Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-15 20:44

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 21:01

Paarden met korte rug hebben dus vaker KS
En paarden met lang rug vaker ligament problemen.
Wat ook logisch is.

Maar 90% van de volbloeden heeft een radiografische afwijking.....dan kun je je die kosten voor rugfoto's ook wel besparen, hij heeft sowieso een afwijking :P

Meer dan 1/3e van de warmbloeden.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 21:19

Les 1 is doorgaans nooit een mens/dier beoordelen op alleen de rofo's, altijd in combinatie met het klinisch beeld.

Reden? Er zijn inderdaad legio afwijkende rofo's te trekken, waarbij het dier/de mens geen enkel probleem van deze afwijking heeft ondervonden of ooit gaat ondervinden.
Soms kan het uiteraard wel handig zijn omdat van aantal aandoeningen dusdanig veel kennis bestaat dat daar een goede voorspelling van het verloop van te geven is. En dat je dan weet of je het kan negeren of moet reageren. En zelfs die... zijn soms onvoorspelbaar.

Verder denk ik dat er heel wat gemist wordt bij de simpelere paarden. (even oneerbiedig zo genoemd, neem dat voorrecht als eigenaar van simpelere paarden.)
Reden? Naar mijn idee wordt er op veel simpelere paarden op een andere manier gereden en zijn er andere verwachtingen, kwaliteit ruiters en kwaliteit instructie is anders.
Keihard gezegd ik denk dat daar best nog veel verborgen leed is, wat echter allicht minder opvalt omdat men het bos in verdwijnt met een schots en scheef niet rad lopend paard en het zelf niet voelt en niemand het ziet die het kan zeggen.
Kan ook zijn dat velen minder rijden en daarmee hun paard minder zwaar belasten en er meer herstel tijd is. Verzin het maar.
Veel van deze paarden zijn ook nog wel eens relatief hard voor zichzelf, misschien door dat oerinstinct dat er nog in zit? (heb natuurlijk 2 fantastische oerpaardjes ;) )

En helaas.. van de sportfjorden die ik ken (noem ze maar even zo), zijn er heel wat gesneuveld, (inclusief de mijne, de oude althans) voor de sport. Niet minder dan bij de sportpaarden die als sportpaard gefokt zijn.
En met gesneuveld doel ik niet meteen op al dood, maar wel ongeschikt voor de sport.

Fokbeleid bij bv de fjorden is ook totaal anders, goedgekeurde hengsten van sommige andere stamboeken, hebben daar hoogstens een klinische keuring doorstaan, echt geen rofo geschoten....

En ja, weet dat er super oplettende recreatie ruiters zijn etc etc. maar zonder generalisatie kom ik nergens.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 21:43

Simpelman schreef:

Hoe kom je zo rapido aan deze link S.man ?

Heb vanmiddag n.l. Eva benaderd of ze deze publicatie me opnieuw zou willen mailen ivm het actuele onderwerp alhier.
Ik kon deze masterproef niet meer terug vinden vandaag.

Overigens betreft Eva haar studie helaas puur een litaratuur onderzoek, en geen praktijk onderzoek.
En is ze uiterst voorzichtig met het trekken van conclusies.

Sjolvir

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 21:55

En ik kan de link niet openen.. pdf reader is on the frits.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 22:59

Mijn gesneuvelde simpele sportpaard die nu dus al 6 jaar met pensioen is, moet ik met pijn in mijn hart zeggen.
De foto die mijn avatar is met zonsondergang was deze zomer nog op het strand.
https://www.youtube.com/watch?v=tGhlPno ... tube_gdata

En ja, ze wordt dus gereden.
Op ruiter geen commentaar, had op deze film haar 1e les op mijn pony.
Niet laten lopen is ook geen optie, rust roest... soms is kiezen moeilijk.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-15 23:34

Het topic heeft inmiddels een Bokt record record gemaakt.
Het is 20.000 maal per maand bekeken en inmiddels meer dan 100.000 maal.

Op naar de volgende 100.000.

Afbeelding

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 00:02

Ben niet zo van de drank, dit ook goed?
Afbeelding

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 01:03

Hahaha! Gefeliciteerd en proost _/-\o_ Y)(^)

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 01:10

Wouw, indrukwekkend! Gefeliciteerd Simpelman! Inderdaad op naar de volgende 100.000, ik klik nog wel even door...haha

Edit- Sjolvir....je hebt gelijk toch...rust roest en gaat toch best leuk. Ik kan me jou alleen maar op bokt met Fjordje herinneren tot nu...hihi

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 01:30

Een mooie mijlpaal.

