Nare gewoonte ik weet het, hij heeft het alleen de eerste 10 jaar mogen doen dus ik krijg het niet afgeleerd.....
Is het echt zo onwijs veel beter voor zijn rug dan???
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

larrylurex schreef:Ik wil wel proberen met een krukje maar mijn paard staat gewoon niet stil.
Nare gewoonte ik weet het, hij heeft het alleen de eerste 10 jaar mogen doen dus ik krijg het niet afgeleerd.....![]()
Ik heb het meerdere paarden geleerd, ook de oudere paarden. Zelfs paarden met inconsequente eigenaren wilden bij mij wel leren stilstaan.larrylurex schreef:Ik wil wel proberen met een krukje maar mijn paard staat gewoon niet stil.
Nare gewoonte ik weet het, hij heeft het alleen de eerste 10 jaar mogen doen dus ik krijg het niet afgeleerd.....![]()
)
Ik ben benieuwd hoe je dat dan in een middag kan afleren???
larrylurex schreef:Bedankt voor de reacties, ik zeur al bijna vier jaar dat hij moet stil staan maar als ik opstijg loopt hij toch gewoon weg...
Ik ben benieuwd hoe je dat dan in een middag kan afleren???
![]()
of ben ik nou blond??![]()
Maar ik zie aan de reacties dat het echt beter is voor zijn rug gezien hij een hele gevoelige heeft...
Hij is al best vaak gekraakt en dat is niet z'n pretje.
Ik ga gewoon oefenen met een krukje.![]()

zucht. lees het topic eens door voordat je een opmerking plaatst. Opstappen met behulp van een hulpmiddel SPAART de rug van het paard.

Voor degene die het duits machtig zijn.
VeerenAshley schreef:ambertJ schreef:[nou als je bij een pony er tog makkelijk opkomt, vind ik het idd ook niet nodig.!
op concourse zie ik ook niemand met een krukje opstappen hoor!.
Heb je het stuk van Dierfysio niet gelezen? Dat klinkt toch wel overtuigend, vind ik. En je kunt je natuurlijk zelf ook wel voorstellen dat het steeds maar aan een kant gaan 'hangen' niet goed is voor een paardenrug, vooral omdat de druk op het moment van opstappen helemaal niet verdeeld wordt.
Het moge duidelijk zijn: hier dus nog een krukjesmens. Niet omdat ik er anders niet opkom, maar op de eerste plaats om de rug van mijn pony te sparen en op de tweede plaats voor mijn zadel.
Ik stap trouwens ook afwisselend van links en rechts op. Ik ben wel benieuwd wie van de krukje's-bokkers hier dat ook doen; ik krijg nl. regelmatig van die verbaasde reacties als: dat kan ik niet, dat is toch heel moeilijk, dat snapt m'n paard niet, waarom zou je? enz.

Dinopino schreef:Ans hoe super lenig ben jij dan dat jij bij het opstappen niet trekt aan de rug van het paard. Dat zou betekenen dat je op een zadel zou kunnen stappen waarvan de singel niet vast zit of waar denk je anders dat je gewicht in je stijgbeugel voor het opstappen beland?

Dinopino schreef:Voor degene die het duits machtig zijn.<knip>
Der deutlichste Unterschied tauchte beim 90kg-Reiter auf, der auf einen Haflinger mit 475kg stieg.
Ohne Reiter verteilte der Hafi 238 kg auf die linke und 237 kg auf seine rechte Seite; Differenz: 1 kg.
Beim 60kg-Reiter waren es schon 397kg links und 138 kg rechts; Differenz: 259 kg.
Beim 70kg-Reiter waren es dann 464 kg links und nur 81 kg rechts; Differenz 383 kg, was ich schon ganz enorm fand.
Am krassestens dann beim 90kg-Reiter: 479 kg links, 56 kg rechts; Differenz: 423 kg! (in der Cavallo steht 419, aber nach Adam Riese kann das nicht stimmen)
Der gleiche Versuch wurde mit dem letzten Paar noch einmal gemacht, diesmal mit Gegenhalten und das Ergebnis ist erstaunlich:
links 318 kg, rechts 247 kg; Differenz: 69 kg (Cavallo schreibt hier 70 )
<knip>.