Onnodige beenbescherming (bij jonge paarden) 'voor het plaat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EnelyaT

Re: Onnodige beenbescherming (bij jonge paarden) 'voor het plaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 20:59

Ja, maar spieren in het onderbeen lijkt me geen overbodige luxe, of niet?
Heeft iemand misschien een plaatje, van de spieropbouw van het paard, want ik kan niets vinden..

Maar het lijkt me raar als een paard vanaf zijn knie de rest van het been (naar onder) bestuurd? Verward

Edit:

Jeutje, lees net in de Wiki, dat paarden idd. geen spieren hebben onder de knie en onder het spronggewricht.. Wéér wat geleerd vandaag!
Maar ik sta er echt van te kijken zeg, dit wist ik helemaal niet! Clown

Maar dan nog, heeft iemand misschien een plaatje vd spieropbouw van het paard, want ik kan op google alleen een paar onleesbare vinden Lachen

_Ventje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 01:12

Katja schreef:
Beschermers ondersteunen niet maar beschermen zoals het woord al zegt. Veel jonge paarden zijn nog niet geweldig goed in hun coordinatie en daarom kan bescherming een duidelijke toegevoegde waarde hebben.

ik ga hier in mee *LOL*

Cortes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 21:37

_Ventje_ schreef:
Katja schreef:
Beschermers ondersteunen niet maar beschermen zoals het woord al zegt. Veel jonge paarden zijn nog niet geweldig goed in hun coordinatie en daarom kan bescherming een duidelijke toegevoegde waarde hebben.

ik ga hier in mee *LOL*

Ik ook, maar alleen met peesjes en strijklappen. 3 in 1 beschermers ondersteunen wel.

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 22:32

Urielle schreef:
RedPassion schreef:
Wat ik me afvraag: de mensen die zo zweren bij beenbescherming tijdens het rijden; dragen jullie paarden ook beenbescherming in de wei of komen ze niet in de wei?

Mijn paard gaat zonder de wei op, maar daar zit ik er niet op en bovendien loopt mijn paard op de wei geen zijgangen waarbij hij moet scharen en zich verkeerd kan raken. Als mijn paard maar een uurtje zou gaan, zou ik op de wei ook beschermers aan doen.

ja maar die zijgangen rij je wel op wedstrijd zónder beschermers en tja een schaafwondje of zo door aantikken is echt niets verschrikkelijks hoor... mijn bijna 3 jarige longeer ik af en toe dan, maar nooit met beschermers behalve als k ga balkjes draven of voor de foto af en toe. voor de eerste keer terug in de padock na casteratie had ik hem wél in de beschermers (voor+achter springschoenen en peesjes+kogelbeschermers) omdat ik weet hoe vreselijk raar hij kan bokken, maar de dag erna gewoon weer zonder Lachen alleen maar funest voor de pezen (is mijn mening wa tiemand anders vind is zijn mening Lachen )

angel2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 22:23

Mii_Jessica schreef:
Ik zou vooral bij een jong paard geen peesbeschermers of bandages omdoen. Als je je paard zonder peesbeschermers/bandages laat lopen worden de pezen en spieren alleen maar sterker. Als je dan een keer geen peesbeschermers/bandages omdoet dan missen ze niet ineens die steun.

Ik heb ook een keer gehoord maar dat weet ik niet zeker of het zo is dat als het te warm wordt tussen die peesbeschermers en de benen dat dat ook kan zorgen voor blesures

Euh..steun?? Wij gebruiken peesbeschermers bij (paarden) en het woord zegt het al pees-beschermers. Het zijn beschermers voor de benen en geen steunkousen!!! En zoals al eerder vermeld; paarden hebben geen spieren in de onderbenen.

Evikes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 17:29

Cortes_ schreef:
Ik ook, maar alleen met peesjes en strijklappen. 3 in 1 beschermers ondersteunen wel.

