Ruiters met sporen zijn slecht?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rosa_Wop

Re: Ruiters met sporen zijn slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 21:30

milo schreef:
marloezzke schreef:
wanneer gebruikt iemand zijn sporen dan als straf middel?

en geloof me, ik gebruik ze echt heel netjes. ik kom wel eens op de manege (ik sta op pension) en daar vind ik het gebruk schrikbarenb. hup, bij elke stap die sporen erin!!!! geen gezicht, echt vreselijk.

Dit gebeurd bij ons dus ook. Het lijkt wel of iedereen van de volwassene standaard sporen om doet.
Je moet er wel bij nadenken waaróm je ze nou eigenlijk om je voeten hebt.
De meeste mensen (bij ons) zullen daar niet echt een reden voor hebben.
Waarom doe je ze dan om?!! Denk ik.
De meeste (niet allemaal) stompen er ook vreselijk mee.
Laatst reed ik mijn verzorgpony vrij, in de bak.
Er was nog iemand anders.
Zij rijdt met scherpe sporen en HOE ze deze gebruikte!! Boos!
Het was geen gezicht.
Ten eerste waren ze al behoorlijk scherp, je verwacht dan dat iemand lichte hulpen geeft.
Hoe scherper de sporen, hoe ligter je hulp!
Degene die daar ook reed zat er dus constant mee te poren.
Zooo zielig Verdrietig.
Dat paard deed ontzettend zijn best, geen stap verkeerd.
Bij elke stap gaf dat mens een flinke poor.
Die sporen "vlogen" gewoon zijn buik in!!
En jahoor, ook nog een zweep erbij die natuurlijk ook flink gebruikt werd.
Als mensen zo met sporen omgaan vind ik dat ze gewoon afgepakt moeten worden.
Zo rij je toch niet????

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 22:03

ja inderdaad. met sporen zo je verwachten dat mensen hun benen extra stil houden. maar ja...

Denniz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 21:46

Het ene paard is het andere niet. Zolang het een goede reden heeft dat je ze draagt is er volgens mij niks aan de hand. Het is nog altijd de kunst om het paard zo min mogelijk te storen. Dan werken sporen in ieder geval beter als een zweep.

megahelm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 22:59

Ik heb het topic niet helemaal gevolgd.. maar waarom zijn dan in de klassen M en Z sporen verplicht ??
Er bestaan mensen die het "cool" vinden om met sporen te rijden. Sporen heb je nodig om een hulp te kunnen verfijnen... Eigenlijk zou je ze zelfs voor de sier om moeten hebben

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 23:34

megahelm schreef:
Ik heb het topic niet helemaal gevolgd.. maar waarom zijn dan in de klassen M en Z sporen verplicht ??
Er bestaan mensen die het "cool" vinden om met sporen te rijden. Sporen heb je nodig om een hulp te kunnen verfijnen... Eigenlijk zou je ze zelfs voor de sier om moeten hebben

hier ben ik het niet mee eens, voor de sier.
anders kan je net zo goed met zweep rijden voor de sier en dat is ook niet zo.
sporen dienen voor de verfijning van de hulpen.
en niet voor de sier Boos!

megahelm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 23:37

Ketaki schreef:
megahelm schreef:

hier ben ik het niet mee eens, voor de sier.
anders kan je net zo goed met zweep rijden voor de sier en dat is ook niet zo.
sporen dienen voor de verfijning van de hulpen.
en niet voor de sier Boos!

volgens mij heb je mijn post niet helemaal goed gelezen...

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 23:38

jawel, maar wat eronder komt ben ik niet mee eens

megahelm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 23:43

het is toch ook niet de bedoeling dat je met je sporen je paard een volte laat lopen.
De kunst van het dragen van sporen is om ze niet te gebruiken Knipoog

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 23:45

oow zo.
ja nou is het wat duidelijker.
anders heb je straks heel bokt over je heen hoor

megahelm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 23:48

daar kan ik wel tegen Haha! Haha! !!
ik geef gewoon mijn mening.. en zal echt niet iets anders neerzetten omdat ik zou weten dat 80% van de bokkers het er niet mee eens zijn

okeeeeej en nu weer terug naar ons welles of nietes ruiter met sporen zijn slecht ? topic Haha!

Larissa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 23:50

ik rij mijn paard met sporen ja, omdat hij anders gewoon niet alert genoeg is op mijn benen. Je rijdt met je kuiten en niet met je hakken dus raak je niet constant je paard met je spoor, alleen zodra je paard/pony niet reageert op de druk van je kuit kan je hem eens prikken met een spoor Knipoog

Anniicka_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 17:45

ik rijd mijn paard ook met sporen ja..ik rijd nu M2 met hem dus het is verplicht maar ook omdat het voor jezelf ook makkelijker is om de hulpen te verfijnen..

_Judith

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 17:49

Ik vind dat ruiters met sporen niet persé slecht hoeven te zijn, sporen zijn er voor om je paard (pony Vork ) betere hulpen kunt geven en niet de hele tijd hoeft te schoppen in zijn buik, maar af en toe gewoon een prikje te hoeven geven.

Tenzij natuurlijk de ruiter er de hele tijd mee in de buik gaat zit schoppen..

