Goed topic, en interessante en ook leerzame discussie(s) zo

ik haak maar even aan, weet niet precies op wie allemaal, want er zijn zoveel interessante meningen! Ben sinds een week weer eindelijk aan het rijden, na een stop van ongeveer 10 jaar, kind geboren en zo meer - kent u dat ook?- ik reed af en toe nog wel eens, maar nou ja....life enzo. Nu sinds een tijd alweer (gaat natuurlijk nooit over) werd het ineens weer wat meer mogelijk voor me en heb ik zelfs eindelijk (financieel) uitzicht op een eigen paard

Maar in die 10 jaar tijd ook wel zo'n 15 kg aangekomen, ahum, en daar ben ik nu heel hard voor aan het werk, back to how it's supposed to be! Ik ben een lange ruiter, 1.90 m, en val nu dan dus ook in de curvy section met m'n 95 kg, dus ik weet dat ik te zwaar ben, bmi nu 26,6 (en gelukkig dalende

overigens de beste motivatie ooit!). Dat is dus over de eh, grens. Ik heb van te voren overlegd met de manege-houder en met mijn instructrice en ze vinden het beide verantwoord genoeg om me toch weer in het zadel te helpen op een bepaald paard dat me volgens hen kan handelen, het is een PRE ruin van ong. 1.62 m, het voelde goed in ieder geval. Mijn ideale gewicht is rond de 80 kg, dat was tijden lang geen probleem, maar ik was sowieso (al vanaf kinds af aan trouwens) al geen arabier- iele paardjes, laat staan pony-materiaal, dat kan dus ècht niet. Ik heb ook altijd argwaan gehad voor de mening van sommigen dat iemand van mijn postuur (ook met ideale gewicht trouwens) op een IJslander zou kunnen rijden, dat geloof ik gewoon echt niet, sorry. Ik heb een hele tijd een prachtige bijrijd-merrie gehad, kruising Fries/Gelders, van ong 1.63 m, dat ging prima - geen wedstrijden, het waren altijd buitenritten en lessen. Daarna een hele fijne KWPN-merrie van zo'n 1.73 m, ook prima, en ik het dus eens met degene die zei dat het niet alleen de grootte is, het gaat juist ook om de verhoudingen; ik geloof niet dat het alleen maar Shires en Comtois kunnen zijn als je groot/zwaar bent (daar heb ik perso ook niks mee eigenlijk, als rijpaard dan, verder prachtige dieren hoor!) Ik heb zeker de wijsheid niet in pacht, ik hoop dat ik genoeg ervaring heb om te zeggen dat ik me a) bewust ben (en werk aan) het feit dat ik nu nèt wel of nèt niet op een krachtig paard zou kunnen rijden ( en dan bedoel ik nu eerst alleen maar les rijden, want rust roest echt hoor

) en b) dat ik het in de gaten heb als het echt niet kan, of dat er iemand rondloopt met nog veel meer ervaring en kennis in huis die ik het kan vragen of die me uitlegt dat ik verkeerd bezig ben, ook al is dat natuurlijk niet leuk om te horen
(Overigens eigenlijk buiten topic, wat is volgens jou het ideale paard voor lange(re) ruiters?)
[ [url=m/dWCrqA.png]Afbeelding[/url] ]