Ik vraag me echter af waarom je mijn laatste post zou negeren, een topic valt of staat bij zinvolle discussie.

De gerefereerde literatuur studie is boeiend, maar gaat maar beperkt over de mogelijke oorzaken en vooral over de diagnose en mogelijke behandelingen.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 08:24

Sjolvir schreef:
Mijn gesneuvelde simpele sportpaard die nu dus al 6 jaar met pensioen is, moet ik met pijn in mijn hart zeggen.
De foto die mijn avatar is met zonsondergang was deze zomer nog op het strand.
https://www.youtube.com/watch?v=tGhlPno ... tube_gdata

En ja, ze wordt dus gereden.
Op ruiter geen commentaar, had op deze film haar 1e les op mijn pony.
Niet laten lopen is ook geen optie, rust roest... soms is kiezen moeilijk.

Waarom vind je dit zelf schijnbaar zo slecht? Meisje zit pony echt niet in de weg! En dat voor een eerste les!

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 08:26

@simpelman: Gefeliciteerd.. je ziet je krijgt de tongen los! :))

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 09:27

Gefeliciteerd Simpelman. Er zijn kennelijk een hoop nieuwsgierige bokkers. :j

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-15 09:44

jannico schreef:
Een mooie mijlpaal.

Ik vraag me echter af waarom je mijn laatste post zou negeren, een topic valt of staat bij zinvolle discussie.

De gerefereerde literatuur studie is boeiend, maar gaat maar beperkt over de mogelijke oorzaken en vooral over de diagnose en mogelijke behandelingen.

Dat is omdat ik niet goed weet wat te antwoorden omdat het me lijkt dat je in je post de antwoorden van alle deelnemers aan mij toeschrijft en ook probeer welles nietes dicussie te vermijden.

Wat betreft Beran, zij rijdt haar paarden niet binnen de kaders van het FEI. (die direct voortkomen uit de K D 1900-1950)
Dat moet zij weten, daar heb ik niets over te zeggen, het wordt discussie onderwerp wanneer haar resultaten vergeleken worden mét.

We kunnen constateren dat er geen regelmaat en tact is, gebrek aan Schwung, ruimte en ruggebruik.
Filmpjes op internet zetten waarbij die zaken duidelijk niet in overeenstemming zijn met het FEI regl betekent dat of men houdt hier geen rekening mee, of men is zich er niet van bewust.
Wat betreft het er geen rekening mee houden, dat is een keuze en daarover kunnen we discussieren, ik heb al een aantal elementen aangevorerd.
Er geen rekening mee houden wil voor mij zeggen voorbijgaan aan de zin van het harmonisch ontwikkelen van het organisme en de natuurlijke eigenschappen, oftewel het paard dresseren kunstjes uit te voeren.

Wat betreft de absolute oprichting gevraagd met de hand.
Phillip Karl doet dit, maar samen met het strekken naar het bit (is het uitwaaieren van de schoft) én voorwaartse drang.
Observeer hem maar.
Aanleg tot kissing spines samen met absolute oprichting zonder losgelatenheid (dus vastzetten van de rug) en het reiken naar het bit (uitwaaieren van de schoft) zal naar alle waarschijnlijkheid tot problemen leiden.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-15 09:51

biscaya schreef:
@simpelman: waarom denk je dat paarden met een hogere schoft eerder ks hebben?

Even nagedacht.

We hebben het over de symptomen van het paard.

Lange doornige uitsteeksels leggen bij een geringe beweging van de wervels een langere weg af aan de uiteinden dan korte.(lange arm)
Ervan uitgaand dat de uiteinden (te) dicht bij elkaar staan zal een kleine negatieve welving van de wervels hier dus een relatief groot negatief effect hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 10:03

Mij is ook niet bekend dat paarden met een hoge schoft eerder KS kunnen krijgen dan paarden met een lagere schoft.
KS kan volgens mij op meerdere plaatsen in de ruggegraat ontstaan en hoeft niet zozeer bij de schoft plaats te vinden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 10:05

De meeste KS zit onder het zadel, achter de schoft.
Ik vind de gedachte wel logisch maar de praktijk volgt het niet helemaal.
Ik heb nog nooit een quarter (hoge incidentie) met een hoge schoft gezien, wel met een holle rug.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 10:11

De bachelor proef van Gaelle over dit onderwerp is ook vrij beschikbaar ter inzage: http://www.permicavallo.nl/DZ_SelfslaghGaelle.pdf

In haar studie komen de dingen terug die hier ook worden besproken.

