Klassiek vs Grand-Prix

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vido

Re: Klassiek vs Grand-Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 11:02

BBreedveld schreef:
Ehh? Misschien een doemme vraag hoor, maar hoe rijd je dan bijvoorbeeld een travers als je helemaal niet aan de binnenteugel mag zitten? Blond

Ik heb geleerd bij travers de combinatie buitenbeen-binnenteugel aan te houden...

Vraag ik me ook steeds vaker af...Nee, zonder gekheid, ik zette voorheen travers alleen in met mijn buitenbeen terug, dus druk op de buitenteugel blijft bestaan, de aanleuning, en feitelijk reed ik travers dus door de achterhand met mijn buitenbeen naar binnen te zetten (met uiteraard daardoor de communicatiestoornis aangaloperen). Het heeft dan ook wat bloed zweet en tranen gekost om de buiging fijn te krijgen, zonder de binnenhand te gebruiken! Eigenlijk boog ik hem door hem met mijn binnenbeen tegen de buitenteugel te drukken. Ter controle moest ik dan zelfs de binnenteugel in een boogje kunnen laten hangen.

Ik vind het een verrijking dat ik die binnenteugel nu wel mag gebruiken. Je paard leert 'na te geven in stelling'. Weet niet zo goed hoe ik het uit moet leggen, maar in feite hetzelfde gevoel als nageven 'naar beneden', maar dan op de binnenteugel zodat je stelling krijgt. Dus druk op binnenhand - paard buigt in - ontspanning mét behoud van aanleuning.

Hierdoor is ook het omstellen in een zig-zag-appuyement veel mooier geworden bij mij: het moment van omstellen van links naar rechts gaat op mijn rechterteugel: linker hand los, druk op rechterhand - hij 'geeft na naar rechts' (weet niet hoe ik het anders moet omschrijven), mijn buitenteugel komt er dan pas weer bij (dat is na 1 pas al, maar toch) en het volgende appuyement is weer mooi gebogen ingeleid.

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 12:21

Let op het subtiele verschil tussen teugel en bit!
Het bit gebruik je
1 voor "nageefelijkheid"
2 om stelling te vragen
3 om te voelen hoe je paard in de mond reageert
de teugels gebruik je om het bit te kunnen voelen en bedienen (dat snappen de meeste wel)
Wat in de AR en ook in de western en de Doma Vaquera ook nog bewust als teugelhulp wordt ingezet is het plaatsen van de schouders met de teugel. Met de buitenteugel dus de schouder naar binnen duwen en met de binnenteugel de schouder naar buiten duwen. Wij bedoelen dus letterlijk de teugels om de teugels en niet (alleen) om bithulpen door te geven.

Dit is ook de reden waarom men in de renaissance en barok periode van de hele lange scharen gebruikte. Met de hengsten van toen met de enorme speknekken, zou de teugel met een trens of met korte scharen veel meer aan de voorkant langs de hals lopen. Door het lager aan het hoofd vast te maken (aan hele lange scharen) loopt de teugel veel meer net voor de schoft langs de hals.

Dus ook in de AR gebruiken we wel degelijk ook de (binnen)teugel
Om via het bit stelling te vragen
Om via het bit de hoofdhouding (nageefelijkheid) te regelen
Om via het bit te voelen hoe je paard reageerd
Om rechtreeks met teugel de schouder naar binnen of naar buiten te plaatsen.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 22:14

Ik denk dat het zeker niet slecht is om in beginsel te leren van de binnenteugel af te blijven en dat je inderdaad ook een travers zonder binnenteugel moet kunnen rijden. Stelling en buiging hou je dan in stand met het binnenbeen, buitenteugel geeft de positie van de schouder aan en bepaald hoeveel stelling er genomen mag worden. Buitenbeen plaatst het buitenbeen van het spoor van het buitenvoorbeen af en begrenst de achterhand. Zit geeft de richting van de beweging aan.

Zie 't maar net als sporen: Ze mogen en kunnen gebruikt worden, maar je moet in feite alles zonder kunnen uitvoeren.

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 21:33

QQQQ schreef:
Zie 't maar net als sporen: Ze mogen en kunnen gebruikt worden, maar je moet in feite alles zonder kunnen uitvoeren.

Een vraag aan de klassiekers: maken jullie gebruik van hulpteugels/hulpmiddelen? Met name een slof, daar ben ik nou benieuwd naar. Maar ook 'hulpmiddelen' van andere aard.

