duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nicole85

Re: duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 19:19

Sorenna schreef:
Maar hoe rijd ik mijn paard dan goed op de achterhand? Iemand vertelde mij dat ik dat kon doen door m,n handen te sluiten (beetje tegenhouden/ophouding maken) en tegelijkertijd te drijven....klopt dat wel?

Veel overgangen rijden en schijnovergangen.

Ik doe dit ook aan de longe bijvoorbeeld, gewoon zonder bijzets.. aan het halster "rondslingeren"..
Naar mate ik mijn paard meer overgangen laat doen, zie ik dat hij actiever wordt van achter en van stap naar draf als het ware gaat "zitten" om aan te draven. Beetje moeilijk uit te leggen, maar het lijkt net alsof de achterbenen een fractie eerder aanzetten in draf, dan de voorbenen.

Zelfde met galop, aanzetten van draf naar de galop, dan beweegt hij opwaartser bij aanspringen in de galop.

Als ik dan aan de longe (ben westernruiter) mijn paard laat stoppen op "ho".. dan zie ik dat hij niet op zijn voorhand valt, maar op de achterhand stopt...

Teken voor mij dat hij op de achterhand liep Lachen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 19:21

Goofy44 schreef:
Aan de dekking boven de grond
Aan het hoog vrijkomen van de grond van alle benen.
Het paard gebruikt de achterhand.

Dit paard loopt over balkjes, heb je daar ook rekening mee gehouden?

Sorenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 19:36

Nicole85 schreef:
Sorenna schreef:
Maar hoe rijd ik mijn paard dan goed op de achterhand? Iemand vertelde mij dat ik dat kon doen door m,n handen te sluiten (beetje tegenhouden/ophouding maken) en tegelijkertijd te drijven....klopt dat wel?

Veel overgangen rijden en schijnovergangen.

Ik doe dit ook aan de longe bijvoorbeeld, gewoon zonder bijzets.. aan het halster "rondslingeren"..
Naar mate ik mijn paard meer overgangen laat doen, zie ik dat hij actiever wordt van achter en van stap naar draf als het ware gaat "zitten" om aan te draven. Beetje moeilijk uit te leggen, maar het lijkt net alsof de achterbenen een fractie eerder aanzetten in draf, dan de voorbenen.

Zelfde met galop, aanzetten van draf naar de galop, dan beweegt hij opwaartser bij aanspringen in de galop.

Als ik dan aan de longe (ben westernruiter) mijn paard laat stoppen op "ho".. dan zie ik dat hij niet op zijn voorhand valt, maar op de achterhand stopt...

Teken voor mij dat hij op de achterhand liep Lachen

Bedankt voor je uitleg, ik snap wat je bedoeld! Ik heb dat wat ik net zei gelukkig nog niet toegepast...ik zat namelijk zelf ook al te denken...

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 21:02

Wat bedoelt men met schijnovergangen? Sorry ben niet zo in de termen enzo Knipoog

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 21:03

Ik heb dit topic doorgelezen en hier heel veel van geleerd, vooral alle duidelijke foto's met tekeningen erbij! Ik wil iedereen daar heel erg voor bedanken en ik blijf zeker meelezen!

(beetje late reactie, maar mijn internet lag eruit Knipoog )

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 21:08

Een schijnovergang is dat je terugrijdt 'alsof je een overgang gaat maken' maar dit niet doorzet, dus wel gewoon blijft draven/galloperen (vooral in draf is dit effectief).

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 21:16

Yinari schreef:
Een schijnovergang is dat je terugrijdt 'alsof je een overgang gaat maken' maar dit niet doorzet, dus wel gewoon blijft draven/galloperen (vooral in draf is dit effectief).

