Met of zonder cap ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Aimee

Re: Met of zonder cap ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 10:36

LDRD schreef:
In Nederland ontstaan jaarlijks gemiddeld 34.000 blessures tijdens paard- of ponyrijden, waarvan de meeste ernstig zijn. Tussen 2001 en 2005 werden per jaar gemiddeld 9.100 paard- of ponyrijders behandeld op een Spoedeisende Hulpafdeling van een ziekenhuis. Dat is 6 procent van alle SEH-behandelingen na een sportblessure. Van alle sporten neemt paard- en ponyrijden daarmee de derde plaats in, na veldvoetbal en bewegingsonderwijs.

In tegenstelling tot de meeste andere sporten is de meerderheid van de slachtoffers vrouw. Wat verder opvalt, is dat bijna een kwart tussen de 10 en 14 jaar oud is. Tweederde van de blessures wordt veroorzaakt door een val van het paard of de pony. Letsel als gevolg van een trap van het dier komt minder vaak voor.

Dat blessures door paard- of ponyrijden vaak ernstig zijn, blijkt onder meer uit het percentage ziekenhuisopnamen na behandeling op de SEH-afdeling. 13 procent van de slachtoffers moet namelijk blijven. Ter vergelijking: bij sportblessures in het algemeen is dat gemiddeld 5 procent. De meeste paard- of ponyrijders raken geblesseerd aan de armen of benen, relatief vaak gaat het om een botbreuk. Blessures door paard- of ponyrijden zijn duur. De directe medische kosten bedragen gemiddeld 1.500 euro per blessure*. Bij sporten in het algemeen liggen die kosten op 910 euro.

Toch best ernstig dat de blijvende blessures die ik heb, komen door twee van de drie top 3 sporten Nagelbijten / Gniffelen

Ik heb ook ergens gelezen een percentage gelezen van hoofdletsel, dat is in geen andere sport zo hoog als bij paardensport. Weet je daar ook nog cijfers van?

Nougat_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 10:59

Ik rijd altijd met cap, ik voel me er zelf ook gewoon saver mee. Ja

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 11:04

Aimee schreef:
LDRD schreef:
In Nederland ontstaan jaarlijks gemiddeld 34.000 blessures tijdens paard- of ponyrijden, waarvan de meeste ernstig zijn. Tussen 2001 en 2005 werden per jaar gemiddeld 9.100 paard- of ponyrijders behandeld op een Spoedeisende Hulpafdeling van een ziekenhuis. Dat is 6 procent van alle SEH-behandelingen na een sportblessure. Van alle sporten neemt paard- en ponyrijden daarmee de derde plaats in, na veldvoetbal en bewegingsonderwijs.

In tegenstelling tot de meeste andere sporten is de meerderheid van de slachtoffers vrouw. Wat verder opvalt, is dat bijna een kwart tussen de 10 en 14 jaar oud is. Tweederde van de blessures wordt veroorzaakt door een val van het paard of de pony. Letsel als gevolg van een trap van het dier komt minder vaak voor.

Dat blessures door paard- of ponyrijden vaak ernstig zijn, blijkt onder meer uit het percentage ziekenhuisopnamen na behandeling op de SEH-afdeling. 13 procent van de slachtoffers moet namelijk blijven. Ter vergelijking: bij sportblessures in het algemeen is dat gemiddeld 5 procent. De meeste paard- of ponyrijders raken geblesseerd aan de armen of benen, relatief vaak gaat het om een botbreuk. Blessures door paard- of ponyrijden zijn duur. De directe medische kosten bedragen gemiddeld 1.500 euro per blessure*. Bij sporten in het algemeen liggen die kosten op 910 euro.

Toch best ernstig dat de blijvende blessures die ik heb, komen door twee van de drie top 3 sporten Nagelbijten / Gniffelen

Ik heb ook ergens gelezen een percentage gelezen van hoofdletsel, dat is in geen andere sport zo hoog als bij paardensport. Weet je daar ook nog cijfers van?

Nee, helaas, maar ik houd me zeer aanbevolen als je wat weet te vinden Knipoog .

xxLisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 00:37

Ik rijd soms zonder cap omdat ik dat prettiger vind, maar eigenlijk moet je op onze stal met cap.

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 00:42

Met. Maar eigenlijk wel pas sinds ik een paard heb (nooit veel angst gehad om van een pony te vliegen, was toch 'laag bij de grond' haha en vond het ondingen toen). één keer opgestapt zonder wegens gewoon vergeten, na 5 minuten afgestapt en 'm gaan halen. Maar goed ook want ben er toevallig die keer afgevlogen met een zwaar gekneusde heup tot gevolg. Lachen

Clairee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 18:12

Ik rij over het algemeen altijd met cap.. alleen soms als mijn hoofd door de hitte ontploft, in de zomer mét zon, gaat ie wel af moet ik eerlijk bekennen..

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 18:32

LDRD schreef:

Waarin dus ook een beetje aangetoond wordt dat ik me nog niet zoveel kopzorgen hoef te maken omdat ik altijd zónder cap rij! Knipoog
Meeste blessures zijn dus niet aan t hoofd, verder ben ik niet tussen de 10 en 14jr én geen vrouw! Go jij! Go jij!

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 18:38

Wat ik echte onzin reden vind om niet met cap te rijden: Het is te warm, het zit niet lekker (tegenwoordig heb je allerlei caps), ik krijg hoofdpijn, me haar enz enz.
Vaak reageer ik niet eens in topics als mensen zonder cap rijden, heel even oke, maar dan maar heel even.

