Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 16:25

Babootje schreef:
denisesilver schreef:
Wat wordt er dan bedoeld met rechtrichten Babootje? Wellicht weer een term die de een zo bedoelt en de ander zo, waar het uiteindelijk op uitdraait dat het dezelfde term is.

Recht stellen heeft meer te maken met sturen, tussen twee teugels en twee benen, voorhand voor de achterhanden in balans komen. Die voorwaarde - dat een paard in balans, recht tussen twee teugels en 2 benen etc kan lopen - moet er zijn om vervolgens recht richtende oefeningen te gaan uitvoeren, waardoor het paard meer (gelijke) bespiering en souplesse ontwikkelt. Dan kun je vervolgens naar meer verzameling.

denisesilver schreef:
Verder, klinkt het gemaal over de achtertuinruiters nogal denigrerend en worden ze hier over een kam geschoren, wat niet helemaal fair is te noemen. Daarbij ga ik mee met wat iemand voor mij zegt; laten we het in klasses denken weglaten. Als we dan toch de dressuur aan het ontleden zijn.

Het is niet om denigrerend te doen, maar die meetmomenten zijn gewoon nodig om te weten of je goed traint.
Ruiters en amazones die echt heel ervaren zijn, die meer paarden van onbeleerd de basis (tot ZZZwaar) door hebben gereden of hoger kunnen die basis heel goed thuis erin rijden. Maar die zie je toch ook wel vaak starten, meestal vanaf het M om de paarden die toch vaak meer sensibel zijn te laten wennen aan de wedstrijden. Hun meetmomenten beginnen dan op een hoger niveau.

Kan je paard bv niet op de juiste manier hals strekken (d.w.z. ver genoeg zakken en niet op de voorhand donderen), dan is de aanleuning niet goed. Het is ontzettend moeilijk om dat allemaal goed te beoordelen en ervan te leren als je alleen maar 'in de achtertuin' rijdt. Net zoals je voor een kreupelheid beter ter beoordeling naar de veearts kunt gaan in plaats van dat je op je eigen oordeel af gaat.
Het in "klasses" beoordelen moet je juist niet weg laten want die klasses zijn verbonden aan het trainingsniveau en de leeftijd waarop het verantwoord is om dat te rijden.

denisesilver schreef:
Overigens beginnen velen die in het B/L starten niet met een paard van 3/4, maar met een dier dat al wat heeft meegemaakt. Ik denk dat het aantal amateurs dat eens een paar proefjes meerijd vele malen groter is dan het aantal amateurs/(semi) profs die hun paard met 6 jaar in het Z (willen) hebben.

En als we het over leeftijd hebben. De maatstaf is niet dat een prof of semi prof het paard met 6 jaar in het Z wil hebben, de maatstaf is, dat het niet eerder mag. Dat er thuis een grijs gebied zit en dat niet iedereen zich daar thuis aan houd dat is evident, maar het principe is goed. Het mag gewoon niet eerder.
Maar het mag natuurlijk wel later. Voor de B starters met een ouder paard geldt gewoon de volgordelijkheid in training die voor oudere paarden net zo belangrijk is. Een recht gesteld en in balans gaand paard is ook als het ouder is een voorwaarde voor een stapje naar een hoger trainingsniveau.[/quote]
Dan begrijp ik wat rechtstellen is, maar nog niet wat je bedoelt met rechtrichten (en dat is mijn probleem waarschijnlijk, begrijpend lezen is niet mijn sterkste punt).

In hoeverre zijn die meetmomenten betrouwbaar als, wat eerder is genoemd, een getalenteerd paard hoger scoort dan een paard dat gewoontjes is, maar wel een betere basis heeft.

Verder had ik nog wat dingetjes, maar ik ben slecht in mezelf verwoorden vandaag, dus daar zie ik van af.

