Wat is een mooie leeftijd voor het inrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LADPR

Re: Wat is een mooie leeftijd voor het inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 14:55

suleilitha schreef:
Mijn vierjarige is L-klaar, word ik nu gearresteerd?

Hihi zou maar vast heel hard gaan rennen Duivel

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 15:00

Met mijn eigen paard wacht ik tot ze 5 jaar is, genoeg leuke dingen die je voor die tijd kunt doen.

3 jaar vind ik echt te jong. Ik zou daar niet op durven stappen zonder bang te zijn dat ie ter plekke in 2'en breekt Haha!.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 15:02

Oja, en mijn paard staat elke dag op de wei, hoor, vanaf zijn geboorte tot ouderdom (hoop ik). Haha!
Hij staat meer in de wei, dan dat hij hoeft te werken. Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 15:03

Ik ga maar vast rennen voor de beleerpolitie. Tot overmaat van ramp moet ik vanavond ook nog met hem over straat naar les, ik denk dat ik zijn geboortedatum maar moet vervalsen Haha!
Ik ben blij dat ik met dit apparaat niet twee jaar langer heb gewacht, het is al een tijd heel goed te merken dat hij zich steeds zelfverzekerder aan het worden is, naarmate hij ouder en sterker wordt.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 15:04

suleilitha schreef:
Ik ga maar vast rennen voor de beleerpolitie. Tot overmaat van ramp moet ik vanavond ook nog met hem over straat naar les, ik denk dat ik zijn geboortedatum maar moet vervalsen Haha!

Whoosh!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 15:08

suleilitha schreef:
Ik ben blij dat ik met dit apparaat niet twee jaar langer heb gewacht, het is al een tijd heel goed te merken dat hij zich steeds zelfverzekerder aan het worden is, naarmate hij ouder en sterker wordt.

Ach, Suleilitha, de mijne is altijd al oersterk geweest, hoor Knipoog . Ik vind het excuus van 'hij wordt te sterk' echt onzin. Dat is een kwestie van goed opvoeden vanaf de grond. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 15:11

Jij vind het onzin, ik niet. Verder kun je via een pctje niet oordelen over het karakter van mijn paard, en meneer is verder keurig opgevoed, daar ligt het niet aan. Het is dus ook geen excuus, het ene paard is nu eenmaal het andere niet.
Verder heb ik niet de ambitie om van een sportgefokte, behoorlijk hete Fries, een tam recreatiepaardje te maken...... omdat dit paard de dressuur ingaat, is zijn karakter mooi meegenomen, wel moet je met dit temperament kunnen dealen en dat kan niet iedereen. Ik kan dat gelukkig wel.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 15:20

suleilitha schreef:
Jij vind het onzin, ik niet. Verder kun je via een pctje niet oordelen over het karakter van mijn paard, en meneer is verder keurig opgevoed, daar ligt het niet aan. Het is dus ook geen excuus, het ene paard is nu eenmaal het andere niet.
Verder heb ik niet de ambitie om van een sportgefokte, behoorlijk hete Fries, een tam recreatiepaardje te maken...... omdat dit paard de dressuur ingaat, is zijn karakter mooi meegenomen, wel moet je met dit temperament kunnen dealen en dat kan niet iedereen. Ik kan dat gelukkig wel.

Ik ken jouw paard idd niet, maar ik ken wel behoorlijk pittige (dressuur)paarden die later ingereden worden dan 2,5 a 3,5 jaar die door de (NH)methode prima te doen zijn, hoor. Knipoog

Overigens heb ik zelf een tijdje meegelopen op een Friezenfokkerij, waar ze ook niet voor hun 4de beleerd werden. Lachen
Die werden gebruikt voor dressuur, mennen en recreatie.

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 15:21

Ligt eraan welke mate van werk/inrijden je wilt gaand oen + de lichamelijke toestand van je paard

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 15:22

Als een paard wil kun je ze ook echt niet houden als ze drie zijn hoor. Drie of vijf maakt niet zoveel verschil. In beide gevallen zijn ze sterker dan jj.

