Wie durft er nog...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

paix

Re: Wie durft er nog...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 13:25

Slaan vind ik echt niet de oplossing! Lachen.
Moet eerlijk bekkenen dat ik vaak ga slaan waneer ik de situatie niet meer aankan! Lachen.
dit is echt gedrag dat je moet afleren (en vooral ik moet afleren).
want meestal maak ik de situatie hierdoor alleen maar erger!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 13:35

Orangiste schreef:
Je moet nooit vergeten dat je omgaat met een (sorry mensen) dommer en vooral zwaarder dier dan jij zelf met ontzettend veel meer kracht. Gelukkig weten ze niet hoeveel kracht ze echt hebben anders wordt de omgang met paarden ontzettend gevaarlijk. (nu komen antuurlijk alle mooie verhalen met dat paarden alles toelaten; nou deels denk ik wel maar voor een heel groot deel is het vooral dat ze dommer zijn dan de mens)

Misschien hebben ze een lager IQ, maar waar het volgens mij vooral aan ligt is communicatie. Een paard is een dier dat handelt vanuit instinct en gevoel. Kinderen (jonge kinderen) gaan over het algemeen heel natuurlijk met paarden om omdat zij ook nog handelen vanuit gevoel. Het mooie is dat je als volwassene ook (weer) kan gaan werken vanuit dat gevoel en daarbij situaties beter kan inschatten. Helaas nemen veel mensen niet de tijd en willen ze het geduld niet opbrengen om goed te communiceren met een paard en dan is een tik geven veel makkelijker.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 13:42

@ Lottehorse: een pluimpje voor je eerlijkheid. Was iedereen maar zo eerlijk. Ook top dat je actie op wilt ondernemen.

@Redpassion: ik kan het alleen maar 100% met je eens zijn.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 14:37

RedPassion schreef:
Helaas nemen veel mensen niet de tijd en willen ze het geduld niet opbrengen om goed te communiceren met een paard en dan is een tik geven veel makkelijker.

Een flinke tik op het juiste moment kan qua communicatie ineens heel verhelderend zijn hoor. (ook bij kinderen trouwens)

Neem nu een simpel voorbeeld: je paard scherp maken voor je been. Dat leer je als volgt: kuit, geen reactie? Dan een flinke tik achter je kuit met de zweep. Doe je dat 1 a 2 keer heel adequaat, op het juiste moment (en niet te soetsappig) dan weet het paard dat hij voorwaarts moet reageren op je kuit, en dat als hij dat niet doet dat er dan wat naars volgt. Resultaat is dat je alleen nog maat kuit hoeft te gebruiken en geen zweep. Dat hebben paarden heel snel door. En er is ook geen andere manier om je paard scherp aan je been te krijgen.

Maar goed; voor de heilige boontjes onder ons die menen dat een tik nooit nodig is of nuttig kan zijn, die kunnen altijd nog een hengel en een wortel nemen om het paard voorwaarts te krijgen. De vraag is of je daarmee een dressuurproef doorkomt Clown Haha!

En nogmaals; geduld hebben is goed, maar geduld wordt vaak verward met afwachten. En afwachten is funest. Klassieke fout bijvoorbeeld die onwetenden maken bij het zadelmakmaken van een jong paard: na het opstappen gaan ze het paard afwachten en gaan ze stappen. Onder het mom van 'we doen alles rustig aan, en hij moet wennen etc. etc.' Vanuit stap kunnen paarden veel hoger bokken en veel sneller wegschieten dan vanuit draf/galop. Daarom moet je (voor je eigen veiligheid) het paard voor zijn en direct gaan draven/naar voren houden. Daarmee voorkom je problemen. Het initiatief moet altijd bij de ruiter liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 14:53

jasmijn78 schreef:
Neem nu een simpel voorbeeld: je paard scherp maken voor je been. Dat leer je als volgt: kuit, geen reactie? Dan een flinke tik achter je kuit met de zweep.

