Kant en klare paarden!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jett_

Re: Kant en klare paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 17:29

Wat wil je nou horen Cleo, kom op zeg!!

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 17:31

Ik hoef niets te horen maar als er twee stukjes van mij gequote worden en ik snap niet waarom dus leg de stukjes nog wat duidelijker uit zodat er geen onduidelijkheden meer over zijn. Maar wat irriteert jou nou aan mij? sorry maar ik snap jouw reacties op mijn reacties echt gewoon niet.

Jett_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 17:32

het irriteert me dat je elke keer maar weer laat weten dat JOU ouders het voor je over hebben zo'n duur paard te kopen!! Maar dat weten we nu wel! Hoop dat je er veel plezier van hebt!

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 17:36

Oohja laat ik dat overal weten? Ik heb nergens gezegd wat ik er voor betaald heb dus hoe weet je dat mijn paard zo duur is? En als mijn stukjes gequote worden en dus blijkbaar onduidelijk zijn, dan leg ik het nog een keer uit. Dus wat wil jij nou horen? Dat ik ga liegen over mijn paard en heel mijn profiel verwijder ofzo?

Jett_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 17:39

pfff... een paard dat lichte tour heeft gelopen, is nooit goedkoop! En dat maakt ook niet uit, maar dat weten we nu wel!! En profiel verwijderen??dat maak jij er van!! Geniet van je beest en ga je niet zo op lopen fokken hier!

en nu weer ontopic Haha!

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 17:41

Inderdaad, dit wordt een zinloze discussie.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 18:37

opscheppen hoeft ook weer niet,maar je mag best trots zijn.
En je hoefthet ook niet onder stoelen en banken te steken als het dier wel veel heeft gekost,maar met mate natuurlijk zoals dat met alles is.
Bescheidenheid siert de mens zeg ik dan maar.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 18:57

Toen ik 16 waskreeg ik de keus. Ik kon een paard krijgen of kon er zelf 1 kopen. Krijgen was een goed en ddur paard, mara van mijn ouders. Kopen betekende een goedkoop jong paard zonder papier wat niks kon.

Ik heb voor het laatste gekozen. Ik wou mijn eigen paard. Helemaal van mezelf. Ik denk niet dat ik nu nog zo van de sport en de paarden had kunnen genieten zoals ik dat doe als ik het paard had ''gekregen''. Ik heb er een heleboel voor moeten doen en vooral een boel ervoor moeten laten. Dat doe ik nu nog. Ik ben dan wel geen Z geweest of hoge prestaties gehaald, maar ik weet wel wat een paard voor mij waard is.

Een heleboel! En dan bedoel ik niet het aantal euro's. Ik heb nu al verscheidene paarden gehad en weer verkocht en me zo op gewerkt naar mijn droom paard (ja ja 3 jaar en all round gefokt met absoluut geen potentie tot de hogere sporten, maar het is wel mijn droom paard)

Hij koste € 5000. Ik hoef dat niet onder stoelen of banken te schuiven, Ik heb er keihard voor moeten werken en knokken. Ik heb er 3 paarden voor moeten kopen en verkopen om een dier van € 5000 te kunnen betalen. Dat is niet veel, maar ik ben trots. Op hem, op mijn voorgaande paarden en op mezelf.

Dat een ander het anders doet is prima. Je leert ervan. Het is voor mij uiteindelijk een vrij belangrijke levensles geweest. Al het goede komt langzaam. Helemaal als hij over 3 weken naar huis komt en eindelijk van het stalgeld af ben.

Nu ben ik in deze post niet bepaald bescheiden, maar ik wil alleen maar even laten zien dat niet iedereen paard rijdt voor de sport. Ik krijg het idee dat sommige dat wel denken of dat het een must moet zijn. Ik hoef niet het beste. Ik ben gelukkig met wat ik heb. Ik vindt het fijn dat de mensen die willen hun kansen krijgen. Ik heb ook de kans gekregen en heb toendertijd de juiste beslissing genomen. Ik heb nu eenmaal geen ambitie in de het hoge sport werk en zal het ook niet krijgen. Dat betekent niet dat ik zomaar wordt rondhobbel. Ik weet wel degelijk hoe ene paard opgeleid en voorgesteld dient te worden.

Wijsheid komt met de jaren. Ik ben pas 23 en leer nog elke dag van alles en iedereen. Ongeacht merk kleur of leeftijd.

Stel je open voor andere mensen en besef en accepteer dat er andere wegen zijn en dat ieder zijn of haar weg zelf zal moeten kiezen en vervolgens moet volgen.

