paardrijden, dat is helemaal geen sport!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Waratje

Re: paardrijden, dat is helemaal geen sport!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 09:32

kensha schreef:
Paardrijden is in die gang dergelijk een sport.

Het duurt een vrij tijd om vertrouwen te krijgen van een paard.

Overig komt het op ner van mensen die zseggen dat paardrijden geen sport is van, punt 1; paarden haten of punt 2;nog nooit hebben gereden.

Meestal is punt 2 het geval, zoals collega's vroegen mij wel eens of het rijden juist niet vrij zwaar is.

Meestal is het gewoon internet verhale waar meestemensen in geloven omdat ze niet hebben uitgeprobeerd.

Overig vindt ik zelf Voetbal geen sport meer omdat er veels te veel vals wordt gespeelt dat met de blote oog te zien is. Zelf met Ajax of PSV wordt er vals gespeelt. Met paardrijden gaat dat toch iets moeilijker.

Wat heeft krijgen van vertrouwen te maken met sport of niet? Verward
Verder zeg ik rustig dat paardrijden geen sport is en nee, ik haat paarden niet en ik rij al bijna 40 jaar. Cool
En met paarden kun je net zo gemakkelijk (of moeilijk) zien dat er vals wordt gespeeld als met voetbal (wat door het standaard aanwezige competitie-element meer recht heeft op de benaming "sport")

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 09:59

mensen ide dat roepen moeten het zelf maar eens gaan proberen en daarna spreken we elkaar weer.

saskiamax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 10:26

ik vind ut wel een sport want als ik ff een leker uurtje heb gereden heb ik het ook wel egt warm hoor:O en me paard ook. sommigge die denken dat je helemaal niks moet doen. mijn neef heb dat ook gezegt en ik zei dat hi dan maar us moest gaan paardrijden en dat wou hij niej he Vork
een lekkere buitenrit vindk dan geen sport (ja miss voor ut paard wel Tong uitsteken)
dus diegene die zeggen dat ut geen sport is Ach gut ga dan maar us zelf intensief paardriden!

biesbas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 16:58

saskiamax schreef:
ik vind ut wel een sport want als ik ff een leker uurtje heb gereden heb ik het ook wel egt warm hoor:O en me paard ook. sommigge die denken dat je helemaal niks moet doen. mijn neef heb dat ook gezegt en ik zei dat hi dan maar us moest gaan paardrijden en dat wou hij niej he Vork
een lekkere buitenrit vindk dan geen sport (ja miss voor ut paard wel Tong uitsteken)
dus diegene die zeggen dat ut geen sport is Ach gut ga dan maar us zelf intensief paardriden!

ut = het Clown

nicoleboogie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 16:59

ik heb ook af en toe na een intesief ritje rijden behoorlijke spierpijn Haha!

xveer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 17:05

Ik vind het zeker wel een sport! Na een uurtje heb ik het toch wel warm!
Als je tegen die mensen die zeggen dat het geen sport eens zegt dat ze het zelf maar eens moeten proberen krabbelen ze vaak heel snel terug! Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 17:39

Als ik ga uitmesten heb ik het na een uurtje ook warm.... oh, na een kwartier al....
En als ik tegen mensen zeg dat ze dat dan eens moeten proberen vinden ze mesten nog steeds geen sport Verdrietig

Wat doe ik fout Verdrietig

KamouLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 18:01

Ik hoor het ook heel vaak dat paardrijden geen sport is.. En als ze er zelf eens op zitten of ermee beginnen piepen ze anders:) Dat er toch wel veel bij komt kijken enz.. heel veel zeggen ook dat paardrijden makkelijk is, maar als je iets verder wilt dan alleen stap en draf dan word het al een stuk moeilijker:)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 18:10

KamouLover schreef:
Ik hoor het ook heel vaak dat paardrijden geen sport is.. En als ze er zelf eens op zitten of ermee beginnen piepen ze anders:) Dat er toch wel veel bij komt kijken enz.. heel veel zeggen ook dat paardrijden makkelijk is, maar als je iets verder wilt dan alleen stap en draf dan word het al een stuk moeilijker:)

Oh? Nu is "moeilijk" een criterium? Dan is computerprogrammeren vast ook een sport Clown

LayLaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 18:49

Grootgelijk dat je hier boos om wordt, paardrijden is een sport, fietsen is geen sport! Fietsen ken toch iedereen Pling . ?! Je bent eigenlijk met alles bezig met paardrijden, je denkt na, je gebruik je arm buik been spieren en als je het leuk vind heb je er nog plezier ook van, idiaale sport ook! Bloos

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 18:55

Iedereen denkt ook altijd dat je met paardrijden niks hoeft te doen. Denken meerdere vriendinnen van mij, 1 daarvan heb ik toen een keer mee genomen naar mijn verzorgshetje die ik toen nog had.
Zij mocht die pony poetsen, ik hoofdstel om gedaan en aan de longe gedaan. Vriendin erop zonder zadel, want op die pony blijf je beter zitten zonder zadel dan met zadel. Paar rondjes gestapt, ze vond toen nog dat ze niks moest doen. Tjaa, ik deed ook alles, omdat ik haar longeerde. Dus op een gegeven moment die pony laten draven. Ik had wel tegen haar gezegt hoe ze de pony moest stopppen, dus trok ze aan de teugels en viel van de pony af XD.
Sinds dien zegt ze dat je met paardrijden toch echt wel iets moet doen.

sieta87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 22:06

Ik hoor dit ook vaak genoeg. Maar dan zeg ik ook: probeer het maar eens, dan praat je wel anders.
En trouwens, paardrijden is ook een olympische sport. Dat vind ik ook wel wat zeggen!

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 00:41

ik denk dat als je goed wil rijden je moet zorgen dat je zelf in vorm bent. Voor je balans, spieren en conditie.
En dat bereik je niet alleen door het paardrijden zelf maar door ernaast te trainen.

Net zoals autocoureurs die in hele goede conditie moeten zijn en kracht moeten hebben om te rijden.

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 00:54

Haha klopt Knipoog
Paardrijden is veel meer, het is samenwerken met een dier, vriendschap. Daarnaast is het ook nog is redelijk intensief *LOL* Na een paar rondjes doorzitten voel ik mijn spieren wel! Daarbij is een paard een levend dier, bij voetbal gaat het om regels kennen. Bij paardrijden om zo veel meer. Knipoog

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 04:19

ik kan me wel voorstellen dat je het geen sport kan noemen als je een paardje in het weiland hebt staan en die rij je 1x in de zoveel tijd een keertje in het bos of langs de weg, lekker recreatief. Dan is het meer een hobby, maar rij je daarentegen vrij intensief en/of wedstrijden dan vind ik het echt een sport Lachen en wat hiervoor al eens is gezegd, het is een OLYMPISCHE SPORT

Captain_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 08:25

Haha,, oh heel herkenbaar!! Knipoog
ik hoor het ook heel vaak.. k reageer indd meestal terug met '' probeer het zelf eens.. '' maar ik vind die Olympische sport ook een goeie! Knipoog Die houd ik erin!!

Wyah_Rona

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 08:28

veel mensen zeggen ook tegen mij dat paardrijden geen sport is, maar ik vind het wel degelijk een sport. en als ik dan zeg: 'jij kunt wel eens een uurtje paardrijden'. dan zeggen ze vanalles om er onderuit te komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 08:30

Jij víndt het een sport.

Dat ik wel het meest sterke argument wat ik het hele topic gehoord heb.....

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 09:01

Vraagje...
Wat zijn nu goede criteria om iets een sport te noemen?
Als ik de Wikipedia mag geloven (waarschijnlijk hier al eens geqoute), is paardrijden een sport; het is zowel fysiek als mentaal (hoe krijg ik m'n paard zo gek dattie een rondje draait?!?), de paardensport draait om vastgestelde regels, heeft een competitie element waarbij winst belangrijker is dan puur het estetische, artistieke of financiele (dát kun je je soms afvragen, dat is waar, maar het hoort imo wel), is ontspanning en plezier voor de deelnemers (dát kun je je soms ook afvragen).
Op die punten is paardrijden een sport, lijkt me. Maar agility dan? Dat hekjes springen voor honden? Daar gelden, lijkt me, die punten ook wel aardig voor en daar heb ik nog nooit iets van teruggezien op Eurosport of Studio Sport. Bovendien, die keren dat ik daar wat van gezien heb, komt het op me over als iets wat iig fysiek een stuk zwaarder is dan een stukkie boshobbelen op een uberbraaf paardje...
Btw Ballet is ook behoorlijk fysiek zwaar, die mensen trainen zich ook het schompes en hebben spieren op de raarste plekken maar mooi dat dát geen sport is...

