[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Yenni

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 20:07

Oke dankjewel

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 20:53

flavlip schreef:
@cas123 wat vind je van mijn reactie? En van veulen84? (want daar staan in mijn ogen ook goede tips in)

Ik besta niet, maar ik zal het nog 1x proberen ;)

Let op dat als je dit paard niet gaat stimuleren om te kantelen in z'n bekken en z'n schouder te gebruiken, en je hem te veel uit elkaar gaat rijden, dit paard op z'n voorhand gaat lopen. Paarden die al lang onder het zadel lopen, en zichzelf al een manier van bewegen hebben aangeleerd zullen er alles aan doen om de gewone balans en beweging niet te veel te verstoren.

Dit paard is gewoon om met z'n achterbeen niet te veel werk te verzetten. Als een gevolg daarvan komt de schouder en voorbeen niet losjes naar voren. Het been staat eigenlijk onder het lijf doet niet meer dan het noodzakelijk om bij te blijven. Wanneer je dus de voorkant te veel vrij laat en gaat drijven, dan drijf je het lijf over het voorbeen.

Hou je aan de voorkant ligt contact en ga je het achterbeen aanvullen naar voren dan kun je de ruimte van je paard geleidelijk vergroten. Daarvoor moet je heel goed voelen wanneer je paard een beetje ruimte nodig heeft. Elke dribbelige pas probeer je iets groter te rijden. Vanuit achter. Komt de beweging van achter, dan voel je vanzelf dat er voor ruimte bij kan. (Typisch zo'n gevoel wat je de eerste 10x gaat missen als je niet zacht genoeg bent en niet genoeg contact hebt)
Alleen ruimte in de beweging is niet genoeg. Om ruimte te creëren heb je kracht en buiging nodig. Daarom rij je bewegingen waarbij je elk individuele benenpaar traint. Daarvoor zijn wijken, travers, schouderbinnenwaarts en stelling enorm goede oefeningen.

Besef dat elke balansverschuiving, of training van nieuwe bewegingen ook gevolgen heeft voor de ruiter. In dit geval zal de ruiter d'r ellebogen moeten buigen, de handen vrij moeten dragen en niet voorwaarts uit het zadel lichtrijden maar omhoog. Daarin zal de ruiter voelen wat het achterbeen doet.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 21:00

Oke dankje. Ga er mee aan de slag

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 06:40

damian23 schreef:
De kans bestaat dat als je je handen omhoog brengt en je enigszins terugwerkt je je paard juist achter de loodlijn brengt. Ik zou voorlopig het advies van simpelman volgen en alleen maar voorwaards neerwaards gaan rijden.

Ik denk dat veulen84 heel mooi heeft verwoord wat er dan kan gebeuren. Licht contact en handen op de juiste plaats.

Waarom zou cas123 niet met alle tips aan de slag kunnen (om zo te kijken en te voelen wat er gebeurd)?

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 07:41

Omdat dit paard met een reden zo achter de loodlijn kruipt. Ik heb hetzelfde gehad met mijn paard. En dan moet je terug naar de basis. Zorgen dat de bovenlijn van je paard sterk wordt. Voorwaards, neerwaards. En dan maakt het niet uit waar je handen zijn. Jij volgt de mond van het paard en niet andersom omdat je handen daar zouden "horen". Gaat die omhoog dan beweeg je mee omhoog.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 09:10

Cas123 schreef:
mijn pony loopt veel te diep. ik heb mijn teugels altijd op contact.
Ik rij veel overgangen en als hij begint te duiken dan rij ik naar voren.
Ik krijg les.
hij versnelt ook heel veel.

Veulen84 schreef:
Als ik naar de foto's kijk dan lijkt het alsof z'n achterbeen eigenlijk helemaal niks doet. Alleen een beetje meepeddelen. Bedenk je dat om goed de rug en hals en nek te ontspannen de achterhand van het paard ontspannen moet werken.
Dat is eigenlijk wat hier niet gebeurd. Niet ontspannen, maar ook niet werken.