Espoir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 19:36

Dit is niet aanvallend voor cle0o_o0 bedoeld, maar alle pony´s die zij heeft gehad hebben Z2 gelopen en het paard dat ze heeft gekregen heeft al Lichte Tour gelopen, dit is een VOORBEELd hé! Mensen die dus in jullie ogen 'mindere' paarden hebben kunnen dat dus eigenlijk nooit bereiken! Zij moet dus echt blij zijn met ouders die dat allemaal kunnen en willen betalen.
Maar er zit wel een máár aan.
In haar naam staat al, gelijk met Maiko in het Z2, daar dromen echt veel meisjes over!

Een meisje dat ik ken bij mij uit de omgeving heeft dus ook allemaal pony´s gehad die minstens Z2 hebben gelopen en een paard dat Z2 heeft gelopen. Totdat haar vader failiet ging en ze alles weg moest doen. Ze heeft zelf gespaard voor een paard dat nog groener was en daardoor dus ook een stuk goedkoper. Dit is dus helemaal niks geworden omdat ze uit eindelijk alleen maar heeft meegereden en nooit zelf echt heeft gereden. Maar natuurlijk gaat het na een poos wel een stuk beter.
Maar nogmaals dit is echt niet aanvallend voor cle0o_o0 bedoeld!

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 19:48

DebbieY, dat is ook zeker wel iets wat ik me besef. Ik ben er dan ook heel dankbaar voor dat ik al deze kansen krijg. Ik heb trouwens erg veel pony's gehad en wij zijn door schade en schande wijs moeten worden en Igor was mijn eerste Z2 pony, ik heb er nog een Z1-er bij gehad voor een tijdje maar had er geen tijd meer voor en heb die als leuke leer pony verkocht en heb daar geen wereld bedrag voor gevraagd. Igor heb ik ook als leuke leerpony verkocht, voor mensen die dat verhaal graag willen weten kunnen me PB-en.

Als je mij op een jong paard zet, komt er ook helemaal niks van. Daar ben ik heel eerlijk in, ik heb er geen geduld voor en zou het aardig eng vinden. Dit klinkt misschien heel verwend, arrogant etc. maar als ik geen fijn betrouwbaar leerpaard had gehad, had ik al lang niet meer gepaardrijd, dan was ik lekker gaan golven. Haha!

Espoir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 20:06

cle0o_o0 schreef:
DebbieY, dat is ook zeker wel iets wat ik me besef. Ik ben er dan ook heel dankbaar voor dat ik al deze kansen krijg. Ik heb trouwens erg veel pony's gehad en wij zijn door schade en schande wijs moeten worden en Igor was mijn eerste Z2 pony, ik heb er nog een Z1-er bij gehad voor een tijdje maar had er geen tijd meer voor en heb die als leuke leer pony verkocht en heb daar geen wereld bedrag voor gevraagd. Igor heb ik ook als leuke leerpony verkocht, voor mensen die dat verhaal graag willen weten kunnen me PB-en.

Als je mij op een jong paard zet, komt er ook helemaal niks van. Daar ben ik heel eerlijk in, ik heb er geen geduld voor en zou het aardig eng vinden. Dit klinkt misschien heel verwend, arrogant etc. maar als ik geen fijn betrouwbaar leerpaard had gehad, had ik al lang niet meer gepaardrijd, dan was ik lekker gaan golven. Haha!

Nee maar ik denk dat het bij veel mensen niks van komt hoor Tong uitsteken, maar ik weet niet hoe ik dat moet uitleggen eigenlijk, maar ik geloof dat je wel snapt wat ik bedoel toch? Knipoog

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 20:08

Ik snap Knipoog Haha!

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 20:11

Er zijn verschillende vormen van 'kant en klare' paarden. Je hebt er waar de knoppen opzitten en die alles heel makkelijk en bijna uitzichzelf doen. En je hebt er ( zoals die van mij ) waar alleen de knoppen opzitten. Mijn pony is Z1 dressuur geweest. Maar dat zou je niet zeggen. Hij is onwijs lastig met rijden, en zodra jij niet alles perfect doet, zoals hij het heeft aangeleert doet ie het ook gewoon niet. Ik zou zelf kiezen voor een paard/pony zoals mijn pony die ik nu heb. Ze knopjes zitten erop, maar je moet ze wel zelf uitvinden. Soms is het vervelend dat ie niet zo goed mee werkt omdat ik het niet helemaal goed doe, maar je leert er wel goed van rijden! ( En daar heb ik weer profijt bij, op t paard van mn broer! )

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 20:30

Jémig wat een gezeur hier!
Wat is in hémelsnaam het probleem!
We hebben allemaal dezelfde hobby/sport, lekker boeiend hoe duur het paard van de een is en hoe goedkoop die van de ander! We hebben er allemaal plezier van (althans, dat mag ik hopen) en we zijn allemaal gelijk. Dat de een op hoger niveau rijdt met misschien wel een duurder paard, moet dat ook maar íets uitmaken? Dat iemand arrogant is, moet je je daar wel iets van aantrekken? Dat iemand het financieel gezien lekker ruim heeft, zouden we dan niet gewoon blij kunnen zijn voor diegene? Pfff het paardenvolk laat zich weer van zijn beste kant zien hier...