Overigens zie ik als ruiter niet het nut van meetmomenten wat betreft zien of je op de juiste weg zit. Ik analyseer liever mijn eigen filmpjes, heus niemand kritischer dan ikzelf. Wedstrijden zijn leuk ter afwisseling van je training, als doel om ergens naartoe te werken en voor het papier van je merrie ;)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 16:28

Clasical schreef:
Hij staat het paard mooi toe in de heupen om onder zijn zit omhoog te komen met een bijna terug waards roterend bekken

Mooie andere omschrijving van het in-de-beugels-blijven-staan-omdat-je-het-paard-niet-kunt-uitzitten. :D :D

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-20 16:31

Babootje schreef:
Clasical schreef:
Hij staat het paard mooi toe in de heupen om onder zijn zit omhoog te komen met een bijna terug waards roterend bekken

Mooie andere omschrijving van het in-de-beugels-blijven-staan-omdat-je-het-paard-niet-kunt-uitzitten. :D :D

Wat je menig ook is, hij rijd het paard functioneel

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 16:51

Babootje schreef:
Earth schreef:
Ik zeg niet dat het een verkeerd systeem is, maar ik bedoel dat het niet de enige manier is om beter te worden in het rijden. Vooral omdat nu het skala bij lange na niet wordt gebruikt als leidraad. Zowel als bij de ruiters als bij de juryleden. Zolang mensen het normaal vinden dat ze een 6-jarige al klaarmaken voor het zz-licht met truukjes en alles behalve het skala en dat dit dan ook wordt beloond op wedstrijd, dan gaat er gewoon nog iets mis.

Sorry Earth maar dat is gewoon geen discussie zo. Natuurlijk wordt het SKALA als leidraad gebruikt want het hele systeem is erop gebaseerd. Dat jij dat anders ervaart kan ik niet helpen.

Leg jij nu eens helemaal uit wat de truukjes zijn waarmee een paard op 6 jarige leeftijd wordt klaargemaakt voor het ZZ-licht?
Ik zeg helemaal niet dat er geen excessen zijn maar het generaliseren vind ik niet terecht.

Zoals ik al zei, ik kom vaak genoeg op wedstrijden waarbij maar een handjevol rijders naar mijn idee hun paard netjes en vriendelijk voorstellen, het inrijden meegenomen. Daarnaast zie ik genoeg jonge paarden die bijv opwaarts zijn gebouwd en knappe gangen hebben, die worden gestart in klasses waar verzameling al gevraagd wordt/ Dat kunnen ze eigenlijk niet, dus ontstaan er paarden die in stukken lopen of in een valse knik. Daarbij worden oefeningen dan nog enigzins redelijk getoond, waardoor het in de eerste instantie nog heel wat lijkt. Maar dit soort paarden worden niet getraind vanuit de juiste opbouw, maar om zsm punten te scoren op wedstrijd. En dat gebeurt imo echt veel te vaak.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 16:55

Dat ben ik niet zo met je eens. Hij rijdt het paard uit elkaar, soms een slingertje, in de overgangen soms wat tegen de hand. Niet vierkant halt.Te weinig verzameling voor het niveau dat hij hier rijdt. De onderdelen slordig afgewerkt. Moet op dat niveau toch echt wel voor elkaar zijn. Hij kan het paard niet zitten, mogelijk ook omdat hij het paard zo uit elkaar laat lopen of omdat hij gewoon niet kan zitten. Clint Eastwood is echt een getalenteerd paard en kan echt beter dan dat ik hem hier in deze proef zie. Onderstaande proef is met (best nog heel vriendelijk) commentaar.

https://www.youtube.com/watch?v=KAQ1DKZba2E

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 17:00

Babootje schreef:
Earth schreef:
Ik zeg niet dat het een verkeerd systeem is, maar ik bedoel dat het niet de enige manier is om beter te worden in het rijden. Vooral omdat nu het skala bij lange na niet wordt gebruikt als leidraad. Zowel als bij de ruiters als bij de juryleden. Zolang mensen het normaal vinden dat ze een 6-jarige al klaarmaken voor het zz-licht met truukjes en alles behalve het skala en dat dit dan ook wordt beloond op wedstrijd, dan gaat er gewoon nog iets mis.