Ik ben zelf erg behoudend met hulpteugels: een slof, elastiek of bijzetteugel gebruik ik nooit. Uit princiepe. Niet dat ik dat princiepe aan anderen op wil leggen, het is een soort persoonlijke overtuiging. Zelfs het advies om mijn jonge paard eens met een bijzet te longeren, heb ik naast me neer gelegd.. ik kan mezelf er niet toe zetten. Ik weet dat een bijzet en een slof wel veel gebruikte hulpteugels zijn op veel stallen en niet perse kwaad kunnen (mits goed gebruikt). Ik ben 'opgevoed' met de overtuiging: de rijkunst eindigt, waar de zadelkamer begint... ik kom daar niet meer van los.

Wel gebruik ik gerust sporen, met kleine wieltjes zelfs (echt heel scherp). En stang en trens. En een zweep.
Maar weer niet allerlei soorten bitten (ook niet dubbelgebroken enz.).

Onder mijn zadel ligt een bontje. Niet omdat mijn zadel anders niet goed past, maar omdat ik zelf ook graag een lekkere zachte beschermer onder een rugzak zou hebben (dat is een kinderlijke benadering he) en ik vind dat ik mijn paard moet helpen waar ik kan.

Tenslotte krijgt mijn paard uiteraard absoluut geen middelen die op de dopinglijst staan. Wel ondersteun ik hem zoveel mogelijk met bijvoorbeeld Gelatinaat en ik scheer hem (deze winter 2x).

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 22:12

Citaat:
Ik ben 'opgevoed' met de overtuiging: de rijkunst eindigt, waar de zadelkamer begint... ik kom daar niet meer van los.

Hier nog één.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 13:56

BBreedveld schreef:
Citaat:
Ik ben 'opgevoed' met de overtuiging: de rijkunst eindigt, waar de zadelkamer begint... ik kom daar niet meer van los.

Hier nog één.

ook mijn mening

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 14:21

Ik hou ook bepaald niet van hulpteugels, vooral niet omdat ik ze te vaak verkeerd gebruikt heb zien worden....

Het enige wat ik nog wel eens gebruik is een martingaal op buitenrit.

Sporen (stompe) gebruik ik wel en een zweepje maar die gebruik ik vooral als een soort van "aanwijsstok".

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 20:55

Vido schreef:
Een vraag aan de klassiekers: maken jullie gebruik van hulpteugels/hulpmiddelen? Met name een slof, daar ben ik nou benieuwd naar. Maar ook 'hulpmiddelen' van andere aard.
Ik i.i.g. niet. Hulpteugels voor dressuur onder het zadel kan ik niet snappen.
Goed afgestelde bijzet tijdens het longeren, kan ik niet heel veel bezwaar tegen hebben, al longeer ik over het algemeen zonder (maar longeer ook niet zo vaak voor echte training).
Vido schreef:
Wel gebruik ik gerust sporen, met kleine wieltjes zelfs (echt heel scherp). En stang en trens. En een zweep.
Sporen, S&T, zweep: allemaal prima als je ze goed onder controle hebt en niet onnodig en/of onbedoeld inzet.
Waarom eigenlijk van die hele scherpe sporen??
Vido schreef:
Onder mijn zadel ligt een bontje. Niet omdat mijn zadel anders niet goed past, maar omdat ik zelf ook graag een lekkere zachte beschermer onder een rugzak zou hebben (dat is een kinderlijke benadering he) en ik vind dat ik mijn paard moet helpen waar ik kan.
Een zadel wordt over het algemeen zonder dek aangemeten. Zonder dek ligt ie dus eigenlijk het best. Om het leer te beschermen tegen het zweet, is een dek wel aan te raden. Hoe dikker het dek (of zelfs: de dekjes), hoe minder goed het zadel zal passen. Als het bontje dun is, zal dit niet veel kwaad kunnen. Echt nodig is het niet: Je paard heeft van zichzelf al een bontje op de rug Tong uitsteken
Vido schreef:
Tenslotte krijgt mijn paard uiteraard absoluut geen middelen die op de dopinglijst staan.
Ook niet als ie ziek zou zijn en ze nodig heeft?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 10:18

Vido schreef:

Ik gebruik nooit een slof. Heel vroeger wel eens mee gereden(toen ik nog geen benul had) en gemerkt dat het er helemaal niet beter van werd. Je ziet het ook aan paarden als ze met slof getraind worden, dikke nekspier die maar heel kort is, ongeveer 30 cm en dan naar de schouder toe zit helemaal niks qua spieren.

