heb ik dat nou :S,.. wat is volgens jullie 'rijden'...

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Alane

Re: heb ik dat nou :S,.. wat is volgens jullie 'rijden'...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 13:56

Mijn stallen hebben clima control... tis binnen net zo warm/koud als buiten Lachen
2 paarden staan onder een deken, 2 jaar geprobeerd om het dekenloos te doen, maar pony staat doodongelukkig te vernikkelen, we houden de dekens zo dun mogelijk.
En ja we hebben van alles geprobeerd, later voeren, anders voeren, licht niet aan op stal of in ieder geval zo kort mogelijk, peerd heeft het koud, waar mijn anderen lopen te grazen staat zij in een gedoken. Zover warme stal en dikke dekens bij ons.

Dan het borstelen..... borstelen is niet alleen schoonmaken maar ook controle op bijv. wondjes, infecties, schimmels etc.
En verder bestaat er een wezenlijk verschil, maar val volgens mij in herhaling, tussen niet smerig mogen worden en schoonmaken.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 14:15

Alane schreef:
... probeer ze zo paardeerlijk mogelijk te houden... voor mijn eigen plezier en vooral oog maar ook uit 'respect' voor de lesgever, komt alles keurig verzorgd voor de dag, en dar horen schone dekje, keurig verzorgde ruiter, schoon en strak onderhouden tuig, en een blinkend paard bij (en alles wat ik even ben vergeten) Je gaat toch ook niet als een slons naar school, of laat je kids als zwervers op school verschijnen???
of is dat ook ala, als zwerver naar school gaan = beter met je kids voor hebben??????? Haha!

Oh Alane, ik BEN de lesgever Pling
Net mijn kid (4) een kursus hoefpikken gegeven. Voorbeeldje verzorgen Haha!

viewtopic.php?f=163&t=700327&start=0&st=0&sk=t&sd=a

HC

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 15:15

HC, ik heb duidelijk aangegeven waarom ik geen roze, blauwe, paarse pimpelgroene zweep wil; ik gebruik namelijk GEEN zwepen bij mijn paard. Ik hou trouwens ook niet van hoedjes, jasjes, in welke stijl dan ook Clown en een cap draag ik voor mijn eigen veiligheid, niet omdat ik hem mooi vind. Persoonlijk heb ik hem liever niet op, maar ja...... Knipoog

Verder 'borstel' ik mijn paard ook vrijwel dagelijks met een hele zachte borstel om het grove vuil af te nemen. Niet om hem schoon te poetsen, want hij staat lekker buiten en ik wil zijn huidvet en wintervacht niet aantasten. Ik kijk hem elke dag na op wondjes, verdikkingen e.d., ook door aanrakingsoefeningen (dus niet alleen maar door te borstelen). De mens wil graag dat het paard blinkt, het paard boeit het echt niet. Ik lach om dat 'schoolmeestersgehalte' hier. Ik zou zeggen kom eens kijken naar mij en mijn paard, hoe we er beiden uitzien en hoe we met elkaar omgaan. Dan hoor ik nog wel hoe ons 'geitenwollensokkenimage' is....... Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 15:30

Huertecilla schreef:

Ja, ik zie paarden in het wild ook altijd elkaar met kam en borstel van top tot teen poetsen Lips are sealed

"Het is het punt van 'een warme stal en goed voer' versus ......knip..... WEER het punt van kénnis."

HC

en ik zie paarden in het wild met een halster om lopen en onder het zadel kunstjes uitvoeren Clown
kom op zeg, je snapt wat ik bedoel Vork
als je je paard echt paard natuurlijk wil houden laat je hem lekker los op de Veluwe en red hij zichzelf.
het feit dat ze al in een weiland staan waar ze niet uit kunnen en dat je ze bijvoert en aanraakt zijn allemaal dingen die alles behalve natuurlijk zijn.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 16:15

