Ethiek en de paardensport, waarom ik gestopt ben met rijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 19:54

Lielle schreef:
Die vragen wel Gini, dat is een ethische discussie die zeer de moeite waard is om gevoerd te worden.

Niet over dit specifieke paard en of die wel of niet had moeten starten, dat vind ik niet netjes. En mss ten overvloede, ik heb geen enkele relatie met amazone, eigenaar of paard.

En daar was ik idd niet duidelijk in.

Ah zo ja, dan begrijp ik je en ben ik het met je eens. :)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 20:00

_Penotti schreef:
Sanne mijn bericht had nog meer zinnen. Lees je die ook even aub?

Ja die indruk heb ik. Dat de tegenstanders alleen maar gereden op hebben. Niet gereden met.
Dan weet je wanneeren ook dat paarden er ook echt plezier in kunnen hebben.

Ik heb je volledige bericht gequote toch?

Ik denk dat er heel verschillende meningen zijn over wat “echte samenwerking” is en wat een paard als plezier ervaart.

Ik heb persoonlijk ervaren dat mensen de band met hun paard tot bijna mythische verhalen kunnen verheffen, maar dat ik dan zelf een zeer treurig en ongelukkig paard zie. Dus tsja, wat zegt dat precies dan, de ervaring van een mens?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 20:09

Dat klinkt heel interessant Gini, maar ondanks je techniek staat er ook nog een inhoud. Een inhoud die wat mij betreft suggereert dat als het paard zijn leven had gegeven voor vlees het een heel ander verhaal zou zijn geweest.

Vindt jij het overigens ethisch als paarden naar de slacht gaan?

Verder ben ik het wel eens met Lielle dat het niet verder over de specifieke situatie hoeft te gaan, nadat het wel als voorbeeld is gegeven.

MTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 20:57

sanne83 schreef:
_Penotti schreef:
Sanne mijn bericht had nog meer zinnen. Lees je die ook even aub?

Ja die indruk heb ik. Dat de tegenstanders alleen maar gereden op hebben. Niet gereden met.
Dan weet je wanneeren ook dat paarden er ook echt plezier in kunnen hebben.

Ik heb je volledige bericht gequote toch?

Ik denk dat er heel verschillende meningen zijn over wat “echte samenwerking” is en wat een paard als plezier ervaart.

Ik heb persoonlijk ervaren dat mensen de band met hun paard tot bijna mythische verhalen kunnen verheffen, maar dat ik dan zelf een zeer treurig en ongelukkig paard zie. Dus tsja, wat zegt dat precies dan, de ervaring van een mens?

Bij een echte samenwerking is er geen sprake van een ongelukkige of trieste partij. Dan heb je de verkeerde combinaties gezien. En tuurlijk is het een deel interpretatie van de eigenaar, maar een echte samenwerking met je paard is een hemels gevoel waarbij het paard ook echt geniet van het samenzijn.

Krijg in dit topic het gevoel dat er alleen maar fout is en er geen ruimte is voor het goede of dat men dat niet meer kan/wil zien. En dat is tegenwoordig helaas met alle onderwerpen, alles is tegenwoordig racisme of mishandeling of onderdrukking. Naar mijn mening slaat een groot deel van de mensheid door in die gedachtengang en dat maakt de wereld niet een fijnere plek voor mens en dier.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 21:10

MTinker schreef:
Krijg in dit topic het gevoel dat er alleen maar fout is en er geen ruimte is voor het goede of dat men dat niet meer kan/wil zien. En dat is tegenwoordig helaas met alle onderwerpen, alles is tegenwoordig racisme of mishandeling of onderdrukking. Naar mijn mening slaat een groot deel van de mensheid door in die gedachtengang en dat maakt de wereld niet een fijnere plek voor mens en dier.

