Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

claudiaM33

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 12:30

Ik denk persoonlijk dat het Klassieke tè ingewikkeld is voor de doorsnee mens.
Het is voor doorsnee mens (en daar schaar ik mezelf ook onder) niet te doen die ingewikkelde boeken van oudsher te bestuderen.
Buiten dat zijn er veel mensen meer van het doen, dus een goede instructie en zoals al aangegeven waar vind je die, die volgens het scala les geven.

Weet niet of het al bestaat maar het zou, om een breder publiek te bereiken, een idee zijn om een simpel stappen plan, met begrijpelijke woorden en eventueel voor de visuele ingestelde onder ons DVD's, op de markt te brengen die vanaf punt nul uitlegt wat Klassiek inhoudt, oefeningen.

Iets dat voor velen te begrijpen is en stap voor stap uitgekauwd is in de vorm van "levels".

Het is commercieel, klopt, maar goed, als je een groot publiek wil bereiken is dat wèl de manier.
Je bereikt meer mensen => dus meer paarden die eerlijk gereden worden.

Nou, dan kun je nog een webshop openen met, naslagwerkjes van de levels, allerlei attributen die je eventueel nodig zou kunnen hebben, et voilà.

Clinics door het hele land, zelf je mensen opleiden, dus voor de "leek" herkenbaar wie er de juiste klassieke instructie geeft.

Ik zou zeggen, Professor, met Uw kennis... ik zie mogelijkheden!!! ;)

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 13:04

cherie78 schreef:
liljebo schreef:

Ja, maar die zal dat toch ergens van moeten leren, lijkt mij.
De natuurtalenten daargelaten.

Merk trouwens dat meer mensen die visie delen.
Er is idd aardig wat kaf onder het koren, op dat gebied, vrees ik

Bedoel je met "die visie" de ruiter of de instructeur?

liljebo schreef:
Ik bedoel dat er hier meer mensen zijn die de mening delen dat het een taak van de instructeur is om de ruiter te leren het paard aan te voelen.

Sorry, dat ik het "zeg" :o
Maar is het niet de plicht van de ruiter om te weten hoe zijn eigen paard loopt en behoort te gaan?
Maar dat is geheel mijn mening, omdat ik ervan overtuigd ben, dat een instructeur alleen het uiterlijke plaatje ziet.
Juist de ruiter kan dan bij twijfel vragen aan de instructie om er eens op te gaan en als instructie zelf te voelen hoe het paard loopt.

Een ander verhaal wordt het, als een ruiter/eigenaar een paard koopt dat eigenlijk al niet zuiver loopt.
Dan is het ook (volgens mij) een eerste vereiste van de eigenaar om zijn/haar paard te laten keuren/onderzoeken door een DA

Snap je wat ik bedoel?

Een dier blijft de verantwoording van de eigenaar/ruiter in mijn ogen. Dit geldt voor elk dier dat men aanschaft.
Een hond of kat kan bv ook mank/kreupel lopen. Dat behoort toch ook de eigenaar te zien?
Nogmaals, niet aanvallend bedoeld, maar gewoon mijn visie hierop.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 13:09

laura1986 schreef:
Er is imo altijd een groep mensen die niet (geheel) meegaat in een tijdsgeest, en dus bijvoorbeeld wel klassiek, volgens het scala, gaat rijden.

Ik zou graag een boekenlijst willen maken voor alle ´nieuwelingen´; mensen die wel willen maar de kennis missen. Deze lijst zou in de openingspost kunnen komen staan. Of misschien kan er wel ergens een ´sticky´ over klassieke dressuur gemaakt worden? Of een wiki pagina?

Wat vinden jullie in die zin van deze boeken?

Gustav Steinbrecht Das Gymnasium des Pferdes
Gerd Heuschmann Dressuur onder vuur
Philippe Karl Twisted Truths of Modern dressage

En welke boeken zijn echt een must-read?