Je zegt hier dus dat om te ontspannen de achterhand moet werken?
Je bedoelt naar alle waarschijnlijkhied dat @Cas123 haar paard voorwaarts moet drijven?
Ik denk te weten dat wanneer een paard niet ontspannen is het vragen van meer activiteit zonder dat er aanleuning is alleen maar leidt tot meer spanning, ontwijk en vluchtgedrag.
Voorwaarts drijven om de buiging van de achterhand te bewerkstelligen werkt aleen maar wanneer er ontspanning is.
We moeten dus eerst naar die ontspanning toe werken, rust, kalmte, vertrouwen, begrepen communicatie, de hals strekken is dan het bewijs dat dit in orde is.
Veulen84 schreef:
Rij hem door die activiteit. Ga verruimen. Als ie in plaats van veruimt gaat versnellen is dat logisch. Blijf dan goed op z'n achterbeen zitten en blijf rijden. Het gaat wel even kosten voordat ze gaat leren om te werken vanuit dat been.

Ik zou persoonlijk niet adviseren om op een paard dat zich nog niet ontspant en in tact gaat, aanleuning heeft genomen en kan nageven te gaan doorzitten.
Ontspanning en de gezochte buiging van de gewrichten worden daar namelijk aanzienlijk door bemoeilijkt.
Licht rijden en het paard zo min mogelijk storen lijkt mij hier meer op zijn plaats.
Veulen84 schreef:
Vraag op rechte stukken een beetje stelling naar binnen. En ga ook dan weer echt actief rijden. In zo'n oefening zal het tempo enorm terug komen. Maar blijf rijden, blijf de activiteit zoeken. Niet erg als het niet meteen lukt, maar blijf er naar toe werken.

Op rechte stukken rijdt men in de Duits Klassiek Dressuur altijd met lichte stelling naar binnen, dus dat is juist, voor een correcte stelling zijn alleen wel eerst ontspanning, tact, aanleuning en nageeflijkheid nodig.
Wanneer dat in orde is inderdaad, voorwaarts rijden.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 10:32

Veulen84 schreef:
Ik besta niet, maar ik zal het nog 1x proberen ;)
Let op dat als je dit paard niet gaat stimuleren om te kantelen in z'n bekken en z'n schouder te gebruiken, en je hem te veel uit elkaar gaat rijden, dit paard op z'n voorhand gaat lopen. Paarden die al lang onder het zadel lopen, en zichzelf al een manier van bewegen hebben aangeleerd zullen er alles aan doen om de gewone balans en beweging niet te veel te verstoren.

Alle paarden lopen zoals zij van nature lopen.
Het is het doel van de dressuur om het paard zodanig te ontwikkelen dat het zich binnen zijn mogelijkheden (o.m.) met verende gewrichten gaat bewegen.
Dit is een natuurlijke beweging die het paard vertoont wanneer het aan kuddegenoten zijn fitheid en kracht wil tonen, het paard is er op zijn mooist.
Het meest opvallend bij dit soort van bewegen is dat er een zichtbare verplaatsing van het zwaartepunt plaats heeft.
Het paard neemt zijn massa meer op de achterhand.
Dit is een inspanning die door het héle lichaam gedragen wordt.
Het kantelen van het bekken is er één symptoom van, maar het kantelen van het bekken alleen is op zich van geen belang, dat is niet meer dan het veranderen van de hoek tussen wervelkolom en bekken.
Een paard dat met een ondergekantelt bekken loopt loopt op een onnatuurlijke manier.
Een "dragend" paard is één dynamisch geheel van ont- en aanspanningen.
Het wordt in de beweging opgebouwd en ontspannen vanuit de achtervoeten, naar de kuiten, naar de dijen, de bil, de heup, rug en bovenhals.
Het paard bouwt een boog op waarmee het de voorhand optilt, zoals een hand die het dikke uiteinde van een chambrière vast houdt.
De achterhand moet niet alleen maar naar voren komen, de broek en lendenen moeten tegelijkertijd de rug omhoog naar achteren heffen.
Die aan en ontspanning in de beweging kan een paard alleen maar volbrengen wanneer het fundamenteel ontspannen is, zich los laat.
Zo niet dan zullen de onwillekeuring en onnodig aangespannen spieren de noodzakelijk aan te spannen tegenwerken.

