Wat kun je doen met een jong paard en wat is onverstandig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: 2,5 jarige paarden zadelmak maken, nieuwe trend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 16:08

Nou, we zullen zien, ik hoop dat 'ie gezond oud wordt.... Ik ken genoeg pony's die rond de 30 zijn geworden, hoor. Bij mijn ruin in het land staan er al drie die dik boven de 30 zijn, dus het kan wel.

Lisjah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 16:11

Ik heb een pony gekend,die werd er 36 Haha!

CynPerfect

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 22:30

wij hebben het bij het paardje dat ik rijd wel gedaan..
je kunt niet altijd naar leeftijd kijken.

Pur was/is een echte bitch.. ze was toen der tijd al oersterk,
en we waren bang dat het als ze 3 was helemaal geen doen meer was.
ik heb er toen +/- 10 keer opgezeten,
en daarna is ze het resterde halfjaar lekker het land op gegaan..
en daarna hebben we haar weer opgepakt..

roebietinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 11:31

Ik denk dat het onderhand wel moet op zown jonge leeftijd het zadelmak maken etc. want ze fokken de paarden voortaan zo dat er een flinke hevige bloedlijn in zit waardoor de paarden HEEL erg pittig kunnen worden en hoe eerder je begint hoe beter je ze nog in de hand kunt houden. en dan heb ik het over de echte sportpaarden niet over de makkelijkere onder ons.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 12:01

Of er gewoon een goede en vooral bekwame ruiter opzetten...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 14:03

roebietinker schreef:
Ik denk dat het onderhand wel moet op zown jonge leeftijd het zadelmak maken etc. want ze fokken de paarden voortaan zo dat er een flinke hevige bloedlijn in zit waardoor de paarden HEEL erg pittig kunnen worden en hoe eerder je begint hoe beter je ze nog in de hand kunt houden. en dan heb ik het over de echte sportpaarden niet over de makkelijkere onder ons.

Dus omdat jij niet overweg kan met een paard ga je hem maar de rest van z'n leven verpesten?

Koop dan een hobbelpaard Rolleyes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 15:58

Idd. Dat is eerder een kwestie van er een bekwame ruiter op zetten en het paard zorgvuldig voorbereiden en goed opvoeden.

Kiki_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 19:11

Ja , ben ik het ook mee eens.. maar ik denk dat het qua volgroeidheid ook aan het paard ligt, alle paarden zijn weer anders.. sommige zullen er al eerder klaar voor zijn.. Maar als een paard er al klaar voor is op zo'n leeftijd zie ik geen bezwaar??

LynelOver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 19:20

Hmmm ik weet niet ik vind het opzich ook wel vroeg maar als het paard en klaar voor is en zich dan ook netjes gedraagt zou het inprensiepe wel kunnen volgens mij maar ik ben wel van mening dat ik het met 2 of 2.5 te vroeg vind om er op te gaan zitten laat hem dan eerst nog beetje aan de longe lopen en probeer vast andere dingen of ga een paar keer met de trailer weg kijke hoe die daar op reageerd.

groetjes Lisa & Karlyne Vriendjes zijn?

Lisjah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 19:25

[quote="kiekjee"]
Ja , ben ik het ook mee eens.. maar ik denk dat het qua volgroeidheid ook aan het paard ligt, alle paarden zijn weer anders.. sommige zullen er al eerder klaar voor zijn.. Maar als een paard er al klaar voor is op zo'n leeftijd zie ik geen bezwaar??[/quote]

Dat is het hem net,dan is die nog niet klaar.

roebietinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 20:16

Ja jullie hebben ook wel gelijk, maar ik zie idd geen bezwaar ik vind dat je best een ruiter op een paard kunt zetten van 2.5jaar maar je moet niet direcht intiem gaan rijden en vanalles vragen van een paard dat dat niet snapt. Maar ik moet zeggen dat ik toch echt WEINIG paarden ken die hierdoor iets hebben gekregen.
met de 2.5 jaar kun je er best een keertje op gaan zitten, maar houd het rustig.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 20:51

Je moet helemaal niet gaan zitten op of rijden met een 2.5 jr. Jij kent weinig paarden, zowel aan je je inhoudelijke tekst als de grammatica verwacht ik dat die kennis zich beperkt tot de Goofy en Blacky van de manege.

roebietinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 21:06

Sammie ik denk dat ik iets te veel ervaring heb bij handelsstallen en daar is het heel normaal dat je een paard begint zadel mak te maken en erop gaat zitten met de 2.5jaar. Ik ben geen groot voorstander maar ik ben nou ook niet direct tegen.
En dan heb je zo af en toen van die klootzakken die al op de 2e jaar beginnen met paarden zadel mak maken. Dit vind ik dus NIET kunnen dan ben ik wel Zwaar tegen.
Maar kijk maar eens naar de hogere ruiters,, veel zijn begonnen met de paarden op hun 2,5 jaar in terijden zodat ze als ze klaar zijn voor wedstrijden dat ze er direct in kunnen zodat als ze 6 zijn direct naar het Z kunnen zodat als ze 9 en ouder zijn grand-prix lopen. niet dat andere het hierdoor direct goed moeten keuren ofzo.. maar het is wel zoals het de laatste tijd gaat.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 21:09