Even hierop inhakend.
Doordat de paardensport zo'n enorme groei heeft doorgemaakt de laatste 40 jaar, is het volgens mij, een "vereiste" dat toekomstige eigenaren/ruiters van de paarden door de theorie goed onder de knie te hebben, er een boel leed voorkomen kan worden.

De laatste titel ken ik niet :o
Maar de eerste twee, zijn in mijn ogen een "must" voor iedere ruiter.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 13:16

Beste Claudia33,Je beschrijft tot in detail wat BB gedaan heeft,lijkt me niet de manier :?
Er is geen korte simpele weg,zoals professor al eerder zei:de weg is een doel op zich.
Als het je te moeilijk is zorg dan voor goede instructeur.
Het is net als met eten,gezond voedzaam mooi lekker eten vind je niet in een fastfoodrestaurant!

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 13:24

claudiaM33 schreef:
Het is voor doorsnee mens (en daar schaar ik mezelf ook onder) niet te doen die ingewikkelde boeken van oudsher te bestuderen.
Buiten dat zijn er veel mensen meer van het doen, dus een goede instructie en zoals al aangegeven waar vind je die, die volgens het scala les geven.

Weet niet of het al bestaat maar het zou, om een breder publiek te bereiken, een idee zijn om een simpel stappen plan, met begrijpelijke woorden en eventueel voor de visuele ingestelde onder ons DVD's, op de markt te brengen die vanaf punt nul uitlegt wat Klassiek inhoudt, oefeningen.

Iets dat voor velen te begrijpen is en stap voor stap uitgekauwd is in de vorm van "levels".

Het is commercieel, klopt, maar goed, als je een groot publiek wil bereiken is dat wèl de manier.

Nou, dan kun je nog een webshop openen met, naslagwerkjes van de levels, allerlei attributen die je eventueel nodig zou kunnen hebben, et voilà.

Clinics door het hele land, zelf je mensen opleiden, dus voor de "leek" herkenbaar wie er de juiste klassieke instructie geeft.

ik zeg onzin,intresse brengt men al een heel eind, en alles simpel weg voor gekauwt krijgen,is niet goed voor je ontwikkeling in het paardrijden opzich. werken volgens het Skala is vanzelfsprekend vind ik zelf het is een lijdraait, en niet iets wat staps gewijs opgevolgt dien te worden.
het comerciele van AR, is en zal het paard nooit ten goede komen, het is in spelen op de onwetenheid van de ruiter en zijn denken beperken tot dat geen wat je wil dat ze denken.
zoals Marijke de Jong ook een premium forum heeft en deze expres besloten houd voor mensen buiten de AR is zowiezo comerceel goed door dacht en je houd meteen, de mensen buiten die haar het vuur aan de schenen kunnen leggen, en zolang 1 ook koning is in het land der blinden blijft ze met haar septer zwaaien

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 14:00

cherie78 schreef:
[
Een ander verhaal wordt het, als een ruiter/eigenaar een paard koopt dat eigenlijk al niet zuiver loopt.
Dan is het ook (volgens mij) een eerste vereiste van de eigenaar om zijn/haar paard te laten keuren/onderzoeken door een DA
.

Die keuring biedt geen enkele garantie.
Mijn merrie werd goedgekeurd zonder aanmerkingen, maar bleek een hele serie ernstige problemen te hebben.
Ja, ik voelde wel dat er iets niet goed zat (heb geen les), maar was wel blij met de bevestiging daarvan door fysio en chiropraktor.

In de kliniek werd mijn verdenking bevestigd.

Slordigheidsfouten van de keurende DA destijds, waarschijnlijk ontstaan omdat het paard gestresst werd door de buigproef (pijn??) en een nauwkeurige beoordeling niet mogelijk was.

