Slof en sporen bij jong paard!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maikeltje

Re: Slof en sporen bij jong paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 14:33

Haha ik snapte heel het verhaal al niet...

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 00:30

jezusmina zeg ik lig echt in een deuk van het lache wat word hier ontzettend kinderachtig gereageerd OK dan! ga vooral zo door jongens Doei!

mikeeloverr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 19:15

Dat doe je togh neit als jee een paard aan eht inrijden bent:O

ik ben er echt helemaal tegen!

groetjes Lysanne

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 10:30

Ik ben het er ook niet mee eens..
Ik vind sowieso dat veel jonge paarden in de krul van voren getrokken worden en dat er vergeten wordt dat de moter ACHTER zit. ( dit heeft NIKS met de voorbeeld foto te maken..)
Ik heb mijn paard ook alles geleerd, maar ben van mening dat een paard op eigen benen moet lopen. Want vaak zijn jonge paarden die in de krul lopen ook de paarden die aan een lange teugel niet eens een rechte lijn kunnen lopen.

Ik ben het zelf niet mee eens een paard in te rijden en daarbij een slof te gebruiken. Dit is mijn mening wil daar voorderest niemand mee aanvallen ofzo.
Een zweepje vind ik tot daar aan toe, zeker als ze in de uitprobeer fase zijn. Want hele tijd schoppen in de buik is ook niet prettig, dan is een tikje met de zweep vind ik beter.

voorderest vind ik dat ieder het voor zich zelf moet weten. Alleen als je kiest voor de slof, wees er dan voorzichtig mee Lachen

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 11:45

Grappig dat deze discussie nogsteeds loopt Haha!
denk dan ook dat het een oneindige discussie is

Het paard waarmee deze discussie begon werd een korte tijd met slof gereden, wat langere tijd regelmatig met sporen(naja langere tijd, ze is nu 3,5 maand zadelmak, bij 6 weken zadelmak kwam de slof er ff aan en rond die tijd het spoortje ook, wat er nu soms wel soms niet bij is)
Het hoofdgooien is compleet verdwenen, nageven deed ze al dankzij het longeren met touwtjes dus werd de slof ook niet voor gebruikt.
Inmiddels is ze superfijn te rijden, al vanaf een paar dagen voor deze duscussie was de slof er af, die is er ook niet meer aangeweest omdat het simpelweg niet meer nodig was!

Ben nogsteeds van mening dat bij goed gebruik een slofteugel een hele fijne hulpteugel is Ja

Amberr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 12:16

ik sluit me helemaal aan bij Nessah Ja
wat ik alleen niet begrijp (heb niet alle 22 pagina's doorgelezen Bloos ) is waarom ze spoortjes gebruiken??
ben zelf van mening dat je sporen kunt gaan gebruiken als je wat hogere dressuur rijdt (of in ider geval moilijkere oefeningen), om hulpen eventueel te verduidelijken zeg maar. alleen ik neem aan dat een paard dat 6 weken zadelmak is, nog geen echte, moeilijkere dressuur rijdt.

More

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 12:19

Ze moeten het zelf maar weten in een redelijk normale situatie is het Echt niet nodig.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 14:01

Ben blij dat er hier allemaal ruiters reageren die ALLEMAAL ervaring hebben met het beleren en rijden van jonge paarden EN daarbij rijkunstig ZO volmaakt zijn dat zij NOOIT grijpen naar hulpteugels of sporen. Want ja, zij kunnen het allemaal rijkunstig oplossen vanwege hun sublieme hippische opleidingen.

Mensen dat wil ik OOK!! Maar blijkbaar ben ik wel een heel gebrekkig ruiter dat ik er af en toe een hulpteugel bijneem of een spoortje om me net dat extra's te geven....

o0marije0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 14:11

maikeltje schreef:
Ben blij dat er hier allemaal ruiters reageren die ALLEMAAL ervaring hebben met het beleren en rijden van jonge paarden EN daarbij rijkunstig ZO volmaakt zijn dat zij NOOIT grijpen naar hulpteugels of sporen. Want ja, zij kunnen het allemaal rijkunstig oplossen vanwege hun sublieme hippische opleidingen.

