Niet bitloos voor de wedstrijden = egoïstisch...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

gr_roos

Re: Niet bitloos voor de wedstrijden = egoïstisch...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 12:37

Ik rij veel met bit, maar je mag mij met mijn KWPN-er en met mijn NRPS-er (98%ox) rustig op een losrijterrein loslaten hoor met mijn bitloze hoofdstel.

Paard remt volgens mij met zijn benen en niet met zijn mond Knipoog

Kattie, franke sloothaak springt toch ook internationaal met een bitloos hoofdstel. Hoewel springen, endurance en eventing niets met paardensport te maken hebben las ik hier ook ergens Knipoog

Ik ben absoluut niet tegen een bit, maar ik vind jou reacties een beetje kort door de bocht en soms onvolwassen.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 12:39

ursulaatje schreef:

Hou alsjeblieft op met die waardeloze filmpjes.. we hebben het over dressuur voor de 20e keer.
en bij al deze paarden die je met filmpjes hebt laten zien, mis ik impuls, ritme en een goed rijdende ruiter.

ursulaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 12:39

ik laat alleen zien, dat het ook zonder kan...
jeetje wat een gezeur zeg..

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 12:42

GvdT schreef:
Ik rij veel met bit, maar je mag mij met mijn KWPN-er en met mijn NRPS-er (98%ox) rustig op een losrijterrein loslaten hoor met mijn bitloze hoofdstel.

Paard remt volgens mij met zijn benen en niet met zijn mond Knipoog

Kattie, franke sloothaak springt toch ook internationaal met een bitloos hoofdstel. Hoewel springen, endurance en eventing niets met paardensport te maken hebben las ik hier ook ergens Knipoog

Ik ben absoluut niet tegen een bit, maar ik vind jou reacties een beetje kort door de bocht en soms onvolwassen.

Ik heb nergens gezegd dat die niks met de sport te maken hebben hoor! Ik heb zelf altijd gesprongen dus dat kwam niet uit mijn mond.

En toch iedereen die hier nou zegt ik rijd met bit maar ik gebruik het eigenlijk niet.. Liegt! ik weet 1000 procent zeker dat als jou paard eruit peerd of dat nou in het bos is of op concour. dat jij hem in zijn mond zit! En ik zeg dit omdat jullie net doen of dat jullie heilig op paardlief zitten en dat ik gewoon niet waar. En ja der zullen best mensen die bitloos springen. maar we hebben het over DRESSUUR!!!!!!!!!!!!!! mijn reacties zijn niet kort door de bocht. Ik heb heel veel geduld met mensen die hier domme dingen zitten te zeggen om maar hun gelijk te krijgen.

Twiggy2008

kattie schreef:
Zet alle hete bloederige paarden denk aan kwpn-nrps maar samen op een gigantisch losrijterrein.
allemaal bitloos, met halsring of bitlooshoofdstel..
Nou sorry maar dan ben ik niet meer tevinden op dat terrein hoor, dan kun je rennen voor je leven!

Dan zegt dat een hoop over de communicatie tussen die ruiters en hun paarden. Knipoog
Ik zeg niet dat je met elk paard zomaar bitloos naar buiten moet gaan of iets dergelijks. Er gaat vaak ook wel wat training aan vooraf (vaak moet de ruiter ook een knoppie omzetten). Knipoog

Ik heb een vriendin met een jonge KWPNer, een pittige merrie, die ze bitloos heeft ingereden en die ze rustig mee naar buiten neemt (bos/hei). En zo heb ik een vriendin met een schrikkerige Arabier, die ze met de Dr. Cook (jawel, daar is 'ie weer) buiten rijdt. Die van mijzelf (heel ander soort pony, dat weet ik Haha! ) is oersterk, heeft een nogal stugge hals en je wilt niet weten wat ik aan heb moeten horen (hoe gevaarlijk bitloos rijden zou zijn, blabla) destijds. Nogmaals; het is vaker een kwestie van de ruiter, die iets in zijn/haar koppie om moet zetten, omdat je snel denkt dat je geen controle meer hebt. Maar de praktijk valt heel erg mee en rij je een tijdje zo, dan sta je er niet eens meer bij stil.