Ik weet dat ik niet de enige ben die dit overkomt. Nav mijn verhaal al van heel wat meer mensen gehoord dat hun paard onterecht door de keuring kwam.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 14:05

cherie78 schreef:
[Maar is het niet de plicht van de ruiter om te weten hoe zijn eigen paard loopt en behoort te gaan?
Maar dat is geheel mijn mening, omdat ik ervan overtuigd ben, dat een instructeur alleen het uiterlijke plaatje ziet.
Juist de ruiter kan dan bij twijfel vragen aan de instructie om er eens op te gaan en als instructie zelf te voelen hoe het paard loopt.

Ik snap wat je bedoelt en ik ben hier ook eerder op ingegaan.
De ruiter zal toch ergens moeten leren om het paard aan te voelen. Niet ieder mens bezit die feeling van nature en het is m.i. na de taak van de instructeur om de ruiter daarmee te helpen/die feeling te ontwikkelen.

Ook aan het uiterlijk plaatje is veel te zien. Een paard met problemen vertoont over het algemeen verzet bij bepaalde oefeningen en dan is het taak van de instructeur (vind ik dan) om samen met de ruiter ervan uit te gaan waar dat verzet vandaan komt, ipv het advies te geven het paard 'flink door te pakken'

Natuurlijk kan de instructeur daartoe op het paard gaan zitten. Prima zelfs. Maar dan moet hij wel weten wat hij doet.

Dus ja... ik blijf bij mijn mening dat een goed instructeur alert is op problemen bij het paard, verzet herkent, onzuiverheid herkent en hier iets mee doet, opdat de ruiter hiervan leert.

Het is uiteraard wel de verantwoordelijkheid van de ruiter om daar daadwerkelijk iets mee te doen; ook als het nieuws iets is wat hij of zij niet wil horen.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 14:08

liljebo schreef:
cherie78 schreef:
[
.

Die keuring biedt geen enkele garantie.
Mijn merrie werd goedgekeurd zonder aanmerkingen, maar bleek een hele serie ernstige problemen te hebben.
Ja, ik voelde wel dat er iets niet goed zat (heb geen les), maar was wel blij met de bevestiging daarvan door fysio en chiropraktor.

In de kliniek werd mijn verdenking bevestigd.

Slordigheidsfouten van de keurende DA destijds, waarschijnlijk ontstaan omdat het paard gestresst werd door de buigproef (pijn??) en een nauwkeurige beoordeling niet mogelijk was.

Ik weet dat ik niet de enige ben die dit overkomt. Nav mijn verhaal al van heel wat meer mensen gehoord dat hun paard onterecht door de keuring kwam.

Was die keuring door je eigen DA gedaan?
Jammer en zeer sneu voor eigenaar en paard om zo te moeten "beginnen"

Wel goed van je, dat je zelf voelde dat er iets niet klopte en daardoor verder bent gaan zoeken/kijken.

Het komt inderdaad regelmatig voor dat een paard onterecht wordt goedgekeurd.

Zelfde verhaal van die verzekering waar je het over had.
Zulk soort praktijken moest gewoon verboden worden en toch zeker als men de 9 ethische principe's voor het paard goed opvolgt en naleeft.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 14:09

liljebo schreef:
cherie78 schreef:
[Maar is het niet de plicht van de ruiter om te weten hoe zijn eigen paard loopt en behoort te gaan?

Ik snap wat je bedoelt en ik ben hier ook eerder op ingegaan.
De ruiter zal toch ergens moeten leren om het paard aan te voelen. Niet ieder mens bezit die feeling van nature en het is m.i. na de taak van de instructeur om de ruiter daarmee te helpen/die feeling te ontwikkelen.

Ook aan het uiterlijk plaatje is veel te zien. Een paard met problemen vertoont over het algemeen verzet bij bepaalde oefeningen en dan is het taak van de instructeur (vind ik dan) om samen met de ruiter ervan uit te gaan waar dat verzet vandaan komt, ipv het advies te geven het paard 'flink door te pakken'

Natuurlijk kan de instructeur daartoe op het paard gaan zitten. Prima zelfs. Maar dan moet hij wel weten wat hij doet.