Nee gelukkig bestaan er nog mensen die gevoel hebben Lachen
Ik heb een tijd een groene hengst verzorgt die het respect hebben voor de mens niet meegekregen had. Maar nee ik heb nooit een slof,sporen of andere "hulpmiddelen" erbij gepakt.

Ik zie té vaak dat slof en sporen verkeerd gebruikt worden. Met de slof wordt het paard ff in een krul getrokken. En dan zijn de sporen er om het dier vooruit te boren. Want ja, het paard moet wel voorwaarts zijn.

Of de slof word gebruikt "voor eigen veiligheid". Het echte probleem blijft hierdoor bestaan. Ipv dat ze dan opzoek gaan van waarom doet me paard zo hoe kan ik het verhelpen. Nee ze hangen er een slof aan zodat ze het dier in de hand kunnen houden.

Maar omdat ik geen GP ruiter ben mag ik mn mond niet over open trekken. Lips are sealed

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 14:18

oOmarijeOo, wat is er uiteindelijk van die hengst geworden en waarom rijd je hem nu niet meer?

En heb je ooit aleens een slof van dichtbij gezien? Of samen met je instructrice gebruikt? Of heb je geen instructrice? Dit is nu precies mijn punt! Mensen roepen maar wat, maar hebben geen idee waar ze nu eigenlijk over praten, hebben nog nooit een slof van dichtbij gezien. Laat staan gebruikt, dus kennen ze de hele werking ervan niet.

Caprice_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 16:12

@ maikeltje: aan de ene kant vind ik wel dat je gelijk hebt omdat er idd te veel mensen zijn die wat roepen. maar ik vind, ookal heb je er een ervaren instructeur bij, dat een slof geen optie is om een paar beter te laten lopen. ik heb er eerst ook een paar keer mee gereden en een aantal vrienden van mij ook. die vonden het ook geen optie want de slof doet alles voor je, maar dan op en verkeerde manier. je dwingt het paard en laat het niet uit zichzelf gaan.
hier een perfect voorbeeld:

2 jaar geleden moest ik een A/B pony inrijden. dat is goed gegaan en we hebben geen hulpmiddel gebruikt. een jaar later werd het toch wel een tijd dat hij wat meer ging doorbuigen. dat lukte niet en we dachten er toen aan om een halsverlengen te gebruiken maar dat vonden we ook niks na 1 keer geprobeerd te hebben. wij merkten toen direct dat het niks voor hem was.
toen zijn wij gewone nylon touwtjes gaan gebruiken. als je ze gewoon los had hangen dan was er niks aan de hand maar dat ging hij ook niet doorbuigen. zodra je de touwtjes wat strakker nam (dus even veel spanning als op de gewone teugel) kwam hij in opstand. hij deed zijn mond open en begon te knarsentanden. ook viel hij totaal uit elkaar, hij reageerde niet meer op het been en begon ook te steigeren. ook werd hij gevoelloos in zijn mond.
sinds die tijd gebruik ik geen enkel hulpmiddel, behalve het zweepje. ik focuste mijzelf gewoon op ontspanning en plezier. nu een halfjaar later loopt hij in stap rond en soepel. ik kan bijwijze van spreken met een los teugeltje rijden.

ik heb er gewoon ervaring mee dat het alleen maar negatief werkt en dingen erger maakt en soms nog wel meer veroorzaakt. dit kan natuurlijk per paard verschillen.
Renske heeft hier een goede reden voor en dat is verholpen maar dat was alleen tegen kopstoten, niet voor de nageeflijkheid. ik vind het gewoon fout hoe sommige mensen hun paarden dwingen met de slof. alleen maar om een 'mooi' plaatje te krijgen. (mond open en totaal vastgezet paard)
ik zie liever een tevreden paard die niet rond loopt maar wel ontspannen dan een paard die in de krul getrokken is en waar de spanning vanaf straalt.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 16:47