Lowara schreef:

mijn paarden vinden het heerlijk om gepoetst te worden, in het wild en in de wei kriebelen ze ook voor hun plezier dus ik denk persoonlijk dat poetsen wel paardvriendelijk is, zowel voor het sociale aspect als voor de conditie van de vacht Lachen
Mijn paarden worden voor het rijden van top tot teen gepoetst en staan hierbij minimaal 12 uur per dag in de modderwei te baggeren, ongeacht het weer.
heb nog nooit gemerkt dat ze last hadden van een te weinige vetlaag bij regen Knipoog

dan heb jij mazzel denk ik, dat je met veelvuldig poetsen de vetlaag eraf haalt vind ik persoonlijk heel logisch en daar komt bij dat het ook wel een algemeen bekend iets is.
om het sociale aspect een beetje op te krikken heb ik andere dingen voor die we beide erg leuk vinden en waar de vetlaag, vetlaag blijft. de conditie van de vacht komt niet door het borstelen, dat komt van binnenuit heb ik het idee...

Alane schreef:
borstelen is niet alleen schoonmaken maar ook controle op bijv. wondjes, infecties, schimmels etc.

persoonlijk heb ik de borstels niet nodig om te controleren op wondjes en infecties, ik raak en bekijk mn beestje elke dag veelvuldig en controleer haar op die manier... dat borstelen één van d emogelijkheden is om dit te controleren.. oké, maar er zijn er zovelen

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 16:31

Er is een verschil tussen "natuurlijk houden" en vrijheid. Voor die paarden graag op de snelweg doodgereen zien worden op de Veluwe Clown
We hebben paarden voor óns, maar we moeten dat wel zorgen dat ze het zo plezierig mogelijk hebben en het prettigst is het als ze zoveel mogelijk paard kunnen zijn in hun vrije tijd. De rest van de tiijd mogen ze de kunstjes voor ons uitvoeren.
"Natuurlijk houden" en "verzorgd" hoeft niet los van elkaar te staan. Ik ben ook nog van netjes in de les verschijnen, liefst met tweed jasje..., geen modder, geen stro in de staart, schone spullen, maar blinkend paard hoeft van mij weer niet, als het een buiten gehouden paard is.

De meisjes die ik les geef verschijnen in zonder hoofdsbecherming, in trainingspak en gymschoenen als ik er niet iets van zeg (en dat deed ik in het begin niet tegen de eigenaresse van het paard) en dát vind ik gewoon niet kunnen omdat rijkleding niet voor niets is ontwikkeld. Het heeft te maken met comfort, maar ook met veiligheid. Bij een trainingspak den ik aan andere sporten dan paardrijden. Ja, ik houd van tradities, maar daar wordt je tegenwoordig om uitgelachen. En voordat HC iets zegt, barok is ook een traditie en daar hoort andere kleding bij, mij ook best.
Een spijkerbroek kan ook best, in een westernzadel. Maar niet in een dressurzadel, vind ik zelf. Zo´n dikke naad aan de binnenkant van je been zit niet lekker in dressuurzit.

Ik denk dat veel samenhangt met de omgeving waarin je leert rijden en je motivatie. Hier zijn de manèges ouderwets en "kak" en voel je je erg belachelijk als je niet netjes gekeeld zou komen of in "verkeerde" kleuren. Heck, ik werd al uitgelachen om een gekleurd frontriempje.
Als je op een "funny farm manège" les hebt, zal je eerder uit de toon vallen als je in een rijjasje verschijnt...
Natuurlijk kun je in pimpelpaars lopen (als je daar je plezier uithaalt), als het maar functioneel is. Het probleem met de helft van de setjes (de onderste helft) is dat het vaak niet zo is. Knipoog

binkyl0ver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 16:46

samflame schreef:
colette_007 schreef:
waarom zegt men dat altijd :S ik zeg tog wat ik er van vind en vraag om jullie mening dus mailtjes van amen etc slan nergens op :S

zoooo jij heb echt comentaar op iedereeen meisssiej......
misschien moet je eerst is aan jezelf gaan werke voor je de wereld gaat verbetere

Jij heb ook aardige commentaar...zij is niet perfect maar jij ook niet, dus hou het iig bij het onderwerp van het topic ipv elkaar afkatten.