Longeren doen wij met een hulpteugel die mijn vriend ontwikkelt heeft en die Passier nu in produktie neemt. Deze belemmert nergens en geeft het paard de kans in een houding te lopen waarin hij zich nergens gedwongen voelt, tevens geeft deze hulpteugel geen druk op de lagen of tong, maar op de veel minder gevoelige mondhoek. wie nieuwsgierig is, http://www.horstbecker.com en dan Zadels en toebehoren.

Ik rij wel met sporen en zweep, maar blijf er zoveel mogelijk vanaf.

Stang en trens gebruik ik ook, ook weer zoveel mogelijk vanaf blijven.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 10:36

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 10:39

Marliesje schreef:
http://www.horstbecker.nl/dotcontent/da ... egel04.jpg

Is dit nu bijzonder? Doe dit al jaren, maar dan met een slofteugel. Verward

De andere optie lijkt niet veel anders in te werken dan een gogue toch?

Loopt jouw slof dan ook omhoog naar de oren met katrolletjes? En loopt die ook bij de singel rond door een ring? Lachen

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 10:43

Dat doet ie op de foto die ik plaats ook niet. Verward
Of kijk ik scheel?

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 10:43

En ja, bij een gogue gebeurt dat ook, die zou je volgens mij zo kunnen aanpassen.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 10:55

Marliesje schreef:
Dat doet ie op de foto die ik plaats ook niet. Verward
Of kijk ik scheel?

Nee maar jij plaatst ook de foto zoals je hem tijdens het losstappen omdoet, de werkhouding zie je op dezelfde pagina maar dan de eerste foto van de Gymnastiekteugel Lachen
http://www.horstbecker.com/default.asp?pid=206

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 11:02

Wat zou het verschil in uitwerking zijn met de gogue?
Afbeelding
Of dwaal ik dan te ver af?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 11:06

Marliesje schreef:
Wat zou het verschil in uitwerking zijn met de gogue?
Afbeelding
Of dwaal ik dan te ver af?

Nee hoor, het verschil is dat de gogue terug loopt naar beneden vanaf de oren. De gymnastiekteugel loopt naar bovenaan de singel bij de schoft, of ietsje lager. Maar daardoor heeft het paard veel meer bewegingsvrijheid naar boven. De gogue 'trekt' eigenlijk naar beneden.

Als het hetzelfde was als een Gogue zou Passier het niet in produktie nemen Knipoog

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 21:28

Mindfields schreef:
Ik gebruik nooit een slof. Heel vroeger wel eens mee gereden(toen ik nog geen benul had) en gemerkt dat het er helemaal niet beter van werd. Je ziet het ook aan paarden als ze met slof getraind worden, dikke nekspier die maar heel kort is, ongeveer 30 cm en dan naar de schouder toe zit helemaal niks qua spieren.

Helemaal met je eens: vaak wordt een slof gebruikt om een paard in een houding te zetten. Ik heb wel eens op paarden gezeten die vaak met slof gereden zijn en inderderdaad, ze breken af in de nek. Het grootste bezwaar is denk ik dat er geen aansluiting van achter naar voren is. Maar leg dat maar eens uit...

Toch wordt er veel begruik gemaakt van de slof. Waarschijnlijk is het voor een goede ruiter best te gebruiken (ik zie echt goede ruiters er soms gebruik van maken), maar dan laten ze deze alleen inwerken waar dat nodig is (zoals een stang denk ik).
De problemen worden pas echt serieus als het een redmiddel wordt om je paard met zijn hoofd naar beneden te houden...
QQQQ schreef:
Waarom eigenlijk van die hele scherpe sporen??

Voor een supersnelle reactie als ik die wil hebben. Mijn paard is altijd wat 'traag' geweest in zijn beweging. Dat zou je nou niet meer zeggen! Maar de scherpe spoor werkt ideaal voor hem.
Je kiest dit soort zaken per paard. En inderdaad: ik ben eens per ongeluk met de verkeerde sporen op mijn andere paard gestapt. Na een kwartier had ik het door...toen ik ze gebruikte Clown Dat was een duidelijke reactie...
QQQQ schreef:
Vido schreef:
Tenslotte krijgt mijn paard uiteraard absoluut geen middelen die op de dopinglijst staan.
Ook niet als ie ziek zou zijn en ze nodig heeft?