Sorry Earth maar dat is gewoon geen discussie zo. Natuurlijk wordt het SKALA als leidraad gebruikt want het hele systeem is erop gebaseerd. Dat jij dat anders ervaart kan ik niet helpen.

Leg jij nu eens helemaal uit wat de truukjes zijn waarmee een paard op 6 jarige leeftijd wordt klaargemaakt voor het ZZ-licht?
Ik zeg helemaal niet dat er geen excessen zijn maar het generaliseren vind ik niet terecht.

Earth schreef:
Zoals ik al zei, ik kom vaak genoeg op wedstrijden waarbij maar een handjevol rijders naar mijn idee hun paard netjes en vriendelijk voorstellen, het inrijden meegenomen. Daarnaast zie ik genoeg jonge paarden die bijv opwaarts zijn gebouwd en knappe gangen hebben, die worden gestart in klasses waar verzameling al gevraagd wordt/ Dat kunnen ze eigenlijk niet, dus ontstaan er paarden die in stukken lopen of in een valse knik. Daarbij worden oefeningen dan nog enigzins redelijk getoond, waardoor het in de eerste instantie nog heel wat lijkt. Maar dit soort paarden worden niet getraind vanuit de juiste opbouw, maar om zsm punten te scoren op wedstrijd. En dat gebeurt imo echt veel te vaak.

Je hebt het over paarden voor het Zz licht klaarmaken met truukjes dus ik vroeg je om wat die truukjes dan zoal zijn. Dit is geen antwoord op mijn vraag natuurlijk.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 17:06

Babootje schreef:
Dat ben ik niet zo met je eens. Hij rijdt het paard uit elkaar, soms een slingertje, in de overgangen soms wat tegen de hand. Niet vierkant halt.Te weinig verzameling voor het niveau dat hij hier rijdt. De onderdelen slordig afgewerkt. Moet op dat niveau toch echt wel voor elkaar zijn. Hij kan het paard niet zitten, mogelijk ook omdat hij het paard zo uit elkaar laat lopen of omdat hij gewoon niet kan zitten. Clint Eastwood is echt een getalenteerd paard en kan echt beter dan dat ik hem hier in deze proef zie. Onderstaande proef is met (best nog heel vriendelijk) commentaar.

Eens, geen enkele vorm van verzameling. Onrustig in zijn zit en met zijn handen, want ja, dat kan ook als je je paard wel met de neus eruit laat lopen. Ik zie ook niet per definitie een paard dat zijn rug goed gebruikt. Of überhaupt echt aan de teugel loopt. Wat mij betreft drukt hij zijn neus er telkens door heen, dat zie je ook als een keer wel de teugels iets aangehaald worden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 17:28

MCE schreef:
ikke schreef:
Sterker nog: waarom train je een paard?

Ja, dat ie beter wordt, duh, maar beter waarin? Ja, z'n lijf gebruiken maar moet dat per se tot het uiterste (whatever that may be)?

Iets met beoogd gebruiksdoel en zo.

maar beter waarin?: betere bloedsomloop, betere spijsvertering, betere stofwisseling, zorgt voor betere afvoer van afvalstoffen> gezonder paard
pikkels tot motivatie, in de natuur moet het paard lopen om eten te zoeken, op stal ligt het voor het opeten
dat ik met een gezond paard beter kan rijden, is lijkt me een goede reden

Ja, dat is een goede reden.
Maar heb je per se wedstrijden nodig om dat doel, het gezonde, goed bewegende paard, te bereiken?

