Opstappen met krukje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

larrylurex

Re: Opstappen met krukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 13:29

Ik wil wel proberen met een krukje maar mijn paard staat gewoon niet stil.
Nare gewoonte ik weet het, hij heeft het alleen de eerste 10 jaar mogen doen dus ik krijg het niet afgeleerd..... Haha!

Is het echt zo onwijs veel beter voor zijn rug dan???

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 13:33

Heb je wel eens een osteopaat of fysiotherapeut bij je paard? Vraag die er eens naar Knipoog

Ik heb alleen maar een keer bij toeval ontdekt dat de linkerschouder van mijn paard veel zwaarder bespierd was dan de rechter. Ik maakte een vormafdruk van haar schoft in verband met zadelmaten en toen was daar niet omheen te kijken. Verdrietig

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 13:39

Heel soms. Wij zitten even tijdelijk zonder zadel met onze ijslander en rijden nu met barebackpad. Dus meestal krijg ik een voetje van iemand, maar als er een bankje staat ofzo, dan gebruik ik dat. Odinn blijft netjes stilstaan en de pad zakt tenminste niet scheef door het opstappen...

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 13:40

larrylux met heel veeeeeel geduld. Een dag er gewoon tijd aanbesteden. Op stoel gaan staan het commando parkeren leren en elke keer wanneer weer een stap vooruit hem gewoon weer terug zetten. Of eerst gewoon zonder kruk leren stil staan en dit steeds uitbreiden. Desnoods met iets lekkers proberen of met de clicker methode. Bij mij lukt het meestal een middag en ook bij oudere paarden.

Ik maak op dat d-dreamer schetlanders heeft omdat hij of zij schreef dat ie net zo lang gezocht heeft naar een paard waarbij je geen kruk meer nodig hebt Haha!

bouwvakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 15:01

ik stap nooit meer op met krukje Clown
de 1e (en laatste) was tijdje geleden.
door m'n ribben (gebroken) kon ik amper opstappen.
dus dacht ik stap op met krukje, m'n pony daht er anders over en ik zat bijna, peerd hij hem.
nou m'n landing was niet bepaald zacht Clown

Piietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 15:05

ik nooit hij is een kleine C-pony dus daar kom ik makkelijk op,maar op de pony van mijn vriendin wel omdat ik er anders niet op kom en als ik der wel bij kom dan trek ik het hele zadel der af.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 15:10

larrylurex schreef:
Nare gewoonte ik weet het, hij heeft het alleen de eerste 10 jaar mogen doen dus ik krijg het niet afgeleerd..... Haha!

Toch is het vrij gemakkelijk aan te leren dat hij netjes stilstaat. Het eist wel enige consequentie en duidelijkheid van jou, maar in combinatie met een smakelijke beloning voor je paard leren ze het toch erg snel. Vingers aflikken Ik heb het meerdere paarden geleerd, ook de oudere paarden. Zelfs paarden met inconsequente eigenaren wilden bij mij wel leren stilstaan.

En: ja, het is veel beter voor zijn rug (en jouw zadel).

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 17:39

larrylurex schreef:

Zie mijn uitleg op de vorige pagina. Ja

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 22:35

Ik doe het ook bij een van de paarden.. Kan me niet voorstellen dat het zo gezond is zo lekker zitte rukken aan een kant van de rug(tjsa ik ben niet zo heel lenig Bloos )

larrylurex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 12:34

Bedankt voor de reacties, ik zeur al bijna vier jaar dat hij moet stil staan maar als ik opstijg loopt hij toch gewoon weg...
Clown Ik ben benieuwd hoe je dat dan in een middag kan afleren??? Verward
of ben ik nou blond?? Blond

Maar ik zie aan de reacties dat het echt beter is voor zijn rug gezien hij een hele gevoelige heeft...
Hij is al best vaak gekraakt en dat is niet z'n pretje.
Ik ga gewoon oefenen met een krukje. Haha! Haha!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 13:31

larrylurex schreef:
Bedankt voor de reacties, ik zeur al bijna vier jaar dat hij moet stil staan maar als ik opstijg loopt hij toch gewoon weg...
Clown Ik ben benieuwd hoe je dat dan in een middag kan afleren??? Verward
of ben ik nou blond?? Blond

Maar ik zie aan de reacties dat het echt beter is voor zijn rug gezien hij een hele gevoelige heeft...
Hij is al best vaak gekraakt en dat is niet z'n pretje.
Ik ga gewoon oefenen met een krukje. Haha! Haha!