Brittol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 17:11

Ik ben helemaal gek op setjes, maar ik heb nog nooit een hulpteugel aangeraakt. En dat wil ik graag zo houden..

Ik ben het eigenlijk wel met je eens, ik zie steeds vaker dat sommige paarden gewoon dagen op stal staan en zelf het weiland niet in gaan. Oke, je hoeft niet elke dag naar buiten te gaan om te rijden, of als je geen goede buitenrijd plaats heb, maar je kan toch wel een keer met de trailer weg? Zo doen wij het tenminste wel Lachen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 17:27

Lusitana schreef:
Ja, ik houd van tradities, maar daar wordt je tegenwoordig om uitgelachen. En voordat HC iets zegt, barok is ook een traditie en daar hoort andere kleding bij, mij ook best.

Heel waardevol ja, traditie, als cultuurhistorie. Voor praktische toepassing is het echter raadzaam het op natte-apen-effect te toetsen Lusitana.

Wat traditie, functionaliteit en stijl betreft heb IK het makkelijk Haha! Degenen die traditioneel zo reden als ik nu, deden dat voor stijgbeugels-aan-boomzadels in gebruik kwamen en ook is hun kleding in onze maatschappij en het klimaat hier niet functioneel. Ik heb mezelf daarom ontslagen van de verplichting die traditie te volgen en kies voor de stíjl van de outfit van de grootmeesters die streefden naar het percfectioneren van het rijden voor het rijden zelf.
Daar 'horen' bijvoorbeeld fontes de pistolier voor de pommel van mijn zadels bij. Die wil ik dan nét even anders zodat het als hier onmisbare drinkfleshouders weer functioneel wordt Haha!
Idem de xairel (of sellette) welke op mijn minimaal afgebikte paarden de jaspanden van het paard houden. Die jas zelf is uiteraard net zo functioneel als om het even welke andere en alleen maar een kwestie van smaak en ik vínd laat 18de eeuw elegant.
Stijl en smaak vallen zo prettig samen binnen een functioneel kader wat aansluit bij de traditionele manier van mijn rijden Cool

Van wat jij niet voor niets ontwikkelde rijkleding noemt is maar ERG weinig daadwerkelijk practisch, functioneel. Het meeste is verworden zonder dat de maker, verkoper of koper weet waarom.
Kijk bijvoorbeeld eens objectief kritisch naar de traditionele uitmonstering van een klassieke dressuurruiter. Als je het natte-apen-effect in de traditie eruit mikt blijft er naar mijn mening maar HEEL weinig daadwerkelijk functioneels over.* De op basis van oude, destijds al twijfelachtige conventies gebaseerde regels behouden een decorum wat niet door functionaliteit geleid wordt.
Ik heb daarover, over dat decorum op zích, geen wáárdeoordeel. De stelling dat het niet voor niets is welke impliceert dat het om functionele redenen is, is echter (afgezien van de 'regels' die zeggen dat het moet) niet houdbaar.

HC

* ik wil dat best onderbouwen maar dat komt snel meedogenloos kritisch naar de huidige ringdressuur over en dat dient geen enkel doel. Verder krijg ik dan terecht vragen over hoe het dan wel zou moeten en dat zijn lesonderwerpen, geen forum-topics.
Vandaar het 'naar mijn mening'.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 20:28

Ik heb het over de rijbroek en gewoon (tweed) rijasje, met taille en split en handschoenen, hoge laarzen, hoofdbescherming.

In een jas zonder taille bv kan een instructeur niet zien hoe je rug staat. In en andere broek dan rijbroek kan de dikke naad in de weg zitten. In laarzen is het makkelijker de juiste been en voethouding aan te houden, en het beschermt tegen takkebossen als je buitenrijdt en beschermt je been tegen de beugelriem en het is het enige schoeisel waar je sporen aan junt dragen wil je een beetje fatsoenlijk zijn. ik vind het gedoe met stalschoenen rijden en daar ook nog eens sporen omdoen, dus maar niks, maar goed , dat ben ik.... Handschoenen helpen door de handen glippen voorkomen, en er zijn instructeurs die witte handschoenen eisen omdat ze dan beter je handen kunnen zien. Hoofdbescherming spreekt voor zich.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 21:24

Vale Lusitana. Ik ga niet in op handschoenen en slippende teugels omdat je het over klassieke dressuur hebt.

