DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

VValar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 20:25

Volgens mij is het gezichtsveld van het paard meer op de zijkant gericht, ipv op de grond zoals dit plaatje laat zien. Klopt dus niet helemaal...

Oretha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 20:28

VValar schreef:
Volgens mij is het gezichtsveld van het paard meer op de zijkant gericht, ipv op de grond zoals dit plaatje laat zien. Klopt dus niet helemaal...

Wat klopt er niet aan, het zichtsveld is ook naar de zijkanten. Zover ziet een paard dus. Het is in een piramidevorm getekend

VValar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 20:30

Nee het is getekend in piramide vorm richting de grond. Het paard ziet meer aan de zijkanten van zijn gezichtsveld, dat staat er niet op. En als je dan de plaatjes gaat vergelijken, zit er eigenlijk niet zo veel verschil in.

henkb

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 20:32

@HNS: Je hoeft niet te onderbouwen dat het paard niet zien kan waar het gaan kan in zo'n houding.

Dus niet interpreteren als dat ze het wel kunnen

@HorseyFries: Dank voor de nog eens zeer uitgebreide toelichting!

Mireille1970

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 20:39

_tarja_ schreef:
Gezichtsvelden paarden, normale houding, hals strekken en LDR

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Deze kegel is te klein. Op alle 3 de plaatjes.

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 20:41

Mireille1970 schreef:
_tarja_ schreef:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Waar bazeer je dat op?

Oretha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 20:42

VValar schreef:
Nee het is getekend in piramide vorm richting de grond. Het paard ziet meer aan de zijkanten van zijn gezichtsveld, dat staat er niet op. En als je dan de plaatjes gaat vergelijken, zit er eigenlijk niet zo veel verschil in.

Niet zo veel verschil??? Ik zie toch duidelijk iets heel anders

VValar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 20:42

Ja en dat komt omdat die kegels niet kloppen.

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 20:45

AstraGirlie schreef:
Ik vind het er gewoon niet vriendelijk uitzien, alhoewel het waarschijnlijk wel bijdrage levert aan de topsport. Anders zou ze niet winnen. Maar ik vind het geen voorbeeld van ontspanning, en ik betwijfel of paarden het ontspannend vinden....

Via ontspanning door inspanning naar aanspanning...

Je betwijfelt het maar hebt er geen ervaring in, waarom geloof je wel de één en niet de ander ?

Oretha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 20:45

VValar schreef:
Ja en dat komt omdat die kegels niet kloppen.

Wat klopt er dan niet aan? het czicht van de zijkanten volgens jou? Maar je zegt net dat je bijna geen verschil ziet en nu geef je me gelijk dat IK wel veel verschil zie? (niet banketstaaf bedoeld hoor, maar tis me ff onduidelijk)

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 20:47

_tarja_ schreef:
_tarja_ schreef:

http://i30.photobucket.com/albums/c343/ ... .gif[/img]

Waar bazeer je dat op?

Het gezichtsveld is geen ronde kegel maar een ovale kegel die verder terug gaat (richting onderbeen ruiter) en verder naar voren. Dat impliceert dat ze in geen enkele optie ooit RECHT voor zich zien, alleen schuin naast zich, en daar lopen ze niet naartoe...

VValar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 20:49

_tarja_ schreef:
Wat klopt er dan niet aan? het czicht van de zijkanten volgens jou? Maar je zegt net dat je bijna geen verschil ziet en nu geef je me gelijk dat IK wel veel verschil zie? (niet banketstaaf bedoeld hoor, maar tis me ff onduidelijk)

Wat snap je er niet aan dan?
De kegels kloppen imo niet. Ze zijn te klein en omvatten de zijkant vh gezichtsveld van het paard niet. Daar lijkt me dat het paard meer ziet, dan rechtstreeks naar beneden. Dus als je die kegels wél kloppend zou tekenen, zou er tussen de paarden niet zo veel verschil zitten.

