Slaan tussen de oren, wel of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: Slaan tussen de oren, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 20:41

KiWiKo schreef:
doe ik met mijn enigste eigenste ook, heerlijk Lachen maargoed, met paarden die van iemand anders zijn is dat toch anders........ en ik heb dat wel heel lang gemist hoor toen ik geen enigste eigenste had. Alles was zo oppervlakkig, wel intens, maar oppervlakkig........ alhoewel ik wel een aantal keren heb meegemaakt dat baasjes wat teleurgesteld waren omdat het dier meer naar mij trok dan naar hun (wat logisch is, want ik werkte ermee, ik was hun steunpilaartje in een onzekere tijd)

Ik miste dat wel in mijn paardenwerkzame leven. Wat ik heel "vervelend" vond was als ik een paard moest beleren waar ik echt helemaal niks mee had, en die ook helemaal niks met mij had........ dat vergt echt veel discipline, want het liefst doe je daar niks mee..... maargoed die mensen betalen ook best geld om dat dier netjes terug te krijgen.

ik heb slechts een keer in al die jaren een absolute soulmate gevoel gehad ......... en die heb ik uiteindelijk gekocht Lachen Haha! (en dat kan een asbak zijn ohz, wil je niet weten....... kop tegen het dak van de binnenbaan aanstoten) Maar hij is zoooo, zooo leuk Lachen zoveel humor, zo brutaal, zo eerlijk........ maar zoooo, zoooo stout Lachen

Ja, paarden van iemand anders waarbij je ook nog eens resultaat moet boeken, is zeker een ander verhaal, lijkt me.

Wat gaaf dat jij ook dat absolute soulmate gevoel hebt bij jouw eigen paard Lovers . Ik heb het nu voor de tweede keer in mijn leven en dit keer is het gelukkig mijn eigen paard. Denk wel eens dat Sam een reincarnatie is van die ene speciale New Forest, die ik in 1983 geboren heb zien worden en die jarenlang mijn soulmate is geweest. Heb vorig jaar geprobeerd uit te vinden via het NF stamboek of hij nog leefde, maar die vroegen maar om een levensnummer, die ik helaas niet had (wel zijn naam en complete stamboom, die ik nog op een papiertje heb staan uit die tijd). Dus weet het nog steeds niet, al hoewel hij dan best oud zou zijn nu....... Als ik de foto's van hem zie, zie ik die uitstraling terug in Sam. Hoewel het qua uiterlijk hele verschillende paarden zijn. Gek, he??? Maar goed, gaat lekker off topic........
En Sammy steigert gelukkig alleen in het weiland, als hij lekker aan het spelen is met de andere pony's. Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 20:58

Bizar eigenlijk.......... ik ben wel van mening dat een paard "bij je komt" Toronto is ook bij me gekomen om me wat te leren......... Het paard van mijn avatar is al jahaaren dood, maar er gaat geen dag voorbij of ik wordt wel met hem geconfronteerd...........

steigeren kunnen/konden ze beiden......... heul goed, maar inderdaad in hun vrije tijd Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 21:13

Ja, ik ben ook overtuigd dat een paard (niet voor niets) ''bij je komt''. Men, wat ik in die paar jaar tijd weer allemaal heb geleerd. Haha! Alleen wat ik nu allemaal aan het leren ben, had ik liever niet meegemaakt (zit in een mindere periode met de gezondheid van Sammy). Verdrietig

Ik zou zo graag willen weten hoe het Danny vergaan is, mijn liefste New Forestkanjer........ Maar vrees dat ik er nooit achter ga komen. Mijn hart is jaren gebroken geweest, toen hij van de een op de andere dag verkocht was destijds....... Hij was mijn alles. Heb hem nooit meer terug gezien..... Huilen
Totdat ik Sammy op MP zag staan en iets herkende. Vraag me niet wat, kan het niet onder woorden brengen..... Echt apart.Wow!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 21:22

gek he, alsof die je roept Lachen vanaf een foto op marktplaats.......... is zo, echt Haha!

mijn eerste pony was ook een NF ding heeft meerdere malen mijn leven gered door er gewoon te zijn. Ik sliep als puber bij hem in zijn stal omdat het thuis niet te harden was...... ook op een nare manier weg gegaan, en uiteindelijk slecht geeindigd. Ik heb nog steeds een pluk van zijn staart hier, en die koester ik. Is 25 jaar geleden, die pluk is denk ik 27 jaar oud, en ik ben hem in al mijn verhuizingen nog nooit uit het oog verloren....... altijd een speciaal plaatsje.

