Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Simpelman schreef:
Sjolvir schreef:Mijn gesneuvelde simpele sportpaard die nu dus al 6 jaar met pensioen is, moet ik met pijn in mijn hart zeggen.
De foto die mijn avatar is met zonsondergang was deze zomer nog op het strand.
https://www.youtube.com/watch?v=tGhlPno ... tube_gdata
En ja, ze wordt dus gereden.
Op ruiter geen commentaar, had op deze film haar 1e les op mijn pony.
Niet laten lopen is ook geen optie, rust roest... soms is kiezen moeilijk.
jannico schreef:Een mooie mijlpaal.
Ik vraag me echter af waarom je mijn laatste post zou negeren, een topic valt of staat bij zinvolle discussie.
De gerefereerde literatuur studie is boeiend, maar gaat maar beperkt over de mogelijke oorzaken en vooral over de diagnose en mogelijke behandelingen.
biscaya schreef:@simpelman: waarom denk je dat paarden met een hogere schoft eerder ks hebben?
Simpelman schreef:jannico schreef:Een mooie mijlpaal.
Ik vraag me echter af waarom je mijn laatste post zou negeren, een topic valt of staat bij zinvolle discussie.
De gerefereerde literatuur studie is boeiend, maar gaat maar beperkt over de mogelijke oorzaken en vooral over de diagnose en mogelijke behandelingen.
Dat is omdat ik niet goed weet wat te antwoorden omdat het me lijkt dat je in je post de antwoorden van alle deelnemers aan mij toeschrijft en ook probeer welles nietes dicussie te vermijden.
Wat betreft Beran, zij rijdt haar paarden niet binnen de kaders van het FEI. (die direct voortkomen uit de K D 1900-1950)
Dat moet zij weten, daar heb ik niets over te zeggen, het wordt discussie onderwerp wanneer haar resultaten vergeleken worden mét.
We kunnen constateren dat er geen regelmaat en tact is, gebrek aan Schwung, ruimte en ruggebruik.
Filmpjes op internet zetten waarbij die zaken duidelijk niet in overeenstemming zijn met het FEI regl betekent dat of men houdt hier geen rekening mee, of men is zich er niet van bewust.
Wat betreft het er geen rekening mee houden, dat is een keuze en daarover kunnen we discussieren, ik heb al een aantal elementen aangevorerd.
Er geen rekening mee houden wil voor mij zeggen voorbijgaan aan de zin van het harmonisch ontwikkelen van het organisme en de natuurlijke eigenschappen, oftewel het paard dresseren kunstjes uit te voeren.
Wat betreft de absolute oprichting gevraagd met de hand.
Phillip Karl doet dit, maar samen met het strekken naar het bit (is het uitwaaieren van de schoft) én voorwaartse drang.
Observeer hem maar.
Aanleg tot kissing spines samen met absolute oprichting zonder losgelatenheid (dus vastzetten van de rug) en het reiken naar het bit (uitwaaieren van de schoft) zal naar alle waarschijnlijkheid tot problemen leiden.
Simpelman schreef:Ik heb nog nooit een paard met KS van dichtbij gezien.
Als er al lichtere niet gediagnosticeerde problemen in die richting zijn dan verdwijnen die door het correct rijden.
Dus met losgelaten, opwelvende rug en uitgewaaierde schoft.![]()
Wél zie je in de jaren in de dicussies op Bokt het een en ander voorbijgaan en daarbij valt het mij op dat er dan vaak paarden getoond worden die duidelijk in de krul gezet zijn, een wegkwijnende rugbespiering en met volbloedexterieur.
We hebben hier natuurlijk wel met de kip en het ei te maken, het niet bewegen van de rug doet mogelijk minder pijn dan het verkeerd bewegen, dus zet men de rug vast en is het paard nog enigszins te rijden.
jannico schreef:Ik zie ook de tactfouten in het filmpje, maar ik realiseer me dat het een montage betreft waarbij je eerst de tactfouten ziet en vervolgens het zelfde paard wat een moeilijke oefening vrij correct laat zien (de spaanse draf) Wat er tussendoor gebeurd en het verloop hiervan is onduidelijk. Ik heb de film zelf niet dus ik kan me daar niet over uitlaten ik ga dus niet zomaar uit van onkunde en geen rekening houden met.
Er zijn buiten de eerder aangehaalde FEI regelementen nog andere FEI graadmeters die ik bij Manolo Mendez niet zomaar terug zie. Zoals de "supple poll" bijvoorbeeld. Dit maakt hem echter niet minder kundig. Zoals eerder aangegeven is rijkunst in mijn optiek meer dan alleen de FEI directives.