Je zegt dat je al vier jaar "zeurt", misschien is dat wel het probleem, je zegt er wat van, maar ondertussen "accepteer" je dat hij wegloopt.
Oefen het niet "even" voor je gaat rijden, maar maak er gewoon een trainingssessie van. Gebruik bij het opstappen in eerste instantie een helper, zodat hij direct teruggezet kan worden, ook als jij halverwege hangt. Ho is echt HO.
Ook helpt het als je ook op andere momenten heel consequent bent met "stilstaan is stilstaan", dus ook bij het poetsen, bij het oversteken van een weg, bij het openen van een hek van de wei, etc.
Succes ermee.

xxAnsxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 15:29

Ik heb nooit een krukje nodig gehad tot verbazing van sommige mensen haha Haha!
tis ook maar net hoe lenig je bent, mijn paard was 1.80m en ikzelf rond de 1.70m.
Ik heb idd wel mensen gezien die opstappen met krukje, lijkt mij alleen maar onhandig, maar kan me voorstellen dat sommige mensen er baat bij hebben Haha!

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 15:32

Slapen zucht. lees het topic eens door voordat je een opmerking plaatst. Opstappen met behulp van een hulpmiddel SPAART de rug van het paard.

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 15:43

ja ik stap vanavond ook weer met krukje op hoor. het paard heet niet voor niets extra large (XL). daarbij ben ik niet echt een lenig persoon en vind ik het gewoon zielig als ik aan dat paard ga zitten trekken, omdat sommige mensen het niet mooi uit vinden zien Frusty

xxAnsxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 15:45

Dat mensen het er "niet mooi uit vinden zien" kan ik me niet voorstellen, maar ik hoefde met opstappen nooit aan het paard te "trekken", gewoon voetje erin en hoppa Haha!

Maar idd zal het voor andere mensen wel handig zijn zo'n krukje.

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 15:47

ja daarom zei ik, ik ben niet meer zo heel lenig. heb knie operaties gehad en ben een hele tijd uit de paardensport geweest. en idd soms lachen er mensen, omdat ik pas 19 ben en wel een krukje pak bij het opstappen.

Maar anders vind ik het idd gewoon zielig om zo aan dat paard te staan trekken

xxAnsxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 15:49

Ja daar heb je idd gelijk in... als het echt niet lukt of iig niet zonder helemaal je paard uit balans te brengen is zown krukje ideaal..

Laat de mensen maar lachen Haha!

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 15:50

Ans hoe super lenig ben jij dan dat jij bij het opstappen niet trekt aan de rug van het paard. Dat zou betekenen dat je op een zadel zou kunnen stappen waarvan de singel niet vast zit of waar denk je anders dat je gewicht in je stijgbeugel voor het opstappen beland?

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 15:50

zo denk ik dus ook! vind het alleen stom dat ze nooit vragen waarom dat ik het krukje pak. Mjaaa dat is gewoon het onwetende van de mens he

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 15:54

Haha! Voor degene die het duits machtig zijn.
De haflinger waar het hierover gaat is ong. 1.45 groot
In der neuen Cavallo steht ein interessanter Bericht zu diesem Thema. In einem Versuch, der die Belastung des Pferdes in Zahlen ausdrückt, wurden drei unterschiedlich schwere und große Pferde auf zwei Waagen gestellt, so daß sie mit der linken Seite auf der einen und mit der rechten Seite auf der anderen Waage standen. Hier wurde erstmal die Gewichtsverteilung ohne Reiter gemessen und anschließend die Gewichtsverteilung beim Aufsteigen von 3 unterschiedlich schweren Reitern.
Der deutlichste Unterschied tauchte beim 90kg-Reiter auf, der auf einen Haflinger mit 475kg stieg.
Ohne Reiter verteilte der Hafi 238 kg auf die linke und 237 kg auf seine rechte Seite; Differenz: 1 kg.
Beim 60kg-Reiter waren es schon 397kg links und 138 kg rechts; Differenz: 259 kg.
Beim 70kg-Reiter waren es dann 464 kg links und nur 81 kg rechts; Differenz 383 kg, was ich schon ganz enorm fand.
Am krassestens dann beim 90kg-Reiter: 479 kg links, 56 kg rechts; Differenz: 423 kg! (in der Cavallo steht 419, aber nach Adam Riese kann das nicht stimmen)
Der gleiche Versuch wurde mit dem letzten Paar noch einmal gemacht, diesmal mit Gegenhalten und das Ergebnis ist erstaunlich:
links 318 kg, rechts 247 kg; Differenz: 69 kg (Cavallo schreibt hier 70 )
Leider ist das ganze nicht mit Aufsteighilfe getestet worden; das hätte mich schon sehr interssiert. Fakt ist aber, daß ich ab jetzt nicht nur mit Aufsteighilfe auf´s Pferd kraxeln werde (was ich ja eh schon seit Jahren mache), sondern mir auch gegenhalten lassen werde, wenn jemand in der Nähe ist.

