Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
QQQQ schreef:Karl66 schreef:Net als niet elke WPNer hetzelfde is gebouwd, is ook niet elke Shire hetzelfde. Er zijn er genoeg met net zoveel kaakruimte als een "gemiddelde" WPNer. Wees dus gerust: LDR kan prima met Shires, Friezen, Groningers, etc, wat betreft de "ruimte".Een paard met hele zware kaken moet je niet LDR rijden, die heeft daar gewoon te weinig ruimte voor. Dus wat dat betreft is het een minder geschikte trainingstechniek voor een Shire denk ik. Maar Q heeft er toch al geen behoefte aan, dus dat zal hem waarschijnlijk terecht ook weinig uitmaken.
De foute dingen van die opmerkingen zijn dat Jippie niks weet van Shires en hoe die wel of niet onder het zadel te rijden zijn, en tevens niks weet over welke paarden ik wel of niet rijdt, en hoe. Ofwel, die opmerking was puur bedoeld om te zieken. Waarschijnlijk geldt dat voor al Jippie's opmerkingen in dit topic.
Jippie schreef:Met een tandem rij je geen tour de France
Met een McLaren rij je niet lekker over een bospad
Het kan allemaal wel maar ze zijn er niet voor gemaakt.
LDR is een methode gemaakt doorsportruiters gemaakt voor sportpaarden. Het is echt flauwekul te denken dat een systeem altijd en te allen tijde geschikt moet zijn voor ieder paard. En zo is het ook onzin om te denken dat ieder paard dressuur kan of moet kunnen lopen.
Dancie schreef:ik vind het er niet uitzien en de4 jury wilt toch opgericht zien beetje front erin en niet meer rond en diep
Karl66 schreef:Jippie, daar is al een ander topic over.
Jippie schreef:Met een tandem rij je geen tour de France
LDR is een methode gemaakt doorsportruiters gemaakt voor sportpaarden. Het is echt flauwekul te denken dat een systeem altijd en te allen tijde geschikt moet zijn voor ieder paard. En zo is het ook onzin om te denken dat ieder paard dressuur kan of moet kunnen lopen.
Karl66 schreef:Die link is al zo vaak genoemd, ik kan me niet voorstellen dat mensen die geïnteresseerd zijn in de voor- en nadelen van LDR die nog niet kennen. Het is het onderzoek van Weisshaupt.
Karl66 schreef:Het is een voorpublicatie van het uiteindelijke onderzoek en wat mij er zoals gewoonlijk bij Ulrike in tegenstaat is dat er bij haar van gemaakt wordt, dat het de vraag is of meer ruggebruik in dit geval gymnastisch is.
Jippie schreef:In de meer dan 5 jaar dat ik hier kom is dit onderwerp al minstens over 500 pagina's uitgekauwd. Keer op keer worden dezelfde argumenten aangehaald, het onbegrip blijft. De discussie blijft zich herhalen.
Zo lang mensen blijven harrewarren over een plaatje komen we niet tot de kern van de zaak: wat zijn nu de valkuilen van de diverse systemen en hoe kunnen we een vruchtbare kruisbestuiving laten plaatsvinden.
Jippie schreef:Dat lijkt mij héél logisch, aangezien -als het goed is- de klassieke training voor iedereen de basis is.Aanhangers van het klassieke rijden kenmerken zich in dit soort topics als felle tegenstanders van het LDR-rijden, terwijl ik nog
geen LDR aanhanger ben tegengekomen die op dezelfde manier het klassieke rijden verguist.
Jippie schreef:Jouw oordeel over je gesprekspartners is duidelijk het enige dat vast staat. Als je je discussiepartners bij voorbaat al zo ziet, is het inderdaad onzinnig om je in de discussie te mengen. Jij (en andere pro-LDRers) bent net zo weinig van je originele mening afgeweken als de anti-LDRers, dus ik denk dat we elkaar best als gelijke gesprekspartners moeten kunnen zien.Het spijt me zeer maar ik kan het niet opbrengen om de felle tegenstanders als gelijke gesprekspartners te zien,
hun oordeel staat toch al vast.
Karl66 schreef:Bij de klassieke ruiters gaat het bij het trainen om het trainen op zich waar een wedstrijdruiter traint om wedstrijden te winnen (wat voor alle duidelijkheid, voordat we daar weer op door gaan, in mijn ogen niet paardonvriendelijk hoeft te zijn).
Het verschil is uiteindelijk of je traint op wat een jury wil zien of dat je traint om een oefening volgens het klassieke boekje te kunnen doen.
QQQQ schreef:horseyfries schreef:Ik dacht dat ik toch een behoorlijk uitgebreid antwoord had gegeven op de vraag waarom Q? En die ging niet over "Olympische medailles"?
Ik krijg het gevoel dat je dat gewoon niet wilt lezen. Beetje jammer want met oogkleppen op dressuurrijden is lastig......