Dus ja... ik blijf bij mijn mening dat een goed instructeur alert is op problemen bij het paard, verzet herkent, onzuiverheid herkent en hier iets mee doet, opdat de ruiter hiervan leert.

Het is uiteraard wel de verantwoordelijkheid van de ruiter om daar daadwerkelijk iets mee te doen; ook als het nieuws iets is wat hij of zij niet wil horen.

Voor een groot gedeelte ga ik hierin mee, wat je schrijft.
Maar ik ben blij, dat je mijn visie ook begrijpt.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 14:11

De Negen Ethische Principes voor de PAARDENVRIEND.

1. Een ieder die zich met een paard bezighoudt, neemt de verantwoordelijkheid voor het levende wezen dat aan hem is toevertrouwd.
2. De manier waarop het paard wordt gehouden, moet in overeenstemming zijn met zijn natuurlijke behoeften.
3. Aan de fysieke en psychische gezondheid van het paard moet de HOOGSTE prioriteit worden gegeven, ongeacht het gebruik van het paard.
4. De mens dient ieder paard evenveel respect te tonen, onafhankelijk van ras, leeftijd en geslacht en van zijn gebruik voor fok, recreatie- of wedstrijdsport.
5. Kennis over de geschiedenis van het paard, zijn behoefte en de manier waarop ermee moet worden omgegaan, maken deel uit van ons cultuurhistorische erfgoed. Deze kennis dient te worden gekoesterd en overgedragen en aan volgende generaties te worden doorgegeven.
6. De omgang met het paard heeft juist voor jonge mensen een persoonlijkheidsvormende betekenis. Dit aspect dient steeds in acht te worden genomen en te worden bevorderd.
7. De mens die samen met het paard sport beoefent, dient zichzelf en het paard dat hem in toevertrouwd aan een opleiding te onderwerpen. HET DOEL VAN IEDERE OPLEIDING IS DE GROOTST MOGELIJKE HARMONIE TUSSEN MENS EN PAARD
8. Het gebruik van het paard in de topsport en in de hobbymatige rij-, men-, en voltigesport moet zijn afgestemd op zijn aanleg, zijn prestatievermogen en zijn bereidheid om te presteren. De beïnvloeding van het prestatievermogen door medicamenten alsmede door niet-paardvriendelijk handelen door de mens moet worden afgewezen en bestraft.
9. De verantwoordelijkheid van de mens voor het hem toevertrouwde paard heeft ook betrekking op het levenseinde van het paard. Het belang van het paard staat hierbij voorop.

claudiaM33

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 14:12

Moll schreef:
claudiaM33 schreef:

ik zeg onzin,intresse brengt men al een heel eind, en alles simpel weg voor gekauwt krijgen,is niet goed voor je ontwikkeling in het paardrijden opzich. werken volgens het Skala is vanzelfsprekend vind ik zelf het is een lijdraait, en niet iets wat staps gewijs opgevolgt dien te worden.
het comerciele van AR, is en zal het paard nooit ten goede komen, het is in spelen op de onwetenheid van de ruiter en zijn denken beperken tot dat geen wat je wil dat ze denken.
zoals Marijke de Jong ook een premium forum heeft en deze expres besloten houd voor mensen buiten de AR is zowiezo comerceel goed door dacht en je houd meteen, de mensen buiten die haar het vuur aan de schenen kunnen leggen, en zolang 1 ook koning is in het land der blinden blijft ze met haar septer zwaaien

Nou juist dààrom denk ik dat je het klassieke rijden commercieel moet maken. Om het aan een breder publiek aan te bieden. Tegenwoordig zijn er zoveel stromingen dat je als beginneling door de bomen het bos niet meer ziet.

UIteindelijk Moll, wil jij toch ook dat er meer paarden op een eerlijke manier gereden moet worden?
Als je dat nou bereikt door iets 'commercieels" op te zetten? Wat is daar mis mee dan?