Volgens mij zijn er hier diverse meningen hoor. En dat is juist goed
De start van de hele discussie was die Braziliaanse Olympische ruiter die een pony mishandelt. Dat is het ene uiterste. Het andere is het paard uit laten sterven. Gelukkig zit er veel tussen in.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 21:15

Wat ik niet snap is dat zoveel mensen hier 'het paard in het wild' als alternatief zien. Wilde paarden kunnen langzaam verhongeren, hun benen breken, half opgegeten worden,... Dus dan is wat wij ermee doen niet zo erg, want het is nog steeds beter dan 'het alternatief'?

Ik ben er helemaal niet voor om dieren zo 'natuurlijk' mogelijk te houden: ik wil helemaal niet dat ze wordem opgegeten, dat ze geen medische verzorging krijgen, dat ze teveel kweken en dar daarna de helft weer uithongert (het zogenaamde evenwicht in de natuur).

Ik zou graag hebben dat er zo goed mogelijk voldaan wordt aan de behoeften van een dier.
Voor een paard zou dat voor mij dan zijn: in een kleine kudde houden (wel/deels gecastreerd, dus niet te veel laten vermeerderen) in groot gebied waar diverse afwisseling van gebied/bebossing etc is , MET bijvoederen indien nodig, MET dierenarts ingrijpen indien nodig enzovoort. Dat er dan af en toe een buitenrit of iets dergelijks mee gemaakt zou worden, is in mijn ogen dan nog acceptbel.

Ik snap dat niet veel mensen op deze manier hun paarden kunnen/willen houden. Maar dat de paardenpopulatie dan halveert of nog meer, zou ik niet erg vinden. Beter minder paarden in de 'beste' omstandigheden (de omstandigheden die ik dus ideaal vind in de mate van het mogelijke, zoals beschreven, prefereer ik zelfs boven de situatie van wilde paarden) dan meer paarden die in mijn ogen in te kleine weides staan waar nog geen boom of struik op te bespeuren valt of wedstrijdpaarden.

Dus op zo'n manier zou ik het houden van dieren ideaal vinden.
En dus helemaal niet in het 'wild' want dat vind ik verre van ideaal.

Dat mensen hun dieren zo, of gelijkaardig (ik snap dat er variaties/meningsverschillen kunnen zijn over vb hoeveel ruimte een paard idealiter zou moeten hebben of hoe groot een kudde minimum zou moeten zijn enzovoort), niet willen houden, vind ik persoonlijk je eigen genot boven dat van je dier zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 21:46

Nikass schreef:
Dat klinkt heel interessant Gini, maar ondanks je techniek staat er ook nog een inhoud. Een inhoud die wat mij betreft suggereert dat als het paard zijn leven had gegeven voor vlees het een heel ander verhaal zou zijn geweest.

Vindt jij het overigens ethisch als paarden naar de slacht gaan?

Verder ben ik het wel eens met Lielle dat het niet verder over de specifieke situatie hoeft te gaan, nadat het wel als voorbeeld is gegeven.

Ik lees dat helemaal niet zo?

Er wordt vanalles bij gehaald(ook door mijzelf) honden, bio-industrie, olifanten, dolfijnen en noem maar op en ik denk dat Gini het specifiek over het dier als vermaak van de mens wilde hebben. Oa naae aanleiding van het wventing ongeluk. Dat doet aan al het andere niets af en maakt het niet minder erg en dat suggereert ze mijns inziens ook helemaal niet. Maar volgens mij noemde ze het om puur even toe te spitsen als het dier als vermaaksobject.
Tenminste zo lees ik het..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 21:50

Schemerdier schreef:
Wat ik niet snap is dat zoveel mensen hier 'het paard in het wild' als alternatief zien. Wilde paarden kunnen langzaam verhongeren, hun benen breken, half opgegeten worden,... Dus dan is wat wij ermee doen niet zo erg, want het is nog steeds beter dan 'het alternatief'?

Ik ben er helemaal niet voor om dieren zo 'natuurlijk' mogelijk te houden: ik wil helemaal niet dat ze wordem opgegeten, dat ze geen medische verzorging krijgen, dat ze teveel kweken en dar daarna de helft weer uithongert (het zogenaamde evenwicht in de natuur).

