[AC]Ervaring met Antoine de Bodt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Freeconnect

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 13:25

Ben dan eigenlijk wel benieuwd wat voor type instructeurs je hebt gehad? Mijn ervaring is dat juist de "basis"instructeurs (bij verenigingen etc) bij mij in de buurt juist niet zo sterk zijn in het overbrengen van de basis zogezegd. Maar ik heb in het verleden ook wel eens mensen geholpen met rijden en heb gemerkt dat mensen heel snel geneigd zijn naar het plaatje te rijden en dat alles wat echt komt kijken bij de basisafrichting gewoon niet begrepen wordt. Er is bij de meeste mensen zó ingestampt dat een paard aan de teugel moet dat de rest gewoon niet aanslaat als het ware. Gewoon simpel voorwaarts neerwaarts is voor een heleboel mensen al compleet nieuw.[/quote]

Ik heb jarenlang verenigingsdressuur/ sringlessen gehad én privé les. Inderdaad wordt er bijna altijd naar het plaatje gekeken. Middels de AdB methode ga je eerst de oorzaak van het probleem aanpakken. Door eerst aandacht te besteden aan de belangrijkste basis, het rechtrichten, zoekt het paard zélf de aanleuning op én wordt ze actiever voor het been. Dus niet pielen en niets afdwingen! Simpel voorwaarts, neerwaarts is mijn inziens vaak al een stap te ver en hiervan ben ik mij eindelijk bewust. Het plaatje is in het begin dus niet zoals de meeste dit willen, maar mijn paard zoekt zelf de goede weg en het plaatje komt dan ook goed. Ik respecteer ieders manier van doen, maar weet dat dit het beste bij mij past.

saariewaarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 16:01

Ik zou heel graag beginnen trainen adhv de AdB methode, maar heb problemen om een instructeur te vinden bij me in de buurt.
Ik woon in Oost-Vlaanderen, België, en wil eventueel wel in West-Vlaanderen gaan rijden.
Kan iemand mij helpen?

Freeconnect

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 16:03

saariewaarie schreef:
Ik zou heel graag beginnen trainen adhv de AdB methode, maar heb problemen om een instructeur te vinden bij me in de buurt.
Ik woon in Oost-Vlaanderen, België, en wil eventueel wel in West-Vlaanderen gaan rijden.
Kan iemand mij helpen?

Kijk eens op de www.paardenrecht.org
Hier kun je gecertificeerde instructeurs vinden.
Succes!

Anoniem

Re: [AC]Ervaring met Antoine de Bodt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 16:46

saariewaarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 18:16

Hey bedankt!
Er zit wel iemand tussen niet zo heel ver van me...
Wel opvallend dat AdB methode veel meer aanhang heeft in Nl. Ook veel meer instructeurs enzo, jullie kunnen er maar wel bij varen.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 21:40

CarovdG schreef:
Ik heb jarenlang verenigingsdressuur/ sringlessen gehad én privé les. Inderdaad wordt er bijna altijd naar het plaatje gekeken. Middels de AdB methode ga je eerst de oorzaak van het probleem aanpakken. Door eerst aandacht te besteden aan de belangrijkste basis, het rechtrichten, zoekt het paard zélf de aanleuning op én wordt ze actiever voor het been. Dus niet pielen en niets afdwingen! Simpel voorwaarts, neerwaarts is mijn inziens vaak al een stap te ver en hiervan ben ik mij eindelijk bewust. Het plaatje is in het begin dus niet zoals de meeste dit willen, maar mijn paard zoekt zelf de goede weg en het plaatje komt dan ook goed. Ik respecteer ieders manier van doen, maar weet dat dit het beste bij mij past.

