Babootje schreef:denisesilver schreef:Wat wordt er dan bedoeld met rechtrichten Babootje? Wellicht weer een term die de een zo bedoelt en de ander zo, waar het uiteindelijk op uitdraait dat het dezelfde term is.
Recht stellen heeft meer te maken met sturen, tussen twee teugels en twee benen, voorhand voor de achterhanden in balans komen. Die voorwaarde - dat een paard in balans, recht tussen twee teugels en 2 benen etc kan lopen - moet er zijn om vervolgens recht richtende oefeningen te gaan uitvoeren, waardoor het paard meer (gelijke) bespiering en souplesse ontwikkelt. Dan kun je vervolgens naar meer verzameling.
denisesilver schreef:Verder, klinkt het gemaal over de achtertuinruiters nogal denigrerend en worden ze hier over een kam geschoren, wat niet helemaal fair is te noemen. Daarbij ga ik mee met wat iemand voor mij zegt; laten we het in klasses denken weglaten. Als we dan toch de dressuur aan het ontleden zijn.
Het is niet om denigrerend te doen, maar die meetmomenten zijn gewoon nodig om te weten of je goed traint.
Ruiters en amazones die echt heel ervaren zijn, die meer paarden van onbeleerd de basis (tot ZZZwaar) door hebben gereden of hoger kunnen die basis heel goed thuis erin rijden. Maar die zie je toch ook wel vaak starten, meestal vanaf het M om de paarden die toch vaak meer sensibel zijn te laten wennen aan de wedstrijden. Hun meetmomenten beginnen dan op een hoger niveau.
Kan je paard bv niet op de juiste manier hals strekken (d.w.z. ver genoeg zakken en niet op de voorhand donderen), dan is de aanleuning niet goed. Het is ontzettend moeilijk om dat allemaal goed te beoordelen en ervan te leren als je alleen maar 'in de achtertuin' rijdt. Net zoals je voor een kreupelheid beter ter beoordeling naar de veearts kunt gaan in plaats van dat je op je eigen oordeel af gaat.
Het in "klasses" beoordelen moet je juist niet weg laten want die klasses zijn verbonden aan het trainingsniveau en de leeftijd waarop het verantwoord is om dat te rijden.
denisesilver schreef:Overigens beginnen velen die in het B/L starten niet met een paard van 3/4, maar met een dier dat al wat heeft meegemaakt. Ik denk dat het aantal amateurs dat eens een paar proefjes meerijd vele malen groter is dan het aantal amateurs/(semi) profs die hun paard met 6 jaar in het Z (willen) hebben.
En als we het over leeftijd hebben. De maatstaf is niet dat een prof of semi prof het paard met 6 jaar in het Z wil hebben, de maatstaf is, dat het niet eerder mag. Dat er thuis een grijs gebied zit en dat niet iedereen zich daar thuis aan houd dat is evident, maar het principe is goed. Het mag gewoon niet eerder.
Maar het mag natuurlijk wel later. Voor de B starters met een ouder paard geldt gewoon de volgordelijkheid in training die voor oudere paarden net zo belangrijk is. Een recht gesteld en in balans gaand paard is ook als het ouder is een voorwaarde voor een stapje naar een hoger trainingsniveau.[/quote]
Dan begrijp ik wat rechtstellen is, maar nog niet wat je bedoelt met rechtrichten (en dat is mijn probleem waarschijnlijk, begrijpend lezen is niet mijn sterkste punt).
In hoeverre zijn die meetmomenten betrouwbaar als, wat eerder is genoemd, een getalenteerd paard hoger scoort dan een paard dat gewoontjes is, maar wel een betere basis heeft.
Verder had ik nog wat dingetjes, maar ik ben slecht in mezelf verwoorden vandaag, dus daar zie ik van af.
Overigens zie ik als ruiter niet het nut van meetmomenten wat betreft zien of je op de juiste weg zit. Ik analyseer liever mijn eigen filmpjes, heus niemand kritischer dan ikzelf. Wedstrijden zijn leuk ter afwisseling van je training, als doel om ergens naartoe te werken en voor het papier van je merrie