Om maar even ontopic te gaan; het maakt mij niks uit, als het maar klíkt met een paard.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 11:04

Dat is wel heel kort door de bocht. Helaas zijn we niet allemaal gelijk (gelukkig maar). Dat is wat ik mijn vorige berichtje dus probeer te zeggen. We zijn niet gelijk en we willen allemaal wat anders. Dat is verder prima, maar blijf wel respect voor elkaar houden.

Feit blijft dat ér mensen zijn met poen die rijden omdat dat 'duur' staat. Die lopen er graag mee te koop. Nou ja prima. Niet mijn soort mensen,maar goed moeten ze helemaal zelf weten.

JE hebt nu eenmaal verschillende mensen en verschillende ruiters.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 11:16

Kom ik aan met mijn shetlandertje van nog geen 100 euro, nu hoor ik er niet bij zeker? Huilen van het lachen Ik heb zelf dus een pony gekocht wat níks kende. Van voetjes geven tot menwerk, dat was allemaal nieuw voor hem. Ik vind het heerlijk om alles hem aan te leren zoals IK dat wil en op welke tijd ik hem daar klaar voor vindt. Het is heerlijk om vooruitgang te zien, je pony ineens zien doorhebben hoe iets moet. Ik geef wel toe het gaat niet allemaal even gemakkelijk, nu nog heb ik het af en toe helemaal gehad omdat hij weer periodes heeft dat er niks met hem te beginnen is. Nu lekker aan het voorbereiden op het mennen, en ik heb er het volste vertrouwen in.

Kortom: ik zet de 'knopjes' er liever zelf op, hoewel het veel makkelijker is om iets kant en klaar aan te schaffen. Eigenlijk is het net zoals met eten koken, de ene koopt een kant en klaar maaltijd omdat dat snel/makkelijk/omdat je niet kan eten koken. De ander vind het heerlijk om wat lekkers te bereiden en doet dat dan ook zelf, en je kunt je eigen ingredienten kiezen.

White_Pearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 11:18

Mee eens! Het is maar net wat je wil..

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-07 11:22

Met een shetje heb je net zo veel recht van spreken hoor! Zoals ik al eerder zei, het gaat hier niet om het aankoop bedrag van het paard maar om de keuze: Groen of compleet afgericht.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 11:27

Het is toch maar net wat JIJ wil. Waarom zou een shet niet mee tellen? Ik vindt het niks, maar daarom heb ik er niet voor gekozen. Jij vindt het geweldig. Nou dat is toch leuk! Wat heeft een ander er nu mee nodig.

On-topic: Als ik het over mocht niet had ik waarschijnlijk dezelfde keuze gemaakt. Zo ben ik. Nu zeg ik. Een ervaren paard is beter om mee te beginnen. Maar nu spreek ik achteraf.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 11:41

Het lijkt er nu op dat de mensen die voor een goedkoop paard of pony hebben gekozen, nu in de slachtoffer-rol gaan spreken en zich gaan afzetten.
Wat een onzin!
Je kiest er zelf voor. Je kunt ook kiezen voor geen paard of geen wedstrijden.

Als mensen het paard maar voorop zetten en niet hún wensen, dan maakt het mij niet uit wie er wint.

Een paard die al meer kan, wil zeker niet zeggen dat dat veel makkelijker is. Echter voor een niet zo'n goede ruiter is dat een betere keuze voor het paard. Jonge paarden wordt te vaak mee "gevochten", terwijl de meeste jonge paarden gewoon willen werken en niet zo moeilijk zijn, áls je maar weet welke hulpen je moet geven.
Kinderen die niet juist zijn opgevoed krijgen meestal later ook problemen. Met een goede opvoeding kun je meer aan.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 13:45

Niemand zet zich af. Heb je mijn laatste post niet gelezen! Wat maakt het uit wat je kiest. Als je er zelf maar achter staat.