Nou dit is er dus inderdaad meestal aan de hand. Als ik mensen help laat ik ze ook meestal de voorkant loslaten en het paard eerst op eigen benen lopen en hem aan de (been)hulpen maken. Dan krijg je dus idd dat je paard bij wijze van spreken met zijn neus in de sterren loopt (vaak voor hun gevoel), mensen hebben vaak het gevoel dat ze de controle helemaal kwijt zijn, of voelen zich een beginner/B-ruiter zogezegd. Dus je moet er gewoon ook voor openstaan, of dat nou AdB is of "gewone" instructie. Je hebt ook gelijk als je zegt dat voorwaarts neerwaarts een stapje verder is, daarvoor moet een paard ook al op eigen benen lopen.
Dus wat dat betreft denk ik idd dat AdB gelijk heeft voor het resultaat dat hij wil zien, maar mi heb je niet persé AdB nodig om dat resultaat te bereiken.

Indomitable

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 17:47

Wellicht dat jullie je ook eens kunnen verdiepen in het boek "Dressuur onder Vuur" gaat ook over het belang van de klassieke dressuur en niet het kijken naar het plaatje! Goede aanrader dus! (ook al is mijn reactie een beetje offtopic).

AdB laat je niets nieuws doen, hij gebruikt alleen het wiel wat allang uitgevonden is en wat velen vergeten zijn te gebruiken.

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 18:21

Indomitable schreef:
Wellicht dat jullie je ook eens kunnen verdiepen in het boek "Dressuur onder Vuur" gaat ook over het belang van de klassieke dressuur en niet het kijken naar het plaatje! Goede aanrader dus! (ook al is mijn reactie een beetje offtopic).

AdB laat je niets nieuws doen, hij gebruikt alleen het wiel wat allang uitgevonden is en wat velen vergeten zijn te gebruiken.

Goed boek is het he :D

Freeconnect

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 22:05

Op mediaboekservice heb ik meteen gezocht of ze het boek hebben. Klinkt goed wat ik daar las! Ik lees graag dus ga het zeker bestellen. Ben benieuwd.
Indomitable:Methode Abd is voor mij de eerste die mij wel duidelijk kan uitleggen over het hoe en waarom betreffende het belang van recht richten. Ik hoop oprecht dat vele andere instructeurs een dergelijke boodschap ook gaan (leren)overbrengen in hun lessen, maar helaas zie ik mijn wijde omgeving niemand dit doen.Spijtig!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 18:08

Ik ga alles eens lezen hier .....slechts 22 pagina's ;)

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 00:35

Ik heb weer eens foto's van het rijden met Hilde, uiteraard volgens de AdB methode :D
Morgen zal ik ze proberen te plaatsen als de kwaliteit meevalt, mn nieuwe camera werkt helaas niet zo lekker mee, mn oude was zelfs beter :oo
Wel is het nog niet zoals Hilde voorheen liep, maar ze heeft dan ook ruim 4 weken stilgestaan met een dubbele blessure aan linksachter(zowel meerdere kleine zoolkneuzingen als spierbeschadiging!)

Naomi_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 16:18

Ik ben benieuwd Renske!!

Freeconnect

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 17:12

Gisterochtend heb ik weer heerlijk gelest bij Mireille. Er zit in korte tijd zo'n vooruitgang in. Ik was echt trots op mijn paardje. Binnenkort hoop ik ook weer wat foto's te kunnen laten maken. Usha is recht en los, echt een heel fijn gevoel!
Renske: ik heb je een tijdje geleden bij Mireille zien rijden met Hilde, echt een geweldige Fries!

labionics

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 19:12

Voor belangstellende die met de AdB methode bekend zijn en/ of juist niet.
Er is 13 maart 2009 een clinic van AdB voor ruiters die NIET bekend zijn met de methode.
En 14 maart 2009 is er een lesdag van Antoine, beidde dagen op manege de Groene Heuvel in velzen zuid.
Voor meer info:
http://www.manegedegroeneheuvel.nl
dan naar mededelingen
en dan naar activiteiten om je op te geven.