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-20 17:29

Babootje schreef:

En hoe is hij dan op dit niveau gekomen volgens jou?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 17:30

De titel van dit topic kan beter aangepast worden: De slechte wedstrijdruiters :D
Wat een negativiteit.
Maar ook wat een arrogantie van sommigen hier in dit topic.
En natuurlijk zijn er misstanden onder wedstrijdruiters, maar laten we niet doen alsof deze er onder recreatieruiters niet zijn.
Vaak zie ik teleurgestelde wedstrijdruiters overstappen naar recreatieruiters, uit frustratie.
Ze rijden dan vaak alleen nog maar met een lang teugeltje, sloffend op de voorhand door het mulle zand ;) , een beetje gechargeerd :D

Ik vind het altijd jammer, dat de criticasters zelf geen Orun-cursus gaan doen of beter nog de jury-cursus? Dan kan je daadwerkelijk ruiters beter maken en adviseren/les geven.
Aan commentaar en kritiek op Bokt, heb je niet zoveel.
Die wedstrijdruiter en zeker de sub-top, bereik je daar echt niet mee.
Het heeft daarom weinig nut, behalve je frustratie uiten. :D

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 17:40

moonfish13 schreef:
Ik vond Manolo Mendez echt dramatisch slecht zitten op dat filmpje.
Mijn gevoel was gelijk: wat een hobbezak, en dat dat paard nog zo loopt?

;)
Het was de eerste keer dat ik m zag doorzitten.
'De hobbezak' is een groot voorstander van remontezit en zelfs in jas ;) zit hij iets voorover.

Voor de rug van het paard is het niet slecht.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 17:46

Electra63 schreef:
De titel van dit topic kan beter aangepast worden: De slechte wedstrijdruiters :D
Wat een negativiteit.
En natuurlijk zijn er misstanden onder wedstrijdruiters, maar laten we niet doen alsof deze er onder recreatieruiters niet zijn.
Vaak zie ik teleurgestelde wedstrijdruiters overstappen naar recreatieruiters, uit frustratie.
Ze rijden dan vaak alleen nog maar met een lang teugeltje, sloffend op de voorhand door het mulle zand ;) , een beetje gechargeerd :D

Ik vind het altijd jammer, dat de criticasters zelf geen Orun-cursus gaan doen of beter nog de jury-cursus? Dan kan je daadwerkelijk ruiters beter maken en adviseren/les geven.

Precies dat. Als je vraagt wat er zelf wordt gedaan om de misstanden te verhelpen krijg je geen antwoord.

Als je ziet dat iets zoveel beter kan, dan zorg je toch dat je invloed krijgt?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 17:47

Janneke2 schreef:
moonfish13 schreef:
Ik vond Manolo Mendez echt dramatisch slecht zitten op dat filmpje.
Mijn gevoel was gelijk: wat een hobbezak, en dat dat paard nog zo loopt?

;)
Het was de eerste keer dat ik m zag doorzitten.
'De hobbezak' is een groot voorstander van remontezit en zelfs in jas ;) zit hij iets voorover.

Voor de rug van het paard is het niet slecht.

Nee, jij dénkt dat het voor de rug van het paard niet slecht is.

Er is geen enkel bewijs dat het wel of niet slecht is.

Slijtage door verkeerd gebruik kan eventueel worden aangetoond met röntgenfoto’s. Die hebben wij niet (jij wel?) dus je kunt niet zien of het paard er hinder van ondervindt.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 17:48

Die Manolo Mendez laat zich tenminste wel zien in de reguliere wedstrijdsport met zijn eigen stijl en visie. Dat kan ik wel heel erg waarderen!

Fouten kijken is zo lekker om te doen. Het zou al zoveel schelen al we leren kijken naar wat wel gemeenschappelijk is. En elkaar erbij betrekken in plaats van afzeiken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 17:49

Electra63 schreef:
Wat een negativiteit.

Dat mensen gefrustreerd raken door wedstrijden waarvan het verloop ze niet bevalt, tja, dan moet je wellicht eens kritisch naar jezelf worden.

Maar als je "sportpaardenstalhouder" willens en wetens je paard naar de kl*te voert omdat ie denkt alles beter te weten, dan heb je pas echt een probleem!
En ja, ik heb dit uit de eerste hand; ik stond erbij en kreeg een grote bek toen ik er wat van zei.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 17:51

Kelly_ann schreef:
Die Manolo Mendez laat zich tenminste wel zien in de reguliere wedstrijdsport met zijn eigen stijl en visie. Dat kan ik wel heel erg waarderen!