Ik zou graag hebben dat er zo goed mogelijk voldaan wordt aan de behoeften van een dier.
Voor een paard zou dat voor mij dan zijn: in een kleine kudde houden (wel/deels gecastreerd, dus niet te veel laten vermeerderen) in groot gebied waar diverse afwisseling van gebied/bebossing etc is , MET bijvoederen indien nodig, MET dierenarts ingrijpen indien nodig enzovoort. Dat er dan af en toe een buitenrit of iets dergelijks mee gemaakt zou worden, is in mijn ogen dan nog acceptbel.

Ik snap dat niet veel mensen op deze manier hun paarden kunnen/willen houden. Maar dat de paardenpopulatie dan halveert of nog meer, zou ik niet erg vinden. Beter minder paarden in de 'beste' omstandigheden (de omstandigheden die ik dus ideaal vind in de mate van het mogelijke, zoals beschreven, prefereer ik zelfs boven de situatie van wilde paarden) dan meer paarden die in mijn ogen in te kleine weides staan waar nog geen boom of struik op te bespeuren valt of wedstrijdpaarden.

Dus op zo'n manier zou ik het houden van dieren ideaal vinden.
En dus helemaal niet in het 'wild' want dat vind ik verre van ideaal.

Dat mensen hun dieren zo, of gelijkaardig (ik snap dat er variaties/meningsverschillen kunnen zijn over vb hoeveel ruimte een paard idealiter zou moeten hebben of hoe groot een kudde minimum zou moeten zijn enzovoort), niet willen houden, vind ik persoonlijk je eigen genot boven dat van je dier zetten.

Kijk dat is jouw ideale manier van paarden houden, niet per definitie die van een ander. Ook niet elk paard gedijt in die omstandigheden. Kijk gewoon naar je paard en zijn individuele behoeftes.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 21:59

Maar is dat niet een beetje makkelijk om te zeggen? Gedijt het gemiddelde (oke uitzondering bestaan) paard niet het best in een groep/kudde met voldoende bewegingsruimte en afwisseling in landschap (dat een nut voor hen heeft uiteraard zoals bijvoorbeeld verschillende soorten bomen/struiken, poelen/meren/riviertjes, een hoog en droog stuk, .... ) en met voldoende eten, dierenarts enzovoort?

Waarom is het ideale niet nodig voor dieren die wij BEWUST op de wereld zetten, kopen, en de volledige macht over hebben? Omdat dat te lastig is voor ons? Dat vind ik geen goed argument.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 22:35

Schemerdier schreef:
Maar is dat niet een beetje makkelijk om te zeggen? Gedijt het gemiddelde (oke uitzondering bestaan) paard niet het best in een groep/kudde met voldoende bewegingsruimte en afwisseling in landschap (dat een nut voor hen heeft uiteraard zoals bijvoorbeeld verschillende soorten bomen/struiken, poelen/meren/riviertjes, een hoog en droog stuk, .... ) en met voldoende eten, dierenarts enzovoort?

Waarom is het ideale niet nodig voor dieren die wij BEWUST op de wereld zetten, kopen, en de volledige macht over hebben? Omdat dat te lastig is voor ons? Dat vind ik geen goed argument.

Nee, het is gemakkelijk te zeggen dat elk paard maar in je perfecte plaatje past.
Hoeveel paarden zijn er tegenwoordig met zomereczeem, pssm, bevangenheid, paarden die zich compleet rond vreten en noem het maar op, die niet in dat perfecte plaatje passen.

Kijk een ideaal paard past in jouw ideale plaatje (misschien kan je ook toelichten waar dat plaatje zich bevind, want ik ken geen weides met poelen, rivieren en afwisseling in landschap), maar jouw ideale plaatje is een utopie voor de meesten in Nederland.