ElinevsElsja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 19:27

@ CaeaovdG: leuk dat het zo goed gaat :D Ik kom welleens bij stal mireille kijken als AdB er is, mijn lesgeefster krijgt dan ook altijd les daar van Antoine.

Donderdag had ik 'eindelijk' weer les. De dagen ervoor was de bak bevroren, en daarna sneeuw, en toen was alles een en al blub. Echt een ramp af en toe als je niet binnen kunt rijden :+
Maar de les ging hartstikke goed! Ik heb mijn (verzorg)pony nu ook zo goed als recht. Donderdag gingen we eerst wat stuurwerk doen en overgangen rijden. Pauline was erg tevreden over mijn stuurwerk en ze zei dat zij het niet beter zou kunnen, toen was ik best wel trots op mezelf toen ze dat zei :P daarna zijn we begonnen met de achterbenen onder het lichaam te zetten, in het begin was het wel moeilijk voor ons allebei, maar later ging het al een stuk beter. Zaterdag had ik ook weer geoefend en het ging weer wat beter. Echt leuk als het goed gaat! :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 23:14

3 feb is er weer ene lesdag van hem bij ons op stal :)
Hoop dat er weer een gaatje is dan mag ik meerijden :P

Mijn pony is al zoveel verbeterd! Zet zich steeds minder vast en laat heerlijk haar ruggetje los!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 18:28

CarovdG schreef:
Gisterochtend heb ik weer heerlijk gelest bij Mireille. Er zit in korte tijd zo'n vooruitgang in. Ik was echt trots op mijn paardje. Binnenkort hoop ik ook weer wat foto's te kunnen laten maken. Usha is recht en los, echt een heel fijn gevoel!
Renske: ik heb je een tijdje geleden bij Mireille zien rijden met Hilde, echt een geweldige Fries!

Dank je :D :D
Gaaf dat jouw paard ook zo snel vooruit gaat, Hilde ook!
Wis is een heel ander verhaal maar ook een totaal ander dier, maar als ik zie hoe de Ferro van Mireille vooruit is gegaan en hoe gaaf hij loopt weet ik zeker dat het met Wis ook lukt, die hebben een beetje dezelfde manier van hoe ze reageren en wat ze moeilijk vinden, en zijn alletwee niet de makkelijkste paarden.
Heb vandaag ook de Horsimo gekregen, nu heb ik heel het stuk van Mireille kunnen lezen, en de mooie foto's van haar en die van Daphne gezien! Echt gaaf!

Mijn topic komt er denk/hoop ik vandaag nog aan, gister wedstrijd gehad em meteen daarna moeten werken dus dat was niet meer gelukt.
Hadden gister een 7e plaats met 183 en een 4e prijs met 175, en dat na zo lang stilstaan, ben weer trots op Hilde :D

Voorproefje van de foto's van zaterdag ;) http://www.mijnalbum.nl/Album=83REDIWP
helaas hele slechte kwaliteit, mn digi doet het alleen goed als de zon schijnt zoals bij de foto's uit de link van mn onderschrift, die waren superscherp maar als er geen zon is dan is het errug slecht helaas...

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 19:54

Het beloofde topic :D
[RIJ-ITP] Knappe fries Hilde weer @ work na blessure (AdB methode)

Met name wat stuurwerk & volte's voor de ontspanning en het losmaken(en van de linker schouder af)
Daarna schoudervoor en schouder buiten om LA sterker te maken en natuurlijk moet dit beide kanten op kunnen, en verder pasje schakelen en dat was het alweer, ivm blessure dus nog rustig aan!

Naomi_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 21:33

Wauw rens, wat ziet hilde er goed uit! Ondanks dat ze even stil heeft gestaan! Tis echt een gave fries! Ga nu even je topic bekijken.