Voor jou is klassiek vanzelfsprekend, een leidraad, maar voor velen is het nog steeds abacadabra, waarom? Omdat het niet duidelijk IS, omdat niet iedereen in staat is die boeken te lezen! Zoals al eerder genoemd, waar vind je instructie die volgens het scala lesgeeft? Dan nog ben je aan de leeuwen overgeleverd want als je zelf niet weet HOE het precies zit neem je toch alles van je instructeur aan?

Is er een soort club dan, van klassieke instructeurs, waarbij je adressen kunt opvragen, is er een opleidingsschool bijvoorbeeld? Is er iets waar je je toe kunt wenden voor klassieke instructie?

Ik zie ook het verschil nog steeds niet als ik de site van Marijke de Jong lees. Ik denk ook te maken te hebben met iemand die klassiek dressuur uitdraagt. Het is dat hier een aantal tegenstanders zijn die beweren dat zij het blijkbaar dus niet doet. Ik lees toevallig dit topic maar hoeveel mensen zijn dan onwetend hierin? En wat is er dan mis mee met het systeem wat zij doet? Hoe kan ik dat weten?

Daar kom je alleen achter als je de andere methode (klassiek) ook weet. En daar schort het nou juist aan, heel veel mensen kennen die niet. Heel veel mensen vinden het moeilijk die oude leermeester boeken te lezen. (ook ik!)
Marijke de JOng heeft daar blijkbaar handig op ingespeeld door een laagdrempelige, schematisch systeem aan te bieden die voor velen blijkbaar duidelijk is.

ALs dat er zou zijn voor de klassieke methode bereik je veel mensen en kun je al je kennis overdragen. Dat lijkt me toch wel iets dat je als instructeur graag wil bereiken zeker als je weet dat het al oude systeem het enige juiste is.
Laatst bijgewerkt door claudiaM33 op 30-03-11 14:42, in het totaal 1 keer bewerkt

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 14:13

Nee, niet mijn eigen da. Het was een heel eind hiervandaan. Ik kende daar wel een da van de regionale praktijk en had daarom gevraagd, maar die was ziek. De vervanger kende ik niet, maar ik vermoed zo dat hij niet zoveel ervaring had met paarden.
(bij de regionale praktijken zitten d.a. die kundig zijn met paarden, maar ook mensen die er aanmerkelijk minder vanaf weten. Dat vertellen ze er helaas niet bij. Eerlijkheid zou het halve werk zijn, maar goed...)

Maar idd... het komt toch nog wel veel voor en het is bepaald niet leuk. In mijn geval heb ik geluk gehad dat ik iig een groot deel van de aankoopsom terug heb gekregen, omdat het om een verborgen gebrek ging, wat het paard feitelijk ongeschikt maakt als rijdier.

Je hebt helemaal gelijk mbt die verzekeringen. Van mij mogen ze afgeschaft worden, omdat ze dit soort praktijken in de hand werken. En als het goed is, gebeurt dat in de toekomst ook. Gelukkig

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 14:15

cherie78 schreef:
De Negen Ethische Principes voor de PAARDENVRIEND.