Fouten kijken is zo lekker om te doen. Het zou al zoveel schelen al we leren kijken naar wat wel gemeenschappelijk is. En elkaar erbij betrekken in plaats van afzeiken.

Dit zijn de meest recente filmpjes van hem. Hij is niet meer actief in de sport.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 17:54

Heel veel mensen in dit topic zouden iets nederiger mogen blijven. Echt het zou jullie sieren.

Meningen worden hier zonder enige nuance gepresenteerd als de waarheid. Hele groepen worden afgebrand op basis van enkele ervaringen...

Ongelofelijk.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 17:56

Electra63 schreef:
Wat een negativiteit.

Ik vind het helemaal niet negatief hier :)

Er zijn over de gehele linie misstanden. Veelal zijn die, bij amateurs, ook nog eens vanuit onwetendheid niet eens uit kwaad wil.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-20 18:04

996981 schreef:
Kelly_ann schreef:

Dit zijn de meest recente filmpjes van hem. Hij is niet meer actief in de sport.

Betreft zijn leeftijd begrijp ik dat wel

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 18:08

Babootje schreef:

Classica schreef:

Wat doet dat ertoe?
Ik wordt niet erg warm van het beeld in het filmpje; ik vind het niet correct en slordig gereden. Dan mag toch gezegd?

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 18:11

Zie je ook positieve dingen in het filmpje Babootje?

Toch weer even terug naar Totilas...

Stel, je ziet een paard dat als een dansende beer, in de houdgreep, een totaal uit elkaar gevallen uitgestrekte draf. Niet voor of aan de loodlijn, geen ondertredend achterbeen. Onder veel druk gereden in een houding die niet gezond kan zijn. Het straalt dwang en onderdrukking uit. Mentaal en fysiek niet ok.

Stel je ziet een paard met uitzonderlijke bewegingsvrijheid. Dat ontspannen aangespannen is, in vol vertrouwen met zijn ruiter beweegt. Dat met een takt als een klokje de moeilijke oefeningen doet, gaat zitten in zijn piaffe en dan met gemak nog wat extra show (voorbeen) bij het uitstrekken gooit.

En misschien zit je daar nog wel ergens tussenin? Dat hoop ik dan maar. Want zo zwart wit is het zelden.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-20 18:11

Babootje schreef:
Babootje schreef:

Classica schreef:

Wat doet dat ertoe?
Ik wordt niet erg warm van het beeld in het filmpje; ik vind het niet correct en slordig gereden. Dan mag toch gezegd?

Mij doet het er niet toe.
Maar omdat het geen “achtertuinruiter” is zeg maar.. maar iemand die wel zijn meetmomentjes
heeft genomen..

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 18:14

En dat ondanks alle meetmomenten die hij vast heeft gehad!
Is dus schijnbaar geen garantie? :Y)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 18:15

Clasical schreef:
Mij doet het er niet toe.
Maar omdat het geen “achtertuinruiter” is zeg maar.. maar iemand die wel zijn meetmomentjes
heeft genomen..

Je weet dat het systeem niet overal hetzelfde is als in NL? Bijvoorbeeld in Amerika kun je jezelf inschalen naar het niveau dat je denkt te hebben.

Of deze meneer zijn meetmomenten gepakt heeft zou ik dus niet zo zwart op wit stellen.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 18:17

Babootje schreef:
Babootje schreef:

Earth schreef:

Je hebt het over paarden voor het Zz licht klaarmaken met truukjes dus ik vroeg je om wat die truukjes dan zoal zijn. Dit is geen antwoord op mijn vraag natuurlijk.

Thuis extra strak bijzetten, constant opliften met de hand, verzwaarde beenbeschermers, te diep en te rond rijden, strakke neusriem etc. Moet ik nog doorgaan?