Losgelatenheid is de eerste elementaire bouwsteen van de oprichting.
Losgelatenheid is een staat, geestelijk en lichamelijk.
We kunnen een paard dat ten minste al voldoende vertrouwen heeft in ruiter en omgeving helpen om in die staat te komen, namelijk door het de hals leren strekken onder het zadel.
Vanuit die positie zal het, wanneer het voorwaarts gedreven wordt, niet anders kunnen doen dan precies die spiergroepen aan te spannen die het later nodig heeft om zich op te richten.
Vanuit die positie zal het bij het aandrijven niet versnellen maar verruimen, het kan niet anders.

Veulen84 schreef:
Dit paard is gewoon om met z'n achterbeen niet te veel werk te verzetten. Als een gevolg daarvan komt de schouder en voorbeen niet losjes naar voren. Het been staat eigenlijk onder het lijf doet niet meer dan het noodzakelijk om bij te blijven. Wanneer je dus de voorkant te veel vrij laat en gaat drijven, dan drijf je het lijf over het voorbeen.

Hou je aan de voorkant ligt contact en ga je het achterbeen aanvullen naar voren dan kun je de ruimte van je paard geleidelijk vergroten. Daarvoor moet je heel goed voelen wanneer je paard een beetje ruimte nodig heeft. Elke dribbelige pas probeer je iets groter te rijden. Vanuit achter. Komt de beweging van achter, dan voel je vanzelf dat er voor ruimte bij kan. (Typisch zo'n gevoel wat je de eerste 10x gaat missen als je niet zacht genoeg bent en niet genoeg contact hebt)
Alleen ruimte in de beweging is niet genoeg. Om ruimte te creëren heb je kracht en buiging nodig. Daarom rij je bewegingen waarbij je elk individuele benenpaar traint. Daarvoor zijn wijken, travers, schouderbinnenwaarts en stelling enorm goede oefeningen.

Wijken is een ontspannende/los latende oefening die de aanleuning op de buitenteugel kan verbeteren.
Travers en schouder binnenwaarts horen in een ander stadium van het Scala thuis, het zijn verzamelende oefeningen.
Zonder losgelatenheid, bevestigde tact, aanleuning en nageeflijkheid en een al ontwikkelde Schwung moet hje hier vandaan blijven, het leidt dan namelijk alleen maar tot gepers en gewring dan wel wijken voor het been.

Veulen84 schreef:
Besef dat elke balansverschuiving, of training van nieuwe bewegingen ook gevolgen heeft voor de ruiter. In dit geval zal de ruiter d'r ellebogen moeten buigen, de handen vrij moeten dragen en niet voorwaarts uit het zadel lichtrijden maar omhoog. Daarin zal de ruiter voelen wat het achterbeen doet.

Lichtrijden gebeurt in balans met het paard, het zijn de bewegingen van het paard die het zitvlak van de ruiter naar voren stuwen, die laat deze energie afvloeien naar de knieën, niet omhoog.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 13:04

Wat ik de komende weken ga doen is actief rijden, en steeds iets langer teugel met contact. Dankje simpelman

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 13:34

damian23 schreef:
Omdat dit paard met een reden zo achter de loodlijn kruipt. Ik heb hetzelfde gehad met mijn paard. En dan moet je terug naar de basis. Zorgen dat de bovenlijn van je paard sterk wordt. Voorwaards, neerwaards. En dan maakt het niet uit waar je handen zijn. Jij volgt de mond van het paard en niet andersom omdat je handen daar zouden "horen". Gaat die omhoog dan beweeg je mee omhoog.