Velen proberen met de middelen die ze hebben, een perfect plaatje voor hun paard te creeeren. Velen doen erg hun best, spenderen een groot deel van hun geld aan het welzijn van hun paard. Wat wil je nog meer van mensen?

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 22:49

Wat wil ik nog meer? Dat je je soms bedenkt dat je middelen niet genoeg zijn. Dat je met andere woorden dus je eigen genot niet boven dat van ee n ander dier stelt.

Er is geen goede pensionstalling te vinden in mijn omgeving: tja, dan geen paard!

En natuurlijk is de perfecte locatie niet zomaar te vinden, die moet je zelf creëeren. Ik zie hier soms hele mooie paddock paradises tegenkomen, ik denk dat aan zoiets maar dan nog een stuk groter.

Mbt jouw voorbeelden: ik heb toch niet gezegd dat een vliegendeken/exceemdeken niet mag? En wie zegt er dat ze op van die typische vette koeienweides moeten staan? Ik ben juist voor meer bebossing en vb zandgedeeltes of weet ik veel wat in een weide, zodat ze zich niet tonnetje rond eten. Aanvullen met hooi indien nodig.

Maar mijn basispunt is dus eigenlijk het volgende: misschien moet je je geen paard aanschaffen als je niet kan voldoen aan wat een paard eigenlijk nodig heeft.
Lastig? Vervelend? Ja. Dat snap ik. Ik vind het ook jammer dat ik geen dressuur meer ga rijden. Maar ik vond het niet meer opwegen tegen mijn schuldgevoel en ethische bezwaren, dus ik doe het niet meer. Ik ga geen paard kopen als ik het niet op zo'n ideale 'weide' kan zetten. Ik neem geen hond, kat of iets anders omdat ik vind dat ik momenteel te klein woon. Ik hou geen konijnen binnen alhoewel ik dat persoonlijk veel leuker vind dan als ze buiten zitten, maar mijn konijnen zijn gelukkiger buiten.

Het houden van een huisdier is geen recht.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 22:58

Mindim schreef:
Nee, het is gemakkelijk te zeggen dat elk paard maar in je perfecte plaatje past.
Hoeveel paarden zijn er tegenwoordig met zomereczeem, pssm, bevangenheid, paarden die zich compleet rond vreten en noem het maar op, die niet in dat perfecte plaatje passen.

Kijk een ideaal paard past in jouw ideale plaatje (misschien kan je ook toelichten waar dat plaatje zich bevind, want ik ken geen weides met poelen, rivieren en afwisseling in landschap), maar jouw ideale plaatje is een utopie voor de meesten in Nederland.

Velen proberen met de middelen die ze hebben, een perfect plaatje voor hun paard te creeeren. Velen doen erg hun best, spenderen een groot deel van hun geld aan het welzijn van hun paard. Wat wil je nog meer van mensen?

In Amerika kunnen paarden op die manier gehouden worden. Grote ranches met enorme lappen grond met heuvels, bos, riviertjes etc. Die paarden haal je 's ochtends op, overdag wordt er mee gereden en eind van de dag mogen ze weer los. Als die paarden zouden willen zouden ze ook niet kunnen komen, het gebied wat ze ter beschikking hebben is zo uitgestrekt.

Maar Nederland is helaas geen Amerika wat ruimte betreft. Hier leef je als mens ook veel meer opgehokt dan in het uitgestrekte Wyoming. We zullen het er mee moeten doen. Het is in elk geval geen reden om géén paarden te houden wat mij betreft. Paardrijden is goed voor je mentale welzijn.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 23:15

Ben het zeker met je eens dat bepaalde zaken een vereiste zijn voor het houden van paarden (Of andere dieren). Maar bijt je er niet teveel in vast want niet alles past in een stramien.
Denk dat er geen paard gaat klagen over het gebrek aan een rivier in het weiland of rotsblokken etc.
Is het ideaal beeld wel het meest ideaal? Paarden zijn best lui, vandaar het pp-concept om ze in beweging te krijgen. Vanuit het paard is alles vlakbij en makkelijk bereikbaar dus schijnbaar prima : :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 01:26

Schemerdier schreef:
Wat wil ik nog meer? Dat je je soms bedenkt dat je middelen niet genoeg zijn. Dat je met andere woorden dus je eigen genot niet boven dat van ee n ander dier stelt.