roebietinker schreef:
Sammie ik denk dat ik iets te veel ervaring heb bij handelsstallen en daar is het heel normaal dat je een paard begint zadel mak te maken en erop gaat zitten met de 2.5jaar.
Iets wat heel normaal is hoeft niet heel goed te zijn. (we rijden allemaal immers auto, maar dat is ook niet goed voor het milieu) Je weet dan zelf ook wel de reden dat ze er op gaan zitten. En dat is geld, geld geld en alleen maar geld. Ik als (eind)gebruiker zou daar niks mee te maken willen hebben, dus een 3 jarige die mij in april al zadelmak of B-niveauklaar is hoef ik bij voorbaat al niet eens.

roebietinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 21:11

Nou na desze discussie vind ik eigenlijk 2,5 jaar ook wel nog jong. Eerlijk gezegd is dit ook wel een van de redenen waarom ik bij deze handelaar ben weggegaan. maar als je het een beetje normaal houdt met zown jong paard kan het best nog wel vind ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 22:18

Yamcha schreef:
je hebt op zich wel een punt hoor! als je met een uitgegroeit paard van 2,5 langzaam begint kan het minder kwaad als dat je met een 3-jarige begint die totaal nog niet klopt om het zo maar te zeggen...

Ehm... paarden zijn uitgegroeid op hun 8e Vork

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 22:21

NEE niet doen... vanaf 6 jaar ga je het merken wat er fout aan is!! je kunt natuurlijk wel op 2.5 gaan longeren en laten wennen maar zet er nog GEEN ruiter op.. en dat de handels stallen dat doen wil nog NIET zeggen dat dat goed is!!! dat is gewoon BUSINESS!!! en kijk maar eens hoeveel er egt aan die top halen!! das bijna nix!! en kijk dan nog maar eens hoeveel paarden van die 'top' 20 worden! dat is dus zo goed als NIKS ...

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 22:22

bizzybijtje schreef:
Yamcha schreef:
je hebt op zich wel een punt hoor! als je met een uitgegroeit paard van 2,5 langzaam begint kan het minder kwaad als dat je met een 3-jarige begint die totaal nog niet klopt om het zo maar te zeggen...

Ehm... paarden zijn uitgegroeid op hun 8e Vork

tinkers zijn uitgegroeid op hun 8e "gewone paarden" om het zo maar even te noemen op hun 6e Knipoog

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 22:23

(p.s. 2,5 vind ik veel te jong, dan zijn ze nog lang niet uitgegroeit, ik zou er pas mee beginnen als ze 3/3,5 zijn. Knipoog )

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 23:10

roebietinker schreef:
Sammie ik denk dat ik iets te veel ervaring heb bij handelsstallen en daar is het heel normaal dat je een paard begint zadel mak te maken en erop gaat zitten met de 2.5jaar. Ik ben geen groot voorstander maar ik ben nou ook niet direct tegen.
En dan heb je zo af en toen van die klootzakken die al op de 2e jaar beginnen met paarden zadel mak maken. Dit vind ik dus NIET kunnen dan ben ik wel Zwaar tegen.
Maar kijk maar eens naar de hogere ruiters,, veel zijn begonnen met de paarden op hun 2,5 jaar in terijden zodat ze als ze klaar zijn voor wedstrijden dat ze er direct in kunnen zodat als ze 6 zijn direct naar het Z kunnen zodat als ze 9 en ouder zijn grand-prix lopen. niet dat andere het hierdoor direct goed moeten keuren ofzo.. maar het is wel zoals het de laatste tijd gaat.

Het zou mij niet verbazen als over een jaar of 5 het normaal is om een paard op 2,5 jarige leeftijd in te rijden, dat de grens dus blijft verschuiven naar wat de mens het beste uitkomt. Ik zou zelf nooit een paard kopen wat op z'n 3de al de basis onder de knie heeft...

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 23:41

Kinke schreef:
roebietinker schreef:

Het zou mij niet verbazen als over een jaar of 5 het normaal is om een paard op 2,5 jarige leeftijd in te rijden, dat de grens dus blijft verschuiven naar wat de mens het beste uitkomt. Ik zou zelf nooit een paard kopen wat op z'n 3de al de basis onder de knie heeft...

Ach dat is hypocriet. Als je een 6 jarige koopt kan iemand wel zeggen dat ie met 4,5 pas zadelmak is gemaakt, maar wie zegt dat dat zo is, dan kan ie ook wel met 2 jaar zadelmak gemaakt zijn....

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 08:17

wie/wat is hypocriet??

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 09:23

ik vind, ook al zit er zo'n geweldige lijn achter je paard en blablabla Rolleyes , dat maakt toch niet uit? een paard is een paard en ieder paard wil en heeft het recht om uit te groeien. Knipoog

MiesY

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 09:24

de eene is sneller dan de andere

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 09:46

MiesY schreef:
de eene is sneller dan de andere

Maar het is een feit dat een paard met 2,5 nog NIET uitgegroeid is.