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 15:58

Ik stap meestal wel op met een krukje, ik kan het prima zonder hoor maar ik heb heel erg snel last van kramp en met opstappen dus ook snel. En ach waarom zou ik het dan niet doen, niemand heeft er last van.

Blesje_Love

Re: Opstapen met krukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 15:59

VeerenAshley schreef:
ambertJ schreef:
[nou als je bij een pony er tog makkelijk opkomt, vind ik het idd ook niet nodig.!
op concourse zie ik ook niemand met een krukje opstappen hoor!.
Knipoog

Heb je het stuk van Dierfysio niet gelezen? Dat klinkt toch wel overtuigend, vind ik. En je kunt je natuurlijk zelf ook wel voorstellen dat het steeds maar aan een kant gaan 'hangen' niet goed is voor een paardenrug, vooral omdat de druk op het moment van opstappen helemaal niet verdeeld wordt.

Het moge duidelijk zijn: hier dus nog een krukjesmens. Niet omdat ik er anders niet opkom, maar op de eerste plaats om de rug van mijn pony te sparen en op de tweede plaats voor mijn zadel.

Ik stap trouwens ook afwisselend van links en rechts op. Ik ben wel benieuwd wie van de krukje's-bokkers hier dat ook doen; ik krijg nl. regelmatig van die verbaasde reacties als: dat kan ik niet, dat is toch heel moeilijk, dat snapt m'n paard niet, waarom zou je? enz.

Hier nog 1 Lachen
Ik niet, maar mijn moeder, stapt ook afwisselend van links en rechts op! Lachen

xxAnsxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 16:07

Dinopino schreef:
Ans hoe super lenig ben jij dan dat jij bij het opstappen niet trekt aan de rug van het paard. Dat zou betekenen dat je op een zadel zou kunnen stappen waarvan de singel niet vast zit of waar denk je anders dat je gewicht in je stijgbeugel voor het opstappen beland?

heel lenig Tong uitsteken
Nee maar ik bedoel dat ik niet een paar keer op en neer hoef te springen en dan vervolgens helemaal aan het zadel moet hangen om me op te trekken om eindelijk me been er overheen te kunnen slaan...

Tuurlijk hou je je vast aan het zadel om je omhoog te trekken, maar er zit wel degelijk verschil in optrekken en aan het zadel hijsen en trekken om je omhoog te krijgen... of zie ik dat verkeerd?
Dit heeft ook niks te maken met hoogte van het paard, maar bij alle paarden van toepassing die hoger zijn dan dat je je been er zo overheen kan slaan....

correct me if i'm wrong Haha!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 16:12

ik stap altijd met een opstapje op en wissel ook van links en rechts op en af stappen.
mijn pony blijft netjes met een lange teugel staan wachten tot ik goed zit Haha!

ik heb dat eigenlijk vanaf het begin bij haar gedaan en ze vind daarom ook niks eng,een stoel een kratje een voerton het maakt haar niks uit Haha!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 17:06

Dinopino schreef:
Haha! Voor degene die het duits machtig zijn.<knip>
Der deutlichste Unterschied tauchte beim 90kg-Reiter auf, der auf einen Haflinger mit 475kg stieg.
Ohne Reiter verteilte der Hafi 238 kg auf die linke und 237 kg auf seine rechte Seite; Differenz: 1 kg.
Beim 60kg-Reiter waren es schon 397kg links und 138 kg rechts; Differenz: 259 kg.
Beim 70kg-Reiter waren es dann 464 kg links und nur 81 kg rechts; Differenz 383 kg, was ich schon ganz enorm fand.
Am krassestens dann beim 90kg-Reiter: 479 kg links, 56 kg rechts; Differenz: 423 kg! (in der Cavallo steht 419, aber nach Adam Riese kann das nicht stimmen)
Der gleiche Versuch wurde mit dem letzten Paar noch einmal gemacht, diesmal mit Gegenhalten und das Ergebnis ist erstaunlich:
links 318 kg, rechts 247 kg; Differenz: 69 kg (Cavallo schreibt hier 70 )
<knip>.

Crisis, maakt dat zo ontstellend veel verschil???? Mijn Duits is niet helemaal zonder haperen, maar die getallen zijn niet heel ingewikkeld om te snappen. Ik wist dat het een nadrukkelijk effect was, maar zo heftig had ik niet verwacht Ziek
Bedankt voor het plaatsen, Dinopino, heel verhelderend OK dan!