Wordt eigenlijk hierdoor steeds nieuwsgieriger naar de medische praktijk onderzoek(en)
Wie heeft meer info ?

Zou deze wel is willen doorneuzen: http://forskning.ku.dk/find-en-forsker/?pure=da/publications/impingement-of-the-dorsal-spinous-processes-in-two-hundred-and-fifteen-horses(095c4b30-a1bc-11dd-b6ae-000ea68e967b)/export.html
Laatst bijgewerkt door Peetstap op 22-11-15 10:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-15 10:14

Ik heb nog nooit een paard met KS van dichtbij gezien.
Als er al lichtere niet gediagnosticeerde problemen in die richting zijn dan verdwijnen die door het correct rijden.
Dus met losgelaten, opwelvende rug en uitgewaaierde schoft. :)

Wél zie je in de jaren in de dicussies op Bokt het een en ander voorbijgaan en daarbij valt het mij op dat er dan vaak paarden getoond worden die duidelijk in de krul gezet zijn, een wegkwijnende rugbespiering en met volbloedexterieur.
We hebben hier natuurlijk wel met de kip en het ei te maken, het niet bewegen van de rug doet mogelijk minder pijn dan het verkeerd bewegen, dus zet men de rug vast en is het paard nog enigszins te rijden.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-15 10:44

biscaya schreef:
@simpelman: Gefeliciteerd.. je ziet je krijgt de tongen los! :))

Gewoon netjes en beschaafd, vriendelijk en met respect met elkaar discussieren.

*\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 12:43

Simpelman schreef:
jannico schreef:
Een mooie mijlpaal.

Dat is omdat ik niet goed weet wat te antwoorden omdat het me lijkt dat je in je post de antwoorden van alle deelnemers aan mij toeschrijft en ook probeer welles nietes dicussie te vermijden.

Wat betreft Beran, zij rijdt haar paarden niet binnen de kaders van het FEI. (die direct voortkomen uit de K D 1900-1950)
Dat moet zij weten, daar heb ik niets over te zeggen, het wordt discussie onderwerp wanneer haar resultaten vergeleken worden mét.

We kunnen constateren dat er geen regelmaat en tact is, gebrek aan Schwung, ruimte en ruggebruik.
Filmpjes op internet zetten waarbij die zaken duidelijk niet in overeenstemming zijn met het FEI regl betekent dat of men houdt hier geen rekening mee, of men is zich er niet van bewust.
Wat betreft het er geen rekening mee houden, dat is een keuze en daarover kunnen we discussieren, ik heb al een aantal elementen aangevorerd.
Er geen rekening mee houden wil voor mij zeggen voorbijgaan aan de zin van het harmonisch ontwikkelen van het organisme en de natuurlijke eigenschappen, oftewel het paard dresseren kunstjes uit te voeren.

Wat betreft de absolute oprichting gevraagd met de hand.
Phillip Karl doet dit, maar samen met het strekken naar het bit (is het uitwaaieren van de schoft) én voorwaartse drang.
Observeer hem maar.
Aanleg tot kissing spines samen met absolute oprichting zonder losgelatenheid (dus vastzetten van de rug) en het reiken naar het bit (uitwaaieren van de schoft) zal naar alle waarschijnlijkheid tot problemen leiden.

Zeker niet , ik reageer enkel op de post die ik quote ik hoef ook geen welles nietes discussie.

De discussie start met het aanraden van Manolo Mendez, een groot horseman waar ik respect voor heb. Daar waar eerder een Anja Beran (die een groot bereik heeft) "afgeserveerd" (beetje onrespectvol woord en ik realiseer me dat dat niet de context van de eerdere post van u was) op het " zeer behouden en klein rijden.

Ik zie ook de tactfouten in het filmpje, maar ik realiseer me dat het een montage betreft waarbij je eerst de tactfouten ziet en vervolgens het zelfde paard wat een moeilijke oefening vrij correct laat zien (de spaanse draf) Wat er tussendoor gebeurd en het verloop hiervan is onduidelijk. Ik heb de film zelf niet dus ik kan me daar niet over uitlaten ik ga dus niet zomaar uit van onkunde en geen rekening houden met.