Je kan niet sturen met je ellebogen gestrekt en je handen op of vlak boven de zadelkamer. Maar goed, ik geloof dat de oplossing voor aan de teugel gaan altijd voorwaarts neerwaarts is in dit topic tegenwoordig. Het gaat geen meter meer over rijkunstig blij en correct rijden, heeft ook geen meter meer te maken met leren kijken, leren voelen en leren verwoorden. Jammer van een goed topic. Maar ik ben vertrokken.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 13:55

Maar je kan toch ook niet netjes voorwaarts-neerwaarts rijden met gestrekte ellebogen...
Netjes zitten, in balans en onafhankelijk is gewoon basisvoorwaarde 1 voordat je eigenlijk je paard kan gaan rijden... die opmerking je moet de mond volgen.. ja dat klopt... maar dat kan je alleen als je ook echt een goede zit hebt (en denk dat daar bij veel nog wel wat te winnen is)

Vind jou opmerking dat ze haar ellebogen hoort te buigen een hele goede. Daarbij heb je ook gelijk dat als ze met deze pony alleen maar gaat hals strekken ... en niet kritisch aan aan haar houding gaat werken en gaat voelen wat er gebeurt... dan kom je er niet... ook niet als je paard probeert als stofzuiger over de grond te laten gaan...

Cas123, ik vond je foto's te onduidelijk om er echt iets over te zeggen. Maar ik denk dat ook bij jou veel te winnen valt qua zit en lichaamscontrole... zelf goed kunnen ontspannen en daardoor ook goed kunnen voelen. Als ik foto's goed bekijk zit je wat in een stoelzit waardoor je nooit de bewegingen van je paard goed kan volgen.

@Veulen84, vond jou bijdrages altijd zeer leerzaam, dus ik vind het jammer dat je het gevoel hebt niet meer het plezier uit dit topic te halen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 14:04

Zou het kunnen zijn @Veulen84 dat je geen tegenspraak duld?
Dat iedereen sprakeloos en in bewondering moet luisteren naar de "juf"?
In een discussie forum discussieert men. :)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 14:06

nou Simpelman.. dat is niet zo aardig... heb eerder van Veulen84 best heel veel mooie posts en ook dicussies gelezen... dus die opmerking is volgens mij NIET op Veulen84 van toepassing. Zij neemt net als jij veel tijd voor het reageren in het topic dus vind dat niet echt een verdiende opmerking.

Heb soms meer moeite met jouw stelligheid maar ik vind daarnaast de inhoud wel heel leerzaam dus daar lees ik dan beetje omheen. Maar goed... ik vind het jammer als anderen zich hier niet prettig voelen... en dat gebeurt wel vaker in het topic (ik heb ook wel eens geroepen ik doe hier niet meer mee.... en er zijn nog wel andere bokkers waarvan ik hun bijdrage heel erg mis)

(ja sorry toch nog even uitgebreider gereageerd...)

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 14:57

Veulen84 schreef:
Je kan niet sturen met je ellebogen gestrekt en je handen op of vlak boven de zadelkamer. Maar goed, ik geloof dat de oplossing voor aan de teugel gaan altijd voorwaarts neerwaarts is in dit topic tegenwoordig. Het gaat geen meter meer over rijkunstig blij en correct rijden, heeft ook geen meter meer te maken met leren kijken, leren voelen en leren verwoorden. Jammer van een goed topic. Maar ik ben vertrokken.

Dat is wel weer het uiterste dus ik geloof niet dat je begrijpt wat ik bedoel.
https://www.youtube.com/watch?v=jpDnKmbc7Q0

En ik geloof inderdaad dat als je basis goed is, je nagevelijkheid als een kado erbij krijgt. En ik ben er inmiddels van overtuigd dat je die basis krijgt door de bovenlijn van je paard sterk te maken en te ontwikkelen zodat ze lichamelijk ook in staat zijn om ons te dragen.
https://www.youtube.com/watch?v=I8cOq7Y ... H7cf9O9eZO

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 15:13

Veulen84 schreef:
damian23 schreef:

Ben ik wel eens met Damian. Handen laag, ellebogen iets gebogen. Hoe hoger je handen, hoe meer het paard gaat "duiken".