Hihi de zoveelste die zegt dat zewel ondersteunen... Ze beschermen... en het enige wat ze misschien doen is dat de pezen te warm krijgen onder zo'n 3 in 1 beschermer. Misschien word door die warmte de pees van het paard wat aangetast daardoor hij slapper wordt ofzo? Ik weet het niet.

Maar ondersteunen. Als iemand ooit nog zegt dat ze ondersteunen, denk dan eens een hoe hard een steunverband bij een mens niet moet spannen. De mens in het algemeen weegt misschien een 1/10de of 1/9de van een paard. Bedenk dan eens hoe hard die dan moet spannen om dan ook nog maar de minste ondersteuning te hebben.... Clown

Patricia1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 19:01

In het december nummer van de BIT 2007 staat een mooi artikel over het beschermen en bandageren van de onderbenen van het paard.

Het ging om het volgende:
Doordat tijdens het werken de peestemperatuur zodanig oploopt onder de beschermer bestaat de kans juist dat er een blessure kan ontstaan. Omdat de onderbenen zijn afgedekt kunnen de pezen niet worden afgekoeld door de wind. Hierdoor worden ze juist kwetsbaar.

Mijn mening is: Pezen kunnen meer hebben dan dat we vaak denken. Omdat we te voorzichtig zijn dat er wat gebeurd pakken we de boel in. Laat je paard lekker lopen zonder beschermers en bandages.
Paarden weten wel waar ze hun benen neerzetten. Zolang wij maar zorgen dat de hoeven niet te lang zijn en er geen scherpe ijzers onder de hoeven zitten verwacht ik wel dat het goed komt. Ik heb zelf een 3,5 jarig paard die nu wat rustiger is geworden dan toen ik haar kocht ruim 1,5 jaar geleden. Zij heeft in een zware paddock gelopen (vrij uiteraard) en aardig wat keren op de grond gelegen omdat ze zo gek deed. idem in het land. Geen stap onregelmatig gelopen en dit terwijl ze onbeschermt daar liep. Dus laat lekker gaan.
Of je moet de mode willen volgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 19:04

Dat (onbetrouwbare) onderzoek is al meerdere malen voorbij gekomen op bokt Lachen

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 19:07

De paarden op de handelsstal waar ik help (3/4 jarige) worden gelongeerd/losgegooid met peesbeschermers en springschoenen mits ze hoefijzers hebben. Met het rijden alleen beesbeschermers.

Patricia1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 20:20

Ik heb ook altijd mijn paarden gebandageerd en beschermt met een peesbeschermer. Maar ik vond dit wel een heel interessant artikel. Ik weet dan ook niet wat er onbetrouwbaar aan is runningkawa. Misschien dat je mij dit kan vertellen.
Mijn 3 jarige is hard van beenwerk dus misschien dat het voor mij nu makkelijk is om geen beschermers elke keer om te doen met losgooien etc.

bonzjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 21:06

runningkawa schreef:
Dat (onbetrouwbare) onderzoek is al meerdere malen voorbij gekomen op bokt Lachen

Sorry maar als het onbetrouwbaar is, doen ze het toch niet in een paardenblad?

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 21:09

ik zweer bij bescherming. MIjn paard trapt als ze los staat of mt rijden altijd haar bennen kapot.
Vandaag heeft een vriendin haar buiten gezet met blote benen, kom ik terug. ligt het hele been open van het spronggewricht tot de kogel. Dat was dus weer een telefoontje naar de DA een paar hechtingen en een aantal dagen op rust.

Patricia1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 21:16

Jeetje, dat is inderdaad niet fijn. Zeker omdat er nog een paar hechtingen in moet ook.
Maar het is toch raar dat een paard zijn been hele kapot "loopt".
Heeft hij niet vast gezeten? Dit omdat het openlicht van spronggewricht tot kogel.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 21:20

Patricia1 schreef:
Jeetje, dat is inderdaad niet fijn. Zeker omdat er nog een paar hechtingen in moet ook.
Maar het is toch raar dat een paard zijn been hele kapot "loopt".
Heeft hij niet vast gezeten? Dit omdat het openlicht van spronggewricht tot kogel.