Een typerend neutraal punt is de rijbroek. Je hebt daarbij he-le-maal gelijk, punt. Een rijbroek is een voor rijden functioneel aangepast stuk kleding.

Dat is de theorie.
Jij noemt de binnennaad en terecht. Ik heb hier een heel setje gekregen rijbroeken en daarvan hebben er twee een.... jawel binnennaad. Nog merkbroeken ook.
Dan de inzetten. Die vind je aan de knie, onder het zitvlak en als grote combistuk in de meest uiteenlopende materialen.

Jíj weet wat de reden van de dubbele laag binnen de knie was en wat de totaal andere reden was voor het stuk in het kruis. Tegenwoordig is de inzet een stuk gripvlak om gebrek aan vaardigheid te compenseren en een mogelijkheid tot mode-uiting. Ik heb al légio 'rij'broeken gezien met een niet functionele maar modieuze inzet en in moderne lage heupuitvoering...
Er zijn ook 'rij'broeken met naar keuze binnen de knie en onder zitvlak ingebouwde pamper om het bonkende zitvlak van de ruiter te beschermen.
To punt injury upon insult (om maar even een spreekwoord toepasselijker te maken) heb ik hier twee rijbroeken met een zó stom ingezet stuk dat het kruisrot en aambeien STIMULEERT.

Catalogi vol modieuze broeken, maar weet jij één (mag nog een luxe zijn ook) confectiefabrikant die een klassiek model 'breeches' met een slijtstuk binnen de knie en een leren kruisstuk in het programma heeft? Je kan verdorie nog het beste een lange wielrennersbroek met zeemleren kruis kopen!

HC

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 22:45

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 12:30

Je bent beter op de hoogte van rijbroekenmode dan ik, dat is een ding wat zeker is, uk zou niet weten wat er tegenwoordig te koop is, eerlijk.

Een naad op zich is niet zo heel erg, maar een spijkerbroek heeft een stuk dubbelgezet daar. Een rijbroek niet. Dat was even het verschil.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 13:09

Lusitana schreef:
Een naad op zich is niet zo heel erg,.. .

Gestoord
Sorry hoor, maar NIET zoals JIJ schrijft dat het niet-voor-niets was Pling net zo min als de ingezette gripstukken en pampers Gaaaap

Het punt Lusitana is, dat jíj stelt dat rijkleding een geëvolueerd vorm-volgt-functie kent en daar valt een 'niet-zo-heel-erge' binnennaad NIET onder. Ik haal de rijbroek aan als relativering daarvan. Bedankt voor de onderbouwing OK dan!

Vroegah (tot het begin de kwaliteitseroderende populariteitshausse van de zestiger jaren) was dit vorm-volgt-functie zo m.b.t het ríjden, doch díe broeken bestaan niet meer. Tegenwoordig is de functie van een rijbroek meer een lifestyle-modeuiting en een compensator voor gebrek aan vaardigheid. Vorm volgt dan inderdaad nog steeds functie, dat wel, maar niet de functie-eisen gesteld door GOED rijden.

Als jij traditie hoog in het vaandel schrijft te hebben Lusitana, moet je wél traditie aanhangen en niet de populistische modernisatie daarvan.
...en dat is dan alleen nog maar de rijbroek Haha!

