Positieve/Negatieve ervaringen met methode Antoine De Bodt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 15:56

Ik heb ook een paar lesjes bij hem gevolgd een paar jaar geleden,hoewel ik een hoop geleerd heb over rechtrichten.Vind ik zijn manier toch niet "de" manier ervoor.Als je namelijk een paard correct rijd en africht,dan heb je hem al rechtgericht,je kunt bv ook heel goed rechtrichten op de volte,maarja dan moet je wel heel goed van achter naar voor rijden.

Huertecilla

Re: Positieve/Negatieve ervaringen met methode Antoine De Bo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 16:05

Weet hier iemand (buiten Kawa) wat Xenophon over al dit geneuzel schreef?

Hij had volledig gelijk. Nee, het niet zelf bedacht en hij was in geen millennia de eerste en ook niet de laatste (Wouter Slob pende het nog neer) doch wel de bekendste schriftelijke bron. Sinds de popularisering van de paardensport is het collectief verdwenen uit het bewustzijn.

HC

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 16:10

Waarom buiten ik?

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 17:09

runningkawa schreef:
Waarom buiten ik?

Ik neem aan dat jij het weet. Vergis ik me?

HC

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 17:11

Ik weet niet eens wie Xenophon is

Je weet toch dat ik geen boeken lees

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 17:30

mizzpoez schreef:
O ja, nog even:

Laten we niet zíjn punt uit het oog verzliezen: AdB zet deze paarden een paar dagen binnen vanwege de stressfactor, niet vanwege de beperking in ruimte!

En waarom dat?

Ik heb een paard gehad, bij een proefrit bij verkoop werd zijn rug kapot gereden. DA kwam op stal: paard moest stalrust. Dankzij die DA heeft mijn paard nog negen maanden een kapotte rug gehad: zenuwen waren beschadigd en zijn door een andere DA weer hersteld, paard mocht alles, behalve stalrust. Zelden wordt een paard met blessures beter met stalrust.

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 17:42

Van stilstaan worden paarden inderdaad niet beter,lekker laten lopen.Maar ik snap wel dat AdB de paarden eerst even binnen laat,Laten we wel zijn.Als er iets gebeurd met zo'n paard is hij verantwoordelijk.Je kunt niet ieder paard zomaar buiten zetten.

mizzpoez

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 17:56

Het gaat hier helemaal niet óm het stilstaan, maar om het bínnen staan.

Dat is hét verschil.
En de paarden díe binnen staan, staan nét in training, dan wil hij gewoon absolute rust tussendoor, zonder 'de stress' van buitenaf (paarden zijn vluchtdieren, waken altijd voor gevaar....) Ik ben er ook niet zo'n voorstander van maar ík snap zijn standpunt wel.
Het heeft niks te maken met blessures en stilstaan, paarden met zenuwbeschadigingen in de rug heeft hij niet eens in training, maar wel juist met beenproblemen, vanuit de rug.
Snappie'm nou dan?

DiantaM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 17:57

Paarden krijgen juist stress door op stal staan, en ook al zet je ze binnen, het vluchten krijg je er niet uit. Al kan het paard in stal dan nergens heen..

mizzpoez

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 18:01

Ik zou zeggen: stuur een mailtje naar de Bodt, want híj heeft een andere mening.
Ik snap wel wat hij bedoelt, want veel van zijn 'klanten' hebben stalpaarden.
Ik ken heel veel paarden die binnen juist heel relaxed zijn en buiten vrij druk, dit zijn ook de paarden die weinig buiten komen (uurtje paddock, alleen zomers buiten) en daar zijn er (te) veel van in Nederland, maar goed, ze zijn wel rustig binnen...

VValar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 18:05

Als jij je paard elke dag buiten zet, heb je ook geen last van gekke uitspattingen wanneer ze naar buiten komen. De blessures komen juist van die paarden die altijd binnen staan en dan in eens een half uurtje los gelaten worden.

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 18:10

mee eens,maar daar kan AdB natuurlijk niet veel mee omdat het zijn paarden niet zijn.Ik begrijp wel dat hij ze dan liever binnen laat staan.

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 18:34

runningkawa schreef:
Ik weet niet eens wie Xenophon is

Je weet toch dat ik geen boeken lees

Oeffff.
Xenophon was een erg belangrjke veldheer die een aantal klassieke boeken heeft geschreven. Zijn minst bekende is een boek over paardhouden en -rijden doch het is bij diepergaande kenners van de hippologie wel heel bekend.
Een bij studenten klassieke talen, filosofie enkrijgskunde bekender werk over de rol van de veldheer kent ook veel interessante stukken over paarden maar dat werk is in de hippische wereld weer onbekend.
Het paardenboek dateert uit circa 385 voor Christus.