Hooguit kun je ze meer overdonderen naarmate ze jonger zijn. Of zijn ze even aan het puberen naarmate ze ouder zijn.
Laatst bijgewerkt door Anya op 03-06-08 15:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 15:24

Laten we wel wezen, ik heb dus niks met NH, heb het altijd op de traditionele manier gedaan en dat is altijd goed gegaan, vandaar dat ik op die voet doorga. Ik vind, mits het paard goed compact in elkaar zit (en dat is mijn jochie wel, ondanks zijn maatje van 1.70 plus) dat inrijden gewoon kan op driejarige leeftijd. Echt fanatiek doorrijden is iets heel anders, daar zijn we pas afgelopen februari mee begonnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 15:29

Hangt van het paard af. Maar ik zou beginnen in het vierde levensjaar.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 15:35

Volgens mij moet je als trainer/baas kunnen zien aan je paard wanneer deze er klaar voor is qua bespiering,bouw,karakter en natuurlijk leeftijd.
Kun je dat niet dan moet je óf geen paard hebben óf je dier niet zelf gaan trainen.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 15:37

Op zijn vróegst is een paard uitgegroeid met 5-1/2 jaar. Hoe langer de nek en hoe hoger zijn schofthoogte des te langer het duurt.
Een warmbloedpaard van 1.75 is pas volgroeid op zijn 8ste. Dat vind ik toch best shocking.....

Bespiering en bouw hebben hier trouwens niets mee te maken. Het is vanaf de buitenkant níet aan je paard te zien wanneer hij/zij oud genoeg is.

Ik weet niet of deze link al gepost is, maar bij deze:
http://www.equinestudies.org/knowledge_base/ranger.html

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 15:37

Ik heb er eentje van 1.80. Die heb ik wat langer laten staan. Was een enorme uit de krachten gegroeide slungel. Leek me dat die de energie nog wel even nodig had om sterk te worden (groot was ie al).

Bespiering hebben ze lang niet allemaal, die moet je er soms deels oprijden. En het skelet kun je niet zien aan de buitenkant. Maar een jong paard veel op een kleine cirkel zetten of zo, zou ik zeker niet doen. En een paard van 2 inrijden omdat ze zo mooi gespierd zijn aan de buitenkant dus ook niet, omdat het skelet niet zover is dan. En dat is los van of ze er qua karakter wel of niet aan toe zijn.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 15:39

Wildgirl schreef:
Volgens mij moet je als trainer/baas kunnen zien aan je paard wanneer deze er klaar voor is qua bespiering,bouw,karakter en natuurlijk leeftijd.
Kun je dat niet dan moet je óf geen paard hebben óf je dier niet zelf gaan trainen.

heerlijk toch.. als trainer heb je automatisch rontgenogen.. kun je zien of de groeiplaten al een beetje opschieten met naar elkaar groeien Clown

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 15:39

Verschilt per paard.
Onze kruising is net 3 en staat nu bij een vrouwtje om beleert te worden. In de herfst gaat ze een paar maanden het land op om bij te groeien en als ze 4 jaar is gaan we haar verder door rijden.
Aan de andere kant heb ik mijn arabierenmerrie pas met 4,5 jaar beleerd. Niet ieder paard heeft dezelfde aanpak nodig.