Er zijn buiten de eerder aangehaalde FEI regelementen nog andere FEI graadmeters die ik bij Manolo Mendez niet zomaar terug zie. Zoals de "supple poll" bijvoorbeeld. Dit maakt hem echter niet minder kundig. Zoals eerder aangegeven is rijkunst in mijn optiek meer dan alleen de FEI directives.

Met betrekking tot de absolute oprichting geef ik slechts een verheldering aan Laplucelle omdat zij aangeeft het paard boven het bit te vinden. Daarbij wordt er een correlatie gemaakt tussen absolute oprichting en de tactfouten. Iets wat ik niet wijd aan het type oprichting. Het verband dat vervolgens getrokken wordt met kissingspines en de aanleuning: er is genoeg bewijs dat een hogere hoofdhouding de uitstekels dichter bij elkaar brengt een hogere hoofdhouding is echter geen absolute oprichting. Ik ben nog geen onderzoek tegen gekomen die aangeeft van groep x had slechts 20% Ks en van groep Y had ruim 33% KS. ik ben dan dus ook voorzichtig met het trekken van dergelijke verbanden.

Wat betreft KS heeft Jean Luc Cornille wel een interresante mening. Alleen vind ik zijn rijstijl vaak te wensen overlaten ten opzichten van ziijn verhaal

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 13:22

Simpelman schreef:
Ik heb nog nooit een paard met KS van dichtbij gezien.
Als er al lichtere niet gediagnosticeerde problemen in die richting zijn dan verdwijnen die door het correct rijden.
Dus met losgelaten, opwelvende rug en uitgewaaierde schoft. :)

Wél zie je in de jaren in de dicussies op Bokt het een en ander voorbijgaan en daarbij valt het mij op dat er dan vaak paarden getoond worden die duidelijk in de krul gezet zijn, een wegkwijnende rugbespiering en met volbloedexterieur.
We hebben hier natuurlijk wel met de kip en het ei te maken, het niet bewegen van de rug doet mogelijk minder pijn dan het verkeerd bewegen, dus zet men de rug vast en is het paard nog enigszins te rijden.

Ik gelukkig ook niet..Wat wel mijn verbazing schetst is dat ik mensen tref die zeggen aan hun derde paard te zijn vanwege ks..Dan mag ik geen vooroordelen hebben maar mijn gevoel zegt dan das toch zeker 2 teveel.. Als ik ze vervolgens zie rijden dan valt voor mij het kwartje.. Hoop krullen hier in de buurt.. En t word nog beloond ook..rijden punt na punt op wedstrijd..

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-15 13:56

jannico schreef:
Ik zie ook de tactfouten in het filmpje, maar ik realiseer me dat het een montage betreft waarbij je eerst de tactfouten ziet en vervolgens het zelfde paard wat een moeilijke oefening vrij correct laat zien (de spaanse draf) Wat er tussendoor gebeurd en het verloop hiervan is onduidelijk. Ik heb de film zelf niet dus ik kan me daar niet over uitlaten ik ga dus niet zomaar uit van onkunde en geen rekening houden met.

Er zijn buiten de eerder aangehaalde FEI regelementen nog andere FEI graadmeters die ik bij Manolo Mendez niet zomaar terug zie. Zoals de "supple poll" bijvoorbeeld. Dit maakt hem echter niet minder kundig. Zoals eerder aangegeven is rijkunst in mijn optiek meer dan alleen de FEI directives.

Het zijn niet alleen tactfouten, er is geen ruggebruik, geen Schwung, veel te weinig zweefmoment, geen relatieve oprichting alleen een opgehaalde hals.
Dit is niet het natuurlijke gaan van een paard en zeker niet een positieve ontwikkeling van de natuurlijke eigenschappen.
Wanneer je nog even naar het kunstje piaffe kijkt aan het einde dan zie je een piaffe zoals het niet moet, het paard begint bijna voordat er om gevraagd wordt.
Zo zie ik het hele rijden er uitzien, een aaneenschakeling van kunstjes, heel bekwaam maar ruim binnen de grenzen gebleven waarna het gebrek aan een correcte dressuur basis aan het licht komt.
Het ziet er deftig en beheerst uit er is geen enkele expressie.

Niet dat wat men heden ten dage als rijkunst op niveau beschouwt, zoals opgemerkt Barokke rijkunst, niets tegen maar alleen voorbeeld voor mensen die ook zoiets willen doen.

Wat betreft Mendez, ik kan mij niet voorstellen dat hij zich niet met het vragen van stelling bezig houdt, het is basics.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-15 13:56