Mijn Torrie heeft het hart van Bassie en de drive van Prins....... een paard met een gouden hart, met de gekheid die een topper moet hebben.......... best van beide paarden zit in mijn huidige liefde..

Helaas laat zijn lichaam het afweten voor de sport, en nu staat hij op het land, hij is gelukkig en ik hoop nog jaren te mogen betalen voor een paard waar ik niet meer op zal gaan zitten

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 21:32

Dus jij was in de 80er jaren ook verliefd op een NF Haha! !!! Wat grappig!!! Jaaaa, ik herken dat, het thuis beroerd hebben en dan zoveel liefde van je droompaard krijgen. Hier nog eentje.... Knipoog . Ik heb mijn ouders vervloekt, want ik had hem voor niets bij mijn pleegmoeder mogen zetten, maar mijn ouders hebben mijn paardenliefde altijd tegen willen houden op alle mogelijke manieren. Is ze niet gelukt uiteindelijk.Tong uitsteken

Wat een verdriet kun je dan hebben als jong grietje. Pffff, ben dat nu nog steeds niet vergeten eigenlijk. Ik heb ook een pluk haar van Danny!!! Hield een dagboek bij, waar die pluk ingeplakt zit. Hahahaha, lekker penny, maar ja, zo ging dat toen. Haha!
Bijzonder dat jij dat ook nog steeds hebt....

Lief dat je Torrie nog steeds een fijn tehuis geeft, ook al kan je er zelf niet meer op (ook niet recreatief???).
Hoe oud is hij?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 21:45

Ik ben best een overjarige penny Lachen met mijn stukje paardenstaart Lachen

Ik kan me zo rustig voelen als ik dat stukje vast heb, en helemaal in paniek raken als het niet ligt op de plaats waar het hoort Lachen gek he eigenlijk........... maarja

Hij is pas 8. Hij heeft vlak na het overlijden van mijn moeder een ernstige koliekaanval gehad, daar is hij toen aan geopereerd. Hij moest revalideren en mocht hij wel 10 minuutjes per dag zijn hok uit.............. gaat hem niet worden met een paard met zijn temperament, want hij voelde zich verder helemaal opentop...

Nadat hij ergens in week 3 een keer mijn voet door een onhandige actie van hem op 3 plaatsen gebroken had, heb ik heb op strafkamp naar Zeeland gebracht waar hij lekker met 3 dames op het land ging (nog discussie met mijn behandelende VA, maar die begreep het uiteindelijk ook wel, want hun hadden hem ook 2 weken daar staan na de operatie Lachen )

Nou is mijn meneer heel laat gecastreerd EN heeft vanuit de opfok een oud trauma aan zijn rechtersprong gewricht (botwoekering waardoor de diepe buigpees niet netjes door de peesschede loopt, voor de sport geen bezwaar, volledig op goedgekeurd)

maarja als je je dagen slijt met het dekken van gewillige dames (ook al komt er niks meer uit Haha! Haha! ) en je sprong is niet helemaal 100.......... tja

Op een dag ging hij kreupelen, foto's gemaakt en dat spronggewricht is toch wel erg lelijk geworden, zelfs Sanne zag het ....... artrose.

recreatief kan ik er nog wel wat mee, maargoed daar is het het paard niet voor........ hij stond te passageren tussen de kettingen als in niet genoeg opschoot met mijn BP aantrekken en hij zijn zadel al op had.

Ik ga hem ergens over een maand of twee weer op de foto zetten, kijken hoe het zich ontwikkeld heeft... is het positief, dan komt hij naar huis........ anders blijft hij daar staan.

Ik heb hem wel van alle supplementen/pijnstillers afgehaald en hij loopt rad. Mocht hij gaan kreupelen dan gaat hij gelijk op de foto en dan moet ik een beslissing maken.

Het is zijn ding, zijn leven.......... hij is happy zoals hij nu leeft...... en als ik hem morgen weer in het "werk" heb is hij ook happy.. Maar ik ga niet sleutelen, ik ga niet het ene na het andere proberen en truttebollen. Hij moet pijnarm zijn, en gelukkig......... dat heeft hij verdient Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 22:05

Heb je maar even gePB't, hoor. Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 22:22

hahahah we gaan wel erg oftoppic Lachen

maar misschien is het wel goed om te lezen voor andere mensen dat ondanks dat ik wel een draai om de oren geef en jij niet...... we toch beiden veel gevoel hebben voor het wezen paagt Lachen

Cheyenne_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 08:41

Ik zou dat dus nooit doen, je paard tussen de oren slaan!! Boos!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 10:45

CheyxBlond schreef:
Ik zou dat dus nooit doen, je paard tussen de oren slaan!! Boos!