1. Een ieder die zich met een paard bezighoudt, neemt de verantwoordelijkheid voor het levende wezen dat aan hem is toevertrouwd.
2. De manier waarop het paard wordt gehouden, moet in overeenstemming zijn met zijn natuurlijke behoeften.
3. Aan de fysieke en psychische gezondheid van het paard moet de HOOGSTE prioriteit worden gegeven, ongeacht het gebruik van het paard.
4. De mens dient ieder paard evenveel respect te tonen, onafhankelijk van ras, leeftijd en geslacht en van zijn gebruik voor fok, recreatie- of wedstrijdsport.
5. Kennis over de geschiedenis van het paard, zijn behoefte en de manier waarop ermee moet worden omgegaan, maken deel uit van ons cultuurhistorische erfgoed. Deze kennis dient te worden gekoesterd en overgedragen en aan volgende generaties te worden doorgegeven.
6. De omgang met het paard heeft juist voor jonge mensen een persoonlijkheidsvormende betekenis. Dit aspect dient steeds in acht te worden genomen en te worden bevorderd.
7. De mens die samen met het paard sport beoefent, dient zichzelf en het paard dat hem in toevertrouwd aan een opleiding te onderwerpen. HET DOEL VAN IEDERE OPLEIDING IS DE GROOTST MOGELIJKE HARMONIE TUSSEN MENS EN PAARD
8. Het gebruik van het paard in de topsport en in de hobbymatige rij-, men-, en voltigesport moet zijn afgestemd op zijn aanleg, zijn prestatievermogen en zijn bereidheid om te presteren. De beïnvloeding van het prestatievermogen door medicamenten alsmede door niet-paardvriendelijk handelen door de mens moet worden afgewezen en bestraft.
9. De verantwoordelijkheid van de mens voor het hem toevertrouwde paard heeft ook betrekking op het levenseinde van het paard. Het belang van het paard staat hierbij voorop.

Die mag van mij ingelijst worden.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 14:23

Dat vind ik ook, dat de ethische principe's ingelijst MOETEN worden :o

Met deze principe's in het achterhoofd van iedere paardeneigenaar verbetert er al heel veel voor paarden.

Maar ik denk, dat deze principe's ook voor de rest van het dieren-houden geldt.
Voor elk dier

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 14:30

claudiaM33 schreef:
Moll schreef:
[ik zeg onzin,intresse brengt men al een heel eind, en alles simpel weg voor gekauwt krijgen,is niet goed voor je ontwikkeling in het paardrijden opzich. werken volgens het Skala is vanzelfsprekend vind ik zelf het is een lijdraait, en niet iets wat staps gewijs opgevolgt dien te worden.

Nou juist dààrom denk ik dat je het klassieke rijden commercieel moet maken. Om het aan een breder publiek aan te bieden. Tegenwoordig zijn er zoveel stromingen dat je als beginneling door de bomen het bos niet meer ziet.

UIteindelijk Moll, wil jij toch ook dat er meer paarden op een eerlijke manier gereden moet worden?
Als je dat nou bereikt door iets 'commercieels" op te zetten? Wat is daar mis mee dan?

Voor jou is klassiek vanzelfsprekend, een leidraad, maar voor velen is het nog steeds abacadabra, waarom? Omdat het niet duidelijk IS, omdat niet iedereen in staat is die boeken te lezen! Zoals al eerder genoemd, waar vind je instructie die volgens het scala lesgeeft? Dan nog ben je aan de leeuwen overgeleverd want als je zelf niet weet HOE het precies zit neem je toch alles van je instructeur aan?

Is er een soort club dan, van klassieke instructeurs, waarbij je adressen kunt opvragen, is er een opleidingsschool bijvoorbeeld? Is er iets waar je je toe kunt wenden voor klassieke instructie?

Ik zie ook het verschil nog steeds niet als ik de site van Marijke de Jong lees. Ik denk ook te maken te hebben met iemand die klassiek dressuur uitdraagt. Het is dat hier een aantal tegenstanders zijn die beweren dat zij het blijkbaar dus niet doet. Ik lees toevallig dit topic maar hoeveel mensen zijn dan onwetend hierin? En wat is er dan mis mee met wat zij doet? Hoe kan ik dat weten?

Daar kom je alleen achter als je de andere methode (klassiek) ook weet. En daar schort het nou juist aan, heel veel mensen kennen die niet. Heel veel mensen vinden het moeilijk die oude leermeester boeken te lezen. (ook ik!)
Marijke de JOng heeft daar blijkbaar handig op ingespeeld door een laagdrempelige, schematisch systeem aan te bieden die voor velen blijkbaar duidelijk is.

comersie maakt het kapot, simpel zat dat er meer aandacht aan gegeven zou moeten worden geheel met je eens, echter zoals hier ook word aan geven moet je het kaft van het korn kunnen scheiden.

