Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
flavlip schreef:@cas123 wat vind je van mijn reactie? En van veulen84? (want daar staan in mijn ogen ook goede tips in)
damian23 schreef:De kans bestaat dat als je je handen omhoog brengt en je enigszins terugwerkt je je paard juist achter de loodlijn brengt. Ik zou voorlopig het advies van simpelman volgen en alleen maar voorwaards neerwaards gaan rijden.
Cas123 schreef:mijn pony loopt veel te diep. ik heb mijn teugels altijd op contact.
Ik rij veel overgangen en als hij begint te duiken dan rij ik naar voren.
Ik krijg les.
hij versnelt ook heel veel.
Veulen84 schreef:Als ik naar de foto's kijk dan lijkt het alsof z'n achterbeen eigenlijk helemaal niks doet. Alleen een beetje meepeddelen. Bedenk je dat om goed de rug en hals en nek te ontspannen de achterhand van het paard ontspannen moet werken.
Dat is eigenlijk wat hier niet gebeurd. Niet ontspannen, maar ook niet werken.
Veulen84 schreef:Rij hem door die activiteit. Ga verruimen. Als ie in plaats van veruimt gaat versnellen is dat logisch. Blijf dan goed op z'n achterbeen zitten en blijf rijden. Het gaat wel even kosten voordat ze gaat leren om te werken vanuit dat been.
Veulen84 schreef:Vraag op rechte stukken een beetje stelling naar binnen. En ga ook dan weer echt actief rijden. In zo'n oefening zal het tempo enorm terug komen. Maar blijf rijden, blijf de activiteit zoeken. Niet erg als het niet meteen lukt, maar blijf er naar toe werken.
Veulen84 schreef:Ik besta niet, maar ik zal het nog 1x proberen
Let op dat als je dit paard niet gaat stimuleren om te kantelen in z'n bekken en z'n schouder te gebruiken, en je hem te veel uit elkaar gaat rijden, dit paard op z'n voorhand gaat lopen. Paarden die al lang onder het zadel lopen, en zichzelf al een manier van bewegen hebben aangeleerd zullen er alles aan doen om de gewone balans en beweging niet te veel te verstoren.
Veulen84 schreef:Dit paard is gewoon om met z'n achterbeen niet te veel werk te verzetten. Als een gevolg daarvan komt de schouder en voorbeen niet losjes naar voren. Het been staat eigenlijk onder het lijf doet niet meer dan het noodzakelijk om bij te blijven. Wanneer je dus de voorkant te veel vrij laat en gaat drijven, dan drijf je het lijf over het voorbeen.
Hou je aan de voorkant ligt contact en ga je het achterbeen aanvullen naar voren dan kun je de ruimte van je paard geleidelijk vergroten. Daarvoor moet je heel goed voelen wanneer je paard een beetje ruimte nodig heeft. Elke dribbelige pas probeer je iets groter te rijden. Vanuit achter. Komt de beweging van achter, dan voel je vanzelf dat er voor ruimte bij kan. (Typisch zo'n gevoel wat je de eerste 10x gaat missen als je niet zacht genoeg bent en niet genoeg contact hebt)
Alleen ruimte in de beweging is niet genoeg. Om ruimte te creëren heb je kracht en buiging nodig. Daarom rij je bewegingen waarbij je elk individuele benenpaar traint. Daarvoor zijn wijken, travers, schouderbinnenwaarts en stelling enorm goede oefeningen.
Veulen84 schreef:Besef dat elke balansverschuiving, of training van nieuwe bewegingen ook gevolgen heeft voor de ruiter. In dit geval zal de ruiter d'r ellebogen moeten buigen, de handen vrij moeten dragen en niet voorwaarts uit het zadel lichtrijden maar omhoog. Daarin zal de ruiter voelen wat het achterbeen doet.
damian23 schreef:Omdat dit paard met een reden zo achter de loodlijn kruipt. Ik heb hetzelfde gehad met mijn paard. En dan moet je terug naar de basis. Zorgen dat de bovenlijn van je paard sterk wordt. Voorwaards, neerwaards. En dan maakt het niet uit waar je handen zijn. Jij volgt de mond van het paard en niet andersom omdat je handen daar zouden "horen". Gaat die omhoog dan beweeg je mee omhoog.
Veulen84 schreef:Je kan niet sturen met je ellebogen gestrekt en je handen op of vlak boven de zadelkamer. Maar goed, ik geloof dat de oplossing voor aan de teugel gaan altijd voorwaarts neerwaarts is in dit topic tegenwoordig. Het gaat geen meter meer over rijkunstig blij en correct rijden, heeft ook geen meter meer te maken met leren kijken, leren voelen en leren verwoorden. Jammer van een goed topic. Maar ik ben vertrokken.
Veulen84 schreef:damian23 schreef:Omdat dit paard met een reden zo achter de loodlijn kruipt. Ik heb hetzelfde gehad met mijn paard. En dan moet je terug naar de basis. Zorgen dat de bovenlijn van je paard sterk wordt. Voorwaards, neerwaards. En dan maakt het niet uit waar je handen zijn. Jij volgt de mond van het paard en niet andersom omdat je handen daar zouden "horen". Gaat die omhoog dan beweeg je mee omhoog.
Je kan niet sturen met je ellebogen gestrekt en je handen op of vlak boven de zadelkamer. Maar goed, ik geloof dat de oplossing voor aan de teugel gaan altijd voorwaarts neerwaarts is in dit topic tegenwoordig. Het gaat geen meter meer over rijkunstig blij en correct rijden, heeft ook geen meter meer te maken met leren kijken, leren voelen en leren verwoorden. Jammer van een goed topic. Maar ik ben vertrokken.
Simpelman schreef:Zou het kunnen zijn @Veulen84 dat je geen tegenspraak duld?
Dat iedereen sprakeloos en in bewondering moet luisteren naar de "juf"?
In een discussie forum discussieert men.
Babootje schreef:Simpelman schreef:Zou het kunnen zijn @Veulen84 dat je geen tegenspraak duld?
Dat iedereen sprakeloos en in bewondering moet luisteren naar de "juf"?
In een discussie forum discussieert men.
Zo de waard is.....![]()
Sorry Simpelman, maar dit moest er even uit.
En jouw posts erg poetisch maar "wollig" en niet voor iedereen goed te begrijpen.