Zeg nooit nooit! Haha!

Er zijn ook mensen die zeggen:"Ik ga nooit vreemd"..

Je weet kennelijk nooit in wat voor benarde situaties je terecht kunt komen. Ach gut

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 10:54

Nadya schreef:
Ja, ik ben ook overtuigd dat een paard (niet voor niets) ''bij je komt''. Men, wat ik in die paar jaar tijd weer allemaal heb geleerd. Haha!

Ik geloof daar ook in ja.
Wrangler heb ik gekocht toen ik niet op zoek was naar een paard. Ik reed voor anderen en vond dat zo wel prima. Als ik iets wilde kopen weer dan zou het een leerpaard zijn.

Toen zat ik voor de lol advertenties te lezen en ja hoor, ik wilde deze specifieke per se gaan bekijken. Stond geen foto bij of niks, maar ik wilde gewoon kijken. En gelijk gekocht ook.

Heb weer veel van hem geleerd. Mijn vorige was een brave maar dominante donder die je moest overbluffen en regelmatig op zijn plek zetten. Nu heb ik weer een overgevoelig snel beledigd en snel bang bloedkikkertje. Als ik daar die aanpak op loslaat kan ik er drie weken niks meer mee doen Nagelbijten / Gniffelen

Dus deze moet ik ook echt geen klets voor zijn oren geven als hij omhoog komt. Daar moet ik de spanning laten afvloeien en met veel bemoediging nog eens proberen wat ik wilde doen of... (en dat heb ik moeten leren) naar hem luisteren en accepteren dat ik op dat moment teveel vroeg. Deze steigert niet uit dominantie, deze steigert omdat a) hij pijn heeft b) hij het niet snapt en bang wordt c) het te moeilijk vindt om uit te voeren d) ik echt teveel werk heb gevraagd en over zijn grenzen ben gegaan.

Zou ik bij mijn vorige stoppen, dan zou ik gelijk een paard hebben dat niks anders meer deed dan op zijn achterbenen staat, die steigerde ook een periode omdat hij door had dat ik het dan in mijn broek deed en stopte met rijden. Die moest je gewoon een schop onder zijn mieter geven en doorgaan maar daar had ik toen nog niet de ervaring voor.

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 12:21

Ik hoor wel eens mensen, dat als hun paard regelmatig steigerd dat ze dan gaan rijden met een ei in hun hand en als het paard dan steigerd dat ze dan dat ongekookte ei op het paard's hoofd laten breken het paard schrikt dan omdat ie dan denkt dat hij zijn hoofd heeft gestoten en dat het ei dan bloed is. Heb ik ook maar gehoort en het is wel een oplossing die geen pijn doet bij het paard. Clown

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 13:32

detour schreef:
KimENlinda schreef:
ik sla niet met een zweep !!

Maar alleen met de hand dan? Je komt zulke bijzondere voorwerpen tegen op dit topic.. Scheve mond

mijn pony is met het rijden zoviso wel voorwaarts, dus heb ik geen zweep nodig.
als ze bijv. tijdens het poetsen iets doet, dan krijgt ze een klein tikje op haar borst, daar reageert ze super op

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 13:35

op het moment dat je denkt dat je een zweep nodig hebt om een dier voorwaards te krijgen, heb je een verkeerde gedachte over de zweep

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 13:41

KiWiKo schreef:
hahahah we gaan wel erg oftoppic Lachen

maar misschien is het wel goed om te lezen voor andere mensen dat ondanks dat ik wel een draai om de oren geef en jij niet...... we toch beiden veel gevoel hebben voor het wezen paagt Lachen

ja mooi om te lezen.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 14:31

Ik hoor jullie zo over jullie New forester, ik heb er ook één gehad een merrie schimmeltje ik kreeg haar toen ik tien was en zij 14. Ik zoveel van haar geleerd ze steigerde ook weleens ze was een dondersteen. En ze heeft ook wel eens een flinke kledder daarvoor gekregen. Maar voor de rest was ze super lief toen mijn ouders gingen scheiden heb ik echt heel veel bij haar gezeten in de wei en dan kwam ze me altijd troosten. Zij was echt mijn steun en toe verlaat ik kon echt lezen en schrijven met haar. Het liefst was ik dag en nacht bij haar als ik maar niet thuis hoefde te zijn. Ze is 34 geworden ik heb haar helaas toen moeten inslapen vanwege epelepsie en ze had artrose en spat. Het is nu drie jaar geleden en ik mis haar nog steeds.