Er is geen goede pensionstalling te vinden in mijn omgeving: tja, dan geen paard!

En natuurlijk is de perfecte locatie niet zomaar te vinden, die moet je zelf creëeren. Ik zie hier soms hele mooie paddock paradises tegenkomen, ik denk dat aan zoiets maar dan nog een stuk groter.

Mbt jouw voorbeelden: ik heb toch niet gezegd dat een vliegendeken/exceemdeken niet mag? En wie zegt er dat ze op van die typische vette koeienweides moeten staan? Ik ben juist voor meer bebossing en vb zandgedeeltes of weet ik veel wat in een weide, zodat ze zich niet tonnetje rond eten. Aanvullen met hooi indien nodig.

Maar mijn basispunt is dus eigenlijk het volgende: misschien moet je je geen paard aanschaffen als je niet kan voldoen aan wat een paard eigenlijk nodig heeft.
Lastig? Vervelend? Ja. Dat snap ik. Ik vind het ook jammer dat ik geen dressuur meer ga rijden. Maar ik vond het niet meer opwegen tegen mijn schuldgevoel en ethische bezwaren, dus ik doe het niet meer. Ik ga geen paard kopen als ik het niet op zo'n ideale 'weide' kan zetten. Ik neem geen hond, kat of iets anders omdat ik vind dat ik momenteel te klein woon. Ik hou geen konijnen binnen alhoewel ik dat persoonlijk veel leuker vind dan als ze buiten zitten, maar mijn konijnen zijn gelukkiger buiten.

Zo he, je vult het allemaal wel voor een ander in he? Ik vind het persoonlijk arrogantie ten top en ben inmiddels reuze benieuwd naar jou paarden onderkomen.

Een paard 24/7 onder een eczeemdeken is voor velen niet een pretje, vooral niet met warmte, en vele paarden hoeven niet in een vette weide te staan om moddervet te worden.

En nee het houden van huisdieren is geen recht, waarom denk jij daarin beter te zijn dan een ander? Hoe denk jij te weten dat paarden van bokkers hier niet happy zijn in hun huidige situatie?
Je roept een waardeoordeel af over half bokt, omdat men niet aan jouw voorwaarden voldoet?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-08-20 01:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 01:28

elnienjo schreef:
Mindim schreef:

In Amerika kunnen paarden op die manier gehouden worden. Grote ranches met enorme lappen grond met heuvels, bos, riviertjes etc. Die paarden haal je 's ochtends op, overdag wordt er mee gereden en eind van de dag mogen ze weer los. Als die paarden zouden willen zouden ze ook niet kunnen komen, het gebied wat ze ter beschikking hebben is zo uitgestrekt.

Maar Nederland is helaas geen Amerika wat ruimte betreft. Hier leef je als mens ook veel meer opgehokt dan in het uitgestrekte Wyoming. We zullen het er mee moeten doen. Het is in elk geval geen reden om géén paarden te houden wat mij betreft. Paardrijden is goed voor je mentale welzijn.

Precies

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 04:41

Schermerdier: waar zit jouw konijn dan? Ik hoop niet in een hok....dat is vast niet hoe een konijn wil wonen. Ik vermoed alleen van wel. Waarom is een konijn z’n geluk dan ondergeschikter aan dat van een paard?

Even een inkoppertje natuurlijk.... maar wel waar.