Zo doe ik het dus nooit. Ik doe veel op zithulpen, been ook, een zweep heb ik nooit bij me. Krijg ik geen reactie, dan ga ik eerst eens bij mezelf na of ik wel een duidelijke hulp geef. Is dit het geval, dan geef ik een wat sterkere hulp, met zowel zit als been.
De pony die ik bijrijd is 4 jaar en moet nog heel veel leren, hij reageerde niet goed op beenhulpen. Na veel grondwerk (wijken voor druk, dit ging dus niet zozeer om het voorwaarts gaan, wel aan het reageren op een beenhulp om bv. opzij te gaan) en overgangen rijden doet hij het nu prima. Dat heeft een paar weken gekost, en ik had het met een zweep vast binnen een paar dagen voor elkaar gekregen maar dat is niet mijn methode.

jasmijn78 schreef:
En er is ook geen andere manier om je paard scherp aan je been te krijgen.

Wel dus.

jasmijn78 schreef:
Maar goed; voor de heilige boontjes onder ons die menen dat een tik nooit nodig is of nuttig kan zijn, die kunnen altijd nog een hengel en een wortel nemen om het paard voorwaarts te krijgen. De vraag is of je daarmee een dressuurproef doorkomt Clown Haha!

Ik ben geen heilig boontje, ik ben iemand die er in geloofd dat je met geduld en communicatiemethoden die gericht zijn op het natuurlijke gedrag van paarden heel ver komt. Ik had na de L2 geen wedstrijdambities meer maar ik kwam mijn dressuurproeven prima door hoor.

jasmijn78 schreef:
En nogmaals; geduld hebben is goed, maar geduld wordt vaak verward met afwachten. En afwachten is funest. Klassieke fout bijvoorbeeld die onwetenden maken bij het zadelmakmaken van een jong paard: na het opstappen gaan ze het paard afwachten en gaan ze stappen. Onder het mom van 'we doen alles rustig aan, en hij moet wennen etc. etc.' Vanuit stap kunnen paarden veel hoger bokken en veel sneller wegschieten dan vanuit draf/galop. Daarom moet je (voor je eigen veiligheid) het paard voor zijn en direct gaan draven/naar voren houden. Daarmee voorkom je problemen. Het initiatief moet altijd bij de ruiter liggen.

Dat ben ik wel met je eens.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 15:28

RedPassion schreef:
Zo doe ik het dus nooit. Ik doe veel op zithulpen, been ook, een zweep heb ik nooit bij me. Krijg ik geen reactie, dan ga ik eerst eens bij mezelf na of ik wel een duidelijke hulp geef. Is dit het geval, dan geef ik een wat sterkere hulp, met zowel zit als been.
De pony die ik bijrijd is 4 jaar en moet nog heel veel leren, hij reageerde niet goed op beenhulpen. Na veel grondwerk (wijken voor druk, dit ging dus niet zozeer om het voorwaarts gaan, wel aan het reageren op een beenhulp om bv. opzij te gaan) en overgangen rijden doet hij het nu prima. Dat heeft een paar weken gekost, en ik had het met een zweep vast binnen een paar dagen voor elkaar gekregen maar dat is niet mijn methode.

Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? Niet reageren op beenhulpen is met een tik zo opgelost. En hij krijgt echt geen trauma van een goed gedoseerde tik hoor. Dat is veel duidelijker voor het paard. Daarvoor ga ik echt geen weken grondwerken en weet ik veel wat doen. Als dat grondwerken echt zo duidelijk was voor het paard dan duurde het geen weken voordat je het voor elkaar zou hebben. Bovendien denk ik dat ik misschien iets hogere eisen stel aan de reactie op het been.

RedPassion schreef:
Ik ben geen heilig boontje, ik ben iemand die er in geloofd dat je met geduld en communicatiemethoden die gericht zijn op het natuurlijke gedrag van paarden heel ver komt.

Waar denk jij dat dressuur uberhaupt op gebaseerd is?

RedPassion schreef:
Ik had na de L2 geen wedstrijdambities meer maar ik kwam mijn dressuurproeven prima door hoor.

Misschien wanneer je hoger dan L2 had gereden had je ervaren dat je dan niet meer wegkomt met drie keer een hulp geven voordat een paard uberhaupt iets uitvoert. Dan heb je in een proef geen tijd meer om te bedenken of je nu wel de juiste hulp hebt gegeven. Dan moet je gewoon reactie krijgen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 15:30

Blijft interessante discussie. Vraagje: Kent iemand een paard wat getraumatiseerd is geraakt van een pak slaag? Paarden hebben een super geheugen, dus ik ben benieuwd maar kan het me niet voorstellen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 15:36

detour schreef:
Blijft interessante discussie. Vraagje: Kent iemand een paard wat getraumatiseerd is geraakt van een pak slaag? Paarden hebben een super geheugen, dus ik ben benieuwd maar kan het me niet voorstellen.