Maargoed, nog een vraagje...
Wat doet het er eigenlijk toe of paardrijden een sport is? Voor mij is het veel meer dan alleen maar sport, het is de band met je dier, het omgaan met, het verzorgen, het samen lol hebben op een buitenrit, het samen genieten van een winterzonnetje, maar ook het fantastische gevoel als je merkt dat je paard idd vooruit gaat door de manier waarop je 'm rijdt, dat het dier graag voor je werkt en zelfs het op een bankje bekijken van grazende paarden (daar zouden ze eens een sport van moeten maken! win ik ook eens iets). Eigen meer een 'way of life' dan 'alleen maar' een sport...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 09:07

Dat is het hele punt ook.
Heet maakt niet uit, maar blijkbaar trekken mensen zich al 22 pagina's lang geweldig veel aan van wat de mening van anderen is.....
Zo belangrijk is die toch niet?

Ik kan geweldig genieten van het rijden, ik train en neem het aardig serieus.... en tegelijkertijd is het rijden voor mij ook ontspanning Lachen
Ik vind paardrijden op het niveau waarop het gros rijdt idd geen sport. Mijn eigen rijden is ook nog niet zo dat ik het sport wil noemen. Mij maakt het overigens niet uit, ik geniet er toch wel van Lachen

Merel_Brit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 09:15

Mijn vriend beweerde ook altijd dat paardrijden geen sport was. Ik heb hem wel zover gekregen eens een lesje van een half uur te nemen. Moet er wel bij zeggen dat het een natuurtalentje is, maar dat ter zijde.

Hij had de volgende dag spierpijn in spieren waarvan hij niet eens wist dat hij ze had! Nu piept hij wel anders Extreme duivel

En als paardrijden geen sport, of intensief is...hoe kom ik dan aan al die spierpijn vandaag? Toch vast niet van die strandrit van gister? Clown

wenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 09:22

ik vind dat het een beetje aan de ruiter zelf ligt
voor mij is het een hobby ik rij alleen recreatief (paard heef ocd)
vraag niets aan me paard laat hem lopen hoe hij wil op zijn tempo
maar voor een fanatiek ruiter die lest enzo zie ik het wel als een sport

Dorien_3009

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 11:28

ja dat zeggen mensen inderdaad wel... maar waarom zou paardrijden geen sportzijn, en schaken wel? schaken schijnt officeel een sport te zijn Clown nou nee sorry dan is paardrijden een sport... waarom is het anders een olimische onderdeel? Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 11:50

Merel_Brit schreef:
Mijn vriend beweerde ook altijd dat paardrijden geen sport was. Ik heb hem wel zover gekregen eens een lesje van een half uur te nemen. Moet er wel bij zeggen dat het een natuurtalentje is, maar dat ter zijde.

Hij had de volgende dag spierpijn in spieren waarvan hij niet eens wist dat hij ze had! Nu piept hij wel anders Extreme duivel

En als paardrijden geen sport, of intensief is...hoe kom ik dan aan al die spierpijn vandaag? Toch vast niet van die strandrit van gister? Clown

Als jij steeds spierpijn hebt doe je gewoon iets niet goed.

Als je het goed doet, hoor je namelijk geen spierpijn te hebben. Ik ben dus bang dat dit meer zegt over jouw onkunde als over het paardrijden op zich. Maar leuk geprobeerd OK dan!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 11:56

Yamcha schreef:
Als jij steeds spierpijn hebt doe je gewoon iets niet goed.

Als je het goed doet, hoor je namelijk geen spierpijn te hebben. Ik ben dus bang dat dit meer zegt over jouw onkunde als over het paardrijden op zich. Maar leuk geprobeerd OK dan!

Mag ik even opmerken dat ik, toen ik vorig jaar na jaaaren weer in het zadel klom, wel degelijk spierpijn had? En dat ik het heus wel voel als ik les heb gehad? Onkunde? Ongetwijfeld. Ik kan er nog steeds geen klap van en toch hobbel ik al een tijdje op allerlei paarden rond. Maar toch vooral: spieren die niet meer gewend waren om als sportspieren gebruikt te worden, zeg maar Clown