Caprice14 schreef:
@ maikeltje: aan de ene kant vind ik wel dat je gelijk hebt omdat er idd te veel mensen zijn die wat roepen. maar ik vind, ookal heb je er een ervaren instructeur bij, dat een slof geen optie is om een paar beter te laten lopen. ik heb er eerst ook een paar keer mee gereden en een aantal vrienden van mij ook. die vonden het ook geen optie want de slof doet alles voor je, maar dan op en verkeerde manier. je dwingt het paard en laat het niet uit zichzelf gaan.
hier een perfect voorbeeld:

2 jaar geleden moest ik een A/B pony inrijden. dat is goed gegaan en we hebben geen hulpmiddel gebruikt. een jaar later werd het toch wel een tijd dat hij wat meer ging doorbuigen. dat lukte niet en we dachten er toen aan om een halsverlengen te gebruiken maar dat vonden we ook niks na 1 keer geprobeerd te hebben. wij merkten toen direct dat het niks voor hem was.
toen zijn wij gewone nylon touwtjes gaan gebruiken. als je ze gewoon los had hangen dan was er niks aan de hand maar dat ging hij ook niet doorbuigen. zodra je de touwtjes wat strakker nam (dus even veel spanning als op de gewone teugel) kwam hij in opstand. hij deed zijn mond open en begon te knarsentanden. ook viel hij totaal uit elkaar, hij reageerde niet meer op het been en begon ook te steigeren. ook werd hij gevoelloos in zijn mond.
sinds die tijd gebruik ik geen enkel hulpmiddel, behalve het zweepje. ik focuste mijzelf gewoon op ontspanning en plezier. nu een halfjaar later loopt hij in stap rond en soepel. ik kan bijwijze van spreken met een los teugeltje rijden.

ik heb er gewoon ervaring mee dat het alleen maar negatief werkt en dingen erger maakt en soms nog wel meer veroorzaakt. dit kan natuurlijk per paard verschillen.
Renske heeft hier een goede reden voor en dat is verholpen maar dat was alleen tegen kopstoten, niet voor de nageeflijkheid. ik vind het gewoon fout hoe sommige mensen hun paarden dwingen met de slof. alleen maar om een 'mooi' plaatje te krijgen. (mond open en totaal vastgezet paard)
ik zie liever een tevreden paard die niet rond loopt maar wel ontspannen dan een paard die in de krul getrokken is en waar de spanning vanaf straalt.

Juist Caprice, ik ook. En de slof heb ik nog nooit gebruikt om nageeflijkheid af te dwingen. Maar de meeste mensen beginnen daar wel iedere keer over en daar wordt ik moe van.

De slof is ook niet bedoeld om een paard vast te zetten.
Het is niet bedoeld als martelwerktuig, maar als hulpteugel.

Maar waar ik me het meeste aan stoor is dat er mensen reageren die beweren ALLES rijtechnisch op te lossen. Ze vinden zichzelf zo ontzettend goed terwijl ze nog nooit in de buurt van een jong paard of slof zijn geweest. Als je ergens over mee wilt discussieren, doe dat dan niet naar aanleiding van een pennyverhaal waarin staat dat een slof gebruiken sjielugh is.

Als een slof goed gebruikt wordt is het niet sjielugh!
En bij sommige dingen, zoals het probleem van TS komt ie verekkes goed van pas. En het helpt, zo zie je maar. Maar iedereen begint meteen over "in de krul trekken etc" Die mensen die zo reageren, hebben er nog nooit mee gewerkt, veel klooien maar aan met hun paard en dat moet ieder voor zich weten. Daar zeg ik verder niets van en heb ik geen last van. Maar ga alsjeblieft niet beweren dat je alles rijkunstig op kunt lossen, want dat IS niet zo. En als je beweert van wel, dan heb je naar mijn mening alleen op een hobbelpaard gezeten. Want dat zou betekenen dat je ook geen zweep hoeft te gebruiken, martingaal en alle andere hulpmiddelen. Dan zou het niveau in Nederland zo hoog zijn dat de ruiterzaken over de kop zouden gaan. Hoeveel mensen rijden er bv met een gewone bustrens? Ik noem maar wat. Een scherper bit zou ook nooit noodzakelijk zijn, want alles kun je oplossen met je rijkunst.