Zijn raad over de hoeven en de rest van het onderstel is eenvoudig. Laat het paard opgroeien op oneffen kei-ondergrond en mik een paar karrenvrachten vuist- tot kinderhoofd grote keien in de wei zodat het bomzeker wordt.
Ook op stal niks zacht strooisel maar KEIEN!

Ik heb fotos van hoe mijn paarden 24-7 in (relatief) alle vrijheid op lopen te dollen, van de ondergrond en heb die getiteld

Xenophons wei.

Afbeelding

Mijn paarden galopperen over keien bergop, bergaf alsof het normaal is want het is voor hen normaal.
Zorro, ons een paar weken oude voskleurige hengstveulen, galoppeert ook zonder mankeren dwars over de keien.
Reken er maar op dat ze recht, zeker en stabiel zijn.

Ik zou zeggen dat je het boek maar eens moet lezen. Staat niet in mijn top 5, maar leerzaam is het zeker. De oude vertrouwde uitvoering van J.A.Allen is nog steeds de beste en gewoon via Amazon.co.uk te koop.

HC

guusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 19:28

mizzpoez schreef:

Ik schreef hier kort dat AdB vindt dat paarden
die bezig zijn met de training

, dus het rechtrichten, binnen moeten staan. Dus als je een rechtgericht paard hebt die je traint, mag deze best naar buiten. Als je een gebogen paard hebt en er verder niet mee traint, dan mag deze ook best naar buiten. Het gaat puur om de paarden die bij hem in training staan.

Dat is iid de mening van abd. Hij zegt dat een paard in de wei direct weer zijn eigen buiging/ houding aanneemt en als ie in die houding lekker gaat rondrennen is al je rechtricht werk op die dag weer voor niks geweest...

Ben het zelf absoluut niet met hem eens...

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 22:02

Citaat:
Hij zegt dat een paard in de wei direct weer zijn eigen buiging/ houding aanneemt en als ie in die houding lekker gaat rondrennen is al je rechtricht werk op die dag weer voor niks geweest...

Ondanks dat ik ook vind dat paard gewoon buiten hoort kan ik hier wel een kleine kern van waarheid in vinden.

Mijn paarden lopen gewoon altijd buiten ook na de lessen van antoine de bodt. Als ik hem opsluit maak ik hem zeker niet blij.

Een paard dat stress heeft als ie buiten loopt heeft gewoon nooit een leven in de groep meegemaakt en dus in mijn ogen een sociale achterstand.

baudyh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 22:42

ik vindt dat onzin,net of een paard op stal wel rechtgericht blijft staan.Die zakt toch ook weer terug in zijn eigen houding.

Ik geloof dat als je de nederlandse paarden in zo'n keien wei zet,ze allemaal hun benen breken.Maar ik denk wel dat het goed is.Heb in portugal ook op paardjes gereden die klommen als berggeiten en nooit wat hadden aan die benen.

Iejoortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 09:00

[quote]Ik begrijp wat je zegt. Maar het paard waar jij hebt over heeft, was dus waarschijnlijk niet kreupel door zijn HKO/atrose (zoals jij al zegt). Als een trainingmethode zoals de Bodt dan voor jou de uitkomst biedt; prima! Maar wat ik bedoel is dat de Bodt ook predict een juiste trainingmethode te hebben voor paarden die wél kreupel zijn door HKO/atrose. En jij geeft nu net aan, net als ik, dat zoiets niet mogelijk is.

Antoine zegt dat dit mogelijk is en je kunt zien en ervaren, dat dit mogelijk is als je naar de verschillende paarden kijkt, die bij hem in training komen. Heb zelf een haflinger van een klant met aan beide voorbenen hko4 getraind volgens deze methode. Paard liep stok en stok kreupel. Liep spaanse pas linksvoor, enorm kort rechtsvoor, linksachter kwam nauwelijks naar voren, zo rechtsgebogen. Kortom een paard, waar je eigenlijk niet op zou gaan zitten als je het ziet.

Binnen no time zag je het dier fysiek en mentaal veranderen. Ze liep overigens 24/7 op de wei en ook daar zette deze fysieke en mentale verbetering zich voort.

Gr. Pien

Iejoortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 09:05

[quote]Anjatjeuh schreef:
Het longeren op deze manier is ook een manier om recht te richten volgens Adb. Waarom moeten onder het zadel de handen dan zo hoog, als het aan de longe blijkbaar wel mogelijk is om met hulpen van heel laag (zo laag krijg je je handen niet eens als je erop zit) dit te doen?