en dat het voor een leek zo lijkt te zijn dat het AR dus klassiek is, kan ik me iets bij in denken, echter moet men verder kijken dan hun neus lang is, als je een paard koopt koop je ook niet de eerste die je tegen komt, dan ga je ook bij andere paarden en stallen kijken.

dat Marijke de Jong er een laagdrempelige systeem van weet te fabriceren geeft al te kennen dat het eigelijk niet klopt, paardrijden is geen hocus spocus, echter simpel is het ook niet, het AR maakt er kunstjes van vandaar dat het zo simpel word.

een goeie instuctie kost geld simpel zat en dat mag ook best vind ik persoonlijk, want dit soor mensen leren altijd bij en hebben veel tijd en geld in dat geen gestopt wat ze uit dragen en een ander weer leren, en veel al moeten deze mensen de elende van andere instructie op lossen, bij paard en ruiter.

het is ook niet voor niets dat een goed klassiek geschoold paard anex scholingspaard voor velen niet te betalen zijn.

laura1986

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 14:41

Wat ik de laatste tijd ook gemerkt heb is dat 1 op 1 leskrijgen van een goede intructeur zo veel meer waard is dan de levelpakketten en boeken bij elkaar. Maar vind zo´n instructie maar eens... Via media zijn sommige dingen (timing, goed leren kijken, zien wat er gebeurt, leren voelen wat er gebeurt, commentaar op jezelf en je eigen paard en hoe jullie met elkeaar omgaan) gewoon niet of niet goed te communiceren.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 14:42

Als ik Moll en Professor goed begrijp dan is julliie bezwaar tegen de AR dat het de rijkunst versimpelt, vereenvoudigd, voor de leek behapbaarmaakt. Ondersteund met video-materiaal en opgeleukt met riddercostuums, en hoeden met grote struisvogelveren is de AR commercieel en voor de leek vermakelijk om naar de kijken. Maar hiermee gaat het wel voorbij aan de dieperliggende theorie en ideologie laat liggen. AR is verworden tot een 'klassiek-rijden-voor-dummies' en doet daar mee de rijkunst en de opleiding van het paard ernstig tekort.
Vat dit een beetje julile kern?

Wat ik me af zit te vragen, ip doet de AR dan toch precies hetzelfde als de 'moderne' dressuur zoals je die op een heel foute manier in de sport tegenkomt?

claudiaM33

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 14:51

laura1986 schreef:
Wat ik de laatste tijd ook gemerkt heb is dat 1 op 1 leskrijgen van een goede intructeur zo veel meer waard is dan de levelpakketten en boeken bij elkaar. Maar vind zo´n instructie maar eens... Via media zijn sommige dingen (timing, goed leren kijken, zien wat er gebeurt, leren voelen wat er gebeurt, commentaar op jezelf en je eigen paard en hoe jullie met elkeaar omgaan) gewoon niet of niet goed te communiceren.

Tuurlijk, 1 op 1 les is altijd beter, ik heb wel eens momenten gehad dat ik tijdens les "versmold' met paard en instructeur, zo fijn gereden zo èèn met paard èn met instructeur. DAt gevoel leer je niet uit boeken, maar als je iets na kunt lezen, kunt lezen WAAROM je iets doet, welke spieren je daadwerkelijk trainte , een opbouw, achtergronden, wat te doen als je tegen een probleem aanloopt, is het fijn om dingen nog eens na te lezen, feedback te lezen. Vaak ben je tijdens de les zo geconcentreerd aan het voelen dat sommige info je gewoon vergeet.

Ik heb de begin periode (toen ik onze merrie die jaren voor de kar (4 span) heeft gelopen) ging rijden al mijn lessen op de video opgenomen. En steeds weer bekeken en bekeken. Leerde ik nog maanden later weer wat van en nog trouwens als ik ze weer bekijk. Vaak voelt het anders dan dat het eruit ziet, ook heel leerzaam :D
Maar dat ik alles nog eens terug kan luisteren wat instructeur mij vertelde, dàt vond ik heel fijn en dan blijft er ook veel meer 'hangen' als je het meerdere malen hoort.

