Schemerdier schreef:Wat ik niet snap is dat zoveel mensen hier 'het paard in het wild' als alternatief zien. Wilde paarden kunnen langzaam verhongeren, hun benen breken, half opgegeten worden,... Dus dan is wat wij ermee doen niet zo erg, want het is nog steeds beter dan 'het alternatief'?
Ik ben er helemaal niet voor om dieren zo 'natuurlijk' mogelijk te houden: ik wil helemaal niet dat ze wordem opgegeten, dat ze geen medische verzorging krijgen, dat ze teveel kweken en dar daarna de helft weer uithongert (het zogenaamde evenwicht in de natuur).
Ik zou graag hebben dat er zo goed mogelijk voldaan wordt aan de behoeften van een dier.
Voor een paard zou dat voor mij dan zijn: in een kleine kudde houden (wel/deels gecastreerd, dus niet te veel laten vermeerderen) in groot gebied waar diverse afwisseling van gebied/bebossing etc is , MET bijvoederen indien nodig, MET dierenarts ingrijpen indien nodig enzovoort. Dat er dan af en toe een buitenrit of iets dergelijks mee gemaakt zou worden, is in mijn ogen dan nog acceptbel.
Ik snap dat niet veel mensen op deze manier hun paarden kunnen/willen houden. Maar dat de paardenpopulatie dan halveert of nog meer, zou ik niet erg vinden. Beter minder paarden in de 'beste' omstandigheden (de omstandigheden die ik dus ideaal vind in de mate van het mogelijke, zoals beschreven, prefereer ik zelfs boven de situatie van wilde paarden) dan meer paarden die in mijn ogen in te kleine weides staan waar nog geen boom of struik op te bespeuren valt of wedstrijdpaarden.
Dus op zo'n manier zou ik het houden van dieren ideaal vinden.
En dus helemaal niet in het 'wild' want dat vind ik verre van ideaal.
Dat mensen hun dieren zo, of gelijkaardig (ik snap dat er variaties/meningsverschillen kunnen zijn over vb hoeveel ruimte een paard idealiter zou moeten hebben of hoe groot een kudde minimum zou moeten zijn enzovoort), niet willen houden, vind ik persoonlijk je eigen genot boven dat van je dier zetten.
Kijk dat is jouw ideale manier van paarden houden, niet per definitie die van een ander. Ook niet elk paard gedijt in die omstandigheden. Kijk gewoon naar je paard en zijn individuele behoeftes.