Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

) is waarom ze spoortjes gebruiken??
maikeltje schreef:Ben blij dat er hier allemaal ruiters reageren die ALLEMAAL ervaring hebben met het beleren en rijden van jonge paarden EN daarbij rijkunstig ZO volmaakt zijn dat zij NOOIT grijpen naar hulpteugels of sporen. Want ja, zij kunnen het allemaal rijkunstig oplossen vanwege hun sublieme hippische opleidingen.
Caprice14 schreef:@ maikeltje: aan de ene kant vind ik wel dat je gelijk hebt omdat er idd te veel mensen zijn die wat roepen. maar ik vind, ookal heb je er een ervaren instructeur bij, dat een slof geen optie is om een paar beter te laten lopen. ik heb er eerst ook een paar keer mee gereden en een aantal vrienden van mij ook. die vonden het ook geen optie want de slof doet alles voor je, maar dan op en verkeerde manier. je dwingt het paard en laat het niet uit zichzelf gaan.
hier een perfect voorbeeld:
2 jaar geleden moest ik een A/B pony inrijden. dat is goed gegaan en we hebben geen hulpmiddel gebruikt. een jaar later werd het toch wel een tijd dat hij wat meer ging doorbuigen. dat lukte niet en we dachten er toen aan om een halsverlengen te gebruiken maar dat vonden we ook niks na 1 keer geprobeerd te hebben. wij merkten toen direct dat het niks voor hem was.
toen zijn wij gewone nylon touwtjes gaan gebruiken. als je ze gewoon los had hangen dan was er niks aan de hand maar dat ging hij ook niet doorbuigen. zodra je de touwtjes wat strakker nam (dus even veel spanning als op de gewone teugel) kwam hij in opstand. hij deed zijn mond open en begon te knarsentanden. ook viel hij totaal uit elkaar, hij reageerde niet meer op het been en begon ook te steigeren. ook werd hij gevoelloos in zijn mond.
sinds die tijd gebruik ik geen enkel hulpmiddel, behalve het zweepje. ik focuste mijzelf gewoon op ontspanning en plezier. nu een halfjaar later loopt hij in stap rond en soepel. ik kan bijwijze van spreken met een los teugeltje rijden.
ik heb er gewoon ervaring mee dat het alleen maar negatief werkt en dingen erger maakt en soms nog wel meer veroorzaakt. dit kan natuurlijk per paard verschillen.
Renske heeft hier een goede reden voor en dat is verholpen maar dat was alleen tegen kopstoten, niet voor de nageeflijkheid. ik vind het gewoon fout hoe sommige mensen hun paarden dwingen met de slof. alleen maar om een 'mooi' plaatje te krijgen. (mond open en totaal vastgezet paard)
ik zie liever een tevreden paard die niet rond loopt maar wel ontspannen dan een paard die in de krul getrokken is en waar de spanning vanaf straalt.

)ben bang dat je er alleen maar een stroef sterk paard aan overhoud, of dat op deze manier lukt..
Citaat:Ik ben niet bang om toe te geven dat ik NIET alles rijtechnisch op kan lossen en ik denk met mij het gros van de ruiters, een uitzondering daargelaten

Hermesdeux schreef:
Ik ben gewoon neutraal.
Maar juist door deze commentaren, zullen er gewoon mensen zijn die het als HULPmiddel gebruiken, puur ter ondersteuning bij het aanrijden van hun paard of het verder scholen ervan. Dan heb ik het niet over vastzetten met touwtjes, grove sporen en on-fair gedrag. Maar puur het aanleren van reacties op beengebruik en het aantonen van ontspanning bij een goede houding.
). Maar nu heb ik sinds maart een jong paardje (tot april hengst geweest) te rijden, toen net zadelmak, om het ff kort te houden, ging in het begin prima met rijden (hij was in ieder geval braaf
), maar na zijn castratie werd hij voor mij moeilijk te rijden, hij begon te trekken naar onder en echt heel richtig, naar voren rijden zou je zeggen, maar hij ging door, terugnemen kon ik niet want zo'n nekje houdt je niet ff. Ik wist niet waar ik het moest zoeken, zadel lag goed, tandarts geweest. En hij ging gewoon telkens met me rennen, ik kon dan vrijwel niet sturen/remmen en moest maar wachten tot hij terug kwam, brr niks voor mij. Ook andere bitjes geprobeerd (uiteraard les gevolgd), maar eigenlijk niks wat echt hielp. Op een scholingsbit begon hij eindelijk wat beter te lopen, maar als je teveel vraagt (en dat is al heeeeeeel snel) houdt hij het voor gezien en ik kan het gewoon niet duidelijk maken dat dat fout is (dat wegtrekken). Uiteraard ook veel beloond.

dus ja ik ben wel voor hulpmiddelen (mits ze natuurlijk juist gebruikt worden), of jullie het er mee eens zijn hoe ik het heb gedaan mag je natuurlijk zelf weten