Dus als er op een sympele systematische manier naslagwerkjes klassiek zouden zijn......

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 14:52

Moll schreef:
het is ook niet voor niets dat een goed klassiek geschoold paard anex scholingspaard voor velen niet te betalen zijn.

én mijn ervaring hiermee is:

Ik geef les op mijn eigen klassiek geschoolde paarden.
Sommige leerlingen verwachten een wonder, dat ze meteen een paard in piaffe en passage kunnen rijden (ook als ze dat zelf nog nooit gedaan hebben)
als het echter blijkt, dat de lange weg ernaartoe heel confronterend is voor de ruiter zelf, dat men nóg niet zo ontspannen en in balans kan zitten, dat men deze oefeningen kan rijden, haakt men veelal af.
Er zijn maar enige ruiters die blijven hangen, en zo gemotiveerd zijn het eigen te maken.
Ik moet zeggen het zijn er weinig. Ik begin altijd met leerlingen bij de basis, zit en ontspanning.
Het gaat ze te langzaam
velen denken als ze op een GP paard rijden, dat ze er zo de oefeningen mee kunnen rijden.
Helaas werkt het in de praktijk niet zo.
Ik heb het geluk gehad, dat ik het mocht leren op een GP geschoold paard (en echt niet 2keer hoor)
Dáárop heb ik leren voelen hoe het hoort. En dat was een lange weg, veel zelfkennis en zelfkritiek kunnen incasseren.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 14:54

Is het boek van Coby misschien een goed voorbeeld van systematisch en helder uitgeschreven klassieke dressuur? [al is het niet bijzonder diepgaand]

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 14:55

@abacab:Geen moll of professor maar:Klassiek is iets ANDERS dan academisch.Een methode gebouwd op eigen interpretatie en toevoegingen van een (1!) historisch georienteerde man,in nederland voornamelijk uitgedragen door het zeer commerciële(= met als doelstelling geld verdienen)en steeds sektarischer paardenbegrijpen,gevoed door mensen die op zoek zijn naar shortcuts,die er niet zijn!

claudiaM33

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 15:06

Okee even gegoogled en dit is mijn eerste resultaat, ik ben een leek op zoek naar klassieke dressuur instructie:

http://www.klassiekedressuur.com

Citaat:
CV

Suzanne en Scarlet
In 2007 is http://www.klassiekedressuur.com van start gegaan, een initiatief van Suzanne Nederlof, zelf actief als instructrice en amazone in de paardensport, met name in de Academische Rijkunst of wel klassieke dressuur.

Sinds juli 2008 is ze derde-graads instructrice 'Rechtrichten' volgens de opleiding tot instructeur in de Academische Rijkunst bij Marijke de Jong, zelf Ridder in de Academische Rijkunst.

Eind 2009 is Suzanne voor 3 maanden in training geweest bij Bent Branderup in Denemarken.

Ben bang Moll,.... dat er toch een tegen offensief komen moet!

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 15:10

Suzanne staat inmiddels op Marijke's zwarte lijst omdat ze "geen lid is van PB premium en "de leer"niet actief genoeg uitdraagt",Na haar stage bij BB is ze gedesillusioneerd teruggekomen.Van alle rechtrichtinstructeurs was zij wel een van de beteren.Goed voorbeeld van hoe verstrengeld de term is

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 15:19

Maar om lid te worden van het PB premium van Marijke de Jong ben je toch een kleine €600,- per jaar kwijt, dat noem ik geen kattenpis. Ik kan me voorstellen dat je daar niet echt op zit te wachten als je ook al de opleiding tot 3de graads instructeur hebt afgerond.
Of is het premium lidmaatschap voor instructuers gratis?

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 15:28

Nee, in dit verband staat BB voor:Betalen en Blind volgen