Kleine toevoeging: Als je je paard van draf terug wil laten gaan naar stap, vlak voordat je bij de stap bent laat je hem weer wegdraven (dus niet helemaal terug gaan naar de stap, dan is het een echte overgang). Dit is een vrij pittige overgang en daardoor zal het paard echt zijn achterhand moeten gebruiken om weer naar voren te komen. (natuurlijk kan dit bij iedere overgang)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 21:18

Qimm schreef:
Yinari schreef:

Kleine toevoeging: Als je je paard van draf terug wil laten gaan naar stap, vlak voordat je bij de stap bent laat je hem weer wegdraven (dus niet helemaal terug gaan naar de stap, dan is het een echte overgang). Dit is een vrij pittige overgang en daardoor zal het paard echt zijn achterhand moeten gebruiken om weer naar voren te komen. (natuurlijk kan dit bij iedere overgang)

Met die oefening ben ik nu een beetje bezig. Vaak heb ik het geval dat mijn verzorgpaard de achterbenen maar een beetje erachteraan slingert. Met deze oefening hoop ik het wat actiever te krijgen.
Hij is moeilijk dat geef ik toe Haha!

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 21:28

Maar het líjkt zo makkelijk! Het is wel heel effectief, je kunt je paard er ook net even scherper op de hulpen mee krijgen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 21:33

Garabel is alleen liever lui dan moe, maar moet zeggen nu ik haar ook regelmatiger longeer merk ik wel stapje bij beetje vooruitgang!

Marlissa92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 21:48

Ik rijd mijn pony altijd laag over de grond maar wel afgebogen en door haar rug los. Een beetje 8tjes draaien en meteen al scherp op het been maken. Zoals in draf wegrijden en verzamelen op je zit en zo weinig mogelijk teugel. Ook als ze lekker door de rug en laag loopt pak ik een keer schoudervoor of iets richting traver. Dan een paar overgangen galop draf en weer tempo wisselingen.
Zo krijg ik mijn pony aan het been en lekker door de rug met achterbeen gebruik.

Dan pak ik haar op en richt je der ook op. Ik pak der dan strakker op de teugel en rijd goed achterbeen eronder, namate ze gaat sjouwen van achter kan ik voor ook weer ontspannen dat ze draagt,, komt ze te diep moet er nog meer achterbeen bij Lachen ,,, zo doe ik dat een beetje Lachen iemand commentaar ?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 01:03

anneliesdj schreef:
Goofy44 schreef:
Aan de dekking boven de grond
Aan het hoog vrijkomen van de grond van alle benen.
Het paard gebruikt de achterhand.

nou en?

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 01:04

anneliesdj schreef:

Ja.
Het paard bewoog zonder de balkjes ook zo.

Het laat zien hoe je met weinig hulpmiddelen een goed resultaat kan bereiken.
De meeste paarden krijg je met longeren wel over balkjes heen.
Het gaat er niet om dat ze over de balkjes komen, maar HOE ze daar overheen gaan.
Dus hoe ze bewegen. Het gaat om de juiste bewegingsafwikkeling.
Daar hapert het bij tal van paarden aan, meestal door fouten die gemaakt worden bij longeren, trainen en rijden. De paarden worden verkeerd "geprogrammeerd".

Daarbij zijn het constante tempo en de constante paslengte belangrijk.
Dat moet voor het paard een automatisme worden.
Naarmate het paard meer los en soepel wordt en meer ontspannen is, wordt dit steeds
eenvoudiger.
De natuurlijke pasfrekwentie van een paard ligt per paard individueel bijna vast.

Een paard leert het snelst als het ontspannen is en na resultaat direct beloond wordt.
Vaak is het leren van nieuwe dingen een te langdurige inspanning. Een paard kan zich relatief kort op iets concentreren. Een paard is het gevoeligst voor leerprikkels als het ontspannen is. De kans op verzet is dan ook minimaal.

Als tempo en/of paslengte moeten varieren, geef je daarvoor hulpen.

Het paard kan zo bewegen omdat de hals effectief gebruikt wordt.
Het uitschakelen van de halswerking is hetzelfde als het uitvallen van of het maken van fouten door een solist in een orkest, de hele uitvoering van het orkest gaat in de fout. Zo ook bij de bewegingsafwikkeling van een paard.

