Foto's analyseren volgens de biomechanica

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
996981
Berichten: 9940
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 15:57

Janneke2 schreef:
Citaat:
Voor mij is er geen probleem. Ik denk dat ik persoonlijk prima kaf van koren kan scheiden. Het kwalijke vind ik met name de “revalidatiemethoden”. Mensen die pretenderen paarden met chronische kreupelheden en gebreken (denk aan hoefkatrolontsteking en artrose) weer goed te krijgen. Dat is meestal alles ten behoeve van de gezondheid van het paard. Veelal is dat ten behoeve van het plezier van de ruiter, die nog geen afscheid kan doen van het rijplezier met zijn kapotte maatje en alle mogelijke methoden aangrijpt om het paard te kunnen blijven gebruiken.

In sommige gevallen is een paard gewoon stuk. Als dat komt door rijderij en je hebt niet ergens gaandeweg gevoeld dat er iets niet klopte, ga je een paard niet kunnen revalideren cq gezond houden met een andere methode.


Soms is een paard inderdaad niet meer te revalideren, dat klopt.
Soms wel, het verschil is niet achter een scherm te zien.

Maar als we het hebben over rijden en laat ik efkes zeggen 'revaliderend rijden'
(en gesteld dat het medisch kan / verantwoord is) -
waar zit m dan de kwalijkheid...?

Goed bewegen onder de ruiter kan een paard goed gezond houden -
en met wat 'toeters en bellen' (scans: wat kunnen de pezen de komende tijd aan? - dat soort zaken) gezond maken.

(Daarna komt uiteraard de vraag 'wat is dus goed rijden?')

Goed rijden, is zo rijden dat je geen behoefte hebt aan een methode die gericht is op revalidatie, omdat je paarden niet door jouw toedoen (rijderij) geblesseerd raken :)

knollentuin
Berichten: 10429
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 16:27

Janneke2 schreef:
Voor mij is er geen probleem. Ik denk dat ik persoonlijk prima kaf van koren kan scheiden. Het kwalijke vind ik met name de “revalidatiemethoden”. Mensen die pretenderen paarden met chronische kreupelheden en gebreken (denk aan hoefkatrolontsteking en artrose) weer goed te krijgen. Dat is meestal alles ten behoeve van de gezondheid van het paard. Veelal is dat ten behoeve van het plezier van de ruiter, die nog geen afscheid kan doen van het rijplezier met zijn kapotte maatje en alle mogelijke methoden aangrijpt om het paard te kunnen blijven gebruiken.

In sommige gevallen is een paard gewoon stuk. Als dat komt door rijderij en je hebt niet ergens gaandeweg gevoeld dat er iets niet klopte, ga je een paard niet kunnen revalideren cq gezond houden met een andere methode.


Soms is een paard inderdaad niet meer te revalideren, dat klopt.
Soms wel, het verschil is niet achter een scherm te zien.

Maar als we het hebben over rijden en laat ik efkes zeggen 'revaliderend rijden'
(en gesteld dat het medisch kan / verantwoord is) -
waar zit m dan de kwalijkheid...?

Goed bewegen onder de ruiter kan een paard goed gezond houden -
en met wat 'toeters en bellen' (scans: wat kunnen de pezen de komende tijd aan? - dat soort zaken) gezond maken.

(Daarna komt uiteraard de vraag 'wat is dus goed rijden?')[/quote]
Goed rijden, is zo rijden dat je geen behoefte hebt aan een methode die gericht is op revalidatie, omdat je paarden niet door jouw toedoen (rijderij) geblesseerd raken :)[/quote]

Het laatste ben ik het mee eens,al is het altijd lastig on dat te erkennen of herkennen, het zal geregeld zo zijn dat een paard dat gecompenseerd beweegt door 'slechte rijderij' een x niet rad uit de wei of paddock komt met bv een peesblessure , en dan is al snel de conclusie hij heeft een verkeerde beweging gemaakt- vaak is t zo dat de overbelasting opgebouwd wordt en het een x knapt . ik lees al een tijd mee, heb weinig tijd om te reageren.
Wat mij opvalt is dat iedereen het erover heeft hoe een paard moet gaan , maar ik mis de houding en zit en balans van de ruiter en de invloed daarvan op de beweging van een paard.

manubres

Berichten: 2797
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-22 16:40

Avalanche81 schreef:
Paard aan de lange teugel loopt heel netjes zo.