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 15:19

Simpelman schreef:

Zo de waard is..... _O-
Sorry Simpelman, maar dit moest er even uit.

Ik vind de bijdragen / tips van Veulen84 altijd heel praktisch toepasbaar.
En jouw posts erg poetisch maar "wollig" en niet voor iedereen goed te begrijpen.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 15:38

Ik ga werken aan mijn houding en mijn handen. Ik laat de nageeflijkheid evem voor wat het is. En ga eerst een actief paard krijgen. :) dank jullie wel voor de moeite en tips mogen zeker nog komen. Daar leer ik alleen maar van.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 16:11

Babootje schreef:
Simpelman schreef:

Zo de waard is..... _O-
Sorry Simpelman, maar dit moest er even uit.
En jouw posts erg poetisch maar "wollig" en niet voor iedereen goed te begrijpen.

Grappig @Babootje.
Maar ik ga geen enkele discussie uit de weg.

Niet voor iederéén goed te begrijpen, zo is dat nu eenmaal in de wereld. ;)
Gezien de fanmail gelukkig wel door een groot aantal mensen. :)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 16:56

Nog even een laatste reactie (omdat daar om gevraagd word).

Het leuke aan dit topic was dat mensen langskwamen. Meepraten, een paar foto's posten. Mensen hun beeld gaven. Soms nog vervolg foto's plaatsten. Zo ontstond er een gesprek waarin iedereen wat leerde. De eigenaar van het paard, de mensen die naar de foto's kijken, de mensen die stilletjes meelezen, en de mensen die de aanwijzingen geven.

Nu gebeurd dat niet meer. Mensen komen, gooien een foto neer, reageren 1 regelig. Vervolgens komt daarop 2 of 3 beeldvormingen die standaard zijn. De poster verdwijnt, het gesprek is dood. Er wordt nog wat gesproken om het spreken, nieuwe ideeën zijn er niet. Het niveau daalt en het doel van het topic is overleden.

En ik kan prima tegen andere meningen, meestal vind ik ze leuk en leerzaam. Ik vind het leuk als mensen hun beeld opgooien en laten weten waarom ze iets ander voelen/vinden. Maar ik wil er zelf ook wat van leren, mee vooruit gaan en ik wil graag het idee hebben dat mensen echt iets leren van het geen ik schrijf. Niet dat ik een mening zit te verdedigen omdat het mijn mening is en dat is wat ik nu doe. En daar pas ik voor.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 17:33

Hoe dan kun je veronderstellen dat mensen iets kunnen leren van wat jij schrijft wanneer jijzelf nog zoveel moet leren?
Vanuit je adviezen blijkt mij dat je het één en ander bestudeerd hebt en dat je probeert dat in de praktijk te brengen.
Maar er blijkt ook uit dat je voor jezelf alles nog lang niet uitgewerkt hebt, je gooit alles door elkaar.
Theoretische kennis is iets anders dan wéten, weten komt vanuit ervaring.
(Johan Cruyff heeft heel wijs gezegd, je begript het pas als je het kan)
Oftewel je probeert te redderen vanuit het midden i.p.v. de zaken te analyseren en de basis aan te pakken.
Het africhten van ruiter en paard is een proces, het één stapelt zich op het ander.
Het heeft geen zin om iemand 17 verschillende aanwijzingen te geven, van min B niveau tot aan M niveau wanneer uit de foto of de video blijkt dat de basis nog niet begrepen en bevestigd is.
Iedereen kan leren en er beter van worden in een eerlijke discussie.

En, dat wat me onder de regels door wordt verweten, als je goed oplet zul je kunnen constateren dat ik zelden onbeleefd, onbeschaafd, denigrerend of minachtend ben.
Dat kan er niet de oorzaak van zijn dat er minder gekletst wordt, misschien wordt er wat meer nagedacht....
Mijn mening en advies zijn niet de mijne, ze zijn al heel oud en heel diep doorgrond door heel veel mensen, het is cultuur.
Doordat sommige mensen goud verdienen met het uitbaten van paarden lijkt het net of zij de waarheid in pacht hebben.
De rijkunstige instructie in NL en daarbuiten heeft zich daardoor op een dwaalspoor laten brengen en daarmee heel, heel veel mensen ongelukkig gemaakt.
Er wordt op het moment hard gewerkt in de wereld om dat weer terug veranderen.