HC

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 15:36

Ik hang de traditie aan waar nodig/geëist/gepast. Als gezegd, je hebt hier manèges waar het dus wel op prijs gesteld wordt in "kostuum" te komen. In Engeland reed ik er anders bij dan in Nederland of hier. Op wedstrijden zul je het ook moeten doen. Maar als ik de bergen in ga, draag ik lang niet altijd een jasje, zeker niet als het heet is (en dan doe ik het in de manège ook niet). Ik pas me ook aan. Ik ben niet zo rigoreus in traditie, hoor.
Ik draag ook rustig kunststof rijlaarzen en niet altijd mijn portugese kappen. En ik draag ook jodhpurs.
En ik heb zelfs een gekleurd frontriempje (met een verhaal er aan). Maar ik ben niet vies van gewoon een gevouwen deken onder het zadel en heb geen setjes. Er zit het een en ander tussen traditioneel en hypermodern met setjes en dat daartussen is zo´n beetje wat ik aanhang. Ik houd van traditie. Ik ben niet traditioneel. Ik ben gewoon ouderwets. Tong uitsteken

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 16:30

Lusitana schreef:
Ik ben gewoon ouderwets. Tong uitsteken

Ok, dat is een heldere samenvatting. Ik niet.
Op de rest zou ik ook zowat de inverse moeten antwoorden Knipoog

Wat in de praktijk net als met het wel of niet willen dragen van 'mode' een HEEL GRÓÓT punt is, is dat het marktaanbod de keuzemogelijkheden bepaalt. Zelfs als je een functioneel goede rijbroek zou willen, is die niet te koop en zo is het met heel veel spullen.
Ik kan me daarom helemaal voorstellen dat de modale, jonge, ruiter door conventies en aanbod beïnvloed geen idee kán hebben van wat eígenlijk functioneel puristisch goed is.

Wanneer voor een kursus klassieke dressuur met eigen paard witte bandages verplicht gesteld worden 'vanwege de gewenste uitstraling van de dressuursport' dan is dat een Gestoord signaal naar de cursist dat bovendien totaal onbenul bij de regelgever bewijst en niet veel vertrouwen geeft over wat de leerling nog meer aangeboden krijgt.
Ik kan me daarom helemaal voorstellen dat de modale, jonge, ruiter door conventies en aanbod beïnvloed, vanuit hoofdstroom ringdressuur opgeleid, geen idee kán hebben van wat eígenlijk functioneel puristisch goed is.

Hierbij is ook nog eens van toepassing dat je niet weet wat je niet weet en veel jonge ruiters weten dat op zich al niet Knipoog

'Setje-of-niet' verzandt daarom onvermijdelijk in een Babylonische begripsverwarring.

HC

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 18:23

Dat meen je niet. Witte bandages verplicht?

Oh, ik hem net even mijn rijbroeken nagekeken, maar geen binnennaad... Haha! De enige die dat had, was een katoenen (niet stretch) ouderwetse "ballon"broek met knoopjes aan de zijkant van het onderbeen. Maar daar ben ik vorig jaar doorgegaan. Tot op de draad versleten.

Mee eens dat de markt de keuzes bepaald, maar de vraag bepaald de markt, en zo zijn ze blijkbaar in een vicieuze cirkel terecht gekomen.
Maar als gezegd, ben echt totaal niet op de hoogte van de mode.

Kreeg wel van iemand uit Amerika een koltrui, bijpassende muts en sjaal van "Kyra Kirklund" (heet ze zo?) en een bodywarmer en rijhandschoenen van eh, kweenie meer, toegestuurd. Was vast heel duur omdat die namen er aan verbonden waren, maar je had het bij wijze van spreken zo bij C&A ofzo kunnen kopen. Nou ja, behalve de rijhandschoenen, maar daar ben ik al helemaal niet kieskeuring in. Ze moeten passen, en geen zwakke plekken hebben, maar wat voor een naam er aan hangt, zal me worst wezen.
Ik zie niet waarom zoiets voor of door een amazone ontworpen zou moeten worden, het is gewone "huis-tuin-en keukenkleding. Ik draag het dan ook bij het hondje uitlaten. (En ja, je kunt er ook mee de stal uitmesten, en op het paard gaan zitten, maar dan gaat sjaal en muts af. )
Zelf zou ik denk ik nooit voor een naam betalen (of het moet Stradivarius zijn Knipoog ). Maar goed, zeg nooit nooit.

Breek me de bek niet open over de populaire aansnoerneusriem waar een naam aan verbonden zit. Wie bedenkt zoiets naars? Ik hoop stiekem dat zij het niet echt is geweest, en dat de naam alleen in de volksmond zo rondgaat en dat het niet onder die naam in de winkels ligt.