Maar je gaat er idd dan ook niet continu met die zweep achteraan jagen.
Paarden gaan vaak zoveel fijner door het lijf lopen als we ze niet lastig vallen met continu been geven, of continu dat kneden in de teugels. John Swaab riep vroeger: ieder paard geeft na op een bijzetteugel, en dat is echt zo. Met een zachte elastische verbinding zet je ze ook niet op de rem.


Bij afbuigen op een bijzetteugel denk ik niet gelijk aan nageeflijkheid. Het buigt af voor druk, maar dat kan ook alleen vanuit de hals/nek komen en hoeft niet een nageeflijkheid vanuit de achterhand betekenen.

@Elise2 Het is inderdaad een leuke manier van werken. Begin er steeds handiger in te worden en dan wordt het ook echt leuk om te doen en het is ook nog eens goed voor mijn conditie :D
De foto is inderdaad een momentopname, maar wel eentje van de draagfase van de draf. Je zit daarbij dat de koot van het dragende achterbeen meer doorbuigt dan van het dragende voorbeen. Ze draagt dus meer gewicht op de achterhand. Maar om echt tot verzameling te komen moet ze actiever in het achterbeen zijn, zich meer oprichten en haar bekken meer kantelen :o

996981
Berichten: 9940
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 16:45

manubres schreef:
Avalanche81 schreef:
Paard aan de lange teugel loopt heel netjes zo.

Maar je gaat er idd dan ook niet continu met die zweep achteraan jagen.
Paarden gaan vaak zoveel fijner door het lijf lopen als we ze niet lastig vallen met continu been geven, of continu dat kneden in de teugels. John Swaab riep vroeger: ieder paard geeft na op een bijzetteugel, en dat is echt zo. Met een zachte elastische verbinding zet je ze ook niet op de rem.


Bij afbuigen op een bijzetteugel denk ik niet gelijk aan nageeflijkheid. Het buigt af voor druk, maar dat kan ook alleen vanuit de hals/nek komen en hoeft niet een nageeflijkheid vanuit de achterhand betekenen.

@Elise2 Het is inderdaad een leuke manier van werken. Begin er steeds handiger in te worden en dan wordt het ook echt leuk om te doen en het is ook nog eens goed voor mijn conditie :D
De foto is inderdaad een momentopname, maar wel eentje van de draagfase van de draf. Je zit daarbij dat de koot van het dragende achterbeen meer doorbuigt dan van het dragende voorbeen. Ze draagt dus meer gewicht op de achterhand. Maar om echt tot verzameling te komen moet ze actiever in het achterbeen zijn, zich meer oprichten en haar bekken meer kantelen :o

Je conclusie dat het paard draagt, omdat de koot meer doorveert, is veel te kort door de bocht. Hoever een koot doorveert heeft o.a. te maken met de lengte van de koot en de hoek. Een paard wat achter weker is gekoot dan achter kan een vertekend beeld geven. Andersom dito.

Het gaat om het hele beeld.

manubres

Berichten: 2797
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Foto's analyseren volgens de biomechanica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-22 16:52

En toch zegt het meer dan je denkt....

996981
Berichten: 9940
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 16:59

manubres schreef:
En toch zegt het meer dan je denkt....

Heb je een standfoto van dit paard?

manubres

Berichten: 2797
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-22 17:17

996981 schreef:
manubres schreef:
En toch zegt het meer dan je denkt....

Heb je een standfoto van dit paard?



Afbeelding

996981
Berichten: 9940
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 17:19

manubres schreef:
996981 schreef:

Heb je een standfoto van dit paard?