Iedereen, elke ruiter loopt hier in het longeren tegenaan. Je verbreekt altijd de lijn elleboog - bit of je nu volgens de AdB methode rijdt of een andere. Het zou natuurlijk ideaal zijn als je een mechanisme zou ontwikkelen, waarbij de longes van hoogte zouden kunnen veranderen al naar gelang de positie van het paarden hoofd. Soms wordt je gewoon beperkt door wat er voorhanden is.

Gr. Pien

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 09:08

Iejoortje

Zou je aub de quotes en je antwoorden in 1 bericht willen plaatsen?

guusje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 09:11

@iejoortje : volgens mij heb jij de discussie tussen vvalar en mij niet helemaal gevolgd....

Wij komen tot de conculsie dat breuken, scheuren en gaten in botten nimmer herstellen door een andere trainingsmethode (en dat weet adb ook ).

Wat ook nog wel eens wil voorkomen is dat op de foto´s verwijde bloedkanalen aangezien worden voor gaten in het bot. Als het been waarop deze verwijde bloedkanalen door training weer ontlast wordt, vernauwen die bloedkanalen en zijn de gaten (die eigenlijk verwijde bloedkanalen zijn) kleiner geworden of verdwenen op de foto.
Volgens mij is er op bokt iemand met een paard waarbij dat het geval was.

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 09:30

baudyh schreef:
Ik geloof dat als je de nederlandse paarden in zo'n keien wei zet,ze allemaal hun benen breken.

Minimaal alle pezen scheuren ja.
Dat betekent echter ook dat onze paarden op diep klapzand of op spekglad gras op klei geen enekel probeleem hebben. Ik ga ook met snneeuw op bevroren paden en wegen gerust in draf en galop, zelfs in galop bergaf. De moraal van dit verhaal is dat paarden die altijd maar verwend woden met weides als biljartlakens en zacht opstroeisel in de stal, nooit kleerscheuren van het ravotten mogen oplopen, verzin het maar, kasplantjes zijn.

Nog steeds weet ik niet wat AdB ZELF zegt en wat zijn logica is.
Kikkuli stelt dat een paard na een trainingsblok rust nodig heeft om zoewel lichamelijk als geestelijk te groeien na de belasting. Afhankelijk van het getrainde is de rustpoze korter of langer.
De methode laat het gangwerk van het paard ook goed ontwikkelen want het is principieel allemaal eerst onbelast. pas als dat onbelast goed zit, gaat hij belast verder. Ik onderschrijf dat. Ik heb nu drie paarden door de hele methode gehaad. Ok, wat zijn nu drie paarden? Niet veel en wellicht voor anderen geen bewijs. Voor mij is het genoeg dat ik hun gangwerk enorm heb zien verbetere, de conditie absurd verbeterd is, er nul blessures of gedwongen pauzes geweest zijn en ze allemaal naadloos gevorderd zijn.
Het is bewezen dat de last van de ruiter stress veroorzaakt en een paard daarom iets nieuws of iets anders het beste onbelast aangeboden kunnen krijgen. Onbelast verankerd moeten hebben voor je na een rustpauze belast verder gaat.

Ik heb het idee dat AdB in deze richting denkt en het in een voor de moderne consument-ruiter een hapklaar brok te verkopen.
Zijn aanpak trekt klanten terwijl ik met mijn kennis van Kikkuli NIEMAND bereid krijg deze investering te doen terwijl het wel de moeite waard is.

HC

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 10:32

baudyh schreef:
Ik geloof dat als je de nederlandse paarden in zo'n keien wei zet,ze allemaal hun benen breken.Maar ik denk wel dat het goed is.Heb in portugal ook op paardjes gereden die klommen als berggeiten en nooit wat hadden aan die benen.

Hier heb je een belangrijk punt!

Hier staan klinieken vol met paarden met beenproblemen. Ik ben er van overtuigd dat als je paarden onder ruwere omstandigheden houdt, veel buiten en een keienpad, paarden veel gezonder zouden zijn.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 10:33

Mee eens K heb helaas geen rotsblokkengrond in de achtertuin....

On topic?

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 11:56

Cer schreef:
Mee eens K heb helaas geen rotsblokkengrond in de achtertuin....

Dus? Is dit hetzelfde als, ja ik weet dat mijn paard buiten hoort maar heb nu eenmaal geen grond? Ja maar = nee want.

Lees wat Xenophon daarover schrijft of geef ik dat weer eens voor de k zijn k weer? Enneh, dit IS on topic, dit GAAT over beenblessure voorkomen.

HC

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 11:57

Zijn die iel gebouwde KWPN pootjes daar wel op gebouwd?
ook al zijn ze het gewend?