Het idee is mooi....dat is communisme ook. In de praktijk is het alleen gewoon niet haalbaar....zeker niet in nl.
Denk even aan de Oostvaardersplassen....

saltshaker23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 06:54

Schemerdier schreef:

Lastig? Vervelend? Ja. Dat snap ik. Ik vind het ook jammer dat ik geen dressuur meer ga rijden. Maar ik vond het niet meer opwegen tegen mijn schuldgevoel en ethische bezwaren, dus ik doe het niet meer. Ik ga geen paard kopen als ik het niet op zo'n ideale 'weide' kan zetten
. Ik neem geen hond, kat of iets anders omdat ik vind dat ik momenteel te klein woon. Ik hou geen konijnen binnen alhoewel ik dat persoonlijk veel leuker vind dan als ze buiten zitten, maar mijn konijnen zijn gelukkiger buiten.

Mee eens

saltshaker23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 06:58

sanne83 schreef:
_Penotti schreef:
Ik denk dat veel mensen die afvragen of een paard rondjes in de bak wel fijn vind of springen wel leuk vind of of of
Nog nooit de echte samenwerking met een paard hebben gevoeld.
Ze rijden wel maar dat is inderdaad anders dan samenwerken dat je voelt dat een paard het ook echt geweldig vind.

Dat een mens “echte samenwerking” heeft ervaren, betekent dat dat het paard het ook leuk vond?

Je gaat er hier dus vanuit dat de goede ervaring van de mens gelijk staat aan een goede ervaring van het paard?

Grappig trouwens wat je hier zegt, als ik de reacties hier zo lees, zou ik bijna zeggen dat het precies andersom is. Mensen die hebben ervaren wat echte samenwerking is, zijn zich er juist van bewust dat er aan de normale omgang met paarden zo veel schort, dat ze daarom in het algemeen de vraag stellen of paarden rijden gemiddeld gezien ethisch verantwoord is.

Precies dit! Omdat ze kunnen niet praten, en ook niet praten over wat ze niet hebben, is het nooit mogelijk te zeggen of een paard echt happy is met het rijden.
Net zo als consent met mensen - als het geen duidelijk 'ja!' is, is het dus niet goed genoeg!

_Penotti

Re: Ethiek en de paardensport, waarom ik gestopt ben met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 07:45

Ik denk dat een paard wel bepaalde basisbehoeftes heeft.
En ik vind zeker dat je daar als eigenaar aan moet voldoen.
Meestal komen er dan 101 smoesjes waarom dat niet kan in die woonplaats.
En dan ben ik het wel met schemerdier eens, dan geen paard.

@sott
En ik denk dus dat je dat wel kunt weten.
Echt, dat voel je, je weet het in je ziel, daar voel je dat.
Ik kan het niet anders uit leggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 07:51

sott schreef:
Precies dit! Omdat ze kunnen niet praten, en ook niet praten over wat ze niet hebben, is het nooit mogelijk te zeggen of een paard echt happy is met het rijden.
Net zo als consent met mensen - als het geen duidelijk 'ja!' is, is het dus niet goed genoeg!

Ik lees jouw posts hier in dit topic en de dingen waar je het zegt mee eens te zijn, het verbaasd me dan ook zeer dat je wedstrijden rijdt of uberhaupt paard rijd.
Die combinatie snap ik dan niet, misschien kun je het eens uitleggen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 07:57

_Penotti schreef:
Ik denk dat een paard wel bepaalde basisbehoeftes heeft.
En ik vind zeker dat je daar als eigenaar aan moet voldoen.
Meestal komen er dan 101 smoesjes waarom dat niet kan in die woonplaats.
En dan ben ik het wel met schemerdier eens, dan geen paard.

@sott
En ik denk dus dat je dat wel kunt weten.
Echt, dat voel je, je weet het in je ziel, daar voel je dat.
Ik kan het niet anders uit leggen.

Tuurlijk moet je adequate pensionstalling zoeken, dat ben ik ook helemaal eens. Maar als een pensionstalling alleen voldoet, als het aan de voorwaarden van schemerdier voldoet, dan word geen enkel paard hier adequaat gehouden. Dat is namelijk een soort oostvaardersplassen idee, maar dan met zorgplicht.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 08:04

Nee dat hoeft naar mijn idee ook niet, sterker nog, ik ken paarden die zich fijner voelen even terug te kunnen trekken op stal.
Dat is denk ik ook wel het verschil tussen gedomesticeerde en wilde paarden.
Gedomesticeerde hebben een stal leren kennen.
Daar net als met het rijden, ken je paard, leer naar ze te kijken/voelen en dram dan niet door wat jezelf graag wilt of ziet.