Ja die ken ik, maar dat was echt niet van 1 pak slaag. Paard was met veel geweld ingereden en was letterlijk doodsbang voor alles wat bewoog aan de ruiter. Ik heb hem echter wel weer goed genoeg gekregen voor licht werk en recreatie wat mij eigenlijk meer zegt over het top-karakter van dit dier, want niet elk paard zou nog zoveel vertrouwen hebben. De enige keer dat het direct weer mis was, was toen de huidige eigenaar erafviel. Het paard wist zeker dat hij daarvoor inelkaar geslagen ging worden en ik haalde hem de volgende dag dan ook doodsbang en verstijft van stal.
Bij mijn eigen paard ben ik 3 jaar bezig geweest om tot haar door te dringen en die was niet eens mishandeld, die was alleen maar keer op keer teleurgesteld geweest en sloot zich af in enge situaties.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 15:39

Da's triest.. Is wel geval van constante terging. Dier had eigenaar aan moeten pakken. Helaas.. dan is paard gedoemd tot rookworst..

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 15:45

lottehorse schreef:
Slaan vind ik echt niet de oplossing! Lachen.
Moet eerlijk bekkenen dat ik vaak ga slaan waneer ik de situatie niet meer aankan! Lachen.
dit is echt gedrag dat je moet afleren (en vooral ik moet afleren).
want meestal maak ik de situatie hierdoor alleen maar erger!

Wat goed dat je hiervoor uit durft te komen!!
Dat je dit weet, brengt je alleen maar op de goede weg Cool
Het wordt je meestal al jong zo geleerd (bv op een manege)
paarden moet je slaan als ze niet luisteren
Dus je weet op dat momet niet beter ,denk dat het zo hoort..
Dat is moeilijk om af te leren (heb ervaring Haha! )

b.t.w.
Op de opmerking van "paarden slaan elkaar ook" wil ik even reageren
Als paarden slaan doen ze dat met hun achterbenen, dus zonder oog contact, en niet belust op wraak, maar volgens instinct/overlevingsdrang
hoe anders gaat dat bij mensen...
Slaan uit pure agressie, en mét oog contact, al dan niet in combinatie met geschreeuw
Dit is iets totaal anders dat wat paarden doen

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 15:46

Oh dat is wel erg!

Ik DURF wel te slaan, ben niet bang voor de reacties van anderen want als ik vind dat ik eerlijk bezig ben hoef ik me niet te verantwoorden.

Dat betekent niet dat het vaak voorkomt. Twee van mijn paarden zijn ontzettend gevoelig en die hebben echt geen klap nodig. Daar bereik ik niets mee, een stemverheffing is voldoende!
Een van mijn shetten is bijzonder hardleers en die heeft af en toe gewoon duidelijkheid nodig, duidelijker dan een NEE. Dus dan krijgt hij op zijn donder.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 15:47

detour schreef:
Da's triest.. Is wel geval van constante terging. Dier had eigenaar aan moeten pakken. Helaas.. dan is paard gedoemd tot rookworst..

Gelukkig is het bij deze niet tot rookworst gekomen. Hij heeft inmiddels een vrij hechte band met zijn huidige baasje. Om dan gelijk op het slaan terug te komen. Toen hij eenmaal weer vertrouwen begon te krijgen werd hij zelfs wat overmoedig en begon tegen mensen op te lopen. Ik heb hem toen wel degelijk direct met een flinke tik op zijn plek gezet. Dit resulteerde in een doodnormale reactie waarbij hij begreep dat hij te ver ging en zeker niet in paniek. Dat bevestigde voor mij dat hij er echt overheen was en nu normaal om kon gaan met het stellen van grenzen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 15:49

Ik heb ook een paard staan wat volgens mij niet zo prettig is behandeld. Zij is ook panisch voor de zweep en het been van de ruiter. Ik heb haar nu een jaar en kan eindelijk een beetje mijn been eraan leggen maar dan nog schiet ze naar voren als ik iets beweeg. Ook was ze in het begin nogal uitprobeerderig en steigerde ze regelmatig als het haar niet aan stond, op een gegeven moment wilde ik een zweepje pakken en toen raakte ze helemaal in paniek, nog voor ik haar ermee aangeraakt had. Als ze in de box staat en je loopt langs met iets wat op een zweep lijkt staat ze meteen achterin de stal te trillen en komt pas weer naar voren als je 100 m verderop bent.

