rechtrichten !!! wie doet het en wie vindt het nonsens

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dirkje25

Re: rechtrichten !!! wie doet het en wie vindt het nonsens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 21:34

Ik denk dat, als ze het rechterachterbeen naar achter legt, ze zo de achterhand wat meer naar buiten brengt en dat daarmee de buik van het paard vanzelf meer naar rechts komt waardoor het paard weer meer recht komt. Maar ik weet niet zeker of ze dat bedoelt.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 21:53

Ik volg even, heb nog 22 pag. bij te lezen zie ik Haha! Haha!

Joosiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 20:23

ik vind het ook zeker niet nonens, ik vind het zelfs erg belangrijk & vind dat iedereen het eigenlijk wel moet doen!
Op les zijn we er ook altijd mee bezig en dan zie je erg goed dat er nog erg veel aan gewerkt moet worden ( ik moet er zelf ook nog aan werken )

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 23:32

Dirkje25 ik denk ook dat ze dat bedoeld. Stel dat het zo is en ze de achterhand naar buiten wil plaatsen. Ik denk dat het voor het paard makkelijker is om de buik naar binnen te plaatsen als je die buik goed begrensd. Daardoor komt ook de voorhand voor de achterhand en komt er meer druk op het rechterachterbeen/ wordt het rechterachterbeen beter onder gebracht. Tevens worden de spieren aan de "korte zijde" beter belast/opgerekt. Ik denk dat deze manier makkelijker werkt voor het paard dan de andere manier (om aan de korte zijde de achterhand naar buiten te willen plaatsen). Hoe denken jullie daarover? En wat ik me kan voorstellen is dat je later problemen krijgt als je zijwaarts wilt gaan, als je nu je been naar achteren plaatst. Ben je dan nog duidelijk voor je paard?

dreutel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 16:57

hallo.
ik heb even en vraag.mijn dochtertje had zondag wedstrijd en op haar proto stond lengte buiging.maar hor kan dat als je op de volte zit?wie kan mij dat uitleggen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 17:02

juist op een volte heeft je paard lengtebuiging. Hij buigt zijn lichaam volgens de lijn van de volte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 17:10

Als ie het daar niet heeft is het niet erg goed....

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 01:05

Afbeelding
Als het paard de juiste lengtebuiging heeft, zal het paard de volte kogelrond lopen.

Hoe kleiner de volte, hoe kleiner de buiging van het paard, hoe groter de volte, hoe groter de buiging.

(tekst en afbeelding is afkomstig van www.paardenbegrijpen.nl)

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 20:52

@Bets, als de volte kleiner wordt, moet het paard toch juist meer stelling en buiging aannemen? Dus hoe kleiner de volte, hoe groter de buiging van het paard. Toch?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 23:19

Ja hoe meer hij het binnenachterbeen eronder moet zetten.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 10:36

Ja het leek mij ook Maikel dat wat jij zegt. ik heb het ook maar snel van pagina afgeplukt van Marijke. Ik zal die vraag even bij haar voorleggen, kijken wat ze erop zegt (kan pas zijn dat je over een week reactie krijg, want ik ga met wintersport, maar dan kom ik erop terug)

mariska75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 11:06

Ik denk dat dit verwarring is in begrip, dat heb ik n.l. ook al een keer gehad met mijn instructrise. Als zij zegt buiging vergroten bedoelt zij Minder buiging en ik dacht juist meer buiging en andersom. Het is dus net wat voor begrippen je met elkaar afspreekt, maar wel verwarrend. Ik denk dat Marijke hetzelfde bedoelt want zij hebben de zelfde leermeester Knipoog

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 11:18

Nou dat is wel toeval dan, ik heb in elk geval de vraag wel even bij marijke neergelegd. Hopelijk kan ze het duidelijk uitleggen. Ik vond zelf ook al vreemd toen ik het hier plaatste. Ben daar later ook over door gaan denken maar door tijdgebrek kon ik er niet op terugkomen.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 12:18

Bets schreef:
Ja het leek mij ook Maikel dat wat jij zegt. ik heb het ook maar snel van pagina afgeplukt van Marijke. Ik zal die vraag even bij haar voorleggen, kijken wat ze erop zegt (kan pas zijn dat je over een week reactie krijg, want ik ga met wintersport, maar dan kom ik erop terug)

Heel veel plezier in dat geval!
We horen het wel vlg week...

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 19:41

Bets schreef:
Afbeelding
Als het paard de juiste lengtebuiging heeft, zal het paard de volte kogelrond lopen.

Hoe kleiner de volte, hoe kleiner de buiging van het paard, hoe groter de volte, hoe groter de buiging.

(tekst en afbeelding is afkomstig van www.paardenbegrijpen.nl)

Ik heb net mailtje gehad van Marijke, ze heeft dit inderdaad verkeerd op haar site staan, het moet inderdaad andersom zijn. Haha! Ze gaat het aanpassen op haar site.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 15:24

Dirkje25 schreef:
Ik denk dat, als ze het rechterachterbeen naar achter legt, ze zo de achterhand wat meer naar buiten brengt en dat daarmee de buik van het paard vanzelf meer naar rechts komt waardoor het paard weer meer recht komt. Maar ik weet niet zeker of ze dat bedoelt.

Ja Dit is precies wat de bedoeling is. Als ik mijn been naar achter doe (10 cm achter de singel), dan moet mijn paard daar altijd op reageren door een stapje naar binnen te doen (zijwaarts), weg van het been. Dit gebruik ik zowel om recht te richten als straks bij het wijken. Is dus juist niet verwarrend maar heel duidelijk. Bij het recht richten is kort aanleggen voldoende, bij het wijken zal ik dan langer aan moeten leggen, of vaker kort achter elkaar.

En ik vraag stelling naar links, geen buiging, die S moet juist uit het lichaam.

AmandaMrBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 17:33

Ik gebruik ook altijd de training het rechtrichten.
Je kunt immers ook het makkelijkst stelling en buiging verkrijgen als je je paard wanneer jij wil rechtgesteld kunt laten lopen.

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 22:38

Agnes75 ben je het wel met me eens dat je paard nog steeds niet recht is als je je paard op de rechterhand met linkerstelling rijdt?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 22:42

Grappig, zag laatst een item op discovery channel dat een paard dat rechtsbenig is, (linksgebogen?) meestal een kruintje op het voorhoofd heeft dat met de klok meedraait en een linksbenig paard andersom.
(of was het nu precies andersom?)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 22:46

HappyH schreef:
Agnes75 ben je het wel met me eens dat je paard nog steeds niet recht is als je je paard op de rechterhand met linkerstelling rijdt?

hm, in de klassieke definitie is een paard recht als hij gesteld en gebogen is volgens de graad van de lijn die hij volgt. In die zin heb je gelijk, maar dat houdt overigens ook in dat een paard in een zijgang nooit recht kan zijn.

Ik gebruik eerder rechtgericht en dat houdt voor mij in dat een paard naar beide zijden even makkelijk stelt en buigt zonder verlies van tact, impuls, regelmaat, afdruk etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 22:57

En paarden met meerdere kruintjes? Haha!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 01:33

Dat is ook zo met de kant waarop de manen vallen zeggen ze,de manen vallen altijd naar de holle kant.Daarom staan ze bij 1 van mijn paarden rechtop ;-}

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 10:03

Dan komt het met zanda ook goed, daar liggen ze aan 2 kanten Lachen

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 13:56

Haha hartstikke recht dus ;-}

_June

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 16:12

Ik richt mijn paard op rechte lijnen recht en in voltes/wendingen/de hoeken laat ik ze buigen.