[ [url=m/jkJa94.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dankje! Heb je ook eentje van het hele paard, uit een rechte hoek, liefst op harde ondergrond? :) Hier lijkt hij enorm koehakkig

manubres

Berichten: 2797
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-22 17:23

Nee, sorry...heb ik niet. Maar ze is niet koehakkig, al lijkt dat hier mss omdat rechtsachter wat verdraaid staat. Maar dacht dat het om de koten ging?

996981
Berichten: 9940
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 17:25

manubres schreef:
Nee, sorry...heb ik niet. Maar ze is niet koehakkig, al lijkt dat hier mss omdat rechtsachter wat verdraaid staat. Maar dacht dat het om de koten ging?

Juist dat is moeilijk te beoordelen op een zachte ondergrond met een weggedraaid achterbeen

manubres

Berichten: 2797
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-22 17:30

996981 schreef:
manubres schreef:
Nee, sorry...heb ik niet. Maar ze is niet koehakkig, al lijkt dat hier mss omdat rechtsachter wat verdraaid staat. Maar dacht dat het om de koten ging?

Juist dat is moeilijk te beoordelen op een zachte ondergrond met een weggedraaid achterbeen


Maar je kan wel zien dat ze geen lange weke koten heeft en dat achter toch vrij hetzelfde is als voor :D

liespr

Berichten: 283
Geregistreerd: 21-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 18:54

ik zie hier de volgende begrippen voorbij komen en wil even kort aanhaken (ik lees normaal stil mee),

mijn paard is hypermobiel, vastgesteld door de dierenarts én erkent door de fysio, én zelfs door de tandarts. Waar aan merkte ik dat? Hij kan heel erg hangen in de gewrichten en vindt moeilijk zijn balans, kan geen rechte lijn lopen. Hij is buitengewoon slap en week, dit zie je bijvoorbeeld ook aan een gebrek aan afdruk in draf: vanwege het weke en slappe gebeuren kan hij moeilijk afzet maken in het achterbeen. Hier zie je dan ook dat de kogel in de achterbenen heel ver door veert. Hij verzamelt heus niet perse, de banden zijn gewoon lang, in beweging is dat natuurlijk pas zichtbaar. Er is bij hem in ieder geval ook absoluut geen sprake van enorme bewegingen, dan raakt het hele lijf echt de kluts kwijt want alle schakeltjes en bandjes en kunnen elkaar maar moeilijk vinden. Het is beter geworden naarmate hij ouder werd, dan worden lichamen vaak sowieso stijver, in zijn geval best gewenst. Maar het heeft hem, vooral toen hij jonger was, veel energie gekost en hij krijgt sneller spierpijn omdat de spieren meer werk moeten verrichten om te ondersteunen.

Maar goed, dat is mijn waarneming en ervaring, slechts gebaseerd op mijn eigen paard. :o

Janneke2

Berichten: 23085
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 20:28

996981 schreef:
Goed rijden, is zo rijden dat je geen behoefte hebt aan een methode die gericht is op revalidatie, omdat je paarden niet door jouw toedoen (rijderij) geblesseerd raken :)


Wat zal ik eens zeggen...?
Dit is een waarheid als een koe.

En ook een dooddoener.
Wel het doel benoemen (deed ik ook al, trouwens), maar niets zeggen over hoe of wat.
(Terwijl dat wel mijn vraag was.)

fransje23

Berichten: 15460
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 00:17

Elisa2 schreef:
Dat is natuurlijk super en ik ben er ook van overtuigd dat het voor alle paarden goed is om in het bos te lopen, op eigen benen en in een andere omgeving dan alleen de bak. Mijn ervaring is wel dat het heel paard eigen is hoe ze dat in het bos doen. Heb veel dressuurpaarden in het bos gereden, vaak al van jongs af aan waar echt de ene super voorzichtig was qua waar de benen neer gezet werden etc. en bij anderen maakte het echt niet uit hoe vaak ze al langs dezelfde route gekomen waren..ze struikelden altijd over dezelfde zaken als ik ze niet hielp met opletten. De voorzichtige dieren waren de vaak wat bangere dieren ook voorzichtiger met zichzelf leken.