Hipstr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 21:22

Er rijden super veel ruiters met sporen , ik rij zelf liever zonder sporen.
Maar het is ieder zn mening.
Ik gebruik liever een zweep , dan sporen.
En het liefst ook niet eens een zweep.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 22:00

ik vind mensen slecht die het als modeartikel dragen,en dan zeggen dat de eigenaar van een paard zogenaamd wil dat diegene ze draagt

joyce_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 23:19

heey.
ik vind steretjes wel erg scherp. maar gewoon stompen sporen niet. ik rij zelf zonder sporen omdat ik ook niet egt wedstrijden rij en liefer zonder doe, en later als ik verder ben met me paard zie ik wel veder. maar ik zie ook veel mensen die het stoer vinden wij hebben op de manege ook zoon kind en die schopt op der allen hardst met steretjes ik vind het dieren mishandeling en als je egt goed met je sporen kan omgaan vind ik het goed.

doossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 20:50

naja ik vind ruiters met sporen alleen slecht als ze niet weten hoe ze ze moeten gebruiken en als het niet nodig is bij het paard, en met springen heb je ze ook niet echt nodig vind ik Tong uitsteken

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 10:44

het maakt mij niet uit, zolang iemand ze maar echt goed draagd, en dus ook sporen gebruiken als verfijning en niet omdat het 'stoer' staat. Of hij gaat niet hard genoeg..
Of om echt te straffen, daarvoor zijn ze niet! Knipoog
je ziet ook mensen die de hele tijd lopen te schoppen enz. Maar met zweep kan dat ook, gewoon de hele tijd je paard slaan.. Dus waarom dan wel zweep en géén sporen? Als je ze goed gebruikt kan het beiden geen kwaad..
Maar sommige zeggen hier: Met dresuur wel, springen niet.. Maar waarom dan wel met dressuur en niet met springen? Mijn maakt het niet uit of het nou springen, dressuur of een buitenrit is.. Knipoog

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 10:49

sporen zijn opzich niet slecht. maar het is meer de manier waarop je ze gebruikt. en waarom je ze egebruikt.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 11:08

op een buitenrit vind ik het onnodig.......wat 'verfijn' je nou tijdens een ontspannende buitenrit?

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 14:12

Sporen zijn niet per definitie slecht Lachen
Het ligt eraan waarvoor je ze gebruikt.
Ik vindt niet dat je ze moet gebruiken omdat je paard niet vooruit te branden is, wel voor de moeilijkere (lees; M en hoger) oefeningen om duidelijk te kunnen aangeven wat je vraagt.
Dus, inderdaad, om je hulpen te verfijnen.
Dus met springen vindt ik het onnodig.

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 14:55

Gebruik op dit moment een zweep, maar ik heb een half renpaard gereden die gewoon wist of je sporen om had. Ik hoefde ze eigenlijk nooit te gebruiken, alleen als ze opeens stil ging staan midden op de weg (raar paard) of een andere noodsituatie. Ze wist het altijd. Zonder sporen stond ze op de oprijlaan stil. Met sporen hoefde je nooit te 'schoppen' ofzo. Heel fijn Knipoog Maar idd, het is een verfijning en ik reed ook ooit een vet dressuurpaard, altijd met lange sporen. Maar wieltjes, die lijken het ergst, maar die zijn het helemaal niet --> ze rollen namelijk over het paard!

mickey1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 15:37

Snoevie schreef:
op een buitenrit vind ik het onnodig.......wat 'verfijn' je nou tijdens een ontspannende buitenrit?

met een buitenrit vind ik ze ook niet nodig, gebruik ze dan zelf ook niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 16:05

Ik gebruikt sporen, enkel omdat mijn benen lang zijn en ik zo niet mijn hele been hoef te verlengen.
Heb lange sporen met een knop aan het uiteinde, gebruik ze ook echt alleen als het nodig is, verder doe ik alles met mijn kuiten.

Het is nu ook weer alles over een kam scheren.
Je kan niet roepen dat alle sporen slecht zijn, het ligt aan de ruiter en de manier waarop die met de sporen omgaat.
Als de ruiter elke stap die sporen erin gooit reageerd dat paard er uiteindelijk ook niet meer op en is het dus geen verfijnen meer.

regientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 16:16

[quote="sjemie"]
Ik gebruikt sporen, enkel omdat mijn benen lang zijn en ik zo niet mijn hele been hoef te verlengen.
Heb lange sporen met een knop aan het uiteinde, gebruik ze ook echt alleen als het nodig is, verder doe ik alles met mijn kuiten.

Het is nu ook weer alles over een kam scheren.
Je kan niet roepen dat alle sporen slecht zijn, het ligt aan de ruiter en de manier waarop die met de sporen omgaat.
Als de ruiter elke stap die sporen erin gooit reageerd dat paard er uiteindelijk ook niet meer op en is het dus geen verfijnen meer.[/quote
Toen ik jaar of 5 tot 12 was... zei ik ook altijd: wat zielig, ze prikken heel hard met die sporen, nu ben ik van gedachten veranderd! Het is veel zieliger om je paard/ pony elke keer benen te geven dan dat je gewoon één keer de spoor der even in prikt!