat iets wel correct toegepast kan worden.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 21:38

Anky had LDR ook niet nodig om op de Olympische Spelen te komen. Wel heeft het haar uiteindelijk goud gebracht.
Hubertus Schmidt legt het in eigen land al af tegen LDR amazone Isabell Werth en op wereldniveau tegen verschillende andere LDR toepassers.
Ik heb ontzettend veel respect voor de man en zijn grandioze stijl van rijden, maar ben heel benieuwd of hij zichzelf niet het laatste succes ontzegd door stug tegen iets te zijn waarvan hij niet weet of het net dat laatste beetje extra zou kunnen geven wat hij nu mist. Ik denk dat hij met zijn superfijne manier van rijden er nooit verkeerd mee om zal gaan en het daardoor juist ook voor hem een meerwaarde zal kunnen betekenen.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 22:02

horseyfries schreef:
Anky had LDR ook niet nodig om op de Olympische Spelen te komen. Wel heeft het haar uiteindelijk goud gebracht.
Hubertus Schmidt legt het in eigen land al af tegen LDR amazone Isabell Werth en op wereldniveau tegen verschillende andere LDR toepassers.
Ik heb ontzettend veel respect voor de man en zijn grandioze stijl van rijden, maar ben heel benieuwd of hij zichzelf niet het laatste succes ontzegd door stug tegen iets te zijn waarvan hij niet weet of het net dat laatste beetje extra zou kunnen geven wat hij nu mist. Ik denk dat hij met zijn superfijne manier van rijden er nooit verkeerd mee om zal gaan en het daardoor juist ook voor hem een meerwaarde zal kunnen betekenen.
Misschien vindt ie de weg belangrijker dan het winnen.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 22:18

horseyfries schreef:

In een interview zei hij:
* They get very expensive - and then you have to start making another one."
* Often now I have ten or eleven Grand Prix to Prix St Georges horses,
* “When I buy them when they are five or six, then 100% of them go Grand Prix for the last ten years. Not all of them on the super super level, but most of them are international Grand Prix horses.”

Het is niet alleen kunde (want dan zou er denk ik meer ingezeten hebben), je moet een super topper eerst maar vinden en dan nog kunnen houden. En laten we wel wezen, sommige ruiters kunnen zich beter presenteren, zijn meer 'show man' dan anderen, het blijft een jury sport. Misschien is het alleen het ontbreken van een beetje geluk op het juiste moment ...