Ondanks dat ik een stal niet meteen negatief bestempel ben ik dan wel weer zeer fel tegenstander van 23/7 op stal en een uurtje op een mini paddock.
Dat vind ik dan ook weer geen basisbehoefte vervullen.
Ik denk dat je daar ook gezondheidsproblemen van krijgt. Geestelijk en lichamelijk.
Hebben we het over schade rijden aan paarden denk ik dat dit veel minder voorkomt bij paarden die lange tijd buiten staan, kunnen grazen. Kunnen rennen en zelf zo het lichaam gebruiken.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 08:15

Klopt, een paard heeft bepaalde basisbehoeften, maar hoe die het beste worden ingevuld is geen ABC-tje dat wij als mens maar even voor elk paard kunnen invullen. Elk paard heeft zijn eigen voorkeuren. Wat Schemerdier bijvoorbeeld als ideaalbeeld ziet, daar kwijnde mijn paard in weg. Mijn paard wil kleinschalig, niet teveel ruimte, overzicht en een hele kleine groep (2 anderen) die zij onder controle heeft. Mijn paard was zelfs met 24/7 boxrust vanwege een blessure nog meer op haar gemak als de situatie die Schemerdier beschrijft. Mijn paard heeft heel duidelijk aangegeven waar zij blij van wordt en daar staat ze dus ook.

Maar het is per individu verschillend. Ik ben een stadsmens en hou van het wonen in de stad en de reuring die daarbij komt kijken. Anderen willen ruimte en rust en vinden de stad onrustig, niet veilig, teveel mensen etc...Ruimte en rust vind ik leuk voor een vakantie maar daar wordt ik als het langer duurt heel onrustig en ongelukkig van. Zo werkt het met paarden ook. 24x7 buiten is niet voor elk paard het beste. 24/7 binnen is voor geen enkel paard okay (behalve als het echt even niet anders kan door blessures of sneeuw/ijs). Maar alles daartussenin, groepssamenstelling, groepsgrootte, uren buiten vs uren stal en ondergrond, dat is zo individueel per paard wat het beste is. Dus inderdaad: Kijk naar je paard. En ja, wat jou paard verkiest is niet altijd wat jij zelf uitgezocht zou hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 08:44

adequate stalling zonder parate kennis over het houden van paarden is ook geen optimale situatie
hierover genoeg topics op bokt van teleurgestelde mensen

jonge mensen die met alleen manege ervaring ontdekken dat een eigen paard iets anders is dan een manegepaard (mits je er een gekocht hebt )

het ideaal beeld van een eigen paard hebben is zelden gelijk aan de werkelijkheid

daar zou men veel meer aandacht voor moeten hebben, weten dat je geen knuffeldier koopt maar een brok verantwoordelijkheid die er niet om liegt

Elisa2

Re: Ethiek en de paardensport, waarom ik gestopt ben met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 09:21

Weer mee eens Oji en Penotti, veel vrije beweging houdt je over het algemeen de pezen en banden etc. veel sterker.

Overigens denk ik wel soms dat je kan zien of een paard gelukkig is, hier 2 paarden gehad waarvan de ene lange tijd alleen had gestaan en daarna in een kudde kwam waar het paard echt dol gelukkig mee leek. En een bange pony uit de handel (en ik vermoed veel op stal) die nu in een kudde staat met weidegang en veranderd is een uitgelaten en vrolijke pony die sprintjes trekt etc.

Over de eventing wedstrijd, zodra een paard lijdt of zelfs dood kan gaan door de sport..vind ik het zelf ethisch niet te verantwoorden.