Er staan veel mooie en leuke foto's in het topic. Een beperkt aantal toont redelijk tot goed wat er gevraagd wordt door topic starter.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 01:13

Wat mij opvalt bij heel veel 'goede' foto's hier op dit topic (niet die van jou, goofy44) is dat veel paarden veel te diep lopen, nl. achter de loodlijn ipv iets ervoor, met het hoogste punt niet de nek maar een paar wervels erachter.

Waarom zie je nooit meer een paard iets voor de loodlijn? Of, bij al een behoorlijke mate van verzameling, hooguit op de loodlijn?
Neem nou de volgende post....
Yamcha schreef:
Deze foto had ik als eerste willen plaatsen:
Afbeelding

Wederom geen spectaculeir voorbeen, wel balans, een paard dat fijn in de hand gesteld is, en de galop heeft een goede bergopwaartse kwaliteit... dit vind ik dus een mooie galopfoto...

Kijk gewoon even...waar zit het hoogste punt? hoe loopt de loodlijn?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 03:36

Goofy44 schreef:
anneliesdj schreef:

Ja.

Dan had ik liever een foto gezien zonder de balken. Je zegt dat hij goed stuwt en draagt omdat hij oa hoog van de grond af komt, veel terrein dekt en zijn achterhand goed gebruikt, dat zou ook kunnen komen doordat hij over balken loopt en erg voorzichtig is...
Op de overige punten ben ik het wel met je eens hoor Knipoog

Jethafa schreef:
@ pattypaard: de eerste foto ziet er netjes uit, mag iets meer achterhand (driehoekjes niet helemaal gelijk). Tweede en derde foto zie je dat ze erg veel voorbeen ruimte heeft, maar minder achterbeen. De derde is wel minder op de voorbeen lopend zeg maar, je ziet dat ze mooi opgericht is. De vierde foto valt ze weer iets meer op de voorhand, maar is ze wel mooi gelijk qua benen, dus wel genoeg achterhand. Ik vind haar hals houding wel mooi, dat ziet er relaxed en gelijkmatig uit (geen knik). Dus, dit is wat ik er uit kan halen Lachen

Ik ben het niet met je eens, ik vind met name de 3e foto heel mooi. Paard zakt duidelijk met de achterhand, treed goed onder, heeft de neus mooi op de loodlijn en idd een heel mooi voorbeengebruik.
Het lijkt alsof ze meer ruimte heeft met het voorbeen doordat de foto schuin van voren genomen is maar als je kijkt naar bv de kogels van de beide hoeven die aan het afzetten zijn zie je dat ze beide even ver zijn in beweging.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 10:30

anneliesdj schreef:
Goofy44 schreef:

Ja.

Dan had ik liever een foto gezien zonder de balken. Je zegt dat hij goed stuwt en draagt omdat hij oa hoog van de grond af komt, veel terrein dekt en zijn achterhand goed gebruikt, dat zou ook kunnen komen doordat hij over balken loopt en erg voorzichtig is...
Op de overige punten ben ik het wel met je eens hoor Knipoog

Het maakt toch niet uit hoe het paard getraind wordt? Ik zie liever dit beeld met balken dan een paard aan de longe zonder balken die niks doet. Sit paard gebruikt nu zijn spieren en en is net zo veel training als wanneer je het onder het zadel zou laten zien. Dus wat zou het maken dat het door de balken komt? Hij loopt zo goed, dus wat is het probleem. Ik vindt het niks anders dan wanneer je ander het zadel het gebruik traint. Dit zal voor het paard zelfs makkleijker zijn omdat het geen ruitergewicht draagt.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 11:13

Citaat:
[..knipperdeknip..]
Kijk gewoon even...waar zit het hoogste punt? hoe loopt de loodlijn?