Maar als je,je eigen paard goed kent dan weet je zelf wat wel of geen goed gedrag is of dat er wat is. Dus dan weet je bv ook of hij spelenderwijs stijgerd en dat je dan alleen met je stem corrigeerd of dat hij steigerd omdat hij daar gewoon even zin in heeft omdat iets hem niet aanstaat ja dan vind ik dat hij even moet weten wie de baas is. En als je paard schrikt is het ook een ander verhaal maar dan zal je ook concequent moeten reageren maar je hoeft hem dan ook geen onwijze kledder te verkopen.

Dus goed naar je paard kijken wat voor gedrag het toont en dan weet je zelf het beste wat je moet doen. En wees eerlijk voor je zelf maar ook voor je paard. Knipoog

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 18:10

Citaat:
Je kan niet voor een ander beslissen of ze het wel of niet hun paaRD daar kunnen slaan. Maar ik doe het niet. Ik tik mijn paard af en toe iets bij om zijn kont er goed achter+onder te krijgen maar meer niet. verder is mijn paard een beetje bang van de zweep dus ik kan hem niet gaan slaan. (tenminste niet als ik wil blijven leven:P) Ik kon hem zelfs eerst niet longeren met zweep. maar dat moest omdat hij anders een hand niet op wou dus met klein zweepje begonnen. en ik heb hem weleens een flinke tik gegeven als hij voor/boven mij ging steigeren! Na een paar keer nooit meer zo geklierd. en ik longeer gewoon met lange longeerzweep. Ik sla mijn paard overigens nooit bij zijn hoofd in de buurt. als ik al een tikje gefe met mijn hand op zijn schouder of zijn kont.

Jup dat is DE motivatie om een paard een tik te geven Vork . Verder de mensen die zeggen dat ze nooit een paard slaan, wens ik veel succes. Dan ben jij waarschijnlijk diegene die het heeeeel zwaar gaat krijgen met een karakter paard. Die gaat JOU vertellen hoe het moet Knipoog.

Mijn paard heeft er ook een flinke kop opzitten, het zit in de familie Haha!. Ik heb er ontzettende problemen mee gehad in het begin. Gewoon omdat we elkaar niet begrepen. Ik qua rijden niet "dominant" genoeg, waardoor hij het roer overnam. Dwz dat ik niet meer normaal kon galloperen, als ik been gaf bokken. Als ik hem een lel gaaf kwam hij omhoog. Zo erg was het op een gegeven moment. #3 lesgevers die adviseerde dat hij maar weg moest want dat beest zou nooit voor je willen werken. Nu aantal jaren verder, kan ik lezen en schrijven met dit dier. Nooit verwacht en toch gebeurd. Hoe dat kwam? Ik heb geleerd grenzen te stellen, dominanter te zijn qua rijden, reflecteren op mijn eigen doen en laten op het paard. En over het algemeen heb ik er nu geen kind meer aan, hij kan nog af en toe zo zn buien hebben hoor. Flink grommen en boos worden maar over het algemeen valt het nu mee.

Hij is nu geopereerd aan hoefkanker, en hij loop nu op een hoefschoen rond zodat er geen vuil bij komt ect. Ik kan hem nu ook weer rijden maar dus niet elke dag alleen wanneer zn voet verschoond moet worden, wat wel een friihiiisss paard opleverd. Ik verwacht ook dat zijn steiger actie daar vandaan kwam. Maar aangezien hij heel intelligent is, en ik er toen dus afgekwakt ben. Is hij zeker in staat om dit geintje vaker uit te proberen, dus ik dam hem bij het minste of geringste dreigen van...Al flink in, wat dat gaat me dus niet nog een keer gebeuren.

Maar goed even in het kort. IK WEET dus hoe gevaarlijk een paard kan worden, als hij de baas over jou gaat spelen. Ik zeg dus ook niet voor niks, dat ik het eng vind dat mensen paarden helemaal niet straffen.

inactief

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 19:37

Tussen de oren slagen zou ik zelf NOOIT doen !