Ik heb in jouw antwoorden niets gezien dat het zo diep instellen als op de TS foto's verklaard. Een beetje dieper, een beetje ronder, nou wellicht, maar dit extreme? Daar heb ik jou, en niemand anders een goede rede voor zien geven
Edit:
Dus waar is DIT goed voor?
horseyfries schreef:Hoe kan ze dat nu nog testen? Hoeveel ronder kan ie komen? Wat is de waarde van het dusdanig focussen op die voorkant? In deze houding kan een paard alleen maar op de voorhand lopen. Het kan nooit de bedoeling zijn om dat actief te stimuleren.Dit is Imke op Melvin tijdens het Horse Event in Deurne. Zoals je kunt zien op de foto is het paard helemaal doorgesteld omdat ze zich ervan wil verzekeren dat het paard zich helemaal loslaat en op elke aanvraag nog verder rond komt. Daarna heeft ze dit paard terug opgericht en een prachtige kür op muziek laten zien met het neusje voor de loodlijn. Als je erbij was geweest had je kunnen zien welk effect het had, het paard werd gedurende het losrijden steeds losser en begon steeds beter te lopen. DAAR IS DIT GOED VOOR!
horseyfries schreef:Ik zie ook dat dit niet het ideale moment is voor de galopfoto, maar de hoofd-halshouding kan je wel prima beoordelen, want die blijft stabiel.Verder wil ik er weer op wijzen dat ook deze foto weer is genomen op het slechts mogelijke moment in galop, namelijk het dalende moment, waarop elk paard in welke houding dan ook gereden er belachelijk uitziet. Goede fotograven en mensen die goede foto's uitzoeken zoeken altijd precies het tegenovergestelde moment uit, namelijk van de opwaartse sprong in de galop.
Jippie schreef:Karl66 schreef:Jippie, daar is al een ander topic over.
In de meer dan 5 jaar dat ik hier kom is dit onderwerp al minstens over 500 pagina's uitgekauwd. Keer op keer worden dezelfde argumenten aangehaald, het onbegrip blijft. De discussie blijft zich herhalen.
Zo lang mensen blijven harrewarren over een plaatje komen we niet tot de kern van de zaak: wat zijn nu de valkuilen van de diverse systemen en hoe kunnen we een vruchtbare kruisbestuiving laten plaatsvinden.
Aanhangers van het klassieke rijden kenmerken zich in dit soort topics als felle tegenstanders van het LDR-rijden, terwijl ik nog geen LDR aanhanger ben tegengekomen die op dezelfde manier het klassieke rijden verguist. Het spijt me zeer maar ik kan het niet opbrengen om de felle tegenstanders als gelijke gesprekspartners te zien, hun oordeel staat toch al vast.
Citaat:Dit is dus een statement waar het al fout gaat. Imo is de methode nooit in een GOEDE variant toe te passen daar ik de methode geen methode vind om meest uiteenlopende redenen. Laten we zeggen meer een "rijvaardige-Truuk" vind als rijtechnisch correct, en onderbouwd. Kort gezegd rijtechnisch correct onderbouwd is in eerste instantie een dragend paard en vooral als eerste belang een Ontspannen paard waarmee met liefde (samen)gewerkt kan en samengewerkt wordt.
Degenen die dan beweren dat wanneer de methode "juist" zou uitgevoerd worden dan wel niet door de "prof" imo ook niet eens kan doorlichten ofwel de methode dan zo goed zou zijn!
Dan zeg ik eerder laat Anky lekker Anky zijn en de co-schappen die mede verantwoordelijk zijn voor het verspreiden van deze "methode".
Het foute is ook nog eens dat het beloont word dmv het "wedstrijd-systeem" dat(hedendaags) de ronde gaat.
Er is zoveel op en aan te merken zeer zeker ook buiten LDR/Rollkur of Hyperflexie hoe je het ook wilt noemen, maar commercie is schijnbaar belangrijker. De imo klassieke-training vergt jaren, LDR in de vorm zoals ik hem zie die altijd en altijd (zeer)diep word uitgevoerd en altijd zwaar achter de loodlijn versnelt het proces door directe dwang.
Het idee al dat een 10 jarig paard Grandprix loopt zegt toch al genoeg? En talent zal het dier zeker hebben maar er bestaat ook nog zoiets als ontwikkeling en ruimte.
alano schreef:Jippie schreef:Met een tandem rij je geen tour de France
wie zegt dat een tinker of een shire geen sportpaard kan zijn? elk paard kan een sportpaard zijn!
Citaat:Dat ik de naam erbij zet is simpelweg omdat het te belachelijk voor woorden is dat de hoofden van Anky, Imke en Edward worden weggehaald. Alsof we ze dan niet zouden herkennen!
horseyfries schreef:Q, gelukkig heb je meer verstand van foto's dan Goofy, die mijn opmerking onzin vind. Dus Goofy, als jij een mooie foto van jezelf en je paard wilt in galop dan kies jij dit moment in de galop?? Héél apart!
Ulevel, dat jij aan de kant zat en niet onder de indruk was terwijl je op een stoel zat in plaats van op een paard zegt meer over jou dan over de combinatie.