Ik ben niet bang om toe te geven dat ik NIET alles rijtechnisch op kan lossen en ik denk met mij het gros van de ruiters, een uitzondering daargelaten.

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 16:48

pfoe..!! wat een uiteenlopende meningen zeg! Tong uitsteken

Ik ben in eerste intstantie al geen fan van de slofteugel, maar bij een paard dat 6 weken onder het zadel is?? nee.. dat gaat er bij mij niet in hoor.. Sommige jonge paarden zijn moeilijk te rijden, maar geef ze de tijd! als je nu al met slof,sporen EN zweep rijd.. dan wil ik wel eens zien hoe het er over 2 jaar uitziet! (hopelijk een goed ontwikkeld paard met mooi achterbeen en zelfhouding Haha! )ben bang dat je er alleen maar een stroef sterk paard aan overhoud, of dat op deze manier lukt..

nja.. dit was mijn mening, interresant dat het zo uiteenloopt! Tong uitsteken

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 16:56

Citaat:
Ik ben niet bang om toe te geven dat ik NIET alles rijtechnisch op kan lossen en ik denk met mij het gros van de ruiters, een uitzondering daargelaten

Nou.. ik ben benieuwd, wil degene die ALLES rijtechnisch (dus: geen sporen, geen zweep, geen hulpteugels, nooit trekt, zaagt, schopt etc..) oplost en, laten we zeggen: Z-dressuur, rijdt zijn of haar vinger opsteken?

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 16:59

@ Creool: ja inderdaad.. dat zou ik ook wel eens willen weten Tong uitsteken

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 16:59

Ik ga met maikeltje mee. Niet zozeer om het slof gebruik bij een willekeurig paard, maar wel bij een paard wat er beter van kan worden en op kortere termijn. Ik ben alleen voor het gebruik, mits er een reden voor is, bij de TS in dit geval.

En het is natuurlijk dat er mensen zijn met verschillende meningen, maar ook vanuit verschillende opzichten. Als men iets echt niet aan wil nemen, zal het ook nooit goedgekeurd worden, terwijl het niet voor niets is uitgevonden, als HULPteugel.

Maar als je eenmaal de voordelen van het gebruik kan inzien en kan erkennen, hoef je er toch niet helemaal een afkeer van te hebben. Dit heb je alleen met slechte ervaringen die je zelf gezien hebt (onjuist gebruik) of puur geluk gehad met het paard wat er toen bereden werd die dit niet nodig had...

Ik ben gewoon neutraal. Haha!

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 17:02

Hermesdeux schreef:

Ik ben gewoon neutraal. Haha!

HI HI lafaard Haha! Haha! Haha!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 17:03

Ik ben er niet voor en ik ben er niet tegen. Puur omdat ik het misbruik en het voordeel ervan ken. Ik weer me niet direct af van het misbruik en neem een voorbeeld aan de voordelen. Volgens mij krijg je dan neutraal toch Knipoog Haha!

Dan maar een lafaard in jou woorden... haha!

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 17:05

Nee hoor, ik denk dat je gelijk hebt. Ik denk er net zo over. Bij goed gebruik vind ik het soms heel handig. In verkeerde handen vererger je alleen de problemen ermee.

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 17:06

er is nog niemand die zijn vinger heeft opgestoken.. Cool

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 17:08

Nee dat niet, maar als je toch kijkt wat er in die 22 blz allemaal geschreven is....
Dan zou het nu toch druk moeten worden???!