Zat vandaag, tijdens een duinrit, nog even aan deze opmerking terug te denken. Maar is het niet bijzonder dat een vluchtdier als een paard geholpen moet worden om niet te struikelen in een bos in Nederland? Gaat er dan niet iets mis proprioceptie?

Janneke2

Berichten: 23085
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Foto's analyseren volgens de biomechanica

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 10:17

Ja, ergens is het 'bijzonder'.

In principe kan een dier dit uitstekend zelf, maar wellicht is het 'eruit gemendeld' (selectie op: 'zet je benen waar ik dat wil').

Of het proprioceptie is, of oog-hoef coördinatie, of vooruit kunnen plannen - ?

Elisa2

Berichten: 38079
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 10:18

Ach ik denk dat je er niet zo zwaar bij na moet denken, paarden verschillen ook gewoon net als mensen. Sommige mensen stoten ook om de haverklap wat omdat ze op andere dingen letten, bij paarden is dat imo niet anders. De ene blijft bijv. altijd over zijn staldrempel struikelen terwijl de ander dat nooit zal doen. Sommige zijn zuinig op zichzelf en anderen totaal niet.

Elisa2

Berichten: 38079
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 10:19

liespr schreef:
ik zie hier de volgende begrippen voorbij komen en wil even kort aanhaken (ik lees normaal stil mee),

mijn paard is hypermobiel, vastgesteld door de dierenarts én erkent door de fysio, én zelfs door de tandarts. Waar aan merkte ik dat? Hij kan heel erg hangen in de gewrichten en vindt moeilijk zijn balans, kan geen rechte lijn lopen. Hij is buitengewoon slap en week, dit zie je bijvoorbeeld ook aan een gebrek aan afdruk in draf: vanwege het weke en slappe gebeuren kan hij moeilijk afzet maken in het achterbeen. Hier zie je dan ook dat de kogel in de achterbenen heel ver door veert. Hij verzamelt heus niet perse, de banden zijn gewoon lang, in beweging is dat natuurlijk pas zichtbaar. Er is bij hem in ieder geval ook absoluut geen sprake van enorme bewegingen, dan raakt het hele lijf echt de kluts kwijt want alle schakeltjes en bandjes en kunnen elkaar maar moeilijk vinden. Het is beter geworden naarmate hij ouder werd, dan worden lichamen vaak sowieso stijver, in zijn geval best gewenst. Maar het heeft hem, vooral toen hij jonger was, veel energie gekost en hij krijgt sneller spierpijn omdat de spieren meer werk moeten verrichten om te ondersteunen.

Maar goed, dat is mijn waarneming en ervaring, slechts gebaseerd op mijn eigen paard. :o


Toch een goede post +:)+

Ik denk dat er te snel zaken geroepen worden als hypermobiliteit terwijl het in theorie eigenlijk iets heel anders inhoudt zoals goed te lezen is in deze post.

Elisa2

Berichten: 38079
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 10:23

996981 schreef:
manubres schreef:
@Elise2 Het is inderdaad een leuke manier van werken. Begin er steeds handiger in te worden en dan wordt het ook echt leuk om te doen en het is ook nog eens goed voor mijn conditie :D
De foto is inderdaad een momentopname, maar wel eentje van de draagfase van de draf. Je zit daarbij dat de koot van het dragende achterbeen meer doorbuigt dan van het dragende voorbeen. Ze draagt dus meer gewicht op de achterhand. Maar om echt tot verzameling te komen moet ze actiever in het achterbeen zijn, zich meer oprichten en haar bekken meer kantelen :o

Je conclusie dat het paard draagt, omdat de koot meer doorveert, is veel te kort door de bocht. Hoever een koot doorveert heeft o.a. te maken met de lengte van de koot en de hoek. Een paard wat achter weker is gekoot dan achter kan een vertekend beeld geven. Andersom dito.