Ik had het over ondersteuning. Het moeilijkste op dit niveau is het heel houden van je paard. Dat staat altijd voorop! Geneesmiddelen gebruiken als je paard ziek is, terwijl ze op de dopinglijst staan is dus helemaal geen probleem: je kunt dan toch niet op wedstrijd.
Voor ondersteuning (zoals Gelatinaat) let ik altijd goed op of het geen dope is!

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 22:24

Ik heb bij een Grand Prix amazone gewerkt die de paarden elke dag met slof 'reed'...soms zelfs ook nog stang en trens erbij. Die paarden voelden stuk voor stuk ver-schrik-ke-lijk aan. Geen enkele vorm van nageeflijkheid, geen lossigheid, alleen maar spanning en angst. Ik zou er nog geen B-proef mee in durven rijden. Ze kneep ze zo bij elkaar en trok eenvoudigweg de stang aan zodat ze stuurbaar waren. Onvoorstelbaar....

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 11:41

Ik denk ook: als klassiek rijden paardvriendelijk is en het wérkt, waarom dan niet?? Waarom schakelen we dan niet gewoon allemaal over? Als de paarden er veel blijer en gezonder van zijn?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 13:28

Vogeltje90 schreef:
Ik denk ook: als klassiek rijden paardvriendelijk is en het wérkt, waarom dan niet?? Waarom schakelen we dan niet gewoon allemaal over? Als de paarden er veel blijer en gezonder van zijn?

Misschien omdat de titel van dit topic het zegt: "klassiek versus Grand Prix"?
Als je doel dus Grand Prix rijden is moet je je blijkbaar niet aansluiten bij de "klassieken"?? Gestoord

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 19:17

Haha..
Heb t niet over dit topic, maar eigenlijk gewoon in t algemeen over klassiek en grand prix. Het kan toch eigenlijk heel goed gecombineerd worden? Het zijn toch dezelfde oefeningen? Of ben ik nou heel blond?

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 22:15

Vogeltje90 schreef:
Haha..
Heb t niet over dit topic, maar eigenlijk gewoon in t algemeen over klassiek en grand prix. Het kan toch eigenlijk heel goed gecombineerd worden? Het zijn toch dezelfde oefeningen? Of ben ik nou heel blond?

De oefeningen zijn inderdaad grotendeels hetzelfde. In dit topic hebben we ook van elkaar geleerd dat de technische benaderingen ontzettend dicht bij elkaar liggen.

Toch zijn er ook verschillen, met name in de uitvoering, wat we willen zien zeg maar. Bovendien (wat hiermee samenhangt natuurlijk) zit er een verschil in ons doel: Grand Prix is een wedstrijdniveau. De manier waarop we de oefeningen uitvoeren, voldoen aan de maatstaf van de jurering. We ontwikkelen ons paard zo, zoals we dat in de wedstrijdsport willen en kunnen gebruiken.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 22:45

Als een klassiek geschoolde ruiter zijn paard goed traint kan hij toch evenzogoed op Grand Prix niveau wedstrijd rijden?
Ik begrijp het verschil niet?

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 13:25

horseyfries schreef:
Als een klassiek geschoolde ruiter zijn paard goed traint kan hij toch evenzogoed op Grand Prix niveau wedstrijd rijden?
Ik begrijp het verschil niet?

Ik denk dat er bedoeld wordt dat er bij grand prix op spektakel gereden wordt, terwijl de oefeningen bij klassiek er alleen om draaien dat t paard er van verbetert, dus die hoeven niet zo spectaculair. Ook wordt grand prix op de letter gereden, en klassiek niet.

Heb ik t goed?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 11:04

Ten eerste denk ik dat je in eerste instantie in de Grand Prix foutloos moet rijden, dan krijg je punten. Spektakel zonder foutloos rijden zal nooit leiden tot een hoge score. Ten tweede zou ik juist denken dat als je paard verbetert door klassieke training, dat je daardoor juist beter scoort. En ten derde, als je je paard compleet onder controle hebt zoals je ook bij klassiek trainen probeert te bereiken dan is op de letter rijden een koud kunstje lijkt me, en de Grand Prix dus ook.
Nogmaals, waar zit dan het verschil?