Die krijgt bij mij dus nooit meer een zweep te zien, ook niet als ze steigert. Nu heb ik wel het geluk dat ze goed op stem reageert dus als ze stout is en ik schreeuw een keer tegen d'r schrikt ze ook wel genoeg meestal.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 15:51

Het ene paard is duidelijk prikkelgevoeliger dan de ander; als een dier door het lint gaat van een negatieve prikkel dan komt er stress de hoek om kijken en leren ze er niks van. Fijn als stemcorrectie genoeg is.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 15:54

detour schreef:
Vraagje: Kent iemand een paard wat getraumatiseerd is geraakt van een pak slaag? Paarden hebben een super geheugen, dus ik ben benieuwd maar kan het me niet voorstellen.

Ik gaf eerder een voorbeeld van die paarden die zo mishandeld zijn door idioten die stokken in hun achterste steken en zo. Dat is wel eens op TV geweest en dan zie je dat die paarden zich zo weer vol vertrouwen laten benaderen door mensen.... Laatst nog een meisje met een grote shire geloof ik. Paard was heel erg van achter beschadigd, maar liep gewoon weer op mensen af. Ik denk dat het zogenaamde 'trauma'wat veel mensen hun paard toekennen bij problemen eerder te maken heeft met onkunde/onwetentheid van de (huidige) eigenaar in combinatie met het karakter van het paard, dan dat er daarwerkelijk iets is voorgevallen wat het gedrag van het paard zodanig heeft beinvloed.

Sizzle schreef:
Bij mijn eigen paard ben ik 3 jaar bezig geweest om tot haar door te dringen en die was niet eens mishandeld, die was alleen maar keer op keer teleurgesteld geweest en sloot zich af in enge situaties.

Volgens mij kennen paarden geen emoties als teleurstelling. En 3 jaar is wel erg lang om wat gedaan te krijgen van een paard. Kan het niet zo zijn dat het 3 jaar heeft geduurd voordat jij de juiste aanpak vond?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 15:54

unamie schreef:
b.t.w.
Op de opmerking van "paarden slaan elkaar ook" wil ik even reageren
Als paarden slaan doen ze dat met hun achterbenen, dus zonder oog contact, en niet belust op wraak, maar volgens instinct/overlevingsdrang
hoe anders gaat dat bij mensen...
Slaan uit pure agressie, en mét oog contact, al dan niet in combinatie met geschreeuw
Dit is iets totaal anders dat wat paarden doen

Dit is niet helemaal waar, let maar eens op een groep waar ook jonge paarden bij staan. Ik heb weleens een jaarling gezien die ontzettend aan het klieren was tegen moeder, ze had al een paar keer naar hem gedreigd maar dat hielp niet. Op een gegeven moment was ze hem zo zat dat ze erachteraan stormde met haar bek los, ze zijn het hele weiland op en neer gegaan voor ze hem in een hoekje had en toen kreeg hij er even flink van langs.

Daar blijkt dus wel uit dat het echt geen overlevingsdrang is, immers, als er een jaarling tegen hem op springt is dat totaal niet bedreigend voor een volwassen paard. Het is gewoon dat ze niet van gekloot houden en het is meer als alleen wegjagen want ze zat er net zo lang achteraan tot ze hem ook echt even flink in z'n kont had gebeten. Dat is dus wel degelijk een vorm van wraak anders zou ze wel gestopt zijn toen hij wegrende.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 15:56

anneliesdj schreef:
Ik heb ook een paard staan wat volgens mij niet zo prettig is behandeld. Zij is ook panisch voor de zweep en het been van de ruiter. Ik heb haar nu een jaar en kan eindelijk een beetje mijn been eraan leggen maar dan nog schiet ze naar voren als ik iets beweeg. Ook was ze in het begin nogal uitprobeerderig en steigerde ze regelmatig als het haar niet aan stond, op een gegeven moment wilde ik een zweepje pakken en toen raakte ze helemaal in paniek, nog voor ik haar ermee aangeraakt had. Als ze in de box staat en je loopt langs met iets wat op een zweep lijkt staat ze meteen achterin de stal te trillen en komt pas weer naar voren als je 100 m verderop bent.