Laat iedereen eens onbevangen om zich heen kijken om te constateren hoeveel mensen en paarden er gelukkig bezig zijn.
Mij valt in ieder geval één ding op, ik zie er weinig, maar als ik er weer eens een tegenkom dan blijkt diegeen zich braaf aan de kaders van de Klassiek Rijkunst te houden.

Beste @Veulen84, kom maar op met je discussies, wat mij betreft, beschaafd, respectvol, zo mogelijk intelligent.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 19:01

Sorry Simpelman, nu je er toch om vraagt. Ik vind je wel denigrerend/neerbuigend/stekelig. Dat vinden er meer, maar die sturen jou natuurlijk geen fanmail :D
Ik begrijp jouw opmerking richting Veulen84 ook niet. Ik vat haar posts in ieder geval niet zo op als jij dat doet.
En ik ben het eigenlijk wel een beetje met Veulen84 eens. Dit was een heel laagdrempelig topic. Waar iedereen zijn/haar mening en advies (ook al is het een verkeerd advies) durfde te geven en daar dan ook (op een respectvolle manier) wat van leerde. En dat zie ik helaas ook niet meer.
Het lijkt erop dat jij dit topic een beetje hebt gekaapt.
Er is maar 1 weg en waarheid: dat is die van jou. Jij geeft geen openheid over wie je bent en wat je kan (Veulen84 doet dat wel) en alles wat je zegt kan ik ook uit zo de boeken halen. Vooral theorie met een sausje van poetry. Laat maar eens zien waarom we jou zo fantastisch moeten vinden }:)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 19:02

Simpelman... je spreekt nu jezelf tegen.
Ten eerste vind ik het best minachtend om te zeggen dat je niet een uitleg mag geven als je nog zelf veel moet leren (en trouwens wanneer is een mens uitgeleerd) daarna schrijf je dat je niet alleen van theorie kan leren... maar zelf geef je wel theorie die je zelfs ondersteund door het feit dat niet jij het hebt bedacht maar hele goede belangrijke ruiters... dat is dan weer wat hooghartig...

Ik vind het jammer dat je niet uit je eigen gevoel en ervaringen hier dingen opschrijft... dat zou pas echt inzicht geven... maar goed het is jou keuze dat niet te doen.
Je schrijft dat je wil dat mensen met plezier paardrijden... maar dan had ik toch veel liever de mooie uitspraak "Wees blij. Rij blij" van Bertie... dat gaf veel meer positiviteit aan ipv steeds te roepen hoe slecht de huidige instructrices zijn in Nederland. (wat ook best weer onbeschaafd is)

Edit: Goed... nou Babootje had dus beetje zelfde insteek :Y)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 19:41

Misschien @Babootje zijn er andere "wegen en waarheden".
Iedereen is dan uitgenodigd om die mét argumenten te onderbouwen.
Ik onderbouw mijn waarheden met de mijne.
Dat schijnt sommige mensen te storen, is dat dan omdat zij geen argumenten hebben, in sprookjes willen geloven?
Wat betreft de stekeligheid, een heleboel mensen schrijven al langere tijd op Bokt, sommigen hanteren een onaangename soms denigrerende of beledigende toon en bedienen zich van valse argumenten, inderdaad na verloop van tijd kan ik dan wat stekelig reageren. Réageren dus.
Niemand hoeft mij fantastisch te vinden, in tegendeel, daar ben ik alergisch voor, ik ga uit van intelligente argumenten.
Wanneer iemand niet gediend is met mijn argumenten, dan gaat hij toch gewoon verder met andere zaken, dat maakt in ieder geval mij niets uit....