Het gaat om het hele beeld.


Hier ben ik het wel mee eens, daarom zijn filmpjes zo waardevol..geeft aan hoe een paard een paard in elkaar zit EN het lijf gebruikt.

Ik kan wel zien dat ze iets op het achterbeen gezet is, maar of dat met behoud is van impuls en buiging in het achterbeen is zo niet te beoordelen. Ik zie in ieder geval niet dat ze meer gewicht op de achterhand draagt ten opzichte van de voorhand. In het meest gunstige geval gaat het wat meer naar horizontaal evenwicht.

Elisa2

Berichten: 38079
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 10:24

manubres schreef:
996981 schreef:

En toch zegt het meer dan je denkt....

Heb je een standfoto van dit paard?


Afbeelding


Ik zie een steil achterbeen, dit kan er zeker voor zorgen dat een paard moeilijker de hoeken verkleind in het achterbeen.

Elisa2

Berichten: 38079
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 10:31

knollentuin schreef:
Soms is een paard inderdaad niet meer te revalideren, dat klopt.
Soms wel, het verschil is niet achter een scherm te zien.

Maar als we het hebben over rijden en laat ik efkes zeggen 'revaliderend rijden'
(en gesteld dat het medisch kan / verantwoord is) -
waar zit m dan de kwalijkheid...?

Goed bewegen onder de ruiter kan een paard goed gezond houden -
en met wat 'toeters en bellen' (scans: wat kunnen de pezen de komende tijd aan? - dat soort zaken) gezond maken.

(Daarna komt uiteraard de vraag 'wat is dus goed rijden?')

Goed rijden, is zo rijden dat je geen behoefte hebt aan een methode die gericht is op revalidatie, omdat je paarden niet door jouw toedoen (rijderij) geblesseerd raken :)

Het laatste ben ik het mee eens,al is het altijd lastig on dat te erkennen of herkennen, het zal geregeld zo zijn dat een paard dat gecompenseerd beweegt door 'slechte rijderij' een x niet rad uit de wei of paddock komt met bv een peesblessure , en dan is al snel de conclusie hij heeft een verkeerde beweging gemaakt- vaak is t zo dat de overbelasting opgebouwd wordt en het een x knapt . ik lees al een tijd mee, heb weinig tijd om te reageren.
Wat mij opvalt is dat iedereen het erover heeft hoe een paard moet gaan , maar ik mis de houding en zit en balans van de ruiter en de invloed daarvan op de beweging van een paard.


Goed rijden is een paard beter maken en dan zou revaliderend rijden niet nodig hoeven zijn, mits het paard geen medische problematiek heeft wat een ander soort management nodig heeft. Bijv. artrose
Ik denk dat het niet zo zwart/ wit is allemaal, een goede ruiter maakt een paard niet stuk maar er spelen vaak ook nog wel andere factoren een rol zeker als de leeftijd toeneemt.

En inderdaad ook dit stuk wat knollentuin zegt, wat voor mij valt onder een stukje management en ook kan ontstaan door teveel piekbelasting (uur rijden) tov te weinig vrije beweging wat de pezen goed doorbloed houdt.

En ja, qua houding en zit van de ruiter heb je zeker een punt. Ik denk er nooit zo moeilijk over..als een ruiter kijkt waar hij/zij heen gaat. Een onafhankelijke zit heeft en een groot lichaamsbewustzijn, zorgen dat schouder, heup, hak een (lood)lijn is die naar beneden getrokken kan worden. Knikje in de ellebogen en duim rechtop dan ben je al een heel eind in mijn ogen. Ook een ruiter moet eigenlijk durchlassig zijn en loslaten qua spierspanning.
En zaken als scheefzitten..ja imo komt dat vaak omdat het paard scheef loopt, recht het paard recht en het zadel ligt recht en de ruiter zit recht. Als de ruiter er dan voor zorgt niet in te knikken in een zij dan ben je daar ook al weer een heel eind.

knollentuin
Berichten: 10429
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Foto's analyseren volgens de biomechanica

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 10:54

Eens Elisa, maar wat ik zie is dat als mensen hun best gaan doen on een paard een tempo richting of buiging willen laten maken ze gaan duwen,drukken, spannen , stoppen met ademhalen , terugwerken en noem maar op. Ruiters doen te veel en daardoor ontstaat weerstand waar het paard weer op reageert, ik zie er eerlijk maar weinig die zelf in balans en onafhankelijk zitten .