Ook mijn voorbeeldje was doodsbenauwd voor de zweep en het been. Toch is dat vrij snel beter gegaan. Een zweepje legde ik gewoon iedere geer bij de box neer en in de bak. Hij ging er vanzelf mee spelen op den duur. Na 6 maanden kon ik zelfs met de zweep vanaf zijn rug tussen zijn oren kriebelen Haha!
Ik sla ook eigenlijk nooit met een zweep. Ik gebruik hem alleen als begrenzer over het algemeen (maar ik weiger dan ook systematisch om flegmatieke paarden te rijden Tong uitsteken )
Voor het been rustig maken ging vanzelf aangezien ik zelf al vrij jong heb geleerd dat je op dergelijke paarden juist gewoon rustig door moet drijven en niet afsteken. Spoor heb ik een keer geprobeerd, maar dat resulteerde in een paard dat nerveus stond te bibberen in de hoek als ik eraan kwam. Omdat het ook totaal niet bodig is dat hij daar aan went heb ik dat ook niet meergedaan.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 15:56

Het is zó per paard verschillend. Een van mijn pony's is een angstbijter (beetje zoals een hond hihi). Wanneer hij zich in het nauw gedreven voelt (vooral door andere paarden) bijt hij naar alles wat voor zich komt, echt hard en met grote happen. Die krijgt natuurlijk geen klap, het is verdorie angst!

Maar soms vind ik een pets wel gerechtvaardigd hoor. Heel soms...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 15:58

jasmijn78 schreef:
Sizzle schreef:

Volgens mij kennen paarden geen emoties als teleurstelling. En 3 jaar is wel erg lang om wat gedaan te krijgen van een paard. Kan het niet zo zijn dat het 3 jaar heeft geduurd voordat jij de juiste aanpak vond?

Ik denk ook niet dat een paard teleurstelling kan voelen, 3 jaar om iets gedaan te krijgen is lang ja, maar ik denk dat ze bedoeld dat het 3 jaar duurde voor ze vertrouwen had. Dat is ook lang maar kan natuurlijk ook zijn dat jij het niet goed hebt gedaan. Trouwens, het heeft ook ruim 2 jaar geduurd voordat mijn paard rustig genoeg was om fatsoenlijk te draven en gallopperen in een dressuurproef.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 16:02

jasmijn78 schreef:
Sizzle schreef:

Waarom is dat volgens jou?
Ik vind 3 jaar niet zo lang als je er van uitgaat dat een paard bij een normale eigenaar niet echt vaak in een hele enge situatie terecht komt waar alles aan komt op vertrouwen. Die enkele keer dat het voorkomt moet je dan je hersenen keihard aan het werk zetten om op dat moment een oplossing te vinden om wel door te dringen. We hebben het dan over een situatie waarbij iets heeft plaatsgevonden waarvan je ten eerste niet begrijpt waarom het eng was en het paard dus danig in paniek raakt dat hij aleen nog maar wil stijgeren en bokken en op niets meer reageert. Je moet dan een manier vinden om dat soort situaties voorzichtig op te zoeken zonder dat de paniek toe slaat. Kan jij dat wel in een maand?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 16:03

Sizzle schreef:
anneliesdj schreef:

Ook mijn voorbeeldje was doodsbenauwd voor de zweep en het been. Toch is dat vrij snel beter gegaan. Een zweepje legde ik gewoon iedere geer bij de box neer en in de bak. Hij ging er vanzelf mee spelen op den duur. Na 6 maanden kon ik zelfs met de zweep vanaf zijn rug tussen zijn oren kriebelen Haha!
Ik sla ook eigenlijk nooit met een zweep. Ik gebruik hem alleen als begrenzer over het algemeen (maar ik weiger dan ook systematisch om flegmatieke paarden te rijden Tong uitsteken )
Voor het been rustig maken ging vanzelf aangezien ik zelf al vrij jong heb geleerd dat je op dergelijke paarden juist gewoon rustig door moet drijven en niet afsteken. Spoor heb ik een keer geprobeerd, maar dat resulteerde in een paard dat nerveus stond te bibberen in de hoek als ik eraan kwam. Omdat het ook totaal niet bodig is dat hij daar aan went heb ik dat ook niet meergedaan.