Beste @Evelijn, jammer dat je niet ingezien hebt dat alles dat ik schrijf in eigen ervaring is bevestigd.
Waarschijnlijk is dit dan de voornaamste reden dat er in de afgelopen drie jaar nog niemand voorbijgekomen is die een belangrijk tegenargument heeft kunnen aanvoeren tegen de ingenomen én onderbouwde stellingen.
Er is helemaal niets op tegen om, wanneer je zelf nog veel moet leren, je mening te geven over iets, hierbij past dan nederigheid.
Helaas is praktijk op Bokt niet mogelijk, we zullen het dus met een theoretische onderbouwing moeten doen.
In de praktijk zal dan blijken dat de wat slimmere mensen hier hun voordeel mee doen, ze begrijpen wat ze aan het doen zijn en waarom.

En de gemiddelde instructie in NL is deplorabel slecht, om te huilen.
Dat vind ik, maar ik ben niet de enige.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 19:53

@Simpelman... alleen die eigen ervaring... daar heb je het weinig over en dan bedoel ik niet de theoretische uitleg ervan... en ik kan ook wel zeggen dat ik enorm goed kan rijden... (maar bij mij kan je dat controleren... als je gaat zoeken vind je genoeg beeldmateriaal van mij op een paard) ...
ik wil ook helemaal geen tegenargument aanvoeren voor je theorie... want ben het over de meeste dingen wel eens.. of iig wil ik ze eerst eens uitproberen... maar het maakt hoe het gaat in het topic wel anders dan eerder... namelijk dat bokkers samen naar foto's keken... en dan gingen bespreken wat ze zagen... en dan ging de ruiter meer uitleg geven over wat ze voelde... etc etc... en daar was juist heel veel nederigheid bij... ook van degene die wel veel ervaring hadden... want niemand was bij het foto/filmpje aanwezig en niemand had op dat paard gezeten/gevoeld... behalve de ruiter...
Daardoor gingen de bokkers die hier posten en meelezen ZELF nadenken ... en denk dat dat belangrijk is voor het leerproces.... en nu krijg je alleen een pluim als je roept "voorwaarts-neerwaarts" ... en daarvoor moet je kennelijk ook nog slim zijn (en geen instructrice want dan ben je helemaal niet meer te redden) ....

Maar Simpelman... wil jij eigenlijk nog wat LEREN?

JoJoPonylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 19:57

Hallo, ik kom hier ook nog even binnenvallen. Wij zijn zelf niet heel erg bezig met het nageeflijk rijden, maar toch zitten er soms al fijne stukjes bij. Ik post hierbij een foto van de zomer.
Waar ik mezelf nogal aan erger, i dat ik mijn voeten erg optrek, daarnaast waren we erg bezig met stelling, vandaar dat ik mijn handen een beetje scheef trek :+ .

Nou brand maar los zou ik zeggen.
Afbeelding

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 19:59

Aanvulling op Evelijn ea: Plus dat het natuurlijk onmogelijk is om alleen maar mensen les te laten geven die zelf perfect rijden. Een mensenleven is voor veruit de meeste mensen te kort om echt goed te leren rijden, moeten we het dan maar gewoon allemaal opgeven? Ik denk dat een instructrice met de juiste instelling, die zelf ook bij blijft leren en die open blijft staan voor nieuwe informatie en kritisch is op zichzelf een meerwaarde is ten opzichte van géén instructie of instructie zonder eerder genoemde eigenschappen. En ik denk dat Veulen84 wel degelijk een goede instructrice is, onder andere omdat ze volgens mij heel goed kan uitleggen maar ook omdat uit haar posts juist blijkt dat ze zelf ook wil blijven leren en niet blind is voor alles wat niet direct in haar straatje past.

Of willen we toe naar een wereld waarin alleen mensen met veel talent en de mogelijkheid om echt heel goed te worden nog mogen rijden en uiteindelijk mogen gaan lesgeven? Want dan kan 95% van bokt haar laarzen wel aan de wilgen hangen...