Elisa2

Berichten: 38079
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 11:03

Daar ben ik het ook helemaal mee eens, ik denk dan ook dat goed paardrijden begint met bewustwording van het eigen lichaam, gedrag, reacties etc. Simpel houden en vooral niet teveel doen inderdaad. Ook die ademhaling is een ontzettend waardevol instrument om mee te werken. Als de ademhaling goed en diep blijft, blijft een ruiter zacht en ontspannen. Gaat de ademhaling te hoog zitten dan wordt de spierspanning ook hoger waardoor de ruiter harder wordt en niet meer goed kan voelen, en het paard daar ook weer op reageert door zich harder en sterker te maken. Dit gebeurd vaak bij wedstrijden en als de prestatiedruk hoger wordt.

Eigenlijk best hele interessante materie ja als je er zo induikt.

Babootje

Berichten: 26625
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 11:05

fransje23 schreef:
Elisa2 schreef:
Dat is natuurlijk super en ik ben er ook van overtuigd dat het voor alle paarden goed is om in het bos te lopen, op eigen benen en in een andere omgeving dan alleen de bak. Mijn ervaring is wel dat het heel paard eigen is hoe ze dat in het bos doen. Heb veel dressuurpaarden in het bos gereden, vaak al van jongs af aan waar echt de ene super voorzichtig was qua waar de benen neer gezet werden etc. en bij anderen maakte het echt niet uit hoe vaak ze al langs dezelfde route gekomen waren..ze struikelden altijd over dezelfde zaken als ik ze niet hielp met opletten. De voorzichtige dieren waren de vaak wat bangere dieren ook voorzichtiger met zichzelf leken.


Zat vandaag, tijdens een duinrit, nog even aan deze opmerking terug te denken. Maar is het niet bijzonder dat een vluchtdier als een paard geholpen moet worden om niet te struikelen in een bos in Nederland? Gaat er dan niet iets mis proprioceptie?


Volgens mij is dat ook iets dat zich ontwikkelt. Bij jonge paarden het ik wel vaker het idee dat die niet weten waar hun benen zich bevinden. De een heeft dat meer dan de ander.
Bij onze jonge merrie heb ik nog een MEPP test gedaan met 3,5 jaar omdat ik haar opvallend lomp vond met zichzelf. Die hebben we nog een jaartje langer op de wei gehouden. En dat is helemaal goed gekomen.
Geen idee overigens hoe het werkt als er "echt' gevlucht moet worden.

pol013

Berichten: 9040
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 11:46

fransje23 schreef:
Elisa2 schreef:
Dat is natuurlijk super en ik ben er ook van overtuigd dat het voor alle paarden goed is om in het bos te lopen, op eigen benen en in een andere omgeving dan alleen de bak. Mijn ervaring is wel dat het heel paard eigen is hoe ze dat in het bos doen. Heb veel dressuurpaarden in het bos gereden, vaak al van jongs af aan waar echt de ene super voorzichtig was qua waar de benen neer gezet werden etc. en bij anderen maakte het echt niet uit hoe vaak ze al langs dezelfde route gekomen waren..ze struikelden altijd over dezelfde zaken als ik ze niet hielp met opletten. De voorzichtige dieren waren de vaak wat bangere dieren ook voorzichtiger met zichzelf leken.


Zat vandaag, tijdens een duinrit, nog even aan deze opmerking terug te denken. Maar is het niet bijzonder dat een vluchtdier als een paard geholpen moet worden om niet te struikelen in een bos in Nederland? Gaat er dan niet iets mis proprioceptie?