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 17:11

ja.. ik hoop dat er toch een aantal vingers komen.. .miss maar een nieuw topic openen.. Wie lost alles rijtechnisch op en rijdt Z dressuur...
Laatst bijgewerkt door creool op 30-12-06 17:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 17:12

Ik ben eigelijk meer benieuwd naar het aantal mensen dat ondanks deze 22 pagina's zijn/haar paard beleerd heeft met een hulpmiddel. Ik geloof namelijk niet in een positief percentage amazones die voldoen aan Creool-eisen Knipoog Maar juist door deze commentaren, zullen er gewoon mensen zijn die het als HULPmiddel gebruiken, puur ter ondersteuning bij het aanrijden van hun paard of het verder scholen ervan. Dan heb ik het niet over vastzetten met touwtjes, grove sporen en on-fair gedrag. Maar puur het aanleren van reacties op beengebruik en het aantonen van ontspanning bij een goede houding.

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 17:13

mooie discussie, met veel meningen, altijd leuk om terug te lezen. Wat ik er zelf van vindt, tot een paar weken geleden zou ik gezegd hebben, slof nee niks voor mij (kan gewoon niet goed met zoveel teugels overweg Tong uitsteken). Maar nu heb ik sinds maart een jong paardje (tot april hengst geweest) te rijden, toen net zadelmak, om het ff kort te houden, ging in het begin prima met rijden (hij was in ieder geval braaf Knipoog), maar na zijn castratie werd hij voor mij moeilijk te rijden, hij begon te trekken naar onder en echt heel richtig, naar voren rijden zou je zeggen, maar hij ging door, terugnemen kon ik niet want zo'n nekje houdt je niet ff. Ik wist niet waar ik het moest zoeken, zadel lag goed, tandarts geweest. En hij ging gewoon telkens met me rennen, ik kon dan vrijwel niet sturen/remmen en moest maar wachten tot hij terug kwam, brr niks voor mij. Ook andere bitjes geprobeerd (uiteraard les gevolgd), maar eigenlijk niks wat echt hielp. Op een scholingsbit begon hij eindelijk wat beter te lopen, maar als je teveel vraagt (en dat is al heeeeeeel snel) houdt hij het voor gezien en ik kan het gewoon niet duidelijk maken dat dat fout is (dat wegtrekken). Uiteraard ook veel beloond.
Toen heb ik eens geprobeerd om met slof te rijden, (aan de zijkant vastgemaakt), deze hong ram los, maar hij snapt daarmee wel de grap en luistert gewoon, zonder grapjes, probeert hij het toch nog, ff strakker pakken en weer loslaten en het was goed, kan k hem fijn belonen en daarna gewoon weer zonder slof rijden zonder problemen. Dus ja k rijd afentoe met slof, maar ben ik dan heel verkeerd bezig? Ik krijg nu pas weer plezier om met hem te werken, hij laat zich nu wel bewerken...

Heel verhaal, sorry Knipoog

Ohja het ging ook over sporen hier, ohjee daar rijd ik ook nog mee...ook nog eens vrij scherpe, maar hoef ze bijna niet te gebruiken, als ik ze om heb (en hij weet dat) is al genoeg, dan krijg ik gewoon reactie op de kuit en is het geen probleem, wissel de sporen ook vaker af en afentoe zonder sporen en gaat ook vrij aardig, maar dan merk ik dat hij gewoon soms zoiets heeft van *zucht* Lachen

Hij loopt nu prima voor zijn leeftijd, gaat rustig aan vooruit, loopt een nette proef, springt een parcoursje, gaat lekker vaak mee naar het bos en we hebben nu gewoon (beide) plezier in het werk Lachen dus ja ik ben wel voor hulpmiddelen (mits ze natuurlijk juist gebruikt worden), of jullie het er mee eens zijn hoe ik het heb gedaan mag je natuurlijk zelf weten Knipoog

En @ Creool en Maikel, ik zie wel wat in jullie reacties Vork

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 17:20

@ jaggie, dat heb je zo toch mooi opgelost? Waarom tot in lengte van dagen dit gaan tolereren. Want geloof me, als je dat uitbreken niet direct aanpakt heb je kans dat het een gewoonte wordt. In mijn ogen heb je dat zo netjes (en veilig voor jezelf) opgelost.

@ Hermesdeux, Ja idd en ik denk dat je daar meer reaktie's op krijgt dan op de vraag naar perfecte ruiters HAHA