Maargoed, het is natuurlijk wel eigen keus, de keus ligt er, als je valt: Gat in je hoofd, of in je cap.

Ik spring soms wel eens erop zonder cap (even snel 10 min. wat stappen) maar echt rijden nooit zonder.

Maar ik laat diegene wel als ik het zie, ik heb zoiets van: "Dat is je eigen risico" Knipoog

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 13:44

Ik ben 4 jaar geleden knoerthard van een pony afgedonderd met een zware hersenschudding tot gevolg. Met cap welteverstaan.
En vanaf toen heb ik me heilig voorgenomen altijd met cap te rijden.

Maar nu word ik er toch weer wat lakser in moet ik eerlijk bekennen, rijd niet zonder omdat het niet mag bij ons maar als het wel zou mogen zou ik het eerlijk gezegd af en toe ook doen.
Je kan wel zeggen dat het geen argument is dat het lekkerder rijd zonder cap, maar het is wel echt zo.

Lauraketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 13:54

Ik zie ook wel vaak mensen zonder cap rijden maar ik heb al eens een ongeluk gehad met paardrijden waarbij ik plat op mijn hoofd viel. Ik had een lichte hersenschudding en mijn cap was in twee gebroken Nagelbijten / Gniffelen echt geen grap, stel je voor dat ik er geen had aangehad... Dan zat ik hier nu niet waarschijnlijk, brr ik mag er niet aan denken.

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 15:49

Ik rijd met cap:

1. Ik vind het veiliger
2. Omdat het van mijn opa - oma - moeder moet
3. Ik heb er een beter gevoel bij dan zonder want dan durf ik meer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 15:51

Met. Aangezien ik als ik val meestal op m'n hoofd beland. En daarbij willen m'n ouders niet dat ik zonder rijd en is het op de manege sowieso verplicht.

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 15:55

Ik rijd nóóit met cap.. Ik heb toen ik klein was en nog Engels reed, wel altijd een cap gedragen. Ik rijd nu bijna 2 jaar western en heb nooit meer een cap opgehad. Ik vind ze niet fijn en ik ben in die 2 jaar nog nooit van mijn paard afgevallen. Vaak is een mét een cap rijden net zo gevaarlijk als zonder!

xx Michelle

WendieJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 16:06

Ik rij geen paard meer, maar ik reed altijd met een cap op..
da's maar goed oook, want een xtje gleed m'n paard uit, en ik lag er onder!
was even bewusteloos, maar kwam toen weer bij.

en ik had xtje, was ik bij de buurvrouw wezen rijden op d'r shet, toen ik klaar was, reed ik heel snel over het grindweggetje naar huis, ik had m'n cap nog op, maar goed ook, want ik viel met de fiets, en me hele cap was van voren kapot!

Sharonnn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 10:54

Ik rij altijd met cap!
Dit omdat m'n ouders anders mijn paard verkopen...(Dreigen ze Clown ) Haha maar ik doe het ook gewoon voor mijn eigen veiligheid. Heb al vaker mensen zien vallen met cap dat hun cap door de midden was. Dan ben je toch wel blij dat je die op had.

jovinkboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 11:15

Met cap!Je kan nog zo'n lieve pony hebben maar iedereen kan een keer een verkeerde sprong maken, dus voor eigen veiligheid een cap Lachen

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 12:09

Met cap. die dingen zijn niet voor niks gemaakt!!

Hen3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 12:15

ik rijd bijna altijd zonder cap omdat ik het een rotding vind. Als ik een buitenrit maak hang ik hem vaak aan mijn zadel. Als die dan de kolder in z'n kop krijgt heb ik een cap

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 14:03

Hen3 schreef:
ik rijd bijna altijd zonder cap omdat ik het een rotding vind. Als ik een buitenrit maak hang ik hem vaak aan mijn zadel. Als die dan de kolder in z'n kop krijgt heb ik een cap
En die doe je dan op nog net voor je de grond raakt.... Knipoog

Loni

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 16:05

met cap, vind ik veiliger Haha! . en op manege is het verplicht Pling . heb 1 keer zonder gereden maar toen hield iemand het paard vast aan de teugels dus toen was het minder eng

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 16:07

Met cap, omdat de mensen op wiens paarden ik rijd verantwoordelijk zijn, en die hebben dat liever.

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 16:08

Altijd met! Koe Je weet maar nooit...!

Ranovich

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 16:14

Ik rij meestal zonder Cap, kan me paard inmiddels wel vertrouwen, (je kan er een kanon langs hem af schieten en verschiet nog niet), als mijn paard schrikt (wat hij zelden doet) dan gaat hij van schrik stil staan.
Op de paarden van andere mensen en paarden die ik niet vertrouw, daarbij zet ik natuurlijk wel een cap op me hoofd

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 16:16

met cap, je weet maar nooit wat een paard doet

Sc_anouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 19:21

Ik rijd bijna altijd met cap. Ik vind dat gewoon veiliger en het is een automatische me geworden: voor het opstappen altijd eerst de cap op zetten. Mijn pony zal ook eerder stil staan of een grote bocht om iets heen maken als hij ergens bang van is of schrikt. En ik zit heel stevig te paard. Ik val echt niet snel. Maar toch ik zou niet weten waarom ik hem niet op zou zetten, dat is toch echt geen moeite en het zou toch maar eens ...