Nee, er is in de bagk iets waar vast ik kan blijven zitten en het aan de binnenkant en ze is altijd erg onvoorzichtig met haar benen.

Oh ja ze draagt wel vierkant ijzers.

Patricia1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 21:25

Tjah, ik denk dan dat ze met haar ijzer de binnenkant van haar been heeft geraakt waardoor haar binnenbeen nu openlicht. Ik blijf het toch altijd erg gevaarlijk vinden ijzers. Zeker omdat ze al snel een scherprandje krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 21:54

ff terug lezen Patricia of de zoekfunctie gebruiken

In de bit staan overigens wel vaker onzin dingen...dus alleen maar betrouwbare dingen daarin...neeh Lachen

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 00:52

De peesbeschermers lijken mij geen probleem te zijn.
Naar mijn idee kan je beter voorkomen dan genezen Lachen

En nu ga ik het topic doorlezen, vind het wel interessant.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 19:52

Patricia1 schreef:
Ik heb ook altijd mijn paarden gebandageerd en beschermt met een peesbeschermer. Maar ik vond dit wel een heel interessant artikel. Ik weet dan ook niet wat er onbetrouwbaar aan is runningkawa. Misschien dat je mij dit kan vertellen.
Mijn 3 jarige is hard van beenwerk dus misschien dat het voor mij nu makkelijk is om geen beschermers elke keer om te doen met losgooien etc.

RK vindt een onderzoek onbetrouwbaar zodra het als niet volledig kan worden omschreven.
Voor een eerste pilot om een idee van de waardes te krijgen was 't een prima onderzoekje, wat zeker genoeg gegevens biedt om te zeggen:"we gaan er een uitgebreider onderzoek voor opzetten".

Het concept en de aanpak waren prima. Wat vooral mist is een grotere hoeveelheid data en wat uitgebreidere vergelijking tussen verschillende soorten bescherming onderling. Rede dus om die data te gaan verzamelen, niet om het onderzoek als "onzin" af te wimpelen Pling .

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 20:22

pff wat een verschillende meningen.

wat is nou beter by een jonkie, wel of geen pees en strijklappen tijdens de arbeid?

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 20:55

panache schreef:
pff wat een verschillende meningen.

wat is nou beter by een jonkie, wel of geen pees en strijklappen tijdens de arbeid?

Je moet zelf doen waar jij je prettig bijvoelt. Ik zou hem in de beschermers zetten, maar een ander weer niet. Praat er anders even met je instructeur over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 21:01

Sinds waneer kan een ander invullen waarom ik het een prut onderzoek vind?
Overigens is heel duidelijk terug te vinden waarom Lachen

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 21:23

runningkawa schreef:
Sinds waneer kan een ander invullen waarom ik het een prut onderzoek vind?
Overigens is heel duidelijk terug te vinden waarom Lachen

Net zo duidelijk als waarom DAT weer onzin is Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 21:25

dus jij kunt gedachte lezen...knap
Kun je ook toekomst voorspellen? Knipoog

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 21:27

Ik gebruik alleen peesbeschermers als hij gaat springen en heeel soms (inderdaad voor de foto o.i.d.) bandageer ik. Het is nog een jong paard en hoop inderdaad dat hij dusdanig normaal leert te lopen zonder te tikken ofzo Lachen

Patricia1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 21:34

Ondanks het artikel in de BIT zijn er inderdaad heel veel verschillende meningen. Er lijkt mij niets gelogen in het artikel. Maar ik persoonlijk vind het duidelijk en draag ook de mening dat het beter is om niets om de benen van je paard te doen. In sommige gevallen is het niet onverstandig om er toch iets als een beschermer om de onderbenen van je paard te doen. IJzers of je paard niet in balans. Misschien zijn er wel andere redenen. Het is goed om eens na te denken voor je wat doet. Dan inplaats maar gewoon te volgen omdat je het om je heen ziet. Ik zeg niet dat iemand dat hier op het forum doet. Maar vaak is het zo dat mensen niet meer nadenken. Gestoord