Wat de enorme kracht van mijn eigen paard betreft: Kwestie van de hals spieren soepel maken en op je zit rijden. Ik heb er aardig wat werk aan gehad om de rem er op te kunnen zetten, zowel met zit als met druk, want hij ramde in eerste instantie overal doorheen. Ik kan nu zeggen dat ik hem op zit kan laten stoppen en de druk op de neus is steeds minder nodig. Kwestie van trainen, trainen, trainen en geduld hebben.

Er vandoor gaan kan altijd gebeuren, met of zonder bit. Als ze gaan, hou je ze niet meer. Maar het is ook wel een beetje een kwestie van een paard eerst leren nadenken en dan doen, in plaats van eerst doen (vluchten) en dan pas na gaan denken ('was het nou wel zo eng?'). Vandaar dat ik zoveel tijd aan grondwerk heb besteed, zodat mijn paard zich eerst richt op mij i.p.v. zijn instinct achterna te rennen.

Vertel mij nou eens precies wat er gevaarlijker aan is?

Kennisje van mij heeft ook een pittige jonge NRPS en zij moet ook niet denken aan bitloos buiten rijden. Maar ze wil wel eerdaags eens bitloos gaan proberen in de bak bij ons. Ze staat er voor open, wil het wel eens uitproberen. Kijk, daar heb ik meer bewondering voor dan dat afbranden van bitloos rijden........

_Zsazsa_

ursulaatje schreef:
ik laat alleen zien, dat het ook zonder kan...
jeetje wat een gezeur zeg..

Dan stop met die domme filmpjes.

ursulaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 12:43

kattie schreef:
Hou alsjeblieft op met die waardeloze filmpjes.. we hebben het over dressuur voor de 20e keer.
en bij al deze paarden die je met filmpjes hebt laten zien, mis ik impuls, ritme en een goed rijdende ruiter.

Ik ben een keer naar een bitloze beurs geweest, emiel voest was er ook en noem maar op.
Ik heb hele goede ruiters zien rijden, bitloos... mooi nageefelijk etc.
ga maar naar dat soort dingen i.p.v. te reageren als een klein kind hier in het topic. sta open voor dingen en probeer ze eerst uit, voordat je commentaar gaat geven!

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 12:43

kattie schreef:
ursulaatje schreef:

Nee het ging over wedstrijden en dat jij alleen dressuur als wedstrijd ziet is jou manco. Daar kunnen andere niets aan doen.

Ben wel mee eens dat het bitloos spring filmpje niet echt van hoog niveau is. Maar om het allemaal maar af te katten.

Je bent qua reacties een beetje de gelijke aan de TS

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 12:45

@kattie: als je bitloze dressuurvoorbeelden wilt zien, neem dan eens een kijkje op internet en je zult ze vinden (bijv. http://www.bitloos.nl en http://www.bitloos.be ). Het heeft geen zin om jou foto's en filmpjes voor te schotelen, want je staat er toch niet voor open; je zit volledig in de weerstand-modus.
Bitloos is niet jouw ding en roept angst bij je op, da's wel duidelijk. Laat het hier dan ook bij en stop met dat onvolwassen gereageer.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 12:45

ursulaatje schreef:
kattie schreef:

Ik ben een keer naar een bitloze beurs geweest, emiel voest was er ook en noem maar op.
Ik heb hele goede ruiters zien rijden, bitloos... mooi nageefelijk etc.
ga maar naar dat soort dingen i.p.v. te reageren als een klein kind hier in het topic. sta open voor dingen en probeer ze eerst uit, voordat je commentaar gaat geven!

lieve schat, als je had gelezen weet je ook dat ik al 2x bij emiel voest ben geweest met mijn oude pony, en dan had je ook gelezen, dat door dat stomme touwding wat hij om moest, ik 3 weken niet achter zijn oren heb mogen komen, omdat 1 van zijn hulpmensen desp nogal hard aan ding trok.
Ik heb 4 presentaties opschool gehad over brideless riding.