In het begin niet. Iedere nieuwe beweging moet je leren.
Als het om een paar eerste keren (van wat dan ook) gaat zou het me geen zorgen baren. Als het aanhoudt zeker wel.

Stel een paard is super in balans maar gaat voor het eerst met een ruiter er op naar het bos. Dat kan best even wennen en zoeken zijn. Dat je paarden tegen komt die niet anders gewend zijn dan vlakke perfecte bodems is wel een schraalte in de opleiding wat mij betreft. Maar raar is het niet dat je daar dan tegenaan loopt.

Dat zijn allemaal van die dingen die je tegen komt als je in een groep sport. Het ene lijf is het andere gewoon niet. De één heeft gruwelijk veel moeite met op 1 been staan. De ander kan een andere beweging weer heel moeilijk uitvoeren. Beide kunnen ze in iets anders juist weer uitblinken.
Ik ben op sommige punten heeeeel handig en flexibel en op andere loop ik volledig vast. Wat ik moet rekken/trainen om gezond te blijven is weer iets heel anders dan wat mijn buurvrouw moet doen.

Ik snap daarom nooit zo goed waarom je paarden allemaal op 1 hoop willen vegen.
Ik kan die beesten ook echt niet zien als 1 grote eenheidsworst.
Daarom kan ik me juist voorstellen dat de één meer vooruit moet bewegen en de ander meer terug . De ene vooral nooit achter de loodlijn zou moeten komen en de ander en heel veel baat bij kan hebben. Om maar wat voorbeelden
te noemen.

Ik kan dingen dubbel vouwen die voor andere mensen echt heel ongezond of contraproductief zouden zijn. Dan zie ik andere weer iets uitvoeren waar ik dan weer van denk auw auw, nooit van mijn leven. En wij zijn niet eens topsporters die heel heftig trainen en kwaliteiten die we hebben uitvergroten.

irmaz

Berichten: 4934
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 11:51

996981 schreef:
manubres schreef:
@Elise2 Het is inderdaad een leuke manier van werken. Begin er steeds handiger in te worden en dan wordt het ook echt leuk om te doen en het is ook nog eens goed voor mijn conditie :D
De foto is inderdaad een momentopname, maar wel eentje van de draagfase van de draf. Je zit daarbij dat de koot van het dragende achterbeen meer doorbuigt dan van het dragende voorbeen. Ze draagt dus meer gewicht op de achterhand. Maar om echt tot verzameling te komen moet ze actiever in het achterbeen zijn, zich meer oprichten en haar bekken meer kantelen :o


Je conclusie dat het paard draagt, omdat de koot meer doorveert, is veel te kort door de bocht. Hoever een koot doorveert heeft o.a. te maken met de lengte van de koot en de hoek. Een paard wat achter weker is gekoot dan achter kan een vertekend beeld geven. Andersom dito.

Het gaat om het hele beeld.

Elisa2 schreef:
Hier ben ik het wel mee eens, daarom zijn filmpjes zo waardevol..geeft aan hoe een paard een paard in elkaar zit EN het lijf gebruikt.


Ik kan wel zien dat ze iets op het achterbeen gezet is, maar of dat met behoud is van impuls en buiging in het achterbeen is zo niet te beoordelen. Ik zie in ieder geval niet dat ze meer gewicht op de achterhand draagt ten opzichte van de voorhand. In het meest gunstige geval gaat het wat meer naar horizontaal evenwicht.

Ik kan ook niet zien of het paard werkelijk meer gewicht op het achterbeen draagt, op de foto is de beweging al in de afdrukfase belandt. Wat ik wel zie is dat de achterkoot ver doorveert, deze doorvering zou ik verwachten op het moment wanneer de koot recht onder de knie is. Dat dit nu ver achter de knie is geeft mij het idee dat het paard zich uit elkaar duwt. Dat de niet dragende diagonaal al zo dicht bij de grond is geeft voor mij het idee dat het paard actiever zou mogen.