BBreedveld schreef:Ehh? Misschien een doemme vraag hoor, maar hoe rijd je dan bijvoorbeeld een travers als je helemaal niet aan de binnenteugel mag zitten?![]()
Ik heb geleerd bij travers de combinatie buitenbeen-binnenteugel aan te houden...
Vraag ik me ook steeds vaker af...Nee, zonder gekheid, ik zette voorheen travers alleen in met mijn buitenbeen terug, dus druk op de buitenteugel blijft bestaan, de aanleuning, en feitelijk reed ik travers dus door de achterhand met mijn buitenbeen naar binnen te zetten (met uiteraard daardoor de communicatiestoornis aangaloperen). Het heeft dan ook wat bloed zweet en tranen gekost om de buiging fijn te krijgen, zonder de binnenhand te gebruiken! Eigenlijk boog ik hem door hem met mijn binnenbeen tegen de buitenteugel te drukken. Ter controle moest ik dan zelfs de binnenteugel in een boogje kunnen laten hangen.
Ik vind het een verrijking dat ik die binnenteugel nu wel mag gebruiken. Je paard leert 'na te geven in stelling'. Weet niet zo goed hoe ik het uit moet leggen, maar in feite hetzelfde gevoel als nageven 'naar beneden', maar dan op de binnenteugel zodat je stelling krijgt. Dus druk op binnenhand - paard buigt in - ontspanning mét behoud van aanleuning.
Hierdoor is ook het omstellen in een zig-zag-appuyement veel mooier geworden bij mij: het moment van omstellen van links naar rechts gaat op mijn rechterteugel: linker hand los, druk op rechterhand - hij 'geeft na naar rechts' (weet niet hoe ik het anders moet omschrijven), mijn buitenteugel komt er dan pas weer bij (dat is na 1 pas al, maar toch) en het volgende appuyement is weer mooi gebogen ingeleid.