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 20:50

Naar mijn mening is het ook een ovale kegel en is ie niet helemaal rond. Daarnaast zie ik ook duidelijk een beeld dat naar de zijkanten is gebracht, dat zie je duidelijk op het laatste plaatje.

VValar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 20:51

Nee op het laatste plaatje kijkt hij nog steeds naar benenden, tegen zijn benen aan. Denk echt niet dat het paard de gehele training tegen zijn benen loopt te loeren.

AstraGirlie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 20:51

Mireille, voor mij is geen kwestie van de één of ander geloven, ik ga gewoon af op verschillende video's en videofragmenten die ik heb gezien. En nee, ik heb er geen ervaring in, maar om paarden objectief te beoordelen moet je geen grandprix rijden.

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 20:52

[gezichtsveld paard] Volgens mij is dit een wat beter en duidelijker plaatje...hoe je dat verder uitlegt naarmate een paard zijn hoofd lager en dieper zet, daar begin ik niet aan.

Oretha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 20:57

VValar schreef:
_tarja_ schreef:

Wat snap je er niet aan dan?
De kegels kloppen imo niet. Ze zijn te klein en omvatten de zijkant vh gezichtsveld van het paard niet. Daar lijkt me dat het paard meer ziet, dan rechtstreeks naar beneden. Dus als je die kegels wél kloppend zou tekenen, zou er tussen de paarden niet zo veel verschil zitten.

nogmaals de beelden latren ook duidelijk het zichtsveld vanuit de zijkanten zien. We verschillen daarin van mening. Deze plaatjes laten het beeld zien van een paard dat als het ware óntspannnen' uit zijn ogen kijkt. Paarden die LDR getraint worden hebben vaak ook meer bespiering boven hun oog omdat ze moeite moeten doen om te zien wat er om hun heen gebeurd, omdat hun hoofd zo diep tussen de benen zit. Moet je zef maar eens je kin op je borst leggen en kijken wat er om je heen gebeurd, dan voel je de spier boven je oog werken.
Laatst bijgewerkt door Oretha op 18-06-06 20:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Oretha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 20:58

VValar schreef:
Nee op het laatste plaatje kijkt hij nog steeds naar benenden, tegen zijn benen aan. Denk echt niet dat het paard de gehele training tegen zijn benen loopt te loeren.
neej idd...vandaar de bespiering boven hun oog wat ik net uitlegde.

VValar

Re:

Kijk anders naar het plaatje van Ekkie

Mireille1970

Re:

AstraGirlie schreef:
Mireille, voor mij is geen kwestie van de één of ander geloven, ik ga gewoon af op verschillende video's en videofragmenten die ik heb gezien. En nee, ik heb er geen ervaring in, maar om paarden objectief te beoordelen moet je geen grandprix rijden.

Nee maar wel DIE paarden in de hand hebben gedurende wat jaartjes, om te zien en voelen of ze content zijn... en niet alleen de andere paarden (die dus niet zo gereden zijn)

VValar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 20:59

Nou voel mijn ogen niet trekken hoor als ik mijn kin op mijn borst leg haha

Oretha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 21:00

VValar schreef:
Kijk anders naar het plaatje van Ekkie

gedaan, maar dit is geen plaatje met de verschillende hoofdhoudingen. Wel duidelijk plaatje overigens.

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 21:00

Kijk anders maar naar het plaatje van ekkie, dan zie je wat ik bedoel... als je dan het hoofd opwaarts en neerwaarts en terug verplaatst verandert er niet zoveel in het zichtsveld. En het vertrouwen vangt de blinde spots op...

Oretha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 21:01

VValar schreef:
Nou voel mijn ogen niet trekken hoor als ik mijn kin op mijn borst leg haha

moet je dat is een minuut lang doen en dan naar voren willen kijken. Bij mij voel ik dat toch duidelijk trekken

VValar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 21:01

_tarja_ schreef:
gedaan, maar dit is geen plaatje met de verschillende hoofdhoudingen. Wel duidelijk plaatje overigens.

Maar aan de zijkant van het gezichtsveld verandert er dus niets, ongeacht hoofd/halshouding