Mea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 15:42

Jammer om te lezen dat er mensen zijn die hun paard/pony al zo jong tot bepaalde prestaties sturen. Ook jammer om dan te zien dat veel (heel veel) oude of oudere paarden blessure gevoelig worden of zelfs afgeschreven omdat de baasjes zich hebben 'overhaast' met hun puberpaard. Of veel 'probleemgedrag' veroorzaken, wat ook vaak met lich. klachten te maken heeft of doordat een paard op latere volwassen leeftijd opeens zijn pubergedrag gaat tonen (wat de relatie tussen ruiter en paard meestal schaadt, door onbegrip) omdat ie op de leeftijd dat dit kon met zijn soortgenoten, hij overdonderd is met prestaties leveren voor een apart soort wezen, ofwel mens. (Al zeg ik niet dat elk jong ingereden paard blessuregevoelig wordt of opeens 'probleemgedrag' gaat geven en dat een paard dat op 5 jarige leeftijd dit nooit kan overkomen, maar toch is het risisco meer) Daarnaast kan iedereen wel zeggen 'maar mijn paard vindt het toch leuk?' Dat kan wel zo zijn, maarja sommige puppy's vinden ht ook leuk om allerlei trappen te lopen terwijl dit voor hun lichaam nog niet goed is. Dan laat je het toch ook niet toe? Want dan weet je dat je straks met een volwassen hond zit met rug en/of heupklachten. Maarja ieder zijn idee hierover. Ik doe er iig niet aan mee om op een paard voor zijn 4,5e uberhaupt op te gaan zitten ( en dan bedoel ik dus 'zitten' en niet rijden!). Er zijn zat andere manieren en oefeningen om het paard vertrouwd te maken met de mens en wat ie moet gaan doen in de toekomst. Zodra die basis en vertrouwen vanaf de grond helemaal super is, is het rijden meestal een kleine aanvulling van ander soort oefeningen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 15:44

En daar gaan we weer!

Pfff, hoe kom je toch bij je verhaal?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 15:46

Mea, een jong paard kun je juist harden. Juist op jonge leeftijd beweging geven in stap over een harde ondergrond, biedt protectie tegen peesproblemen op oudere leeftijd.

Dat vraag ik me ook af, LADPR.

Mak aaien en tuttelen is gewoon mode, net als al dat paardenfluisteraar achtige gedoe.
Verder valt het me op dat het IRL toch een bepaald slag volk is, die je gewoon als zondebok bestempelen als je op een driejarige gaat zitten.
Ik heb dat soort opmerkingen nog nooit van een serieuze spring- of dressuurruiter gehoord, noch van een instructeur.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-06-08 15:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 15:48

En veel bewegen over harde ondergrond is inderdaad goed, maar daarvoor hoef je niet óp een paard te gaan zitten, toch?

Ze zeggen wel eens: "Ieder jaar dat je van voren wacht, krijg je er van achter bij!" Haha!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 15:49

Nee tegen Mea

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 15:50

Heb het al aangepast, zat te slapen.

Mea

suleilitha schreef:
Mea, een jong paard kun je juist harden. Juist op jonge leeftijd beweging geven in stap over een harde ondergrond, biedt protectie tegen peesproblemen op oudere leeftijd.

Dat vraag ik me ook af, LADPR.

Dat kan dus prima zonder erop te zitten lijkt mij??

Ik heb hierin veel 'onderzoek' gedaan en door ervaring. Maarja dat telt hier niet geloof ik?

Anya

@Mea ik hoor zeker niet tot de groep die op een heel jong paard gaat zitten. Wiz was 4 toen hij ingereden werd. Maar persoonlijk vind ik wel dat je (voorzichtig uitgedrukt) overdrijft.

Op een paard van 1.5 of 2 gaan zitten vind ik onverantwoord, maar rustig starten met een driejarige kan wel. En als een paard eenmaal loopt en de ruiter vertrouwt dat gaat er heel veel heel snel. Wijken is een zaak van een knopje.. het paard snapt het ineens en biedt het aan. Dat geldt voor veel dingen. En daarvoor hoef je geen uur per dag te rijden. Een kwartiertje is dan bij wijze van spreken al genoeg.

Ik snap kortom niet waar jij je info vandaan hebt.. tenzij je gehoort tot de groep aanhangers van 'paard natuurlijk'. Dan snap ik het weer wel.