Als het hoogste punt in de nek naar achteren verschuift zoals in de foto, dan zien we het klassieke voorbeeld van nadoen. Er zijn best goede dingen te zien op die foto. Echter als je naar de hals achter de nek kijkt (3de wervel), de gesloten keelgang en de bewegingsafwikkeling dan vind ik het focussen op die rug wat iedereen doet (en wat zo gemakkelijk is) zo zonde, omdat alle andere zaken daardoor minder goed gaan. Iedereen kan wel roepen de motor zit van achteren, en je hebt een losse soepele en krachtige rug nodig, maar ten koste van wat?. De hals en het hoofd van dit paard werken met het rekken tot in het bekken nauwelijks in. Je kan beter de hefboomwerking van de achterhand gebruiken, daar zitten spiergroepen die dit veel gemakkelijker trekken. Bovendien geef je de hals en het hoofd dan de ruimte om hun natuurlijke funktie te vervullen. De hoge spanning naar het nekgebied schakelt de invloed van de nek en de onderkaak van het paard volledig uit. Zo ook de verbinding naar de voorbenen. Dit paard kan en zal mooier en beter kunnen bewegen, maar dat bereik je niet op deze manier. Je doet dan hooguit mee met de mode en als men die mooi vindt, dan is het meegenomen. Wat vergeten wordt in deze houding, is de bewegingsafwikkeling van de voorbenen. Als je naar uitdrukking in het voorbeen wilt toewerken, dan kan je daar met wat kneepjes zo naar toe werken. Dat is echter het paard conditioneren op een manier zoals een paard het zelf nooit zou doen. Het lijkt misschien zoals het moet, het is het niet. Als je het paard het lijf kan laten gebruiken zoals het hoort, dan komt wat goed en mooi is ervanzelf uit. Je moet het beste uit het paard zelf naar boven kunnen laten komen.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 11:23

Amen!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 11:26

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 11:27

anneliesdj schreef:
Jethafa schreef:
@ pattypaard: de eerste foto ziet er netjes uit, mag iets meer achterhand (driehoekjes niet helemaal gelijk). Tweede en derde foto zie je dat ze erg veel voorbeen ruimte heeft, maar minder achterbeen. De derde is wel minder op de voorbeen lopend zeg maar, je ziet dat ze mooi opgericht is. De vierde foto valt ze weer iets meer op de voorhand, maar is ze wel mooi gelijk qua benen, dus wel genoeg achterhand. Ik vind haar hals houding wel mooi, dat ziet er relaxed en gelijkmatig uit (geen knik). Dus, dit is wat ik er uit kan halen Lachen

Ik ben het niet met je eens, ik vind met name de 3e foto heel mooi. Paard zakt duidelijk met de achterhand, treed goed onder, heeft de neus mooi op de loodlijn en idd een heel mooi voorbeengebruik.
Het lijkt alsof ze meer ruimte heeft met het voorbeen doordat de foto schuin van voren genomen is maar als je kijkt naar bv de kogels van de beide hoeven die aan het afzetten zijn zie je dat ze beide even ver zijn in beweging.

Allebij bedankt Lachen
Over de 3e foto ben ik het zelf met anneliesdj eens.

@ Goofy44; Zou je misschien iets willen zeggen over mijn foto's op pagina 21 en deze? ;
Afbeelding

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 12:52

klomp schreef:
@Goofy; wat vind je van de gallopperende fries op pagina 16? vind je de fries in balans? jij bent altijd erg goed met die dingen heb ik gemerkt Haha!

ik quote mijzelf ook nog even

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 14:25

Wat mij opvalt bij de foto's is dat de paarden weinig tot geen lengte in de hals krijgen. Alleen op Klomp haar foto's zie je een paard wat echt over de rug loopt.
Daar kan je ook goed zien dat een paard zijn achterhand gebruikt met veel teugellengte.

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 14:28

Even een vraag.

Als een paard het niet kent, mooi rond lopen ect. is het dan verstandig om het eerst aan een longe te oefenen met behulp van een hulpteugeltje (natuurlijk heel langzaam opbouwen) of kun je het beter met rijden alleen eraan werken.

[edit] Verder rijd ik alleen maar buitenritten (natuurlijk ook dressuur ondertussen) dus dat maakt het ook weer moeilijker..

Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 14:39

stip

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 14:41

Maar zonder die goed achterhand en goed losse rug, krijg je sowieso nooit de de nek als juiste hoogte
En je kunt die wel op de juist hoogte hebben, maar een doorgezakte rug en achterbenen lopent in tokio, dan vraag ik me toch af wat slechter is en wat ik liever zie Lachen