We hebben het hier over dressuur op concour bitloos. Ik heb ook gezegd stuur die filpmjes fotos naar het knhs, die krijgen wel aanvragen maar niks te zien.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 12:49

Ik heb een aantal paginas terug nog heel netjes gereageerd op mensen, maar kom op. We hebben het al een aantal paginas over de dressuur. In andere sporten word het wel vaker gedaan zonder bit en mijn respect daar voor. maar zoals ik nu al 20x heb gezegd. de knhs vind het gevaarlijk, ze krijgen geen goede dingen te zien om het vooroordeel weg te stoppen.
kijk dat er mensen super zonder bit kunnen rijden prima maar laat dat dan ook openlijk zien, zodat mensen zoals mij de andere kant kunnen zien. ja ik heb met dat bitloos rijden indd een beetje een angst gekweekt met name door een paard dat ingeslapen moest worden en een kind van 13 die dacht dat ze zo paardvriendelijk was, die daarvoor wel 3 maanden in het ziekenhuis heeft gelegen. en helaas is dat niet de enige keer dat ik er zo mee in aanraking ben gekomen.
Daarom vind ik het gevaarlijk, en als iemand mij tegendeel kan bewijzen heel graag.

ursulaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 12:52

Je hebt al veel bewijzen gezien, wat wil je nog meer?
Dat jij niet zo'n goede ervaring hebt met bitloos oke.. Maar reageer dit niet op anderen die er wel goed mee overweg kunnen!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 12:54

kattie schreef:
Ik heb een aantal paginas terug nog heel netjes gereageerd op mensen, maar kom op. We hebben het al een aantal paginas over de dressuur. In andere sporten word het wel vaker gedaan zonder bit en mijn respect daar voor. maar zoals ik nu al 20x heb gezegd. de knhs vind het gevaarlijk, ze krijgen geen goede dingen te zien om het vooroordeel weg te stoppen.
kijk dat er mensen super zonder bit kunnen rijden prima maar laat dat dan ook openlijk zien, zodat mensen zoals mij de andere kant kunnen zien. ja ik heb met dat bitloos rijden indd een beetje een angst gekweekt met name door een paard dat ingeslapen moest worden en een kind van 13 die dacht dat ze zo paardvriendelijk was, die daarvoor wel 3 maanden in het ziekenhuis heeft gelegen. en helaas is dat niet de enige keer dat ik er zo mee in aanraking ben gekomen.
Daarom vind ik het gevaarlijk, en als iemand mij tegendeel kan bewijzen heel graag.

eigenlijk mag ik niks zeggen omdat ik western rij Knipoog
maar goed, een paard dat een bit gewend is moet wel eerst wennen aan bitloos,dus niet bitloos om en gaan met dat paard!
en ik moet niks bewijzen.... ik vertel mijn ervaring en zeg mijn mening.
en die van jou mag zijn zoals jij wilt Ja
ik ben niet tegen een bit,maar mijn pony loopt hetzelfde zonder bit dus daarom geen bit meer in.
ik rij geen dressuurproef in een bak ,maar rij buiten op de busbaan en op de hei en strand
en er zit voor mijn gevoel geen verschil in bit of bitloos met rijden en daarom dus bitloos Haha!

Puppetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 12:54

Veel bewijzen??? Ik zie alleen wat paarden uitelkaar door de bak sloffen. Dat overtuigd mij echt niet om nu bitloos te gaan rijden. Ik wil wel eens een echt goed gereden paard bitloos zien en tot op heden heeft niemand dat nog kunnen laten zien.
Over de schedel zonder schade op de lagen wordt ook niet meer gesproken. Beetje jammer.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 12:55

ursulaatje schreef:
Je hebt al veel bewijzen gezien, wat wil je nog meer?
Dat jij niet zo'n goede ervaring hebt met bitloos oke.. Maar reageer dit niet op anderen die er wel goed mee overweg kunnen!

Ik heb nog geen een bewijs gezien waarmee je naar de knhs zou kunnen gaan. want daar gaat het hier over. En ik reageer niks op jullie af. maar jullie reageren hier nou met filmpjes waar niemand iets aan heeft. En als jullie die mooi vinden nou prima! maar voor op concour niet en daar gaat het hier over.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 12:57

Als ik overtuigd was van je rijkwaliteiten had je wel een bitloos rondje op mijn ox-je mogen sturen. Zelfs door het dorp in de spits. Hij is dan wel met de VUT maar kan alle kunstjes nog. (inclusief drammen)

Citaat:
maar goed, een paard dat een bit gewend is moet wel eerst wennen aan bitloos,dus niet bitloos om en gaan met dat paard!