Zo reageerde die van mij ook op een spoor, rijd ik nu ook nooit mee want ze is snel genoeg voor het been en als ik 1x klik met mijn tong schiet ze bijna onder me vandaan. (zal d'r ook wel geleerd zijn om dat weg te vliegen) Het is een beetje een sneu paard, vooral omdat ze goed papier heeft en waanzinnig kan lopen en springen. Ik denk dat ze zich waar moest maken en dat dat gepushd is en dat ze daar niet tegen kon.
't Is zo'n schat van een dier, na een half jaar vertrouwde ze me genoeg om haar hoofd tegen me aan te leggen voor een knuffel. Daarvoor moest ze altijd alles om zich heen zien en schrok ze als je d'r over haar neus en tussen de ogen aaide. Eigelijk best een triest geval nu ik erover nadenk.

tottaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 16:06

jahoor!;P
ik ging gisteren rijden,
heeel slecht gepoetst Geld, geld!
hij was nog helemaal grijs ipv zwart,
(we gingen stukjes wijken en appuyeren, dus kleine tikjes erbij)
ben ik klaar,
leek het net alsof ik hem helemaal in elkaar had geslagen Tong uitsteken
de zeur-buurman kon het natuurlijk neit laten om me voor dierenbeul uit te schelden ..

maar ik tik mn paard gerust hoor,
als hij zich eens in de zoveel tijd aansteld,
ga ik niet een uur lang vragen of hij het alsjeblieft zou willen doen..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 16:07

Sizzle schreef:
Waarom is dat volgens jou?
Ik vind 3 jaar niet zo lang als je er van uitgaat dat een paard bij een normale eigenaar niet echt vaak in een hele enge situatie terecht komt waar alles aan komt op vertrouwen. Die enkele keer dat het voorkomt moet je dan je hersenen keihard aan het werk zetten om op dat moment een oplossing te vinden om wel door te dringen. We hebben het dan over een situatie waarbij iets heeft plaatsgevonden waarvan je ten eerste niet begrijpt waarom het eng was en het paard dus danig in paniek raakt dat hij aleen nog maar wil stijgeren en bokken en op niets meer reageert. Je moet dan een manier vinden om dat soort situaties voorzichtig op te zoeken zonder dat de paniek toe slaat. Kan jij dat wel in een maand?

Zon paard moet je met de neus op de feiten drukken. Ik heb er ook zoeen gehad die helemaal doordraaide in zijn paniek, vaak van de onbenulligste dingen. Op het moment dat je hem er met z'n neus op drukte en hij zag dat het helemaal niet eng was was er niets meer aan de hand.

We kregen hem als 4 jarige en nog helemaal groen. We deden hem in de box het halster af en de volgende dag wilde ik hem meenemen naar buiten maar kreeg nooit meer een halster om. Hij klom tegen de muur omhoog, zo paniekerig was hij, helemaal over de rooie. Dat heeft 3 dagen geduurd en toen was ik het zat. Heb hem met een touw in de hoek van de box gekregen, zo dat hij nergens meer heen kon en heb hem het halster om gedaan. De volgende dag stak hij zelf zijn neus in het halster.

Met de neus op de feiten drukken is niet altijd even makkelijk en ook zeker niet altijd veilig maar bij hem werkte het heel goed.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 16:08

Ja ik rij wel met sporen, maar kan er MEE rijden. Ik rijdt niet op spoor. Dat is iets wat veel mensen niet kunnen. Helaas moet ik wel een spoor of een zweep erbij. Die van mij is liever lui dan moe en dan doet net niet genoeg. Met spoor en zweep wel. Terwijl ik die niet veelvuldig heb gebruikt en hem nog nooit geprikt en geslagen heb. Aanraking is voor hem voldoende. Maar zonder beduveld ie mij waar die bij staat en ik kan hem geen ongelijk geven

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 16:11

anneliesdj schreef:
Zon paard moet je met de neus op de feiten drukken. Ik heb er ook zoeen gehad die helemaal doordraaide in zijn paniek, vaak van de onbenulligste dingen. Op het moment dat je hem er met z'n neus op drukte en hij zag dat het helemaal niet eng was was er niets meer aan de hand.

Dat heb ik ook altijd gedacht en gedaan, maar hierbij lukte dat niet. Haar probleem was van heel andere aard namelijk dat het haar enorm ontbreekt aan intelligentie en iedere keer als ze dacht dat ze alleen stond voor een situatie dan werd het leven haar te ingewikkeld. Ik heb het inmiddels allang opgelost hoor. Als er nu iets engs gebeurd zoekt ze me juist direct op en dat is een stuk veiliger.