Laatste stukje helemaal mee eens

Pasjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 17:33

Zelf had ik eerst een welsh-pony, daarop gewoon een beetje gegobbeld en soms onderlinge wedstrijdjes gereden.
Daarna kreeg ik een grote E-pony (die dus veel te groot voor mij was toen) van 5 jaar, was nog B en had maar paar wedstrijdjes gelopen, in het begin ging het redelijk maar na 1.5 jaar ging het niet goed meer, toch doorgegaan en uiteindelijk na 2 jaar gestart.
Dat ging heel goed, ik was binnen 1 jaar van B naar M terwijl ik zelf daarvoor nog geen wedstrijden had gereden.

Nu hebben mijn ouders voor mij een leer paard gekocht, gewoon omdat ik graag zelf verder wil komen.
Dus dacht ik daar de oefeningen op te kunnen leren en dus verder te komen.
In de 2 maanden dat ik haar had gingen we alleen maar achteruit, dat kwam doordat de manier van lesgeven van mijn vorige instructrice gewoon niet bij dit paard paste.
Dus ben ik naar een andere instructrice gegaan, en nu gaat het allemaal heel goed.

Sommigen mensen denken: Oh! die heeft een Z-paard, het is geen kunst om die netjes te rijden, maar dat is niet waar.
Als je dan bijvoorbeeld zegt: "loop aan de teugel" doet die dat echt niet. Dat moet je toch zelf doen.
De oefeningen zijn niet makkelijker maar je kan ze sneller leren, als je goede instructie hebt.

Soms is een 'kant en klaar paard' zelfs moeilijker, want als jij net niet helemaal de goede hulp geeft snapt je paard het niet en doet die iets wat niet de bedoeling is. Ook zo leer je om de goede hulpen te geven.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 17:34

superwoman schreef:
Het lijkt er nu op dat de mensen die voor een goedkoop paard of pony hebben gekozen, nu in de slachtoffer-rol gaan spreken en zich gaan afzetten.

Nope, want als ik 2 jaar had gewacht, hadden mijn moeder en ik kunnen doorsparen en een duurder paard kunnen kopen.
Ik ben me absoluut bewust van de (goedkope) aankoop die ik heb gedaan, maar zoals jij ook al aangeeft, daar kies je voor een deel zelf voor.
Wat ik wel wil benadrukken, is dat dat andere deel behoorlijk afhangt van je financiële gesteldheid, of die van je ouders.
Een kant en klaar paard krijg je niet voor een prikkie (uitzonderingen daargelaten) en ik denk dat velen in dit topic dit bedoelen, zonder zichzelf daarbij slachtoffer te maken.

Voor de rest ben ik 't absoluut met je eens, echter een onervaren ruiter kan, mits hij goede begeleiding heeft, van een groen paard ook heel veel leren, en dan heb ik 't niet over de hulpen voor bepaalde oefeningen, die je bij een 'leerpaard' zo fijn kunt leren aanvoelen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 17:50

Gimli_ schreef:
Voor de rest ben ik 't absoluut met je eens, echter een onervaren ruiter kan, mits hij goede begeleiding heeft, van een groen paard ook heel veel leren, en dan heb ik 't niet over de hulpen voor bepaalde oefeningen, die je bij een 'leerpaard' zo fijn kunt leren aanvoelen.

Jij heb ook wel deels gelijk, helaas zie je toch steeds dezelfde fouten terug komen bij onervaren combinaties.
Dat vind ik dus best "zielig" voor het paard.
Tuurlijk gaat het bij sommige goed, maar bij zo veel gaat het fout en wordt alles maar geromantiseerd én
als het niet lukt, ligt het aan een niet klikkende combinatie ipv aan de onervaren ruiter...
Dat vind ik zó erg!
Dat de paarden het maar moeten ondergaan, omdat de ruiter zichzelf overschat, of omdat de ruiter niet zoveel geld had om een doorgereden paard te kopen, óf omdat paarden bij 10 jaar al oud zijn.
Paarden zijn niet oud bij 10 jaar!
Beter een 10 jarig paard en 10 jaar leer en rijervaring en leuk rijden dan en 3 jarige die je na 2 jaar kloten moet verkopen, omdat het niet lukt..

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 17:58

Ik wil graag weer een paard kopen, ik heb gekeken bij een zpaard, was fantastisch, reed super en ik heb ook op wat jongere net beleerde paarden gezeten en daar gaat mijn voorkeur toch naar uit.
Dus ik ben op zoek naar een 3,- 4 of 5 jarige waar wel gas en rem opzitten maar de rest van de knoppen vind ik zelf veel te leuk om aan te leren.