Wat ik al helemaal niet snap is de mode van grof gestept of klein gestept wat ze elke paar jaar veranderen om maar vooral schabrakken en kleedjes (zadeldekjes) te kunnen blijven verkopen...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 19:16

De kracht van imago-marketing Lusitano.

30-35 jaar geleden werd ik in sommige uitspanningen verrast met het bordje 'motorrijders niet welkom!'. Ik reed toen in een Barbour-jas op een oude engelse twin, beide dé onderliggende redenen want dit was het imago waar de cliëntele niet van gediend was.
Nu rijdt die cliëntele, de verkoopleider en de tandarts, op zondag met zijn retro-biker imago naar diezelfde uitspanning. Vrouwlief is in haar Barbour-jas de Golden aan het uitlaten, de je-weet-wel echte engelse jachthind en gaat daar door de weeks met haar vriendinnen, ook n Barbour en met de Labrador, de je-weet-wel andere echte engelse jachthond, koffie drinken.
Het verschil is imago-marketing.
De motorfiets door 'you meet the nicest people on a Honda' en Barbour-met-jachthond door de 'Sloan-rangers'.

Idem paardrijden. De hoofdstroom gaat alláng niet meer om het rijden op een paard, maar om het lifestyle-imago.
Kijk naar de 'betere, erkende...' maneges. Weidegang is geen criterium, verlichting op de parkeerplaats wel. Ook is het verplicht tijdes de les láárzen en chaps te dragen wegens 'de gewenste uitstraling van dressuur'. Je kan dit zelf nalezen in de eisen Knipoog

HC

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 13:29

hmmm waar mijn dochter eerder reed was en is het verplicht om of laarzen of chaps te dragen, niet voor het mooie maar voor de bescherming van het onderbeen (en dit uit ervaring van de lesgever)

lifestyle imago.... tja dat brei jij ervan... waarom als een mijn schoffie uit de jaren 30 op een paard zitten?
Ik heb het ooit al eens eerder geschreven.... setjes, rijbroek/jas/dekje/beenbeschermers/trui/handschoenen.. zijn net als de 'gewone' kleding onderling te combineren, toch een setje en niet alles in 1 kleur Lachen
een ieder koopt en gebruikt wat hij of zij prettig vind, en dat prettig vinden betrekt zich ook op het paard.... waar het mee gezadeld is, van de kleur en het merk van het dekje tot aan de keuze van de neusriem....

en ik heb het al vakeer geschreven, val echt in herhaling, de 'aansnoer'neusriem is niet door AvG uitgevonden en bestaat al langer, waarmee onderstreept wordt dat er nog steeds mensen zijn die gillen zonder te weten waar ze het over hebben Lachen
Alles wat je aan een paard hangt kun je misbruiken, ook de hanoveraanse neusriem kun je aantrekken/vastsnoeren... neem een te breed bit en je hebt ook een martelwerktuig, heb ik het nog niet eens over de hand die de teugel vast heeft....
krappe frontriemen.. heel prettig voor een paard
slecht passende zadels.... zowel voor paard als ruiter enz enz.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 14:54

Alane schreef:
hmmm waar mijn dochter eerder reed was en is het verplicht om of laarzen of chaps te dragen, niet voor het mooie maar voor de bescherming van het onderbeen (en dit uit ervaring van de lesgever)

Verward
Ikzelf steek soms scheen-knie berschermers van de MX in mijn laarzen. Chaps kunnen ook prima zijn en kijk er de keuringscriteria maar op na, die worden als ongewenst voor het imago verboden. Dat heb ík niet bedacht Pling doch schrijf juist dat dit Gestoord is, net als het voorschrijven van de kléur van de laarzen.
De crux is, steek veilig schoeisel in veilige beugels. Kleur en type zijn irrelevant behalve voor de life-style uitstraling Cool Western idem trouwens. Waar gáát het nu om?!

Citaat:

lifestyle imago.... tja dat brei jij ervan... waarom als een mijn schoffie uit de jaren 30 op een paard zitten?