Ik kan mij soms ook echt kwaad maken , als ze hengstig staat!, en durf haar dan wel een flinke tik te geven omdat ik
weet wanneer zij gewoon te lui is ..

Een vriendin van mij slaagt haar paard wel langs de zijkant van zn hoofd maar dat is omdat t een hengst is
en die begint soms ineens gewoon omhoog te gaan vanwege merries ofzo maar mij lijkt dat dit een iets minder gevoelige plaats is als tussen de oren..
Zij heeft trouwens ook een ander (enorm vals) paard dat ze van de dierenarts een korte 'boks' moet geven aan de zijkant als die wéér wil bijten of doen.. ze gaven dat paard namelijk eerst een tik tegen dr neus ofzo maar dierenarts zei dat neus te gevoelig is van n paard..

inactief

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 19:41

even voor de duidelijkheid , die tik is dan dus gewoon op dr kont of wat tegen haar bil als ze dr achterhand laat slepen (nu ik er zo over denk moet ik dat voortaan bijna niet meer doen tenzij ze moe wordt .. Ze is echt zoveel fijner in het rijden geworden de laatste maanden *LOL*

Chrissy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 20:02

Tussen de oren Verward:n
Dat doe ik nooit in elk geval, dat vind ik echt zielig!
Op de nek wel, en op de kont of achter je kuit. Niet slaan, maar gewoon een corrigerende tik, als mn paard niet luistert.. Maar tussen zn oren vind ik echt zielig!

Viktorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 20:27

Ik heb soms het idee dat mensen denken dat een paard zelfde als een mens is qua gevoel. Als je is ziet wat paarden bij elkaar doen om te corrigeren, daar wordt ik zelf wel is eng van!
En een paard slaan wat eigenlijk best braaf is, is een ander verhaal. Maar een paard wat enorm stijgert is het vaak een noodzaak (als je je rug wilt houden) want ze vallen letterlijk achterover. Een tik tussen de oren is de oplossing, want tik op de kont en ze gaan nog hoger steigeren. En dat van het rauwe ei kapot maken is een hele goede, werkt echt! MAAR als een paard echt bang is en hij stijgert wanneer je erop zit, NIET slaan, dan maak je het alleen maar erger!! Dan juist gerust stellen.
Paarden die het alleen maar doen om je eraf te werpen, afleren!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 12:32

Vandaag heeft de mijne een lel gehad van een ander klein paardje en heeft dr griffelbeen gebroken. Vergis je niet in de kracht waarmee dieren elkaar corrigeren; een lel op het hoofd stelt werkelijk geen bal voor.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 12:34

Viktorien schreef:
Ik heb soms het idee dat mensen denken dat een paard zelfde als een mens is qua gevoel. Als je is ziet wat paarden bij elkaar doen om te corrigeren, daar wordt ik zelf wel is eng van!
En een paard slaan wat eigenlijk best braaf is, is een ander verhaal. Maar een paard wat enorm stijgert is het vaak een noodzaak (als je je rug wilt houden) want ze vallen letterlijk achterover. Een tik tussen de oren is de oplossing, want tik op de kont en ze gaan nog hoger steigeren. En dat van het rauwe ei kapot maken is een hele goede, werkt echt! MAAR als een paard echt bang is en hij stijgert wanneer je erop zit, NIET slaan, dan maak je het alleen maar erger!! Dan juist gerust stellen.
Paarden die het alleen maar doen om je eraf te werpen, afleren!

Daar heb je de kern van de meeste problemen die mensen met hun paard hebben, of ze mogen het probleem oplossen voor een ander Clown

DolceGabbana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 15:47

Citaat:
En als die bokt, steigert, weigert voorwaarts te gaan, niet reageerd op je been?
Moet je hem dan influisteren dat dat fout is?

Citaat:
nee hem vooruit meppen dat helpt jho Gestoord
geweld is voor mij gewoon een teken dat je de dinge niet onder controle hebt klaar Bloos

Ik rij wel met zweep omdat Kyla buiten af en toe heel vervelend is, ze wil bijvoorbeeld ergens niet langs en luisterd niet naar mijn been, dan wil het nog wel eens voorkomen dat ik haar een tik geef met de zweep! Dan moet ze maar luisteren hoor! Dit gaat niet zo hard als jullie denken maar wel dat ze weet van Oeii dit vind het baasje dus niet goed Clown

DolceGabbana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 15:50

Even voor de duidelijkheid, ik sla Kyla dus absoluut niet tussen de oren!