Freeconnect

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 21:44

Renske_ schreef:
Het beloofde topic :D
[RIJ-ITP] Knappe fries Hilde weer @ work na blessure (AdB methode)

Met name wat stuurwerk & volte's voor de ontspanning en het losmaken(en van de linker schouder af)
Daarna schoudervoor en schouder buiten om LA sterker te maken en natuurlijk moet dit beide kanten op kunnen, en verder pasje schakelen en dat was het alweer, ivm blessure dus nog rustig aan!

Goed te zien dat Hilde het werk weer zo oppakt, heerlijk dat ze zó voorwaarts is, en los in het lijf.
Wiske heb ik ooit tijdens de clinic in februari'08 van Athoine gezien bij Mireille. Echt geweldig dat ze nu zo'n ander paard is waar je nu weer fijn mee kunt rijden na alle ellende. En een echt karakterpaard heeft ook voordelen: als je eenmaal het vertrouwen hebt en de juiste aanpak weet, heb je er een wereldpaard aan!

ElinevsElsja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 23:57

Ik wou ff een paar foto's plaatsen van de heupen van mijn vzpony, ze zijn echt een flink stuk verbeterd :D

Dit waren ze begin Augustus 08:

Afbeelding

Dit zijn ze nu, eind Januari 09

Afbeelding

Echt al een heel stuk verbeterd :D

(let niet op de staart van de 2e foto want had 'r nog niet geborsteld :+)

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 09:20

@ ElinevsElsja, dat is zeker een stuk verschil! :j

bij mij is gister de fysio weer geweest en we gaan nog steeds de goede kant op :D wij zijn nu een klein jaartje op de AdB manier aan het trainen alleen was het 3 maanden terug ff mis, waarschijnlijk door de kou e.d. maar nu had ze alweer geen blokkades meer en alleen wat spierpijn! (maar ja rug is ook een erg gevoelig deel al helemaal omdat het een fjordje is met korte rug en dus eigenlijk een iets te groot zadel erop dus drukt ook weer op de lendenen)

W_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 11:34

@Renske Wat een super mooie Fries heb je onder je kont! Vind het er heel netjes uit zien! Ben benieuwd hoe het over een half jaartje zal gaan!

@EleinvsElsja Wat een verschil! Merk je er ook veel van onder het zadel?

Ben er niet zo vaak (druk), maar vind het leuk te lezen dat er meerdere mensen zo lekker bezig zijn met hun paarden. Ik rij mijn bijna 4 jarige in op deze manier. Tot nu toe gaat het echt heel netjes!

Gister zat ik er voor de 6e keer op (los van de longe) en er zijn foto's gemaakt! Ik wou enkele met jullie delen en graag weten wat jullie er van vinden!

Ze heeft nog erg weinig balans dus ze vind het lastig om goed voorwaarts te gaan. Hier werk ik aan onder begeleiding van mijn instructrice! Ik heb bewust geen contact teugel omdat ze éérst moet leren mij zelfstandig, correct te dragen, daarna komt het contact. We rijden alleen recht lijnen en alleen over de binnenhoefslag. Ik ben erg trots op mijn meisje, helemaal te bedenken dat de eerste keer dat ik op haar ging zitten ze recht om hoog kwam :=

Wees wel een beetje lief want ze is nog heel groen!

Stap
Afbeelding

Afbeelding

Draf
Afbeelding

Afbeelding

We galopperen nog niet onder het zadel.

Naomi_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 14:00

Voor een vier jarige ziet het er echt super uit hoor W_W!! Lekker ontspannen, zo zie je ze niet vaak hoor na 6 keer ohz!!
ElinevsElsja, gaaf dat je nu al zoveel verschil ziet. Ik zal ook eens een foto van Naomi maken, van hoe ze er nu uitziet.

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 17:55

even een stipje,

ik ga afhankelijk van wat de veearts morgen zegt denk ik met mijn kreupel paard, me eens verdiepen in deze methode,
en heb velsen zuid op 13 mrt al in mijn agenda gezet