Waarom niet? Maakt dat voor hoe er geréden wordt wat uit?
Ik zie liever mijn zoon in zijn baggerbestendige boerderij-outfit gieren van de lach met een halsring op zijn paard over het land hobbelen dan het keurig in dressuurpak gestoken meiske dat met een vertrokken bekkie aan de teugels met martingaal op haar daardoor in de stress gebogen pony door de zandbak stressen. Meestal voor imago-nastreverij van ma....

Citaat:
Ik heb het ooit al eens eerder geschreven.... setjes, rijbroek/jas/dekje/beenbeschermers/trui/handschoenen.. zijn net als de 'gewone' kleding onderling te combineren, toch een setje en niet alles in 1 kleur Lachen
een ieder koopt en gebruikt wat hij of zij prettig vind, en dat prettig vinden betrekt zich ook op het paard.... waar het mee gezadeld is, van de kleur en het merk van het dekje tot aan de keuze van de neusriem....

je hebt gelijk, iedereen koopt maar wat, dat is nu juist het hele punt Pling Functionaliteit speelt geen rol.
Citaat:
en ik heb het al vakeer geschreven, val echt in herhaling, de 'aansnoer'neusriem is niet door AvG uitgevonden en bestaat al langer, waarmee onderstreept wordt dat er nog steeds mensen zijn die gillen zonder te weten waar ze het over hebben Lachen

Ook dat is niet DOOR AvG bedacht nee. Maarrehh... weet jij waar het ooit VOOR bedacht is? Overigens net als andere 'hulp'(lees dwang-)middelen als snelle verbloeming van gebrek aan vaardigheid.
Precies een vinger op een zere plek. Hele maneges vol met natte-apen en inmiddels is het bijna standaard uitrusting op een hoofdstel Gestoord

Ik heb laatst onze witte andalusische merrie Sancha van flinke zwarte stippen voorzien als verrassing voor zoonlief die gek is op Pippi Langkous
Afbeelding
In zijn netste 'rijpak' Haha! doet hij hier 'hacer gymnasia' in draf.
Ik loop mee aan touwhalster omdat we een lekkere camporit gingen maken en het in terrein, met sprongetjes e.d. te gek is zonder gecontroleerde begeleiding.

Hij heeft laarsjes, een lichte helm en een ruitermes. Dat is alles, maar wel functioneel en van goede kwaliteit. Als hij zijn masker-hoed-cape, zijn Zorro-setje, aan wil met rijden is dat OK dan! want lolverhogend. LOL Pling
Zie jij dat al voor je in een 'erkende' rijschool? Zorro-kleuter optomingsloos op vingerfverf-spikkelpaard met lesgeefmens in een lekker comfie loopkloffie? en waarom niet eigenlijk? omdat het denegrerend funny-farm genoemd wordt Pling

Hij kan met zijn 4 jaar dit paard met de halsring rijden en beiden hebben de grootste lol. Wát doet het er toe dat hij er soms als straaloogjes-in-modder op zit, als een tijdloos belhameltje? Wat wil je dán? Of is lol ook het verkeerde imago, niet serieus genoeg?!

HC

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 15:13

Huertecilla schreef:

Ik zie liever mijn zoon in zijn baggerbestendige boerderij-outfit gieren van de lach met een halsring op zijn paard over het land hobbelen

Ik heb laatst onze witte andalusische merrie Sancha van flinke zwarte stippen voorzien als verrassing voor zoonlief die gek is op Pippi Langkous

In zijn netste 'rijpak' Haha! doet hij hier 'hacer gymnasia' in draf.
Ik loop mee aan touwhalster omdat we een lekkere camporit gingen maken en het in terrein, met sprongetjes e.d. te gek is zonder gecontroleerde begeleiding.

Hij heeft laarsjes, een lichte helm en een ruitermes. Dat is alles, maar wel functioneel en van goede kwaliteit. Als hij zijn masker-hoed-cape, zijn Zorro-setje, aan wil met rijden is dat OK dan! want lolverhogend. LOL Pling

Zorro-kleuter optomingsloos op vingerfverf-spikkelpaard met lesgeefmens in een lekker comfie loopkloffie?