Helemaal fout maar zo heb ik het wel gedaan Bloos

ursulaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 12:58

kijk dan eens op bitloos.nl

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 12:58

GvdT schreef:
Als ik overtuigd was van je rijkwaliteiten had je wel een bitloos rondje op mijn ox-je mogen sturen. Zelfs door het dorp in de spits. Hij is dan wel met de VUT maar kan alle kunstjes nog. (inclusief drammen)

Citaat:

Helemaal fout maar zo heb ik het wel gedaan Bloos

ik ook hoor Haha! maar ik heb geen dressuurpaard waar soms optomingen inhangen Bloos! als je zo`n paard ineens de vrije mond geeft................. Clown

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 12:59

Kattie, ik kan je zat ongelukken met paarden en ruiters vertellen (zelfs nog een dode gehad hier in het dorp 2 jaar geleden Verdrietig ) waarbij de paarden gewoon met bit gereden werden.

Je komt bij mij niet echt over als iemand, die zich echt verdiept heeft in bitloos rijden, ondanks je Voestbezoekjes en je presentaties op school. Sorry. Lachen

Het is dat ikzelf nog op een jonkie rij en nog lang niet zo ver ben met dit paard, dus ik kan nog niet veel laten zien. Ik zou het graag anders willen, maar ben juist ook blij dat we nog middenin het beleerproces zitten. Zo leuk om te doen!!! De tijd zal het uitwijzen, maar ik heb nog nooit een moment gehad van 'gevaar'. Ik ben zelf moeder en zal het gevaar ook echt niet opzoeken, hoor. Daar ben ik wat te verantwoordelijk voor en wil graag nog heel erg lang leven om er voor mijn kind te zijn Knipoog . Daarbij ben ik geen held die alles maar durft te paard, verre van. Dat krijg je als je ouder wordt. Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 13:01

@kattie

In de tijd dat Kawa M/Z liep reed ik ook regelmatig zonder bit, gewoon op een stalhalster
En daarmee zou ik gewoon een M/Z proef hebben kunnen rijden.
Vind het vreemd dat je denkt dat het niet zou gaan Lachen

ursulaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 13:04

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 13:04

Ik vind het apart dat de bitlozenfans de échte discussie met échte argumenten uit de weg gaan, en alleen maar blijven reageren op een aantal opmerkingen van Kattie, die niet echt tot de discussie bijdragen.
Is reageren op échte argumenten te moeilijk? Is het gemakkelijker om te negeren dat er ook mensen zijn die schedels hebben waar niets aan mankeert? En om te negeren dat de voorbeeldpaarden die wél goed lopen zonder bit, paarden zijn die zijn opgeleid mét bit?

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 13:05

ik heb me indd niet verdiept in optomingen, en de presentatie waren ontzettend slecht onderbouwd, daar kwam bij dat emiel voest ook nog eens niks nieuws te vertellen had.
Dat kan..zoals ik al zei, ik heb nog nooit iemand netjes goed en met een paard met veel uitstraling en impuls zien rijden, daar bedoel ik mee een combinatie om van te smullen. op voorgaande filmpjes zie je ook maar wat geslof. En daarom vinden mensen met bit dat het maar raar is en dat er misschien maar gevaarlijk uit ziet. we krijgen niks beters te zien dan dat. ik zal zodadelijk is even op bitloos kijken.

maar zoals poppetje hierboven zegt. haar paard had na 28 jaar geloof ik geen slijtage in de lagen.
Ik wil hier niet onrespectvol overkomen hoor, dat is mijn bedoeling helemaal niet, of mensen kwetsen.
maar het gaat hier om starten in de dressuur bitloos.
Vinden jullie dat dat kan?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 13:07

ursulaatje schreef:
@kattie: Je wilt bewijs? http://www.bitloos.nl/FEI.htm het laatste stukje

De voorbeeldfoto van een paard "achter het bit" is volgens mij volkomen fout. Dit paard loopt helemaal niet achter het bit, maar wordt achter de loodlijn getrokken. Elke zichzelf respecterende dressuurruiter kent toch het verschil tussen achter het bit en achter de loodlijn??

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 13:07

runningkawa schreef:
@kattie

In de tijd dat Kawa M/Z liep reed ik ook regelmatig zonder bit, gewoon op een stalhalster
En daarmee zou ik gewoon een M/Z proef hebben kunnen rijden.
Vind het vreemd dat je denkt dat het niet zou gaan Lachen

Ik denk niet dat het niet kan, dat hoor je mij niet zeggen. Het ging mij er meer om dat niemand hier met dan ook daadwerkelijke fotos of filmpjes kan komen terwijl er hier toch wel 20 man in dit topic bitloos rijden.