Hij kan met zijn 4 jaar dit paard met de halsring rijden en beiden hebben de grootste lol. Wát doet het er toe dat hij er soms als straaloogjes-in-modder op zit, als een tijdloos belhameltje? Wat wil je dán? Of is lol ook het verkeerde imago, niet serieus genoeg?!

HC

even het één en ander verwijderd en in gekort... ik ben het absoluut met je eens... de lol vind ik het allerbelangrijkste uitgangspunt van paardrijden en zeg nou eerlijk.... wie wil er nou niet als kleuter( en stiekum ook als volwassene) op een pipi langkous paard rondrijden met een halsring in het heerlijke zonnetje???
Haha!

dit verhaal toverd dan ook echt een megasmile op mn gezicht... helemaal geweldig!!!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 15:50

Alane schreef:
Alles wat je aan een paard hangt kun je misbruiken, ook de hanoveraanse neusriem kun je aantrekken/vastsnoeren...

Als de naam zo halstarrig er aan verbonden is, hoe kan de rest van de wereld dan weten dat zij hem niet "uitgevonden" heeft? Wil je me dat even vertellen?
Verder impliceert de naam dat je hem aan "moet" snoeren, iets wat bij de andere neusriemen niet het geval is en zelfs vrij lastig.
Ik mag verder hopen dat men geleerd heeft dat je twee vingers tussen een neusriem en de neusrug moet kunnen steken en dat een lage neusriem niet te laag mag zitten en een hoge niet tegen de jukbeen uitsteeksels.
Maar ruimte laten bij iets wat "aansnoer" neusriem heet, lijkt niet logisch. Zo´n ding hoort gewoon niet te bestaan.
Want daar is het niet de hand van de ruiter, maar de naam van het ding wat bepaald hoe het gebruikt wordt.

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 16:16

Lusitana schreef:
Alane schreef:
Alles wat je aan een paard hangt kun je misbruiken, ook de hanoveraanse neusriem kun je aantrekken/vastsnoeren...

Als de naam zo halstarrig er aan verbonden is, hoe kan de rest van de wereld dan weten dat zij hem niet "uitgevonden" heeft? Wil je me dat even vertellen?
Verder impliceert de naam dat je hem aan "moet" snoeren, iets wat bij de andere neusriemen niet het geval is en zelfs vrij lastig. Onzin, je kan elke neusriem zo hard aansnoeren zoals je zelf wilt, als je maar kracht genoeg hebt Ik mag verder hopen dat men geleerd heeft dat je twee vingers tussen een neusriem en de neusrug moet kunnen steken en dat een lage neusriem niet te laag mag zitten en een hoge niet tegen de jukbeen uitsteeksels. Ik denk dat 99% van de ruiters dit geleerd heeft. Maar ruimte laten bij iets wat "aansnoer" neusriem heet, lijkt niet logisch. Zo´n ding hoort gewoon niet te bestaan. Wat een onzin, je hoeft hem niet aan te snoeren..Want daar is het niet de hand van de ruiter, maar de naam van het ding wat bepaald hoe het gebruikt wordt. Erg onaardige ruiter die hem aansnoert, geen ruiter die dat zou willen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 16:19

Lusitana schreef:
Maar ruimte laten bij iets wat "aansnoer" neusriem heet, lijkt niet logisch. Zo´n ding hoort gewoon niet te bestaan.

De naam is dan ook foutief Lusitana. Net als het 'hulp' in hulpteugels en net als het sperriempje een voorbeeld van verworden gebruik.
Ooit is het bedoeld als een soort snelsluiting die je kon lossen om het hoofdstel af te doen zonder dat de riem bij het omdoen weer door de gesp gepield moest worden. Zeker met handschoenen aan in de vrieskou een uitkomst en DAAR is het ding ooit voor bedacht!

Het is een al behoorlijk oude toepassing uit de cavalerie.

Een andere naam is trouwens zweedse sluiting of -gesp.

HC
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 26-12-06 16:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 16:22

Wat is HC Bloos ?